eitaa logo
موسسه دارالقرآن نورالهدی
858 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
902 ویدیو
59 فایل
راه ارتباط با ما @d_noorolhoda138
مشاهده در ایتا
دانلود
وسیله به معنی تقرب جستن و یا چیزی است که باعث تقرب می شود و یا نتیجه ای که از تقرب حاصل می گردد، بدین ترتیب وسیله مفهوم بسیار وسیعی دارد که هر کار نیک و شایسته ای را شامل می شوذ و هر صفت برجسته، در مفهوم آن درج است، زیرا همه اینها موجب قرب پروردگار است. از امیر المومنین علی(ع) روایت شده که آن حضرت فرمود: همانا بهترین چیزی که انسانها می توانند به آن به خدای سبحان نزدیک شوند، ایمان به خدا و ایمان به پیامبر(ص) و جهاد در راه خداست، که جهاد قله بلند اسلام و یکتا دانستن خدا بر اساس فطرت انسانی است. برپا داشتن نماز آیین ملت اسلام و پرداختن زکات تکلیف الهی، روزه ماه رمضان، سپری برابر عذاب الهی و حج و عمره نابود کننده فقر و شستشو دهنده گناهان است و صله رحم مایه فزونی مال و طول عمر و صدقه های پنهانی نابود کننده گناهان و صدقه آشکار، مرگهای ناگهانی و زشت را باز می دارد و نیکوکاری، از خواری و ذلت نگاه می دارد. به یاد خدا باشید که نیکوکارترین ذکر است و آنچهپرهیزکاران را وعده داده اند آرزو کنید، که وعده خدا راست ترین وعده هاست، از راه و رسم پیامبرتان پیروی کنید، که بهترین راهنمای هدایت است، رفتارتان را با روش پیامبر(ص) تطبیق دهید، که هدایت کننده روشهاست. قرآن کریم نیز خطاب به مومنین می فرماید:« یا ایها الذین امنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون ای کسانی که ایمان آورده اید، پرهیزکاری پیشه کنید و وسیله ای برای تقرب به خدا، انتخاب نمایید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید. » در این آیه از مومنان خواسته شد تا برای رسیدن به رستگاری و فلاح سه کار را اننجام دهد: 1. تقوای الهی را پیشه خود سازید 2. برای تقرب به خدا وسیله ای انتخاب کند 3. در راه خدا جهاد و تلاش کند. ✅ مصادیق وسیله اگر وسیله هر چیزی است که انسان را به خدا نزدیک می کند و مومن باید در طلب آن باشد، در روایات مصادیق فراوانی برای آن ذکر شده است که به نمونه هایی از آن اشاره می شود: 1. اطاعت خدا و اجرای فرمان های الهی: علی(ع) در نهج البلاغه در خطبه 110 فرمود: بهترین چیزی که به وسیله آن می توان به خدا نزدیک شد ایمان به خدا و پیامبر اوست. 2. قرآن: امام سجاد(ع) در دعای 42 صحیفه سجادیه که به عنوان دعای ختم قرآن خوانده می شود فرمودند: خدایا قرآن را برای ما وسیله ای برای رسیدن به شریف ترین منزل های کرامت قرار ده و نردبانی که با آن به محل سلامت صعود و عروج کنم و سببی که با آن در عرصه قیامت نجات پیدا کنم و وسیله ای قرار ده تا با آن بر نعمت خانه اقامه یعنی قیامت قدم بگذارم. 3. امامان معصوم و اهل بیت(ع): یکی از مصادیق بارز وسیله، برای تقرب به خداوند، انبیاء و اهل بیت(ع) می باشند که روایات ما، بر این امر تاکید دارد. پیامبر(ص) فرمود:« الائمه من ولد الحسین(ع) من اطاعهم فقد اطاع الله و من عصاهم فقد عصی الله هم العروه الوثقی و هم الوسیله الی الله تعالی » امامان، از فرزندان امام حسین(ع) هستند، کسانی که آن ها را اطاعت کنند خدا را اطاعت کرده اند. کسانی که آن ها را معصیت کنند خدا را نافرمانی کرده اند، آنان دستگیره مطمئن هستند و همانان وسیله ای برای تقرب به خدا هستند. رسول خدا(ص) فرمود: هنگامی که خدای تعالی حضرت آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او بدمید، آدم به جانب راست عرش نظر افکند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و رکوع مشاهد کرد، عرض کرد: خدایا قبل از آفریدن من، کسی را از خاک خلق کرده ای؟ خطاب آمد: نه، نیافریده ام. عرض کرد: پس این پنج شبح که آنها را در هئیت و صورت همانند خود می بینم چه کسانی هستند؟ خدایی تعالی فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، تو را نمی آفریدم. نامهای آنان را از اسامی خود مشتق کرده ام( و من خود آنان را نامگذاری کرده ام ) اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را می آفریدم و نه عرش و کرسی را، نه آسمان و زمین را خلق می کردم و نه فرشتگان و انس و جن را. منم محمود و این محمد است، منم عالی و این علی است، منم فاطر و این فاطمه است، منم احسان و این حسن است، و منم محسن و این حسین است. به عزتم سوگند، هر بشری اگر به مقدار ذره ی بسسیار کوچکی کینه و دشمنی هر یک از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ می افکنم یا آدم، این پنج تن، برگزیدگان من هستند و نجات و هلاک هر کس وابسته به حب و بغضی است که نسبت به آنان دارد. یا آدم، هر وقت از من حاجتی می خواهی، به آنان توسل کن. پیامبر اکرم در ادامه ی سخن فرمود: ما پنج تن کشتی نجاتیم، هر کس با ما باشد، نجات یابد و هر کس که از ما روگردان شود هلاک گردد. پس هر کس حاجتی از خدا می خواهد پس به وسیله ی ما اهل بیت از حضرت حق تبارک و تعالی مسئلت نماید. 4️⃣: پافشاری به خواسته ها در دعا
یکی از صفات ذاتی خداوند متعال، علم است، که صفت سمیع بودن و بصیر بودن از آن ناشی می شود و خداوند چون عالم مطلق است و بر همه چیز علم دارد، لذا ندای همه نیایشگران و ضجه و ناله همه حاجتمندان را می شنود و چون بر هر کاری قادر است و قدرتی جز او نیست، بر برآورده نمودن تمام حاجات نیازمندان نیز قادر خواهد بود و بیانی دیگر، این عبارات و خواندن خداوند با این اسماء و صفات، به جهت اصرار ورزیدن در طلب و خواسته است، که اصرار و سماجت در طلب حاجت، یکی از رموز استجابت دعا شمرده شده است. خداوند، ندای این همه بندگان را در هر جا می شنود، و دعای همه را، به هر زبانی سمیع و مجیب است، اما پاسخ یک دعا و ندا، او را از دیگر نیاز ها و رازها و دعاها باز نمی دارد. این از ضعف ماست که اگر به کاری می پردازیم، از کارهای دیگر باز می مانیم. اگر گوش به صدایی می دهیم، صداهای دیگر را نمی شنویم. اگر توجه مان به چیزی جلب می شود، از چیز های دیگر غافل می شویم. چرا که ما محدودیم و ناتوان. اما خداوند، نامحدود است و توانا. اصرار و ندا و مناجات این همه بندگان، در هر لحظه از لحظات، او را مشغول نمی کند: یا من لا یشغله الحاح الملحین. در قیامت کبری هم چنین است، در رسیدگی به حساب بندگان. از امام علی(ع) پرسیدند: خداوند در قیامت، این همه بندگان را چگونه می تواند محاسبه کند؟ امام پاسخ می دهد: همچنان که در دنیا روزی شان می دهد و رزق دادن به بعضی، مانع از رزق دادن دیگران نمی گردد. در دعای « جوشن کبیر » بند(99) می خوانیم:« ای خدایی که شنیدنی او را از شنیدن دیگر مشغول نمی کند، ای خدایی که کاری، او را از کار دیگر باز نمی دارد، ای خدایی که سخنی، او را از سخن دیگر باز نمی دارد، ای خدایی که سوالی، او را از سوال دیگر، به اشتباه نمی اندازد، ای خدایی که چیزی، او را حاجب از چیز دیگر نیست. از خدایی که اصرار اصرار کنندگان، او را ملول و ناراحت نمی کند. @noorolhoda138
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 خدا اینجوری خوشش میاد!!! ┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 💠 استاد مسعود عالی
👈👈👈👈ثبت نام کلاس «ترجمه و مفاهیم قرآن » 💥ویژه خواهران 💥 آغاز شد. برای ثبت نام با دفتر دارالقرآن نورالهدی تماس بگیرید. 37487500☎️
🛎📢📢📢📣مسابقه بندگی (ویژه ماه مبارک رمضان) منبع این مسابقه، دعاهایی است که هر روز در ماه مبارک رمضان در کانال قرار گرفته است . 🔵لطفا پاسخ سوالات زیر را به همراه نام و نام خانوادگی به صورت نمونه زیر به شماره پیامک 30003405000250 تا ساعت 11 صبح فردا (یکشنبه) ارسال نمایید. مثال: الف ب ج د الف ب ج ❓سوالات نیمه دوم ماه رمضان: 1- کدام مورد از عوامل برکت نیست؟ الف)سحرخیزی ب) ایمان و تقوا ج) اطاعت و رضای خدا د) سلامت گفتار 2- این حدیث از کیست؟ «خوش اخلاقی مانند حرارت خورشید، گناهان را از بین می برد.» الف) امام رضا علیه السلام ب)امام باقر علیه السلام ج) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم د) امام صادق علیه السلام 3- کدام گزینه صحیح است؟ الف) لئیم کسی است که با داشتن ثروت، به خود و عائله اش سخت می گیرد و زندگانی او مانند زندگانی فقرا و بینوایان می باشد و دیگری هم از او بهره ای نمی برد. ب) سخی کسی است که خودش را به زحمت می اندازد تا دیگران را راحتی بخشد. ج) کریم کسی است که هم خودش از اموال و ثروت خدادادی بهره می برد و هم دیگران. د) هر سه مورد 4- مشخصات بهشت ابرار در کدام سوره آمده است؟ الف) سوره انسان ب) سوره مومنون ج) سوره بقره د) سوره اسراء 5- کدام گزینه صحیح است؟«امام صادق علیه السلام فرمود: چون نورانیت قلب را خواستم آن را در ................ یافتم و چون عبور از پل صراط را خواستم آن را در ................... یافتم و چون نورانیت چهره را خواستم آن را در ..................... دیدم.» الف) پرداخت صدقه، گریه و تفکر، نماز شب ب) نماز شب، گریه و تفکر، پرداخت صدقه ج) تفکر و گریه، نماز شب، پرداخت صدقه د) تفکر و گریه، پرداخت صدقه، نماز شب 6- بهره وافر نسبت به اعمال نافله و مستحبات، در کدام دعای روز ماه مبارک رمضان آمده است؟ الف) روز بیست و ششم ب) روز بیست و هفتم ج) روز بیست و پنجم د) روز بیست و هشتم 7- کدام گزینه صحیح نیست؟ الف) کسانی که یاد خدا باشند، در سحرها استغفار کنند و یا از خوف خدا گریه کند، شیطان با آنها کاری ندارد. ب) ایمان، تقوا، دعا و اطاعت، عوامل برخورداری از فضل الهی است. ج) در سوره انبیا آیه 88 از زبان حضرت شعیب(ع) خطاب به قوم خود می خوانیم: من یک هدف بیشتر ندارم و آن اصلاح شما و جامعه است تا آنجا که قدرت دارم. د) کسی که دائم الوضو باشد و انسان خوش اخلاق از کسانی هستند که دشمن شیطانند. @noorolhoda138
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙🌙🌙دعای روز بیست و نهم اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ؛ خدایا در این روز مرا به رحمت خود بپوشان و توفیق و عصمت ( طاعت ) خدایا قلبم را از تیرگی های تهمت، پاک کن. ای خدا بخشایشگر بر اهل ایمان. 1️⃣: غرق در رحمت الهی از خداوند می خواهیم که ما را غرق رحمت و مهر خویش کند و رحمت خود را شامل حال ما گرداند و ما را با آن بپوشاند و سراسر وجود مان را به رحمت الهی بپوشاند. چرا که اگر خداوند اراده کند که نعمتی از رحمت خود نصیب کسی بکند؛ هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد و اگر هم خواسته باشد از کسی رحمتش را دریغ کند و برخوردارش نکند، همه ی عالم نمی توانند آن را به او برسانند. « ما یفتح الله للناس من رحمه فلا ممسک لها و ما یمسک فلا مرسل له من بعده و هو العزیز الحکیم. هر رحمتی را خدا به روی مردم بگشاید، کسی نمی تواند جلو آن را بگیرد؛ و هر چه را امساک کند، کسی غیر از او قادر به فرستادن آن نیست؛ او عزیز و حکیم است. » یکی از بارزترین صفات الهی، صفت رحمت اوست؛ رحمتی که در قرآن کریم با عناوین گوناگونی توصیف شده است و خدا خود را با آن صفت معرفی کرده است. اما برای اینکه ما شامل رحمت الهی بشویم، شرایطی داردو آن شرایط عبارتند از: 1. ایمان و عمل صالح:« فاما الذین آمنوا و عملوا الصالحات فیدخلهم ربهم فی رحمته ذلک هو الفوز المبین » 2. اطاعت و پیروی از رسول خدا: در آیه ی 132 سوره ی آل عمران می خوانیم:« اطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون » 3. دوست داشتن امیر المومنین(ع): در روایت آمده است:« آگاه باشید کسی که علی را دوست بدارد، خداوند حکمت را در قلب او ثابت می گرداند و بر زبانش جاری می سازد و درهای رحمت را برای او باز می کند» 4. ترک گناه 5. توبه و استغفار 6. عمل به آیات قرآن 7. اقامه نماز 8. صبر 9. عدل و انصاف 10. عفو و بخشش 11. ترحم 12. طلب رحمت برای مردم 13. اصلاح میان برادران دینی و حل اختلافات مسلمانان و رعایت تقوا 14. نرم خویی با مردم 15. مصافحه و معانقه با مومن و علاقه مندی نسبت به او .و در یک جمله میتوان گفت که: تمسک حقیقی به دو ثقل قرآن و اهل بیت(ع)، انسان را به رحمت الهی خواهد رساند. 2️⃣: توفیق یافتن بر ترک گناه توفیق در لغت به معنای سوق دادن اسباب به سوی مطلوب خیر است و در تمام امور خیر انسان باید توفیق انجام آن را از خدای متعال درخواست نماید و همانگونه که انبیاء الهی به ما تعلیم داده اند، جز به او تکیه نزنیم و به غیر او توکل ننماییم: و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب منظور التوفیق در این دعا منظور از توفیق همان موفقیتی است که خداوند نصیب انسان می گرداند تا در راه اطاعت و بندگی او قدم بردارد و یا به قولی دیگر منظور از توفیق همان ذکر شریف:« لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم نیست چرخش و قوتی مگر ( به قدرت و فرمان ) خداوند بلند مرتبه بزرگ » به طوری که انسان هیچ عملی را نمی تواند انجام دهد مگر اینکه خداوند او را نیرو و قوت بخشد و در امور او را موفق بدار چرا که خداوند خالق تمام موجودات عالم است و بر هر چیزی احاطه دارد و بر هر چیزی قادر است. ✅ منظور از والعصمه چیست؟ انسان در هیچ کار خیری موفق نمی گردد مگر اینکه خداوند او را یاری نماید و در اینجا منظور از « والعصمه » باز نوعی از توفیق الهی است که در این نوع آن از خداوند خواستاریم ما را از انجام معاصی و گناهانش مصون و محفوظ بدارد چرا که هر بلا و مصیبتی که بر انسان وارد می شود از گناهانی است که مرتکب می گردد. ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم که به ما توفیق طاعت و بندگی عطا نموده و از انجام گناهان و معاصی مصون و محفوظ بدارد. 3️⃣: پاکی قلب از تاریکی های تهمت غیاهب جمع غیهب به معنی ظلمت و تاریکی است. تهمت هایی که ظلمت و تاریکی می آورد دو نوع است: 1. تهمت به خداوند متعال: ظلمت و تاریکی تهمت گاهی ممکن است به سبب اتهام زدن به خداوند ایجاد شود که در واقع نتیجه نارضایتی به تقدیر و مشیت الهی است، همانگونه که در روایت آمده، که خداوند خطاب به موسی فرمود: دشمن ترین افراد از خلق به من کسی است که به من تهمت می زند! خداوند فرمود: آن کسی که به مصلحت او برایش، اموری را تقدیر کرده ام و او گمان می کند، که اگر چنین نبود بهتر بود و راضی به تقدیر من نیست و گاهی ظلمت و تاریکی قلب، به سبب اتهام وارد کردن به بندگان خدا ایجاد شود که در زمره گناهان کبیره بشمار می رود. تهمت به خداوند متعال را قرآن مکرر نقل فرموده است.
2. تهمت به مردم: قسم دوم، تهمت به مردم است. تهمت به مردم خود بر دو نوع است که شامل عمومی و شخصی می باشد. تهمت به مردم از حیث عمومی، آن است که انسان یک قوم، نژاد، ملیت و یا باورمندان به یک دین را متهم کند. اما نوع دیگر تهمت به مردم تهمت شخصی می باشد که شخص خاص، در نظر گرفته شود. همه این تهمت ها( تهمت به خداوند و تهمت به مردم، عمومی و شخصی ) باعث به وجود آمدن تیرگی و تاریکی می شود و روزه دار در این روز، از خداوند می خواهد قلب او را از تیرگی تهمت ها، پاک کند. امام صادق(ع) می فرماید: هنگامی که انسان مومن به برادر دینی اش تهمتی روا دارد، ایمان از قلبش جدا می گردد، همانگونه که نمک در آب حل می شود. دستورالعملی برای ترک گناه و مطهر نگه داشتن قلب از هرگونه آلودگی: 1. ترک زمینه گناه: الف. کنترل چشم ب. کنترل گوش ج. ترک مصاحبت با دوستان ناباب 2. ترک فکر گناه 3. اشتغال به برنامه شبانه روزی 4. روزه گرفتن 5. ورزش 6. فکر در مرگ 4️⃣: رحمت خاص الهی ویژه مومنین رحمت به دو قسم رحمت عام و رحمت خاص تقسیم می شود: رحمت عام، شامل حال همه ی موجودات می شود؛ حتی انسان کافر و گنه کار نیز از رحمت عام الهی بی نصیب نیست؛ همچون نعمت حیات و زندگی که شامل حال هم کافر و هم مومن می شود. ولی رحمت خاص الهی تنها شامل بندگان صالح وشایسته ی حضرت حق تعالی می شود. منظور از رحمت خاص الهی در دنیا، یعنی حیات طیبه و زندگی کردن در صراط مستقیم و در آخرت، رسیدن به بهشت و رضوان الهی است. از خداوند رحمن و رحیم می خواهیم و به رحمت واسعه اش قسمش می دهیم که با وجود این که بنده های خوبی برای او نبودیم؛ نصیبی از رحمت واسعه اش ما را برخوردار کند چرا که خودش در قرآن می فرماید که نباید از رحمتش ناامید بشویم، هر چند که گناه کار باشیم. پیامبر(ص) می فرماید: خدای تعالی را صد رحمت است که یکی از رحمت ها را بر زمین نازل کرد و در میان مخلوقات پخش کرد هر چه عاطفه و رحم است از همان یک جزء رحمت است و نود و نه رحمت را به تاخیر انداخت تا روز رستاخیز تا در آنجا بندگان را مورد رحمت قرار دهد. @noorolhoda138
✍️امام على عليه السلام: 🔹بهترين برطرف كننده اندوه، خشنود بودن به قضاى الهى است. 📚غررالحكم حدیث ۹۹۰۹
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻فطریه را به چه کسانی بدهیم؟
💥💥💥💥جواب مسابقه (بندگی) نیمه دوم ماه مبارک رمضان سوال 1 : د سوال 2 : د سوال 3: الف سوال4: الف سوال 5: د سوال 6: د سوال7: ج @noorolhoda138
📣📣📣اسامی برندگان «مسابقه بندگی» نیمه دوم ماه مبارک رمضان: آقای علی توفیق 6473 —— 0939(1 خانم الهام غفوری 1781 —— 0937(2 خانم پریسا پالیزبان 5258—— 0938(3 خانم فاطره آیتی پور 1660 —— 0933(4 خانم نعیمه مجیدی 3580 —— 0936(5 خانم سکینه پژند 0764 —— 0930(6 خانم مجید مجیدی 2785 —— 0938(7 @noorolhoda138