🟣
دَر قیْدِ غَمَم؛ خاطرِ آزاد! کُجائی؟!
تَنگَسْت دِلَم؛ قُوَّتِ فَریاد! کُجائی؟! ...
بیرونِ وُجود، امْن و اَمانِ عَجَبی بود؛
هَسْتی رَهِ ما زَد؛ عَدَمآباد! کُجائی؟!
کو هَمْنَفَسی، تا نَفَسی شاد بَرآرَم؟
مَجْنون! تو کُجا رَفتی و فَرهاد! کُجائی؟! ...
#حزین_لاهیجی
#غزلیات
#سور_سخن
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
💠 محکمه الهی
در محکمه ها که نگاه کنید، مأموری متهم را به دادگاه می آورد و کاتبی سخنان او را مکتوب می کند!
حال آنکه ما همیشه دو مامور در کنار خود داریم؛ کسی با عنوان "سائق" که آدمی را رو به جلو و محشر می راند و و کسی دیگر با عنوان "شهید" که شاهد است و کلمه و کلمه سخنان شما را مکتوب می کند.
«کُلُّ نَفْس مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِيدٌ»
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣
فرد خود نیاموخته، چون حرف های حکیمان را بگوید مانند کسی است که لباس زیبا از دیگری عاریت گرفته و بر تن کرده باشد...
حرف حکمت بر زبان ناحکیم
حله های عاریت دان ای سلیم
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
🟣 حمله گروهی شیاطین
شیاطین گاهی فردی هجوم می آورند و گاهی گروهی...
وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ
و بگو: «پروردگارا! از وسوسههای شیاطین(متعدد) به تو پناه میبرم!»
وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ
و پروردگارا، از اينكه [آنها] به پيش من حاضر شوند به تو پناه مىبرم
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
💠 خسته شدن حافظ از عربی و مدرسه
🙈🤓🙈
کشاف نام کتابی است که در حوزه بلاغت زبان عربی و قرآن نگاشته شده است. حافظ بیان می دارد که اکنون دیگر وقت درس گرفتن عربی نیست، پس بهتر آنکه دفتر شعر دست بگیری و به صحرا روی:
کُنون که بر کفِ گُل جامِ بادهٔ صاف است
به صدهزار زبان بلبلش در اوصاف است
بخواه دفترِ اشعار و راهِ صحرا گیر
چه وقتِ مدرسه و بحثِ کشفِ کَشّاف است؟
💠 ارزش ادب
ادبی ناچیز محضر حضرت موسی که باعث هدایت و شهادت ساحران فرعون گشت.
قرآنی که معمولا به جزئیات اشاره ندارد، در اینجا به اظهار ادب این ساحران می پردازد:
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَىٰ
(ساحران) گفتند: «ای موسی! آیا تو اول (عصای خود را) میافکنی، یا ما کسانی باشیم که اول بیفکنیم؟!»
و مولوی از این ادب چنین یاد کرده است:
لیک موسی را مقدّم داشتند
ساحران ، او را مکرّم داشتند
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
💠 نیکان شایسته ترند
سفیان بن عیینه به امام صادق ع گفت روایت شده که امام علی بن ابی طالب ع لباس خشن می پوشیده ولی شما لباس خراسانی می پوشی!
حضرت فرمود: وای بر تو! علی ع در زمان سختی و تنگ دستی زندگی می کرد. وقتی نعمت فراوان شود نیکان شایسته ترند که از آن بهره مند شوند
قَالَ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)إِنَّهُ يُرْوَى- أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع)كَانَ يَلْبَسُ الْخَشِنَ مِنَ الثِّيَابِ- وَ أَنْتَ تَلْبَسُ الْقُوهِيَّ الْمَرْوِيَ قَالَ وَيْحَكَ إِنَ عَلِيّاً(ع)كَانَ فِي زَمَانٍ ضَيِّقٍ- فَإِذَا اتَّسَعَ الزَّمَانُ فَأَبْرَارُ الزَّمَانِ أَوْلَى بِهِ
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
⭕تعبیر عجیب از یک گناه کبیره
ابن ابی الحدید می گوید:
حرام شد استمناء... و از سخنان پسندیده نبوی در مورد استمناء است:
«آن زنده به گور کردن پنهان است»
📖شرح ابن إبی الحدید ج ۱۹ ص ۱۱۱
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
⭕تعبیر عجیب از یک گناه کبیره ابن ابی الحدید می گوید: حرام شد استمناء... و از سخنان پسندیده نبوی در
گویا این گناه شبیه زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلیت است!
🟣
فکر میکردم چه چیزی میتواند حال و روز دانشمندان حقیقی ما را توصیف کند. دیدم این بیت حضرت حافظ بسیار مناسب است:
فلک به مَردمِ نادان دهد زِمامِ مراد
تو اهل فضلی و دانش، همین گناهت بس
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
💠 نکته تربیتی از امیرالمؤمنین علیه السلام
امیرالمؤمنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام می فرماید:
- یا بنی فإنی أوصیک بتقوی الله
پسرکم! من تو را به تقوا توصیه می کنم
🔸امیرالمؤمنین علیه السلام "ابنی" نمی گوید و تعبیر "بنی" می آورد تا این مقصود را برساند که محبت و ارتباط عاطفی با فرزند موقعیت و سن نمی شناسد و اگر دهه ها از عمر فرزند بگذشته باشد در بَند آداب و تشریفات نمی شود؛ چرا که گفته اند:
تَسْقُطُ الْآدَابُُُِِّ بَیْنَ الْأَحْبَابِ
و اما بسیاری از برخورد ها امروز همراه با تکلف و سختی ایست و همین باعث می شود که دیدار ها کم و کم تر شود.
________ نـــــــورمـــــــاه | @normah _________
نــــــــورمـــــاه
رودکی(پدر شعر فارسی) بیش از هزار سال پیش در مورد رنگ کردن موهاش گفته:
من موی خویش را نه از آن می کنم سیاه
تا باز نوجوان شوم و نو کنم گناه
چون جامهها به وقت مصیبت سیه کنند
من موی از مصیبت پیری کنم سیاه
من که قانع شدم شما چی؟ 🙂
نــــــــورمـــــاه
رهی معیری(شاعر روزگار ما) موی سپیدش را خیلی ارزشمند میدونه:
موی سپید را فلکم رایگان نداد
این رشته را به نقد جوانی خریده ام
نــــــــورمـــــاه
فردوسی بزرگ که معرف حضورتون هست موی سپید رو از نشونه مرگ میدونه: 😢
پیامست از مرگ موی سپید
به بودن چه داری تو چندین امید
نــــــــورمـــــاه
جمال الدین عبدالرزاق هم با فردوسی هم نظره:
موی سپید چیست؟ ندانی، زبان مرگ
زیرا که هر که دید ز خود ناامید شد