eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
2.9هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❔سوال : ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ✅ج. هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می شود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد به خودی خود اشکال ندارد. ❔گوش دادن به نوارهایی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا مؤسسه اسلامی دیگر مجاز اعلام شده اند، چه حکمی دارد؟ و استفاده از آلات موسیقی مثل کمان، وِیولون و نَی چه حکمی دارد؟ ✅ج. جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه و مناسب با مجالس عیش و نوش و خوش گذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوش دادن به آن اشکال ندارد بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست و به کارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمی باشد، ولی استفاده حلال از آن ها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است. ❔آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟ ✅ج. موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در این که موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند این که بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود. ❔سؤال: اگر رانندۀ ماشین، موسیقی حرام گذاشته باشد، آیا نهی از منکر واجب است؟ ✅جواب: با مراعات شرایط و مراتب آن، نهی از منکر واجب است. ❔سؤال: آیا گوش دادن آهنگ رپ که در باره ایران و شهدا خوانده می شود حرام است؟ ✅جواب: به طور کلی موسیقی ای حرام است که مضل عن سبیل الله باشد، یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد، انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد. ❔سؤال: استفاده از دف، در مجالس شادی زنانه (مولودی ها و جشن عروسی و ...) چه حکمی دارد؟ ✅جواب: اگر به گونه‌ای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است، در هر صورت استفاده از آلات موسیقی در مناسبتهای مذهبی شایسته مجالس اهل بیت(علیهم السلام) نیست، هر چند از نوع حلال باشد، باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.
🖍یک نکته درباره موسیقی بین تمامی علمای اسلام مشترک و اجماعی است و آن این است که : اگر اوازی دارای سه شرط ترجیع، طرب انگیزی و مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است. ❗️اما در مورد غناء و تفسیر آن معنی و مفهوم دقیق و جامعی در دست نیست و در مورد موسیقی، نظرهای مختلفی داده شده است ؛ بعضی تشخیص موسیقی را به عهده عرف گذاشته اند. و بعضی تشخیص عرف را نیز شرط ندانسته و ان را حرام دانسته اند و همینطور نظرات دیگری که در کتب رساله آمده است . 🔰موسیقی در نگاه قران و حدیث ✨(وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ)✨ (و برخی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و ایات الهی را به استهزا گیرند؛ برای انان عذابی خوارکننده است). 💡(لهو الحدیث) به هر گونه سخن با اهنگ سرگرم کننده و غفلت زا- که انسان را به بیهودگی یا گمراهی می کشاند- گفته می شود. روایات متعددی ان را به غنا تفسیر کرده و ان را از مصادیق (لهو الحدیث) می شمارد ✨عن اسحاق بن جریر قال: سمعت ابا عبدالله(ع) یقول: ان شیطانا یقال له القفندر اذ اضرب فی منزل الرجل اربعین صباحا بالبربط ودخل الرجال وضع ذلک الشیطان کل عضو منه علی مثله من صاحب البیت ثم نفح فیه نفخه فلا یغار بعدها حتی توتی نساوه ✨ در کتاب کافی موثقه ای از اسحاق بن جریر نقل شده که می گوید:از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: شیطانی وجود دارد به نام (قفندر) که هرگاه در خانه ای چهل روز ساز نواخته شود و مردم به آن خانه رفت و امد کنند، این شیطان هر عضوی از اعضای بدنش را روی همان عضو از اعضای صاحب خانه قرار می دهد،ان گاه به گونه ای بر بدن او می دمد که غیرت را از او سلب می کند، به طوری که اگر به ناموسش هم تجاوز کنند،غیرتش تحریک نمی شود و اهمیت نمی دهد.‼️ ✨عن علی بن الحسین (ع) قال: لایقدس الله امه فیها بربط یقعقع او نایه (فایه) تفجع. ✨ از امام زین العابدین (ع) نقل است: خداوند امتی را که در ان تار و نی نواخته می شود، منزه و مقدس نمی گرداند. ✨عن سماعه قال: قال ابوعبدالله(ع): لما مات ادم شمت به ابلیس و قابیل فاجتمعا فی الارض فجعل ابلیس وقابیل المعازف والملاهی شماته ب ادم فکل ما فی الارض من هذا الغرب الذی یتلذذ به الناس فانماهو من ذلک. ✨ از سماعه نقل است که امام صادق (ع) فرمود: وقتی حضرت ادم (ع) درگذشت، ابلیس و قابیل خوشحال شدند و او را شماتت کردند. ان گاه این دو اجتماع کردند و به منظور شماتت حضرت ادم (ع) و ابراز خوشحالی از مرگ او، به نواختن ساز پرداختند. از ان پس هر چیزی که در زمین از این نوع وجود دارد که مردم به واسطه ء ان لذت می برند، از ان قبیل است ⚠️اثرات موسیقی 1 - عدم تعادل عصبی ؛ انها که اهل موسیقی و موزیک بوده‌اند. اکثرا در یک مقطع از عمر خود که رو به پایان عمر می‌رفته‌اند، اکثرا تعادل فکری و تعادل عصبی خود را از دست داده‌اند. بهرحال موسیقی که مورد نظر ماست و جنبه حرمت و کراهت و جنبه لهو و لعبش محرز است اثراتی دارد. 2 - تضییع حواس، گوش دادن و شنیدن، موجب می‌شود که انسان از نظر حس ضعیف شود، چشم، گوش و... 3 - از دست دادن تواناییهای فکری، که یکی از انها حافظه است. 4 - تاثیر منفی در قلب. و این بعلت همان حالت تهییج است که برای انسان پیش می‌اید، و از طریق اعصاب حاصل می‌شود، در رگها و قلب، تاثیر منفی خود را دارد. 5 - نوسان درخشان خون، که بدنبال تاثیر در قلب است. 6 - بروز بیماری هیستری، که همان خود جلوه‌گری است. 7 - فرسودگی سلولهای جلدی و پوستی، زیرا صدا ارتعاشاتی دارد و همانطور که هواپیما، دیوار صوتی را می‌شکند روی انسان تاثیر منفی دارد. این ارتعاشات هم تاثیر منفی دارد و روی پوست انسان ایجاد فرسودگی می‌کند. 📚سوره لقمان ؛ آیه 6 وسایل الشیعه، ج 12، باب 99،(ابواب ما یکتسب به)
49.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ در رابطه با موسیقی و انسان عادت می کند حجت الاسلام پناهیان
روایت در رابطه با موسیقی
🔰اثر توبه عملی در عفو خداوند از گناهان گذشته بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین ✨عن الصّادِقِ جَعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام عن اَبیه عن آبائِه علیهم‌ُالسلام قالْ قالَ رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله مَن أَحسَنَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِهِ لَم یُؤاخَذْ بِما مَضی مِن ذَنبِه✨ یعنی توبه‌ی عملی و رجوع از رفتار بد موجب می‌شود که خدای متعال از آنچه که از قبل از او سر زده است از گناهان صرفه‌نظر بکند. وَ مَن أساءَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِه اُخِذَ بالأوَلِ وَ الآخِر اما اگر چنانچه انسان در این آخر عمر، در این سال‌های کهولت و پیری و نزدیکی به مرگ، رفتار خود را رفتار خوبی نکرد، آن‌وقت، هم این گناه، هم گناهان قبل به حسابش نوشته می‌شود. بنابراین این [حدیث] به ما می‌گوید که در هر لحظه‌ای که هستیم، رفتار را سعی کنیم از حالا خوب کنیم. یعنی آنچه که [از عمر ما] باقی مانده است، آن نقد است و در اختیار ما [قرار دارد اما] آنچه که رفت که رفت. اینکه [گفته شده] «هر چه از عمر انسان باقی مانده» خب انسان که نمی‌داند [چه زمانی عمرش به پایان می‌رسد]. حالا جوان‌ها خواهند گفت که خب این حرف‌ها مال پیرمردها است؛ ولی واقع قضیه این است که نه، مال پیرمردها فقط نیست؛ چون جوان‌ها هم معلوم نیست چقدر بناست عمر بکنند. کسی چک تضمینی از خدای متعال نگرفته که حتماً باید فلان قدر عمر کند. الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۱۱۱
🖍استغفار در لغت از ماده غفر به معنی پوشانیدن و محو اثار خطاء است 🖊و در اصطلاح طلب غفران نمودن با زبان و عمل است و طلب مغفرت در صورتی محقق می شود که ندامت قلبی و پشیمانی از خطایی که واقع شده است حاصل گردد. ✅شرایط استغفار ✨حضرت علی (ع) فرمودند: می دانی معنای استغفار چیست؟ استغفار درجه والا مقامان است و دارای شش معنا است، اول- پشیمانی از انچه گذشت، دوم- تصمیم به عدم بازگشت، سوم- پرداختن حقوق مردم چنانکه خدا را پاک دیدار کنی که چیزی بر عهده تو نباشد، چهارم- تمام واجب های ضایع ساخته را به جا اوری پنجم- گوشتی که از حرام بر اندامت روییده با اندوه فراوان اب کنی چنانکه پوست به استخوان چسبیده، گوشت تازه بروید. ششم- رنج طاعت را به تن بچشانی چنانکه شیرینی گناه را به او چشانده بودی. پس انگاه بگویی استغفر الله!✨ 💡آداب استغفار 1- استغفار در سحر 2-استغفار درشب جمعه 3- از اداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است 4- اظهارایمان 5-توجه به ربوبیت خدا 6-توجه به ولایت خدا 7-توسل به انبیاءبرای امرزش خواهی 8-ذکرصفات کمال خدا در استغفار 9-یاد خدا 🎁آثار استغفار 1- زمینه ساز امرزش گناه: ✨امام رضا(ع) فرمودند: (مثل استغفار (و ریختن گناهان بسبب ان) چون برگی است بر درختی که (در فصل پاییز ان درخت) بجنبد و ان برگ بریزد...)✨ 2-بهترین عبادت: ✨حضرت رضا(ع):(استغفار و کلام لا اله الا الله، بهترین عبادت است)✨ 3-بهترین دعا: ✨رسول خدا (ص) فرمود:( بهترین دعا استغفار است.)✨ 4-نورانیت نامه اعمال: ✨امام صادق(ع) فرمود: (هر گاه بنده بسیار استغفار کند نامه عملش بالا رود در حالی که می درخشد.)✨ 5- سبب افزایش توان 6- زمینه ساز نزول باران، امداد با فرزند،مال ورونق کشاورزی 7- منشا بهره مندی از امکانت خوب دنیا 8- سبب جلب رحمت و محبت خدا 9-مایه نجات از عذاب الهی 10-راه نجات: ✨حضرت علی(ع): (شگفتا از کسی که ناامید باشد و نجات با اوست. پرسیدند نجات چیست؟ فرمود: استغفار.)✨ 11-قطع کننده ریشه شیطان: ✨رسول خدا(ص) فرمود: (استغفار و طلب امرزش از خداوند، ریشه شیطان را قطع می نماید)✨ 12-جلاء دهنده دل: ✨رسول خدا(ص) فرمود: (قلبها را زنگاری است چون زنگ مس که باید با استغفار، جلایش دهید.) ✨ 📚مصطفوی ،حسن‌؛تفسیر روشن‌، تهران‌، مرکز نشر کتاب‌،1380 ش‌، اول‌، ج‌6، ص 54 سید رضی؛ نهج البلاغه، محمد دشتی‌، قم‌، مشهور،1379 ش‌، اول‌، ح417 اطیب البیان فی تفسیر القران، ج‌13، ص 209 ترجمه تفسیر المیزان، ج‌4، ص 30 ایین بندگی و نیایش ، ص 445
حجت الاسلام فاطمی نیا - توبه.mp3
3.88M
حجت الاسلام فاطمی نیا بحث توبه
⚫شهادت امام محمدباقر (علیه السلام) بر تمامی مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت باید.
دست طلب به سوی او روز و شام مسئلت از غیر جمالش حرام هر که اسیر بی قرار یار است به شوق او همیشه ره سپار است ✨ولادت با سعادت امام موسی کاظم (ع) خدمت تمامی مسلمانان و شیعیان عالم تهنیت باد✨
🔰چند مورد از کرامات و معجزات امام کاظم (علیه السلام) ✅✨هنگامی که ابوحنیفه از پاسخ موسی ۵ ساله شگفت زده شد✨ ماجرای گفت وگوی امام موسی کاظم(ع) در دوره کودکی با ابوحنیفه خود تاییدی بر این مطلب است: ابوحنیفه سفری به مدینه می کند تا از امام صادق(ع) در حل مشکلات خود کمک بگیرد. بیرون منزل با کودکی پنج ساله مواجه شد از او سیوالی پرسید: ان کودک جواب سوال او را جامع تر از انچه او تصور داشت داد. ابوحنیفه پرسید اسمت چیست؟ می گوید: موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن ابیطالب صلوات الله علیهم. دیگر بار سوال دیگر از او پرسید: معصیت مربوط به کیست؟ از جانب خداوند یا بنده؟ امام در پاسخ می فرمایند: از سه حال خارج نیست، یا از جانب خداست و هیچ به بنده مربوط نیست. در این صورت، خدا حق ندارد بنده ای را که هیچ کاری نکرده مواخذه کند! و یا مربوط است هم به بنده و هم به خدا که خدا تواناترین ان دو است که شریک و عمل بوده اند. در این صورت برای شریک نیرومند روا نیست که شریک ناتوان خود را به دلیل گناهی که هر دو در ارتکاب ان برابر بوده اند مواخذه کند! یا اینکه گناه تنها مربوط به بنده است. در این صورت خدا اگر بخواهد می بخشد و اگر خواست کیفر می دهد و بنده نیازمند کمک است. ابوحنیفه که از جواب این کودک با هوش و فهیم قانع شده بود، بدون ملاقات امام رفت و با خود می گفت: نوادگان خاندان رسالت علم را یکی پس از دیگری به ارث برده اند و همگان عالم به همه علوم اند. ✅✨ای شیر خدا دشمن خدا را بگیر✨ از علی بن یقطین نقل شده که هارون مردی را طلب کرد که به وسیله او امر موسی بن جعفر(ع) را باطل کند و در مجلس او را وامانده و خجل کند، مرد افسونگری را اوردند و چون سفره گستردند که سحری در نان ها اعمال کرد که هر چه ان جناب (امام کاظم(ع)) می خواست نانی بردارد از جلویش می پرید و هارون از خوشی و خنده به اهتزاز در امد. حضرت بدون معطلی سر بلند کرد و به صورت شیری که به پرده ای منقش بود فرمود: ای شیر خدا دشمن خدا را بگیر. عکس مانند بزرگترین درندگان شد و افسونگر را درید. هارون و یارانش غش کرده افتادند و از هول ان منظره عقل از سرشان پرواز کرد. چون به هوش امدند. هارون به حضرت امرکرد تو را به حقی که من بر تو دارم دستور بده دوباره این صورت انچه خورد برگرداند، حضرت فرمود: اگر عصای موسی ریسمان ها و عصاهای ساحران را که بلعید برگرداند او هم این مرد را برمی گرداند. (شیخ حر عاملی، اثبات الهداه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۵۷) ✅✨نام فرزندت را تغییر بده✨ یعقوب سراج گفت: حضور حضرت صادق(ع) شرفیاب شده، دیدم ان حضرت کنار گهواره ابوالحسن موسی(ع) ایستاده و مدتی با کودک گهواره خود رازهایی می گفت. من نشستم تا حضرت از رازهای نهانی فارغ شده، انگاه به احترام حضرت از جا برخاستم به من فرمود: نزدیک مولای خود بیا و بر او سلام کن من حسب الامر نزدیک رفته عرض سلام کردم کودک گهواره که بر پیران عالم استادی توانا بود سلام مرا به زبان فصیحی پاسخ داد و فرمود: هم اکنون به خانه برو و نام دخترت که دیروز نامگذاری کرده ای تغییر بده، زیرا ان نامی است که خدا دوست نمی دارد. اری چنان بود دختری داشتم و او را حمیراء نامیده بودم. حضرت صادق(ع) فرمود: فرمان فرزندم را به کار بند که نجات در ان است. (شیخ مفید، الارشاد، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۵۱، ۳۶۲) ✅✨هنگامی که درندگان به امامت موسی بن جعفر(ع) اذعان کردند✨ از ابراهیم بن سعید روایت شده که گفت: مقداری از درندگان را در حجره حضرت موسی بن جعفر(ع) وارد کردند که ان حضرت را بخورند پس ان درندگان برای حضرت خاضع شدند و دم جنباندند و حضرت را به امامت خوانده و از شر هارون الرشید برای او به خدا پناه بردند. چون این خبر به هارون رسید حضرت را ازاد کرده گفت: می ترسم من و مردم و اطرافیانم را شیفته خود کند. (شیخ حر عاملی، اثبات الهداه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۵۷، صص ۵۶۷ تا ۵۶۸) ✅✨درختی که به فرمان امام به حرکت در امد✨ رافعی گوید پسر عمویی به نام حسن بن عبدالله داشتم که مردی منزوی و از همه مردم معاصرش پارساتر بود و گاهی از اوقات طوری با سلطان روبرو می شد که او را امر به معروف و نهی از منکر می کرد. روزی به مسجد وارد شده در انجا حضرت ابوالحسن موسی(ع) نیز تشریف داشت، حضرت به او اشاره کرده چون نزدیک امد. فرمود: ای ابوعلی! چقدر این رویه ای که برای خودت انتخاب نمودی مورد علاقه من است و مرا مسرور می کند. لیکن باید بگویم معرفتت کم است بهتر ان است درصدد معرفت برایی. عرض کرد: فدای تو معرفت چیست؟ فرمود: فقه بیاموز و حدیث فراگیر. عرض کرد: از چه کسی؟ فرمود: از فقهاء مدینه انگاه انچه فراگرفته ای به من عرضه دار تا صحت و سقم ان را برایت بیان کنم.
(ادامه ) ... پسر عموی من حسب الامر به فرا گرفتن فقه و حدیث پرداخت و تقریراتی که یاد گرفته و نوشته بود حضور حضرت عرضه داشت حضرت نپذیرفت و فرمود: باز هم در کسب معرفت کوشش کن او پس از این هشدار امام مطیع امام بود و از ان حضرت دور نمی شد تا انکه روزی حضرت به خارج شهر تشریف می برد در راه با انجناب ملاقات و عرض کرد: فدای شما اینکه در پیشگاه خدا حجت بر شما تمام می کنم که باید مرا بدانچه معرفت ان واجب است دلالت فرمایی. حضرت(ع) حقوق امیرالمومنین(ع) و انچه باید بدان معرفت پیدا کرد و نیز حقوق حسن و حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و امامت ان ها را بیان کرد و ساکت ماند. وی پرسید: امروز پیشوای مردم کیست؟ فرمود: اگر او را به تو معرفی کنم از من می پذیری؟ عرض کرد: اری. فرمود: امام بر حق و پیشوای خلق، امروز منم. عرض کرد: برای ادعای خود دلیلی هم دارید؟ فرمود: نزدیک فلان درخت رفته، بگو: موسی بن جعفر(ع) می گوید نزدیک ما بیا. وی پیام حضرت را به درخت رسانید. بلافاصله زمین را شکافته خدمت حضرت رسید. حضرت باز اشاره کرده، به محل اول خود بازگشت. (شیخ مفید، الارشاد، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۵۱، ص۵۶۷).
🔰امام کاظم (علیه السلام) نام او (موسی)، لقبش (کاظم)، مادرش بانویی با فضیلت بنام (حمیده)، و پدرش پیشوای ششم حضرت صادق(علیه السلام) است. او در سال 128 هجری در سرزمین (ابوا) (یکی از روستاهای اطراف مدینه) چشم به جهان گشود و در سال 183 (یا 186) به شهادت رسید. از سال 148 که امام صادق(علیه السلام) به شهادت رسید، دوران امامتحضرت کاظم(علیه السلام) اغاز گردید. ان حضرت در این دوران با خلفای یاد شده در زیر معاصر بود: 1- منصور دوانیقی (136-158). 2- محمد معروف به مهدی (158-169). 3- هادی (169-170). 4- هارون (170-193). 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 413
🔰چند حدیث در رابطه با صدقه پنهانی و پوشانده شدن گناهان به سبب آن ✨پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله صدقه السر تطفی ء غضب الرب. صدقه نهانی بنشاند خشم خدای تعالی را؛✨ ✨امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام صدقه السر تکفر الخطییه و صدقه العلانیه مثراه فی المال صدقه پنهانی،بدیها را می پوشاند و صدقه اشکار مال را زیاد کند.✨ ✨پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله صنایع المعروف تقی مصارع السوء و الصدقه الخفیه تطفی غضب الله و صله الرحم زیاده فی العمر و کل معروف صدقه و اهل المعروف فی الدنیا هم اهل المعروف فی الاخره و اهل المنکر فی الدنیا هم اهل المنکر فی الاخره و اول من یدخل الجنه اهل المعروف . کارهای خوب از مرگ های بد جلوگیری می کند، صدقه پنهانی خشم خدا را فرو می نشاند، صله رحم عمر را بیفزاید، هر کار نیکی صدقه به شمار می اید، نیکوکاران در دنیا شایسته احسان در اخرت اند و زشتکاران در دنیا لایق زشتی در اخرت اند و نخستین گروهی که وارد بهشت می شوند نیکوکاران هستند.✨ ✨امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام ان افضل الخیر صدقه السر و بر الوالدین و صله الرحم همانا برترین خوبی:صدقه پنهانی،و نیکی به پدر و مادر،و صله به خویشاوندان است.✨ ✨امام باقر عليه السّلام البر و صدقه السر ینفیان الفقر، و یزیدان فی العمر، و یدفعان عن سبعین نوعا من البلاء اهونها میته سوء نیکی و صدقه پنهانی، تهیدستی را نابود می ‌نماید و عمر را طولانی می کند؛ و هفتاد نوع افت را بر طرف می‌ گرداند که ساده ‌ترین انها مرگ سخت است.✨ 📚میزان الحکمه، ج 5، ص 324 بحارالأنوار ج 93 ص 182 باب 21 الکافی ج 4 ص 26
🔰آیه: الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عند الله و اولیک هم الفایزون[i] ✅ترجمه: کسانی که ایمان آورده و هجرت کردند و در راه خدا با اموال و جان های خویش جهاد کردند، بزرگ ترین درجه را نزد خداوند دارند و اینان همان رستگارانند. 💎پیام ها: 1️⃣ ایمان، هجرت و جهاد، همچون تقوا، در راس همه ارزش هاست. امنوا و هاجروا و جاهدوا... اعظم درجه 2️⃣ اگر ملاک ارزش نزد مردم، روابط قبیلگی و نژادی است، در محاسبات الهی، ایمان، هجرت و جهاد، ملاک ارزش است. (عند الله) 3️⃣ایمان، لازمه کمالات دیگر است. (امنوا) 4️⃣ارزش همکارهای مقدس، به نیت آنهاست. (فی سبیل الله) 5️⃣ فوز و رستگاری، تنها در سایه ایمان، هجرت و جهاد است. امنوا و... اولیک هم الفائزون 💡اصطلاحا چهار مفهوم کلی را می توان برای هجرت در نظر گرفت: 1️⃣ هجرت مادی محض برای رسیدن به مادیات. 2️⃣ هجرت در امور معنوی برای تزکیه روح و روان. 3️⃣هجرت با ابزار مادی برای وصول به عقبی. 4️⃣ هجرت نهایی انسان که از ان به مرگ تعبیر می شود. 🔆اقسام هجرت نوع سوم 1️⃣ هجرت برای کسب معارف اسلامی ✨و ما کان المومنون لینفروا کافه فلو لا نفر من کل فرقه منهم طایفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون.✨ 🖱شایسته نیست که مومنین همه کوچ کنند، چرا از هر گروهی، عده ای کوچ نمی کنند تا از دین اسلام اگاهی یابند و هنگام بازگشت، قوم خود را بیم دهند شاید از مخالفت خدا بترسند و از ان خودداری نمایند. 2️⃣ هجرت برای انجام وظایف دینی ✨ان الذین توفاهم الملایکه ظالمی انفسهم قالوا فیم کنتم قالوا کنا مستضعفین فی الارض قالوا ا لم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها فاولیک ماواهم جهنم و ساءت مصیرا.✨ 🖱کسانی که فرشتگان قبض روحشان کردند به انان گفتند، چرا شما با اینکه مسلمان بودید در صف کفار قرار گرفتید، گویند ما در سرزمین خود تحت فشار بودیم فرشتگان گفتند، مگر سرزمین خدا پهناور نبود که مهاجرت کنید، پس انان جایگاهشان دوزخ و سرانجام بدی دارند 3️⃣ هجرت برای ایجاد تحرک در جامعه ✅امام علیه السلام خود علت قیام و هجرت را چنین بیان می فرماید: ✨انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا ولا ظالما، و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی صلی الله علیه و اله ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابیطالب علیه السلام.✨ 🖱من باطل و بیهوده و برای افساد یا ظلم قیام ننمودم. قیام من برای اصلاح امت جدم می باشد، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر سیره جدم و پدرم حرکت نمایم. 📚سوره توبه، ایه 20 و 122 سوره نساء، ایه 97 بحارالانوار، ج 44، ص 329