10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#تصویری #کلیپ
🔶 بر ساحل سحر، بخش چهارم
🔷 بیانات ارزشمند استاد محمد تقی فیاض بخش در آستانه عید سعید فطر
#ماه_رمضان
#قرآن
✅@Taalei_edu
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | مروری بر فرازی از #دعای_وداع با ماه مبارک رمضان
📜 اَللَّهُمَّ فَلَک الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَک مِنْ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنَ التَّفْرِیطِ، أَجْراً نَسْتَدْرِک بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیهِ...
☑️ @mirbaqeri_ir
May 11
⬛️⚜️⬛️⚜️⬛️⚜️
⬛️⚜️⬛️⚜️
🔳شریفه زیر به خبر دادن از شهادت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) به حضرت موسی بن عمران (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) اشاره دارد:
✨قالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً
(سوره کهف، آیه ۶۶)
*⃣هنگامی که حضرت موسی بن عمران، جهت تعالی و رشد و تقرب به مولا، به عالِم یعنی حضرت خضر (علیه السلام) که حامل علم بیشتری نسبت به موسی بن عمران بود، برخورد می کند، از او اذن در تبعیت و تلمّذ می گیرد تا به سبب اطاعت و تسلیم از اوامر عالم زمان خویش، به حمل بالاتری از علم نائل آید.
◀️در این زمان، قبل از شروع به تعلیم و تعلّم ، حضرت خضر (علیه السلام) می فرماید: قال إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْراً (سوره کهف،آیه ۶۷)
⏪در تفسیر این آیات شریفه که در مقام بیان ملاقات این دو نبی الله (علیهما السلام) است، حضرت سلطان غریب الغرباء علی بن موسی الرضا(علیه السلام) فرمودند:
☘حضرت خضر (علیه السلام) در جواب این درخواست حضرت موسی (علیه السلام) گفت که من به امری مامور شده ام که تو ظرفیت حمل آن را نداری و تو نیز به امری که من طاقت آن را ندارم.
☘در این زمان، جهت تزکیه نفس و خلق ظرفیت حمل علم،حضرت خضر (علیه السلام) شروع به روضه خوانی می کنند:😭
▫️فَحَدَّثَهُ عَنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَنْ بَلَائِهِمْ وَ عَمَّا يُصِيبُهُمْ حَتَّى اشْتَدَّ بُكَاؤُهُمَا
وَ ذَكَرَ لَهُ فَضْلَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ مَا أُعْطُوا وَ مَا ابْتُلُوا بِهِ
☑️روضه مصائبی که بر آل محمد (علیهم السلام) وارد می آید و آنچه که حسین (علیه السلام) به آن مبتلاء می گردد؛ به گونه ای که هر دو به شدت گریستند.
▪️ پس از ذکر مصائب وارده بر حضرت سید الشهداء (علیه السلام) ، موسی بن عمران دعایی مبنی بر معیت با آل محمد (علیهم السلام) را می کند
▫️و حَتَّى ذَكَرَ فُلَاناً وَ فُلَاناً وَ مَبْعَثَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) إِلَى قَوْمِهِ وَ مَا يَلْقَى مِنْهُمْ وَ مِنْ تَكْذِيبِهِمْ إِيَّاهُ
▪️ حضرت خضر ، در بیان مصائب، از اولی و دومی ملعون نیز نام می برد و آنچه که به واسطه تکذیب رسول، از آزار و اذیت بر ایشان وارد می آوردند
▫️ و به تاویل این آیه (در مورد اعداءالله و آن دو ملعون) اشاره می کند که «دل ها و چشم های ایشان به همان حالت اولیه عدم ایمان، برگردانده می شود» (سوره انعام، آیه ١١٠)
به عبارت دیگر، آن دو ملعون و اتباعشان از ابتدای خلقتشان در زمان اخذ میثاق، کافر به ولایت بوده اند.
📓البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص۶۴۸
📓تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج۸ ؛ ص۱۰۹
📓بحار الأنوار ، ج۱۳، ص: ۲۷۹
🔘پس از همراهی حضرت موسی بن عمران با خضر نبی (علیهما السلام)، امتحاناتی نیز در راه رشد و تعالی برای حضرت موسی (علیه السلام) پیش می آید که مامور به صبر کردن در برابرشان بوده است.
این اوامر، عبارت بودند از :
➖خرق سفینه
➖قتل غلام (پسر کافر)
➖ساخت جدار جهت مخفی ماندن کنز تحت آن
◀️ مطابق فرمایش حضرت صادق الوعد، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) حقیقت و بطن بیان این اوامر نیز همگی به امر کربلای امام حسین علیه السلام ارتباط دارد، به عبارت دیگر امتحان شدن در مسیر عبودیت، همواره با کربلای امام حسین علیه السلام بوده است:
عن أبي عبد الله (علیه السلام) قال:
كَانَ مَثَلَ السَّفِينَةِ فِيكُمْ وَ فِينَا تَرْكُ الْحُسَيْنِ الْبَيْعَةَ لِمُعَاوِيَةَ
وَ كَانَ مَثَلَ الْغُلَامِ فِيكُمْ قَوْلُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ:
«لَعَنَكَ اللَّهُ مِنْ كَافِرٍ فَقَالَ لَهُ قَدْ قَتَلْتَهُ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ»
وَ كَانَ مَثَلَ الْجِدَارِ فِيكُمْ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْن
➖حقیقت و بطن مثَل سوراخ کردن کشتی، عدم بیعت امام حسین (علیه السلام) با معاویه ملعون است؛
➖مثَل غلام ، مَثل شخصی است که امام حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) علم به کافر شدن وی پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) داشته اند
➖مثل جدار در میان شما نیز ،مثل امیرالمومنین ، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) می باشد.
📓تفسير عياشي ؛ ج۲ ؛ ص۳۳۲
📓البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص۶۵۳
📓بحار الأنوار ؛ ج۱۳ ؛ ص۳۰۷
☑️علامه مجلسی در شرح این حدیث می نویسید:
▫️عدم بیعت امام حسین (علیه السلام) با معاویه ملعون از این باب شبیه سوراخ کردن کشتی است که با ترک بیعت، شهادت مقدس خویش را فراهم ساخت، شهادتی که سبب ظاهر و آشکار شدن کفر بنی امیه ملعون شد و خارج شدن مردم از طاعت آنان ؛ و اگر امام حسین (علیه السلام) بیعت می کردند، اکثر مردم به وجوب طاعت از بنی امیه و ولی امر بودن آنان، ظن پیدا می کردند. همچنین پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بود که مردم توانستند آمنین مطمئنین ، علوم اهل بیت (علیه السلام) را نشر دهند.
▫️مثل غلام کافر نیز شبیه شخصی است که در کربلا همراه امام حسین (علیه السلام) نمی شود؛ پس از کربلا به مختار می پیوندند، اما از مختار نیز جدا شده و به مصعب بن زبیر (لعنة الله علیه) می پیوندد و در حالت کفر به قتل می رسد؛
▫️مثل کنز زیر دیوار، علم امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که توسط ائمه از فرزندانشان (حسنین علیهم السلام) حفظ می شود، تا در زمان ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) بطون آن بیش از پیش باز گردد.
📓بحار الأنوار ، ج۱۳، ص۳۰۷
🖋لذا روضه حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) بر حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) خوانده شد تا زمینه حمل بالاتر علم و تبعیت از عالِم زمانش یعنی حضرت خضر نبي (علیه السلام) ، فراهم و محقق گردد.
🖋همچنین امتحاناتی که در مسیر عبودیت برای او پیش می آید، همگی در ارتباط با کربلای حضرت سیدالشهدا (عليه السلام) بوده و بطن آن اشاره به اعظم میدان عبودیت در عالَم يعني کربلا داشته است. چرا که رسیدن هر خلقی به مقام عبودیت و منور شدن به نور علم، جز با توسل به حضرت پدر عبودیت و بندگی، اباعبدالله الحسین (علیه السلام) ممکن نیست.
🖋به همين جهت است که روضه حضرت سیدالشهدا (عليه السلام) بر این نبی اولوالعزم نیز خوانده می شود تا به درجات بالاتر عبودیت و علم و معرفت نائل آید.
May 11