eitaa logo
افق انقلاب اسلامی
811 دنبال‌کننده
640 عکس
194 ویدیو
46 فایل
💠 این رسانه براساس اندیشه امام خامنه ای به #افق درخشان انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی و مسیر نیل به آن تمدن می نگرد 💠 تمدنی که رسالتش تربیت وآماده سازی امت جهانیِ پذیرای آخرین منجی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 یادبود مجاهد جانباز شهید حجت الاسلام سید «مهدی تقوی» از شهدای جنایت تروریستی مجلس (17 خرداد 96) 📌 مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی ثقفی ✅کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐 امّت دولت ساز ❓. شاید فکر کنیم که یک تعارضی وجود دارد. از یک طرف می‌گوییم تا دولت اسلامی نشود، مردم اسلامی نمی‌شوند، اما دولت را چه‌کسی باید اسلامی کند؟ غیر از مردم ؟! 🔹 این‌جاست که مطلب مهم دیگری بابش مفتوح می‌شود. این کار زمین‌مانده‌ی انقلاب است. اگر خواص اهل حق وسط میدان بیایند، کم‌کم مردم هم پای کار خواهند آمد. ما از این خواص تحت عنوان «امت دولت‌ساز» یاد می‌کنیم. 🔹ما یک امتی داشتیم که انقلاب را به پیروزی رساند. طبیعتا منظور از امت، همه‌ی ملت نیستند؛ امت کسانی هستند که چسبیده به ولی هستند. سلمان‌ها، ابوذرها، عمارها. این‌هایی که پای ولایت ایستاده‌اند. یک امت، انقلاب‌ساز بودند؛ یک امت، نظام‌ساز بودند؛ اما هنوز امت دولت‌ساز گرد هم نیامده‌اند. 🔹خواص اهل حقی که برای دولت‌سازی تلاش کنند، هنوز گم هستند. این همان باری است که بر دوش ماست که سنگینی می‌کند و برای برداشتن این بار، آقا می‌گویند دوباره انقلاب را بشناسید؛ خودتان را تربیت کنید برای برداشتن این بار. این‌جا عرصه‌ی جهاد و شهادتی است که بزرگ‌تر و ارزش‌مندتر از دفاع مقدس است. در دفاع مقدس چند نفر جبهه رفتند؟ تقریبا 1 میلیون نفر برای جنگ در صحنه بودند. جهاد دیگر باید امروز بشود، جنسش از جنس تشکیل دولت اسلامی است. 🔴. درس گفتاری از مجاهد جانباز شهید حجت الاسلام سید مهدی تقوی در دوره آموزشی "فرآیند انقلاب اسلامی" ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 رسیدن به تمدّن اسلامی یک ضرورت است 🔹 به ‌نظر ما بهترین راه زمینه‌سازی برای ظهور ــ که وظیفه منتظران حقیقی است ــ ایجاد یک نمونۀ تمدّنی است. که به‌ عنوان تعیین شده است، نقش زمینه‌سازی برای ظهور را به‌عهده دارد. 🔹انقلاب اسلامی با نشان‌دادن ابعاد موفق و متعالی تمدن اسلامی، به بشریت می‌گوید که جز اسلام و تعالیم اسلام و روش‌های برخاسته از اسلام، راه دیگری برای بشریت ــ ولو برای بشر عادی ــ وجود ندارد و انسانی که در عصر غیبت زندگی می‌کند، می‌تواند با رهبری یک فرد غیرمعصوم اما کاملاً متکی به تعالیم اسلام ــ که از نگاه ما همان ولایت فقیه است ــ تمدنی بسازد که از تمام تمدن‌های بشری برتر باشد. 🔹اگر ما واقعاً توانستیم یک چنین تمدنی را که برتر از تمدن‌های بشری و تمدن غرب است، درست بکنیم، موجب می‌شود که بشر به اسلام توجه کند. درواقع، نقش انقلاب اسلامی این است که بشر را به خودش دعوت نمی‌کند، بلکه موضوع دعوت انقلاب اسلامی دعوت به حضرت حجت علیه السلام است. 🔹اگر ما توانستیم چنین نمونه‌ای را درست کنیم، ولو نمونه‌ای کوچک و با فاصله زیاد از مدنیت دوران ظهور، و به بشر بگوییم این چیزی‌که ما درست کرده‌ایم، نمونه کوچکی است از آنچه بشریت انتظارش را باید بکشد، باعث می‌شود که انسان‌ها از تمام تمدن‌های بشری روگردان شوند. وقتی بشر به این مرحله رسید، ما به او افق را نشان می‌دهیم و می‌گوییم تمدنی در پیش است که ما تصویری از آن نداریم، اما قاطعانه می‌گوییم آن تمدن از تمدنی که ما آن را ساخته‌ایم، انسانی‌تر و متعالی‌تر و کامل‌تر است. 🔹 این کار موجب توجه عاشقانه بشر به حضرت حجت خواهد شد. به‌نظر ما این مطلب معنای آن روایتی است که می‌گوید در دوران ظهور، حضرت حجت برای همه شناخته شده است؛ وگرنه مگر صرفاً با کتاب می‌توان حضرت را به جهان معرفی کرد؟! بهترین راه برای معرفی منجی به انسان‌ها، نشان‌دادن یک الگوی عملی، ولو کوچک و با فاصله، اما وفادار و خواستار آن الگوی اصلی است. آیا با این نگاه، تمدن‌سازی اسلامی ضرورت نمی‌یابد؟! 📌 حجت الاسلام ثقفی، مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚧 شبهه ی عدم امکان تحقق تمدّن اسلامی در عصر غیبت (1) 📌 در پاسخ به شبهه‌ای که امکان تحقق تمدن اسلامی در عصر غیبت را منتفی می‌داند، باید به دو مسئله توجه داشت؛ چرا که اساساً این شبهه به دو صورت مطرح می‌شود: 1⃣ یکی اینکه می‌گویند از روایات و متونی که دوره غیبت را توصیف کرده‌اند، تمدن و هدف تمدنی را نمی‌توان استنباط کرد. 2⃣ صورت دیگر این شبهه آن است ‌که می‌گویند در دوران کنونی، که دوره سلطه مدرنیسم و تسلط روزافزون و همه‌جانبه آن بر تمام ابعاد و زوایای زندگی انسان است، امکان ایجاد الگوی متفاوت وجود ندارد 🔹 در پاسخ به شبهه اول باید گفت شبیه کسانی که امروزه می‌گویند از روایات عصر غیبت، تمدن و معنای تحقق تمدن در نمی‌آید، قبل از تشکیل انقلاب اسلامی هم می‌گفتند که تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت ممکن نیست. اما بهترین دلیل بر امکان شیء، وقوع آن است؛ یعنی از آن‌جایی که انقلاب اسلامی رخ داد، پس گفته شما غلط است. 🔸 امروز عده‌ای هستند که می‌گویند اگرچه امکان به‌دست گرفتن حکومت وجود دارد، اما امکان ساختن جامعه اسلامی و تمدن اسلامی وجود ندارد؛ این گروه برای مدعای‌شان مثال می‌زنند: با وجود سپری شدن بیش از 37 سال از انقلاب اسلامی، هنوز نتوانسته‌ایم حجاب مردم را درست کنیم؛ سینمای کشور، دانشگاه‌ها و علومی را که در آن تدریس می‌شوند نتوانسته‌ایم اسلامی کنیم؛ و هنوز هم که هنوز است بانک‌های ما اسلامی نشده‌اند و... 🔹 جواب ما به این گروه آن است؛ اولاً شما یک قدم عقب‌نشینی کردید؛ چون قبلاً می‌گفتید انقلاب و تشکیل حکومت هم ممکن نیست، اما الآن چیز دیگری می‌گویید. ولی این را باید بدانید که بعد از انقلاب یک اتفاق مهم‌تری افتاده و آن تأسیس نظام اسلامی است؛ عظمت این مقوله بیش‌تر از خود انقلاب اسلامی است. چون انقلاب در کشورهای مختلف زیاد رخ داده، اما ما بعد از انقلاب آمدیم و گفتیم نظام اسلامی؛ نظامی که نه شرقی و نه غربی است. گفتیم که نظام ما نه سوسیالیستی است و نه لیبرالیستی است، بلکه اسلامی است. این یک کار خیلی بزرگی بود. (ادامه دارد . . .) 📌 حجت الاسلام ثقفی، مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🚧 شبهه ی عدم امکان تحقق تمدّن اسلامی در عصر غیبت (2) 🔸ممکن است بعضی‌ها بگویند که فقط اسم این انقلاب اسلامی است؛ مثل خیلی از کشورهای دیگری که جمهوری اسلامی هستند! اما ما در پاسخ می‌گوییم که این‌گونه نیست؛ چراکه در قانون اساسی ما یک سری محکماتی وجود دارد که آن‌ها تعیین‌کننده اسلامی بودن نظام هستند. معنای تأسیس نظام اسلامی یعنی خواست مردم و تحقق خواست مردم برای تشکیل حکومت اسلامی. این مسئله در سال 1358 اتفاق افتاد و مردم با انتخاب‌شان گفتند که اسلام می‌تواند الگویی متفاوت از آنچه را غرب و شرق به‌دنبال آن هستند محقق کند. 🔹 در یکی از اصول اولیه قانون اساسی به این نکته تصریح شده و آمده است که تمامی قوانینی که در این قانون اساسی و در مقررات دیگر وجود دارد، محکوم به اسلام باید باشند و اصلاً اسلام حاکم بر تمام اصول دیگر است. این اصل معنایش این است که اگر الآن ما نفهمیدیم و یک قانونی گذاشتیم که اسلامی نبود و یک ساختاری ایجاد کردیم که اسلامی نبود و بعداً متوجه غیراسلامی‌بودنش شدیم، دیگر آن قانون و ساختار غیراسلامی مشروعیت نخواهد داشت و می‌توانیم اصلاحش کنیم، 🔹برای مثال؛ اکنون متوجه شده‌ایم که بانک ما غیراسلامی است و هرچقدر هم که می‌آییم ظاهرش را ترمیم و زینت می‌کنیم، باز نمی‌تواند یک ساختار مالی و پولی اسلامی باشد؛ کاری که باید بکنیم این است که آن را کلاً برچینیم و یک ساختار پولی و مالی دیگری ایجاد کنیم، یعنی اگر به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم آن را کلاً اصلاح کنیم و یک ساختار دیگری ایجاد کنیم، باید آن را کنار بزنیم. این نشان می‌دهد که نظام اسلامی یک هویت مستقلی دارد و همین برای غرب ناگوارتر از انقلاب اسلامی و برای ما هم بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی بوده است. 🔹 امام راحل به‌سرعت این مرحله را محقق کرد. دلیل سرعت و اصرارش هم این بود که می‌دانست اگر طواغیت متوجه بشوند و هشیار شوند، نخواهند گذاشت؛ کما اینکه هشیار شدند و ما را از سال 1358 تا الآن در مرحله سوم انقلاب اسلامی ــ یعنی مرحله دولت‌سازی ــ متوقف ساختند. 👈 اساساً داعش و ماجرای "دولت اسلامی شام و عراق‌" را برای بدل‌سازی دولت‌اسلامی‌ای که مدنظر انقلاب بوده است، به‌راه انداخته‌اند، یعنی ابتدا در مسیر دولت‌سازی انقلاب اسلامی مانع ایجاد کردند و بعداً سراغ الگوی بدلی رفتند تا قبل از آنکه ما به الگوی حقیقی دولت اسلامی برسیم، فضای گفتمانی دولت اسلامی را آلوده کنند. ✳️ بنابراین، پاسخ ما به شبهه یادشده این است که چون ما توانستیم دو مرحله اول انقلاب اسلامی را با قدرت جلو بیاییم، به‌همین منوال می‌توانیم مرحله جامعه اسلامی را هم محقق کنیم؛ و اگر جامعه اسلامی را محقق کردیم، تمدن‌سازی هم امر ممکنی خواهد بود، پس اینکه می‌گویند امکان چنین تمدنی وجود ندارد، پاسخش این است کما اینکه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ممکن شد، تحقق جامعه و تمدن اسلامی هم ممکن هست. 📌 حجت الاسلام ثقفی، مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
مکر و حیله در 🔻یکی از علائمی که فرد می تواند به وسیله آن اسلامی یا طاغوتی بودن مدیریتی که انجام می دهد را متوجه شود به این معنی که بفهمد مدیریتی که انجام می دهد اسلامی است یا طاغوتی، باید ببیند مدیریتی که انجام می دهد همراه با غلو طلبی و برتری جویی است یا نه؟ 🔶قرآن در مورد یکی از صفات فرعون به عنوان و در سوره یونس، آیه 83 می فرماید : ...اِنَّ فِرعَونَ لَعالٍ فِی الارض و اِنَّه لَمِنَ المُسرِفِین < ... درحقیقت فرعون در زمین برتری می جست و او از اسرافکاران است> 🔶مدیری که روحیه برتری جویی و غلو طلبی دارد هر چند فعالیت و خدمات بسیاری در زمینه راه‌ها، اتوبان‌ها، کارخانه‌ها، تشکیلات، قانون‌های مفید، حفظ جامعه از خطرها، رشد در ابعاد مختلف خدماتی و... انجام دهد یا چه بسا محلی که مدیریت می کند را به بهشت خیالی تبدیل بکند، مدیریتش طاغوتی است و کاری جز و و انجام نداده. 🔶وقتی برتری جویی در انجام فعالیت ها دخیل شد هر چند در قالب خدمت باشد می شود مکر و حیله و استعمار؛ چرا که این خدمات را انجام میدهد تا وسیله قرار دهد برای رسیدن به برتری که نفسش می خواهد، می خواهد روحیه برتری جویی که خودش دارد را ارضاء کند. 🔺روحیه برتری جویی با «توحید» و «اسلام» نمی‌سازد؛ این روحیه را در توحید و در مدیریت اسلامی، باید از ریشه درآورد و خشکاند. مدیر در مدیریت اسلامی اگر در خدمت به دیگران بالاترین خدمات را هم انجام می دهد خدا را می‌بیند، برای خدا انجام میدهد و وقتی فقط برای خدا حرکت کرد، همه این رذایل در او از بین می‌رود. 📚بر گرفته از جزوه مدیرت توحیدی ص ۹۴،۹۵ (درس گفتاری از استاد علیپور) ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| امکان تحقّق جامعه اسلامی در عصر غیبت 📌بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ ☑️ را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔴 روایات نافیِ امکان تحقّق تمدن اسلامی در عصر غیبت ‼️ 🔹 در مورد استنادی هم که به برخی آیات و روایات می‌کنند تا اثبات کنند تحقق تمدن اسلامی در زمان غیبت ممکن نیست، باید اجمالاً بگوییم که ما در زمینه استناد به روایات و آیات در خصوص زمان غیبت، با مشکل اجتهادی جدی‌ای روبه‌رو هستیم، یعنی با روایات و آیات باب غیبت، مواجهه‌ای مانند مواجهه با سایر ابواب فقهی نداشته‌ایم و اساساً در این حوزه از دین، فقاهت اتفاق نیفتاده است، به‌بیان‌روشن‌تر، فقاهت در زمینه مهدویت برای روشن‌کردن و دقیق‌‌ترنمودن معانی روایات و حل تعارضات روایات مختلف با هم، صورت نگرفته است؛ فلذا استناد به آن‌ها در این خصوص، استناد ناقصی است. 🔹 الحمدلله کسانی که با اتکای به آیات و روایات درخصوص مهدویت منبر می‌روند، در جامعه ما زیاد هستند(!) اما افرادی که با قوه اجتهادی به‌سراغ آن روایات و آیات بروند و کار تخصصی پیرامون آن‌ها انجام دهند، بسیار اندک‌اند، بنابراین، عمدتاً استناداتی که به این دست روایات و آیات می‌شود، دلالت‌هایی ضعیف دارد و به‌نحو دیگری قابل توجیه خواهند بود. ✳️ در کل، بشر باید مزه تمدن اسلامی را بچشد؛ زیرا که همه انسان‌ها دارای آن ظرفیت عقلانی و فکری‌ای نیستند که از روی کتاب به اسلام و تمدن اسلامی ایمان بیاورند. اکثر انسان‌ها به الگو و نمونه عینی محقق‌شده ایمان می‌آورند. این‌که اسلام آمده و در کنار پیامی که آورده، اسوه‌ای هم معرفی کرده است، به‌خاطر همین است. خدای متعال در قرآن کریم، پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله را اسوه معرفی کرده است، به همین دلیل امروزه انقلاب اسلامی هم برای دعوت جهانیان برای حرکت به‌سمت عصر ظهور، حرف از تمدن می‌زند. 📌 حجت الاسلام ثقفی، مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
✳️ مراتب ضیافت الله 🔅ان‌شاء‌اللَّه، اميدوارم كه اين عيد سعيد به همه مسلمين و همه مظلومان جهان، خصوصاً ملت شريف ايران، مبارك باشد. 🔅من فكر مى‌كردم كه اين ضيافتى كه شما مؤمنين دعوت برش شديد، كه ضيافت اللَّه است، اين چى است. دعوت شديم به ضيافت اللَّه. 🔅و ضيافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوى. اين مرتبه مادى ضيافت اللَّه است كه همه كسانى كه دعوت شدند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشئه، چشمپوشى از شهوات است و ترك آن چيزى كه قلب انسان؛ يعنى، روح طبيعى انسان بهش مايل است، آنها را بايد ترك كند. اين ضيافت خداست. 🔅و اين ضيافت سايه ضيافت‌هايى است كه در طول عالم وجود تحقق دارد، منتها در عالم ماده به اين صورت است كه ترك شهوات طبيعى است، شهوات جسمانى است و در عالم مثال، ترك شهوات خيالى است و در عالم بعد از مثال، ترك شهوات عقلانى است، روحانى است. 🔅شهوت در هر جا به يك صورت تحقق دارد. در اين عالم به همين طورى [است] كه مى دانيد و در عالم بعد از اين عالم؛ عالم مثال، شهواتى كه انسان در عالم مثال دارد بالاتر از شهواتى است كه در عالم طبيعت دارد و جلوگيرى از آن هم مشكل‌تر است. 🔅و ضيافت اللَّه در آنجا اين است كه از آن شهوات انسان منصرف بشود از شهوات نفسانى، آن شهوات نفسانى اى كه الآن عالم گرفتارش است. 🔅شهوات عقلانى هم كه بالاتر از اين شهوات است، ضيافت اللَّه در آنجا باز اين است كه از آن شهوات عقلانى هم بايد دست برداشت. 🔅و در همه اين مراتب هم شيطان وارد است كه نگذارد شما در اين ضيافت اللَّه استفاده كنيد؛ در عالم طبيعت نگذارد، در عالم خيال نگذارد، در عالم عقل هم نگذارد. و دست‌برداشتن از آن آمال عقلانى نيز مشكل‌تر از دست‌برداشتن از اين آمال ديگر است. آمال نفسانى كه پايين‌تر از آمال عقلانى است، عالم را به آتش كشيده. 🔅تمام اين جنگ‌ها و تمام اين نزاع‌هايى كه در اين عالم واقع مى‌شود، چه در يك عائله واقع بشود يا در همه عالم، كه آن هم يك عائله است، تمام اينها از همين سركشى نفس است. 🔅و ضيافت اللَّه در آنجا، كه ما دعوت بر آن شديم، اين است كه وارد بشويم در آنجا و ترك كنيم آن شهوات نفسانيه را، و اين بسيار مشكل است. شهوات جسمانى آسان‌تر است تركش تا شهوات بالاتر، تا برسيد به شهوات نفسانى. تا آن آخر انسان مبتلاست به اين شهوات نفسانى. و ضيافت اللَّه هم در آن عالم اين است كه ما دعوت شديم كه ترك كنيم اينها را. اينجا ظل آنجاست و آنجا روح اينجاست، و شهواتِ عقلانى هم كه در بسيارى از تمام عالم پرتو انداخته است، اين بالاتر از شهوات روحانى و نفسانى و جسمانى است، و ضيافت اللَّه هم در آنجاست كه آن هم ترك بشود. 🔅ضيافت اللَّه به ترك اين چيزهاست؛ براى اين‌كه ضيافت، رفتن در حضور آن كسى است كه انسان را دعوت كرده است. خدا دعوت كرده است، ما هم در اثر اين، در دنبال اين دعوت وارد مى‌شويم در ضيافت. 🔅آيا ما در اين ماه رمضان، در اين ضيافت وارد شده‌ايم و ترك كرده‌ايم شهوات جسمانى را؛ فضلًا از شهوات خيالى و شهوات نفسانى و شهوات عقلانى؟ اين ديگر هر كسى دست خودش است كه خيال كند، ببيند چه كرده است. آيا در محضر حق تعالى است كه دعوت كرده است ما را، ما رفته‌ايم در اين محضر؟ وارد شده‌ايم در اين محضر تا استفاده بكنيم يا وارد نشده‌ايم؟ 🔅در مسائل بالاتر از اينجا هم هست. اينها مراتبى است از آن ضيافت، فوق اين ضيافات كه آن ضيافت اهل معرفت است. خدا همه را دعوت كرده است به اين ضيافت، و اهل معرفت و كُمَّل از اوليا در آن ضيافت وارد مى‌شوند و مى‌توانند. 🔅البته نادرى مى تواند از عهده برآيد و فوق اين همه مقامات، آن جايى است كه ديگر ضيافتى در كار نيست؛ مضيفى و ميهمانى و مهماندارى و ضيافتى در كار نيست. آنچه در وهم تو نايد آن است كه اصل مسأله ديگر مى‌رسد به جايى كه ضيافتى در كار نيست. 📚صحيفه امام، ج20، ص: 268 t
📚 توجّه عمیق به مکتب امام خمینی(ره) 🔸 ما اگر بخواهيم يک ارزيابي آسیب شناسانه داشته باشيم از وضع نهضت و انقلاب اسلامي بعد از پيروزي در طول اين سالها — نه اينکه بخواهيم جامع همۀ ابعاد، انقلاب اسلامي را به بحث بگذاريم و بررسي کنيم— ، بايد فکر کنيم که آيا آن مکتبي که مبدأ اين انقلاب شد، آن مکتب توانست خودش را در عرصه هاي مختلف حکومت و اجتماع و فکر و علم و توليد علم بيابد و آيا اين انديشه در مجاري علمي و فکري خودش در حکومت ما جريان پيدا کرد. 🔸 اگر پاسخ ما به اين سؤال مشخص نباشد ـ حداقل نمي گويم منفي باشد ـ جاي دارد که ما يک مقداري عميق تر بشويم در مورد اين مکتب، ببينيم حضرت امام(ره) دربارة فقهي که فلسفة عملي حکومت است چه نگاهي دارد؟ و اين نگاه امام چه وضعي در جامعه ی علمي ما —دانشگاه و به خصوص حوزه — دارد. ببينيم آيا آن تلقّي که امام از اجتهاد داشت و آنچه که به عنوان اجتهاد معرفي کرد، چقدر ادامه پيدا کرده است، اگر ما در اين زمينه پاسخ روشني نداريم، پس بايد در پاسخ به اين سوال بعدي که چقدر ما پيشرفت کرده ايم، ريشه ی بعضي از عدم پيشرفت ها را در عدم توجه و پيشرفت در اين عرصه بدانيم. 🔹 شنيده ايد که امام(ره) موضوع زمان و مکان را به عنوان دو عنصر تعيين کننده در اجتهاد تعيين مي کنند و مي فرمايند مجتهد بايد به مسائل زمان خودش احاطه داشته باشد، و همینطور ایشان از ويژگي هاي يک مجتهد جامع اين موارد را می شمارند: آشنايي با روش برخورد با حيله هاي فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادي، اطلاع از کيفيت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سياستها و حتي ـ عجيب تر ـ سياسيون. يک مجتهد اگر سياسيّون ( يعني جريانهاي سياسي را) نشناسد، مجتهدِ جامعی نيست. فرمولهاي ديکته شده از سوی آنان، درک موقعيت و نکات قوت و ضعف دو قطب سرمايه داري و کمونيسم— که در حقيقت، استراتژي حکومت بر جهان را ترسيم مي کنند— از ويژگي هاي دیگر يک مجتهد جامع است. 🔹يک مجتهد جامع بايد زيرکي و هوش و فراست هدايت يک جامعه ی بزرگ اسلامي و حتي غير اسلامي را داشته باشد. يعني مجتهد بايد مدير باشد، بايد هدايت کننده باشد، اگر چنانچه اینگونه نباشد، باز هم مجتهد جامعي نيست. 👈 اينها بايد در تعريف اجتهاد لحاظ بشود و علاوه بر خلوص و تقوي و زهدي که در شأن مجتهد است ، باید واقعاً مدير و مدبّر هم باشد. 👈باید نگاه مجتهد به حکومت طوری باشد که حکومت در نظر مجتهد واقعي ـ اين قيد واقعي را توجه بفرماييد ـ فلسفه ی عملي تمامي فقه در تمامي زواياي زندگي بشريت باشد. (ادامه دارد) . . . 📌 درس گفتاری از حجت الاسلام ثقفی ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
📚 تفقّه و حقیقت تفقّه ✳️ يادمان بيايد امام فرمودند: اسلام ناب ناشناخته است و امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا ، اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانیان آن باشم. 🔹 همینطورایشان مسئلة تفقّه و حقيقت تفقّه و کشف حقيقت تفقّه را مطرح کردند، يعني معلوم است که تفقّه هم يک حقيقتي دارد و همين تعبيرِ حقيقت تفقّه نشان مي دهد که امام نگاه ديگري به مسئله ی تفقه دارد و اين حقيقت بايد کشف بشود، چه کسي کشف مي کند؟ 🔹ایشان می فرمایند : " سلام بر آنانکه تا کشف به پیش تاختند". حال ، کساني که مرزهاي کشف حقيقت تفقه را درنورديدند چه خصوصيتي دارند؛ ادامه ی اين عبارت نشان مي دهد که اينها فقهاي در ميدانهاي واقعي درگيري اسلام با جبهه ی مقابل اسلام هستند. ✳️ " سلام بر آنانکه تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بند بند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره پاره پیکرشان گواهی کرده است و حقا از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظاری نمی رود که در دعوت بحق و راه خونین مبارزه مردم خود اولین قربانیها را بدهد. و مهر ختام دفترش شهادت باشد." (پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به روحانیت) 📌 درس گفتاری از حجت الاسلام ثقفی ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰 چیست؟ (قسمت اول) 🔹 نهضت اسلامی مردم ایران در دهۀ پنجاه و شصت، دو مرحله ی پیروزی و تشکیل را با موفقیت پشت سرگذاشت. اما در ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی در بین مسئولین و نخبگان مباحث جدی و دقیقی که با توجه به جزئیات، شِما و نمایی از آینده انقلاب را نشان دهد، وجود نداشت. در هم ریختگی‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و بافاصله اندکی پس از آن، آغاز جنگ تحمیلی، برای توجه و پرداختن به این مهم مجالی باقی نگذاشت. 🔹در طول سالها، مبانی نهضت به صورت عام ، قبلا از سوی مقام معظم رهبری همچون امام راحل مورد استفاده قرار گرفته بود. 📌 اما این خلاء نظری به عنوان یک آسیب و تهدید جدی برای نهضت اسلامی مطرح بود تا اینکه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در سال 1370 در دیدار با مهمانان خارجی دهه ی فجر، در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره ی « » باب یکی از کلیدی ترین مفاهیم راهبردی شان را گشودند؛ 🔹 وضعیت نامناسب ادامه داشت... 📌 تا اینکه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سال ۱۳۷۹ با ورود حساب‌شده و دقیق به این مسئله و ترسیم که با شکل‌گیری انقلاب اسلامی آغاز شد و برای تحقق اهداف والای این انقلاب باید تمامی آن مراحل طی شود، به این وضعیت ناپسند پایان دادند و جهت و مسیر را برای کسانی که توانایی یاری انقلاب اسلامی را برای رسیدن و گذر از این مراحل دارند، روشن کردند. 🔸ادامه دارد... 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔺 دولت اسلامی واقعی 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔻ارتباط معنویت و دولت اسلامی/امیرالمؤمنین بهترین الگوی دولتمرد اسلامی 🔹جمع بین تلاش و سازندگی مادی با تلاش و سازندگی معنوی یعنی همین، لذا شما می‌بینید که آن کسی که در اسلام اهل سازندگی مادی است، أزهد خلق الله هم اوست. 🔹امیر المومنین علیه الصلاة و السلام ،با دست خود چاه و قنات حفر میکرد و آنگاه که آب به ضخامت گردن شتر فوران نمود از چاه بیرون آمد،با همان لباس کار گل آلود ،کنار چاه نشست و بر کاغذ نوشت که«این آب را برای فقرا وقف کردم و صدقه قرار دادم». 🔹یعنی چون به آبادانی جایی پرداخت ،آنأ در راه خدا انفاق میکند. 🔹 منفق ترین،سازنده ترین،به ماده پردازنده ترین و از لحاظ معنا برترین و بالاترین. 🔹این نتیجه تربیت و نشانگر برنامه رفاه مادی و معنوی اسلام است. 🔺بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیون و مبلغان در آستانه ماه محرم۱۳۷۵/۲/۲۶ 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
✅فساد ناهماهنگ ✍عین ثابت 🔻رئیس جمهور قاطع ما وزرا رو به خط کرده و از قوه قضائیه خواسته که به طور جدی به ماجرای واردات غیر قانونی خودرو خارجی که از اون بوی میاد رسیدگی کنن. 🔷این یه خبرِ خیلی مسرت بخشی بود. و امیدوار بودیم خیلی زودتر از اینا همه ی قوا جمع بشن و این فساد لعنتی اقتصادی رو جمعش کنن 🔷اما یه حسی به آدم می گه الان خیلی از عزیزان مفسد اقتصادی نشستن به این حکم نگاه می کنن و یه جوری به هم دیگه می گن نترسین نترسین ما همه با هم هستیم 🔷حالا چرا؟ براتون می گم. فساد بر دو نوعه. فساد هماهنگ و فساد نا هماهنگ. فساد هماهنگ اونه که یه آدم دم کلفت مثلا برادر رئیس یه قوه، برادر معاون رئیس یه قوه یا فرزند دلبند یه شخصیت انقلابی بالا سرش باشه و همه چی با او هماهنگ شده باشه. 🔷فساد ناهماهنگ هم اونه که چند تا آدم بی سر و پا و بی اصل و نسب بخوان یه شبه خودشون رو به باشگاه مفسدان و مختلسان با پدر مادر برسونن. 🔷این نوع فساد ناهماهنگ چیز بدیه و باید باهاش سریع و قاطع برخورد کرد والا اگه کسی بخواد با یکی از اون فسادهای هماهنگ برخورد کنه ممکنه یهو یه کسی اعلام جنگ بکنه یا اینکه یه نامه بی سلام بده و توش دود و آتیش و بنزین بذاره و همسر مکرمه ش دستور بدن که مردم 🔷 پس اولین گام واسه اینکه ببینیم این حکم قاطع رییس جمهور محبوب تیغش می بره یا نه اینه که مشاهده نماییم ایشون با فساد هماهنگ هم برخورد می کنن یا اینکه سوء تفاهم شده و منظورشون همون فساد نا هماهنگ بوده 👀 هیچی . برادرای مفسد مشغول کارشون باشن و نظم رو بهم نزنن 👀 برادرا جمع نشین. یه تصادف ساده س . متفرق شین 👀 ضمنا می گن متهم اختلاس‌ پرونده ثامن الحجج از کشور گریخته 🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶 👇کانال قلف👇 https://eitaa.com/gholf_ch 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌺حضرت معصومه سلام الله علیها محکم خداوند در برابر حملات دستگاه ابلیس ✍در بخوانید:↙️ ✅ @ofogh_es
✍حضرت معصومه سلام الله علیها محکم خداوند در برابر حملات دستگاه ابلیس 🔹مطلبی که در باب بزرگان و اولیاء خدا وجود دارد این است که آن ها به خود در قبال عبور دادن امت به سمت ظهور واقف بوده اند و در طول عمر مبارک خود با نگاه به بلندمدّت و با انگیزه‌ هدایت امّت از ظلمات به نور، نه فقط برای عصر خود بلکه برای کل تاریخ، طرح ریزی و حرکت کرده اند. 🔸تلقی این است ،همان طور که امام رضا علیه السلام در هجرتشان به سمت مشهد و خراسان بدنبال یک کار عمیق فرهنگی _ معنوی و یک کار بزرگ اعتقادی بوده اند، امام زاده ها نیز برای تحقق این هدف مجاهده ات کرده اند. 🔹حرکت حضرت معصومه (س) نیز یک خاص بوده و در ادامه‌ی جهاد امامان شیعه در جهت حاکم کردن دین حق در جامعه باید فهم شود، لذاست که وقتی حضرت معصومه (س) در مسیر بیمار شدند، با توجه به جایگاه تکوینی قم، فرمودند : من را به قم برسانید. 💢با توقف حضرت معصومه (س) در قم این شهر تبدیل به و بستری برای ادامه نهضت انبیا در برابر دستگاه فراعنه تاریخ شد که انقلاب اسلامی ایران نیز از این کهف آغاز و به پیروزی رسید . اما هنوز نهضت ادامه دارد و به ظهور گره خواهد خورد. اگر بناست در برابر این فتنه عظیم که وادی ظلمات بپا می کند، پناهی داشت و از شدن در دستگاه شیطان در امان ماند باید وارد این پناهگاه شد و طبق نقشه راه انبیای الهی پیش رفت. انشالله 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) ✅ https://eitaa.com/ofogh_es
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #موشن_گرافیک 🔻فرایند ایجاد قدرت الهی و اسلامی 🔺شاخص های دولت اسلامی #مقام_معظم_رهبری 🔸 #افق را ببینید:↙️ (کانال تخصصی #دولت_اسلامی) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔹غربت مقوله دولت اسلامی در فضای مجازی #دولت_اسلامی #فرایند_5_مرحله_ای #داعش 🔸در #افق بخوانید:↙️ (کانال تخصصی #دولت_اسلامی) @ofogh_es
📌غربت مقوله در فضای مجازی 🔻با گذشت بیش از 18 سال از طرح مسئله ی و به تبع آن بحث دولت اسلامی و حرکت به سمت آن توسط امام حاضر انقلاب اسلامی، متاسفانه نه تنها در تبیین این مقوله در فضای رسانه ای و مجازی کاری در خور صورت نگرفته است، بلکه این مسئله در طرف مقابل با استفاده از غفلت جبهه انقلاب به انحراف هم کشیده شده است. 🔻با یک جستجوی ساده در فضای وب پیرامون واژه ، می شود دریافت، تصویری که از دولت اسلامی در فضای مجازی منتشر می شود، همان تصویر کریه و زشت و و تروریستی است و ناخود آگاه مخاطب با شنیدن عبارت دولت اسلامی، به یاد جنایت های فراوان این گروه تکفیریِ عامل استکبار خواهد افتاد. 🔻 می توان گفت این مسئله ناشی از کم کاری جبهه حزب اللّه در تبیین و نشر این و مسئله دولت اسلامی در فضای مجازی است . با اینکه مقام معظم رهبری با بیان انقلاب اسلامی و تاکید بر مرحله سوم یعنی دولت اسلامی راه اتصال این انقلاب به انقلاب مهدی موعود(عج) را تحقق مرحله سوم در زمان حاضر می داند ولی هنوز هم در فضای نخبگانی انقلابی کشور افرادی هستند که نمی‌توانند مراحل پنجگانه را به درستی بشمارند. 🔻حال با این اوصاف اگر خطر را جدی احساس می کنیم و بر خود فرض می دانیم این فرمانِ امام کنونی انقلاب را جامه ی عمل بپوشانیم، نیاز است با همتی مضاعف و با تلاشی مجاهدانه در این عرصه نیز ورود پیدا بکنیم و با روشن ساختن ابعاد مقوله دولت اسلامی، آن تصویر زشت و مخوفی که از دولت اسلامی در اذهان پدید آمده را بر هم بزنیم که این خود گامی است برا رسیدن به دولت اسلامی. 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰 چیست؟ (قسمت دوم) 🔻 که توسط مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه و ترسیم گردید به این شکل بود: 1.انقلاب اسلامی 2.نظام اسلامی 3. 4. جامعه اسلامی 5. تمدن اسلامی 🔹البته به نهضت اسلامی، موضوع جدید و بدیعی نبود و از گذشته ی دور و حتی قبل از انقلاب هم در گفتگوها و فعالیت های سیاسی و علمای شیعه مورد استفاده قرار می گرفته است. 🔹اکنون بعد از بیانات مقام معظم رهبری در سال 1379با تاخیری بسیار، مدتی است موضوع "" در محافل، مجالس، تریبونها و رسانه ها بین نخبگان جامعه مطرح می شود. 🔹می توان گفت این عنوان با محتوای خاصی که مورد نظر است و در این کانال بحمدالله به آن هم خواهیم پرداخت، تقریبا از اواسط دهه 80 بر سرزبانها افتاد ولی آماج کج فهمی، اغراض و سیاست زدگی ها قرار گرفت. 📌 در این کانال با یاری خدا عمدتا به موضوع (به عنوان یکی از مراحل )پرداخته و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا و چگونه مبحث در جامعه ما مطرح شد ؟ 🔹طبعا برای پاسخ به این پرسش مباحث جانبی دیگری هم وجود دارد که ناگزیر به پرداختن آنها هم هستیم . لذا به طور اجمالی مفاهیمی چون انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی، نهضت اسلامی، فرآیند تحقق اهداف اسلامی نیز مورد بررسی و دقت نظر قرار خواهند گرفت. 📌 توشه ما در تمامی راه، تعالیم امام خمینی (ره) و آموزه های مقام معظم رهبری، می باشد. 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) ✅ @ofogh_es
تامل⁉️ ➖ دقیقا این مبانی کدام ها هستند؟ ➖ وظیفه آحاد حزب اللهی وانقلابی در قبال این مبانی فکری چیست؟ 🔻 #افق ببینید↙️ (کانال تخصصی #دولت_اسلامی) @ofogh_es