در راستای توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاهها، (( اتقان 3 )) سومین دوره آموزشی در https://ec.nahad.ir/index.php/samen/homepage/?siteid=909 در دسترس ائمه جماعت دانشگاهها قرار گرفت.
در این دوره که به همت مرکز اقامه نماز و قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تهیه و تدارک دیده شده است دروس معاد ۱، معاد ۲، فن خطابه 3، فن خطابه 4، انسان 250 ساله و جریان شناسی رسانه در اختیار ائمه جماعات دانشگاهها قرار گرفته که میبایست پس از گذراندن دروس یاد شده گواهیهای مربوطه را به دفاتر نهاد دانشگاه محل فعالیت ارائه نمایند.
May 11
🔷دو نکته دربارۀ سبقت بر امام جماعت
🔸1.پیشی گرفتن مأموم از امام جماعت در ذکرهای نماز اشکال ندارد، مگر در تکبیره الاحرام که باید پس از تکبیر امام جماعت گفته شود و چنانچه از روی سهو بر امام پیشی بگیرد، نمازش فرادی می شود.
🔹2. پیشی گرفتن مأموم بر امام جماعت، در افعال نماز جایز نیست و باید از امام جماعت تبعیت کند.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 43 )
#احکام
❓❓❓اینکه امام جماعت میره تو محراب دستور خاصی در روایات و شرع هست؟
آیا توی اون مکان تنگ بودن موضوعیت دارد یا پایینتر بودن نسبت به مامومین؟
🔰بله، در شرع نسبت به محراب نماز و امام جماعت دستوراتی وارد شده است.
محراب بر وزن مِفعال، اسم مکان است. در تعابیر اهل معنا، محل حرب با شیطان و نفس اماره را گویند. به همین دلیل در مذهب شیعه آن را گود می سازند تا از بروز غرور در نفس امام جماعت جلو گیری کند .
◻️البته از منظر فقهی گودی محراب به این خاطر است که مکان ایستادن امام باید از محل ایستادن مامومین بالاتر نبوده و حداقل مساوی باشد، فلذا در مسجد باید کف محراب عبادت از محل ایستادن ماموم پائینتر باشد. گودی محراب تداعی کننده سنگر مجاهدین و مبارزین در جبهه های جنگ است. و این خود به امام جماعت این معنا را القاء می کند که در چه جایگاه خطیری قرار داشته و وظیفه دفاع از حقانیت دین را بر عهده دارد.
◽️فلسفه اینکه امام جماعت در محراب بایستد شاید این است که محراب چند ویژگی دارد که در سایر نقاط نیست.(البته اینکه مستحب است امام جماعت در محراب بایستد در رساله های عملیه نیامده است)
▫️۱- محل ثابت و دائمی اقامه نماز امام جماعت است، که در احکام مکان نماز گذار مستحب است نمازگذار جای ثابت و مصلی مخصوص داشته باشد حتی در خانه.
🔹۲- همانطور که در مطلب قبل گذشت یک حالت معنوی خاصی دارد که موجب می شود امام جماعت خود را در یک حالت و مقام ویژه ای ببیند که خشوع وخضوع بیشتری داشته باشد.
🔸۳- جایگاهی است که جلوترین مکان برای ایستادن به نماز در نماز جماعت است و جایگاه امام که باید جلوتراز بقیه باشد در نماز جماعت حفظ می شود.
🔻۴- نماد و نشانه ای است که سمت قبله را در داخل مسجد نمایان می کند.
🔺۵- آیاتی در مورد محراب و اینکه پیامبران هم برای خود محراب مخصوصی برای عبادت داشتند وجود دارد.
#پرسش_و_پاسخ
❔سؤال
باسلام،
⬅️آیا اشکال دارد کسی که در سمت چپ یا راست صف اول ایستاده و در حالتی که به سجده می رود بین او و امام ،منبر حائل شود؟ و ماموم در حالت سجده امام را نبیند؟(در حال تشهد امام را میبیند)
لطفا اگر در این زمینه اختلافی هست نیز بفرمایید.
🌀نام مرجع تقلید:
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)
✅پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
در مورد مذکور، در صورتی که اتصال از سمت چپ یا راست برقرار باشد، جماعت صحیح است.
#استفتاء
📖🖊🖊تلاش برای برپایی نماز جماعت بسیار شایسته و پسندیده است که البته کسی که قرار است به عنوان امام جماعت به او اقتدا نماییم باید دارای ویژگی هایی باشد که مهم ترین آن، درستی و صحّت قرائت حمد و سوره و اذکار نماز است و رعایت عدالت به این معنا که مرتکب گناه کبیره نشده باشد و اصرار بر گناه صغیره نداشته باشد و علاوه بر این دو شرط اساسی، به هر مقدار از ویژگی های اخلاقی و فضایل بهره مند باشد اولویت دارد.
❇️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
«إِمَامُ الْقَوْمِ وَافِدُهُمْ فَقَدِّمُوا أَفْضَلَکم»[1]
«امام جماعت هر جمعی نماینده آن در پیشگاه خداوند می باشد، پس برای امامت جماعت خود بهترین ها را برگزینید».
🔸باید دارای مبانی اعتقادی صحیح باشد مثلًا ولایت اهل بیت علیهم السلام را قبول داشته باشد و از سوی دیگر اهل غلو نسبت به معصومین علیهم السلام نباشد، جبرگرا نباشد و...[2].
🔹فاسد و بی خرد نباشد از اباذر (ره) نقل شده است: «إِنَّ إِمَامَک شَفِیعُک إِلَی اللَّهِ فَلَا تَجْعَلْ شَفِیعَک سَفِیهاً وَ لَا فَاسِقاً»[3]؛ «همانا امام و پیش نماز تو، شفیع و واسطه تو به درگاه باعظمت الهی است، پس هرگز کسی را که فاسد و بی خرد است وسیله و شفیع خود به درگاه الهی قرار مده».
✅فاجر نباشد، امام رضا علیه السلام فرموده اند: «لَا صَلَاةَ خَلْفَ الْفَاجِر»[4]؛ «نماز خواندن پشت سر فاجر صحیح نیست».
«آشناترین افراد به احکام دینی باشد»[5].
«امامت وی مورد رضایت مأمومین باشد»[6].
➕پی نوشت ها
[1] . وسائلالشيعة، ج 8، ص 347 ..
[2] . ر. ك: وسائل الشيعة، ج 8، ص 309 باب دهم ابواب الصلاة الجماعة ..
[3] . وسائلالشيعة، ج 8، ص 314 ..
[4] . همان، ص 315 ..
[5] . همان، ص 346 ..
[6] . ر. ك: وسائلالشيعة، ج 8، ص 348 باب بيست و هفتم ..
#منبر_کوتاه
19.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙درس آیت الله جوادی آملی با موضوع تفسیر آیه ۶۶ تا ۶۸ سوره هود #سخنرانی
🔷حرکاتی که مبطل نماز نیست
🔰شکی نیست که نمازگزار باید در مکانی ثابت نماز بخواند و حرکاتی که مبطل نماز است، انجام ندهد، اما برخی از حرکات، نماز را باطل نمی کند. به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
1️⃣1.شمردن رکعات نماز به وسیلۀ سنگ ریزه یا گوشه های سجاده و ...
2️⃣2. دست به دیوار زدن یا دست به دست زدن برای خبردار کردن دیگری.
3️⃣3. حمل کودک و یا شیر دادن او.
4️⃣4. یک گام و دو گام حرکت کردن.
5️⃣5. خاراندن سر و صورت.
6️⃣6. به آسمان نگاه کردن.
7️⃣7. اشاره کردن با دست.
8️⃣8. انحراف صورت به سمت راست یا چپ، در صورتی که زیاد نباشد.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 43 )
#احکام
❓❓❓فرق نماز صحیح و قبول در چیست؟
♦️نماز صحیح آثار و برکاتی دارد و نماز مقبول آثار دیگری افزون بر صحت نماز دارد . اگر نمازی همراه با شرایط و مقدماتی که خداوند از ما خواسته است به جا آورده شود نماز صحیح است و وظیفه و تکلیف از دوش انسان برداشته می شود و آثاری که مترتب بر نماز صحیح و درست است بر آن مترتب می گردد .
☑️به طورکلی هرگاه از صحیح بودن یک عمل سخن به میان می آوریم بیشتر مربوط به ظاهر عمل است که از جهت شرایط ظاهری و فیزیکی احکام شرعی رعایت شود برای مثال نماز با وضو باشد، لباس، بدن نمازگزار پاک باشد.
⬅️اما «قبولی اعمال» بیشتر مربوط به باطن اعمال و مراتب و درجات قبولی نیز بستگی به مراتب اخلاص و حضور قلب دارد. که تشخیص آن برای دیگران مشکل است و بیشتر اختصاص به خداوند دارد.
❇️بنابراین همین مقدار که شرایط ظاهری نماز رعایت شود. نماز صحیح است و حداقل از درکات جهنم فرد نمازگزار را نجات می دهد .
ر.ک:۱- حضور قلب در نماز ؛ عزیزی تهرانی
۲- اسرار نماز ، محسن قرائتی
#پرسش_و_پاسخ