eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
3.2هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💎💎💎حدیث پیرامون انتخابات ♦️در روایتی از رسول گرامی اسلام ضمن تبیین شرایط لازم در مدیریت، با صراحت از تعهد همراه با تخصص یاد شده است. شرایط ایشان برای فردی که قرار است مسئولیت امور اجتماعی را بر عهده گیرد چنین است: 1. پارسایی که او را از معصیت باز دارد. 2. بردباری که بتواند با آن خشمش را کنترل نماید. 3. مدیریت نیکو بر مجموعه تحت مدیریتش داشته باشد تا برای آنان همچون پدری مهربان باشد.[1] ♦️روزی ابوذر، صحابی بزرگ و وفادار رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از ایشان درخواست کرد تا منصبی به وی واگذارد. رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ ضمن دلجویی از او فرمود: ای ابوذر! تو را دوست می‎دارم و هر آنچه برای خود می‎پسندم برای تو نیز می‎خواهم لکن من تو را در مدیریت ضعیف می‎بینم پس هیچ گاه مسئولیت و حکومت حتی دو نفر را نیز قبول نکن]2 خودداری رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از واگذاری مسئولیت به شخصیتی همچون ابوذر که بارها از جانب ایشان به بهترین خصال ستوده شده بود، نشان از اهتمام جدی ایشان نسبت به شرط اهلیت و صلاحیت در گزینش افراد برای مناصب حکومتی است. (بنابراین، تایید یا عدم تایید صلاحیت‌ها در راستای عدالت اجتماعی و پرهیز از ظلم اجتماعی است.) 📕📗📗منبع 1] . اصول کافی، جامعة 1، ص 407. [2] . بحارالانوار، جامعة 72، ص 342. .
3⃣ 🔻شطرنج باز حرفه ای 1⃣ ✍📃 تحلیلی بر اغتشاشات بنزینی گاهی اتفاقات، بسیط و یک بُعدی اند. در چنین مواقعی نه فهم چیستی و چرایی واقعه دشوار است و نه فهم اینکه چه باید کرد. 🔎 اما فتنه هایی که در بستر حکومت و جامعه دینی طراحی و اجرا میشود، از جنس وقایع چند وجهی و تودرتو هستند که نه فهم آن برای ذهنهای بسیط مقدور است نه درک کیفیت مواجهه با آن. ♦️ معتقدم آنچه در اغتشاشات دو هفته گذشته رخ داد از جنس فتنه های تودرتو است که درک و مواجهه با آن به تعبیر رهبر حکیم انقلاب "شطرنج باز حرفه ای" می خواهد که بتواند ۷_۸ حرکت بعدی حریف را پیش بینی کند و با یک حرکت حساب شده، همه را خنثی و حتی به نفع خود مصادره نماید. 📜 نمونه تاریخی لطفا به یک نمونه تاریخی از طراحی تودرتو و چند لایه دشمن و جریان نفاق توجه بفرمایید: دشمنان اسلام ناب از زمان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) به خوبی فهمیدند که تنها ضامن صیانت از مکتب اسلام و قرآن و خط نبوی ، اهل بیت (علیهم السلام) هستند؛ زیرا قرآن کریم که صامت است و نیاز است تا کسی از مراد آن خبر بدهد، سنّت و سیره پیامبر هم که پس از رحلت ایشان قابل تحریف و تغییر است و باید قرائت معیاری باشد که درستی و نادرستی سایر برداشت ها به وسیله آن محک زده شود. اهل بیت، هم قرآن ناطق اند و هم سیره ناطق نبوی. ✅ از این رو خداوند دو رکن مقبولیت و مشروعیت رهبری و ولایت مولی الموحدین و اولاد طاهرینش (صلوات الله علیهم اجمعین) را در قرآن تصریح و تأکید فرمود: اولی( مقبولیت) را در امثال کریمهء « قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» و دومی ( مشروعیت ) را در آیاتی همچون « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» 🔪 جریان نفاق و نفوذ " مشروعیت" را با فتنه ، زد و این عقیده را که جانشینان رسول الله باید از سوی خداوند متعال نصب و تعیین شوند را تخطئه و بجایش باور انحرافی و خطرناک حق امّت در تعیین خلفاء رسول الله را جایگزین کردند. اما محبوبیت و مقبولیت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حتی بدون حکومت، همچون آتش زیرخاکستری است که هر آن ممکن است فوران کند. پس باید مقبولیت هم در اذهان زیر سوال برود. اما چگونه؟ 🔴 خلیفه دوم که خودش با نصب مستقیم خلیفه اول به خلافت رسید !!! مأمور است این بازی پیچیده را کلید بزند. او که می توانست خلیفه سوم را شخصاً معرفی و نصب کند، وصیت کرد شورایی مرکب از شش نفر شکل بگیرد و خلیفه سوم را معین نماید. 🔎♦️ نکات ظریف و پیچیده این شورا عبارتند از: ۱. اولاً اگر خلیفه دوم علی (علیه السلام) را شایسته خلافت می دانست؛ پس چرا مانع از رسیدن او به این مقام بعد از رحلت پیامبر شد و اگر او را شایسته نمی داند، پس چرا وی را به عنوان یکی از این گزینه ها عضو شورا می کند؟ ۲. چرا عدد اعضا را زوج قرارداد که احتمال تساوی سه به سه در آن زیاد است؟ ۳. افراد شورا برچه اساسی انتخاب شدند؟ در جامعه ای که ابن عباس و سلمان و ابوذر و عماریاسر و... هستند چرا عثمان و سعد ابی وقاص و عبدالرحمن بن عوف (شوهرخواهر عثمان ) و طلحه و زبیر و علی (علیه السلام)؟ ۴. چرا عمر به عبدالرحمن امتیاز حق وتو داد و گفت اگر رأی شورا به تساوی و اختلاف کشید، کسی که نظر عبدالرحمن موافق با اوست، خلیفه شود؟ ☑️ اگر کمی حوصله کنید بازی پیچیده و به اصطلاح دودوزه علیه امیرالمؤمنین را عرض خواهم کرد. کافی است لحظاتی خودتان را در جای امیرالمؤمنین بگذارید و این وصیت! ♦️ اگر از حضور در شورا امتناع کند، می گویند:" علی می دانست که رأی و مقبولیت ندارد و در انتخابات کاندیدا نشد" اگر شرکت کند، می گویند:" دیدید علی هم عقیده ای به مبنای نصب خلیفه از سوی خدا ندارد و تن به انتخاب شورای خبرگان داد؟" ♦️ در ترکیب شورا کاملا قابل پیش بینی بود طلحه(گاو وحشی به تعبیر حضرت امیر) و سعد ابی وقاص (دشمن کینه ای مولا و پدر عمرسعد ملعون) قطعا رأی به عثمان می دهند. رأی عثمان به خودش هم که معلوم است. در طرف دیگر علی (علیه السلام) بود و رأی زبیر. پس رای تعیین کننده ، رأی عبدالرحمن است که اگر به عثمان رای بدهد او با ۴ رأی در مقابل دو رأی مولا حاکم میشود و این یعنی توطئه ادعای عدم مقبولیت امیرالمؤمنین و اگر رأی عبدالرحمن به مولا باشد، ایشان میشود خلیفه سوم و این یعنی یک فرصت تاریخی.
🔴 در چنین شرایط حساسی، عبدالرحمن مأموریت خود را آغاز میکند. او به حضرت میگوید اگر قول بدهی در صورت حاکم شدن، علاوه بر کتاب خدا و سیره نبی، به سیره دو خلیفه گذشته هم ملتزم باشی، من به تو رأی می دهم وگرنه به عثمان رأی می دهم. چرا؟ غرض از این پیشنهاد خبیثانه چیست؟ ♦️ اگر مولا بپذیرید، عالم و آدم را خبردار می کنند که دیدید علی هم برای رسیدن به قدرت، بدعت در دین گذاشت. چگونه سیره دو خلیفه غیرمعصوم را هم عرض قرآن و سیره پیامبر دانست و قبول کرد... و اگر نپذیرد، باز در بوق می کنند که مقبولیت نداشت و رأی نیاورد!!! معلوم بود که حضرت این بدعت را نمی پذیرد ولو به قیمت ۱۱ سال دیگر صبر در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو باشد! ♦️ اما حلقه بعدی فتنه این است که پس از به قدرت رسیدن عثمان، علی چه واکنشی خواهد داشت. آیا تمکین می کند یا به مخالفت و براندازی اقدام خواهد کرد؟ اگر بپذیرد که همان است که ما میخواهیم و همین سیاست سکوت و حمایت از خلیفه سوم، عاملی می شود برای دلخوری شیعیان و حتی برگشتن آنها از امام . لذا دیگر امت در آینده هم برای او شأنی در حکومت نخواهد دید و اگر اغتشاش و کودتا راه بیاندازد با استناد شیطانی به برخی آیات و روایات بغی و ... میتواند مبارزه با او و حتی قتل او را مشروعیت داد و این یعنی پایان همیشگی عترت! ♦️ حلقه آخر اینکه با سیاستهای ظالمانه عثمان ، رانت خواری های بنی امیه و برخوردهای مستبدانه او با صحابه انقلابی مانند ابوذر، یا همچنان علی (علیه السلام) از اصل وحدت و آرامش جامعه حمایت می کند که این عامل مضاعفی برای کاهش محبوبیت او در بین محبّین و شیعیانش خواهد شد و یا دست به اعتراض و مخالفت می زند که باز سوژه ای است برای از بین بردن او... ↩️ ادامه دارد... 🖊حمیدرضا 🆔 @mahdavi_arfae
⃣ 🔻شطرنج باز حرفه ای 2⃣ ⁉️ امام علی (علیه السلام) در برابر این توطئهٔ پیچیده و تودرتو ، چه کردند؟ ✨ انسانهای حکیم و مؤمن برای خود اصولی ثابت و ارزشهایی غیرقابل تغییر دارند که همانند فرمولهایی در همه مسائل و حوادث پاسخ مناسب را مهیّا می کند. برخی از اصول امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از زبان خودشان عبارتند از : 🔸 اصل اول: اولویت حفظ وحدت بر همه امور: أَلا مَن دَعا إلی هذَا الشِّعارِ (التفرِقه) فاقتُلوهُ و لَوکانَ تَحتَ عِمامَتی هذِه : هشیار باشید! هرکس شما را به شعار تفرقه دعوت کرد حتی به بهانه محبت من، بکُشیدش حتی اگر زیر این عمامهٔ من باشد! (خطبه ۳/ بند ۱ و خطبه ۱۲۷/ بند۲) 🔸 اصل دوم: حفظ حداقل مصلحت ها بهتر است از، از دست دادن کل آن : " اخذُ القَلیلِ خیرُ مِن تَرکِ الکَثیر: (حکمت ۲۸۹ ) 🔸اصل سوم : اولویت شناسی :" لاقُربة فی النَّوافِلِ اِذا اَضَرَّت بِالفَرائِضِ: هنگامی که انجام مستحبات به واجبات ضرر برساند، در آن مستحبات هیچ تقربی به خداوند نیست. ( حکمت ۳۹ ) 🔸اصل چهارم: غلبه عقلانیت و مصلحت بر احساسات : فَرَأیتُ انَّ الصَّبرَ علی هاتا اَحجی فَصَبَرتُ و فی العَین قذی و فی الحَلقِ شَجی: پس اندیشیدم که صبر بر غصب خلافت عقلانی تر از قیام برای گرفتن حقم است پس صبر کردم در حالی خار در چشم و استخوان در گلو بود.( خطبه ۳ ؛ شقشقیه) 🔸 اصل پنجم: رعایت تقوی؛ خط قرمز در همه تصمیمات و اقدامات حکومت اسلامی است؛ یعنی بر خلاف سران طاغوت که برای رسیدن به اهداف پست خود از هر راه و روش و وسیله نامشروعی بهره می برند، در منطق مولا هدف وسیله را توجیه نمی کند. ( خطبه۲۰۰ و خطبه ۱۲۶ و خطبه ۲۰۶ ) 🔎♦️ براساس اصول فوق الذکر حضرت تمام دو راهی های طراحی شده توسط جبهه نفاق را _که همگی انتخاب بین بد و بدتر بود نه خوب و بد_ با روش زیر عبور کردند: ♦️ در شورای شش نفره شرکت کردند (خطبه۳) ♦️ پیشنهاد موذیانه عبدالرحمن بن عوف را نپذیرفتند( خطبه۳) ♦️ بلافاصله پس از انتخاب عثمان ، اعلام کردند که نگرانی از طرف من نداشته باشید. تا زمانی که در این حکومت فقط به شخص علی ظلم بشود، من سکوت می کنم تا مصالح حفظ بشود. ♦️ در طول ۱۱ سال حکومت ظالمانه و بی تدبیر عثمان دائما از او دفاع کرده و مخالفان و شورشیان را نصیحت و دعوت به آرامش فرمودند. تا جایی که به ابن عباس فرمودند: " واللهِ لَقَد دَفَعتُ عنه حتّی خَشیتُ اّن اکونَ آثِماً : بخدا سوگند آن قدر از عثمان دفاع کردم که ترسیدم گنهکار محسوب شوم!" (خطبه ۲۴۱) ♦️ در مقابل طعنه ها و ضعف تحلیل ها و سرزنش های خودی ها هم که دفاع و همکاری وی با خلفا و خصوصاً خلیفه سوم را اشتباه می دانستند ، یا وقتی روش حکومت داری معاویه را از روش مولا موفق تر می دانستند، مقاومت کردند و رعایت تقوا را مانع استخدام هر وسیله ای برای رسیدن به هدف بیان فرمودند. (خطبه ۲۰۰) ♦️ و از همه رنج آورتر اینکه پس از رسیدن به حکومت، در مقابل اصرار افکار عمومی برای محاکمه قاتلان عثمان هم مقاومت کردند. در حالی که همگان می دانستند که حضرت تنها مخالف سرسخت قتل خلیفه و تنها مدافع او تا لحظه آخر بودند، از سویی در آغاز حکومت هم شعار محوری خود را اجرای عدالت بی تعارف اعلام فرموده بودند( خطبه های ۱۵ و ۱۶) امّا ایشان تا پایان عمر _بر اساس اصول محکم خود و مصلحت برتری بنام ضرورت حفظ نظام اسلامی_ نه تنها قاتلان عثمان را محاکمه نکردند؛ بلکه حتی معرفی هم نکردند و همین امر باعث شد محبوبیت حضرت در قشر انقلابی سطحی و بی تحلیل، کاهش یابد. ♦️😭 در عوض این همه عقلانیت، مصلحت بینی و تحمل رنجها و غصه ها ،ضعف بصیرت خودیها عاملی شد که معاویه و دستگاه شیطانی تبلیغاتی اش، امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به عنوان قاتل عثمان در افکار عمومی جا بزند و ماجرای خونخواهی و پیراهن عثمان را راه بیاندازد! 📄 ان شاالله در یادداشت بعدی الگوی مدیریت بحران در فتنه اخیر را بر اساس الگوی مدیریت بحران امیرالمؤمنین (علیه السلام) شرح خواهم داد؛ ان شاالله . ↩️ ادامه دارد... 🖊حمیدرضا 🆔 @mahdavi_arfae
3.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تحلیل علیرضا پناهیان از پیام رهبر انقلاب درباره سهمیه‌بندی سوخت ➕ نباید به سیاسیون اجازه بدهیم همه مسائل و مشکلات را سیاسی کنند #تصویری ☑️ @Sh_Aviny
پاورپوینت 344💠 موضوع: منطق حمایت رهبر معظم انقلاب از مصوبه سران قوا *کیفیت عالی،26 اسلاید؛ @bankpowerpoint 👇👇👇
منطق مواجهه رهبر معظم انقلاب با مصوبه بنزینی سران قوا.pptx
حجم: 2.86M
✳️ پاورپوینت منطق حمایت رهبر معظم انقلاب از مصوبه سران قوا 📚کانال بانک پاورپوینت👇 @bankpowerpoint ✳️برای دوستان خودفورواردکنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
3.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥⭕️روایت دیده‌نشده آیت‌الله مصباح در گفتگوی جدید با سایت رهبر انقلاب از رفتار آیت‌الله خامنه‌ای با کسانی‌که ۱۰۰درصد مخالفشان هستند! 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🔴 💠نماز شب را ترک نکنید ولو اینکه قضایش را بخوانید. واقعاً بدون توجّهات معنوی نمی‌شود، بدون توسّل، بدون دعا، بدون نماز شب، بدون مراجعه‌ و خواندن سجادیه نمی‌شود. اگر چنانچه آدم بخواهد ارتباط قلبی خودش را، ارتباط معنوی خودش را با خدا حفظ نکند و مراقبت نکند از آن، کار پیش نمی‌رود. 🔹 خدا رحمت کند، مرحوم حاج احمدآقا می‌گفت نیمه‌ی شبها که امام پا میشود می‌کند، دستمالهای معمولی کفایت نمی‌کند که اشکهایش را پاک کند، حوله‌ی دست و رو خشک کنی امام دمِ دستش می‌گذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت. 🔸 من توصیه می‌کنم را تا آنجایی که می‌توانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر می‌گذارد، نورانیّت می‌دهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک می‌کند در پیدا کردن راه. 🆔http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
🔺کشته جور سید هاشمی - از اهالی کاشمر - نقل نموده است که شب بیست و هشتم ماه رمضان (10 آذر 1316ش.) مرحوم حاج شیخ حبیب الله آیت اللهی به خانه ما آمد و شروع کرد به گریه کردن، گفتم: چه خبر است. گفت مدرس را به کاشمر آوردند و دیشب ایشان را کشتند و در سر تپه دفن کردند. صبح به قبرستان رفتیم و دیدیم میرزا کریم و مرده شور آنجاست. از او پرسیدیم: آیا تو فهمیده ای دیشب یک نفر را در شهربانی کشتند و در اینجا دفن کردند؟ وی به مجرد آنکه این سخن را شنید، بنای گریه و زاری را گذاشت و گفت: آقای مدرس شهید را می خواهی؟ گفتم: بلی گفت: من دیشب خواب بودم در عالم خواب سید بزرگواری پیش من آمد و گفت: حرکت کن یکی از فرزندان ما به ظلم و جور کشته شده است. او را پیش تو می آورند، به دقت غسل بده و کفن کن، از او به شدت مواظبت کن. در بستر خواب غلتی زدم و دوباره خوابیدم باز در عالم رؤیا همان بزرگوار پیش من آمد و با تغیر گفت: حرکت کن الان می آورند. هنوز در خواب بودم که در خانه را زدند. دیدم پاسبانی جلو آمد و گفت: مرد غریبی در خانه ای نزدیک شهربانی دارفانی را وداع گفته است. می خواهیم ترتیب کفن و دفن او را بدهیم. گفتم: مرد غریب! در خانه ای! در این وقت شب! چه ارتباط با شما دارد؟ بعد که متوجه خواب خود شدم؟ قضیه را فهمیدم بیرون آمدم دیدم چند پاسبان در حالی که چراغی در دست دارند، به من گفتند: خودش کفن دارد. فقط او را بشور. حرکت کردیم، مرا به کوچه جنب نظمیه بردند که به سمت محل نو می رفت. مشاهده کردم که آنجا منزل استاد حسن نجار است گفتم: مشخصات این مرد را بدهید تا کار خود را شروع کنم. در جوابم گفتند: ما نمی دانیم. دیگر صحبت نکن و کار خودت را بکن. هنگامی که مشغول شستن جنازه سید شدم، پاسبانی با حالت افسرده و غمگین، آهسته جلو آمد و در گوشم گفت: این سید را خیلی احترام کن، شخص بزرگواری است. بعد از اینکه شبانه سید را غسل داده و کفن کردیم. گفتند باید به تپه آخوند برویم. ساعت دو بعد از نیمه شب بود، وقتی که رسیدیم دیدیم قبری حفر کرده اند جنازه را دفن کردیم.
🔴 من همان سید حسن هستم! ⭕️ 10 آذر، سالروز شهادت شهید آیت الله سید حسن مدرس 🔸 غلامرضا گلی زواره 🔺نان خشک مدرس مدتی با هشت طلبه دیگر در اتاقی زندگی می کرد، آنها برای ناهار هفت سیر و نیم گوشت و برای شام هفت سیر و نیم برنج می پختند و آن را با هم می خوردند. با اینکه سهم هر کس از این غذا بسیار ناچیز بود، کمتر شبی بود که مدرس نیمی از سهم برنج خود را روی دست به دور سفره نگرداند و به دیگران ندهد. برای او که یک ماه رمضان را تنها با یک من نان خشک، روزه گرفته بود، تحمل کم غذایی بسیار آسان بود، زیرا بدنش به این سختی ها عادت داشت. یکی از فرزندان مدرس تعریف کرده بود که در حالی که رئیس مجلس بود و در آن زمانی که مجلس را اداره می کرد، شبها گرسنه می خوابیدیم. مدرس خود درباره زندگی در نجف می گوید: در نجف روزهای جمعه کار می کردم و درآمد آن روز را نان می خریدم و تکه های نان خشک را روی صفحه کتابم می گذاشتم و ضمن مطالعه می خوردم، تهیه غذا آسان بود، و گستردن و جمع کردن سفره و مخلفات آن را نداشت. خود را از همه بستگی ها آزاد کردم. 🔺همان سیدحسن هستم! مدرس زندگی سخت دوران تبعید (آن هم در محلی مخروبه و دور افتاده) را بر سازش با استبداد و ظلم ترجیح می داد و نمی خواست تحت هیچ شرایطی با رضاشاه ستمگر کنار بیاید. در مدت اقامت او در خواف، رضاخان دوبار سپهبد امان الله جهانبانی را به دیدن او می فرستد و به سید پیغام می دهد که اگر از سیاست و دخالت در امور دولتی دست بردارد و تنها به مسایل مذهبی و امور شرعی بپردازد، او را آزاد خواهد کرد. رضاخان پیشنهاد کرده بود که مدرس تولیت آستان قدس رضوی را بپذیرد و یا به عراق برود و در آنجا با خیال راحت بقیه عمر خویش را به عبادت و تحصیل علم بگذراند. مدرس به سپهبد جهانبانی گفت: به رضاخان بگو اگر من از تبعیدگاه خارج شوم، باز همان سید حسن هستم و تو همان رضاخان، ما نمی توانیم با هم کنار بیاییم. من تا آخر عمرم با شما مخالفت خواهم کرد و بنابراین فکر سازش و آشتی را از سر بیرون کن. من هرگز پیشنهادهای تو را نخواهم پذیرفت آری مدرس در تبعیدگاه هم سیاست را عین دیانت می داند و برایش جدایی دین از سیاست مفهومی ندارد. 🔺فقط طلا قبول می کنم سفیر انگلستان برای مدرس چکی فرستاد به این امید که شاید او نیز خود را به پول بفروشد! مدرس پرسید این چیست! آورنده چک گفت: این چک است و آن را به بانک داده و پول می گیرند. مدرس خنده ای کرد و گفت: به سفیرتان بگوئید که من فقط سکه طلا قبول می کنم، آن هم بشرطی که سکه ها را بر روی شتر بار کنند و در روز روشن برایم بیاورند. وقتی سفیر انگلستان از جواب مدرس اطلاع یافت، گفت: من می دانم او پول و سکه نمی خواهد بلکه در صدد است تا آبروی ما را در دنیا ببرد. 🔺حدود دُم در یکی دو مورد که مدرس نسبت به فرمانفرما مطالبی گفته و انتقاد کرده و ایراد گرفته بود، فرمانفرما به وسیله یکی از دوستان مدرس که با او نزدیک بود، به مدرس پیغام می دهد: خواهش می کنم حضرت آیت الله اینقدر پا روی دم من نگذارند. مدرس جواب می دهد: به فرمانفرما بگویید حدود دم حضرت والا باید مشخص شود، زیرا من هر کجا پا می گذارم دم حضرت والاست.