eitaa logo
اخلاق، اوج نیاز
142 دنبال‌کننده
243 عکس
0 ویدیو
0 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در تلگرام و ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
برگی زرین از امام خمینی (۲۰۹) ادامه........ کراهت از مرگ: ‏‏و اما حال کمّل و مؤمنین مطمئنین، پس آنها کراهت از موت ندارند گرچه وحشت و خوف دارند. زیرا که خوف آنها از عظمت حق تعالی و جلالت آن ذات مقدس است، چنانچه رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، می فرمود: فأین هول المطّلع و حضرت امیر المؤمنین، سلام الله علیه، در شب نوزدهم وحشت و دهشت عظیمی داشت‎‏ با آنکه می فرمود: و الله لابن أبی طالب آنس بالموت من الطّفل بثدی أمّه.‏‎ یعنی: «به خدا قسم که پسر أبوطالب به مرگ مأنوستر است از بچه به پستان مادرش.» بالجمله، خوف آنها از امور دیگر است، مثل خوف ما پا بستگان به آمال و امانی و دل دادگان به دنیای فانی نیست.‏ ‏‏و قلوب اولیاء نیز در کمال اختلاف است که در تحت احصا و رشته تحریر نیاید. و ما اشاره اجمالی به بعضی از آنها می نماییم.‏ ‏‏پس گوییم که قلوب اولیا در قبول تجلیات اسماء مختلف است، چنانچه بعضی قلوب عشقی و شوقی است، و حق تعالی در مثل آن به اسماء جمال تجلی فرماید..... و هیبت خوف از تجلی عظمت و ادراک آن است. دل عاشق در وقت ملاقات می تپد و وحشتناک و خائف شود، ولی این خوف و وحشت غیر از خوفهای معمولی است.‏ ‏‏و بعض قلوب خوفی و حزنی است، و حق تعالی در آن قلوب به اسماء جلال و عظمت تجلی فرماید. و در حدیث است که حضرت یحیی، علیه السلام، دید که حضرت عیسی، علیه السلام، می خندد. با عتاب به او گفت: گویا تو مأمونی از فکر خدا و عذاب او. حضرت عیسی جواب داد: گویا تو مأیوسی از فضل خدا و رحمت او.‏ ‏‏پس خدای تعالی وحی فرمود به آنها که هر یک از شما حسن ظنتان به من بیشتر است، او محبوبتر است پیش من چون حق در قلب حضرت یحیی به اسماء جلال تجلی فرموده بود، همیشه خائف بود و به حضرت عیسی، علیه السلام، آن طور عتاب نمود، حضرت عیسی به مقتضای تجلیات رحمت آن طور جواب داد.‏ @nyaz_ir
برگی زرین از امام خمینی (۲۱۰) ‏‎ ‏‏فصل ‏ ‏‏بدان که ظاهر این حدیث که می فرماید: «عمّرتم الدّنیا و أخربتم الآخرة‏» ‎‏آن است که دار آخرت و بهشت معمور و آبادان است و به اعمال ما خراب می شود.‏ ‏‏ولی معلوم است که مقصود تشابه در تعبیر است و چون نسبت به دنیا «تعمیر» تعبیر فرموده، به مناسبت آن نسبت به دار آخرت «تخریب» تعبیر فرموده. و عالم جهنم و بهشت گرچه مخلوق هستند، تعمیر دار جنت و مواد جهنم تابع اعمال اهل آن است. ‏ ‏ و در روایت است که زمین بهشت ساده است و مواد تعمیر آن اعمال بنی الانسان.‏‎ ‏و این مطابق است با برهان و کشف اهل مکاشفه، چنانچه بعضی از عرفای محققین گوید: ‏ «بدان، عصمنا الله و إیّاک، که جهنم از اعظم مخلوقات است، و آن زندان خداوند است در آخرت. و او را «جهنم» گویند برای بعید بودن قعر آن، چنانچه چاهی را که قعرش بعید است بئر «جهنام» گویند. و آن شامل حرارت و زمهریر است. ‏و در آن برودت است به آخر درجه آن، و حرارت است به آخر درجه آن، و بین اعلای آن و قعر آن هفتصد و پنجاه سال راه است. و مردم اختلاف دارند که آن مخلوق است یا غیر مخلوق. و خلاف مشهور است در آن. و همین طور در بهشت نیز اختلاف کردند. و اما پیش ما و پیش اصحاب ما، اهل مکاشفه و معرفت، آنها مخلوق هستند و مخلوق نیستند. ‏ اما اینکه گفتیم مخلوق اند، مثل آن است که مردی خانه ای را بنا کند و دیوارهای محیطه به فضای آن را فقط بر پا کند، در این صورت گفته شود که این خانه است، و وقتی که داخل آن شوی دیده نشود در آن مگر دیواری که بر فضا و ساحتی دایر است. ‏پس از آن، انشاء خانه ها و بیوت آن را نمایند به حسب اغراض ساکنان آن از غرفه ها و قصرها و مخزنها و آنچه سزاوار است در آن باشد.»- انتهی.‏‎ @nyaz_ir
‏برگی زرین از امام خمینی (۲۱۱) ‏‏ادامه سخن در مورد......«عمّرتم الدّنیا و أخربتم الآخرة‏» ‏ در حدیث است که رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، وقتی به معراج تشریف بردند، در بهشت ملائکه ای چند دیدند که گاه اشتغال به بنای ابنیه دارند و گاه از کار باز می ایستند. فرمود به جبرئیل: سبب این چیست؟ ‏عرض کرد: مواد این بناها که می کنند اذکار امت است. هر وقت ذکر گویند، موادی برای آنها حاصل شود، پس ملائکه مشغول بنا شوند، و وقتی آنها از ذکر باز مانند، این ها از عمل نیز باز ایستند.‏‎ ‏ ‏بالجمله، صورت بهشت و جهنم جسمانی همان صور اعمال و افعال حسنه و سیّئه بنی آدم است که در آن عالم به آنها رجوع کنند، چنانچه در آیات شریفه نیز به آن اشاره و تلویح شده، مثل قول خدای تعالی:‏‏  ‏وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِرا‎‏  ‏و‏‎‏قوله: إنّما هی أعمالکم تردّ إلیکم.‏‎ ‏ ‏و تواند بود که عالم بهشت و جهنم دو نشئه و دار مستقلی باشند که بنی آدم به حرکات جوهریه و سوقهای ملکوتی و حرکات ارادیه عملیه و خلقیه به سوی آنها مسافرت می کنند، گرچه هر یک از آنها حظوظشان از صور اعمال خودشان باشد.‏ ‏‏و بالجمله، عالم ملکوت اعلی عالم بهشت است که خود عالم مستقلی است، و نفوس سعیده سوق [داده ] می شود به سوی آن، و عالم جهنم ملوکت سفلی است که نفوس شقیه به سوی آن مسافرت کند. ولی آنچه به آنها در هر یک از دو نشئه رجوع می کند، صورت بهیه حسنه یا مولمه مدهشه اعمال خود آنها است. و به این بیان جمع بین ظواهر کتاب و اخبار، که به حسب ظاهر متخالف نماید، شود، و نیز موافق با برهان و مسلک اهل معرفت است.‏ @nyazz_ir
برگی زرین از امام خمینی (۲۱۲) ‏ ‏‏فصل ‏ ‏‏پوشیده نیست که کلام حضرت ابی ذرّ، رضی الله عنه، در این مقام کلام جامع و دستور محکمی است که انسان باید مواظبت بر آن نماید. پس از آنکه حضرت ابی ذرّ فرمود اعمالتان را به کتاب خدا عرضه دارید، و خداوند می فرماید:‏ ‏‏«مردم دو طایفه اند: ابرار، و آنها در نعیم اند، و فجّار، و آنها در جحیم اند.» ‏ آن مرد تشبث به ذیل رحمت کرد که اگر این طور است، رحمت حق تعالی پس کجاست؟‏ ‏‏جواب داد رحمت حق نیز جزاف نیست، و آن قریب به نیکوکاران است.‏ ‏‏بدان که شیطان ملعون و نفس خبیث امّاره بالسوء انسان را از طرق بسیاری مغرور می کنند و به هلاکت ابدی همیشگی می کشانند. و آخر تیری که در کمان دارند مغرور کردن انسان است، ‏ در اوایل امر به رحمت حق. ‏ و انسان را به واسطه این غرور از عمل باز می دارند. ‏و این اتکال به رحمت از مکاید شیطان و غرور آن است.‏ ‏‏و شاهد و دلیل آن این است که ما در امور دنیایی به هیچ وجه اتکال به رحمت حق تعالی نداریم و یکسره اسباب طبیعی و ظاهری را مستقل و کارکن می دانیم، به طوری که گویی در عالم مؤثری جز اسباب ظاهری نیست. و در امور اخروی غالبا اتکال به رحمت حق در گمان خود می کنیم و از دستورات خدا و رسول، صلّی الله علیه و آله، غفلت می نماییم، گویی خداوند ما را قدرت عمل نداده و راه صحت و سقم نیاموخته. بالجمله، در امور دنیایی تفویضی مسلک، و در امور‏ ‎‏آخرتی جبری مسلک می شویم، غافل از اینکه این هر دو باطل و غلط و خلاف دستورات انبیا، صلّی الله علیهم، و طریقه مستمره ائمه هدی و اولیای مقربین است. @nyaz_ir
‏برگی زرین از امام خمینی (۲۱۳) بالجمله، در امور دنیایی تفویضی مسلک، و در امور‏ ‎‏آخرتی جبری مسلک می شویم، غافل از اینکه این هر دو باطل و غلط و خلاف دستورات انبیا، صلّی الله علیهم، و طریقه مستمره ائمه هدی و اولیای مقربین است. ‏ ‏ ‏با آنکه آنها همه رحمت حق را معتقد بودند و ایمان آنها از همه بیشتر بود، با این وصف آنی غفلت از انجام وظایف نمی کردند و دقیقه ای از سعی و کوشش باز نمی ماندند. ‏ ‏بردار صحیفه اعمال آنها را مطالعه کن. ادعیه و مناجاتهای سید الساجدین و زین العابدین، علیه السلام، را ملاحظه کن و دقت نما ببین در مقام عبودیت چه معامله می کند و چه طور به وظیفه بندگی قیام می کند، ‏با این وصف، وقتی صحیفه اعمال حضرت مولای متقیان، امیر مؤمنان، علیه السلام، را می بیند، تأسف می خورد و اظهار عجز می کند!‏‎ ‏ ‏پس ما یا باید آنها را، نعوذ بالله، تکذیب کنیم و بگوییم اطمینان و امیان به رحمت حق نداشتند مثل ما! یا باید خود را تکذیب کنیم و بفهمیم که این ها که ما می گوییم از مکاید شیطان و غرور نفس است که می خواهند ما را از راه مستقیم منحرف کنند. ‏ پناه می بریم به خدای تعالی از شرّ آنها.‏ ‏‏پس ای عزیز، همان طور که حضرت ابی ذر دستور به آن مرد داده، علوم بسیار است ولی علم نافع برای امثال ماها آن است که با خود این قدر بدی نکنیم. بفهمیم که دستورات انبیا و اولیا، علیهم السلام، کشف حقایقی است که ماها از آنها محجوب هستیم. آنها می دانند که این اخلاق ذمیمه و اعمال سیّئه چه صورتهایی دارد و چه ثمراتی از آنها حاصل می شود، و این اعمال حسنه و اخلاق کریمه چه صورتهای خوب ملکوتی دارد. همه را فرمودند و دوا و درمان و درد و مرض را بیان کردند. ‏ ‏ تو اگر عاطفه با خود داری، باید از آن دستورات نگذری و درد خود را دوا نمایی و مرض خود را معالجه کنی، ‏ ‏خدا می داند که اگر با این حال که هستیم به آن عالم منتقل شویم، به چه مصیبتها و دردها و مرضها گرفتار می شویم. ‏ و الحمد لله أوّلا و آخرا.‏ @nyaz_ir
سلام گروه چالش های اخلاقی را در واتساپ با هدف زیباسازی رفتاری خود و دوستانمون ایجاد کرده ایم و تاکنون مباحث مختلفی را در این زمینه بررسی کرده ایم. ان شاالله از امروز بحث تازه ای در مورد ارتباط با نامحرم و آسیب های آن که با کمال تاسف بلای دامنگیری برای بسیاری از خانواده ها و دختران و پسران جوان شده است، سخن خواهیم گفت. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 اکنون شما عزیزان ارجمند را به عضویت در آن دعوت میکنیم، لطف کنید به گروه بیائید و در هر کانال و گروهی که دسترسی دارید، لینک آن را قرار دهید همچنین دوستان و آشنایان خود را نیز دعوت نمائید. لینک گروه: https://chat.whatsapp.com/DrLKF0bWZX1LCh101C7vJm سپاسگزار بزرگواری شما هستیم.
هدایت شده از صحیفه سجادیه
سلام بر همراهان عزیز با توجه به اینکه به ماه مبارک رمضان نزدیک شده ایم، ان شاالله در این روزها و شبهای دعا و مناجات، از روز اول، در گروه «چالش های اخلاقی» در واتساپ، شرح دعاى - «دعای پناهنده شدن به پروردگار، از مهالک اخلاقی»‏ را خواهیم داشت. شرح این دعا که در ۸۴ قسمت نگاشته شده، یاری دهنده ما در ترک رذائل و کسب فضائل خواهد بود. امید است بتوانیم در این ضیافت الهی از سفره اماممان حضرت زین العابدین علیه السلام بهره وافر بگیریم، ان شاالله 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://chat.whatsapp.com/DrLKF0bWZX1LCh101C7vJm ❇❇❇❇❇❇❇❇❇❇ لطفا دوستان و آشنایان خود را به گروه دعوت کنید. ضمنا در گروهها و کانالهایی که دسترسی دارید، لینک گروه را انتشار دهید تا افراد بیشتری از این فیض الهی بهره مند شوند و شما در ثواب آنها شریک باشید. خدا یار و مددکارتان باد.
هدایت شده از تفسیر قرآن
📖 چه زیباست لحظاتی که کلمات نورانی قرآن جان میگیرند، و تو........ مفهومی از آن کلمات را می فهمی..... و پیام خدایت را به جان میخری.... وقتی که همه گوش میشوی تا لب شکرشکن معشوق به سخن آید و تو را از باده عشق سیراب کند.... 💟 این کانال تفسیر قرآن است که جذبه ی آیاتش ملکوتیـان را گرد هـم آورده ... ما تفسیر قرآن را از ابتدای قرآن کریم آغاز کرده ایم حمد را خوانده ایم و اکنون به فهم سوره بقره مشغولیم.... ☺️ در این ماه رمضان، ماه بهار قرآن، تو هم به محفل ما بیا و جان خود را لیریز از معرفت قرآنی کن: eitaa.com/alquran_ir
هدایت شده از عمار ۲
سلام با عنایت به فیلتر شدن واتساپ، کانال سیاسی ما در ایتا فعال شد. برای دریافت خبر و تحلیل های روشنگرانه و تبیین موضوعات و حوادثی که پیش آمده، به آدرس زیر مراجعه فرمائید: @bidary_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
خبر خوش به لطف خدا موفق شدیم کانال نهج البلاغه را در روبیکا راه اندازی کنیم. ☺️کانال نهج البلاغه بیشتر یه دورهمی عاشقانه س که هدفش نشستن پای صحبت مولاست تا هم مولا جان رو بهتر بشناسیم و هم از برکات تربیت معنویشون مستفیض شیم ❣چشم به راهتونم عزیزانم https://rubika.ir/nahj_ir مولایم ✍تو کیستی که عقل بنی آدم را عاجز از درک خود کرده ای ... بیا ..... بیا ..... و ساعتی با ما مسکینان بنشین و آرام برایمان نهج البلاغه بخوان تا شاید فقط کمی از تو را درک کننیم .... ارحنا یا مَظهر العجائب و یا مُظهر الغرائب ....
🌹🌻🌹🌻🌺🌻🌸 ✋ سلام علیکم کانال «جهاد تبیین» در روبیکا راه اندازی شد. دوستان عزیزم طبق فرمایش رهبر عزیزمون مبنی بر واجب بودن «جهاد تبیین» و حضور در میدان کارزار فرهنگی و مقابله ی اصولی با جنگ نرم دشمن، این کانال در اختیار شماست. کانالی که واسـه بیداری و رشد جوان های خوب انقلابیمون و حضور درمسائل اجتماعی و سیاسی به روز دنیا، تازه ترین مطالب را در اختیار شما میگذارد. منتظر حضور شما هستیم روی لینک زیر کلبک کنید: https://rubika.ir/jahad_org
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 استاد عزیزمان حاج آقا افشاری(عمار رهبری) آنقدر ناگهانی به آسمان پرگشود که هنوز در باورمان نمی‌گنجد مرد بزرگی که کانالهای تفسیر قران صحیفه سجادیه نهج البلاغه اخلاق و... تنها گوشه ای از تلاشهای شبانه روزی او بود استاد عزیز‌مان تمام عمر پربرکتش را به تعلیم تربیت و تزکیه نفس جوانان و نوجوانان آینده‌ساز این مرز و بوم مشغول بود او اکنون دیگر در میان ما نیست تا از رفتار☆گفتار و عملکرد نورانیش بهره بریم ... و اینگونه خواستیم فقدان این استاد گرانقدر(عمار رهبری) مدیر و مسئول کانال را به اطلاع اعضای محترم برسانیم روحش شاد و یادش گرامی در ضمن کانال همچنان برای استفاده عموم باز است باشد تا باقیات صالحاتی باشد برای روح آن بزرگمرد
انالله و انا الیه راجعون حسرت‌هایی هست که هیچگاه از دل بیرون نمیرود نبودنهایی هست که با هیچ بودنی جایشان پر نمی‌شود مثل حسرت رفتن استادی بزرگ و جای خالیش تا همیشه