💠 رو به قرآن آوردی؟
🔺 استاد ندارم
🔺عارفی ندارم که ...
ای کاش کسی بود تا نقصهایم رو بهم میگفت ...
این حرفها، همه به خاطر اینه که ما نفهمیدیم،
🌱 استاد ما قرآن هست.
🌱همه کاره قرآن هست.
👈عیب ما را میگه
👈نقص ما را میگه
امّا ما خودمون را به قرآن عرضه نمیکنیم
از قرآن هدایت نمیخواییم و اصلا سوالی نداریم ازش
بالطبع از قرآن نتیجهای هم نمیگیریم.
☘️ قرآن با ما حرف میزند، حرفهایش را بشنویم و خودمون را بهش بسپاریم تا راهگشایمان باشد.
#کتاب_روشنایی
💫🌟💫🌟💫🌟💫
👌روایتی که برای کلّ ماه رمضان کافیست👇
🌺آقا امام صادق علیه السلام :
⚠️روزه، تنها دست كشيدن از طعام نيست و شرایطی دارد كه تنها با رعايت آنها، روزه کامل می گردد.
❌هنگامى كه روزه گرفتید:
👅زبان خود را از دروغ نگه داريد
👀و ديدگانتان را از ناروا بپوشانید،
⚔با يكديگر نزاع مكنيد
😠و بر هم حسد مبريد
🗣و غيبت يكديگر را نكنيد
👥و با هم بحث و جدل نکنید
✂️و با یکدیگر به اختلاف نپردازید
😡و نسبت به هم خشمگين نشويد
🤐و دشنام و ناسزا مگویيد
⚖و بر يكديگر ستم نورزيد
⛔️و بی خردى مكنيد.
🕋از ياد خدا و نماز غفلت مكنيد
⚡️و چنان باشيد كه انگار روز قيامت را میبینید
❌و براى روزی که خداوند را دیدار میکنید، توشه برگيريد.
⚠️و باید در روزه ات ، ولایت خداوند را داشته باشی و به وسیله خاموشیِ برخاسته از تفکر درونی، از هر آنچه که خداوند، نهی نموده است در آشکار و نهان پرهیز کنی.
‼️پس اگر اين اعمال را به طور کامل انجام دهی، حقيقت روزه را به جا آوردهای.
‼️اما اگر به اين اعمال كه برايت بيان داشتم بیتفاوت باشی، به همان مقدار از فضل و ثواب روزهات كاسته خواهد شد.
به راستى روزه، تنها دست كشيدن از طعام و آشاميدنى نيست بلكه خداوند آن را مانعى در برابر رفتار و گفتارى كه روزه را باطل می كند قرار داده است.
چه اندک هستند روزه داران حقیقی و چه بسيارند کسانی که فقط گرسنگی میکشند.
📚وسائل الشيعة ، جلد ۱۰ ، صفحه ۱۶۶
💫🌟💫🌟💫🌟💫🌟💫🌟
🌙🌙🌙دعای روز چهارم
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین؛
خدایا مرا در این روز بر اقامه و انجام فرمانت قوت بخش و حلاوت و شیرینی ذکرت را بمن بچشان و برای ادای شکر خود به کرمت مهیا ساز و در این روز به حفظ و پرده پوشی ات مرا از گناه محفوظ دار، ای بصیرترین بینایان عالم!
1️⃣: طلب قوت جهت انجام عبادت
قوت عبادت غیر از قوت بازو است. این دو قوه با هم دیگر تفاوت دارد، ممکن است شخصی سن زیادی داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد. باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند. در دعای کمیل هم آمده: قَو عَلی خِدمَتِکش جَوارحی خدایا قوتم بده که اعضاء و جوارحم در خدمت تو باشد. امام سجاد(ع) به خدا عرضه می دارد: مَن اَعظَمِ اَلنَّعَمِ عَلَینا جَرَیانُ ذِکرِکَ عَلی اَلسِنَتِنا وَ اِذنُکَ لَنا بِدُعائکَ؛ خدایا،از بزرگترین نعمت هایت بر ما، این است که ذکر تو بر زبان ما جاری می شود و اینکه اجازه دادی تا تو را بخوانیم و با تو راز و نیاز کنیم. این لطف مضاعفی است از سوی خداوند که هر که راه او را انتخاب کند خدا او را تایید می نماید. توفیق عبادت و دعا را به بنده عطا می فرماید تا او را بخواند و اطاعت اوامر او را بکند و نه تنها توفیق عبادت بلکه قوت انجام عبادت را به او می دهد.
2️⃣: چشیدن شیرینی ذکر خدا
چرا از مناجات لذت نمی بریم؟ روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که می فرمایند:« قَالَ اللهُ سُبحَانَهُ اِذَا عَلِمتُ اَنَّ الغَالِبَ عَلَی عَبدِیَ الِاشتِغَالَ بِی نَقَلتُ شَهوَتَهُ فِی مَساَلَتِی وَ مِنَاجَاتِی» خدا می فرماید: اگر دیدم که بنده ام اغلب اوقاتش را صرف من می کند و به فکر من است، یعنی به فکر این است که چه تکلیفی دارد تا انجام بدهد، یا از چه نهی شده است که اجتناب کند(ممکن است لحظات و ساعاتی رفتارهای نامناسبی هم داشته باشد)تمایلات او را سوق می دهم به طرف گفتگو و مناجات با خودم. به جای اینکه تمایل به امور پست و حیوانی داشته باشد، اصلا علاقه اش به این جهت می شود که با خدا صحبت کند. این لطفی است که خدا به او می کند. اگر کسانی باشند که بیشتر اوقات یا خدای نکرده همه اوقاتشان، فکر لذائذ دنیا باشند؛ فکر این که چه غذایی لذیذتر است، چه جایی مناسب تر است، چه لباسی زیباتر است، چه فیلمی لذت بخش تر است، مجالست با چه کسی شیرین تر است، چه پست و مقامی می توانند به دست بیاورند، خدا هم اجازه نمی دهد که با او مناجات کنند. «... اِنَّ اَدنَی مَا اَنَا صَانِع بِهِم اَن اَنزعَ حَلَاوهَ مُنَاجَاتِی عَن قُلُوبِهِم» اگر عالمی به علمش عمل نکند کمترین عذابی که خدا برای او در نظر می گیرد این است که حلاوت و شیرینی مناجات با خدا از او گرفته می شود. پس دعا و عبادت مزه دارد. در مناجات الذاکرین می خوانیم: ... الهی فالهمنا ذکرک فی الخلا و الملا و اللیل و النهار و الاعلان و الاسرار و فی السراء و الضراء و انسنا بالذکر الخفی استغفرک من کل لذه بغیر ذکرک. خدایا ذکرت را در خلوت و جلوت و شب و روز و در ظاهر و باطن و در حال خوشی و ناخوشی به ما الهام فرما و ما را به ذکر خفی مانوس کن خدایا از هر لذتی غیر از لذت یاد تو طلب بخشش می کنم.
3️⃣: ادای شکر الهی
شکر یعنی یک معنی دقیقی دارد و آن عبارت است از قدردانی، اندازه شناسی و حق شناسی. بنده اگر بخواهد قدر شناس و شاکر باشد باید قدر نعمت های خدا را بداند، یعنی هر نعمتی را بداند برای چه هدف و منظوری است و در همان مورد مصرف کند. توفیق شکر خداوند را باید از خدا خواست، زیرا همه چیز از ناحیه اوست و «توفیق» نیز « من الله» است. همانگونه که حضرت سلیمان(ع) از او چنین در خواست می کند« رَبَّ اَوزِعنِی اَن اَشکرَ نِعمَتَکَ الَّتِی اَنعَمتَ عَلَی» یعنی خدایا به من الهام و عشق و علاقه نسبت به شکر نعمت هایت را مرحمت فرما.
روایت شده که خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد که ای موسی، حق شکر مرا به جای آور. عرض کرد پروردگارا چگونه شکر کنم تو را که شکر تو باشد در حالی که عیچ شکری نیست که به آن تو را شکر کنم، مگر آنکه همان شکر هم نعمتی است که تو به من ارزانی داشتی. فرمود: موسی اکنون حق شکر مرا ادا کردی که دانستی آن هم از من است.
4️⃣: ستاریت خداوند و پرده پوشی از گناهان
خدایی که بصیر است ستار العیوب هم هست. حضرت علی (ع) فرمودند: لَو تَکَاشَفتُم مَا تَدَافَنتُم؛ اگر از گناهان هم خبر داشتید، هیچکس جنازه دیگری را دفن نمی کرد! خداوند متعال با ستاریت خود گناهان ما را پرده پوشی می کند. اما ما باید حیا کنیم و با وجود بصیر بودن خداوند خود را کنترل نموده و گناه نکنیم.
اهرم های بازدارنده گناه: همانگونه که ترمز در اتومبیل لازم است تا آن را از سقوط در پرتگاه ها و خطرات کنترل کند، غرائز و خواسته های انسان نیز، نیاز به کنترل دارد که عبارت است از:
1. تفکر در امور گوناگون 2. ایمان به خدا و معاد و روز حساب 3. خود شناسی و توجه به شخصیت خود 4. توجه به تشکر 5. توجه به عرض اعمال بر پیشوایان 6. نزدیک دیدن مرگ 7. ترس از عواقب گناه 8. توجه به نقش عبادت در ترک معصیت.
@noorolhoda138
✅کلاس اخلاق با حضور خانم نصر فردا پنج شنبه ساعت ۸:۳۰ صبح برگزار میگردد.
@noorolhoda138
📖 #درمحضرقرآن
🌹أفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا.
🌹آیا آنها در قرآن تدبّر نمیکنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
[سوه محمد(ص) آیه24
🌙🌙🌙دعای روز پنجم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین؛ خدایا مرا در این روز، از توبه و استغفار کنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما و هم در این روز، مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده، به حق لطف و رافتت ای مهربانترین مهربانان عالم.
1️⃣: قرار گرفتن جزء توبه کنندگان و استغفار کنندگان
توبه و استغفار، یکی از حقایق بلند اسلام واز آموزه های مترقی قرآن کریم است که در بیش هشتاد آیه از قرآن، بر اهمیت آن انگشت تاکید نهاده شده است. توبه واقعی چهار شرط اساسی و دو رکن تکمیلی دارد. چهار شرط عبارتند از:
1. پشیمانی از گذشته 2. تصمیم جدی بر اینکه، دوباره به معصیت بر نگردد 3. ادای حقوق الهی 4. ادای حقوق مردم ( اعم از مالی، عرضی و بدنی) دو شرط تکمیلی به قرار زیر هستند:
1- چشیدن رنج عبادت
2-ذوب کردن گوشتهای روییده در دوران معصیت
پیامبر اکرم(ص) فرمود: آیا می دانید توبه کار کیست؟ پس گفتند: به خدا، نه! فرمود: هر گاه بنده ای توبه کار، شاکی ها[ و طلب کارهای ] خود را راضی نکند، توبه کار نیست. و کسی که توبه کند و مجلس و غذایش را تغییر ندهد، توبه کار نیست. و کسی که توبه کند و رفقای [ دوران گناه] خویش را تغییر ندهد، توبه کننده نیست. و کسی که توبه کند و بر عبادتش نیفزاید، توبه کار نیست. و کسی که توبه کند و لباس[ گناه آلوده اش ] را تغییر ندهد، تائب نیست. و کسی که توبه کند و فرش و تکیه گاه [دوران گناه] خود را عوض نکند، تائب نیست. و کسی که توبه کند و قلبش باز نشود ( و دریا دل نگردد) و دستش [ در انفاق ] توسعه نیابد، توبه کار نیست. و کسی که توبه کند و آرزوهای [ ناروای] خود را کوتاه نکند و زبانش را حفظ نکند، تائب نیست. و کسی که توبه کند و اضافه غذای خود را تقدیم [ به فقراء ] نکند، تائب نیست. و هر گاه بر این اوصاف استقامت ورزید، این تائب [ کامل و واقعی ] است.
2️⃣: قرار گرفتن در زمره ی بندگان صالح و مطیع
اگر انسان اهل اطاعت خدا باشد، خدا هم او را دوست خواهد داشت. امام علی(ع) می فرماید:« اذا احبَّ اللهُ عبدا الهَمَهُ العباده وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد، خوب عبادت کردن را به او می آموزد.» در شب معراج خداوند به رسولش چنین فرمود: ای احمد! اگر شیرینی گرسنگی، سکوت، خاموشی، گوشه نشینی و نتیجه شان را بچشی، از آن ها دست بر نداری. ای احمد! در بهشت،کاخی است که از جواهر ساخته شده است و در آن جا، هیچ چیز نابود نمی شود. آن قصرها، جایگاه بندگان خاص من است که در هر روز، هفتاد مرتبه به آنان نظر و توجه می کنم و با آنان سخن می گویم. هر مرتبه ای که به ایشان توجه کنم، کاخ هایشان را هفتاد برابر کنم. اهل بهشت با نعمت های بهشتی لذت می برند، ولی ایشان به گفتگو و سخن گفتن با من لذت می برند. پیامبر(ص) عرضه داشت «پروردگارا! نشانه این گروه چیست؟» خداوند فرمود« اینها همیشه زندانی اند. زبان هایشان از سخن گفتن بیهوده، در حبس است و شکم هایشان از غذای حرام خالی است» ای احمد! دوستی خدا، دوستی با فقیران و نزدیکی جستن با ایشان است. حضرت پرسید« پروردگارا! فقرا چه کسانی هستند؟» خداوند فرمود: کسانی هستند که به کمی از دنیا، قانع و راضی شده اند، بر گرسنگی صبر می نمایند و بر آنچه که به ایشان می رسد، شکر می کنند. از گرسنگی و تشنگی خود، به کسی شکایت نمی کنند، دروغ نمی گویند و به من غضب نمی کنند( که ایشان را فقیر نموده ام) برای آنچه که از دست می دهند، غم و اندوه نمی خورند و برای آنچه که به دست می آورند، شادی نمی کنند. ای احمد! اهل خیر و آخرت صورت هایشان لاغر و حیایشان بسیار، حماقت و نفهمی ایشان در کارها،اندک و نفعشان برای مردم، زیاد است. مکر و حیله و تزویر نمی کنند. مردم از آنان در آسایش و خود در اذیتند. سخنانشان با ادب و متانت است. به حساب تمامی اعمال خود، دقیقا رسیدگی می نمایند. چشمانشان به خواب می رود ولیکن قلب هایشان به خواب نمی رود. چشمانشان از خوف خدا، گریان و قلوبشان ذاکر است. در آغاز هر نعمتی، خدا را ستایش کرده و در پایان آن سپاسگزاری می کنند. دعای آنان مستجاب و به سخنان ایشان توجه می شود. فرشتگان به وجود آنان شاد می شوند و دعایشان در زیر حجاب هاست. پروردگار دوست دارد که سخنان آن ها را بشنود آنچنان که مادر، سخن گفتن فرزند را دوست دارد. آنی از یاد خدا غافل نیستند. به فکر غذای زیاد، سخن گفتن بسیار و یا لباس فراوان نیستند. مردم در نظرشان مانند مردگان و خدا در نزدشان، زنده و کریم است. دور اندیشان را از روی کرم دعوت می کنند و هر کسی به آنان روی آورد، با او مهربانی می کنند. دنیا و آخرت در نظرشان یکسان است.
3️⃣: قرار گرفتن در زمره ی اولیاء مقرب خدا
خداوند دوستان و بندگانی دارد که مقربین درگاه الهی هستند. ایشان « فِی مَقعَدِ صِدق عِنشد مَلیک مُقتَدِر » هستند. در مقام حضور الهی هستند و در بهشت خاص الهی وارد شده اند. خود بهشت مراتب دارد، این گروه که عاشقان الهی بوده اند و عبادت ایشان بخاطر خدا بوده، مخاطب به این آیه قرآن هستند: فَادخُلی فی عِبادی وَ ادخلی جَنَتی اگر داخل در بندگان خدا شدی، آنگاه در بهشت خاص الهی هم وارد خواهی شد.
4️⃣: رافت و رحمت خداوند متعال
روز حساب و واپسین، روز دشوار و سختی است و در چنان روزی، هفت گروه از رحمت خاص و ویژه الهی بهره می برند؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند در روزی که سایه ای جز سایه او وجود ندارد، بر هفت گروه سایه می افکند: 1. پیشوای عادل 2. جوانی که با عبادت خداوند رشد کرده است و جوانی را با عبادت گذرانده است. 3.کسی که دلبسته به مسجد است؛ به گونه ای که وقتی از آن خارج می شود، منتظر می ماند تا برگردد. 4. دو انسانی که برای خدا، با هم دوستی می کنند. پس بر آن محبت الهی جمع می شوند و بر همان محور از هم جدا می شوند. 5. مردی که در خلوتها، خدا را یاد کند. پس با یاد خدا از دو چشمش اشک جاری شود. 6. مردی که زنی دارای مقام و زیبایی، او را به کار خلاف عفت دعوت کند، پس جواب او را یوسف گونه بگوید: من از خدای خودم، پروردگار جهانیان، که در همه جا حضور دارد، می ترسم. 7. مردی که صدقه ای داده است، پس آنچنان آن را مخفی کرده که گویا حتی دست چپ نفهمیده است آنچه دست راستش انفاق نموده است.
@noorolhoda138
🌙🌙🌙دعای روز ششم
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ؛ خدایا! مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت، خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت، کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت، دور گردان. به حق احسان و نعمت های تو به خلق، ای منتهای اشتیاق مشتاقان.
1️⃣: گناهان موجب خواری و ذلت
گناهان به سه دسته تقسیم می شوند: 1- گناهان اعتقادی: مانند شرک به خداوند یا غلو درباره امامان 2- گناهان قلبی: مانند ریا، تکبر، غرور، حسادت 3- گناهان اعضاء و جوارح: مانند تهمت، غیبت، زنا، قتل. باید توجه داشت که هر گناهی به نوبه خود موجبات خشم و کیفر الهی را فراهم می سازد. امام کاظم(ع) در این باره می فرماید« در هر شب و روز از جانب خداوند ملکی ندا می دهد، ای بندگان خدا! از نافرمانی خدا باز ایستید، زیرا اگر به خاطر حیوانات چرنده و کودکان شیر خواره و سال خوردگان پشت خمیده نبود، چنان عذابی برای شما ریخته می شد که خرد و خمیر می شدید» گناهان انسان را خوار و ذلیل می کند. اگر بر فرض هم که در دنیا خوار و ذلیل نشد، در آخرت می شود. انسان مختار آفریده شده است، تا خود از روی اختیار عبادت خدا را انجام دهد و دست از معصیت کشیده و از عذاب و خشم و کیفر الهی، خود را نجات دهد. در این فقره از دعا، از خدا می خواهیم که ما را از معصیت دور کند و عواملی که ما را به سمت گناه می کشاند، از مقابل مان بردارد. ولی اگر چه خداوند انسان را مختار آفریده و تلاش خود انسان برای مبارزه با گناه بسیار مهم است، اما انسان می تواند با دعای خالصانه از خداوند بخواهد که او را به مسیر تقوی و دوری از گناه هدایت کند. حضرت سید الشهداء(ع) در فرازی از دعای عرفه می فرماید:« وَ اَسعِدنی بِتَقوئِکَ وَ لا شقِنی بِمَعصِیَتِکَ: خداوندا! مرا با پرهیزکاری، خوشبخت نما و مرا به خاطر معصیت، بدبخت نکن.»
2️⃣و 3️⃣: دوری از خشم و غضب و انتقام خداوند
کیفر و تازیانه قهر و غضب الهی بر اثر ارتکاب گناه و معصیت، صورت می گیرد. در قرآن درباره چهارمین ویژگی بندگان خاص و ممتاز خداوند، چنین می خوانیم:« وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصرِف عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ اِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَاما اِنَّهَا سَاءت مُستَقَرّا وَ مُقَاما » بندگان ممتاز خداوند رحمان، کسانی هستند که می گویند پروردگارا!عذاب دوزخ را از ما برطرف گردان که عذابش سخت و پردوام است. قطعا دوزخ بدترین جایگاه و محلی برای اقامت است. به عبارت روشن تر، آنها از کیفر نافرمانی خدا به شدت می ترسند و اعتقاد راسخ دارند که نافرمانی خدا و انجام گناه، به معنی اطاعت از فرمان شیطان است و چنین کاری موجب عذاب الهی و دخول به دوزخ خواهد شد. آنها آنچنان خائف و هراسناک از پیامدهای گناه و عذاب دوزخ هستند که این حالت درونی خود را ابراز نموده و با کمال خضوع، دست به دعا بر می دارند و از درگاه خدا می خواهند که مشمول عذاب سخت دوزخ که برای مجرمان آماده شده، نشوند. آنها طبعا از عواملی که موجب عذاب است، پرهیز نموده و با اجرای فرمان الهی و انجام دستورهای خدا، رحمت سرشار الهی را به سوی خود جلب و جذب می کنند و این حالت برای آنها دائمی است و لحظه ای از خوف خدا فاصله نمی گیرند. آنها وعید الهی را به شوخی نمی گیرند مثل بعضی که مست و مخمور غرور و غفلت هستند و به اصطلاح، دل به دریا نمی زنند و نمی گویند: هر آنچه بادا باد! رحمت خدا وسیع است. از امام باقر(ع) سوال شد که غضب خداوند چیست؟
حضرت فرمود: غَضَبَ اللهُ تَعالی عَقابُهُ؛ منظور از غضب خداوند متعال، عقاب و کیفر او است.
4️⃣: اشتیاق خداوند نسبت به بندگان
پیوند میان خالق و مخلوق، پیوندی است دو طرفه. از آنجا که ممکن است انسان به این رابطه، یک طرفه بنگرد، پس باید پروردگارش را بهتر بشناسد. اگر خداوند انسان را مطیع و عابد خلق کرده، از شدت علاقه او به مخلوقش بوده است و از آن جهت است که می خواهد بندگان به او نزدیک شوند و از این رو، انسان بر فطرتی خلق شده که به پرستش خداوند مشتاق و به سوی او در حرکت است. اگر انسان می دانست تا چه اندازه مورد محبت و توجه پروردگارش است، از شادی در پوست خود نمی گنجید. خدای متعال به حضرت داوود(ع) فرمودند: ای داوود! اگر آنهایی که از من روی گردان شده اند، چگونگی انتظارم برای آنان و مدارایم با آنان و اشتیاقم را به ترک معصیتهایشان می دانستند، بدون شک از شوق آمدن به سوی من می مردند و بند بند وجودشان از محبت من از هم می گسست.
👈 نشانه های دوستی خدا: چندین نشانه وجود دارد تا انسان بداند که پروردگارش دوستش دارد:1- توفیق دینداری 2- آماده شدن زمینه عبادت 3- سنگین شدن گناه بر بنده 4- همنشینی با انسان های محبوب خداوند 5- کثرت به یاد خدا بودن 6- آرامش درونی و شکیبایی 7- قلبی پاک و اخلاقی متعادل.
🔴 #ابتکار_قهر_نکردن
💠 وقتی روابط شما #خوب و صمیمی است چند دقیقه وقت بگذارید و از تمام صفات زیبا و #مثبتی که در همسرتان وجود دارد و به ذهنتان میرسد #فهرستی تهیه کرده و روی کاغذ بنویسید.
💠 اگر روزی در زندگی مشترکتان در برخی شرایط از دست او دلخور و ناراحت شدید و روابط شما تیره شد این فهرست را خوانده و بر روی صفات خوبش در لحظات دلخوری خود، #تفکّر کنید تا به تدریج و به آرامی ناراحتی شما کم شده و دلتان نسبت به او #نرم گردد.
💠 با اینکار جلوی جولان دادن شیطان را گرفته و از ایجاد کینه، تنفّر و #قهر جلوگیری مینمایید.
🌙🌙🌙دعای روز هفتم
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ و قیامِهِ و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین؛ خدیا! مرا در این روز به روزه و اقامه نماز یاری کن و از لغزش ها و گناهان دور ساز و ذکر دائمی نصیبم فرما. به توفیق بخشی خود، ای راهنمای گمراهان.
1️⃣: یاری خداوند در انجام نماز و روزه
اگر خداوند ما را یاری کند، گرسنگی و خستگی عبادت را متوجه نمی شویم، دعای ابوحمزه و دعای افتتاح می خوانیم و اصلا متوجه خستگی نمی شویم. درخواست یاری خداوند به این معنا نیست که ما یک گوشه بنشینیم و فقط از خداوند بخواهیم بلکه باید حرکت کنیم و مقدمات آن را فراهم نمائیم. زیرا تا خود انسان هم تلاش نکند، موفق نخواهد شد. خداوند می فرماید: وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهسم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ الُحسِنِینَ هر کس که در راه ما تلاش و کوشش کند، ما هم او را راهنمایی می کنیم به راه خوذ. امام رضا(ع) می فرمایند: مَن سَاَلَ اللهُ التَوفیق وَ لَم یَجتَهِد فَقَد اِستَهز، بِنَفسه هر کس از خدا توفیق مسالت کند، در حالی که کوشا و تلاشگر نیست، خود را به استهزاء گرفته است. بنابراین یاری خداوند متعال در کارهای نیک، عزم و همتی استوار و جهاد خستگی ناپذیر از طرف ما را هم می طلبد، همچنان که دیگر خواست ها و اهداف نیز به تناسب خود، نیازمند تلاش و کوشش است.
2️⃣: دوری از لغزش ها و گناهان
امیر مومنان(ع) عرضه داشت: یا رسول الله! افضل اعمال در این ماه کدام است؟ حضرت فرمودند: افضل اعمال در این ماه الوَرَعُ عَن مَحَارِمِ اللهِ الوَرَعُ عَن مَحَارِمِ اللهِ؛ دوری کردن از حرام های الهی است. از وصایای پیامبر(ص) به ابوذر غفاری: ای ابور! هر کس در روز قیامت سه چیز به همراه نداشته باشد، زیانکار است. ابوذر می گوید: پدر و مادرم فدایت باد! آن سه چیز است؟ پیامبر در جواب می فرمایند: 1. ورعی که او را از محرمات باز دارد. 2. حلمی که با آن، با نادانی سفیهان مقابله کن. 3. اخلاق نیکو، که با آن مردم مدارا کند.
امام صادق(ع) می فرماید: انسان باید از سه اصل اساسی پیروی کند تا اهل ورع شمرده شود:1. اهل گذشت باشد و از همه لغزش ها و خطاهای مردم بگذرد. 2. در کارهای مردم جستجو نکند. دنبال این نباشد تا بفهمد مردم چه اشتباهات و خطاهایی کرده اند یا چه عیب و نقص هایی داردند. 3. مومن وارع، باید به نقطه ای از ایمان برسد که مدح و ذم یا ستایش و بدگویی مردم در نزد او مساوی باشد.
3️⃣: درخواست ذکر دائمی
رسول مکرم اسلام(ص) فرمود: محبوب ترین عمل در پیشگاه خداوند، مداوم ترین آنهاست؛ گرچه اندک باشد. خداوند تبارک و تعالی چنین می فرماید: وَ مَن یَعشُ عَن ذِکرِ الرّحمَنِ نُقَیِض لَهُ شَیطَانا فَهُوَ لشهُ قَرِینُ؛ هر که از یاد خدا رخ برتابد، شیطان را بر انگیزانیم تا یار و همنشین دائم او باشد. اگر کسی متوجه یاد خدا نباشد، اگر کسی ائم الذکر نباشد، شیطان جنی و انسی همنشین او می شود و در نهایت به یک انسان بی هویت تبدیل می شود و به عنوان یک عضو زائد در چامعه شناخته می شود. نکته مهم اینکه، ذکر و توجهی که دائمی نباشد، کفایت نمی کند و بهتر است انسان دائم الذکر باشد.
4️⃣: توفیق از جانب خداست
در فرهنگ قرآن کریم، توفیق به معنای « آسان کردن» است. یعنی خدای سبحان، پیمودن راه را برای انسان آسان تر می کند؛ چه از طرف مثبت، که همان صراط مستقیم است و چه از جانب منفی، که کج راهه است. آن جایی که خداوند به کسی توفیق می دهد، به این معناست که گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند، آسان تر می شود و اسباب و علل حرکت در این مسیرها، برایش فراهم تر می گردد و بهتر معارف را درک می کند و راحت تر عمل می کند. عکس توفیق، حالت بی توفیقی است. یعنی به واسطه گناه پی در پی، گرایش قلبی انسان به سمت امور ناپسند، آسان می شود. چنین فردی، راحت دروغ می گوید، راحت به نامحرم نگاه می کند و با سختی، معارف الهی را می فهمد و عمل می کند. نسبت به مسائل معنوی، بی میل است. ترک گناه برای او سخت می شود و اذعان دارد که دلم می خواهد گناه نکنم ولی نمی توانم! پس توفیق در هر دو مسیر، به معنای سهولت است.
قرآن کریم درباره ی گروه اول می فرمای: فَاَمَّا مَن اَعطی وَ الَّقی وَ صَدَّقَ بِالحُسنی؛ و اما آن که که برای رضای خدا از مال خویش بخشید و تقوا پیشه کرد و نیکو ترین وعده خدا را در مورد انفاق کنندگان راست شمرد، به زودی او را برای ورود به بهشت آماده خواهیم ساخت و به آسایش و زندگی آسوده می رسانیم. قرآن درباره گروه دوم نیز می فرماید:اَمَّا مَن بَخِلَ وَ استَغنی کَذَّبَ بِالحُسنی فَسَنُیَسَّرُهُ لِلعُسری و اما آن کس که بخل ورزید و با گردآوری ثروت، در پی توان گری بود و نیکو ترین وعده ی خدا را دروغ شمرد، به زودی او را برای دشواری و عذاب، آماده خواهیم ساخت. بنابراین، راه برای هر دو گروه باز است. گروه اول به راحتی کار خیر انجام می دهند و در عین حالی که می توانند گناه کنند، گناه کردن برایشان سخت است و گروه دوم به راحتی گناه انجام می دهند و در عین حالی که می توانند توبه کنند، توبه کردن برایشان سخت است. پس هر دو گروه با اختیار خود، مسیر حرکت خود را انتخاب می کنند.
#مدیریت_قهر
عده ای از افراد بعد از هر ناراحتی و عصبانیت، طرف مقابل را قضاوت و قهر می کنند و بعضا خانه را ترک می کنند تا ثابت کنند من همان آدمِ خوب داستان هستم چون کاری نمی کنم و گناهی مرتکب نمی شوم اما کسی که این وسط ظالم است و با اشتباهاتش رابطه را به سردی و جدایی می کشاند، تو هستی!
همان داستان همیشگی من خوب هستم و تو خوب نیستی که در زندگی مشترک، دلسردی عجیبی را به بار می آورد به خصوص اگر طرف مقابل مان مرد یا زنی باشد که در پاسخ به اهانت و تحقیر و توهین دیگری، سکوت اختیار کند و در اندیشه حفظ حرمت ها باشد.
این ها افرادی هستند که تصور می کنند بهترین راهکار برای تسلط روی افراد، این است که آن ها را با قهر کردن تحت کنترل درآورند تا با فشاری که به شریک زندگی شان وارد می کنند او را مجبور کنند که به خواسته ها و انتظارات شان جامه عمل بپوشاند.
شیوه برخوردی که خودخواهانه به نظر می رسد چراکه به این ترتیب فرصت حرف زدن را از طرف مقابل سلب می کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲موقع افطار از خدا چه بخواهیم؟
🎙#آیتاللهناصری
♥️اگر یک شخص غنی که به او اطمینان
و اعتماد داری؛
به تو بگوید نگران نباش و غصه بدهیهایت
را نخور،
خیالت راحت باشد، من هستم،
ببین این حرف او چقدر به تو آرامش میبخشد و راحت میشوی.
♥️خدای مهربان که غنی و تواناست
به تو گفته است:
«الیس الله بکاف عبده»؛
" آیا خداوند برای کفایت امور بندهاش
بس نیست؟ "
یعنی ای بنده ي من، برای همه کسری و کمبودهایِ
دنیوی و اُخرويت من هستم.
این سخن خدا چقدر انسان را راحت میکند
و به او آرامش میبخشد.
لذاست که فرمود:
«الا بذکر الله تطمئن القلوب»
"دلها با يادِ خدا آرامش مییابند. "