eitaa logo
نقد و بررسی آیین زرتشت و باستان گرایی
618 دنبال‌کننده
634 عکس
339 ویدیو
42 فایل
امیرالمؤمنین علی علیه السلام: هرگز نمی توانید راه رشد را بیابید، مگر آنکه راه انحراف را هم نشان دهید. ( خطبه ۱۴۷ نهج البلاغه)
مشاهده در ایتا
دانلود
مقایسه ی بندهایی از منشور کوروش بزرگ با قران(1) 🔶شبهه مقایسه ی بندهایی از منشور کوروش بزرگ با قران منشور كوروش:🔰 اينک که به ياري »مزدا« تاج سلطنت ايران و بابل و کشورهاي چهارگوشه جهانرا به سرگذاشته ام اعلام مي کنم که تا روزي که زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد دين و آئين و رسوم ملت هائي را که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زير دستان من دين و آئين و رسوم ملت هائي که من پادشاه آنها هستم يا ملت هاي ديگر را مورد تحقير قرار بدهند يا به آنها توهين نمايند. قرآن:👇 و با آنان بجنگيد تا فتنه اى بر جاى نماند و دين يكسره از آن خدا گردد پس اگر از كفر بازايستند قطعا خدا به آنچه انجام میدهند بيناست)۳۹(سوره انفال منشور كوروش:🔰 من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام تا روزي که زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد هرگز سلطنت خود را بر هيچ ملتي تحميل نخواهم کرد و هر ملتي آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند يا نکند و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند من براي سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد. قرآن:👇 با كسانى از اهل كتاب كه به خدا و روز بازپسين ايمان نمیآورند و آنچه را خدا و فرستادهاش حرام گردانيده اند حرام نمیدارند و متدين به دين حق نمیگردند كارزار كنيد تا با كمال خوارى به دست خود جزيه دهند)۲۹(سوره توبه(خلاصه شده) 🔷پاسخ 🔹ترجمه دروغین اشرف پهلوی ✳️ قبل از هر بحث علمی پیرامون محتوای منشور کوروش باید ثابت کنیم متن زیر که به عنوان ترجمه ی منشور کوروش که گاهاً در پوسترهای مختلف و کلیپ های ساخته شده جماعت کوروش دوست و باستان گرا دیده می شود به هیچ وجه ترجمه ی منشور کوروش نیست. و در هیچ منبع معتبری ثبت نشده است بلکه این همان ترجمه ی جعلی است که در زمان پهلوی توسط اشرف و نهادهای فرهنگی آن زمان به چاپ رسید و با هزینه ای هنگفت به زبان های دیگر نیز ترجمه و در سایر کشورها نیز منتشر شد. چگونه کوروش ادعا دارد که من بر آیین و رسوم ملتها احترام گذاشتم و بر ملتها آزادی دادم و حافظ مال و جان ملتها بودم؟ چگونه مدعی ست برده داری را از بین بردم و بر زنان و غلامان و کنیزان ارج نهادم؟! چگونه مدعی ست تصاحب سرزمین ها را به آرامی و با صلح انجام دادم؟! در صورتیکه تاریخ خلاف آن را نشان میدهد!! ✅ به گوشه ای از حقایق تاریخی در خصوص جنایات و افکار کوروش اشاره میکنیم: 🔸گزنفون آورده است که کوروش برای حمله و تسخیر شهر نینوا، روز عید را انتخاب کرد که مردم سرگرم جشن و شادی هستند. او به سپاهیان خود می‌گوید که خانه‌های مردم قابل احتراق است و ما می‌توانیم با پشتیبانی خدا و با مشعل‌های فراوانی که داریم، آنها را به آتش بکشیم تا ساکنان شهر در میان شعله‌های آتش بسوزند. 🔸یکی دیگر از تمدن‌هایی که به دست کوروش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان لیدی بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه هخامنشیان رهایی یابند، اما این قیام که به رهبری پاکتیاس بر پا شد، به فرمان کوروش بزرگ و به خشن‌ترین شکل ممکن سرکوب شد. 🔸کوروش همچنین فرمان داد تا خانه‌های بزرگان شهر را مصادره کنند و به سردارانی که مجاهدت بیشتری کرده بودند، واگذار شوند. او به مردان تحت امر خود اختیار داد تا اسیران جنگی را تحت مالکیت خود نگه دارند. 🔸 یکی دیگر از اعمالی که پس از تجاوز کوروش به بابل و تصرف آن کشور متداول شد، موظف کردن معابد و نیایشگاه‌ها به تأمین مخارج دربار از قبل نذورات مردمی بود. معابد موظف بوده‌اند که مرتباً و بنا به نیاز، بخشی از مایحتاج و هزینه‌های کمرشکن خاندان سلطنتی و تشریفات دربار را که همواره بر دوش مردم سنگینی می‌کرده است، تأمین کنند. http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
مقایسه ی بندهایی از منشور کوروش بزرگ با قران(2) 🔷ادامه پاسخ 🔸 برخی مدعی هستند که در بند بیست و ششم از استوانه‌ی کورش بزرگ، برده‌داری لغو شده است. اما حقیقت این است که در ترجمه ای (که در خاورمیانه‌ی موزه‌ی بریتانیا British Museum موجود هست) در ترجمه‌ی استوانه، بند بیست و ششم را چنین بیان داشتند: «برای مردم بابل ........ که بر خلاف خوا[ست خدایان] یوغی بر آنان نهاده بود که شایسته‌شان نبود، خستگی‌هایشان را تسکین دادم (و) از بندها (؟) رهایشان کردم. مردوک، سرور بزرگ، از رفتار [نیک من] شادمان گشت.» ✅ روشن است که کوروش‌ می‌گوید که یوغی بر مردم بابل نهاده شده بود و من آن‌ها را از این یوغ آزاد ساختم. اما به راستی مردم بابل همگی برده بودند؟ واضح است که چنین نبود و منظور از یوغ، حکومت بابل بود. که کورش ادعای ستمگر بودن آن را دارد. 🔸 مشاهده می‌کنیم که برخی، چگونه «رهانیدن عده ای محدود از بیگاری» را به «برانداختن برده داری» تعبیر نمودند، و این برداشتی نادرست و احتمالاً مغرضانه است. از خود استوانه نیز به روشنی فهمیده می‌شود که منظور از آن یوغ، حکومت فرومایگان بر مردم (بند سوم)، گستاخی به خدایان و بت‌ها (بند ششم) بود. 🔸کوروش‌بزرگ، فقط یهودیان را ازاد ساخت اما مردم بابل را از یوغ حاکمان بابلی خلاص نموده و آنان را زیر یوغ خود برد. 🔸آنان در حالیکه بانگ جشن و شادی در شهر پیچیده بود، وارد شهر شدند و هر آنکس را که می‌دیدند به ضرب تیغ از پای در می‌آوردند. گزنفون نقل کرده که: «کوروش به سواره نظام و سربازان خود فرمان داد هر کس را که در کوچه‌ها یافتند، بکشند». ✳️ ﭼﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﺩﯾﻦ ﻭ ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻫﺠﻤﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ» ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ شبهه ی ﺑﺎﻻ‌ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺷﺒﻬﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﯽ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺘﻮﻥ ﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﺳﻄﺤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺑﻮﯾﯽ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺭﺩ ﺷﺒﻬﺎﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺩﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ: 🔸ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺩﻳﻦ ﺻﻠﺢ ﺻﻔﺎ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺴﻂ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻭ ﺩﺍﻓﻌﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻴﺪﺍﻧﻴﻢ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺣﻖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﯾﻦ ﺁﯾات ﺷﺮﯾﻔﻪ، ﺳﻪ ﻗﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻨﮓ ﺫﮐﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ است؛ 🔸 ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ (ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻧﯿﺎﻃﻠﺒﯽ ﻭ ﻏﻨﯿﻤﺖ‌ﯾﺎﺑﯽ)! 🔸 ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﮑﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ (ﻧﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ)! 🔸ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﯿﭽﮑﺲ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺭﻭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﭘﯿﺮﺍﻥ ﻭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﺟﻨﮓ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺷﻤﺮﻧﺪ. – ﺇِﻥْ ﺟَﻨَﺤُﻮﺍ ﻟِﻠﺴَّﻠْﻢِ ﻓَﺎﺟْﻨَﺢْ ﻟَﻬَﺎ ﻭَﺗَﻮَﻛَّﻞْ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺍﻟﺴَّﻤِﯿﻊُ ﺍﻟْﻌَﻠِﯿﻢُ؛ ﺍﮔﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻠﺢ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﻮ ﻧﯿﺰ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﺘﻤﺎﯾﻞ ﺷﻮ ﻭ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﮐّﻞ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ. (ﺃﻧﻔﺎﻝ/ 61). ✳️ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﺎ ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺁﺧﺮ ﺁﻥ ﺟﻨﮓ ﺍﺳﺖ . ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﺫﯾﺖ ﻣﺸﺮﮐﯿﻦ ﭼﻬﺎﺭﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﻭ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ 🔹 ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ « ﻓﺎﺻﺒﺮ ﻋﻠﯽ ﻣﺎ ﯾﻘﻮﻟﻮﻥ» ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯼ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺪﮔﻮﺋﯽ ﻭ ﺯﺧﻢ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺻﺒﺮ ﭘﯿﺸﻪ ﮐﻦ ( ﻃﻪ / 130) 🔹 ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺑﺨﺸﺶ ﻭ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺫﯾﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ «ﻓﺎﻋﻔﻮﺍ ﻭ ﺍﺻﻔﺤﻮﺍ» ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺪﯾﻬﺎﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﻭ ﺍﺻﻼ‌ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ ( ﺑﻘﺮﻩ / 109 ) 🔹ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﺩﺭ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ «ﮐﻔﻮﺍ ﺍﯾﺪﯾﮑﻢ» ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺯ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﻣﺸﺮﮐﯿﻦ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﺪ ( ﻧﺴﺎﺀ /77 ) 🔹 ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ «ﺍﻗﺘﻠﻮﻫﻢ ﺣﯿﺚ ﺛﻘﻔﺘﻤﻮﻫﻢ» ﯾﻌﻨﯽ ﺑﮑﺸﯿﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﺮ ﺟﺎ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﯾﺎﻓﺘﯿﺪ ( ﺑﻘﺮﻩ / 191) ﺩﺳﺘﻮﺭ آخر ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﺮﮐﯿﻦ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﺋﯽ ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﺫﯾﺘﯽ ﺩﺭ ﺣﻖ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭﯾﻎ ﻧﮑﺮﺩﻧﺪ ﻫﻤﭽﻨﺎﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺁﯾﺎﺕ ﻗﺮﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ. http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
مقایسه ی بندهایی از منشور کوروش بزرگ با قران(3) 🔷ادامه پاسخ ✳️چرا پیامبر و امامان کنیز و غلام داشتند؟ آیا این برده‌داری نیست؟ 🔸درست است احکامى مانند احکام ازدواج با بردگان ، محرمیت با بردگان ،مکاتبه ( قرارداد براى آزادى بردگان )و.... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر (ص) و صدر اسلام اثبات مى‏کند. اما باید گفت که اسلام برنامه بسیار دقیق و زمانبندى شده ای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همه آنها تدریجا آزاد مى‏شوند. در برخورد اسلام با این مسأله باید به این نکات توجه داشت که: 🔹 اسلام هرگز ابداع کننده برده دارى نبوده است. 🔹 اسلام به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته است. 🔹اسلام براى آزادى بردگان طرح بسیار دقیق و حساب شده ای ارائه کرده است. زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مى‏دادند، که نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه وسیله‏اى براى ادامه زندگى. اگر اسلام با یک فرمان عمومى دستور مى‏داد همه بردگان را آزاد کنند ، یا بیشتر آنها تلف مى‏شدند و یا این جمعیت عظیم بیکار و گرسنه ای که محرومیت به او فشار ‏آورده به همه جا حمله‏ور می شد و درگیرى و خونریزى به راه انداخته نظم جامعه را مختل می کرد.بنابراین اسلام طرح و برنامه حساب شده ای وضع کرد تا اینان تدریجا آزاد شده و جذب جامعه گردند. ✅این طرح مواد زیادى دارد که عبارتند از : ماده اول - بستن سرچشمه‏هاى بردگى ماده دوم - گشودن دریچه آزادى ماده سوم - احیاى شخصیت بردگان ماده چهارم - رفتار انسانى با بردگان ماده پنجم – اعلام انسان‏فروشى بعنوان بدترین کار ! ✳️ پیشوایان اسلام اگر برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب همین برنامه حساب شده و حکیمانه اسلام بوده است و معاشرت آنان با بردگان به گونه ای بود که در بسیاری از موارد وقتی برده ای را آزاد می کردند آن برده حاضر نمی شد منزل امام (ع) را ترک کند. علاوه براین معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در بر خورد با این مسأله بسیار مهم ، در جهت از بین بردن برده داری بوده است. فرقان سایبری http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔶شبهه حدیث شریف از امام حسین (ع): ما از تبار قریش هستیم , هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد, زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت.... از بیانات امام حسین(ع) امام سوم شیعیان. «سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار ترجمه ی شیخ عباس قمی صفحه ۱۶۴»" 🔷پاسخ 1️⃣ ﺗﺮﺟﻤﻪ، اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ دارد از جمله ﻗﺴﻤﺖ "ﺑﯿﺎن" ﺑﻪ ﺑﻌﺪ در ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﮐﻼم اﻣﺎم (ع) ﻧﯿﺴﺖ و ﺗﻮﺿﯿﺢ رواﯾﺖ اﺳﺖ ! 2️⃣ رواﯾﺖ از اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) اﺳﺖ نه اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ (ع)! 3️⃣ از ﺟﻤﻠﻪ : «ﺳﻮء رأی اﻟﺜﺎﻧﯽ» ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، رﻓﺘﺎر ﺧﻠﯿﻔﻪ دوم ﺑﺎ اﺳﯿﺮان ﻓﺎرس ﻧﻘﻞ ﺷﺪه ﮐﻪ اشتباها ﻣﺘﺮﺟﻢ اﯾﻦ ﺑﺨﺶ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺪﯾﺚ ﻧﻘﻞ ﮐﺮده و بخش اﻋﺘﺮاض اﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ (ع) ﺑﻪ رﻓﺘﺎر ﺧﻠﯿﻔﻪ دوم را هم ﺣﺬف نموده اﺳﺖ ! 4️⃣. ایشان ﺧﻄﺎب ﺑﻪ ﺧﻠﯿﻔﻪ دوم ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮده ﮐﺮﯾﻤﺎن ﻫﺮ ﻗﻮﻣﯽ را اﺣﺘﺮام ﮐﻨﯿﺪ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﯾﻦ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻋﺠﻢ ﺣﮑﯿﻤﺎن و ﮐﺮﯾﻤﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ آﻏﻮﺷﺸﺎن را ﺑﺎ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﻪ روی ﻣﺎ ﮔﺸﻮده و اﺳﻼم را ﻗﺒﻮل ﮐﺮده‌اﻧﺪ و ﻣﻦ ﺣﻖ ﺧﻮدم و ﺑﻨﯽ ﻫﺎﺷﻢ را از آﻧﺎن ﺑﺨﺸﯿﺪم . 5️⃣. ﻫﯿﭻ ﻟﻐﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎل "ﻋﺠﻢ" را ﺑﻪ "اﯾﺮاﻧﯽ" ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻧﮑﺮده اﺳﺖ . ﻋﺒﺎرت «روﺷﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻋﺮﺑﯽ از ﻫﺮ اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﻫﺮ اﯾﺮاﻧﯽ از دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﺪﺗﺮاﺳﺖ ...» ﺟﺰء ﺣﺪﯾﺚ ﻧﯿﺴﺖ و ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه کتاب نسبت ﺑﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. 6️⃣. ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﺣﺪﯾﺚ: اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) می فرمایند: «ﻣﺎ ﻗﺮﯾﺶ ﻫﺴﺘﯿﻢ و ﺷﯿﻌﯿﺎن ﻣﺎ ﻋﺮب ﻫﺴﺘﻨﺪ و دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ ﻋﺠﻢ». * ﯾﻌﻨﯽ : ﺷﯿﻌﯿﺎن ﻣﺎ ﻣﻤﺪوح و ﻣﻮرد ﺳﺘﺎﯾﺸﻨﺪ ﭼﻪ ﻋﺮب و ﭼﻪ ﻏﯿﺮ ﻋﺮب و دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ ﻣﺬﻣﻮﻣﻨﺪ ﭼﻪ ﻏﯿﺮ ﻋﺮب و ﭼﻪ ﻋﺮب . 7️⃣ رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه و ﯾﮑﯽ از آﻧﻬﺎ رواﯾﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ. اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ». 8️⃣ ﺑﺮ ﻓﺮض ﮐﻪ ﻋﺠﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ، اﻣﺎم از اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻨﻬﺎ دارای ﺗﻌﺼﺒﺎت ﻗﻮﻣﯽ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺑﻪ ﻗﺮآﻧﯽ ﮐﻪ ﻋﺮﺑﯽ ﻧﺎزل ﺷﺪه اﺳﺖ اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ . 9️⃣. نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ص) ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد : «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 🔟. واژه ﻋﺠﻢ در ﻟﻐﺖ ﺑﺎر ﻣﻨﻔﯽ دارد و ﻣﺮاد از آن ﮐﺴﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺑﯿﺎن ﻣﺮاد ﺧﻮد ﮔﻨﮓ اﺳﺖ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻋﺮب ﺑﺎﺷﺪ. 1️⃣1️⃣. ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ در ﺻﺪد اﯾﺠﺎد ﺷﮑﺎف و ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ . 2️⃣1️⃣. در ﺳﻄﺮ آﺧﺮ ﻧﺎم ﮐﺘﺎب دﻗﯿﻖ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻧﺸﺪه و ﺑﻪ ﺟﺎی ﻣﺪﯾﻨﺔ اﻟﺤﮑﻢ واﻵﺛﺎر، ﻣﺪﯾﻨﺔ اﻷﺣﮑﺎم واﻵﺛﺎر ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه و ﻣﺠﻠﺪ آن ﻫﻢ آدرس دﻫﯽ ﻧﺸﺪه، ﮐﻪ ﺟﻠﺪ دوم اﺳﺖ . قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @nzartosht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.(قسمت اول) آیا ایرانیها به زور شمشیر مسلمان شدند؟؟؟ پاسخ به چند سوال مهم پیرامون ورود اسلام به ایران در برنامه روز شنبه ششم مهر حاج آقای کاشانی، ایشان در این برنامه به موضوع نحوه برخورد امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین با موضوع فتوحات در زمان خلفا پاسخ دادند. @nzartosht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(.قسمت دوم) آیا ایرانیها به زور شمشیر مسلمان شدند؟؟؟ پاسخ به چند سوال مهم پیرامون ورود اسلام به ایران در برنامه روز شنبه ششم مهر حاج آقای کاشانی، ایشان در این برنامه به موضوع نحوه برخورد امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین با موضوع فتوحات در زمان خلفا پاسخ دادند. @nzartosht
🔷حق تحصیل ویژه طبقات ممتاز بود.در دوره ساسانیان،تنها اطفال توانگران و خاندان جاه و نعمت،حق تحصیل علم داشتند.توده و طبقات متوسط از دانش و کسب فضیلت محروم بودند.این عیب بزرگ در فرهنگ ایران باستان،به قدری واضح و روشن است که حتی «خداینامه پردازان »و«شاهنامه نویسان »،با اینکه هدف آنها حماسه سرائی است،به آن نیز تصریح کرده اند.«فردوسی »،حماسه سرای معروف ایران،در«شاهنامه »داستانی آورده است که بهترین شاهد این مطلب است. 📚فروغ ابدیت ص75 ❗️مؤلف کتاب «تاریخ اجتماعی ایران »،که خود از پیشتازان ناسیونالیسم است، آنجا که از علل انحطاط و آشفتگی و نابسامانی عصر ساسانی سخن می گوید،حق انحصاری آموزش و پرورش را برای طبقات ممتاز چنین ترسیم می کند: 🗯«...در این دوره،تعلیم و تربیت و فراگرفتن علوم متداول،انحصار به مؤبدزادگان و نجیب زادگان داشته و اکثریت نزدیک به اتفاق فرزندان ایران،از آن محروم بوده اند». 📚تاریخ اجتماعی ایران ج2 ص26 ❗️حکمرانان ساسانی غالبا در حکومت خود،سیاست خشنی پیش گرفته و به زور شمشیر می خواستند مردم را مطیع خود سازند.مالیاتهای بسیار سنگین و کمرشکن از مردم می گرفتند،از این نظر مردم ایران عموما ناراضی بودند ولی از بیم جان خود نمی توانستند،سخنی بگویند.حتی مردمان مطلع و اشخاص کاردان نیز در دربار ساسانیان ارزشی نداشت.زمامداران ساسانی،بقدری مستبد و خودرای بودند که هیچ کس قدرت اظهار نظر در هیچ کاری نداشت.تاریخ،با اینکه همیشه به وسیله صاحبان قدرت و زور تحریف می شود،ولی بساط ظلم آنچنان گسترده بود که در گوشه و کنار تاریخ از ظلم و بی دادگری ستمگران، داستانهایی نقل کرده اند.قساوت قلب خسرو پرویز به حدی بود که ثعالبی می نویسد:خسرو را گفتند:که فلان حکمران را به درگاه خواندیم تعلل ورزید،پادشاه بلافاصله امر کرد که اگر آمدن او پیش ما به تمام بدن دشوار است،ما به جزئی از تن او اکتفا می کنیم،تا کار بر او آسانتر شود.بگویید:فقط سر او را به درگاه ما بفرستند » 📚ایران در زمان ساسانیان ص318 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به کتاب فروغ ابدیت ص67 به بعد @nzartosht
🔶سوال: آیا این گونه که ملی گرایان ترویج می کنند ایرانیان در زمان باستان زندگی خوبی داشتند و حکام انان دادگر بودند 🔷پاسخ : ❗️ما به شرح حال مختصری از ایران زمان ظهور اسلام که ساسانیان بر ایران مسلط بودند بسنده می کنیم تا معلوم شود که اگر اسلام به ایران نمی آمد ایرانیان چه وضعیتی داشتند. 🗯پادشاهان ساسانی،عموما تجمل پرست و پرتشریفات بودند.در عهد ساسانیان،ایرانیان پرچمی داشتند به نام «درفش کاویانی »،که معمولا در میدان جنگ برافراشته می شد و یا در جشنهای پرتشریفات ساسانیان،بر فراز کاخ آنها نصب می گردید،و این پرچم با جواهرات بسیار گرانبها تزیین شده بود.به قول یکی از نویسندگان:«جواهرات و اشیاء گرانبهای این پرچم بی همتا را به 1200000 درهم یا(30000 پوند)تخمین کرده اند» 📚زین العابدین رهنما ،پیامبر،ج1 ص42-43 ❗️در کاخهای افسانه ای ساسانیان،از بس جواهرات و اشیاء نفیس و قیمتی،و نقشه ها و تصویرهای حیرت انگیز فراهم گردیده بود که دیده بینندگان را خیره می کرد.اگر بخواهیم غرائب و عجائب این کاخها را بدانیم،کافی است فقط نظر خود را به یک قالی سپید و بزرگی بیاندازیم که در تالار یکی از کاخها انداخته بودند،به نام «بهارستان کسری ». 🗯«این قالی را زمامداران ساسانی،برای این تهیه کرده بودند که موقع عیش و عشرت سر حال باشند و همیشه مناظر زیبا و فرح انگیز فصل را تماشا کنند» 📚همان مدرک 🗯به طوری که می نویسند:«این قالی،دارای یکصد و پنجاه ذراع طول،و هفتاد ذراع عرض،و تمام تار و پود آن زربفت و جواهر نشان بود». 📚همان مدرک ❗️در میان پادشاهان ساسانی،خسروپرویز بیش از همه به تجملات علاقمند بود.شمار زنان و کنیزان و خوانندگان و نوازندگان حرمسرای او به چندین هزار تن بالغ می شد.حمزه اصفهانی،در کتاب «سنی ملوک الارض تجملات خسرو پرویز رابدینگونه شرح داده است: ❗️«خسرو پرویز سه هزار زن داشت،و دوازده هزار کنیزک ساز زن و بازیگر،و شش هزار مرد پاسبان او بودند،8500 اسب مخصوص سواری او بود،960 فیل،12000 استر مخصوص بردن بنه و هزار شتر داشت 📚سنی ملوک الارض ص420 ❗️سپس «طبری »اضافه می کند:«این پادشاه بیش از هر کس به جواهرات و ظروف و اوانی گرانبها و امثال آن علاقه داشت » 📚تاریخ طبری به نقل از کریستین سن ص327 🔷وضع اجتماعی ایران در زمان ساسانیان،به هیچ وجه بهتر از وضع سیاست و دربار نبود.حکومت طبقاتی که از دیر زمان در ایران وجود داشت،در عهد ساسانیان به شدیدترین وجهی درآمده بود.طبقات اشراف و روحانیان،کاملا از طبقه های دیگر ممتاز بودند.تمامی پستها و شغلهای حساس اجتماعی مخصوص آنان بود.پیشه وران و دهقانان از تمام مزایای حقوقی اجتماعی محروم بودند.به جز پرداخت مالیات و شرکت در جنگها وظیفه دیگری نداشتند. 🗯«نفیسی »،در باره ی امتیازات «طبقاتی ساسانی »می نگارد: ❗️«...چیزی که بیش از همه در میان مردم ایران نفاق افکنده بود،«امتیازات طبقاتی »بسیار خشنی بود که ساسانیان در ایران برقرار کرده بودند.و ریشه آن در تمدنهای پیشین بوده،اما در دوره ی ساسانی،بر سخت گیری افزوده بودند.در درجه اول،هفت خانواده ی اشراف،و پس از ایشان،طبقات پنجگانه،امتیازاتی داشتند.و«عامه ی مردم »از آن محروم بودند.تقریبا«مالکیت »،انحصار به آن هفت خانواده داشت .ایران ساسانی...در حدود«صد و چهل میلیون جمعیت »داشته است،اگر شماره افراد هر یک از هفت خاندان را،صد هزار تن بگیریم،شماره مجموع آنها،به «هفت صد هزار»می رسد.و اگر فرض کنیم که مرزبانان و مالکان که ایشان نیز تا اندازه ای از حق مالکیت بهره مند بوده اند،نیز هفتصد هزار بگیریم،تقریبا از این صد و چهل میلیون،«یک میلیون و نیم »حق مالکیت داشته و«دیگران همه »از این حق طبیعی خداداد«محروم بوده اند». 📚تاریخ اجتماعی ایران ج2 ص6 ،24 ❗️پیشه وران و کشاورزان که از تمام مزایای حقوقی محروم بودند ولی بار سنگین مخارج اعیان و اشراف را بر دوش داشتند،در حفظ این اوضاع سودی گمان نمی بردند.لذا بسیاری از کشاورزان و طبقات پست و پائین اجتماع،کارهای خود را ترک کرده و برای فرار از مالیاتهای کمرشکن،به دیرها پناهنده می شدند. » 📚لماذا خسر العالم ص70-71 ❗️مؤلف کتاب «ایران در زمان ساسانیان »،پس از آنکه از بدبختی کشاورزان و کارگران ایران می نویسد: ❗️«سپس از قول یکی از مورخان غرب به نام «امیان مارسیلینوس »،چنین نقل می کند:کشاورزان و کارگران ایران در زمان ساسانیان در نهایت ذلت و خواری و بدبختی بسر می بردند.در موقع جنگ،پیاده از عقب لشکر حرکت می کردند.طوری آنان را خوار و بی ارزش می شمردند که گویا بردگی برای آنان برای همیشه نوشته شده است و هیچ اجر و مزد در مقابل کار خود دریافت نمی کردند. » 📚ایران فی عهد الساسانیین ص424 ❗️در امپراطوری ساسانی،تنها اقلیتی کمتر از یک و نیم درصد از جمعیت،صاحب همه چیز بوده اند ولی بالغ بر نود و هشت درصد مردم ایران،همانند بردگان حق حیات نداشتند.
🔷، آری؛ ، هرگز! ❇️وطن از دیدگاه خداوند متعال چیز ارزشمندی است.[1] روایات متعددی نیز به موضوع وطن پرداخته است که به گونه‌ای می‌توان از آن پی به اهمیت وطن برد. 👈مثلا امیرالمومنین(علیه‌السلام)می‌فرمایند: 🔷«شهرها با حبّ وطن آباد مى شود.»[2] 👈البته وطن گرایی می‌تواند تبدیل به وطن پرستی شود تا جایی که فرد، وطنش را به جای خدا در مقام پرستش قرار دهد و حاضر شود عظمت وطنش را بر ویرانی وطن‌های دیگر و تمدنش را بر خرابه تمدن‌های دیگر، بنیان نهد و سطح مردمش را به بهای فقیر شدن ملت‌های دیگر بالا ببرد. ♦️البته این‌گونه در اسلام مذموم است. از دیدگاه اسلام، وطن_گرایی زمانی محکوم و مردود است که جنبه افراطی و منفی به خود بگیرد؛ یعنی موجب تبعیض در قضاوت، در دیدن و ندیدن خوبی‌ها و بدی‌ها، و در جانبداری‌ها شود.[3] 📚پی‌نوشت: [1]. ممتحنه/9-8؛ بقره/84 و... [2]. تحف العقول، ابن شعبه حرانى، حسن بن على، جامعه مدرسين‏، 1404 / 1363 ق‏، ص 207. [3]. خدمات متقابل اسلام و ایران، مطهری، مرتضی، انتشارات صدرا، 1377ش، ص51. اندیشه برتر @nzartosht
مانند علی لحن فصیحی داری در چهره خود نور ملیحی داری آقا حرم الله شده دلهامان در هر دل بی تاب ضریحی داری شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد. @nzartosht
‏عکسی از قتل عام گسترده‌ی عشایر غیور لر توسط رضاشاه خائن‌. حالا نوه‌ی همین جنایتکار مدافع حقوق قوم لر شده! @nzartosht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂😭نمی دونم با دیدن این کلیپ باید بخندم یا گریه کنم ... 👈آمریکائی ها توانستند هزار سال پیش خط رو اختراع کنند دانشگاه هاروارد دو هزار سال پیش ساخته شد و به پیشرفت علم کمک کرد ... http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
معرفی کتاب ورود اسلام به ایران و شبهات پیش رو نویسنده مصطفی محسنی نشر بوستان کتاب http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
معرفی کتاب باذان اولین شهید ایرانی مسلمان نویسنده مصطفی محسنی نشر مناره http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔶دین عربها و روضه برای کوروش ✅بعضی هستند که میخواهند دین را نماد بودن وانمود کنند و در مقابلش نژاد را قرار دهند و بگویند این بهتر است از آن ... اما نخوانده اند که پیامبر ص زودتر از اینها یه این غائله پاسخ داد: "الا ان العربیه لیست بأب والد و لکنها لسان ناطق فمن قصر به عمله لم یبلغ به حسبه"، «عربیت پدر کسی به شمار نمی رود و فقط زبان حرف زدن است، آنکس که عمل او نتواند وی را به جائی برساند، حسب و نسب او هم او را به جائی نخواهد رساند». ✅ همان بعضی ها در ادامه راه ، دست به دامن و خاص هم میشوند تا بتوانند در مقابل معارف قرآن و اهل بیت رقابت کنند و این مکتب را زنده نگه دارند و الا کم میاورند... ✅ خبر دارم که خرج میکنند ، محققین را به تحقیق در کتب قدیمی وا میدارند تا چیزی مقابل قرآن پیدا کنند ، مناسکی برای روزهای خاص پیدا کنند ، سجده کنند ، سخنران دعوت کنند و دیری نمیپاید که روضه بخوانند و و پخش کنند ... ✅ البته همه کسانی که میآیند به این قصد نمیایند... خیلی ها کلا اعتراض خود را به وضع موجود میرسانند ، خیلی ها برای شلوغیش میآیند و بعضی هم واقعا برای احترام به کوروش ... پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔻زرینکوب: در زماني كه شارلماني(امپراتور رم) در قلمرو خويش بزحمت مي توانست چند تن با سواد پیدا کند مسلمین در دربار مأمون با کتابهای افلاطون و ارسطو و اقلیدس و جالینوس سر و کار داشتند. دور زمین را اندازه می گرفتند و در مذاهب و عقاید فلاسفه و درباب طبقات ارضی و اجرام فلکی تحقیقات و مباحثات می کردند. 📌منبع: کارنامه اسلام , دکتر عبدالحسین زرین کوب , مؤسسه انتشارات امیر کبیر , چاپ بیست و دوم , ص 38 و 39 @nzartosht
اربعین یعنی چهل منزل عزا اربعین یعنی شبی بی انتها اربعین یعنی غریبی ، بی کسی اربعین یعنی همه دلواپسی اربعین یعنی چهل منزل سفر اربعین یعنی همه خوف و خطر فرارسیدن اربعین حسینی بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد
▪️ واکنش نماینده مردم همدان در مجلس به اهانت تماشاگران بحرینی و وطن فروشی پهلوی @nzartosht
🔶افسانه قصه سنجان 🔹امروز بیشتر زرتشتیان جهان در هندوستان زندگی می‌کنند. زرتشتیان بر اساس کتاب «قصه سنجان» مدعی هستند که ظلم و ستم عرب‌ها و «ایرانیانِ مسلمان شده» سبب شد که جمع زیادی از زرتشتیان ایران به هندوستان مهاجرت کنند. اما شواهد نشان می‌دهد که این داستان‌پردازی‌ها و ماجرای مهاجرت، دروغ و ساختگی است. 🔹دکتر عبدالله شهبازی در بخشی از مقاله‌ی «اقبال لاهوری، نریمان پارسی و صعود سلطنتی» با استناد به سخنان چند تن از دانشمندان پارسی هند، داستان مهاجرت زرتشتیان ایران به هند را رد کرده است. گزیده‏‌ای از این مقاله را می‌آوریم. 🔹کتاب «قصه سنجان» را یک موبد پارسی اهل نوساری به نام بهمن کیقباد در سال ۱۵۹۹ میلادی به فارسی نوشت. طبق این قصه پس از فتح ایران توسط مسلمین، گروهی از بقایای موبدان و اشراف ساسانی، که به حفظ آیین خود علاقمند بودند، به کوه‌های خراسان گریختند و قریب صد سال در آنجا پنهانی زیستند. سپس در حدود سال‌ ۷۷۵ میلادی، با قایق به سواحل هندوستان رفتند و در آنجا از سوی جادی رانا ـ شاه سنجان ـ مورد استقبال قرار گرفتند. زرتشتیان در این مسیر رنج‌های فراوان تحمل کردند. 🔷ردّ داستان از سوی پارسیان هند 🔹نریمان ـ اندیشمند پارسی ـ و پس از او برخی پارسیان دیگر اصالت قصه‌ی سنجان را رد کردند. برای نمونه ب. باتنا در سال ۱۹۴۳ در کنفرانس شرق شناسی بنارس پژوهشی در اثبات دروغین بودن این قصه ارائه داد. او تحقیق خود را با عنوان «قصه سنجان؛ دروغی آشکار» منتشر کرد. برخی از دلایل او در اثبات جعلی بودن این قصه چنین است: 🔸اولاً میان هند و ایران در دوران باستان رابطه‌ی گسترده وجود داشت. ایرانیان بر بخش‌هایی از هند حکومت کرده‌اند و از مدت‌ها پیش از اسلام، مراکز زرتشتی در هند برقرار بوده است. پارسیان کنونی هند از نسل زرتشتیان این دورانند نه بقایای فراریان موهوم. 🔸ثانیاً پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی، غالباً هیچ نوع فشار دینی بر ایرانیان زرتشتی اعمال نمی‌شده است. 🔸ثالثاً جادی رانا ـ شاه سنجان ـ وجود واقعی نداشته و "سلطان نشین سنجان" پدیده ای موهوم و زاییده‌ی خیال پردازی قصه نویس است. در هیچ نقطه ای از سرزمین گجرات هیچگاه منطقه ای به نام سنجان وجود نداشته است. 🔹بهرامشاه ناسیک والا ـ پژوهشگر پارسی دیگر ـ نیز ابراز حیرت می‌کند که چرا نهصد سال پس از وقوع حادثه باید داستان آن گفته شود؟! عجیب است اینگونه افسانه های مشکوک از سوی نویسندگان غربی نشر می‌یابند. ساموئل هانتینگون ـ استاد دانشگاه ییل ـ قصه سنجان را نقل می‌کند. آبراهام جکسون ـ زرتشتی شناس امریکایی ـ این مجعولات را قصه وار بیان می‌دارد. استادی آلمانی این داستان را به یک ایرانی مقیم آلمان هدیه می‌دهد و… . http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
قبال لاهوری نریمان پارسی و صعود سلطنتی.pdf
499.2K
دانلود مقاله «اقبال لاهوری، نریمان پارسی و صعود سلطنتی» اثر دکتر عبدالله شهبازی http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔶با سند و مدرک بیان کنید که چه شد که ایرانیان مذهب تشیع رو انتخاب کردند 🔷پاسخ برخی از اسباب تشیع در ایران: 1️⃣ایرانیان تحت ستم در عراق: 🔹در جنگ قادسیه حدود چهار هزار نفر ایرانی از لشگر ایرانیان گسسته و به سپاه اسلام پیوستند. و اسلام را از صمیم دل قبول کردند به این شرط که پس از پایان جنگ هر کجا خواستند بروند و با هر قبیله ای که خواستند پیمان ببندند و مانند دیگر مسلمین سهمی از غنائم داشته باشند اما متاسفانه پس از پیروزی اسلام بر سپاه ایران تمام قرار داد ها زیر پا گذاشته شد و تحقیر آنان آغاز گردید و ایرانیان به عنوان شهروند درجه دوم شناخته می شدند وبه عنوان موالی معروف گشتند. پست ترین و کم در آمد ترین کارها به آنها واگذار می شد العقد الفرید،ج3 ص413 🔹خلیفه دوم در طواف شنید که دو نفر با هم به زبان فارسی صحبت می کنند گفت به زبان عربی صحبت کنید زیرا سخن گفتن به فارسی مروت را از بین می برد الصراط المستقیم،ابن تیمیه،ص25 🔹ولی آنگاه که زمام خلافت بدست حضرت علی افتاد او به همگان یکسان نگریست. وقتی به ایشان اعتراض شد در پاسخ فرمود: « در کتاب خدا فرقی بین فرزندان اسماعیل و غیره نمی بینم» الغارات،ص46 🔹همین یکسان نگری مایه گرایش آنان به علی و خاندان او گشت به ویژه آنکه تحقیر موالی که در دوران امویان به اوج خود رسید و تاریخ تمام این تحقیر ها و بی عدالتی ها را به ثبت رسانده است. 2️⃣مهاجرت اشعریان یمنی به قم: 🔹فرزندان سعد بن مالک به نام‌های عبدالله و احوص از شیعیان حضرت علی در یمن بودند. آنان از ستم های امویان به ستوه آمدند. آنگاه که زید بن علی در سال 121 هجری قیام کرد، احوص فرماندهی سپاه زید را بر عهده گرفت .چون سپاه زید مغلوب گشت او دستگیر شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبدالله تصمیم گرفتند عراق را به قصد قم ترک کنند و همگی با خانواده های خود وارد قم شدند و از همان زمان قم مرکز تشیع در ایران شناخته شد. به تدریج بستگان آنها که همگی از قبیله اشعری بودند به قم آمدند و یک مرکز حدیثی و علمی و پایگاه شیعی را پدید آوردند. توضیح بیشتر را در تاریخ قم بخوانید تاریخ قم ص247 رجال نجاشی شماره 196 3️⃣مهاجرت امام رضا(ع) به خراسان: مهاجرت امام رضا یکی از علل گسترش تشیع در ایران گردید. استقبال با شکوه محدثان نیشابور از ایشان و درخواست استماع حدیث از آن حضرت نشانه عظمت اهل بیت در قلوب مردم خراسان بود. ورود آن حضرت به طوس و مناظرات وی با دانشمندان یهود و نصاری و محدثان اهل سنت و حتی با طبیعی ها و مادی ها سبب تفوق علمی آن حضرت بر دیگران شد عیون الاخبار ج2 ص139 🔹بدین ترتیب تشیع در منطقه خراسان گسترش یافت . 4️⃣مهاجرت علویان به ایران: پس از مهاجرت امام هشتم و پذیرش ولایت عهد گروهی از علویان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ایران مهاجرت کردند. مردم نیز به دلیل آنکه فرزندان پیامبر هستند احترام خاصی برای آنان قائل بودند .یحیی بن عبدالله بن حسن بن حسن پس از قیام شهید فخ با گروهی از کوفیان به دیلم آمدند و هجرت او بدین منطقه سبب گسترش تشیع گشت. علاوه بر منطقه دیلم ،طبرستان و مازندران امروز نیز زیر نفوذ علویان بودند. نگاهی به جغرافیای ایران نشان می دهد که در غالب نقاط ایران امام زادگان پراکنده شدند که با گفتار و رفتار خود تشیع را تبلیغ می کردند. با ضعیف شدن خلافت عباسی در بغداد در قرن چهارم آل بویه حکومت خود را از شیراز تا بغداد گسترش داد و چون تمایلات شیعی داشتند دست شیعه را در تبلیغ باز گذاشتند و به تدریج نهال تشیع در اکثر نقاط ایران حتی سیستان و بلوچستان رشد کرد . 🔹در قرن هفتم مغولان با سرکوب خلافت عباسی قدرت را بدست گرفتند و یکی از نوادگان چنگیز به نام سلطان محمد خدا بنده تشیع را برگزید و مذهب شیعه از رسمیت برخوردار شد و هسته های شیعی در غالب نقاط ایران از شرق تا غرب رو به رشد نهاد ولی رسمیت مذهب تشیع و انزوای دیگر مذاهب در عصر صفویان از آغاز قرن دهم شروع شد منابع جهت مطالعه و تحقیق: راهنمای حقیقت،سبحانی،ص52 سیمای عقاید شیعه،سبحانی،ص43 الملل و النحل،سبحانی،ج6 ص127 شبهات غدیر،عصیری ج3 ص120 به بعد قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
▪️داغی اگر نبود که گریان نمی شدیم ▪️لطفی اگر نبود مسلمان نمی شدیم ▪️یا ایّها الرّسول بدون دعای تو ▪️از پیروان عترت و قرآن نمی شدیم ▪️ فرارسیدن ایام شهادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) را به ساحـت مـقـدس امـام زمـان عـج الله و خدمت شماهمراهان عزیز تسلیت عرض میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقت تاریخی و به همراه مستندات دکتر نامدار استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ حتما ببینید @nzartosht