#سلام_امام_زمانم❤️
تمام هستي ام را خاك قدمت مي كنم
تا شايد نظرى به جاده دلم بيندازى ،
چرا كه تو آفتاب يقينى،
كه اميد فرداها هستى...
تو بهار رؤيايى كه مانند طراوت گل سرخ
مي مانى و نرم و سبز و لطيفى ...
تو معنى كلمات آسمانى هستي كه دستهايش
براى آمدنت به زمين دعا مي كند.
اى تجسّم مهربانى
غيرت آفتاب و جلوه زيبايى ماه تو را
توصيف مي كنند
و نفس آب تو رامعنى مي كند
و نبض خورشيد تو را وصف مي كند.
خوب مي دانم كه تو مي آيى؛
آرى تو مي آيى همانطور كه وعده كرده اى
و آنگاه است....كه كلمه انتظار را از لغتنامه ها
پاك خواهيم كرد.
پس اى تمام زيبايى!
بيا تا براى هميشه فريادرس عاشقان موعود
باشى.
یا ابا صالح المهدی ادرکنی
#تعجیل_درامر_فرج_صلوات
🌹
محمدجواد اخوان
ضرورتهای شرعی و اخلاقی انتقاد
بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای، در دیدار حضوری رئیسجمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، بار دیگر یادآور برخی موازین مهم شرعی و اخلاقی است که گاه در پیچوخمهای سیاستورزی به حاشیه رانده یا مورد غفلت قرار میگیرد. ایشان با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخیها در مواجهه با دولت و شخص رئیسجمهور اشاره کردند و فرمودند: «اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بهطور صریح اعلام میکنم.» معظمله، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: «هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد، اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکاییها است که در مناظرهها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کردهاند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها میگوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه میکند. روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان میشود، اما هتک حرمت انجام نمیگیرد. باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمترسانی به مردم هستند، حفظ شود.»
در قواعد سیاسی مرسوم در کشورهای غربی، حمله به رقیب گاه چنان شدت میگیرد که از مرزهای اخلاق عبور میکند که نمونههای آن را در رقابتهای انتخاباتی امریکا میتوان مشاهده کرد. اما چنین رفتارهایی در نظام جمهوری اسلامی که بر پایه تعالیم الهی بنا شده و سعادت دنیوی و اخروی بشر را هدف خود میداند، بههیچروی قابلقبول نیست. اینجا باید اشاره کرد که هرچند همه ایرانیان مسلمان با تعالیم اخلاقی آشنا هستند، اما به دلیل اقدام ناکافی در جهت اسلامی سازی علوم انسانی، سیاست چه در مرحله نظر و چه در مرحله عمل متأسفانه با رویکردهای ماکیاولیستی وارداتی پیوند خورده و بهرغم نصایح و توصیههای امامین انقلاباسلامی، باز هم شاهد غفلتهایی در برخی نخبگان سیاسی هستیم.
در این میان نمیتوان از این نکته غفلت کرد که یکی از دلایل تند شدن برخی رجال سیاسی در شرایط کنونی، نارضایتیهای گستردهای است که در میان مردم، بهخصوص به دلیل رها شدن بازار و معیشت مردم از سوی مسئولان اجرایی شیوع یافته است. طبیعی است که در این میان نمایندگان مردم در مجلس که بیشترین تلاقی را با موکلان خود در شهرها و روستاهای کشور دارند حامل بیشترین گلهمندیهای آنان هستند، بیش از همه از تریبونهای خود به نقد دولت بپردازند و ممکن است در این حین، بهاشتباه برخی خطوط قرمز اخلاقی مورد غفلت قرار گیرد.
اما باید دانست که از نخبگان سیاسی انتظار میرود به جای انتقال مستقیم نارضایتیها و تکرار گلهمندیها (که البته بیشتر به تشدید نارضایتیها نیز میانجامد) از روشهای قانونی و نتیجهبخش برای حل مشکلات مردم بهره گیرند. اگر هم برخی افراد خارج از مسئولیت به انتقاد صرف از وضع موجود بپردازند، از نمایندگان مجلس که مطابق قانون اساسی، دارای اختیارات تقنینی و نظارتی هستند، انتظار میرود که از نقش روشنفکران سیاسی خارج شوند و بهعنوان یک چهره حاکمیتی به حل مشکلات مردم بپردازند. متأسفانه گاه مشاهده میشود از همه ابزارهای تقنینی و نظارتی مجلس تنها به یک مورد یعنی استیضاح (که آنهم آخرین ابزار است و باید بعد از بهکارگیری و اطمینان از بیحاصل بودن همه روشهای دیگر به کار رود) توجه میشود و عملاً چنین تلقی میشود که گویی غیراز تهاجم کلامی یا استیضاح راهی برای وادار کردن مسئولان بیعمل وجود ندارد. حالآنکه بحمدالله ظرفیتهای قانونی قابلتوجهی در اختیار نمایندگان هست که یک نمونه بارز آن قانون بودجهای است که بهزودی باید در مجلس بررسی گردد. نمایندگان مجلس در بسیاری از شوراهای عالی تصمیمگیر حضور قانونی و حق رأی دارند و نهادهای وابسته به مجلس همچون دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ ظرفیتهای شبه قضاییای در اختیار دارند که عنداللزوم میتوان در جهت اصلاح رفتار مدیران از آن استفاده کرد.
نیک میدانیم که ایفای نقش نظارتی نمایندگان باید در چارچوب قوانین مصرح کشور و ضوابط شرعی تحقق یابد. طبیعی است که نمایندگان مجلس باید مستند به قوانین و مقررات از وزرا و رئیسجمهور توضیح بخواهند و بهجای طرح مشکلات متعدد کشور (که همگی از آن مطلعیم و نیازی به بازگویی مکرر ندارد) فعل یا ترک فعل مسئولان اجرایی که جنبه تخلف یا جرم بر اساس قوانین کشور را دارد، مشخص و در خصوص آنها سؤال کنند. از سویی رعایت ضوابط اخلاقی و کارشناسی در مواجهه با وزرا و رئیسجمهور، علاوه بر آنکه پایبندی مجلس به «اصول» را اثبات میکند، بهانه برخی مسئولان اجرایی برای فرار از پاسخگویی به نمایندگان مردم را از آنها میگیرد. همچنین ا
نتظار این است که اظهارات نمایندگان در مقام نظارتی نسبت به کاستیها و چالشهای کشور، از استحکام منطقی و پشتوانه کارشناسی کافی برخوردار باشد و بهجای طرح صرف مشکلات (که نوعی نمکپاشیدن بر زخمهای متعدد مردم است) متضمن راهحلهای منطقی و قابلاجرا نیز باشد. در این میان بهرهگیری از ظرفیتهای تخصصی همچون کمیسیونها، مرکز پژوهشهای مجلس، جامعه اندیشگاهی و اندیشهورزی کشور و متخصصان دانشگاهی و... میتواند به قوت مطالبات نمایندگان از منظر کارشناسی و تخصصی کمک کند. طبیعی است که طرح مطالبات اینچنینی نیز راه فرار برخی مسئولان اجرایی از پاسخگویی در خصوص قصور و تقصیرها را میبندد. از سویی رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی در انتقادها، علاوه بر آنکه یک ضرورت دینی است، راه را برای مظلومنمایی افراد بیعمل و فرافکنی مسببان وضع موجود خواهد بست.
منبع: روزنامه جوان
🌺به مناسبت ایام ولایت حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)
♦️امام خامنه ای:امروز دستگاههای تبلیغاتی مراکز استکباری دنیا و روشنفکرانِ وابسته به آنها، اینطور تبلیغ میکنند که هیچ حرکتی در مقابل نظم ظالمانهٔ کنونی ممکن نیست.
-با فکر انقلاب مبارزه میکنند و میخواهند ملتها را متقاعد کنند که به همین وضعیت ظالمانهٔ دنیا بسازند و عکسالعملی نشان ندهند.
♦️فکر اعتقاد به مهدی(عج)، نقطهٔ مقابل این تبلیغات غلط است. جوانان و روشنفکران و عموم ملت ما با اعتقاد به ظهور مهدی(عج) این اعتقاد را در دل خود پرورش میدهند که نظم ظالمانه جهانی قابل زوال است؛ میشود با آن #مبارزه کرد.
بنگاهها در بیمه اشخاص آسیبدیده از کرونا مشارکت کنند
در حالی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار حمایت بیمهای از کارگران فاقد بیمه و بیکار شده در اثر کرونا شدند، جا دارد تمامی صندوقهای بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی بیمهها و بانکها و هلدینگهای چند رشتهای و شرکتها در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی خود در این حوزه ورود جدی داشتهباشند و این مقوله تا ریشهکنی کرونا ادامه داشتهباشد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر چه در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی تنگنای مالی به کشور از سوی امریکا تحمیل شدهاست و شیوع کرونا تنگنای مالی مذکور را تشدید کردهاست، اما برخی از بنگاهها و فعالیتهای اقتصادی دارای منابعی هستند که اگر کمی صرفهجویی در هزینههای جاری کنند میتوانند در حوزه حمایت از اقشاری که ماههاست در اثر شیوع کرونا با مشکلات مالی روبهرو شدهاند، ورود مستمر داشتهباشند.
مجموعههای اقتصادی، چون بانکها، بیمهها، صندوقهای بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی، هلدینگهای چندرشتهای، شرکتها در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی خود میتوانند کمکهای نقدی و کالایی را به مجموعههایی داشتهباشند که وظیفه حمایت از اشخاص آسیبدیده از کرونا را برعهده دارند و در این بین صداوسیما و رسانهها نیز میتوانند کمکهای مجموعههای فوق را در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی بنگاهها پوشش دهند تا مردم را به استفاده از محصولات و خدمات بنگاههای مشارکتکننده در اقدام فوق ترغیب کنند.
هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران در گفتگو با ایسنا، ضمن تقدیر و تشکر از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در حمایت از کارگران فاقد بیمه و بیکار شده از کرونا اظهار کرد: ایشان در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید فرمودند که سازمان تأمین اجتماعی موظف است به حل مشکل کارگران بیکار شده و فاقد بیمه کمک کند تا آنها در شرایط کرونا بتوانند از پوششهای حمایتی برخوردار شوند. به این معنا که اگر پیشنهاد یا طرح و لایحهای نیاز است از سوی تأمین اجتماعی به مجلس ارائه شود تا زیرساخت کمک به کارگرانی که بیمه بیکاری ندارند به وجود آید.
پیشبینی منابع برای پوشش کارگران فاقد بیمه بیکاری
وی افزود: طبعاً نمیتوانیم از منابع سازمان که متعلق به کارگران و کارفرمایان است و به آن حق بیمه میپردازند، استفاده کنیم، ولی برای کسانی که بیمهشده نیستند باید منابع دیگری پیشبینی شود. میتوانیم تحت عناوین مختلفی نظیر بیمه حمایتی یا کمک دولتی طرح یا لایحهای بدهیم و از محل برخی منابع سهمی برای کارگران روزمزد، فصلی و ساختمانی و فاقد بیمه درنظر بگیریم یا شرایطی پیش بینی کنیم که این کارگران با ارقام کمی حق بیمه پرداخت کنند.
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران آمادگی تشکلهای کارگری برای شناسایی و معرفی کارگران فاقد بیمه و بیکار شده از کرونا را اعلام کرد و گفت: وزارت کار میتواند از ظرفیت تشکلهای کارگری که ارتباط نزدیکتری با گروههای کارگری دارند برای این منظور استفاده کند.
همراهی دولت و خیرین در تأمین بستههای معیشتی
ابوی در عین حال درباره ورود خیرین در بحث حمایت از کارگران و تأمین بستههای حمایتی از سوی دولت گفت: دولت و کارفرمایان به اندازه وسع خود در بحث حمایت از گروههای آسیبپذیر و کارگران ورود کردهاند ولی معتقدم میتوانیم از ظرفیت خیرین در اعطای کمکهای مؤمنانه استفاده کنیم. مقام معظم رهبری فرمودند که باید با همراهی مساجد و بسیج مردمی به تهیه و توزیع مایحتاج افرادی که در قرنطینه به سر میبرند کمک کنیم، بنابراین پیشنهاد ما این است که بخش دولت و خیرین در خصوص کمکهای مؤمنانه در کنار هم و همسو با یکدیگر پیش بروند تا خدمترسانی و حمایت از گروههای ضعیف و کارگران آسیبدیده از کرونا به شکل مطلوبتری صورت گیرد.
وی در خصوص تأمین ارزاق و بستههای معیشتی برای کارگران آسیب دیده از کرونا توسط خیرین نیز گفت: اگر در زمینه تأمین کالاهای اساسی شبکه دولت به کمک خیرین بیاید میتوان با قیمت مناسبتری ارزاق را تهیه کرد و به دست نیازمندان رساند. در خراسان رضوی با همکاری کمیته امداد و سپاه آستان قدس و خیرین برای تأمین بستههای معیشتی وارد عمل شدیم، ولی متأسفانه چوب لای چرخ ما گذاشتند و مشکلاتی به وجود آوردند، بنابراین منظور از تأمین زیرساخت این نیست که دولت از منابع خودش پول خرج کند، بلکه از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانهها اقدام یا شرایط کمکرسانی را تسهیل کند و اگر ساختمانی برای بستهبندی اقلام نیاز است در اختیار بگذارد و با همراهی خیرین و از محل مشارکتهای مردمی به یاری کارگران و گروههای آسیبدیده از کرونا برویم.
منبع: روزنامه جوان
⭕️ ۲۷ هزار میلیارد در «حساب خاص» رئیس جمهور
"محمد حسینی" مشاور رئیس #دیوان_محاسبات کل کشور:
🔹 تمامی درآمدهای کشور و سایر دریافتها باید به حساب #خزانه کل کشور واریز و هزینهها بر اساس میزان وصولی از حساب خزانه پرداخت شود. در دولت آقای #روحانی به جای یک خزانه سه خزانه ایجاد شده است.
🔹 علاوه بر این دو خزانه موجود در وزارت اقتصاد و سازمان #هدفمندی_یارانهها روند برداشتها از صندوق توسعه ملی برای مباحث مختلف در دولت یازدهم شدت بیشتری گرفته است.
🔹 این خزانه با نظر رئیس جمهور در وزارت نفت ایجاد شده که صرفاً به «حساب خاص» بر اساس دستور مستقیم رئیس جمهور اختصاص دارد.
🔹 یکی از این برداشتها همان ۱۲۰ میلیارد تومان متعلق به خرید ساختمان دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه شهید بهشتی است.
🔹 تنها در سال ۹۸ از محل مازاد فروش داخلی فرآورده های نفتی که در اختیار وزارت نفت است به این حساب ۲۷ هزار میلیارد تومان واریز شده و شماره حساب ۲۵۰۱ خزانه نزد بانک مرکزی متعلق به این موضوع است./فارس
🔴واکنش سپاه در محکومیت اقدام رئیسجمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام (ص)
♦️سپاه پاسداران در بیانیهای با محکومیت شدید اقدام رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام(ص)؛ اسلام ستیزی را پروژه شکست خورده، اما شتاب دهنده به افول گریزناپذیر آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست
@ebratha_ir
🔴 #تحلیل| بازی هوشمندانه ایران در بحران قره باغ
🔻بحران قره باغ حدود یکماه است که آغاز شده و جمهوری آذربایجان توانسته یک پیشروی نسبی در این منطقه داشته باشد. در این مدت با وجود اینکه بسیاری از فعالان پان ترکیست ایران را متهم به کمک به ارمنستان می کردند ، چندین مقام رسمی سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی حمایت قاطع خود را از آذربایجان و محق بودن این جمهوری در موضوع قره باغ اعلام کرده اند.
🔸️از طرفی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز تصریح کرد که ایران هیچ گونه مساعدتی به ارمنستان نداشته است. همچنین مقامات ارمنستان نیز تا حدود زیادی از اقدامات و مواضع ایران در این خصوص رضایت دارند.
🔻 اما علت رضایت دوطرف منازعه و مواضع حمایتی آذربایجان و ارمنستان از ایران چیست ؟
🔸️واقعیت آنست که بحران قره باغ یک بازی پیچیده از سوی جمهوری اسلامی را طلب می کند و مسئولان این نظام که بر اساس تجربه رویکردهای واقع گرایانه بر انگارهایشان مسلط شده، با مواضع مدبرانه توانسته اند منافع خود را تا حدود زیادی تحصیل کنند.
🔸️برای تهران ، پرواضح است که دولت علی اف رابطه نزدیکی با اسرائیل دارد و پایگاه پهپادی در اختیار این رژیم قرارداده است ؛ همچنین نمی توان منکر رابطه نزدیک آذربایجان با ناتو شد و دیده بر اقدامات ضداسلامی ، پان ترکیستی این جمهوری و خطرات آن برای امنیت ملی ایران بست .
🔸️ایضا رویاهای نئوعثمانی اردوغان ، نقشش در شعله ور ساختن بحران قره باغ و حضور تروریست های تکفیری توسط وی در شمال ایران و تهدیداتی که از این قِبَل برای جمهوری اسلامی ایجاد شده است را نادیده گرفت.
🔸️لکن تهران نمی تواند از ۹۰ درصد شیعیان آذربایجان که قره باغ را جزو جدایی ناپذیر خاک خود دانسته ، مقلد مراجع تقلید ساکن قم اند و علاقه شدیدی نیز به ایران ابراز می دارند، صرفنظر کند .
🔸️جمهوری اسلامی، لزوم رضایت جمهوری آذربایجان از خود در زمینه منافع اقتصادی متقابل و تاثیر آن بر تحمل تحریم های آمریکا را درنظر دارد.همچنین گفته می شود یکی از مقاصد احتمالی صادرات تسلیحات ایرانی در آینده نزدیک، جمهوری آذربایجان است.
🔸️نکته مهم تر اما کریدور ریلی جنوب به شمال است که از بندر عباس در خلیج فارس شروع شده و از طریق آستارا به خط ریلی در روسیه و بقیه اروپا امتداد پیدا خواهد کرد. این مسیر که تنها قطعه ناتمام آن خط آهن قزوین به رشت است، اگر مسئولان ایرانی با نگاه اقتصادی کلان نسبت به تکمیل آن اهتمام ورزند، می تواند تحولی جدی در موقعیت ژئواکونومیک ایران برای کشورهای منطقه و شرق آسیا ایجاد کند ( در این خصوص بیشتر خواهم نوشت).
🔸️در داخل ایران نیز میلیون ها آذری زبان دارای پیوندهای فرهنگی ، زبانی و تاریخی با شهروندان جمهوری آذربایجان هستند که این هم یک متغیر مستقل بر رفتارهای مسئولان جمهوری اسلامی خواهد بود.
🔸️اما در طرف مقابل ارمنستان نیز در طی ۲۰ سال اخیر حسن همجواری با ایران را رعایت کرده و روابط نزدیکی با همسایه جنوبی خود دارد تا آنجا که لابی بین المللی قدرتمند ارمنی بارها به کمک جمهوری اسلامی شتافته است ( برای نمونه حل پرونده آمیا ).
🔸️عرصه منافع متقابل دو کشور گسترده بوده و شهروندان ارمنی ساکن ایران نیز در دوره های مختلف همواره ( مانند دفاع در برابر حمله ارتش صدام ) پشتیبان جمهوری اسلامی بوده اند.
🔸️همچنین نباید فراموش کرد پویایی مرزهای ایران در حال حاضر مطلوب سران تهران نبوده و دستخوش تغییرشدن ژئوپلتیک اطراف خود را برنخواهند تافت.
🔸️مجموع تحولات فوق ایران را به سمت اتخاذ مواضع هوشمندانه و انجام یک بازی زیرکانه و چند بُعدی دریکماه اخیر سوق داده است که فعلا نمی توان به جزئیات آن پرداخت.
✅ عملکرد و مواضع اعلامی تهران در بحران قره باغ اوج پختگی در طرف ایرانی را به نمایش گذاشت که رضایت علنی دوطرف منازعه و بازیگران فرامنطقه ای از این کشور یقینا تبلور آن است.
🖌 #تقوی_نیا
🔴 ملاحظاتی در مورد فرمایشات رهبری معظم
🔹 فرمایشات صریح رهبری معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد حرمت هتک و توهین به مسئولین، حاوی ملاحظات مهمی بود.
🔻۱. این فرمایشات در اصل و در درجه اول، از بعد اخلاقی و دینی بیان شده است و واژه «حرمت» نیز صریحاً گویای وجه شرعی آن است.
🔻 ۲. برخی اعلام یک حکم شرعی توسط رهبر انقلاب مبنی بر حرمت هتک را بهمعنی دفاع از عملکرد روحانی تلقی کردهاند. غافل از اینکه ایشان در جایگاه یک فقیه و عالم، حکم شرعی یک فعل حرام را اعلام و همگان را از آن منع کردهاند.
🔻۳. یکی از مضرات جانبی عادی شدن فرهنگ هتک و توهین، غالب شدن احساسات و به حاشیه رفتن جو عقلانیت است.
🔻۴. تاکید ایشان بر حفظ جایگاه مسئولان عالی نظام، فارغ از عملکرد شخص آنهاست. حفط احترام جایگاه مسئولان عالی نظام به معنی عدم نقد نیست. اما زمان نقد و استیضاح، #عقلا باید در سایه مسئله اصلی کشور دیده شود. اکنون هیچ اولویتی بالاتر از #حفظ_جان مردم نیست.
🔻۵. محور اصلی در فرمایشات رهبری، اصلی و فرعی کردن مسائل بود. ایشان مسئله اصلی و عاجل کشور را مقابله با #کرونا و جلوگیری از فوت روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از مردم میدانند. بدیهی است ورود به استیضاح در این شرایط، عملا بزرگترین و اصلیترین مسئله کشور که حفظ جان مردم است را به حاشیه میبرد. طبیعی است #آرامسازی فضای کشور، شرط اصلی تمرکز مسئولان برای مقابله با کروناست.
🔻۶. از منظری دیگر؛ مبنای فرمایشات رهبری دو نقطه اصلی بود: #آرامسازی فضای کشور و #تمرکز همگانی بر نجات جان مردم. اکنون هیچ اولویتی بالاتر از حفظ جان انسانها در کشور وجود ندارد. از این رو طرح نقد و استیضاح بههیچ عنوان نباید مسئله و اولویت اصلی کشور را تحتالشعاع قرار دهد. اصلی و فرعی کردن مسائل کشور ربطی به عملکرد منفی و ضعیف روحانی ندارد.
👈 پس همه، با هر توان و ابزاری که داریم باید همان مسیر مورد نظر رهبری را برویم. از حوزه فردی و خانوادگی گرفته تا بسیج عمومی و کمک به حل مشکل اصلی و نجات جان مردم و از چیزی که این را تحتالشعاع قرار میدهد، خودداری کنیم.