⭕️تاثیر محیط آموزشی بر فرزندان
اثر تربیت در محیط آموزشی حتی از محیط خانوادگی قوتیتر است. گوش کنید! منشاء روابط انسانها در محیط خانوادگی، غالبا محبت است. علاوه بر آن، جنبههای مادی و مسئله سرپرستی نیز در آنجا مطرح است که این روابط را تنگاتنگ میکند.
اما در محیط آموزشی، علاوه بر اینها یک رابطه دیگر نیز وجود دارد که عبارت از "برتری علمی استاد" نسبت به شاگردان است. وقتی این احساس با چاشنی محبت مخلوط شود، اثرگذاری استاد را خیلی بالا می برد. همین که انسان میگوید "استاد بهتر از من میفهمد" کافی است که تمام رفتارها، خلقیات و اعتقاداتش را هم از او میگیرد.
به همین دلیل وقتی انسان ره مدرسه میرود، اگر معلمش با یک چهره نامناسب وارد بشود، یاحرکات نامطلوب داشته باشد و حرفهای خاصی بزند، شاگرد همیشه خود را در مقابل او، تخطئه کرده و با خود میگوید: حتما کار او درست است؛ چون او بیشتر از من میفهمد.
بنابراین احساس برتری علمی، سبب افزایش تاثیر تربیتی میشود و شاگرد را به لحاظ تربیتی کاملا در مُشت وستاد قرار میدهد این عنصرِ "برتری علمی" همان چیزی است که در محیط خانوادگی وجود ندارد. حتی این را به شما عرض کن که ممکن است، فرزند معلم خود را بر پدر و مادرش مقدم کند.
من این مطلب را میگویم تا بدانید که محیط آموزشی با فرزندان ما چه میکند. بعضی از محیطهای آموزشی، زحمات هفت ساله پدر و مادر را در هفت سال دوم خنثی میکنند.
✍ حاج آقا مجتبی تهرانی
پ.ن: والدین در زندگی امروز، بیشترین توجه خود را برای معیشت و زندگی مادی فرزندان صرف میکنند. اما اگر خوب فکر کنیم خواهیم دید که درست است که رفاه فرزندان مهم است اما اولویتهایی مهمتر از آن هم هست، مثل پیگیری یک مدرسه خوب، توجه به معلمان مدرسه، بررسی وضعیت معلمان، گفتگوی روزانه با فرزندان و خیلی از موضوعاتی که شاید در هیاهوی زندگی روزمره به آن توجه نمیشود.
join @nooredideh
بر اساس یک تحقیق؛ بچههایی که بیشتر بابت تلاششان مورد ستایش قرار میگیرند -تا بابت تواناییهایی که دارند- شانس بیشتری برای موفقیت دارند چرا که آنها از انگیزه بالاتری برخوردا هستند.
همین تحقیقات به این نکته اشاره دارد که اگرچه طبیعیست که پدر و مادرها از هوش و ذکاوت فرزند خود تعریف و آن را ستایش کنند، اما ضرری که این کار میتواند برای بچهها داشته باشد این است که این بچهها برای اینکه ثابت کنند باهوش هستند و چیزی کم ندارند ممکن است به تقلب کردن برای بهتر شدن روی بیاورند.
#کانال_تربیتی_نوردیده
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
XiaoYing_Video_1567798600764_HD.mp3
3.28M
خاطرهای آموزنده از #استادخسروجردی درباره تحقیر کردن فرزندان
همایش کرامت و عزت نفس فرزندان
14شهریور 98
#قسمتهای بیشتر از همایش 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
در نقد و انتقاد از بچه ها باید
کار و عمل کودک نقد شود.
خصوصیات جسمی را نباید
تحقیر کرد ...
ما بچه را تنبیه می کنیم
اما با حفظ حرمت جسم او .
هرگز به جسم کودک بی حرمتی
نمی کنیم.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
اگر کودک زیر سه سال حرف زشت میزند به او توجه نکنید نه مثبت نه منفی تا خاموش شود این مدت ممکن است بین یک هفته تا یک ماه طول بکشد.
اگر هم بالای سه سال تا هفت سال دارد بهتر است از روش باز استفاده کنید یادتان باشد شما به عنوان مادر یا پدر نباید به هم بریزید حرف بد طبیعیه و بچه ها از هر صد مفهومی که یاد می گیرند یکی دوتا حرف بد هم یاد می گیرند و این نشانه خوبی است که شبکه عصبی مغزشان در حال رشد است. اگر کسی توقع داشته باشد فرزندش در هیچ جا و به هیچ عنوان حرف بدی نزند که غیر ممکن است.
نسبت به کودک نباید واکنش منفی نشان دهید و حالتان نباید خراب شود. باهاش باید بازی کنید مثلا اون حرف را برای اشیا تکرار کنید یک بار شما یک بار او بین 60 تا 90 بار این حرف باید زده شود با حال خوب تا جذابیت کلام برایش از بین برود . این بازی هم سه تا چهار بار باید انجام شود با حال خوب و بدون نگرانی. 'دکتر رومی'
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
در بدترین شرایط هم میتوان "بهترین" بود.(مثل جناب آسیه همسر فرعون)
و در بدترین دورانها هم میتوان "بهترین" را تربیت کرد.(مثلا علی اکبر ع که در دوران سیاه بنی امیه تربیت شد)
کافی است راه و رسم "بهترین بودن" و بینش و روش "تربیت بهترین"را "بدانیم"
▪️"السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ع"
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
XiaoYing_Video_1567854909263_HD.mp3
1.52M
بخشی از همایش کرامت و عزت نفس فرزندان
#استادخسروجردی
حفظ عزت نفس مادر، جلوی فرزندان
و نقل خاطرهای زیبا از علامه طباطبایی
قسمتهای بیشتر از همایش رو اینجا دریافت کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
👆 #استادخسروجردی دراین همایش 16اصل رو اشاره کردن که باعث بالا رفتن عزت نفس فرزندان بود که یکی از این 16 مورد، رفتار والدين و حفظ عزت نفس والدین در مقابل فرزندان بود
این همایش به جرات میشه گفت یکی از جذابترین و کاربردی ترین همایشهایی بود که طی سالهای اخیر برگزار کردیم. چون اصل و ریشه تربیت همین حفظ #عزت_نفس فرزندان است
فایل کامل همایش به زودی عرضه خواهد شد و از همینجا اعلام خواهد شد
تا فایل همایش دوم استادخسروجردی آماده بشه برای عرضه، اگه فایل جلسه اول رو گوش ندادید حتما تهیه کنید و گوش بدید، این مباحث رو جای دیگه پیدا نخواهید کرد
لینک سفارش 👇
Yon.ir/nojavan1
🔴 هیئت = خشونت علیه کودکان
برخیها! میگن که بچهها رو عزاداری نبرید چون؛
۱. حضور در این مراسمات #خشونت علیه کودکه
۲. مفاهیمی که توی عزاداریها طرح میشه یا کارهایی که توی هیئت میشه خارج از توان و درک کودکه
۳. کودک خیال میکنه این وضعیت پایداره و توی ترس و کابوس میمونه
بعد همون برخیها میگن که این آشنا کردن کودک با #مذهب نیست! و برای رعایت #حقوق_کودک نباید در این مراسمات شرکت کرد! معمولاً هم برای القای پیام از تصاویر #خشن که اکثراً مال #تعزیه دوطفلان حضرت مسلم هست، استفاده میکنن و اینجوری مخاطب رو با خودشون همراه میکنن!
اما بعد؛
ببینید این حرفا و بسیاری از حرفای دیگه ظاهرِ کاملاً شیک و اتوکشیدهای داره. ظاهراً از روی دغدغهمندی طرح میشه و عین خیلی از حرفای دیگه مخلوطی از حق و باطله. پس گیر کجاست؟!
ببینید؛ ما هم موافقیم که خیلی از عزاداریها مناسب کودک نیست. فرضاً جایی که قمه زده میشه - جدای از بررسی اصل موضوع! - اصلاً مناسب کودک نیست یا جایی که جلوی چشم همه دارن گاو یا گوسفند سر میبرن یا جایی که صدا به قدری زیاده که آدم بزرگهام اذیت میشن چه برسه به بچهها یا ...
در واقع ما هم معتقدیم باید از فضایی برای #عزاداری استفاده کنیم که تصویر خوب، مثبت و قابل فهم برای کودک ایجاد کنه و نه اضطراب و پریشانی. برای همین هم دو مطلب قبلی نوشته شد. ضمن اینکه ما با #فشردگی_مذهبی هم مخالفیم و میگیم نباید ذهن کودک رو بیش از حد درگیر مفاهیم انتزاعیِ دین کرد و خیلی از جاها جلوی رشد و فعالیتش رو به اسم اینکه خدا یا پیغمبر دوست نداره، بگیریم!
اما یه سوال؛
به گفتهی غالب روانشناسان، کودکی خیلی مهمه و بخش اعظم شخصیت در شش سال اول شکل میگیره. روانشناسان معتقدن که هر بازی و خاطرهای توی شکلگیری شخصیت موثره. اصلاً هر گرایش و تمایلی که در کودکی ایجاد بشه تا پایان عمر همراهمون میمونه و ریشه بسیاری از #مشکلات ما به دوران کودکی برمیگرده. یعنی اگه توی بچگی یه بار یکی شما رو هُل بده تو استخر و حس غرق شدن داشته باشید، تا آخر عمر میونه خوبی با آب ندارید یا برعکس اگه یه بار تو بچگی تجربه خوبی از اسبسواری داشته باشید، تا آخر عمر؛ اسب که میبینید دلتون میره 🤗
حالا سوال اینه که اگه همه چی توی شش سال اول پروندهاش بسته میشه، برنامهتون برای تربیت دینی چیه؟! آیا گرایشات مذهبی توی تربیت مهم نیستند؟ چطوره که فرضاً #تربیت_اقتصادی اینقدر مهمه و در موردش این همه صحبت میکنیم، اما این مهم نیست؟!
من فهمم اینه که هیچ کس در عالم به اندازه أباعبدالله به گردن بشریت حق نداره، اینم مرد و زن و مسلمون و غیرمسلمون نداره. حالا آیا در حق کودک اجحاف نمیکنیم اگر حب حسین (ع) رو در دلش ایجاد نکنیم؟! آیا #حقوق_کودک زیر پا گذاشته نمیشه؟! اینجا نباید کسی صداش دربیاد؟!
دو گروه هم هستن که این حقِ بچه رو پایمال میکنن، یک گروه که با فشردگیهای دینی، با دادن اطلاعات اضافی و زودهنگام، با در معرض محرکهای خشن قرار دادن کودک، غم رو به اون هبه میکنن!! و یک گروه هم که میگن الآن زوده، بگذار به وقتش میفهمه که معمولا این وقت، هیچ موقع زمانش نمیرسه و ...
#حقوق_کودک
#محرم
#هیئت
#حمید_کثیری 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
✔️ از قیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن👇
✅ ایثار واز خود گذشتگی
✅ظلم ستیزی
✅یاری کردن مظلوم
✅ دعا ومناجات...
رامی توان به فرزندان آموخت.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0