فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فریاد یک دانشجو بر سردر دانشگاه شریف خطاب به شرکت کنندگان جشن خیابانی غدیر:
صدای دانشجوی کشته شده شریف باشیم
@Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدینهتون پر از برکت🙏
👌نکتهای عجیب و شنیدنی
ازعارفکاملآیتاللهالعظمی بهجت
درباره امام زمان ارواحنافداه
«دومین» دورهٔ کاربردی «جنگِ شناختی»
با بررسی هفت پروندهٔ ویژه:
🔖 جنگ شناختی 🔖 فضای سایبر🔖نقش زنان و نوجوانان 🔖بازیهای ویدیویی 🔖اینفلوئنسرها 🔖 حجاب و عفاف و ...
💻 به صورت آنلاین با امکان پرسش و پاسخ و مزایای ویژه 👌
🎙 با بیانِ:
حجةالاسلام محمد کهوند
و حجتالاسلام حسین نقیزاده
🔖به همراه گواهی معتبر سازمان تبلیغات اسلامی
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر عدد «9» را به شناسۀ زیر ارسال کنید:
🛎@Mazane_Admin
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🕌 تشکیلات مأذنه 👇
http://eitaa.com/joinchat/2285371409C307d2278f0
🔖سری اول منبرهای مکتوب ماه محرم
📓پیامهای اعتقادی کربلا (۱۰جلسه)/استاد رفیعی /۳۳۶ صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓همراه با سید الشهدا علیه السلام (۱۱ جلسه)/استاد ماندگاری/۳۳۶ صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓ویژگی های یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام (8 جلسه)/استاد رفیعی/203 صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓نوع نگاه انسان به زندگی( ۱۱ جلسه) /استاد عالی/۴۹۷ صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓ویژگی های ملت امام حسین علیه السلام (۹ جلسه) استاد رفیعی/265 صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓پیوندهای امام حسین (علیه السلام) و مومنین (۱۰ جلسه)/استاد عالی/360 صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓ویژگی های خانواده حسینی(۵ جلسه)/استاد رفیعی/138 صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓سیری در تاریخ سیدالشهدا علیه السلام (۱۱ جلسه) استاد مومنی/323 صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓عوامل عاقبت بخیری (۱۰ جلسه) استاد هاشمی نژاد/۳۶۸ صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓درس های از مکتب عاشورا(13 جلسه)/استاد فرحزاد/411 صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓شرح دعاهای زیارت عاشورا (۱۰جلسه)/استاد رفیعی/۳۱۰ صفحه
━━━━⊱《●○●》⊰━━━━
📓شرح زیارت جامعه کبیره(۲۸ جلسه)/استاد عالی/۹۱۲ صفحه
جهت #مشاهده فهرست #کلی و فهرست جزئی هر مجموعه و دریافت فایل ها کلیک نمایید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#بصیرت
✏️ نکتهای که رهبر انقلاب درباره جهتگیری غیرانفعالی در حوزه تبلیغ به مبلغین توصیه کردند
🔃 مرور تصویری دیدارها و بُرشی کوتاه از مهمترین توصیههای رهبر انقلاب
🔰میزمعارف
@mizemaaref
امام_زندگی_مجازی_کامل.pdf
4.11M
🔰زندگی جهادی الگوی زندگی حسینی
🔖فهرست خطی:
هدف زندگی——— خودشکوفایی——— مسیر رسیدن به آن ——— ابتلاء ———پاسخ صحیح به ابتلاء ——— جهاد ——— زندگی جهادی——— عرصه های زندگی: علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ——— جهاد سیاسی، بزرگترین عرصه زندگی جهادی امام حسین(ع) ——— «زیبایی های زندگی جهادی» ——— دشمن زندگی جهادی——— ارکان زندگی جهادی:1. بصیرت 2. صبر ——— الگو های زندگی جهادی.
🔖پیام های اقتصادی:
فواید کار و کارآفرینی / تعاونی / بانک ربوی و ضدیت آن با قاعده تناسب درآمد با تلاش/ فواید تحریم / مقاومت اقتصادی / عدم کارآمدی اقتصاد نئولیبرال و دل بریدن از آن / جهاد اقتصادی/ خرید کالای ایرانی و تحریم کالای خارجی / مطالبه گری از دولت برای تغییر ساختار اقتصادی از لیبرالی و دولتی به مردمی و تعاونی و ...
✍️فهرست مطالب:
🔻مبحث اول: «امام حسین (ع) امام زندگی یا امام شهادت؟»
🔻مبحث دوم: «خودشکوفایی؛ اصلی ترین هدف زندگی»
🔻مبحث سوم: «ابتلاء مسیر رسیدن به خودشکوفایی»
🔻مبحث چهارم: «نصرت الهی همراه ما در ابتلائات اجتماعی»
🔻مبحث پنجم: «جهاد؛ میدان اصلی برای خودشکوفایی جامعه»
🔻مبحث ششم: «زندگی جهادی؛ شاخص زندگی حسینی»
🔻مبحث هفتم: «زیبایی های زندگی جهادی»
🔻مبحث هشتم: «دشمن زندگی جهادی»
🔻مبحث نهم: «بصیرت، رکن اول زندگی جهادی»
🔻مبحث دهم: «مقاومت و صبر، رکن دوم زندگی جهادی»
🔻مبحث یازدهم: «حضرت زینب علیهاسلام، قهرمان جهاد تبیین»
🔻مبحث دوازدهم: «امام سجاد(ع)، امام همدلی»
✅ حکمتِ بیان @hekmatebayan
✅مبلغان
https://eitaa.com/joinchat/3974103040C32f1c734a5
مسجد حسینی ۲۱ تیر ۱۴۰۲ قبل همایش حجاب.mp3
15.27M
7 ghoftar ashoraiy.pdf
20.73M
ره توشه محرم
هفت گفتار عاشورائی
هدیه ویژه مبلغین عزیز
✅🔻💡کانال خاطرات فرنگ شیخ(پاسخ به شبهات)
⏩https://eitaa.com/joinchat/991101158Cbae4e3411b
تحلیل تاریخی فتنه ها تا فتح قدس و ظهور در جمع ذاکرین اراک.MP3
24.33M
🔴🎙 تحلیل تاریخی فتنه ها تا فتح قدس و ظهور
و نقش تربیتی روضه امام حسین ع
یکشنبه 13 اسفند 1401
در جمع پیرغلامان و ذاکرین اهل بیت ع شهر اراک
مسجد حضرت ولیعصر عج
🔗لینک:
https://eitaa.com/TablighGharb/5035
➖➖➖➖
🟢لطفا مارا در نشر محتوای جهاد تبیین یاری کنید🟢 لینک: حمایت مالی
➖➖➖➖
🔗لینک کانال های شیخ قمی:
| کانال سخنرانی جهادتبیین | حمایت مالی| فهرست سخنرانی های شیخ | رزومه شیخ | ادمین فروشگاه دوره تخصصی|پیام مستقیم به شیخ قمی|
🔺آموزش تبلیغ دانش آموزی
🔺دوره کامل مهمترین نکات از قبل از ورود به مدرسه تا بعد از خروج
🔺تدریس شده در دوره جهاد تبیین ، حوزه علمیه امام کاظم ع قم
🔸🔸حجت الاسلام مجید دهبان
🔹این دوره سه جلسه می باشد.👇👇
✅جلسه اول👇
https://eitaa.com/mdehban313/139
✅جلسه دوم👇
https://eitaa.com/mdehban313/140
✅جلسه سوم👇
https://eitaa.com/mdehban313/141
👇👇
@mdehban313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما صاحب داریم...
📂 سلسله جلسات موضوعی #اخلاق_منبر
🔸 ۵ جلسه آموزشی به صورت تصویری
👈🏻 ارائه مباحث توسط استاد عابدینی
🔻 انتشار #رایگان به مناسبت نزدیک شدن به ایام محرم
🔰 مشاهده و دریافت جلسات:
🌐 https://tamhis.ir/courses/akhlagh-menbar/
🔺 پیشنهاد ویژه برای مبلغان و فعالان فرهنگی
🔻 با موضوعات؛ ۱. محتوای منبر ۲. مخاطب
#جهاد_تبیین
#انتشار_حداکثری
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری | خانههای آسمانی
❓ چگونه امر اهل بیت(علیهم السلام) را زنده کنیم؟
#خانواده_ولایی
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
28.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📂جلسه نشست با موضوع#اخلاق_منبر
📹 قسمت 1️⃣ محتوای منبر(۱)
👈🏻 ارائه مباحث توسط استاد عابدینی
🔺 پیشنهاد ویژه برای مبلغان و فعالان فرهنگی
🔰 مشاهده و دریافت جلسات با کیفیت بالا و نکات خلاصه در سایت تمحیص👇👇
🌐 https://tamhis.ir/courses/akhlagh-menbar/
#جهاد_تبیین
#انتشار_حداکثری
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
🔸 برای تبلیغ به دانشی گستردهتر از فقه نیازمندیم
🔸 تا زمانیکه در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم در کار تبلیغ موفق نخواهیم بود
🔘 نباید تبلیغ را به ذوق، شخصیت و منشِ مبلغ واگذار کرد
🔘 آشنایی با فقه، برای تبلیغ کافی نیست؛ رکن اصلی در تبلیغ انگیزهدادن است اما فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم
🔘 مبلغ، هم باید اسلامشناس باشد و هم بتواند مخاطب را انگیزمند به دینداری کند؛ برای اینکار، انسانشناسی و روانشناسی دینی لازم است
🔘 متأسفانه بعضیها تبلیغ و منبر را برای افراد بیسواد میدانند!
---------------------
#علیرضا_پناهیان در اجتماع مبلغین اصفهان:
جریان تبلیغ در کشور یک جریان مظلوم و مهجور است. اخیراً رهبر انقلاب مطالبی را درباره اهمیت تبلیغ صریحاً بیان کردند و فرمودند که درباره تبلیغ نگران هستند و تبلیغ در حوزه در درجه اول اولویت قرار ندارد و این وضعیت باید تغییر کند و اولویت اول حوزه کار تبلیغ باشد.
اگر حوزه بخواهد تبلیغ را در اولویت اول قرار دهد، باید تغییراتی در فصلهای دورس حوزه انجام شود. صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست.
ما در حوزه، به فقه به معنای اخص کلمه میپردازیم و با فقه میخواهیم مکلف را از مقام حیرت خارج کنیم. اما در تبلیغ، رکن اساسی این است که بتوانیم دانشمندانه به مخاطب انگیزه بدهیم درحالیکه شاید در طول تحصیل در حوزه علمیه، حتی دو واحد هم در اینباره درس نخوانیم.
مبلغ لازم است «اسلامشناس» باشد. تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود.
عالمان دینی در مساجد و محافل مذهبی از شخصیت خوب خود بیش از هر چیز دیگری بهره میبرند و این در تبلیغ بسیار موثر است و از طرف دیگر نیز تعداد زیادی از مخاطبان، فطرت خود را شکفته کردهاند و به شایستگی متأثر میشوند، اما باید برای دلهایی که آماده نیستند و به عالمان دینی مراجعه نمیکنند فکری کرد و امروز بسیاری از جوانان ما رجوعی به دین ندارند.
تأثیر مبلّغ به عنوان برانگیزاننده مخاطب یک امر مهم است. فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم، مبلغ، هم باید اسلامشناس باشد و هم باید مخاطب را برای دینداری انگیزمند کند و برای انگیزمند کردن، انسانشناسی و روانشناسی دینی لازم است و ما در این زمینه کم کار کردهایم.
شناخت مخاطب برای امر تبلیغ مهم است. ما برای مخاطبشناسی گاهی باید فرد فرد مخاطبین را بشناسیم و بلکه باید به مخاطبشناسی از حیث جامعهشناسی توجه داشته باشیم و باید ببینیم نبض زمان در جامعه چگونه میزند.
ما باید جامعه، فرهنگ و ادبیات آن را بشناسیم. ما میخواهیم با مردمی صحبت کنیم که اخلاق را یک رفتار فردی میدانند، لذا باید جامعه را شناخت تا وقتی کلمهای میگوییم، دریابیم جامعه چه برداشتی از آن میکند. اما طلبه در حوزه علمیه چنین درسهایی نمیخواند.
ما برای تبلیغ، نیاز به دانش داریم و نباید تبلیغ را به ذوق، نفس، شخصیت و منش مبلغ واگذار کرد و نباید تبلیغ را به دانشهای موجود در حوزه واگذار کرد و مبلغ نباید خودش را از دانش مستغنی ببیند.
اکثر آیات قرآن، تبلیغی است ولی این آیات را باید طبقهبندی کرد و در تبلیغ، از آنها بهره گرفت. ما برای تبلیغ نیازمند دانش هستیم؛ دانشی گستردهتر از فقه به معنای خاص و نیازمند مجاهدت علمی هستیم، مجاهدتی بیشتر از آنچه یک فقیه در موضوعات رایج نیاز دارد. فقه میخواهد مکلف را از حیرت در مقام عمل خارج کند، اما تبلیغ میخواهد در انگیزههای مخاطب وارد شود و تصویر صحیحی از دین، در ذهن او ایجاد کند.
باید تأسف خورد از اینکه برخی تبلیغ و منبر را برای افراد بیسواد میدانند. رهبر انقلاب درباره هیچ موضوعی به این سادگی ابراز نگرانی نکردند؛ حتی پیرامون فتنههای اخیر و مسائل خارجی و… این درحالی است که برخی از ما تبلیغ را نشناختهایم.
وقتی میخواهیم به تبلیغ دین بپردازیم باید محتوایی تولید کنیم و این محتوا باید عالمانه باشد و به بخشهایی از دین که به آن پرداخته نشده و اصلیترین، مهمترین و زیربناییترین بخشها هستند بپردازیم؛ بخشهایی که با احساسات دینی ما نیز همراه باشد.
باید در ادبیات تبلیغی یک تحول پدید بیاید. مردمی که غیردینی رفتار میکنند، اکثراً دچار سوءتفاهم هستند، باید تحولی در ادبیات دینی ایجاد کنیم که نتیجهاش این بشود که وقتی عالم دینی دیدند، بگویند «این فرد، متخصص سلامت فکری، تمرکز و قدرت ذهنی در انسان است و استقلال روحی و فکری برای آدمها مسئله اول اوست».
🚩 مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم اصفهان - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
@Panahian_ir
@Panahian_text
سی صفحه ابتدایی کتاب دوگانه های سرنوشت ساز.pdf
274.2K
سی صفحه ابتدایی کتاب دوگانه های سرنوشت ساز.pdf
در صورت نیاز مابقی را از سایت زیر می توانید تهیه کنید
https://soada.ir/shop/product/2ganehaye_sarneveshtsaz/
#محتوای_سخنرانی
عرضه کتب محتوایی محرم ۱۴۰۲
با تخفیف ۵۰درصد
ــــــــــــــــــــــــ
امام خامنهای در دیدار اخیرشان فرمودند:
«در حوزه، احتیاج داریم به تشکیل کانونی بامأموریّتِ اوّلاً تهیه مواد تبلیغی بهروز
یک چیزهایی هست که امروز مناسب است درمنبر گفته بشود، فردا ممکن است از اثر بیفتد، بیفایده باشد؛ پارسال میگفتیم مناسب بود، امسال نه؛ ... موادّ تبلیغیِ لازمِ بهروز تولید بشود.»
ــــــــــــــــــــــــ
شبکه ملی تولیدکنندگان محتوای تبلیغی (هم قلم)، منتشر کرد:
۱.#میوندار
بازخوانی نقش جوان هیئتی به عنوان میاندار خیمه حسینی ومعرفی کلیدیترین ویژگی آن درپیشرفت کشور
۲.#میوندار۲(نوجوان)
نوجوان، میاندار اصلی پیوندهای اجتماعی
۳.#ملت_مهربان
تبیین نقش همدلی وسلم مردم درشکلگیری تمدن نوین اسلامی
۴.#امام_زندگی
زندگی جهادی، الگوی زندگی حسینی
۵.#شوق_زخم
نقش سلوک حسینی درافزایش رضایت اززندگی
۶.#رفیقم_حسین(نوجوان)
اصول وفواید دوستی باسیدالشهداء«ع»
۷.#با_بچه_هایم_سر_یک_سفره (منبرک)
نگاهی نو وامیدآفرین به فرزندآوری درخانوادههای حسینی
۸.#نشریهٔ_عهد
محتوای علمی ونخبگانی برای طرح بحث ولاء طرفینی وتقویت پیوندهای اجتماعی
ــــــــــــــــــــــــ
▫️خرید حضوری:
قم، خیابان مصلی(ساحلی)، کوچه۴، فرعی۱، پلاک۴۴، موسسه امیربیان
موقعیت مکانی:
nshn.ir/3dQbsVBVPxQswr
ساعت ۹ الی ۱۸
▫️خرید اینترنتی و ارسال به سراسر کشور:
bayanbook.ir/moharam1402/
▫️دانلود رایگان pdf:
shabaketabligh.ir/view-list-2-1
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجتالاسلام کریمی
(معرفی کتاب ملت مهربان)
«منبر مکتوب ویژه محرم»
ــــــــــــــــــــــــ
نسخه الکترونیکی مجموعه کتب ویژه محرم 1445 را میتوانید از سامانه شمع دریافت کنید.
shabaketabligh.ir/view-list-2-1
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
ملت_مهربان_مجازی_کامل.pdf
4.52M
✅ منبر دهه محرم
🔸ملت_مهربان_pdf
عناوین جلسات:
جلسه اول:
عنوان: کجای حلقه بهشتیان؟
موضوع: نقش و اهمیت جایگاه سِلم و با رفق مومنین
جلسه دوم:
عنوان : مهرواره حسینی
موضوع: نقش نگاه محبت آمیز و مهربانی و انس (سلم و رفق) در ایجاد اتحاد اجتماعی
جلسه سوم:
عنوان: آیینه شو
موضوع: همت برای به تکامل رساندن همدیگر برای تعالی سلم و اخوت جامعه
جلسه چهارم:
عنوان:از خاک تا افلاک
موضوع: عزتمندی در پرتوتواضع و فروتنی با مومنین است
جلسه پنجم:
عنوان: فتوت نامه مردانگی
موضوع: معاونت و دستگیری لازمه مسالمت
جلسه ششم:
عنوان: قاسم شو
موضوع: ترسیم میدان جنگ بین حق و باطل به سردمداری امام معصوم و ابلیس ملعون
جلسه هفتم:
عنوان: ملت خط شکن !
موضوع: میدان جنگ با جبهه باطل، شکستن حصر رسانه ای دشمن است. (توضیح سیاست های دشمن برای حصر رسانه ای)
جلسه هشتم:
عنوان: علی اکبرهای امروز
موضوع: نقش بی بدیل و اثرگذار جوانان متعهد و انقلابی در شکستن این حصر تبلیغاتی
جلسه نهم:
عنوان: عباسگونه، همه برای حق می¬جنگیم!
موضوع :عداوت به سبک هیاهوی و جوسازی رسانه (پروپاگاندا)
جلسه دهم:
عنوان: یاوری ملت مهربان برای امام مهربان
موضوع: نقش مستمر و مؤثر مردم مهربان با سلم و رفق در تمدن سازی برای ظهور
جلسه یازدهم:
عنوان:
موضوع: نقش زنان در مدیریت عواطف جامعه
ـــــــــــــــــــــــ
در صورت هر گونه سوال در مورد محتواها یا سفارش نسخه فیزیکی به ایدی زیر در ایتا پیام دهید:
https://eitaa.com/rahbary_mohtava
شوق_زخم_مجازی_کامل.pdf
5.65M
✅ منبر دهه محرم
🔸شوق_زخم_pdf
شرح محتوای تبلیغی
توصیه به شناخت نگاه واقع بینانه امام حسین علیه السلام به زندگی برای الگوگیری مخاطب و ایجاد زمینه برای آرامش همدلی در جامعه.
جلسه اول: حیات طیبه
جلسه دوم: حیات حسینی
جلسه سوم: حیات غربی
جلسه چهارم: توقعات از خود
جلسه پنجم: توقعات از خداوند
جلسه ششم: توقعات از دنیا
جلسه هفتم: توقعات از خانواده (همسر)
جلسه هشتم: توقعات از فرزندان
جلسه نهم: توقع از دیگران مبتنی بر ولاء طرفینی
جلسه دهم: توقعات از جامعه اسلامی
ــــــــــــــــــــــــ
در صورت هر گونه سوال در مورد محتواها یا سفارش نسخه فیزیکی به ایدی زیر در ایتا پیام دهید:
https://eitaa.com/rahbary_mohtava
میوندار_ویژه_مخاطب_هیئتی.pdf
4.01M
✅میوندار
🔸_ویژه_مخاطب_هیئتی.pdf
شرح محتوای تبلیغی
در موضوع میانداران عرصه پیشرفت دین و جامعه با توجه به شاخصه مهم اتحاد و همدلی از طریق استفاده از جایگاه میداندار هیآت که برای مخاطب مسجدی و هیئت بسیار مناسب است.
جلسه اول: میان خیمهٔ حسین(ع)
جلسه دوم: یک کاروان میاندار!
جلسه سوم: فریاد بیعت در خرابه!
جلسه چهارم: در مسیرِ امام!
جلسه پنجم: امام حسین(ع)، امام همه
جلسه ششم: مجاهد سیزدهساله
جلسه هفتم: کوچکترین میاندار، بزرگترین فریاد!
جلسه هشتم: همراه شو
جلسه نهم: علمدار؛ میداندار بینظیر
جلسه دهم: امام مهربانیها
در صورت هر گونه سوال در مورد محتواها یا سفارش نسخه فیزیکی به ایدی زیر در ایتا پیام دهید:
https://eitaa.com/rahbary_mohtava
دریافت میوندار ویژه مخاطب هیئتی
✅ سلسله جلسات موضوعی «اخلاق منبر»
با بیان حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا عابدینی
مقام معظم رهبری:
«من به منبر خیلی عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهای گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچکدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنی روبهرو و نفسبهنفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازی دارد که در هیچکدام از شیوههای دیگر، این تأثیر وجود ندارد. این را باید نگه داشت؛ چیز باارزشی است؛ منتها بایستی آن را هنرمندانه ادا کرد تا بتواند اثر ببخشد.» ۱۳۸۴/۱۱/۰۵
🌕 جلسه اول - محتوای منبر(۱)
۱- دین ختمی و نیاز های بشر
باور به این که دین ختمی پاسخ تمام نیازهای بشریت را تا روز قیامت در خود دارد، به انسان قدرت ورود به دین برای یافتن معارف میدهد. این باور حتما باید در وجود گوینده ایجاد شده باشد. علامه طباطبایی ره میفرمایند:« جان انسان نیز همانند زبان او القاء دارد»
التزام به بیان مطالبی که به آنها باور داریم نه لزوما بیان مطالب جدید! در منبر رفتن اولین نگاه برایمان این باشد که مخاطب این مطالب خودمان هستیم.
تاثیر مطالب منبر در مردم تنها مرتبهای از تاثیری است که در وجود خود ما داشته است.
🌕 جلسه دوم - محتوای منبر(۲)
۱- عامل تأثیر گذاری
زبان قران زبان فطرت است. پس حقیقتی زنده، باشعور و قابل ارتباط است. تاثیرگذاری الفاظ قرآن بدون واسطه و حجاب است قرآن حقیقتی متصل است یعنی وحی، تا قلب پیامبر(ص) تمام نشده و تا گوش شنونده ادامه پیدا کرده است.
برای تاثیرگذاری حتما نیاز به تغییر محتوا نیست بلکه با تغییر نگاه نسبت به محتوا، در منبر تاثیرگذاری ایجاد میشود.عدم تاثیر کلام به دلیل عدم مراقبه و عدم باور نسبت به کلام است. در محضر روایات قرار گرفتن، بالاترین مرتبه زیارت معصوم است. غفلت، حواس گوینده را از این مراقبتها به سنخنرانی پرت میکند.
🌕 جلسه سوم
۱-این بالا نشینی ما نسبت به مخاطب مایهی علو نباشید!
۲ –رابطه با امام، دائر مدار رابطه ما با مؤمنین است.
۳ –راه ارتباط و تقرب به امام، این است که مؤمن در نظر ما، کریم جلوه کند.
🌕 جلسه چهارم
۱- منبر، آغاز فرایند هدایتگری است.
۲-رعایت تواضع در رفتار تداعی کنندهی مطالب بیان شده.
🌕 جلسه پنجم
- ملزمات منبر
رعایت شأن مخاطبین. اهمیت این لوازم، مهمتر از اصل منبر. علامه طباطبایی(ره): از آنجایی که متکلم قرآن، غافل از هیچیک از دلالتهای مطابقی، تضمنی و التزامی نبوده است، پس میتوانیم تمام این دلالتها را به قرآن نسبت دهیم.
https://tamhis.ir/courses/akhlagh-menbar/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آداب ورود به ماه #محرم
🎙استاد عالی
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»