eitaa logo
نورالثقلین
18 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1هزار ویدیو
35 فایل
کانال تخصصی قرآن واهلبیت علیهم السلام برای بیان معارف قرآنی وروایی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔴 استدلال " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال ▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ‏ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ. امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر می‌کند، می‌فرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی می‌شود، او را با حس درک می‌کنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح می‌نماید وی را می‌بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر می‌توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‌شود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‌کند (و خارج می‌شود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه می‌تواند پروردگار خویش را توصیف کند؟ 📚بحار الأنوار ج‏6، ص: 143 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 بینی شیطان را اینگونه به خاک بمالیم 🔻امام مهدى عليه‌السلام: ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثل الصَّلاةِ ❇️ هيچ چيز مانند ، بينى شيطان را به خاك نمی‌مالد. 📚 من لا یحضره الفقیه، جلد ۱، صفحه ۴۹۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
💎 بینی شیطان را اینگونه به خاک بمالیم 🔻امام مهدى عليه‌السلام: ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثل الصَّلاةِ ❇️ هيچ چيز مانند ، بينى شيطان را به خاك نمی‌مالد. 📚 من لا یحضره الفقیه، جلد ۱، صفحه ۴۹۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔻 ▪️قال الامام الباقر سلام الله علیه: «ومَنْ قُتِلَ مظلوما فقد جَعَلْنا لوليّهِ سُلطانا . . . إنّه كان منصورا» الإسراء : 33 . ـ : سمَّى اللّه ُ المهديَّ المنصورَ ، كما سمَّى أحمدَ ومحمّد ومحمود ، وكما سَمّى عيسَى المسيحَ عليه السلام . امام باقر سلام الله علیه می فرمایند: ـ درباره آيه «هر كه به ستم كشته شود به ولىّ او قدرتى داده ايم ... همانا او پيروزمند است» ـ فرمود : خداوند مهدى را «منصور (پيروزمند)» ناميد، همچنان كه [پيامبر را] احمد و محمّد و محمود ناميد و همچنان كه عيسى را مسيح نامگذارى كرد. 📚 بحار الأنوار ج ۵۱ ص ۳۰ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از حکمش چیه؟
منظور از کتب ضالّه چیست و در رابطه با این کتب چه باید کرد؟ پاسخ ضاله از ریشۀ ضلال و ضلالت، به معنای مخالف هدایت‏ است. و در اصطلاح به معنای خلاف حق است از روى یقین، چه در اصول دین اسلام یا مذهب تشیّع یا فروع قطعیّه شیعه باشد و این در صورتی است که حق بودن آن مسائل، مسلّم باشد. بنابر این کتب ضالّه کتاب هایی هستند که محتوای آن از اصول حقه دین و مذهب یا فروع آن منحرف باشد. اما حفظ و نگه داری آن به اعتبار کسی که آن کتاب برای مطالعه و تحقیق نزد او است، دارای دو حکم است که در ذیل به آن می پردازیم. الف. کسی که از نظر علم و دانش به حدی رسیده باشد که متون اسلامی را شناخته و از اعتقاد راسخی برخوردار بوده و قدرت تحلیل و نقد و بررسی در او وجود دارد و در جهت نقد یا بررسی و استناد و ... نیاز به آن کتب داشته باشد. چنین افرادی از نظر حفظ و نگه داری و خواندن آن کتاب ها دارای سه حکم می باشند. گاهی نگه داری و حفظ و خواندن آن جایز و گاهی واجب کفایی و گاهی نیر واجب عینی می باشد. ب. آن فرد از مایۀ علمی چندانی برخوردار نیست و احتمال تأثیر و انحراف در او وجود دارد. در این صورت حفظ کتاب های گمراه کننده، حرام و از بین بردن آن در صورتى که فایده مجاز بر نگه داری آنها مترتّب نباشد، واجب است. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa15170 ⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊‍ 🎙🌸آيت الله تهرانی (ره) 📝موضوع : موعظه ها و نصیحت های حضرت امام مجتبی علیه السلام 🔍 🔍 بسیار شنیدنی حتما گوش کنید ⭕️ بسیار تأثیر گزار👌 نشر این فایل= صدقه جاریه 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیف أبی عبدالله (ع) از مردم 🔻امام حسین علیه السلام: إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم يَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعايِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ ◻️مردم، بنده دنيايند و به ظاهر، دم از دين مى‏زنند و تا زمانى كه زندگی‏شان تأمين شود، از آن دفاع می‌كنند؛ امّا چون در بوته آزمايش قرار گيرند، دينداران اندك‏اند. 📚 تحف العقول، ص ۲۴۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🔮 نشر مجدد 🔆متن شبهه: شیعه ساخته صفویه است 🔆پاسخ شبهه: 1⃣بهترین پاسخ وجود مشهد و مضجع شریف امام هشتم شیعیان جهان امام رضا علیه السلام است @GhararGahShayeat 2⃣سوال مگر نمیگویند شیعه از زمان صفویه تشکیل شده پاسخ این افراد به امدن حضرت رضا علیه السلام به ایران در بیش از ۱۱۰۰ سال پیش چیست ؟ 3⃣سوال بعدی : ان موقع اگر شیعه نبود پس مردم به چه دلیل به گرد امام رضا علیه السلام در نیشابور و شهر مرو جمع میشدند ؟ مگر شیعه به دنبال امامش حرکت نمیکند ان موقع برای چه به دیدار ایشان میامدند ، وجوهات میدادند ، سوالات میپرسیدند از طرفی چرا دانشمندان ادیان با ایشان مباحثه میکردند و ایشان اگر امام نبودند چطور با هرکدام از ادیان از دینشان و از کتاب اسمانیشان مباحثه میکردند انهم به ان طرز خارق العاده الان امام رضا علیه السلام امام هشتم شعیان هستند ، ان موقع ایشان منصب امامت داشتند یا از عهد صفویه به ایشان داده شد ؟ 4⃣سوال دیگر : به این همه پیروان ایشان از ان سال تا به حال چه میگو یند چون شیعه مربوط به صفویه اگر باشد نامی به پیروان ایشان باید بدهیم ان نام چه باشد اگر نخواهیم شیعه بگذاریم ؟!!!! @GhararGahShayeat 5⃣تدبیر امام رضا(ع) برای شکل‌گیری مدنیت شیعی در ایران «اگرچه جمعیت جامعه شیعه در زمان ولایت امام رضا(ع) از کثرت قابل توجهی برخوردار شده بودند، اما متفرق در دنیای اسلام بوده و مرکزیت خاصی نداشتند. در چنین شرایطی بود که امام رضا(ع) به مرو هجرت فرمودند و تدابیری اندیشیدند که مأمون مجبور شد به بغداد کوچ کند. بخش دیگری از تدابیر تاریخی ثامن‌الحجج(ع) فراخواندن امام‌زاده‌ها به سمت خراسان بود؛ هجرت این بزرگواران موجب شد تا مدنیت شیعه در ایران، حول امام‌زاده‌ها شکل بگیرد. شهرسازی در ایران، حول بیوت نور ائمه اطهار(ع) توسعه یافته است؛ یعنی، مردم به جای آن که حول آب و مرتع و علفزار خوب _مانند سایر اقوام و ملل_ جمع شوند؛ حول نسل نورانی نبی اکرم(ص) گردآمده‌اند. از این روست که بنیان جامعه شیعه، علی‌التقواست.» استادسیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۳ نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 219 سوره بقره 🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَناَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ 🍀 ترجمه:از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو ، گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نیز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنین) از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نیاز خود را)، خداوند این چنین آیات را براى شما روشن مى سازد تا شاید تفکر كنید. 🌷 : منظور هر مایع مست کننده است در اصل خمر به معنای پوشاندن است به خاطر اینکه مایع مست کننده عقل را می پوشاند به آن خمر می گویند. 🌷 :قمار 🌷 :به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند و به انسان ضرر رساند ظاهرا گناه را به علت ضرر رساندن اثم گویند. 🌷 :گذشت ، بخشودن و به معنای کثرت و حد وسط است. 🌺 شأن نزول آیه:مفسرین گویند جماعتی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول الله درباره فتوایی به ما بده زیرا عقل را زائل نموده و مال را از بین می برد سپس این آیه نازل گردید. و درباره این قسمت آیه و یسئلونك ماذا ينفقون مفسرين مى گویند عده ای نزد پیامبر آمدند و سؤال کردند که اموال خود را به چه صورت و بخشش نمایند سپس این آیه نازل گردید. 🌺 قل فیهما اثم کبیر:این آیه در پاسخ پرسش آنها مى فرماید:خمر یا همان نوشیدن مایعات مست کننده و قماربازى، بزرگى هستند. {و منافع للناس} عده اى از راه شراب فروشى و گروه هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى آورند و برای آنها منافع مادی دارد ولی ضرر آنها بیشتر است و گناهان آنها بزرگ تر است. 🔴 1⃣ كوتاه شدن عمر 2⃣ عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد. 3⃣ گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات 4⃣ نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى هاى عصبى، سكته هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مى‌برد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سالهایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند. 🌺 سؤال دوّمِ مردم درباره ى انفاق است كه مى پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است منظور از عفو، همه ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه ى اموالتان را یك جا انفاق نكنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. 🌺 در تفاسیر آمده است كه تحریم خمر یا همان اصطلاح رایج به صورت تدریجى بوده است. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم مایع مست كننده و هم رزق نیكو بدست مى آید. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم كبیر و منافع للناس و اِثمهما اكبر» ضرر و براى مردم، بیشتر از منفعت آن هاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و بعدها این آیه نازل شد «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند. 🔹 پيام های آیه 219سوره بقره 🔹 ✅ و ، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده اند. «الخمر والمیسر» ✅ از و ، پاسدارى كنید. با تحریم خمر، از عقل و فكر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم كبیر... و اثمهما اكبر» ✅ بر اساس مصالح و مفاسد است. ✅ آشنایی با فلسفه ، گامی به سوی پذیرش آن است. ✅ ، کبیره و صغیره دارند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: ⚠️ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، خودتان محاسبه کنید ◻️وجود مبارک امام کاظم می‌فرمایند: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ»؛ فرمود کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟ فرمود این از ما نیست! «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ». اگر کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است. ◻️ در روایت‌ها آمده است که «زِنُوا أَنْفُسَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا» قبل از اینکه شما را بکِشند، خودتان را بکِشید. ◻️«حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، زیر میز حساب ببرند، حسابرسی از شما بخواهند، خودتان محاسبه کنید. آدم می‌خواهد بسنجد یک ترازو می‌خواهد، ترازو هم قرآن است و کلمات ائمه (ع) که چه حق است؟ چه باطل است؟ ◻️در سوره مبارکه «اعراف» هم فرمود: ﴿وَ الْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾ در ترازوی قیامت یک کفه آن را ما حقیقت می‌گذاریم، در کفه دیگر اعمال و عقاید را می‌سنجیم. یعنی یک طرف را ما حقیقت می‌گذاریم، بعد نماز را با حقیقت می ‌سنجیم، خدمت را با حقیقت می ‌سنجیم، عقیده را با حقیقت می ‌سنجیم. به ما هم فرمودند این حقیقت را شما درک کنید، این را واحد وزن و سنجش قرار بدهید؛ آن وقت عقاید، اخلاق و اوصافتان را با این قرار بدهید و اگر کسی اهل محاسبه نبود، از ما نیست، چرا؟ برای اینکه سود و زیان خود را تشخیص نمی‌دهد. hawzahnews.com/news/905013 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 ❗️ افسوس از لحظه‌ای که گذشت 🔻پيامبرخدا صلی‌الله‌عليه‌وآله: ما مِن ساعَةٍ تَمُرُّ بِابنِ آدَمَ لَم يَذكُرِ اللّهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عَلَيها يَومَ القِيامَةِ ◻️ هر لحظه‏ اى كه بر آدمى بگذرد و در آن ياد خدا نكند، روز قيامت بر آن لحظه افسوس می‌خورد. 📚 نهج‌الذکر، ج ۱، حدیث ۵۱۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews