🔻س : آیا جایز است زائران یکی از فرزندان ائمه(علیهمالسلام) وسایل نقلیه خود را داخل یک قبرستان قدیمی که در حدود صد سال از عمر آن میگذرد پارک کنند؟ با علم به اینکه قبرستان مزبور در گذشته محل دفن اموات اهالی قریه و غیره بوده و در حال حاضر مکان دیگری را برای دفن اموات خود برگزیدهاند؟
🔺ج: تا زمانی که اين کار از نظر عرف، هتک قبور و مسلمانان محسوب نشود و مزاحمتی هم برای زائران مرقد آن امامزاده(عليهالسلام) ايجاد نکند، اشکال ندارد.
#استفتاء
📙از بزرگترین وظائف و مسؤلیتها نسبت به اموات پرداخت بدهی ها وطلب حلالیت برای آنهاست و کسانی که واقعاً دلشان برای امواتشان می سوزد باید تحقیق و پرس و جو کنند ببینند این میت حقّ کسی بر گردنش بوده یا نه زیرا آنچه موجب رهایی میت از عذاب الهی می شود رهایی از حقّ النّاس است و ورثه نیز حق تصرف در املاک میت بدهکار را ندارند حتی قبل از اداء حقوق و بدهیهای میت نمی توانند در آن املاک نماز بخوانند چه مظالم و بدهی به مردم باشد و چه خمس و زکات باشد.[1] اموال میت در مصارف زیر مصرف می شود.
1️⃣1- پرداخت بدهی هایی که متعلق به عین اموال است مانند خمس وزکاتی که در مالی وجود دارد یعنی اموالی که هم اکنون موجود است متعلق خمس می باشد ولی پرداخت نشده است.
2️⃣2- تجهیز میت به مقدار متعارف و در شأن میت مانند کفن و دفن، خرید سدر و کافور، زمین قبر و آنچه مربوط به دفن است.
3️⃣3- پرداخت بدهی های میت.
4️⃣4- وصیت میت بر ثلث مال.
🔰اگر میت قرض نداشته باشد ولی بعضی از ورثه او صغیر یا دیوانه یا غایب باشند. تصرف در ملک او حرام و نماز در آن باطل است ولی تصرفات جزیی که برای برداشتن میت معمول است اشکالی ندارد.[2]
❇️از جمله حقوق اموات این است که فراموش نشوند و اعمال واجبه ای که از آنها فوت شده توسط فرزندان و خصوصاً پسر بزرگ خانه انجام شود و مناسب است در شبها و روزهای جمعه در حق آنها احسان شود.
🔽پی نوشت ها
[1]. من مات و عليه من حقوق الناس كالمظالم او الزكاة او الخمس لا يجوز لورثته التصرف فى تركته و لو بالصلاة فيها قبل اداء ما عليه من الحقوق،
عروة الوثقى/ 195، م 14 ..
[2] . رساله امام خمينى قدس سره، مسأله 877
#منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه ۲۰- ۲۱ #سخنرانی
🔷وظایف مسلمانان به هنگام مشاهدۀ نشانه های مرگ
🔰انسان مسلمان هنگام مشاهدۀ نشانه های مرگ، همچون بیماری خطرناک، وظایفی دارد. به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
🔸1.فوراً امانت های مردم را به صاحبانش برگرداند.
🔹2. اگر به کسی بدهکار است و وقت پرداخت آن رسیده، بدهی را بپردازد و اگر خودش نمی تواند بدهی را بپردازد یا وقت آن نرسیده، وصیت کند که بدهی اش را بدهند.
🔸3. اگر مالی از کسی طلبکار است یا مالی در جایی دارد که ورثه نمی دانند، چنانچه به واسطۀ ندانستن، حقشان از بین می رود، به آنان اطلاع دهد.
🔹4. در صورتی که اگر برای فرزندان صغیر خود قیّم قرار ندهد، اموالشان از بین می رود، باید برای آنها قیّم امینی قرار دهد.
🔸5. اگر نماز و روزۀ قضا دارد، وصیت کند برایش انجام دهند یا از مال خودش برای آنها اجیر بگیرند.
🔹6. اگر خمس و زکات مظالم بدهکار است باید فوراً بپردازد و اگر نمی تواند، وصیت کند برایش پرداخت کنند.
🔸7. اگر حج بر او واجب باشد، در صورتی که نمی تواند خودش به جا آورد، باید وصیت کند انجام دهند یا نایب بگیرد.
📚(احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 50)
#احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع یاد مرگ #سخنرانی
🔷مواردی که تصرف در ملک میت حرام است
🔸1.میتی که خمس یا زکات بدهکار است، مگر آن که بدهی او را بدهند یا بنا داشته باشند بدون مسامحه بپردازند.
🔹2. میتی که به مردم بدهکار است، ولی تصرفات معمولی که برای تجهیز میت معمول است و همچنین در صورتی که بدهکاری او کمتر از ماترک است و ورثه بنا داشته باشند که بدهی او را بپردازند مانع ندارد.
🔸3. میتی که بعضی از ورثۀ او صغیر یا دیوانه یا غایب هستند، مگر تصرفات جزیی که برای برداشتن میت معمول است.
🔹4. اگر کسی بمیرد، ورثۀ بالغ او می توانند از سهم خودشان برای او عزاداری نمایند، ولی از سهم صغیر نمی شود چیزی برداشت.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 51 )
#احکام
❓❓❓سلام آیا این صحیح است که غذایی که در مراسم هفت و ختم و غیره برای میت می دهند مکروه است ما بخوریم؟ چرا؟ اگرمکروه است برای رفع کراهت آن چه کنیم حالا که خوردیم؟
🔰بیش از ۱۸ روایت در منابع روائی شیعه وجود دارد که همگی دلالت بر این دارند که خوردن غذای میت کراهت داشته و مستحب است تا چند روز برای خانواده مصیبت زده غذا ارسال شود.(جامع الاحادیث الشیعه ۳، ابواب التعزیه، باب ۴، ص۴۶۴؛ وسائل الشیعه ۲، باب ۶۷، ص۸۸۸)
🔻مجموع نکاتی که در روایات در مورد این موضوع آمده در این موارد خلاصه می شود:
1️⃣حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از شهادت جعفر ابن ابی طالب (معروف به جعفر طیار) به دختر بزرگوارشان حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا صلوات الله علیها فرمودند تا به مدت سه روز برای خانواده جعفر رحمت الله علیه غذا ببرند، و از همین جا بود که چنین رفتاری بعنوان سنت در بین مسلمین رسمیت یافت.(وسائل همان حدیث ۱)
2️⃣ غذا خوردن نزد مصیبت زدگان به عنوان رفتاری جاهلی و ناپسند نکوهش شده.(وسائل همان حدیث ۶)
3️⃣چون خانواده میت به امور عزاداری مشغول اند، خوردن غذا نزد آنان نوعی افزون سازی مشغله آنهاست.(جامع الاحادیث، همان، حدیث ۶و۷و۹) البته اگر خانواده میت، تأکید واقعی و از روی رضای قلبی بر استفاده از غذایشان دارند دیگر کراهت چنین کاری مرتفع شده ولی استحباب ارسال غذا برایشان ثابت می ماند.(مجمع الفائده و البرهان، محقق اردبیلی ۲/۵۰۹)
#پرسش_و_پاسخ
🔻س : اگر از دارایی میّت مقداری پول نقد باقی بماند و قیّم، آن را نزد خود نگهداری کند و به کار نیندازد، آیا سود مال به مقداری که بانکها پرداخت میکنند (مثلاً 13٪) یا هر مقداری که در بازار و عرف، متعارف میباشد، بر عهده اوست؟ و در صورتی که با مال مذکور تجارت کند و سودی را که مقدار آن مشخص نیست بدست آورد، حکم چیست؟
🔺ج: قيّم، ضامن سودهای فرضی اموال صغار نيست، ولی اگر با مال صغير تجارت کند، همه درآمدهای حاصله، متعلّق به صغير است و قيّم در صورتی که شرعاً برای تجارت با مال صغير مجاز باشد، فقط مستحق اجرةالمثلِ کار خود میباشد.
#استفتاء
#رهبری
🔷مصارف ترکۀ میت
🔻ترکۀ میت در مصارف زیر به ترتیب مصرف می شود:
🔹1.بدهکاری هایی که متعلق به عین ترکه است، مانند خمس و زکاتی که در آن مال وجود دارد.
🔸2. تجهیز میت به قدر متعارف و به حسب شئون میت، مثل: کفن، دفن، خرید سدر و کافور، خرید زمین قبر و آنچه مربوط به دفن است.
🔹3. دیونی که بر ذمۀ میت می باشد مانند خمس و زکاتی که بدهکار است، گرچه اموال موجود، متعلق خمس نباشد و یا خمس آن را پرداخته باشد و نیز بدهکاری به افراد.
🔸4. وصیت میت بر ثلث مال خود، مثلاً میت وصیت کرده ثلث مال یا بخشی از آن را به مصرفی برسانند، اما وصیت زیادتر از ثلث با اجازۀ ورثه قابل اجراست.
🔹5. آنچه که پسر بزرگتر از پدر به ارث می برد، قرآن، انگشتر و لباس است.
🔸6. بقیۀ اموال میت به همۀ ورثه می رسد.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 52)
#احکام