eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 | بحول و قوه الهی ‎ بیش از گذشته ‎ را فرا خواهد گرفت. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 | باذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
مقام عرفانی حضرت ام البنین_.pdf
421K
🔖منبر مکتوب کامل🔖 سلام الله علیها 💠مقام عرفانی حضرت ام البنین سلام الله علیها 💠 ۱۳ جمادی الثانی رحلت مادر ادب حضرت ام البنین سلام الله علیها از کانال مبلغان 📩دانلود فــــیــــــش منبر و مرثیه👇 ╭┅─────────┅╮ ↪️ @fishemenbar ↩️ talabeyar.ir ╰┅─────────┅╯
مادر ماه.pdf
362K
🔖فیش منبر 🔖 عليهاالسلام 🩸عوامل سعادت 🩸ویژگی‌های مشترک قمر بنی هاشم (علیه السّلام) و حضرت علی (علیه السّلام) 🩸ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت عبّاس (علیه السّلام) 🩸حدیث مؤاخات و شأن امیر المؤمنین (علیه السّلام) 🩸نکته‌ی دیگر که در صفات امیر المؤمنین (علیه السّلام) 🩸احادیث «بضعة رسول الله» 🩸جسارت به ائمّه (علیهم السّلام) به قصد تخریب 🩸تفاوت شأن جناب زید و حضرت عبّاس (علیه السّلام) 🩸علّت مخالفت امام صادق (علیه السّلام) با قیام زید 🩸رشادت حضرت عبّاس (علیه السّلام) 🩸ادب حضرت عبّاس (علیه السّلام) 🩸ادب مادر حضرت عبّاس (علیه السّلام) 🩸امیر المؤمنین ماجرای پس از سقیفه 🩸حماسه‌ی پسران امّ البنین در کربلا 📩دانلود فیش منبر و مرثیه👇 ╭┅───────┅╮ ↪️ @fishemenbar ↩️ talabeyar.ir ╰┅───────┅╯
🔖منبر کوتاه🔖 عليهاالسلام 📌تاریخ وفات حضرت امّ البنین صلوات الله علیها روشن نیست ولی اگر هر روز برای ایشان بزرگداشت بگیریم کم است. ما در کربلا غیر از اهل بیت علیهم السّلام کسی را نداریم که همه‌ی دار و ندار خود را خرج کرده باشند. امّ البنین سلام الله علیها یک ویژگی دارد که هم چهار پسر خود را داد و هم اسم خود را داد. بعد از واقعه‌ی کربلا اسم حضرت عوض شد، دیگر امّ البنین باقی نمانده بود. «لَا تَدعونِي وَيكَ أمُّ البَنينِ تُذَكَّرينِي بِليوثِ العَرينِ‏»[1] 📌می‌گوید: من را به یاد شیر بچّه‌هایم نیندازید، دیگر مادر پسرانی باقی نمانده است. تا زمانی که آن‌ها بودند شما هیچ وقت از سیّد الشّهداء صلوات الله علیه نمی‌شنوید که بگویند: «أینَ؟» من باز هم این جمله را تکرار می‌کنم و به این ایمان دارم ولی نمی‌خواهم بگویم چرا. اگر کسی می‌خواهد در این عالم معرفت پیدا کند، باید به امّ البنین سلام الله علیها توسّل کند. این خانم صاحب ادب و معرفت است. امیر المؤمنین سلام الله علیه دیدند اگر بخواهد عبّاس بن علی علیه السّلام به دنیا بیاید این‌که فقط پدر او علی باشد کافی نیست لذا گشتند و کسی را پیدا کردند که بتواند عبّاس بن علی تربیت کند و فقط هم نه عبّاس بن علی، اگر برادران حضرت ویژه نبودند به امّ البنین، امّ العبّاس می‌گفتند. آن‌ها ویژگی‌هایی داشتند که کنار قمر بنی هاشم سلام الله علیه جمع بسته شدند؛ امّ البنین. 🔖در کربلا وقتی قمر بنی هاشم صلوات الله علیه دید یک به یک همه بر زمین افتادند، برادران خود را جمع کرد و فرمود: مادر ما با بقیه فرق می‌کند –این حرف من است- امّ البنین روی شما سرمایه‌گذاری کرده است. مباد سنگی یا تیری بر بدن پسر پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بنشیند قبل از این‌که شما زنده باشید. بروید، می‌خواهم قبل از رفتن به میدان، جان دادن شما را هم ببینم، می‌خواهم هر چیزی که دارم در راه حسین علیه السّلام فدا کنم. 🔖وقتی یک پدر شهید بگوید: بریده شدن گلو و صدای خرخر کردن یک سر بریده آسان‌تر است تا شنیدن بدگویی به علی علیه السّلام، این‌ها دارند به پسر فاطمه سلام الله علیها دشنام می‌دهند. آن‌ها آمدند مقابل سیّد الشّهداء سلام الله علیه ایستادند. این بچّه‌ها در طول عمر خود خاک بودند. این‌جا آمدند به سیّد الشّهداء سلام الله علیها پشت کردند و رو به دشمن کردند، سرها افراشته، «جَعَلوا یَقُونَه بِوُجوهِهِم» تیرها که می‌آمد، سرهای خود را به سمت تیرها می‌بردند، «و نحورِهم» گردن‌ها را آسیب دادند تا این‌که یک به یک به زمین افتادند. وقتی یک به یک بر زمین افتادند، نوبت قمر بنی هاشم صلوات الله علیه رسید، آن کسی که همه‌ی وجود خود را خرج امام حسین علیه السّلام کرده است، سربازی که امام صادق علیه السّلام در مورد او می‌فرماید: «أَشْهَدُ أَنَّكَ … غَايَةَ الْمَجْهُودِ»[2] تو نهایت تلاشی که می‌شد انجام داد را انجام دادی، «وَ نِهَايَةُ الْمَأْمُولِ[3]» از این بیشتر آرزو نداشت که کسی بتواند کاری انجام بدهد. 💠نگاه کرد، یک به یک سربازان او بر زمین افتادند. کسانی که رزمنده هستند و در جلسه حضور دارند می‌دانند هیچ چیزی سخت‌تر از این برای یک فرمانده نیست که خودش سالم مانده باشد امّا یک به یک سربازان او افتاده باشند. یک وظیفه هم داشت که خیلی او را اذیّت می‌کرد، باید می‌آمد نزدیک خیمه‌ها و از سیّد الشّهداء صلوات الله علیه دفاع کند، نگاه ملتمسانه‌ی بچّه‌ها که از او توقّع داشتند و مشک در دست آن‌ها بود، وقتی می‌بینند نمی‌تواند وظیفه‌ای که دارد را انجام دهد آمد و مقابل حضرت قرار گرفت. یک عدّه همین‌جا آمدند و در لحظات آخر به سیّد الشّهداء صلوات الله علیه گفتند: اگر کاری نداری ما برویم، دیگر نمی‌توانیم برای تو کاری انجام دهیم. ولی عظمت عبّاس بن علی سلام الله علیه این است که (گفت) از این‌که نمی‌توانم کاری برای تو انجام دهم شرمنده هستم، کجا بروم؟ گفت: «قَدْ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةَ الدُّنیا» از حیات دنیا بیزار هستم، «قَدْ ضَاقَ صَدْرِي»[4] سینه‌ی من سنگین شده است، بگذار بروم و جان خود را فدای تو کنم. هر کسی در این واقعه آمده با سیّد الشّهداء صلوات الله علیه وداع کند، هر کدام یک داستان دارند. این‌جا یک مسئله‌ی عجیب وجود دارد. به محض این‌که آمد به حضرت گفت: می‌خواهم بروم جان خود را فدای تو کنم، نوشته‌اند: «فَبَكَى الحُسَينُ عَلَیه السَّلام بَكاءً شديداً»… . ✍پی نوشت : [1]-‌ شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏ 3، ص 187. [2]-‌ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏ 6، ص 66. [3] در زاد المعاد – مفتاح الجنان، صفحه‌ی 387. [4]-‌ بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏ 45، ص 41. 📩دانلود فیش منبر و مرثیه👇 ╭┅───────┅╮ ↪️ @fishemenbar ↩️ talabeyar.ir ╰┅───────┅╯
🔸مژده 💐 🔸 راه اندازی هوش مصنوعی در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔻 سلام کاربر گرامی امروز هوش مصنوعی در ساحات مختلف زندگی بشر ایفای نقش می کند در این فعالیت از شما دعوت می کنیم تا با مراجعه به سایت مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی که اخیراً مجهز به قابلیت هوش مصنوعی شده با پرسیدن سوال دینی خود از گفتگوی آنلاین میزان دقت و صحت این قابلیت را ارزیابی نمایید 🔻 مشارکت شما در پرسشگری از سامانه می تواند در آینده به ارتقای آن کمک خوبی داشته باشد 🔻 این آدرس را برای دوستان خویش ارسال نمایید 🔻 سایت دین دان👇👇👇👇 https://my.pasokhgoo.ir/din-dan
🔸 باسمه تعالی 🔸 61 نکته در پیام رسانی ویژه امام جماعت دانشگاه ها در کلام استاد عابدی هیات علمی دانشگاه تهران 🔸 الف) ارتباطات امام جماعت 🔻1-اولين مرحله تبليغي هر امام جماعت نحوه ارتباط گيري با مخاطبين است و بايد تمرين كنيم تا مهارت ارتباط‌گيري ما تقويت شود چنانكه گفته‌اند ارتباط انس مي‌آورد و انس محبت و محبت ارادت به دنبال داره و ارادت منجر به تبعيت مي‌شود. 🔻2-امام جماعت بايد با اعتماد به نفس بالا در  مجموعه حضور یابد و در صورت داشتن نقطه ضعفي كه نياز به گوشه‌گيري است، موفق نخواهد بود. 🔻3-سعي كنيم همیشه در سلام كردن سبقت بگيريم به ويژه زمانيكه تازه مشغول اقامه نماز جماعت در آن نمازخانه  شده‌ايم و يا فرد تازه واردي را مي‌بينيم. 🔻4-هر از گاهی چنددقيقه‌اي به كارمندان در محيط كار سرزده و چند موضوع را جهت يادگيري و یا احسن گفتن براي نقاط قوت آن كارمند مطرح کنیم و در صورت برجسته بودن در جاي ديگري و يا در بين صحبتها نقل كنیم. 🔻 5-شایسته است امام جماعت با ابزار و روشهاي نوين تبليغ آشنا باشد مانند کانال يا سايت باشد. 🔻6-از بيماران عیادت شود و به كسانيكه عزيزي را از دست داده‌اند سر زده و تسلی دهیم. البته همراهي چند نفر از مامومين و يا مسئولين می تواند چهره خوشایندتری داشته باشد. 🔻7- بطور مختصر براي مريضان در بين دو نماز و يا بعد از صلوتين دعا کنیم حتی اگر زمینه ای فراهم شود که مامومین “نام” مریض مورد نظرشان را با اسم ارائه کنند تاثیر بهتری دارد 🔻8-احوالپرسي و يا بازديد از اشخاص برجسته و ارزشي از قبيل خانواده شهيد، مدال آوران، نخبگان و …خالی از لطف نمی باشد. 🔻9-امام جماعت برنامه‌ريزي نمايد تا در بعضي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ورزشي چه به عنوان بازيكن و چه تماشاگر حضور داشته باشد (توجه داشته باشيم كه افراط در اين موضوع از هيبت امام جماعت مي‌كاهد) 🔻10-در یک اتاق خوابگاه گاهي با چاي يا شربت مهمان دانشجو شويم و يك محصول فرهنگي نيز هديه بدهيم. 🔻11-امام جماعت بايد متناسب با محيطي كه نماز اقامه مي‌كند سعي نمايد تا با برخي اطلاعات و اصطلاحات تخصصي آنجا آشنا شود به عنوان مثال در يك محيط مهندسي یا محيط پزشكي اصطلاحاتي كه رد و بدل مي‌شود متفاوت است. 🔻12-ارتباط امام جماعت با افراد متمول و همچنين اعضاي گروههاي سياسي، افراطي نباشد و با آگاهي و احتياط صورت گيرد. 🔻13-شايسته است لباس امام جماعت رنگ روشن و مرتب باشد. به ويژه متناسب با مناسبتهای مختلف لباس و پوشش خود را تغییر دهد. 🔻14-نیازی نیست تا امام جماعت در موضوعات و زمینه های مختلف تخصصی فرهنگی، درمانی، روانشناسی، حقوقی و… خود اظهار نظر نماید لذا سعی نماید موارد مذکور به کارشناسان آشنا و مورد اطمینان ارجاع دهد . 🔻15-سعی شود بوسيله تلفن، پيامك و ايميل ارتباط با مامومین مستمر باشد. 16-مناسب است ائمه جماعات يك شهرستان در شهرهاي كوچك و يا دانشگاههاي يك استان ماهانه يا فصلي برای تبادل دریافتها و تجربیات جلسه مشورتي داشته باشند .ادامه دارد👇👇👇
ادامه پست قبل👆👆👆 🔸ب) اقامه نمازجماعت 🔻17-وقت شروع نماز جماعت مشخص و اعلام شود و امام جماعت اصرار بر آن داشته باشد. 🔻18-در صورتي كه امام جماعت به دليل مشغله‌هاي اداري و يا ساير مسائل نتواند بصورت منظم و مستمر اقامه نماز جماعت داشته باشد و امكان اقامه توسط امام ديگري هست هر چند شرائط كمتري داشته باشد، اولي رها كردن اقامه است. 🔻19-تلاش بر اين باشد كه چند دقيقه قبل و چند دقيقه بعد از اقامه در مكان مسجد یا نمازخانه حضور داشته باشيم و با حضار گفتگو داشته باشیم. 🔻20-در جاهايي كه زمينه وجود دارد نماز صبح اقامه شود كه تاثير زیادي خواهد داشت 🔻21- شايسته است امام جماعت برنامه‌ريزي نمايد و در هر شش ماه با امام جماعت ديگري يك هفته جابجا شودو بازخورد آن رابررسی نماید. 🔻22-امام جماعت قرائت نماز خودش را حداقل سالي يكبار با يكي از متخصصين بررسي نمايد. 🔻23-در ادارات و مكانهاي عمومي و دولتي وقت اقامه نماز جماعت نبايد از 20 دقيقه تجاوز نمايد. 🔻24-مناسب است گاهي وقتها خود امام جماعت بلند شودو اذان بگويد هر چند با صوت عادي باشد. 🔻25-امام جماعت سعي كند كارهاي مربوط به خودرا در مسجد خودش انجام بدهد وکارهایش كمتر دستوری باشد مثلاً محراب را خودش منظم كند و يا جانمازي را خودش پهن كند. 🔻26-انجام نظرسنجي بوسيله فرمهاي مكتوب  و یا … در باره برنامه‌ها و شخص امام جماعت امری ضروری است تا از نظرات و پيشهادات مامومین ترتیب اثر بیشتری داده شود. 🔻27-امام جماعت بعد از پایان نماز برگردد و با مامومين سلام و احوالپرسي داشته باشد. ( در خوابگاه دختران ملاحظه شود) . ادامه دارد👇👇👇
ادامه پست قبل👆👆👆 🔸ج) فعالیت فرهنگی امام جماعت 🔻28-در هر فصل با فرمهاي خاص از مخاطبين نيازشناسي فرهنگي انجام شود و سپس حتي‌الامكان طبق اولويتها،آنها را به کارگیری کند. 🔻29-توجه داشته باشيد كه مخاطب هميشه نياز به پاسخ ندارد و گاهي نيازمند گوش دادن است و گاهي هم نياز به تاييد و همراهي کردن. 🔻30-در سخنرانيهای مستمر سهم‌ اخلاق، احكام و اعتقادات فراموش نشود و يكي را فداي ديگري نكنيد. 🔻31-براي سخنرانيها و برنامه‌ها عنوان جذاب و كوتاه انتخاب نمائيد و مناسب است با تعدادي افراد خوش‌ذوق مشورت كنيد. 🔻32-بهتر است سخنراني‌ها کوتاه بوده و در زمانی حدود یک تا سه دقیقه جملات و مفاهیمی ویژه را منتقل کنیم. 🔻33-در برنامه‌هاي تبليغي و سخنرانيهايتان تفسير قرآن جایگاه ویژه ای داشته باشد و سعي كنيد اولويت بدهيد به آياتي كه اكثر مردم با آنها آشنا بوده ویا مورد نیاز آن مجموعه است و در روز با آن مفاهیم سروکار دارند. 🔻34-سعي كنيم قبل از بيان احكام با ذكر حكايتي، مثالي، خاطره‌اي و … زمينه‌سازي کرده و ذهن‌ها را آماده سازيد. 🔻35-احكام را به گونه‌اي نگوئيد كه تنفر آميز باشد و يا بعضي‌ها خجالت بكشند و يا عده‌اي برداشت ديگري داشته باشند و يا براي عده‌اي بدآموزي داشته باشد. 🔻36-از آنچه مي‌گويم يادداشت برداريم و آن را مستند نمائيم و در آينده مرور كنيم و آن را كامل نمائيم. به حافظه اعتماد نکنیم. 🔻37-زمينه براي مشاوره غير حضوري از قبيل مشاوره تلفني و يا مكاتبه‌اي ايجاد شود. 🔻38-هميشه لازم نيست خودتان صحبت كنيد، بلكه زمینه ای فراهم كنيم كه يكي از مامومين يك روايت و يا خاطره‌اي نقل كنند. 🔻39-گاهي وقتها بصورت عيني، كالاي فرهنگي خوبي را که سراغ داريم معرفي كنيم مثلا كتابي را بياوريم و از ویژگی هایش بگوئيم و اینکه امكان تهيه آن از فلان مكان وجود دارد. 🔻40-امام جماعت بايد شوراهاي مشورتي از قشرها و سنين مختلف که دارای نظرات خاص و متنوع فرهنگی و دینی هستند تشكيل دهد و جداگانه با آنان گفتگو نمايد تا از این راه به راهکارهای مناسبی دست یابد. 🔻41-تهيه و اعطاء تقديرنامه به ايثارگران، ممتازين علمي ، اساتيد و اشخاصي كه كار برجسته و قابل تقديري انجام مي‌دهند (اگرچه ممکن است كه گاهي از ديد مردم كار مورد تقدیر ما كوچك باشد اما از نظر ديني و ارزشي و فرهنگی كار برجسته ای است که ممکن است فراموش شده باشد پس ما آن را بزرگ شماريم و تبيين نماييم). 🔻42-بعضي از احكام و موضوعات اجتماعی و مذهبی را به صورت تصويري و يا سمعي-‌بصري ارايه دهيم كه ماندگاري آن در ذهنها بيشتر خواهد بود. 🔻43- زمينه پرسش و پاسخ توسط امام جماعت به گونه ای ظريف فراهم شود. 🔻44-اقدامات تشويقي از طرق مختلف به ويژه دادن جوائز فرهنگي انجام شود. 🔻45-می توان بسته‌هاي فرهنگي را همراه نوشتن جملاتی با محتواي محكم و ادبيات جذاب برای مناسبتها به نمازگزاران هدیه کرد 🔻46-قرائت صفحه‌اي قرآن بعد از نماز همراه با ترجمه آن لحاظ شود. 🔻47-امام جماعت بايد از افراد محبوب، اساتيد ممتاز، پزشكان حاذق و… در جاي مناسب استفاده نمايد. 🔻48-از خلاقيتهاي جوانان بيشتر استفاده نمائيم. مانندافرادی که صداي خوب، خط خوبي و … دارند 🔻49-گاهي در يك محيط دانشجويي نظرسنجي نمائيد كه كدام استاد، يا كدام كارمند را بيشتر دوست داريد و يا در خوابگاه دانشجويي كدام دانشجو محبوب تر است و دلايل آن چيست، سپس به آن استاد يا كارمند يا دانشجو تبريك بگوئيد كه دیگران شما را به اين دلايل دوست دارند تا این گونه اخلاق مداری در جامعه تقدیس شود. 🔻50-برخي از برنامه‌ها و يا اعمال غير واجب كه مدتها در حال انجام است براي اينكه عادت نشود برای مدتی  تعطيل كنيم و مخاطبين را براي تامل و يا بازنگري در آن فرا بخوانيم 🔻51-فرم تصحيح نماز تهيه شود و با ورود خوب سعي شود اولاً آشكارا نباشد و ثانيا اگر فردي اشتباه زيادي داشت در مرحله اول صرفا غلطهاي فاحش آن را گوشزد نمائيد. 🔻52-گاهي امام جماعت صدا يا فيلم خودش را ضبط كند و بازخواني نمايد و كلام و يا ظاهر رفتاري خودش را اصلاح نمايد. 🔻53-مطالبي كه امكان انتشار در جامعه و رسانه ها وجود دارد نيازي به گفتن نيست و نباید با بیان تکراری آنها وقت مخاطب را بگیریم و در او کسالت و دلزدگی از محیط ایجاد کنیم. ادامه دارد👇👇👇
ادامه پست قبل👆👆👆 🔸د) مدیریت مساجد ونمازخانه 🔻54-فعاليت‌هايی كه در يك مسجد و يا نمازخانه باید انجام شود اعم از كار فرهنگي و یا مديريتی احصاء شود و تعدادي از مامومين مسئوليت هركدام را بپذيرند. 🔻55-امام جماعت بايد بر اطراف مسجد و يا نمازخانه‌اي كه در آن اقامه نماز جماعت مي‌شود، اشراف و اطلاع اجمالی داشته باشد (هم شناخت از افراد و هم از جهت  موقعيت مكانی ) 🔻56-در مساجد و نمازخانه‌ها براي استفاده از بوي خوش و صداي خوش برنامه ریزی شود. 🔻57-اطلاع‌رساني به موقع در مورد مراسم، امور مديريتي، سرپرست مسجد، كارهاي فرهنگي و خلاصه سخنرانيها در يك پايگاه اينترنتي و يا حداقل در يك کانال ثبت شود. 🔻58-در مراسم مهم و يا جلسات مشورتي از فعالين مسجد و نماز خانه دعوت به عمل آيد. 🔻59-امام جماعت بايد حداقل تعدادي از آيات و روايات پر استناد و ادعيه رايج را حفظ نمايد تا در جای مناسب برای افزایش نفوذ کلام از آن استفاده کند. 🔻60-براي هر مناسبت ،يك صفحه شامل پيشينه، اهميت، اعمال آن و توصيه‌های مربوط به آن روز به شکلی جذاب و به روز تهيه و طراحي نمايد و يك روز قبل آن را توزيع نمايد. 🔻61-نيازي نيست هر گونه اطلاع‌رساني توسط امام جماعت صورت گيرد، مامومين را توجیه نمایید تادر موضوعات فرهنگي ، موضوعات قرآني ، موضوعات سياسي و … سراغ مسئول مربوطه بروند و آنها اطلاع‌رساني نمايند.
شبانه روز، از شروع می شود، نه از روز. 🔸️ لذا باید برنامه ریزی برای شب را مقدم کنیم. اگر کسی بتواند شبش را خوب مدیریت کند، انگیزه و وسعت ظرفیت برای روز پیدا می کند، ولو نیمی از شب را شب زنده داری کرده باشد. در واقع، آن قدرتی که برای کار و جهاد در روز احتیاج داریم، از شب باید بگیریم. 🔸️ به قول یکی از علما: روز خبری نیست... اگر میخواید باری برای ببندید، قیام کنید. 🔸️ یک الی یک و نیم ساعت قبل از اذان صبح (اوقات ) و از اذان صبح تا طلوع آفتاب (). این دو وقت، گل سرسَبد ۲۴ساعت شبانه روز است. این دو وقت را از دست ندهید!!!.