May 11
⚜سنت عقیقه در هفتمین روز ولادت⚜
🎗در روز هفتم ولادت آن حضرت ، مادرش فاطمه زهرا( سلام الله علیها )آن مولود مبارک را در پارچهء حریری که جبرئیل آن را برای پیامبر(صلی الله علیه و آله)از بهشت آورده بود ،پیچید
🎗 و خدمت رسول گرامی خدا(صلی الله علیه و آله) آورد ؛ و آن حضرت نام مبارکش را "حسن" نهاد و گوسفندی برای حضرتش عقیقه نمود و هنگام ذبح گوسفند این دعا را خواند: «بِسمِ اللّهِ عَقیقَةٌ عَنِ الحَسَنِ، اَللّهُمَّ عَظمُها بِعَظمِهِ و لَحمُها بِلَحمِهِ شَعرُها بِشَعرِهِ اَللّهُمَّ اجعَلها وِقاءً لِمُحَمّدٍ و آله؛
بنام خدا، عقیقه ای است، از جانب حسن، خدایا! استخوان عقیقه در مقابل استخوان حسن(علیه السلام)، و گوشتش در برابر گوشت او، خدایا! عقیقه را وسیله حفظ(او و بیمه جان او) قرار بده به (عظمت) محمّد و آل محمّد(صلی الله علیه و آله) سپس پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) موهای سر او را تراشید و فاطمه زهرا(علیه السلام) هم وزن آن به مستمندان «درهم» سکّه نقره دار انفاق نمود.
از این تاریخ آیین عقیقه و صدقه به وزن موهای سرنوزاد مرسوم شد.
📒 بحارالانوار ج ۴٣ ص ٢۵۰
⚜حضرت مادر و نور دیده⚜
صدیقه کبری(سلام الله علیها) در کنار گهواره فرزند خود چنین زمزمه می کردند:
✨أَشْبِهْ أَبَاكَ يَا حَسَنُ
اي حسن به پدر خويش شباهت پيدا کن
✨وَ اخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَنَ
و از ريسمان الهي قرآن پيروي نما
✨وَ اعْبُدْ إِلَهاً ذَا مِنَنٍ
خداوند صاحب نعمت را ستايش کن
✨وَ لَا تُوَالِ ذَا الْإِحَنِ
و هرگز با انسانهاي کينه توز دوستي نکن
📕بحار الأنوار ج۴٣ ص ٢٨۶
مناقب آل ابی طالب ج ٣، ص ٣٨٩
✅۱۵ رمضان الکریم، ظهور نورانی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السلام)
✍🏼 شيخ مفيد و شيخ طوسي و اڪثر اعاظم علماء ذڪر ڪرده اند ڪه:
🎗ولادت شريف امام حسن عليه السّلام در شب سه شنبه نيمه ماه مبارڪ رمضان سال سوّم هجرت واقع شد...
✨وَ كَانَتْ وِلَادَتُهُ مِثْلَ وِلَادَةِ جَدِّهِ وَ أَبِيهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ- وَ كَانَ طَاهِراً مُطَهَّراً يُسَبِّحُ وَ يُهَلِّلُ فِي حَالِ وِلَادَتِهِ- وَ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ عَلَى مَا رَوَاهُ أَصْحَابُ الْحَدِيثِ- عَنْ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)أَنَّ جَبْرَئِيلَ نَاغَاهُ فِي مَهْدِه»
در روایات آمده است، ولادت آن نور همچون ولادت جدّ و پدر بزرگوارشان مطهّر و پاک بوده است. ایشان در حال ولادت مشغول تسبیح خدا و قرائت قرآن بوده اند. به گونه ای که اصحاب حدیث از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند که جبرئیل در گهواره اش با او سخن می گفت.
📕 بحارالأنوار ج ۴۴ ص ۱۴۰
🎗اسم شريف آن حضرت حسن بود و در تورات اسم آن حضرت «شَبَّر» است زيرا ڪه؛
🎗شبّر در لغت عرب حسن است و نام پسر بزرگ هارون نيز شبّر بود.
🎗ڪنيه آن حضرت ابومحمّد است. بعضے أبوالقاسم نيز گفته اند،
🎗القاب آن حضرت: سيّد و سبط و امين و حجّت و برّ و نقے و امير و زڪے و مجتبـے و زاهد وارد شده است.
📒 جلاءالعیون،علامه مجلسی ره، ص۳۷۹
✳️نام آسمانی
✍🏼 ابن بابويه به سندهاےمعتبر از حضرت امام زين العابدين (عليهالسّلام) روايت ڪرده است ڪه:
🎗 چون امام حسن (عليه السّلام) متولّد شد، حضرت فاطمه (عليها السّلام) به حضرت امير المؤمنين (عليه السّلام) فرمود: او را نامے بگذار!
🎗ایشان فرمود: سبقت نمےگيرم در نام او بر حضرت رسالت (صلّے اللّه عليه و آله)، پس او را به خدمت حضرت رسول (صلّے اللّه عليه و آله و سلّم) آوردند.
🎗ایشان زبان خود را در دهان آن حضرت ڪرد و زبان آنحضرت را مےمڪید.
🎗سپس از اميرالمؤمنين (عليه السّلام) پرسيد ڪه: او را نامے گذاشته اے؟
🎗آن حضرت فرمود: بر شما سبقت نخواهم گرفت در نام او.
🎗پس رسول خدا (صلّے اللّه عليه و آله) فرمود: من نيز سبقت بر پروردگار خود نمےگيرم.
🎗سپس حق تعالى امر ڪرد به جبرئيل ڪه براى محمّد پسرے متولّد شده است برو بسوے زمين سلام مرا به او برسان و او را تهنيت و مبارڪباد به او بگوى و بگوڪه:
🎗على (علیه السلام) نسبت به تو به منزله هارون است به موسے، پس او را مسمّے ڪن به اسم پسر هارون ڪه شَبَر بود.
🎗«فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ يَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ يَا مُحَمَّدُ عَلِيٌّ مِنْكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدَكَ فَسَمِّ ابْنَكَ بِاسْمِ ابْنِ هَارُونَ قَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا اسْمُ ابْنِ هَارُونَ قَالَ جَبْرَئِيلُ شَبَّرُ قَالَ وَ مَا شَبَّرُ قَالَ الْحَسَنُ»
🎗 پس جبرئيل نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند متعال به تو سلام ميرساند و می فرمايد: علی(علیه السلام) برای تو به منزله هارون برای موسی است، با این تفاوت که پیغمبری بعد از تو نیست. پس نام او را همچون نام فرزند بزرگ هارون انتخاب کن. در این هنگام پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: زبان ما عربی است و فرزند بزرگ هارون نامش شَبَر است. پس جبرئیل فرمود: شَبَر به معنای حسن است. سپس پیامبر(صلی الله علیه و آله) نام ایشان را حسن(علیه السلام) نهادند. نامی که هرگز در دوران جاهلیت به گوش کسی نرسیده بود.
📒عيون اخبارالرضا(علیه السلام) ج ٢ ص ٢۵
بحارالأنوار ج ۴۴ ص ٢۵۱
مناقب آل أبي طالب ج۴ ص ٢۵
🔸لذا او را حسن (علیه السلام) نام كردند كه شبّر در لغت عربى حسن است🔸
🎗خداوند اسم «حسن» و «حسين» (عليهما السلام) را از مردم پوشاند تا رسول خدا (صلی الله عليه وآله) اين نامها را براي دو فرزندش انتخاب كند.
لاالهالاالله ۱۴.mp3
15.86M
مجموعه صوتی #لاالهالاالله ۱۴
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
✧ کسی که به لاالهالّاالله رسید؛
اصلاً نیازی به کسی
• برای حمایت
• برای دفاع
• برای یاری
• برای دیده شدن و .... ندارد!
وکیل مدافع عاشقی، پشت او ایستاده، که او را از ورود به تمام صحنهها، برای یاری خواستن و حمایت گرفتن از دیگران باز میدارد.
• آیا واقعاً میشود کسی، از همگان بینیاز شود؟
@Ostad_Shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دستور مهم و یادگاری شب قدر |
دستورالعملی مهم برای امشب ، از آیت الله فاطمی نیا ، که فرمودند : سری دارد و نمی توانم سرش را برایتان بگویم :
▫️یک سوره واقعه
▫️ یک سوره توحید
▫️هفت مرتبه یا الله
سپس هر چه میخواهید بخواهید که دیگر امشب تکرار نمیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
#استاد_شجاعی
بالاترین قابلیت جذب، در شبهای قدر وجود دارد.
چگونه دعا کنیم و چه تصمیمی بگیریم
که بالاترین تقدیرِ خودمان، نصیبمان شود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خراب و مستِ مدامم
زِ عطرِ جامِ علـــــــی(عليهالسلام)
علی(عليهالسلام) امام من است
و منم غلامِ علـــــــی(عليهالسلام)
فقط حیدر امیرالمومنین است
🕋▫️🕋▫️🕋▫️
🕋▫️🕋▫️
🕋
#شهر_رمضان_الذي_أنزل_فيه_القرآن
#ليلة_القدر
#لیلة_مبارکة
✨إنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
(سوره قدر، آیه ۱)
✨حم * وَ الْكِتابِ الْمُبينِ * إِنَّا أَنْزَلْناه في لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ * فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ
(سوره دخان، آيات ۱ تا ۴)
🔳شب قدر، سیّد لیالی ماه مبارک رمضان و قلب شهر رمضان است (۱) که در آیات حضرت قرآن به «لیلة القدر» و «لیلة مبارکة» نامیده شده است.
◀️ظرف زمانی است که به اعتبار نازل شدن حضرت قرآن، «لیلة القدر» نامیده می شود و به اعتبار نازل شدن کلّ امر و تفریق و محکم شدن امور، «لیلة المبارکة» نامیده می شود. شب عظیم الشأنی است که حقیقت و بطن و سرّ آن به وجود مبارک حضرت أم الائمه و الأطهار ، فاطمة الزهراء (علیها السلام) دلالت می نماید. چنانکه در روایات تصریح شده است:
▫️ِإنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ ، فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ (۲)
▫️إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ..و أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ عليها السلام (۳)
⏪لیله القدر، ظرف زمان نزول دفعی (إنزال) حضرت قرآن است. در ظرف لیلة القدر است که حضرت قرآن از نقطه وحدت نازل می شود و اگر لیله القدر برداشته شود، حضرت قرآن نیز برداشته می شود. چنانکه حضرت جعفر الصادق (علیه السلام) تصریح فرمودند:
▫️لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ (۴)
☑️از آنجا که بطن حضرت قرآن و حقیقت آن در نقطه وحدت چیزی جز ولایت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) نمی باشد، شب قدر، شب نازل شدن امر ولایت و مقدّر و تقسیم شدن آن میان خلق است. لذا حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند:
▫️در شب قدر، ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) نازل شد
▫️شب قدر شبی است که رزق ولایت برای آسمانها و زمین مقدر می شود
➖إنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ؛ نَزَلَتْ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام فِيهَا(۵)
➖هِيَ لَيْلَةٌ قُدِّرَتْ فِيهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ قُدِّرَتْ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام فِيهَا(۶).
✔️ لذا مؤمنین در شب قدر، هر کدام به میزان ظرف وجودی خود از نزول حضرت قرآن که همان نزول امر ولایت است، بهره می برند و رزق معرفت نورانی به حضرت مولی الموحدین علی (علیه السلام) را که از جانب حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) بر آنان جاری می شود، با توسل و گدایی از ساحت مقدس شان، از حضرت صاحب الأمر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طلب می نمایند.
✔️رزقی که به سبب وجود مبارکه حضرت مولاتنا فاطمةالزهراء (علیها السلام) نازل می شود و به شاء سینه ی ایشان مشیت می شود و به خواست و اراده ایشان، مقدم یا مؤخر شده، محو و یا اثبات می گردد. چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در اشاره به شریفه ۳۹ سوره مبارکه رعد فرمودند آنچه که در شب قدر مکتوب می شود بر اساس «أم الکتاب» تغییر می نماید:
▫️..فَيَكْتُبُونَ مَا هُوَ كَائِنٌ فِي أَمْرِ السَّنَةِ .. وَ أَمْرٌ مَوْقُوفٌ لِلَّهِ تَعَالَى فِيهِ الْمَشِيئَةُ يُقَدِّمُ مِنْهُ مَا يَشَاءُ وَ يُؤَخِّرُ مَا يَشَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَى✨« يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ» (سوره رعد، آیه ۳۹) (۷).
🖋و در اقوال وارد شده که از شئونات ذاتی حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (علیها السلام)، «أم الکتاب» است(۸).
✨فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ؛ بنابراین درک شب قدر به میزان معرفت به ولایت فاطمی میسر و ممکن می گردد.
✨ «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک»
📔منابع:
(۱).الكافي ، ج۴، ص ۶۶ [قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ]
(۲).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۵۸۱
(۳).الكافي ؛ ج١ ؛ ص۴٧٩؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۵۵۵
(۴).الكافي؛ ج۴ ؛ ص۱۵۸
(۵).معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص۳۱۶
(۶).بحار الأنوار ؛ ج۹۴ ؛ ص۱۸
(۷).بحار الأنوار ؛ ج۴ ؛ ص۱۰۲
(۸).عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱،ص ۹۰
🕋
🕋▫️
🕋▫️🕋▫️🕋▫️