eitaa logo
مؤسسه تخصصی تبلیغ سیدالشهداء
2هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
285 فایل
🔥 جهاد تبیین، وظیفه است نه انتخاب! 📚 تبلیغ تخصصی|پاسخ به شبهات|مهارت‌های تبلیغی نوین 🎯 برای تمام اقشار جامعه 🚀 بیاموز، عمل کن و جریان‌ساز شو! 📋معرفی https://eitaa.com/nosratevali/10070 🔗ارتباط @mahdi57_ir مدیر @montaghem630 مسئول پژوهش و رسانه
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهادنا
سخنان دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب عصر ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ سؤالات شما به ما می‌فهماند که ما نیازمند یک تحلیل اقتصادی هستیم، چه در تولید و چه مصرف. سواد اولیه اقتصادی مثل سواد اولیه بهداشتی و سواد اولیه فقهی برای همه لازم است. این تحلیل اقتصادی: ۱. ذهن شما رو نسبت به برخی مسائل منظم می چ‌کند. ۲. شما را شائق می‌کند که در برخی مباحث ادامه دهید. قصه پول سؤالی می شود که ماهیت پول چیست؟ دو گزاره در تعریف پول: ۱. پول یک ارزش مبادلاتی ( در مقابل مصرفی) مجمع علیه (تعینی، در مقابل تعیینی) است. دمپایی بابابزرگ من برای من ارزش دارد ولی برلی دیگران، نه. اگر پول نبود، هرکس کالایی داشت و تا به کالای مورد نیازش می رسید، برایش هزینه مبادلاتی داشت. ۲. پول یک ابزار و (آلت) تقدیری است برای بدل. مراحل تطور پول: یک سؤال: پول خودش اعتبار است، کی ضمانت می‌کند این پول را و کجا ارزش عینی پیدا می کند؟ بخاطر عینیت یافتن، آنرا روی چیزی گرانبها ریختند که ضامن آن باشد. سکه طلا و درهم و دینار ظرف و پشتوانه پول شد. در حقیقت پشتوانه اش مردم‌اند، هر وقت بگویند این را قبول نداریم، بی اعتبار می شود. اما آن طلا کارش این است که اگر این پول بی اعتبار شد، آن طلا بیارزد. بشر در ساختارهای اجتماعی پیشرفت کرد، و دیدند که کم کم نیازی به آن ظرف نیست. کاغذ می نوشتند و باز احتیاط می کردند که این کاغذ هم باید پشتوانه طلا داشته باشد، اما خود پول کاغذ بود، نه طلا. پس پشتوانه طلابود و ظرف کاغذ. بشر پیشرفت کرد و به این رسید که پشتوانه اصلی همان قدرت اقتصادی آن مردم است. ظرف هم به چک و اعتبار و الان به موجودیتهای مجازی (بیت کوین) رسیده است. همین که مجمع علیه بین چند نفر بشود، می شود پول بین آنها. ادامه دارد
هدایت شده از جهادنا
خلق پول در گذشته معمولا دولت ها پول ضرب می‌کردند. بعدها بانک اختراع شد دو تعریف از بانک: ۱. نهاد واسطه ای که پول های خرد را جمع می کند و به نیاز بزرگتر می دهد. این تعریف ناکافی و نادرست است. ۲. الف‌. بانک خالق اعتبار است. قدیم ها مردم اعتبار به حاح حسین صراف می دادند تا امضایش کار کند، اما حالا به بانک می دهند. بانک از بزرگترین اختراعات بشر است. بانک مثل ژنراتوری است که بدون سوخت، برق تولید می‌کند. که فی نفسه خوب است. قدیم پول بیرونی بود، اما حالا در بانک پول درونی است. ۲.ب. بانک نهادی است که معلوم می کند پول کجا بچرخد و کجا تزریق شود؟ در تولید و هرجایی که باید هزینه های مبادلاتی کم شود. پول و خون خون تا در رگ می‌چرخد مفید است، اگر بیرون آید یا در یک جا جمع شود و لخته شود، خطرناک است. ممکن است خون داشته باشیم اما حالمان باشد، چون مثلا خون به جای مغز در قوزک پا می چرخد. الان نقدینگی ما ۳۷۰۰هزار میلیارد تومان است، اما به جای تولید، در دلالی ها می چرخد، همه تولید کننده ها هم می نالند که پول اولیه ندارم. چرا سرمایه در گردش نیست؟ چون سیستم بانکی فاسد است. پول با یک سیستمی باید به تولید برسد حالا اسمآن سیستم بانک باشد یا مثلا صندوق مواسات و ... یا هرچه. انواع بانک گاهی تفاوت دوبانک، از تفاوت بین بانک و اتوشویی بیشتر است! ۱. بانک مرکزی حاکم پولی است، در حقیقت بانک نیست. ۲. بانک تجاری که کارش روغن‌کاری است و تسهیل، مثل چک دادن یا امانت نگه دارد و مثلا اجازه بگیرد از آن پول قرض هم بدهد تا رسوب نکند.این بانک فقط باید تسهیل کند نه اینکه خلق پول کند. ۳. بانک توسعه ای، یعنی خدمات مثل مدرسه سازی و پل ساختن و ... . از صندوق توسعه تبدیلش کردیم به بانک برای اینکه از قدرت خلق پولش بتواند برای توسعه کمک کند. این هم غیر از توسعه نباید کار دیگر کند. ۴. بانک تخصصی، مثل بانک مسکن که باید خلق پول کند از هیچی و از تولید سیمان تا ساخت مسکن انجام دهد. ۵. بانک سرمایه ای : نماینده و وکیل مردم می شود مثل کارگزار یا سبد دارایی درست می کند و برایشان سرمایه گذاری کند، یا خودش کارخانه تاسیس کند و مردم در حقیقت سهامدار آن بانک می شوند. نکته: در غرب به این رسیده اند که اگر کار این ۵ نوع بانک قاطی شود، خیلی خطرناک است، زیرا می تواند از هیچی خلق پول کند؛ لذا باید کاملا تحت نظارت باشد. بانکها در کشور ما الان در کشور ما بانکها شترگاو‌پلنگ هستند! مثلا همه بانکها تسهیلات تکلیفی باید بدهند، یا همه سرمایه گذاری می کنند. در بعضی کشورهای پیشرفته حدود ۹۰درصد پول مسکن را به او وام می دهند، اما در کشور ما پول ۳متر زمین می دهند. اشتباه ما چه بود؟ ۱. قانون بانکداری بدون ربا از کتاب «البنک اللاربوی» شهید صدر گرفته شده، اما آن شهید کتاب را ده سال قبل از انقلاب ایران، فقط برای بانک سرمایه ای نوشته، نه بانکهای دیگر. و بعد از انقلاب هم مقاله ای نوشت (البنک فی المجتمع الاسلامی) فقط برای اصلاح بانک تجاری. برای بقیه بانکها و بانک مرکزی کسی مثل ایشان مدل نداده است. ۲. بانک مرکزی در کشور ما سلطه ای ندارد، بانکها هر کار بخواهند می کنند، بنگاه‌داری می کنند. فقط بانک توسعه صادرات، تاحدی کار خودش را می‌کند. بانک خصوصی ما با بانک خصوصی مشکلی نداریم، اما باید خدمات دهی و کارکردش عمومی باشد، مثل اینکه یک گروه می تواند مسحد بسازد، اما نمی تواند بگوید فقط خودم. پول ابزار عدالت ابن مسکویه جمله جالبی دارد: ۱. شریعت صالح ۲. حاکم صالح ۳. پول: برای اجرای عدالت. غرب به این رسیده که اگر بخواهد من نوعی رو مدیریت کند، همه جنبه ها رو نمی شود، اما یکجا را محکم می کیرد و آن مبادلات پولی است. رصد مبادلات پولی حتی خوراک افراد را معین می کند که چی خریده و چه خریده؟ قانون پولشویی می گوید تا مثلا ۵ هزار دلار اشکال ندارد، بیشتر از آن حتما باید با سیستم بانکی باشد. اگر مثلا ۱۰۰ ملیون پول به حساب کسی بیاید،بررسی می کنند که به چه علت و در ازای چه؟ با همین قانون حدود ۹۶ درصد بزه‌ها رو مدیریت کرد. ما اگر چه fatf غربی ها را نمی پذیریم، باید خودمان قانونی در داخل داشته باشیم. خلاصه بانک و پول بانک سازمان پول است پس بانک می تواند بر همه زندگی ما اثر بگذارد: در عدالت (بر اساس قوانین خودمان) در تولید (نه دلالی) در خلق پول از هیچی (که باید به اندازه و در جای خودش باشد).
دعوت به همکاری در بسته‌بندی میوه برای نیازمندان. سه‌شنبه از ۹صبح تا عصر اعلام آمادگی، پیامک به ۰۹۱۰۵۰۰۷۸۹۸ رحمانی
دعوت به همکاری در بسته‌بندی میوه برای نیازمندان. سه‌شنبه از ۹صبح تا عصر اعلام آمادگی، پیامک به ۰۹۱۰۵۰۰۷۸۹۸ رحمانی
هدایت شده از جهادنا
هم اکنون همایش "اقتصاد و انتخاب" شروع سخنان استاد عادل پیغامی پخش زنده از آپارات: https://www.aparat.com/Mehrabmedia_official/live?fly روبیکا: https://rubika.ir/mehrabmedia @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هدایت شده از جهادنا
بسم الله الرحمن الرحیم سخنان استاد دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب صبح ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ‏مشهد، حسینیه آیت الله شیرازی مقدمه این گفتگوها درباره بانک و بورس یا هر چه، اینها فتح باب است و آغاز بحث است. ما نیازمند حد بالایی از تحلیل و بصیرت اقتصادی در خودمان و مردم داریم. باید یک نهضت بصیرت اقتصادی انجام شود. مردم درباره حضور بیگانگان در سوریه تحلیل دارند، حتی شهید می‌دهند. اما مثلا بعد از فتح سوریه مسائل اقتصادی آنجا توسط دیگران بررسی می‌شود. پاسخ به یک سؤال درباره بانک سؤال: چه تضمینی برای کارکرد مطلوب نهادی است که قدرت خلق پول دارد و شبکه خون رسانی بدن است؟ جواب: این است که ما چه تضمینی داریم برای یک نهاد نظامی که بودجه و تجهیزات نظامی به او می دهیم؟ ما اطلاعات نظامی و شهرکهای زیر زمینی را به هر کس نمی دهیم. مسئولان آنجا را افراد خاص و مطمئن می گذاریم. در حوزه بانکی هم باید آن احتیاطات و مراقبتها باشد. نظارتها باید قوی باشد. مسئولان بانک مرکزی و معاون ارزی او باید بسیار امین باشند. الان حکمرانی کشورها با ابزار پول است، من معتقدم که مراقبتها حتی از نهادهای مرکزی قوی‌تر باشد. خزانه‌داری آمریکا که بانک مرکزی حساب می شود، مستقل است یعنی حاکمیتی است. اما در کشور ما اولا سطحش پایینتر از وزارت است، دوم اینکه مستقل نیست و زیر نظر وزارت اقتصادی است؛ لذا بانکها و مؤسسات ترکتازی می کنند. طرح استقلال بانک مرکزی در کشور ما «کلمة حق یراد بها الباطل» است، زیرا بنام استقلال می‌خواستند از زیر وزارت اقتصاد و دولت در آورند و او را حاکم مطلق کنند، و البته افراد و گروه‌های خاص آن را بگردانند، اما در این حالت همان زیر نظر دولت بودن بهتر است. ادامه دارد
هدایت شده از جهادنا
اقتصاد و انتخاب چند نکته مسئولانی که می خواهند انتخاب شوند: اقتصاد یک کشور دو بخش است: تولید که خلق ارزش عامدانه و رانت که غیر عامدانه است. هرگونه عایدی بدون تلاش رانت است. رانت مثل رباست، ربایی که یؤکل و ربایی که لایؤکل، رانت هم قانونی داریم و غیرقانونی. گوشها را تیز کنید وقتی کاندیدایی صحبت می کند، جای که تلاشی می شود که عایدی دارد، و جایی که بدون تلاش عایدی دارد که رانت است. گردش مالی بخش دوم (رانت) گاهی بیشتر از اولی (تولید) است. مسئولان باید استثمارها و رانتهای ناصحیح را رصد کنند و از بین ببرند. از آنطرف اگر کسی بیش از مولدیتش عایدی دارد، آن هم رانت است. نکته بعد آنچه مردم فکر می کنند که مثلا طلبه ها چون کالاهای مصرفی نمی سازد، نباید عایدی داشته باشند، اما باید اصلاح شود چون هنر داشته، علم و فکر و فرهنگ تولید کرده، سرمایه اجتماعی تولید کرده یا ورزشکار شادی و غرور ملی تولید کرده است؛ باید اینها در جامعه عایدی داشته باشند. در غرب قوانینی داریم که به زن خانه برای فرزندآوری و بچه داری خدمات بدهند و یارانه بدهند. حدود ۱۰ یا ۱۱ جور رانت داریم که یا حق پیشینی یا حق پسینی. آستانقدس گاهی این کار خوب را کرده که «انکوباتور» شد؛ یعنی مثلا چند جوان که ایده‌ای داشتند حمایت کرد، چه سرمایه‌ای و چه مجوز گرفتن، و کارها راه افتاد. ادامه دارد @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هدایت شده از جهادنا
اقتصاد و انتخاب چند نکته درباره مسئولانی که می خواهند انتخاب شوند: اقتصاد یک کشور دو بخش است: تولید که خلق ارزش عامدانه و رانت که غیر عامدانه است. هرگونه عایدی بدون تلاش رانت است. رانت مثل رباست، ربایی که یؤکل و ربایی که لایؤکل، رانت هم قانونی داریم و غیرقانونی. گوشها را تیز کنید وقتی کاندیدایی صحبت می کند، جایی که برنامه اش مربوط به جایی است که تلاشی می شود و عایدی دارد، یا جایی که بدون تلاش عایدی دارد که رانت است. گردش مالی بخش دوم (رانت) گاهی بیشتر از اولی (تولید) است. مسئولان باید استثمارها و رانتهای ناصحیح را رصد کنند و از بین ببرند. از آنطرف اگر کسی بیش از مولدیتش عایدی دارد، آن هم رانت است. نکته بعد آنچه مردم فکر می کنند که مثلا طلبه ها چون کالاهای مصرفی نمی سازد، نباید عایدی داشته باشند، اما باید اصلاح شود چون هنر داشته، علم و فکر و فرهنگ تولید کرده، سرمایه اجتماعی تولید کرده یا ورزشکار شادی و غرور ملی تولید کرده است؛ باید اینها در جامعه عایدی داشته باشند. در غرب قوانینی داریم که به زن خانه برای فرزندآوری و بچه داری خدمات بدهند و یارانه بدهند. حدود ۱۰ یا ۱۱ جور رانت داریم که یا حق پیشینی یا حق پسینی. یک نمونه رانت به‌حق که حمایت شد آستانقدس گاهی این کار خوب را کرده که «انکوباتور» شد؛ یعنی مثلا چند جوان که ایده‌ای داشتند حمایت کرد، چه سرمایه‌ای و چه مجوز گرفتن، و کارها راه افتاد. نیمی از سرم‌های کشور را آستانقدس تولید می کند. خود محلول سرم تولیدش سخت نیست. اما ظرف سرم حاصل کاری مشکل است، کار چند کارخانه و محصولی استراتژیک است که بخشی از آن را از آمریکا می‌آوردند. چهار تا جوان آمدند، آستانقدس به آنها سوله در شهری در شمال کشور داد و حمایت کرد، قرارداد بست و پیش‌خرید کرد تا مثلا یک پنجم سرم‌سازی آستانقدس از آنها تأمین شود. جاسوسان صنعتی خبر به شرکت آمریکایی رساندند، آنها گفتند یا همه را از ما بخرید یا هیچی به شما نمی دهیم. البته مسئولان سرم سازی آنها را دور زدند و به عنوان پنجمین کشور در این های‌تک از آمریکا مستقل شدند. مسئول کارخانه می گفت: من در کارخانه قدم می زدم وبلندبلند فریاد می زدم که این جوانها پول ما گرفتند و نتوانستند بسازند، تا جاسوسان به گوش آمریکایی ها برسانند، اما از آن طرف حمایت را ادامه دادیم تا مستقل و خودکفا شدیم. این در زمان آقای رئیسی بود که انصافا کارهای بزرگی شد. نمونه دیگر رانت به دلایل مختلف مجبوریم انحصارهایی قائل شویم، مثلا فقط فلان شخص یا شرکت باید فلان داروی ضد سرطان وارد کند، یا فلان شخص یا شرکت برنج وارد کند. اینطوری کار کشور راه می افتد اما برای او رانت می شود. باید چه کنیم؟ باید یا قانون بگذاریم که هر چه عایدی داری باید به چرخه تولید و اشتغال وارد شود، مثلا در همان دارو با ین پول کم کم خودکفا شویم، یا آن عایدی را از او بگیریم و خودمان مدیریت کنیم. ما در زکات داریم گوسفندی که از علف مرتع خورده زکات دارد، اما اگر علوفه برایش ریختی زکات ندارد. پس باید نهضتی ایجاد کنیم که عایدی های بدون تلاش به چرخه بازگردد. پس دولت ها و مسئولان باید بدانند و رعایت کنند که عایدی بدون تلاش (رانت) دو قسم است یکی حق که باید حساب داشته باشد؛ و قسم دوم رانت به ناحق است که باید عقاب داشته باشد. @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هدایت شده از جهادنا
دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب برگزار مي نمايد: سلسله نشست هاي مجازي "مبنا" موضوع: انفاق و مواسات در انديشه آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله العالي) استاد: دكتر عادل پيغامي زمان: جمعه ۱۰ ارديبهشت ساعت ۱۶ ثبت نام: ارسال عدد ۶ به سامانه ۱۰۰۰۴۰۰۲۰
هدایت شده از جهادنا
همایش دو روزه اقتصاد و انتخاب با حضور دکتر عادل پیغامی ۵و۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ مشهد مقدس eitaa.com/sayedoshohada_g
هدایت شده از جهادنا
دکتر عادل پیغامی: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) 🔸 نهاد روحانیت سابقه طولانی دارد، شأن روحانیت باید خرج نظام اسلامی بشود، اما مواظب باشید خرج افراد و گروهها در نشود. 🔹آنچه مردم به شما روحانیون برای همیشه نیاز دارند، همان جایگاه اصلی شماست که رشد آنهاست. در انتخابات هم مثل عرصه‌های دیگر، تبیین بکنید و به آنها کمک بکنید. باید نقش بلندمدت برای خودش ترسیم کند افراد می‌آیند و می‌روند اما روحانیت و مردم هستند. همایش @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83
هدایت شده از جهادنا
بسم الله الرحمن الرحیم سخنان استاد دکتر عادل پیغامی همایش اقتصاد و انتخاب صبح ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ‏مشهد، حسینیه آیت الله شیرازی اقتصاد و انتخاب مقدمه ۱. نهاد روحانیت سابقه طولانی دارد، شأن روحانیت باید خرج نظام اسلامی بشود، اما مواظب باشید خرج افراد و گروهها در انتخابات نشود. آنچه مردم به شما روحانیون برای همیشه نیاز دارند، همان جایگاه اصلی شماست که رشد آنهاست. در انتخابات هم مثل عرصه‌های دیگر، تبیین بکنید و به آنها کمک بکنید. روحانیت باید نقش بلندمدت برای خودش ترسیم کند، افراد می‌آیند و می‌روند اما روحانیت و مردم هستند. ۲. بالغ بر ۳۴ سند ابلاغ شده بالادستی داریم، ۶ برنامه توسعه داریم. تقریبا کاندیداها نیاز به برنامه جدید نداریم. ممکن است ایراداتی داشته باشند، همان ۷۰ درصد خوب را باید اجرا کنیم. کمبود کشور مجری اینهاست. ۳. افراد با شبکه‌هایشان معنا پیدا می کنند، کاندیداها را بیشتر با اطرافیانشان بسنجید. مثلا وزرایشان و رابطانشان که هستند؟ البته باید راست‌آزمایی شود که دروغ نباشد. مثال یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش‌رو بنده را به عنوان وزیر اقتصادش معرفی کرده، با آنکه هیچ ارتباط و دیدار و گفتگو و تسالمی بین ما نبوده!! پشت صحنه‌ها را بیشتر رصد کنید. از کجا آورده که خرج می‌کند؟ لازم نیست همه‌اش برای مردم بیان شود ولی خودتان بدانید. شما پیچش مو را ببینید. @GameTamadonSaz با همراه شوید: 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3828416606C1403491f83