13.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام رزاقی با موضوع معنی دحو الارض و اعمال ۲۵ ذیقعده #سخنرانی
🔷سه نکته دربارۀ ارث
🔸1.ارث عبارت است از دارایی و حقوقی که فرد به سبب مرگ دیگری یا آنچه در حکم مرگ است، مانند ارتداد، مستحق می شود.
🔹2. ارث از دو راه است:
الف) از راه نَسَب به ترتیب اولویت طبقات ارث.
ب) از راه سبب به وسیلۀ زوجیت.
🔸3. این که می گویند ارث خمس ندارد، در صورتی است که بدانیم صاحب مال، اهل خمس بوده است و در صورتی که یقین داریم خمس نمی داده، ورثه، موظف هستند خمس مال را بدهند.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 53 )
#احکام
🌀 ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه پژوهشی است علمی به قلم آیت الله عباسعلی ادیب که از سوی سیدحسین مؤمنی مورد شرح، تحقیق و تصحیح قرار گرفته است.
کتاب ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه به قلم آیت الله عباسعلی ادیب از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در سی فصل منتشر شد.
🔰بشر از ابتدایی ترین ادوار زیست خود به خاطر نوع زندگی با مقوله مالکیت و دارایی رابطه ای تنگاتنگ داشته است و با تمهیدات گوناگون سعی در حفظ و مراقبت از ثروت و مایملک خود نموده است. این تلاش را در طول تاریخ کهن بشریت در میان اقوام و قبایل مختلف می توان مشاهده کرد، اما از آنجا که انسان دارای حیات ابدی و جاودان در دنیا نیست و با حقیقتی به نام مرگ روبرو خواهد بود می باید وضعیت اموال او پس از مرگ نیز مشخص باشد. می توان گفت به موازات مساله مالکیت، مساله ارث برای انسان مطرح بوده است؛ به گونه ای که ی کی از قدیمی ترین و متداول ترین سنت ها در بین قبایل و جوامع انسانی است. رابطه خونی و خویشاوندی بین افراد، طبیعتا سبب ایجاد محبت و علاقه خاصی بین آنها می گردد، اتا آنجا که این علاقه فطری موجب فداکاری و از خودگذشتی آنان به ی کدیگر می شود. این احساس و شوق فطری، حق مالکیت اموال شخص پس از فوت را از آن نزدیکان او می کند و آنان را مستحق میراث می داند. اگرچه قوانین و آداب مربوط به ارث در میان انسان ها همواره دست خوش تحول و تغییر بوده است.
🖊نویسنده این کتاب هدف خود از نگارش این اثر را این گونه بیان می کند: «چون طریقه تقسیم ارث به ملاحظه پاره ای از جهات مانند دقت نکردن در فرض و رد، بودن ی ا نبودن حاجب، اختلاف سهام خویشان ابوینی ی ا ابی با خویشان امی گاهی برای بعضی مشتبه و مشکل می شود و گاه هست که حساب ارث منجر به مسایل دقیقه حساب می گردد و چه بسا آن که برخی از ورثه از حق خود محروم و بعضی که از وارث نباشند سهمی برای ایشان معلوم می شود و بسا کمیت و اندازه سهام ورثه اشتباه و حق آنان، تمام به ایشان نمی رسد، لذا این کتاب مختصر را تقدیم اخوان دینی نمودم.»
✅طبقه بندی ورثه، ارث نوادگان میت، حبوه، طعمه جد و جده و استحباب آن، سهم فرزندان برادران و خواهران میت، ارث جد و جده اعلای میت، سهم اولاد عمو، عمه، دایی و خاله، ارث سه طبقه ولایتی، موانع ارث، سهام مقدره، ارث زوج و زوجه، ارث جد و جده درجه دو، شرح ارث خنثی و مناسخات از جمله عناوین مورد بحث در این پژوهش علمی است.
ادبیات قدیمی این اثر از ویژگی های جذاب آن است؛ به گونه ای که نوع نگارش کتاب شرح امثله را به خاطر می آورد.
💠ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه به قلم آیت الله عباسعلی ادیب، شرح و تحقیق سیدحسین مؤمنی از سوی بوستان کتاب قم در 216 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه در سال 86 به چاپ رسیده است.
#معرفی_کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه ۱۱ #سخنرانی
🔷حسن ظن به خداوند
1️⃣1.حسن ظن به خدا، در هر زمان و هر حالت، به ویژه در حال بیماری و احتضار مستحب است.
2️⃣2. از آداب دعا، حسن ظن به اجابت آن از سوی خداوند است.
3️⃣3. مستحب است حاضران، فرد محتضر و بیمار را به حسن ظن به خدا سفارش کنند.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 57 )
#احکام
🔰نیروهای مؤمن ما در سرتاسر کشور بدانند که حرکت، بهسمت اهداف و آرمانهای اسلامی است؛ در این هیچ تردیدی نیست. و همه خودشان را آماده نگه بدارند، همه آماده باشند؛ نیروهای مؤمن، نیروهای اصیل و معتقد در سرتاسر کشور -که بحمدالله اکثریّت قاطع این کشور را هم تشکیل میدهند- آمادهبهکار باشند. آمادهبهکار به معنای آمادهی جنگ نیست؛ یعنی هم آمادهی کار اقتصادی باشند، هم آمادهی کار فرهنگی باشند، هم آمادهی کار سیاسی باشند، هم آمادهی حضور در میدانها و عرصههای مختلف باشند؛ آماده باشند، ما همه باید آماده باشیم. در مقابل این جهتگیریهای دشمنان -که دشمنان ما شب و روز نمیشناسند- ما هم بایستی شب و روز نشناسیم و همه آماده باشیم. و وعدهی الهی هم راست است؛ خدای متعال وعدهاش راست است، ما سوءظنّ به وعدهی الهی [نباید داشته باشیم]. یکبار من اینجا عرض کردم که باید به خدا پناه ببریم و سوءظنّ به وعدهی الهی [نداشته باشیم]. خدای متعال لعنت کرده؛ الظّآنّینَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوءِ عَلَیهِم دآئِرَةُ السَّوءِ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم وَ لَعَنَهُم وَ اَعَدَّ لَهُم جَهَنَّمَ وَ سآءَت مَصیرًا یعنی خدا لعنت کرده کسانی را که به خدا سوءظن داشته باشند. حُسن ظنّ به خدا این است که وقتی میگوید که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»، این را باور کن؛ این حسن ظنّ به خدا است.
🌀بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۴/۶/۱۲
#رهبری