14420317-03.mp3
8.15M
🌺السلام علیک یا أبا عبدالله یا جعفربن محمّد🌺
🔸مدح حضرت امام صادق علیه السلام
🎤حاج جواد شکری
🆔 @nooremojarrad_com
🌼مقام محمود و سعۀ نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله🌼
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🌷رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم با هر موجودى بوده است؛ يعنى تمام ماسوى الله از عالم مُلک و مَلَكوت، از عقول، و ارواح، و نفوس عِلويّه، و سفليّه، و موجودات عالم صورت، و عالم طبع؛ با همه و همه بوده است؛
🌷بلكه حقيقت آن موجودات اوّلًا و بالذّات بوده است، و نسبتِ وجود به آن موجودات ثانياً و بالعرض است؛ و اين است مقام محمود.
🌷زيرا گفتيم اين مقام، مقامى است كه هر گونه حمدى، از هر حمد كننده اى، نسبت به هر حمد شده اى صورت گيرد، راجع به آنجاست؛
🌷يعنى: گلى را كه ما مى بوئيم و حمد مى كنيم، اين حقيقتِ حمد راجع به رسول الله است؛ يعنى: حقيقت وجود گل و زيبائى گل و بوى عطرآميز گل و طراوت گل، همه و همه رسول الله است، و حقيقت ما كه حامد هستيم و حقيقت حمد ما، همه و همه رسول الله است.
🌷و همچنين بلبلى را كه مى ستائيم، و ماه و خورشيد، و زيبائى هاى عالم را كه مملوّ از شادابى و طراوت و عشق و محبّت و علم و قدرت و حيات است، همه و همه رسول الله است.
🌷وجود و نفس واسع آن حضرت آن قدر در عالم بقاء بالله وسيع و واسع است كه با هر موجودى از مَلَكوت و باطن، و از مُلک و ظاهرِ او همراه است؛ و اين است مقام #ولايت كلّيّه كه ما درباره امامان عليهم السّلام قائل هستيم.
📚 «معادشناسی» ج ۹ ص ۴۲۳
🆔 @nooremojarrad_com
🔹نعمت عمر🔹
🔸جاءَ رَجُلٌ إلَى الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقَالَ: قَدْ سَئِمْتُ الدُّنْيَا، فَأَتَمَنَّى عَلَى اللهِ الْمَوْتَ. فَقَالَ: تَمَنَّ الْحَيَاةَ لِتُطِيعَ لَا لِتَعْصِىَ؛ فَلَانْ تَعِيشَ فَتُطِيعَ خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ تَمُوتَ فَلَا تَعْصِىَ وَ لَا تُطِيع
🍃 «شخصى خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد: از دنيا ملول شدم، و آرزوى مردن خود را از خدا ميكنم.
🍃حضرت فرمودند: از خدا آرزوى حيات و زندگى كن براى آنكه اطاعت خدا كنى نه معصيت؛ اگر تو در دنيا زنده بمانى و اطاعت كنى بهتر است از آنكه بميرى نه معصيت كنى و نه اطاعت.»
📚«معادشناسی» ج ۱ ص ۱۳۱ از «عیون أخبار الرضا علیه السلام»
🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAD1E3V1sLdIpZOI4oQ
♦️هشداری برای سالک الی الله♦️
آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی
🔹کسی که در راه خدا قدم گذاشته و عشق و محبّت پروردگار را در دل دارد، باید مراقبت دائمی داشته باشد تا نقصان و فتوری در محبّت و طلب او ایجاد نگردد،
🔹چون خاصیت عالم کثرت این است که او را به خود جذب نموده و با مختصر غفلتی انسان را از عالم وحدت به این عالم می کشاند.
📚 «گلشن أحباب» ج ۱ ص ۴۳
🆔 @nooremojarrad_com
🍃نگاه متّقین به مخلوقات🍃
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹عظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِم
🌸 متّقین کسانی هستند که عظمت آفریدگار در جان آنها تجلّی کرده است، در نتیجه هر چه غیر اوست در چشمشان ناچیز شده است.
📚 «نهج البلاغه» خطبۀ متّقین؛ ص ۳۰۳
🆔 @nooremojarrad_com
💠رابطۀ متقابل عمل و حبّ به خدا💠
آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی
🌹عمل و محبّت رابطه ای متقابل دارند، عمل مُمِدّ محبّت است و محبّت نیز ممدّ و مُعِدّ عمل؛
🌹مهم این است که اگر عمل به شکل صحیح انجام شود، حتماً مورِث محبّت خواهد بود، و اگر شخصی با وجود انجام اعمال و دستورات دینی هنوز محبّت پیدا نکرده و یا محبّتش در حال اشتداد نیست، إنّاً کشف می شود که در عملِ او خللی وجود داشته است.
📚«جذبۀ عشق» ص ۱۱۶
🆔 @nooremojarrad_com
🌷آثار معرفت خدا 🌷
حضرت امام صادق علیه السلام
🍃إنَّ مَعْرِفَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آنِسٌ مِنْ كُلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ كُلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ كُلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ كُلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ سُقْم
🔸معرفت خداوند عزّوجلّ اُنس است در هر ترسی، و همراه است در هر تنهایی، و نور است در هر تاریکی، و نیرو است در هر ناتوانی، و شفاء است از هر بیماری.
📚 «کافی» ج ۸ ص ۲۴۷
🆔 @nooremojarrad_com
🍃آیا انسان محدود می توان به خداوند معرفت پیدا کند؟ 🍃
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
💎 وصول «ممکن» به «واجب» محال است. در آنجا دو چیز بودن محال است.
💎 ...همه باید بدانند که مراد از لفظ وصول و لقاء و عرفانِ ذات احدی، یک نحو معانی ای نیست که مستلزم دوئیّت و بینونت باشد؛
💎 مراد از معرفت و مشاهده و لقاء و امثالها همگی اندکاک و مقام فنای مطلق است؛ به سبب آنکه خداست فقط که به خود معرفت دارد و معرفت غیر او به او مستحیل است.
📚 «روح مجرد» ص ۱۹۲
🆔 @nooremojarrad_com
🔹از نشانه های اهل حقّ🔹
حضرت امام رضا علیه السلام
🔸إنَّ أَهْلَ الْحَقِّ إِذَا دَخَلَ عَلَيْهِمْ دَاخِلٌ سُرُّوا بِهِ وَ إِذَا خَرَجَ عَنْهُمْ خَارِجٌ لَمْ يَجْزَعُوا عَلَيْهِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ عَلَى يَقِينٍ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَاطِلِ إِذَا دَخَلَ فِيهِمْ دَاخِلٌ سُرُّوا بِهِ وَ إِذَا خَرَجَ عَنْهُمْ خَارِجٌ جَزِعُوا عَلَيْهِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ عَلَى شَكٍّ مِنْ أَمْرِهِم
💠 اهل حقّ اینطور هستند که وقتی کسی به آنها اضافه می شود خوشحال می شوند؛ ولی زمانی که کسی از آنها جدا شود، نگران نمی شوند.
💠 و اهل باطل اینطورند که وقتی کسی به آنها اضافه میشود خوشحال شده و زمانی که کسی از آنها جدا شود، پریشان می شوند. و علّت این امر آن است که آنها نسبت به مسیر خود در شک و تردید هستند.
📚 «بحارالانوار» ج ۵۱ ص ۲۶۲
🆔 @nooremojarrad_com