هدایت شده از فقه و معارف
🔻بیانات حضرت آیتالله خامنهای در تحلیل زندگی پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله):
مبارزه برای حفظ انسجام جامعه اسلامی از سختترین مبارزات پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) بود
💠رهبر انقلاب: یکى از سختترین مبارزات پیغمبر، مبارزه براى حفظِ انسجامِ جامعهى اسلامىِ آن روز بود که این مبارزه به نظر من از دشوارترین مبارزات پیغمبر بود. جامعهى اسلامى عربستان یک جامعهى قبایلى، با تعصّبهاى خاصّ قبیلهاى بود. حالا در یک چنین جامعهاى رسول اکرم بین این جامعه باید وحدت ایجاد کند.
١٣۶۵/٠٨/١٠
🔗مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از فقه و معارف
🔻مبارزه پیامبر اعم از نبرد فکری، سیاسی، تبلیغاتی و نظامی بود
مبارزات سیاسی-تبلیغاتی پیامبر از جنگهای بدر و احد کمتر نبود
💠رهبر انقلاب: مبارزه و جهاد پیغمبر به معناى مبارزه و نبرد با شمشیر فقط نیست، بلکه معنای مبارزه درگیرى و نبرد به معناى عام است؛ اعم از نبرد فکرى، نبرد سیاسى، نبرد تبلیغاتى و نبرد نظامى. البتّه زحمت مبارزهاى که پیغمبر در دوران قبل از هجرت در مکّه انجام میدادند، کمتر نبود از خطرات و زحماتى که در جنگهاى بدر و اُحد و خیبر و خندق و بقیّهى جنگها متوجّه پیغمبر بود.
١٣۶۵/٠٨/١٠
🔗مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از فقه و معارف
🔻بیانات حضرت آیتالله خامنهای در تحلیل زندگی پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله):
تداوم اهداف پیامبر در انقلاب ما، به مبارزه مستمر احتیاج دارد
💠رهبر انقلاب: آن هدف، آن فکر، آن ممشائى که پیغمبر شروع کرد و براى امّت خودش باقى گذاشت که امروز انقلاب ما و حرکتِ عظیمِ مردمِ ما بر اثر همان ممشا به وجود آمده و ادامه پیدا کرده، محتاج به یک مبارزهى مستمر و دائمى است؛ باید تلاش کرد و مبارزه کرد.
١٣۶۵/٠٨/١٠
🔗مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از فقه و معارف
🔻روش تحلیل زندگی پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله):
حوادث زندگی پیغمبر در جهاد مستمر دوران حیاتشان معنا میشود
💠رهبر انقلاب: هر حادثهاى در زندگى پیغمبر آن وقتى معناى حقیقى خودش را پیدا میکند که در مجموعهى این تاریخ بیستوسهساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معناى آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول خدا درج بشود؛ وَالّا بسیارى از این حوادثى که شما شنیدهاید از زندگى پیغمبر، به طور مجرّد و تنها، آن معناى حقیقى خودش را نمیدهد.
١٣۶۵/٠٨/١٠
🔗مطالعه متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از مجید نصیرایی
📸 حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم طبس فردوس سرایان و بشرویه در سالن ورزشی شهید سلیمانی حاضرشد و بازی هندبالیستهای طبس در لیگ برتر را از نزدیک تماشا کرد.
🔹 سومین بردپیاپی زغال سنگ طبس در مقابل کیمیا کاشت کردستان رقم خورد.
۹۹/۰۷/۲۴
☑️ @nasiraei_ir
🔗 Instagram.com/nasiraei_ir
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
22.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رمزگشایی از قتلی مرموز در قرون وسطی توسط محققان آمریکایی
بررسی سوءقصد به یک نجیبزاده با نقشآفرینی امپراتور بیزانس، خلیفه مسلمانان و همسر مقتول
ترور بیولوژیک حسنبنعلی(ع) با «مرکوری کلراید»
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
📸آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المومنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیلهگر درست شد، این ما را هدایت میکند به اینکه نه زیر بار #صلح_تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی.
📅 امام خمینی(ره) | ۲ شهریور ۱۳۶۵
🏴 @EMAM_COM
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ تفاوت تأويل با تعبیر
در سورهٴ «يوسف» بسياري از موارد با تأويل ياد شده است در آغاز قصه يوسف (سلام الله عليه) اينچنين آمده است كه من يازده ستاره را ديدم با شمس و قمر كه براي من سجده ميكنند.
آيه چهار سورهٴ «يوسف» اين است كه ﴿إِذْ قَالَ يُوسُفُ لاَِبِيهِ يَا أبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ﴾ بعد وقتي به آن مقام عزت رسيد برادران او و پدر و مادر او طبق اين نقل آمدند در برابر او خضوع كردند گفت اين تأويل رؤياي من است ﴿وَخَرُّوا لَهُ سُجَّداً﴾ گفت اين تأويل رؤياي من است كه من قبلاً ديده بودم ﴿وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَي الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّداً﴾ كه آيه صد سورهٴ «يوسف» است ﴿وَقَالَ يَا أَبَتِ هذا تأويل رُؤْيايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقّاً﴾ كه تأويل در حقيقت بي تناسب با تعبير نيست منتها تعبير رؤيا مربوط به عالم الفاظ و مفاهيم است كه يك معبّر از آن صورتي كه شخص به يادش است عبور ميكند تا به مطلبي كه به ذهنش برسد، برسد و چون از اين صورت عبور ميكند به آن مسئله اصلي ميرسد اين را ميگويند تعبير و اگر آن مسئله اصلي در خارج واقع بشود آن را ميگويند تاويل. پس تأويل آن وجود خارجي است تعبير اين صورت مفهومي است.
وقتي يوسف(سلام الله عليه) به آن مقام رسيد برادران او و همچنين پدر و مادر او طبق اين نقل در برابر او خضوع كردند و تواضع كردند فرمود اين تأويل آن رؤيا است يعني آنچه كه در آيه چهار همين سوره آمده است ﴿إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ﴾ اين ميشود رؤيا. اگر اين رؤيا را كسي براي اوتعبير ميكرد ميگفت تو به جايي ميرسي كه يازده نفر در برابر تو خضوع ميكنند و دو شخصيت هم به تو احترام ميكنند اين ميشد تعبير رؤيا وقتي اين واقعيت در خارج محقق شد ميشود تأويل رؤيا. پس يك رؤيا است و ديگري تعبير رؤيا و سومي تأويل رؤيا.
تأويل كاري با الفاظ و مفاهيم و معاني ذهني ندارد تأويل ميشود وجود خارجي. پس تعبير رؤيا غير از تأويل رؤيا است لذا يوسف(سلام الله عليه) فرمود ﴿هذا تأويل رُؤْيايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقّاً﴾ اين تأويل رؤيا است.
💬 آیتالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، سوره مبارکه آلعمران، آیه ۷
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ تفاوت تاویل با تفسیر قرآن؛
➖ قرآن فراتر از تفسیر، تاویل دارد
اينكه ميگويد ﴿إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً﴾ و آنكه ميگويد من ميبينم كه طبقي نان بر بالاي سر دارم و پرندهها از اين نان استفاده ميكنند اين شخصي كه گفت من خواب ديدم طبقي نان بر بالاي سر من است كه ﴿تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ﴾ اين نه به دلالت مطابقه، نه به دلالت ذم، نه به دلالت التزام، نه به دلالت ايمان، نه به دلالت اشاره به هيچ دلالتي از دلالات، دلالت بر اعدام ندارد اين از سنخ لفظ و مفهوم و استدلال و استنباط ميگذرد.
معنايي است كه به هيچ وجه نميشود از اين لفظ استفاده کرد. آن معوّل و آن معبّر كه ميگويد تو را اعدام ميكنند او از اين لفظ استفاده نكرد چون لفظ به هيچ وجه دلالت بر آن معنا ندارد. رابطه اين چيزي كه داراي تعبير يا تأويل است با آن شيئي كه تأويل اين است رابطه مثال و ممثّل است، رابطه صورت و معنا است نه لفظ و معنا، مثل كسيكه علم نصيبش ميشود در عالم رؤيا خواب ميبيند كه در استخر زلال شنا ميكند اگر بگويد من در استخر زلال شنا كردم اين كلمه و اين جمله به هيچ دلالتي از دلالات دلالت ندارد كه او عالم خواهد شد اين كار لفظ نيست، كار لغت نيست، كار المعجم و المنجد نيست، كار محاورات عرفي نيست اين راهي است كه انسان از مثال به ممثّل بگذرد اين را ميگويند تعبير رؤيا، تأويل رؤيا و قرآن گذشته از اينكه تفسير دارد، گذشته از اينكه تطبيق دارد تأويل هم دارد يعني قرآن گذشته از اينكه لفظ است و طبق محاورات عرفي با مردم سخن گفته است اديب از او استفاده ادبي ميكند، فقيه اصولي از او استفاده فقهي و اصولي ميكند، حكيم و عارف از او استفاده فلسفي و عرفاني ميكند گذشته از اينكه همه اين علوم مدرسه را تامين و تحصيل ميكند يك چيز ديگري هم دارد و آن تأويل است، آن را با درس خواندن نميشود فهميد ، آن كار فلسفه و عرفان نيست، كار فقه و اصول نيست، كار ادبيات نيست و كار لغت نيست و امثال ذلك.
چون اگر كسي بخواهد از اين آيه عبور بكند بايد راه بلد باشد كه اين آيه از چه حقيقتي حكايت ميكند اين تأويل است، اين را خدا ميداند و راسخين در علم، اين با درس و بحث حل نميشود چه حالا كسي فيلسوف باشد يا عارف باشد بخواهد قرآن بفهمد اين نيست، كسي فقيه يا اصولي باشد بخواهد قرآن بفهمد اين نيست.
مفسّر قرآن شدن آسان است اما معبّر قرآن شدن و معوّل قرآن شدن كار آساني نيست اين را ميگويند تأويل كه لفظ به هيچ وجه دلالت ندارد، از لفظ به هيچ وجه نميشود فهميد اما اين صورت، صورت همان معنا است آن معنا به اين صورت ظهور كرده است. فرمود قرآن تاويلي دارد و تأويل قرآن در قيامت ظهور ميكند و تأويل قرآن پيش خداست، در روايات هم آمده است كه ائمه(عليهم السلام) كه راسخين راستين قرآن كريماند عالم به تأويل قرآناند.
💬 آیتالله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، سوره مبارکه آلعمران، آیه ۷
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولله مرتکب گناه کبیره است کسی که فریاد نکند!
ای نمایندگان مجلس به داد ملت برسید!
ای مسئولان انقلاب به داد مردم برسید!
از دست رفت این ملت...
✅ به رادار انقلاب بپیوندید:
@Radar_enghelab