19.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹متاسفانه هنوز خیلی از شیعیان نمیدونن این مطالب رو،
و وقتی مشرف میشن کربلا حق مطلب ادا نمیشه!
دعا تحت قبه رعایت نمیشه!
ببینید چکار باید کرد ؟!
چطور و به چه وسیله ای باید اطلاع رسانی بشه!
هر کسی قدم خودش رو برداره
مبادا تو دوستان خودمون کسی آگاه نباشه!
یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه🤲😭
@zohe72.کانال کمیل
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️چرا میگن ماه صفر نحس است؟
‼️ آیا در اسلام روز یا ماه نحس داریم ؟
🆔 @pedarefetneh | #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 | #پدرفتنه
✅کلیدیترین نکته
«به قلهها نزدیک شده ایم»
اما چرا واژه «قله ها» را بکاربردند؟ چرا نفرمودند «قله»
چون پیروزیها در راه است و قلههای زیادی فتح خواهند شد و این یعنی فتح الفتوح. این بشارت نشان از فتح الفتوح بزرگ و نزدیک شدن به اهدف نهایی انقلاب اسلامی ملت سرافرازایران است.
✅یکی دیگر از نکات :
امام خامنهای برخلاف نظر برخی سیاسیون،که وضعیت کشور و مردم را در ته دره و شعب ابی طالب قلمداد میکنند فرمودند: «امروز روز «خسته شدن و ناامیدی» نیست بلکه روز «شوق و امید و حرکت است»
👈شرط این پیروزی ها:
«راه پیموده شده تا به امروز را «اگر با قوت» دنبال کنیم، «پیروزی» بر دشمن قطعی است»
آری! این بشارت نشٱت گرفته از این آیه شریفه قرآن کریم است
«إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»
همانا با سختى آسانى هست، یعنى با فقر، توسعۀ معاش هست و با سختى که تو اینک از آزار و زحمت مشرکین دارى، یسر و رجائى بدنبال خواهد بود یعنی خداوند ترا بر آنها غالب خواهد ساخت تا به ناچار منقاد و مطیع بحق شوند و آنچه را تو آورده اى خواهى نخواهى تسلیم گردند»
🌕 اینک ملت سرافراز ایران با در هم شکستن حکومت طاغوت،بیش از چهار دهه در مقابل تهدید، تحریم، جنگ و انواع فشارهای دشمن محکم و استوار ایستادگی کرده است.
☀️اکنون راهبر و رهبر انقلاب اسلامی این بشارت را به ملت مسلمان و مومن ایران می دهند که به زودی پاداش شیرین این مجاهدتها و استقامت خود در برابر اهریمنان را خواهند گرفت و این یعنی خبر از یک واقعهی مهم و آیندهای درخشان برای امت اسلام و تمام بشریت. واقعهای که به وقوع انقلاب جهانی حضرت مهدی موعود (عج) ختم خواهد شد.
راهنمای تشخیص و درمان بیماری ها در اربعین حسینی (7).pdf
5.12M
کتاب «راهنمای تشخیص و درمان بیماریها در همایش پیادهروی اربعین حسینی(ع)» ویژه پزشکان مستقر در موکبها که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و با همکاری گروه آموزشی پزشک خانواده تهیه و تدوین شده است.
9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️فقط خواندن فهرست آنچه بر علیه ایران پس از انقلاب اسلامی گذشته ٨ دقیقه طول میکشد!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
✍️حمید خراسانی
#ایران_قوی
#تا_اخر_ایستاده_ایم
📣رسانه باشید...
بصیرت افزایی🇮🇷
#زائران_اربعین_حسینی
حتماً بخوانید و نشر دهید
هیچ می دانستید؟
در مورد مداحی که ملاباسم کربلایی برای زائران اربعین خوانده و بسیار زیاد از سیمای ملی و دیگر رسانه های شیعیان جهان پخش می شود. ماجرایش چیست؟
شعرش را یکی از مراجع بزرگ نجف در خواب دیدند که حضرت امام حسین علیه السلام این شعر را برای زوار اربعین می خوانند،
ایشان صبح که از خواب برخواستند همه شعر را به یاد داشته اند و بعداً توسط آقای باسم کربلایی مداحی می شود.
نوحه و ترجمه آن را در زیر بخوانید
تا ان شاء الله زائران در بین راه معنی این نوحه را بدانند:
👇 🌸🍃🌸🍃🌸 👇
تِزورونی اَعاهِـدکُم
به زیارت من میآیید، با شما عهد میبندم
▪️
تِـعِـرفـونی شَفیـعِلکُم
میدانید که من شفيع شمایم
▪️
أسامیـکُم اَسَـجِّـلْـهِه أسامیکُم
اسامیتان را ثبت میکنم
▪️
هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید
▪️
وَ حَـگّ چَفِّ الکَفیل و الجود وَ الرّایه
قسم به دستان ابالفضل و کرامت و پرچم او
▪️
أنا وْ عَبّاسْ وَیّاکُم یَا مَشّایه
من و عباس با شماییم ای که با پای پیاده به سوی من میآیید
▪️
یا مَن بِعْتو النُفوسْ و جِئتـو شَرّایه
ای که جانهایتان را به بهای زیارت من به کف گرفتهاید
▪️
عَلَیّ واجِبْ اَوافیکُم یَا وَفّـایه
بر من واجب است تا به شما وفا کنم، ای وفاداران!
▪️
تواسینی شَعائرْکُم
عزاداریهایتان به من دلداری میدهد
▪️
تْرَوّینی مَدامِعْـکُم
و اشکهایتان مرا سیراب میکند
▪️
اَواسیکُم أنَـا وْ جَرْحـی أواسیکُم
من و زخمهایی که بر تن دارم به شما دلداری میدهیم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪️
هَلِه یَلْ ما نِسیْتْ و عَلْ وَعِدْ تِحْـضَـرْ
خوش آمدید ای که وعدهتان را فراموش نکرده و بر سر موعد حاضر میشوید
▪️
إجِیْـتْ و لا یْـهَـمَّـکْ لا بَرِدْ لا حَرّ
آمدید در حالی که نه گرما برایتان مهم بود و نه سرما
▪️
وَ حَـگ دَمْـعِ العَـقیله و طَبرَه الأکبَر
قسم به اشک زینب و فرق شکافته اکبر
▪️
اَحَضْـرَکْ و ما أعوفَکْ ساعـه المَحْـشَرْ
در محشر کنارتان خواهم بود و رهایتان نمیکنم
▪️
عَلَی المَـوعِـدْ اَجی یَمکُم و لا اَبْـعَـدْ و اعوفْ عَنْـکُم
در وقت دیدار پیشتان میآیم و دور نمیشوم و رهایتان نمیسازم
▪️
مُحامیکُم وَ حَگ حِیدَرْ مُحامیکُم
پشتیبانتان هستم به حقّ حیدر پشتیبانتان هستم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪️
یَـا هَـلْـشایِلْ رایه وْ جایْ گاصِدنی
ای آنکه پرچم به دست قصد دیدار مرا کردهاید
▪️
تِـعْـرُف رایَتَـکْ بی مَن تُذَکِّـرْنی؟
میدانی که پرچمت مرا به یاد چه کسی میاندازد؟
▪️
بِلـکطَعو چْفوفه وْ صاحْ اِدْرِکْـنی
به یاد آن دست بریدهای که فریاد زد: مرا دریاب
▪️
صِحِتْ وَیلاه یا اخویه وْ ظَهَرْ مِحْنی
و با شنیدن آن صدا، آشکارا فریاد زدم که بیبرادر شدم و اندوهم بر من آشکار شد
▪️
کِسَرْ ظَهری سَهَمْ هَجْـرَکْ
تیر هجرت کمرم را شکست
▪️
نِفَدْ صَبری بَعَدْ عُمـرَکْ
بعد از شهادتت صبرم به پایان رسید
▪️
اُوَصّیکُمْ عَلَی الرّایِه اُوَصّیکُمْ
سفارش این پرچم را به شما میکنم
▪️
هَـله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪️
یَا مَنْ گاصِدْ إلَیَّ و دَمْـعِه تِجْـریـهْ
ای که با چشمان اشکبار قصد زیارت مرا کردهاید
▪️
اَعرُفْ حاجِتَکْ مو داعی تِحْـچیـهِ
حاجتتان را میدانم، نیازی به گفتن نیست
▪️
وَ حَـگ نَحـْـرِ الرِّضیع اِلـحاجِه اَگضیهِ
قسم به گلوی شیرخواره، حاجتتان را برآورده میکنم
▪️
یَا زائرْ عاهَدِتْ کِلْ عِلّه اَشْـفیهِ
زائران من، عهد کردهام که هر بیماری را شفا دهم
▪️
اَخو زینب فَرَحْ بیکُمْ
برادر زینب به خاطرتان شاد شد
▪️
هَله وْ مَرحَبْ یُنادیکُم
خوش آمدید صدایتان میزند
▪️
یُحَیّیـکُم اَبو الغیـره یْحَیّیـکُم
مرد غیرتمند به شما درود میگوید
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪️
زینبْ مَنْ تُشاهِدکُم تِزورونی
زینب هنگامی که شما را میبیند که زیارتم میکنید، میگوید:
▪️
تُنادیکُم لِوَنْ بِالطَّفّ تحضُرونی!
کاش در جنگ حاضر میشدید
▪️
ما اَمْـشی یِسْره وْ لا یَسلِبونی
که مرا به اسیری نمیبردند و مرا غارت نمیکردند
▪️
و لا بسیاطهم غَدَر یْضرِبونی
با تازیانههای خیانت نمیزدند
▪️
تُنادینی: أنَا الجیره وْ صَد عَنّی أبو الغیره
صدایم میزند که من در بندم و سرور غیرتمندان از دستم رفت
▪️
اَبَچّیکُم عَلی مْصابه اَبَچّیکُم
شما را بر این مصیبت میگریانم
▪️
هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید.
این متن را برای همه زائران اباعبدالله علیه السلام در اربعین بفرستید.
❖✨﷽✨❖
السلام علیک یا ابا عبدالله
سلام بر قلب صبور زینب
1_4725922016(2).pdf
4.91M
🛑📘کتاب مسجد داری نمونه پی دی اف
🕌ویژگی های مسجد نمونه
و امام جماعت نمونه
بهترین شیوه های جذب افراد به مسجد 🕌
بسیار مفید برای ائمه ی جمعه و جماعات و اهل مسجد
کپی و چاپ این کتاب برای امور مساجد، مجموعه های فرهنگی و تبلیغی و برای طلاب و روحانیون آزاد است
نشر به گروه ها و کانال های مذهبی و طلبگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجت_الاسلام_عالی
اگر میدانستیم مقام یار امامـ زمان بودن یعنی چه....!!
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
✳️ به کانال نماز شب بپیوندید⇩⇩⇩
https://eitaa.com/joinchat/3477537022C1b386dde72
🔴 انتشار برای نخستین بار!
دستخط شهید مصطفی صدرزاده...
🔶 عملیات نظم در خانواده!
۱_با اعضای خانواده تمام احترام رعایت شود (در اوج محبت)
۲_باید حدقل هفته یک مرتبه برای همسر گل خریده شود
۳_ساعت خوابیدن و بیدار شدن همیشه باید یکی باشد
۴_لباس های شخصی خود را حدقل بشورم
۵_ظرف های داخل آشپزخانه به محض رویت باید شسته شود
۶_هرگونه ریخته و پاش در منزل باید به سرعت جمع آوری شود
۷_باید در خانه همیشه نان تازه باشد
۸_وضعیت لباس فرزند وهمسر باید کنترل شود و زمانی برای خرید ماهانه یا سالانه مشخص شود
۹_بخشی از حقوق به خود همسر داده شود
۱۰_به هیچ وجه سر همسر و فرزند نباید داد کشید
۱۱_دیدار پدر و مادر و فامیل بسیار حساب شده و طی زمان بندی باشد
۱۲_باید برنامه های منزل از یک هفته قبل تنظیم شود
۱۳_باید زمان تفریح همسر و فرزند کامل منظم و مشخص شده باشد
☫به جمع سربازان گمنام بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3617980416C11748e2114
🔴 افشای چهره دیگری از نفوذیهای تخریبگر
♦️چگونه نفوذیها بهنام «استاد دانشگاه»، فرهنگ عمومی را تخریب و مانع رشد و پیشرفت مملکت و باعث افسردگی دانشجویان میشوند؟
۱-در رابطه با هر موضوعی، نظر میدهند و دانشجو را به سطحینگری و خودناباوری معتاد میکنند؛
۲- تعطیل کردن انتقاد از افکار انحرافی و تقلیدی خود از بیگانگان با عنوان «آزاداندیشی» و در عینحال ممنوعیت آزاداندیشی برای دانشجو؛
۳-تحریم و تنبیه دانشجویی که از رفتار نابخردانه و مستبدانه اینگونه استادان انتقاد کند؛
۴-بستن راه انتقاد دانشجو نسبت به تعارض میان گفتارها یا گفتار_رفتار خود این استادان؛
۵-بویژه ناخشنودی مطلق از انتقاد دانشجویی که نسبت به نارواگویی دغلکارانه درباره مقایسه میان «نقاط ضعف ایران» با «نقاط قوت غرب» انجام میگیرد؛
۶-تحریف واژگان اسلامی و پردازش مبالغهآمیز واژههای فریبنده غربی برای ایجاد سوءظن در هویت اسلامی_ایرانی دانشجو؛
۷-شادمانی از عدم همکاری دول غربی با دولت جمهوری اسلامی و مقصر جلوه دادن همیشگی ایران؛
۸- قضاوت کردن منفی بطور مداوم در مورد نیاتِ حکومتگران جمهوری اسلامی که منتخبان ملت ایرانند؛
۹-تصورِ اینکه دانشجو، «گذشته ایران» را نمیشناسد و خانواده او هم یا جنایات شاه خائن را فراموش کرده یا اگر خیانتهایی را بازگو کند، «حتماً غلط» است؛
۱۰-شادمانی ناخودآگاه، اما محسوس، از «تلبیس و تدلیس» همراه با مغالطه در تدریس خود برای «فریب دانشجویان»؛
۱۱-تعطیل کردن اهرمهای کنترل «تعصبات جاهلیت مدرن استادان نفوذی» در ساختار دانشگاه توسط جنگ روانی رسانهای؛
۱۲-شادمانی ناخودآگاه از ورود به حریم خصوصی انقلابیون با شایعهسازی و شایعهپراکنی؛
۱۳-القاء ناخودآگاه و گاه خودآگاه استادان نفوذی در مورد «خود درست پنداری» به دانشجو؛
۱۴-القاء موذیانه «خود حق پنداری» با تخریب حقانیت ارزشهای اخلاقی و معیارهای دینی؛
۱۵-القاء غیرمستقیم «خود بزرگ پنداری» با تحقیر هویت ملی و اصالت اسلامی دانشجو از طریق «رؤیاپردازی از غرب»؛
۱۶-تعطیل کردن سلولهای تشکیک در بخشِ آگاه ذهن خود در مورد پلشتیهای آمریکا، اروپا و صهیونیسم جهانی؛
۱۷-عادتِ ناخودآگاه استادان نفوذی به پوشاندن حقیقت؛ چه در مورد فجایع ضدانسانی در تاریخ غرب و چه در مورد امتیازات انسانی تاریخ ایران، خاصه در دوران اسلام؛
۱۸-عادتِ ناخودآگاه به دروغ گویی درباره افسانهسرایی صهیونیستها، از جمله «هولوکاست»؛
۱۹-عادتِ ناخودآگاه به دشنام دادن به هرچیز و هرکسی که در خدمت اقتدار و عظمت و امنیت و استقلال ایران باشد؛
۲۰-عادتِ ناخودآگاه غالب استادان مرعوب غرب به وارونه جلوه دادن مسایل ملی و بینالمللی؛ به نحوی که همیشه حق با گردنکشان جهانی باشد؛
۲۱-عادتِ ناخودآگاه به مبرا دانستن خود از اشتباهات و محکوم دانستن همیشگی مؤمنان انقلابی و فداکار؛
۲۲-عادتِ ناخودآگاه به استغراق در خودخواهیهای غربیهای سلطهطلب، احساس حقارت در برابر آنها و تحقیر هرگونه مقاومت و تخریب منتقدان آنها؛
۲۳-عادتِ ناخودآگاه به اغراق و چاپلوسی در مورد اندیشمندان صهیونی و نظریه پردازان سکولار غربی؛
۲۴-عادتِ ناخودآگاه به تخریبِ رقبای غرب، از جبهه آزادیبخش مقاومت (ایران، حزبالله، انصارالله، حماس، جهاد اسلامی، عراق و سوریه...) گرفته تا همکاری با چین و روسیه یا عضویت در اتحادیه شانگهای و بریکس؛
۲۵-عادتِ ناخودآگاه به جستجوی ریشۀ مشکلات جهان امروز در بیرون از غرب سلطهگر؛
۲۶-عادتِ ناخودآگاه به مخالفتِ ناآگاهانه با تغییر و تحول در جهان کنونی و بخلورزی نسبت به قدرت نوظهور جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در قطببندی جدید بینالملل با کتمان شکلگیری آرام نظام اسلامی «امت_امامت»؛
۲۷-عادتِ ناخودآگاه به مخدوش کردن معنای واژههایی مانند: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، معنویت دینی، عقلانیت وحیانی و علوم انسانی اسلامی؛
۲۸-عادتِ ناخودآگاه به لذت بردن از تبعیت محض در برابر اربابان غربی و افتخار به برتری موهوم اشرار صهیونی؛
۲۹-شیفتگی نامحدود نسبت به پول و قدرت و نیز استتارِ آگاهانۀ این شیفتگی در سنت دیرینه قوم یهود؛
۳۰-حاکمیتِ تقریباً مطلق و گاه ناخودآگاهِ زنگ زده بر افکار، رفتار و گفتار این غربباوران نسبت به نفی همهی زیباییهای جامعه ایرانی و امت اسلامی...
✍ محمدعلی رامین
eitaa.com/maramin
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله
مسجد بهمثابه سرچشمۀ شبکهسازیِ انقلابی در محله
🖊 مهدی جمشیدی
۱. تا حدی و بهصورت نسبی، روحانیّتِ در «متن زندگی» به روحانیّتِ در «محراب» تبدیل شده است؛ روحانیّتِ «خیابانگرد» و «محلهنشین»، به روحانیّتِ «منبرنشین» و «اداری» فروکاهیده شده است؛ روحانیّتِ «گرهگشا از مسألههای شخصی و خانوادگیِ مردمِ محله»، به روحانیّتِ «بیگانه» و «نامحرم» تنزّل یافته است. سهم مردمِ محله از حضور روحانیّت، همین اندازه است. او قادر نیست که امامت محله را بر عهده بگیرد و به «جریانسازی» در بافت محلی بپردازد؛ چون فرصت ندارد که در میان مردم باشد. «ساختارهای رسمی» و «جلسههای حاکمیّتی» و «مناسبات سیاسی»، تمامیّتِ امام جماعت را بلعیدهاند و چیزی را برای «مردم» باقی نگذاشتهاند؛ جز همان پیشنمازی که البتّه فایدۀ اجتماعی بر آن بار نخواهد شد. در واقع، مسجد از منزلتِ متعالیِ پیشینِ خویش ساقط شده است و دیگر اعتباری ندارد؛ همچون امری «فرعی» و «حاشیهای» است که کارکردی ندارد و تنها دلیل بودن و ماندنش، خودش هست. در این حال، روشن است که امام جماعت نیز هویّت و حرکت خود را به مسجد گره نمیزند و آن را «اصل» و «اساس» نمیشمارد، بلکه به سوی «ساختارهای حاکمیّتی» میغلتد و میکوشد در آنها تثبیت شود. تمام قصّۀ مسجد، همان چند رکعت نماز است و البتّه چند حاشیۀ شکلی و تکراری نیز بهعنوان کار تبلیغی و ترویجی به آن ضمیمه میشود تا کسی خُردهگیری نکند. این اندازه کار نیز از هر کسی و با هر میزانی از مشغله نیز ساخته است. (مقصود من، دفاعِ همدلانه از هویّت دیرینه و کارکردهای وسیعِ روحانیّت است که در اثر یک چرخشِ اجتماعیِ نامحسوس، از دورۀ مشروطیّت به این سو، رقیق شدهاند، نه طعنه و تقابل).
۲. یکی از زمینههایی که از مساجد، «کارکردزدایی» کرد و در قالب تقسیمکار، منزلت و اعتبار آن را زدود، «فرهنگسراها» و «سراهای محله» هستند. فرهنگسرا، برآمده از اندیشهورزیِ «نیروهای تکنوکرات» در دولت سازندگی بودند که از سوی شهردار تهران راهاندازی شدند. نیروهای تکنوکرات، آگاهانه و عامدانه در پی «انقلابزدایی» از شهر و محلهها بودند و میخواستند بافت شهر را به «تمدّنِ غربی» نزدیک سازند؛ بهگونهای که دیگر نباید ظاهر شهر، گویای شعارها و اندیشههای انقلابی باشد، بلکه دورۀ انقلابی به سر آمده است و باید از ارزشهای انقلاب عبور کرد و به فضای «سازندگی» و «توسعۀ اقتصادی» و «سرمایهسالاری» و «ثروتاندوزی» وارد شد. در واقع، عالَمِ ارزشیِ انقلاب، سیاستهای دولت سازندگی را - که بر مدار توسعۀ اقتصادی میچرخید - برنمیتابید و به همین دلیل، باید این ظواهر و جلوهها کنار میرفتند تا زمینه برای «غلبۀ تکنوکراتیسم» فراهم میگردید. با برآمدنِ فرهنگسراها، هرچه که در اختیار مسجد بود و یا ممکن بود که در امتداد خطّ فرهنگی ِانقلاب، از مسجد انتظار داشت و توان آن را در مسجد پدید آورد، از «مساجد» گرفته و به «فرهنگسراها» سپرده شدند. بهاینترتیب، مسجد از «شبکۀ نیروهای مبارز و نهضتی و سیاسی» به «محفلِ خلوتنشینانِ اسرار قُدسی»، و از «مرکز بسیجِ انقلابی برای جبههها» به «کانون سخنرانیهای تکراری»، و از «سرچشمۀ تولیدِ نیروهای جوانِ مؤمنِ انقلابی» به «آرامکدۀ پیران و بازنشستگان» تبدیل شد. همچنین شیوعِ «حسِ دنیاطلبی» و «دیکتاتوری پول» و «غلیان ثروتهای بادآورده» که جملگی برخاسته از سیاستهای انقلابگریزانۀ دولت سازندگی بودند، هرچه بیشتر موجبات «انزوا» و «عزلتِ» مساجد را فراهم کردند.
۳. ما محتاج «شبکهسازیِ اجتماعی» هستیم؛ یعنی باید ارزشهای اسلامی و انقلابی بهصورت «مویرگی» در عمق جامعه، به حرکت درآیند و جامعه با این ارزشها، آمیخته شود. هر چند بخشی از این روند، وابسته به فضای مجازی است، اما نباید از «فضای واقعی» نیز غفلت کرد. در فضای واقعی، ما باید سطوحی از امکانها را برای راهیابی به «ریزبدنۀ جامعه» و «لایههای خُردِ اجتماعی» بیابیم که یکی از مهمترین آنها، مسجد است. مسجد، «حلقۀ وصلِ» همۀ قابلیّتهای محلی و همچون «گرانیگاهِ قدسی» است. این «نقطۀ تقاطع»، چتری است که میتواند محله را از نظر غایات فرهنگی و سیاسی، صورتبندی و ساماندهی کند؛ به این معنی که میتواند زیر پوستِ محله، یک «شبکۀ ارتباطیِ بههمپیوسته» بسازد که از لحاظ تدبیرگریِ محلی، نقش «دولتِ نهان» را ایفا کند. در این حال است که «چسبندگیِ محلی» رخ میدهد و محله، «هویّتِ انقلابی» مییابد و از وضعِ «سیّالیّت» و «نوسان» و «واگرایی» خارج میشود. چنین شبکههایی که معطوف به مسجد و مبتنی بر ارادۀ امام محله هستند، محلۀ «بیهویّت» و سرشار از «ناآشنایی» و «بیگانگی» را به یک بافتِ «شناساییشده» و «مفصلبندیشده» تبدیل میکند که در آن، امکان تحرّک ضدّفرهنگی و ضدّامنیتی، بهشدّت کاهش مییابد.
#مثل_ارمان
🆔@activism_ideas