نیایش امروز 🌺 🍃 🌺
الهــى 🙏
انـدیشـه ای خلاق ، دیـده ای بینـا ،
گـوشـی شنـوا ، زبـانـی شـاكـر ،
ذهـن آرام ، قلبـی متـواضـع ،
روحـی بيـدار ، دست هـایی بخشنـده ،
پـاهـایی استـوار در راهـت !
تنـی سـالـم و سينـه ای پـر از عشـق و دلـدادگـی
و سبـد سبـد روزی حلال و بركـت و فـراوانـی
عطا فـرمـا....🙏
بـارالهــا🙏
بشنـو دعـايم و مستجـاب کن نيـازهايم ،
که تنهـا تـويـی شنونـده و پذيرنـده دعـا 🙏
آمیـــن یا اَرْحَمَ الرّاحِمین🙏
ای مهربان ترین مهربانان🙏
@noorolhoda138
📚زیباییهای "سجده"
اگر بخواهیم نماز در وجود ما تأثیرگذارتر باشد، غیر از رعایت احکام و آداب در کل نماز، قسمتی از نماز که باید آن را با #طول دادن و توجه بیشتر اجرا کنیم «سجده» است. سجدۀ طولانی و با توجه، در از بین بردن کبریایی ما و جا انداختن عظمت و کبریایی خدا در دل ما خیلی اثر دارد.
✅از آنجایی که خدا میدانست چه آثار و برکات #فوقالعادهای در سجدۀ نماز وجود دارد و بندگانش در حالت سجده چقدر به او نزدیک هستند، در هر رکعتی دو تا سجده گذاشته است. شما هم از آن ابتدای نماز که «الله اکبر» گفتی، #عشقت به آن لحظات #سجده باشد. بگو: «جانم! الان یک رکوع میروم، بعد میروم به سجده.» تا از سجدۀ اول بلند شدی، انگار قلبت دارد از قفسۀ سینه بیرون میآید، دلت دارد از جا کنده میشود که خدا صدا میزند: «صبر کن عزیزم، دوباره برو به #سجده» از سجده که میخواهی بلند شوی مثل این است که میخواهند نفست را بگیرند. اینقدر #سجده را دوست داری!
✅امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «اگر نمازگزار بفهمد هنگام #سجده چه رحمتی از جانب خداوند او را در برگرفته، دیگر سر از #سجده برنمیدارد.» نقل شده است که گاهی یک سجدۀ امام کاظم(ع) تا به صبح طول میکشید. خدا میداند که اگر اهل تقوا #فرصت داشته باشند، درِ خانه خدا چه میکنند.
#استاد_پناهیان
📚 بخشی از کتاب "چگونه یک #نماز خوب بخوانیم؟"
@noorolhoda138
✅در اسلام، رنگ پوست نشانه برتری نیست
در مکتب اسلام، بین همه انسانها به هر رنگی که باشند تساوی و عدالت برقرار است و در جایی نگفته است که مثلا سفیدپوستان بر انسان های دیگر برتری و فضیلت دارند بلکه ملاک برتری و تمایز بین انسانها همان تقواست که کتاب آسمانی و الهی قرآن در آیه 13 سوره حجرات به آن اشاره کرده است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم»، پیشوایان اسلامی نیز به این تساوی و برابری بین انسان ها معتقد و متوجه بوده اند و رنگ پوست را نشانه برتری بعضی انسانها در برابر بعض دیگر ندانسته اند و در سخنان، رفتار و اعمال خود بارها بر این مطلب تاکید کرده اند که به نمونه هایی از آن در اینجا اشاره می شود.
نقل کرده اند ابوذر در محضر پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله، شخصى را تحقير كرد و گفت: اى فرزند زن سياه پوست! حضرت به ابوذر فرمود: اى ابوذر! او را به جهت مادرش تحقير و سرزنش مى كنى؟ پس بعد از آن جريان ابوذر سر و صورت خود را مرتب آغشته به خاك مى كرد تا رسول گرامی از او راضى شد.[1]
امير مؤمنان عليه السّلام در خطبه اى چنین می فرماید: «اى مردم، آدم (ابوالبشر) فرزند بنده يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند، ... آگاه باشيد كه اينك چيزى (از اموال) براى ما فراهم شده و ما آن را برابر تقسيم مي كنيم و فرقى ميان سياه پوست و سرخ پوست نمی گذاريم. راوی می گوید: حضرت تقسيم اموال را شروع کرد و به هر نفر سه دينار داد، مردى از انصار را نيز سه دينار داد و پس از او غلام سياهى آمد حضرت به او نيز سه دينار داد، مرد انصارى گفت: اى اميرمؤمنان اين غلامى است كه من ديروز او را آزاد كردم به من و او برابر مي دهى؟ حضرت فرمود: من در كتاب خدا نگريستم و نديدم كه فرزندان اسماعيل بر فرزندان اسحاق برترى و فضيلتى داشته باشند.
[2] كافي، كلينى، محمد بن يعقوب، دارالكتب الإسلامية، تهران، 1407 ق، ج 8، ص 69.
#خانواده
توصیههایی برای همسران
💞 مدافع همسرتون باشید و از همسرتون در گفتار و کردار حمایت کنید. به هیچ کس حتی نزدیکان اجازه ندهید بی دلیل از همسر شما عیبجویی کند...!
@noorolhoda138
🌈🌈🌈روانشناسی رنگها
🔶رنگ نارنجی
رنگ نارنجی رنگ خوش بینی و مثبت اندیشی است و استفاده زیاد از آن احتیاط را در افراد بر می انگیزاند. نارنجی دوستان؛ افرادی اجتماعی، خوش خلق، صادق و فداکارند. با این حال نفوذ در این افراد سخت است. از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده میشود.
نارنجی از رنگهای گرم و شاد محسوب می شود. کسانی که به این رنگ علاقمند هستند به عنوان یک فرد فعال و انرژیک به حساب می آیند. پرتقالی های فعال معمولا بازی های فکری را به خوبی انجام می دهند. این افراد دارای روحیه مهربان و بخشنده می باشند. نارنجی دوست ها ی شوخ طبع افرادی هستند که در گفتگو ها و مذاکرات قوی و سربلند خواهند بود. این افراد گزینه مناسبی برای سخن رانی های تاثیر گذار می باشند. عقاید این دسته از افراد تمایل به روشن فکری داشته و معمولا ایده ها و افکار کامل و درستی دارند.
ادامه دارد...
@noorolhoda138
🕌🕌🕌آرامستان تخت فولاد اصفهان🕌🕌🕌
آقا محمدبیدآبادی
شهرت : آقا محمدبیدآبادی تاریخ وفات : 9/01/1198
مزار : تکیه بیدآبادی زمینه فعالیت : عارف,حکیم و فیلسوف,عالم فاضل,مفسر قرآن
حکیم متأله و فقیه زاهد، سرآمـد عارفان متشرع و نام آورترین مدّرس علوم عقلی و معارف الهی در نیمه دوم قرن دوازدهم هجری است. پدر او، ملامحمد رفیع گیلانی، از عالمان متقی زمان خود، از گیلان به اصفهان کوچ نموده، در محله بید آباد این شهر جای گرفت. درباره نیاکان آقا محمد، همین اندازه می دانیم که نسبت او به عارف مشهور تاج الدین ابراهیم، معروف به شیخ زاهد گیلانی می رسد.
با توجه به اینکه پدران آقا محمد، اهل خطه شمال بوده اند، او را با القابی مانند « مازندرانی» ، « گیلانی» و در جایی نیز « تنکابنی » خوانده اند.
حتی در برخی منابع، زادگاه او را نیز در مازندران نوشته اند آنچه مسلم است، دوران رشد و شکوفایی و طیّ مدارج تحصیلی آقامحمد در اصفهان بوده است. از این رو، مشهورترین لقب او، به سبب سکونت در محله پر آوازه «بیدآباد» اصفهان،«بید آبادی اصفهانی» است. از سال دقیق تولد بید آبادی، اطلاعی در دست نیست، اما می توان آن را حدود سال 1117ق دانست.
بید آبادی در زندگی نامه خود نوشتش، به فراگیری دانشهای معمول و مرسوم زمان خود، مانند: مبادی ادبی و علوم عالی، علم حدیث و تفسیر قرآن، فقه، کلام و حکمت، اعم از مشایی و اشراقی، اشاره کرده است.اما نه در این نامه و نه در دیگر آثاری که از حکیم بیدآبادی تا کنون به دست آمده است، هیچ ذکری از اساتید او در میان نیست. نخستین منبعی که در آن، نام اساتید بیدآبادی آمده، کتاب روضات الجنات است. میرزا محمد تقی الماسی حفید مجلسی اول، امام جمعه وقت و از بزرگان فقها و حکمای اصفهان، استاد بید آبادی بوده و مرحوم بید آبادی از او، به دریافت اجازه نائل گردیده است.صاحب روضات، استفاده بیدآبادی از مجلس درس ملا اسماعیل خواجویی را نیز محتمل دانسته و در شرح احوال خواجویی، به شاگردی بیدآبادی نزد او تصریح نموده است.برخی از متأخران از ارادت بید آبادی به سیّد قطب الدین محمد نیریزی شیرازی سخن گفته اند.
همة کسانی که به شرح احوال بید آبادی پرداخته اند، او را انسانی کامل و در اوج محاسن اخلاقی و حدّ اعلای فضایل روحی و معنوی برشمرده اند. ایثار، انفاق و خدمت به خلق، بی نیازی و عدم توجه نسبت به فرمانروایان، زهد و ساده -زیستی، راز و نیاز شبانه و عبادتهای طاقت فرسا، برخورد ملایم و کریمانه با مخالفان، توکل به پروردگار عالم و انجام امور شخصی به دست خود، از جمله این مکارم اخلاقی و احوال معنوی است.
بید آبادی، پناهگاهی مطمئن برای مردم بود و رنجها را به جان می خرید تا آسایش خلق فراهم آید. بیدآبادی عالمی حلیم و برخوردار از خلقی کریم بود و با مخالفان و مغرضان، برخوردی همراه با بردباری و گذشت، از خود نشان می داد.حکیم بیدآبادی، در علوم غریبه: جفر، اعداد و طلسمات و مخصوصا علم و عمل کیمیا شهرت و مهارتی تمام داشت .
جایگاه علمی بیدآبادی و جامعیت او در دانش های رسمی و علوم غریبه بیدآبادی، مانند بسیاری از تربیت یافتگان مکتب فقهی ـ فلسفی اصفهان، در دانشهای گوناگون نقلی و عقلی، صاحب نظر بود. وی در معارف اسلامی، قله ای برافراشته و ستاره ای درخشان به شمار می رفت و در فقه و حکمت، کلام و عرفان، تفسیر و حدیث، ریاضیات و ادبیات و علوم غریبه، بویژه کیمیا چنان دست داشت که در هر یک از شاخه های علوم، یگانه عالم متخصص صاحب فن شمرده می شد. تعابیر بزرگان و محققان از او، گواهی خوبی بر این مدعاست. صاحب ریاض الجنة از بیدآبادی به « عالم کامل فاضل محقق مدقق متکلم حکیم ثقه»و سید صدرالدین کاشف دزفولی به «جامع معقول و منقول، حاوی اصول و فروع» و میرزا محمد اخباری به «حکیم عارف محدث ثقه، استاد زمان در علم معقول، جامع معقول و منقول بدون شک وشبهه …» و صاحب گلشن مراد، به «منجم قوانین عقلیه، حاوی براهین حکمیه، جامع فنون نفسیه … در جمیع فنون در عهد خود، سرآمد اهل فضل و کمال و مقبول القول در میانه صاحبان علوم و افضال بود…»و صاحب روضات به « بزرگترین حکمای دوران اخیر، متبحر در علوم عقلی و محقق در علوم حکمی و کلام» تعبیر کرده -اند.
در اینجا به نام برخی از مشاهیر شاگردان او اشاره می نمائیم: سید ابوالقاسم مدّرس خاتون آبادی، ملامحراب گیلانی، آخوند ملاعلی نوری، ملا احمد اردکانی شیرازی، حاجی محمد ابراهیم کرباسی، میرزا محمد علی مظفر اصفهانی، میرزا محمد مهدی اصفهانی خراسانی، ملا علی اکبر اژه ای، ملا محمد مهدی کرمانشاهی، ملامصطفی قمشه ای، میر سید علی واعظ حسینی، میرزا محمد باقر نواب لاهیجی، ملا یوسف حکمی، ملا نظر علی گیلانی، ملا عبدالکریم قاینی، سید صدرالدین دزفولی و میر سید محمد یوسف تبریزی.
آثار و تألیفات
نوشته های به جای مانده از حکیم بیدآبادی، از حیث کمی و مقدار، چشمگیر به نظر نمی رسد. رسائل باقی مانده اکثر به صورت مکاتبه و مراسله است. علاوه مکاتبات، برخی نوشته های کوتاه و مختصر که حاوی مطالب مربوط به تدریس او و یا به صورت حواشی بر کتب متقدمان و متأخران است نیز از ایشان باقی مانده است. به طور کلی، می توان بر حسب موضوع، آثار بیدآبادی را در شاخه های: حکمت، تفسیر، حدیث، سیر و سلوک و عرفان عملی و کیمیا طبقه بندی نمود.
1- رساله مبدأ و معاد. 2- حواشی بر الهیات شفا. 3- حواشی بر اسفار. 4- حواشی بر مشاعر5- حواشی بر قرة العیون. 6- کتابی در تفسیر قرآن به عربی، یا خلاصه تفسیر غرایب القرآن. 7- حاشیه بر معانی الاخبار شیخ صدوق . 8- رساله حسن دل 9- «پند نامه» یا رساله «همتیه» به فارسی. 10- رساله ای در سیر و سلوک 11- رساله ای در طریق تخلیه و تحلیه و آداب سلوک. 12- رساله ای در سیر و سلوک، در پاسخ به نامه ملا محمد قاینی. 13- نامه ای در سیر و سلوک خطاب به آقایان: سید جعفر طهرانی و سید محمد واعظ کاشانی. 14- رساله در طریق سیر و سلوک در پاسخ به نامه مولی عبدالله بیدگلی کاشانی. 15- نامه ای در پاسخ به اعتراض و اشکال میر سید حسین قزوینی درباره برخی مشکلات سلوکی و عرفانی. 16- علاوه بر نامه ها و رسائل نامبرده در سیر و سلوک، اندرز نامه ها و نوشتجات بسیاری در راهنمایی و اندرز به مریدان و سالکان، از بیدآبادی باقی مانده 17- منشآت و مراسلات مولا عبدالکریم اشراق با مرادش عارف بیدآبادی18- رساله در کیمیا که جزوه کوتاهی در عمل کیمیا است 19- مجموعه ای در کیمیا. 20- بندی در عمل کیمیا به فارسی 21- جُنگی در کیمیا و علوم غریبه. 22- اشعاری در کیمیا. 23- حواشی بر رساله ای در کیمیا.
🍀عالم جلیل حاج میرزا رضا کلباسی نقل می کند: روز تشییع جنازه میرزا حسین نائینی از اساتید فاضل در حوزه اصفهان در تکیه بیدآبادی حاضر بودم. در موقع حفر قبر، به قبر علامه آقا محمد بیدآبادی راه باز شد و پاهای آقا محمد را جمیع حاضران که خود جزء آنها بودم ، مشاهده کردند که پس از گذشت 127 سال هیچ تغییری نکرده بود.(منبع: کتاب دارالعلم شرق از سید مصلح الدین مهدوی)
@noorolhoda138
امام مهدي از ديدگاه امام صادق
«من اقر بجميع الأئمة (عليهمالسلام) و جحد المهدي (ارواحنا فداه) کان کمن اقر بجميع الأنبياء و جحد محمدا (صلي الله عليه وآله وسلم) نبوته».
«کسي که به همه ي امامان (عليهمالسلام) معتقد باشد و حضرت مهدي (ارواحنا فداه) را رد کند، مانند کسي است که همه ي پيامبران را بپذيرد و رسالت پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) را رد کند».
پرسيدند: اي فرزند پيامبر! مهدي از تبار شما چه کسي است؟ فرمود:
«الخامس من ولد السابع، يغيب عنکم شخصه و لا يحل لکم تسميته».
«او پنجمين فرزند هفتمين امام است. خود او از ديدگان شما غايب ميشود و بردن نام او بر شما روا نخواهد بود».
📝 کمال الدین صدوق ، ص 333 / اثباه الهده ، ج 3 ، ص 470
@noorolhoda138
☘️اعجاز در قرآن
«وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ. خورشید به سوی قرارگاه خویش روان است، این فرمان خدای پیروزمند و داناست.»
استاد نوفل می گوید: این آیه حقایق علمی فلکی زیادی را در بردارد که تا عصر حاضر ناشناخته بود. اخترشناسان در عصر ما به این حقیقت علمی دست یافته اند که خورشید با سرعتی شگرف به سوی ستاره «نسر» در حرکت است و تصرح کرده اند مهمترین کشف علمی که انسان در طول حیات خود بر وی کره زمین بدان دست یافته است همان حرکت وضعی خورشید است.
دکتر موریس بوکای در ذیل آیه 36 و 38 سوره یس بیان می کند که این دو آیه بر حرکت خورشید به سوی مکانی که اخترشناسان آن را Apex نامیده اند دلالت دارد. در واقع منظومه شمسی در مجموعه ستارگان «هرکول» و در کنار ستاره ای به نام Vega با میانگین سرعت 19 کیلومتر در ثانیه به سوی نقطه مشخصی در حال حرکت است که این موضوع مورد اتفاق همه اخترشناسان است.
با وجود کشفیات جدید فضایی شایسته است یادآور این دو آیه قرآن کریم (36 و 38) شویم که تماماً مطابق با داده های اخترشناسی روز است.
دکتر عدنان در مورد خورشید می گوید: خورشید یک ستاره عادی واقع در ثلث خارجی شعاع کهکشان راه شیری است و با سرعت 230 میلیون کیلومتر در ثانیه حول مرکز کهکشان که از آن 300 هزار سال نوری فاصله دارد می چرخد، به گونه ای که 250 میلیون سال طول می کشد تا خورشید و ستارگان و سیارگانی که با خود به همراه دارد یک دور کامل حول محور کهکشان راه شیری بزند. در این صورت از زمان پیدایش خورشید که به 4 تا 6 میلیارد سال می رسد خورشید و ستارگان و سیارات مجاور آن 18 دور کامل به دور کهکشان راه شیری که خود حول محور کهکشان های محلی می گردد، چرخیده است.
کهکشان های محلی نیز حول تجمع بزرگی که همان توده های کهکشانی و آن هم حول محوری بزرگتر و کهکشان هایی عظیم تر به نام ابر غول های کهکشانی می گردند. وی در ادامه آورده است که فاصله خورشید ز ما 8 دقیقه نوری یعنی 150 میلیون کیلومتر است.
📚اعجاز علمی قرآن، مولف:علی محمد علی دخیل ، ترجمه و تحقیق: زهره ناصری اصفهانی
@noorolhoda138