هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
هیچ گاه از ظاهر نوجوانتان در دوران بلوغ ، منفی نگویید:
به او آرامش بدهید و بگویید که شما هم در دوران بلوغ چه تغییرات ظاهری را تجربه کرده اید.
نشان دادن عکس هایتان در دوران بلوغ می تواند برای نوجوانتان خوشایند باشد.
@nooredideh_nojavan
تربیت فرزند نوردیده
. در رفتار با بچه هاي زیر سه سال مراقب باشید مرتب آن ها را تأیید کنید و به بچه ها کار و مسئولیت محول
.
با کودك بسیار صحبت کنید ولی به هیچ وجه توضیح ندهید. حتی تا نه سالگی سوال هاي کودك را پاسخ صحیح ولی کوتاه و بدون توضیح پاسخ دهید. ذهن کودك بی نهایت ابهام دارد و این دنیاي ابهام است که باعث رشد ذهن و مغز کودك می شود پس با توضیح اضافی و جواب هاي خارج از فهم و درك کودك، ابهام هاي ذهن او را از بین نبرید.
ابهام چه براي کودك و چه براي بزرگترها باعث رشد است. از ذهن کودك ابهام زدایی نکنید. والدین فکر می کنند اگر همه چیز را براي کودك براي کودك توضیح دهند به او خدمت کرده اند و او را آگاه می کنند در حالی که ابهام و وجود آن در ذهن کودك مایه ي رشد مغز و پردازش ذهن او است. ابهام و اشتباه دوعامل رشد هستند. مراقب باشیم از بچه ها دریغشان نکنیم.
فضاي بازي بچه ها را غنی کنید تا درمحیط تجربه کنند. محیط غنی محیطی است که در آن کودك تحریک شنوایی، تحریک بینایی، تحریک حسی لمسی و تحریک چشایی و تحریک بویایی می شود . توي آشپزخانه هستیم و کودك هم کنارمون نشسته برایش حرف بزنیم، مامان آب میذاره جوش میاد واي خیلی داغ میشه میذاریمش عقب تر که دستمون اوخ نشه حالا برنج می ریزم و یه پلوي خوشمزه دست می کنیم. از یخچال ماست میاریم و... همین طور براي بچه حرف می زنیم چیز خاصی را براي روشن شدن مسئله اي و ابهام زدایی نمی گوییم بلکه با حرف زدن ما کودك با کارهایی که انجام می دهیم آشنا می شود و ارتباط برقرار می کند و خودش را رها شده نمی یابد.
یا در ماشین نشسته ایم، اوه اون اتوبوسو ببین چه درازه چه بزرگه! اوه اون چراغهارو ببین! آموزش آشپزي و رانندگی و غیره به کودك نمی دهیم بلکه شرایط تحریک حواس پنج گانه را فراهم می کنیم. مادري که کودك دارد باید آخر شب درد فک و درد پا و کمر داشته باشد. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت20}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
ساز و کار تربیت
در ساز و کار تربیت دینی، به پدر و مادر توصیه میشود که با فرزند، ارتباط شدید عاطفی برقرار کنند. نتیجۀ این ارتباط عاطفی، تعلّق روحی میان پدر و مادر با فرزند میشود.
به صورت طبیعی، وقتی پدر و مادری که فرزند به آنها تعلّق عاطفی دارد، با او قهر میکنند، از نظر روحی، فشار سنگینی بر فرزند، وارد میشود. پس نباید قهر، طولانی شود تا این فشار، موجب وارد شدن آسیب روحی به فرزند نشود.
تحلیل فرزند از قهر پدر و مادر با او، بسیار مهم و تأثیرگذار است.
#کانال_استادعباسیولدی👇
@abbasivaladi
ارسال.pdf
726.4K
کدپیگیری کتابهایی که فرستاده شده است و نام گیرنده ها
دوستانی که اسمشون در لیست نیست کتابهاشون درحال ارساله
تربیت فرزند نوردیده
. با کودك بسیار صحبت کنید ولی به هیچ وجه توضیح ندهید. حتی تا نه سالگی سوال هاي کودك را پاسخ صحیح ولی
.
به بچه ها اجازه ي اشتباه بدهید و در درجه ي اول به خودتان اجازه ي اشتباه بدهید و خودتان را به خاطر انجام اشتباه سرزنش نکنید؛ ما امده ایم که اشتباه کنیم و محال است که انسان بدون اشتباه رشد کند؛ نه خودتان از اشتباه بترسید و نه فرزندانتان را بترسانید، تعالی و رشد بدون اشتباه و گناه امکان ندارد.
بچه ها در سنین قبل از هفت سالگی مفاهیم انتزاعی را درك نمی کنند. مفاهیم انتزاعی مثل آبرو، قول، خوب، بد و غیره را بچه ها درك نمی کنند و واکنشی که در برابر گفتن این کلمات نشان می دهند در اثر حالتهاي مادر یا پدر هنگام گفتن است نه به خاطر فهمیدن حرف آن ها. «مامان از کار من ناراحت شد و اخم کرد یا از کار من خوشش اومد و خندید» کودك این حالت ها را درك می کند چون کودك زیر شش سال کاملاً تابع غرایز و احساسات است و هرکاري می کند تحت فشار غرایزش است و احساسات را به خوبی درك می کند و بروز می دهد.
ارزیابی مثبت به احساس ارزشمندي کودك پاسخ می دهد. احساس ارزشمندي از سلسله مراتب هرم نیازهاي مزلو است و نیز کودکی که احساس ارزشمندي دارد مرحله ي دوم رشد شخصیت اریکسون یعنی مرحله ي خودباوري دربرابر شک را به
خوبی عبور می کند. همه ي ابعاد چرخه ي هوش متعادل کودك باید رشد کند که پایه و اساس آن رفتار توأم با ارزیابی مثبت و تأیید والدین است.
مسئولیت پذیري از ارزش هاي زندگی است که براي کودك از زمان چهار دست و پا رفتن شروع می شود و با رفتار توأم با ارزیابی مثبت به دست می آید. چهاردست و پا رفتن حقی است که نظام هستی به کودك عطا کرده است و اکنون که فرزند من این توانایی را پیدا کرده باید مسئولیت آن را قبول کند. یعنی مادر با رعایت فاصله و در نظر گرفتن شرایط در فاصله اي که قرار گرفته از فرزندش می خواهد که مامان رو می خواهی، بیا پیش مامان؛ ولی مادرهاي فداکار این فرصت را به کودك نمی دهند و خوب بودن را در این می بینند که به سرعت خودشان را به کودك برسانند.
محول کردن وظیفه به کودك همراه با ارزیابی مثبت، ارزش مسئولیت پذیري را در کودك ایجاد می کند. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت21}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
4_5814504683552638071.mp3
2.87M
چگونه خدارو به بچه ها معرفی کنیم؟
آیا اصلا نیاز به معرفی هست؟
همایش #تربیت_توحیدی فرزند
(قسمت 3)
استاد عباسی ولدی
#کانال_تربیتی_نوردیده👇
Join @nooredideh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بچه گربه ها با خرگوش ها بزرگ شدن، راه رفتن خودشون یادشون رفته.
مراقب افرادی که باهاشون معاشرت می کنید باشید
وبیشتر از اون ما والدین باید مراقب رفتار خودمون باشیم چونکه بچه ها خیلی دقیق تقلید می کنند.
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
پسربچهها علاقه شدیدی به بازیهای خشن کامپیوتری دارند. برای جلوگیری از ناراحتیهای جسمی و روحی فرزندتان، از تنها و آزاد گذاشتن او برای ساعتها بازی با کامپیوتر خودداری کنید.
@nooredideh_nojavan
بچه با پول گم کردن یاد میگیره که چطور پول گم نکنه. مثلا با بچه به پاساژ رفتین دوهزار بدین دستش بستنی بخره. هی بهش نگین "پولتو بده من گم نکنی" "پولتو بده من بزارم تو قلکت برات قایم کنم..."
کودک وقتی رسید به بستنی فروشی دست کرد تو جیبش و دید که پولش نیست، اینجا میفهمه گم کردن یعنی چی. میفهمه...
بهش نگین 'صد دفعه گفتم پولتو بذار جیبت گم نشه" اینا توهین وتحقیره. اگر توهین وتحقیرش کنین تو سن نوجوانی باهاتون لجبازی میکنه. بستنی را نخرید بذارین گریشو بکنه. دفعه بعد پول بهش بدین بگین بخر.
ما یک شرایط را بارها برای کودک تکرار میکنیم تا او انتخاب کردن را یاد بگیره . شما فقط راهنمایی کنید بذارین فرزندتان خودش انتخاب کنه.
{دکتر اسلامی}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
وجود پدر ۴۰برابر امن تر از خانهایست که درش ۴۰تا قفل دارد
وجود مادر ۴۰برابر راحت تر از هتلی ست که ۴۰پرسنل دارد
پدریعنی امنیت
مادریعنی آرامش
خدایا امنیت وآرامش تمام خانه ها
راخودت بیمه کن🙏
join @nooredideh_nojavan
تربیت فرزند نوردیده
. به بچه ها اجازه ي اشتباه بدهید و در درجه ي اول به خودتان اجازه ي اشتباه بدهید و خودتان را به خاطر
.
به هر نسبتی که کودك توانایی انجام دادن کاري را پیدا کرد، فرصت انجام آن را به او بدهید اگر اشتباه کردند فرصت جبران اشتباه را بدهید. والدین باید اقتدار داشته باشند، اقتدار یعنی قدرت به علاوه ي مهربانی یعنی کودك از رفتار والدین این درك را پیدا کند که مادر و پدر علاوه بر این که مرکز قدرت هستند اما بسیار مهربان هستند و میشه به ان ها تکیه کرد. والدین اقتدار را براي بازدارندگی خرج کنند و در کودك ایجاد انگیزه براي حرکت کنند.
اگر دلمان می خواهد فرزند ما کاري را انجام دهد باید در او انگیزه براي انجام آن کار ایجاد کنیم. کودك در کنار گرفتن انگیزه از والدین باید همیشه احساس ارزشمندي و تعلق را نیز
از والدین دریافت کند. هر کاري و هر بازي باید براي کودك لذت و جذابیت داشته باشد ولی والدین فداکار قبل از شروع کار یا بازي انگشت اشاره شان را به سمت کودك می گیرند و شرط و شروط براي او تعیین می کنند.
بازي یعنی زندگی، بازي زبان کودك و هیجان مشترك کودك و والدین است. زندگی تان را به بازي تبدیل کنید، بازي هاي سازنده طراحی کنید و در زمان هاي مناسب به خصوص زمان هاي منفی گرایی کودك انجام دهید تا شاد شوید و اوضاع مدیریت شود. جزئی نگري را تبدیل به کلی نگري کنید و می بینید که بسیاري از مسائلی که با آن ها درگیر هستید برطرف خواهند شد.
رابطه ي مادر و فرزندي را فداي نظم و نظافت نکنید. براي آموختن مهارت ها مثل زبان و نقاشی و سفال و غیره تا آخر عمر وقت داریم ولی دوران کودکی را تا آخر عمر نداریم؛ کودکی بچه ها را فداي آموختن نکنیم. تنها عاملی که براي رشد بچه ها و رشد خودمان در اختیار داریم کامل قرار دارد، «بازي» است. بچه ها باید بازي کنند و ما با ارزیابی مثبت همراهیشان کنیم. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت22}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
4_5818790360834377233.mp3
1.94M
مشکلات مختلف فرزندان یک راهحل داره نه چند راه. شاهکلید حل مسائل تربیتی چیست؟
همایش #تربیت_توحیدی فرزند
(قسمت 4)
استاد عباسی ولدی
#کانال_تربیتی_نوردیده👇
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
رمز موفقیت در تربیت و فرزندپروری ، رفاقت و برقراری رابطه صمیمانه با فرزندتان است .
اگر تلاشی در این راستا نداشته باشید ،
دیگران جای خالی شما را پر خواهند کرد .
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
. به هر نسبتی که کودك توانایی انجام دادن کاري را پیدا کرد، فرصت انجام آن را به او بدهید اگر اشتباه ک
.
بچه ها با بازي در مسیر رشد قرار می گیرند ما یا نگران آینده هستیم یا در حسرت گذشته در حالی که زندگی در لحظه ي اکنون جاري است. خداوند در لحظه ي اکنون است. اگر می خواهید در مسیر تعالی باشید از بچه ها یاد بگیرید و در لحظه ي اکنون باشید. خداوند نه در گذشته است و نه در آینده. هدف ما از برگزاري این کلاس ها این است که والدین جایگاه خود را بشناسند و بدانند که چگونه با کودك خود رفتار کنند و هم آگاه باشند و هم دانا. بنابراین در هر جلسه یک بخش راجع به آگاهی صحبت می کنیم و یک بخش راجع به دانایی. منظور از آگاهی، بینش است و منظور از دانایی، روش ها است. بینش یعنی والدینی که فرزند زیر سه سال دارند چه نگاهی به کودك داشته باشند و بعد چه رفتاري با کودك داشته باشند که روش است.
هردوي بینش و روش لازم و ضروري است. ما همیشه از معرفت و شناخت صحبت کرده ایم. معرفت یعنی مجموعه ي اگاهی و دانایی. جامعه ي امروزي بیشتر به دنبال دانایی است و همه ي مسائل و سؤال هاي والدین هم حول دانایی و روش است «با بچه ام چه کار کنم؟!». این روش ها و مهارت ها را از درون خیلی از کتاب ها می توان استخراج کرد اما مهم این است که در مقام والدینی بینش داشته باشیم و بدانیم که اصلاً بچه کیست؟ چیست؟ چرا به دنیا آمد؟ ما به عنوان پدر ومادر چرا بچه دار شدیم؟
نگاه ما به کودك چیست؟ به خصوص چه نگاه راهبردي براي کودکمان داریم؟ فرزند ما امروز زیر سه سال است، اما در سال 1420 چند سالشان می شود؟ حدود سی سال؛ یعنی مدیران این کشور خواهند بود. در سال هزارو چهارصدوبیست چه وضعیتی باید داشته باشند؟ چه شخصیتی داشته باشند؟ در چه مقامی و جایگاهی باشند؟ چه زندگی داشته باشند؟ (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت23}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
👆کد رهگیری کتابهای ارسال شده توسط پُست. کسایی که کتابهای استاد عباسی ولدی رو سفارش دادن میتونن چک کنن اسمشون در لیست هست یانه(هر چهار فایل رو چک کنید)
اگر نبود در حال ارسال است
@nooredideh
دوستانی که خرید کتابهای استادعباسی ولدی رو برای سر ماه رزرو کرده بودن تا حقوق ماهانه شون برسه
تا فردا شب مهلت دارن سفارششون رو نهایی کنن
👇
@ketabe_fetrat
تربیت فرزند نوردیده
. بچه ها با بازي در مسیر رشد قرار می گیرند ما یا نگران آینده هستیم یا در حسرت گذشته در حالی که زندگی
.
.
در رویکرد هوش متعادل بچه ها را براي یکسال و دوسال آینده تربیت نمی کنیم بلکه براي سی سال آینده تربیت می کنیم. این نگاه راهبردي آگاهی است. حال که من این نگاه را دارم امروز چی کار باید بکنم، دانایی براي امروز است. یعنی من بدانم امروز چگونه رفتار کنم که براي سی سال آینده ي فرزندم سازنده باشد نه مخرب.
نگاهی که ما به کودك داریم و برنامه اي که براي کودك داریم این است که بچه ها فهم، درك و مهارت پیدا کنند. تلاش این رویکرد این است که بچه ها فهم پیدا کنند و شبکه ي عصبی مغزشان خوب شکل بگیرد، مفاهیم را در مرحله ي بفهمند و آشنا شوند، در مرحله ي دوم درك کنند و عمق پیدا کند. چون فهم در سطح است ولی درك در عمق یا در ارتفاع است. و بعد مهارت پیدا کنند که بتوانند از توانایی هایشان استفاده کنند. ما معتقدیم که بچه ها با عبور از این سه آیتم به شناخت یا معرفت می رسند و وقتی به شناخت برسند، برپایه ي این شناخت شخصیت شان شکل می گیرد.
شخصیت شامل اعتماد به نفس و عزت نفس است. در سال 1420 جوانی که امروز سه ساله است چه شخصیتی باید داشته باشد؟ امروزه در جامعه می بینیم که والدین جوانها و نوجوان ها چه قدر نگران هستند؟ چون برنامه ي راهبردي برایشان نداشتیم. دنبال مقصر هم نمی گردیم چون ما هیچ وقت نمی پرسیم چه کسی! بلکه می پرسیم چرا! دلیلش هم عدم شناخت جامعه از راهبرد است و حتی راهبرد هنوز هم ناشناخته است.
جامعه ي ما یک جامعه ي کوتاه مدت است به همین دلیل امروز نگاه نمی کنیم که بچه ي سه ساله ي ما سی سال بعد باید کجا باشد. چشم هم بزنیم سی سال گذشته درست مثل خودمان. بچه ها خیلی زود بزرگ می شوند. در این فرآیند در نهایت منجر می شود به شکوفایی استعدادها. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت24}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده