eitaa logo
افق حوزه
16.5هزار دنبال‌کننده
18.9هزار عکس
787 ویدیو
776 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ در مسیر نفر (3) 🔵 اهمیت و جایگاه معارف قرآنی و تفسیر در حوزه‌های علمیه 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی ⭕️ استفاده بهینه از قرآن چند مرحله دارد. یک مورد این‌که انسان قرآن را با تدبر بخواند. خداوند یک برنامه زندگی را برای ما فرستاده است و ما که طلبه هستیم، می‌توانیم جملات عربی را متوجه بشویم... ➕ متن کامل yon.ir/p0Lu6 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ گفتمان‌سازی مفاهیم قرآنی ⭕️ بخش دیگری که وظیفه ما طلاب است، این است که با مفاهیم قرآن گفتمان‌سازی کنیم و این‌، جزء فرهنگ عمومی جامعه باشد. در قدیم قرآن در فرهنگ عامه مردم حضور داشت و اگر می‌خواستند کسی را به غذا تعارف کنند، می‌گفتند: بسم‌الله. وقتی یک کاسب اول صبح مغازه‌اش را باز می‌کرد، می‌گفت: بسم‌الله، الهی به امید تو که ناشی از فرهنگ قرآنی بود و این‌ها به برکت تلاش علمایی بود که تلاش می‌کردند، زندگی روزمره مردم قرآنی بشود. ⭕️ ما طلاب وظیفه داریم، قرآن را تبدیل به گفتمان و فرهنگ عمومی کنیم تا فرهنگ بالفعل و عمومی جامعه قرآنی بشود و این کار مهمی است که زندگی توده مردم رنگ و بوی قرآن بگیرد. ⭕️ شما مستحضر هستید که هر نوع ارتباط با قرآن نورانیت می‌آورد؛ مگر این‌که از روی مخالفت و لجاجت با قرآن باشد؛ حتی اگر کسی که سواد ندارد و نگاه به قرآن کند، باعث رشد او می‌شود. ⭕️ ما داستان کربلایی محمدکاظم را شنیده‌ایم که او بی‌سواد بود؛ ولی اگر کتابی را به او نشان می‌دادند، روی لغات قرآن دست می‌گذاشت و می‌شناخت. این‌ها حقیقتی است که هر نوع ارتباط با قرآن، باعث نورانیت می‌شود و همین که مفاهیم قرآنی وارد فضای فرهنگی توده مردم بشود. بسیاری از مشکلات حل می‌شود و بسیاری از آمادگی‌ها را برای پذیرش حقایق فراهم می‌کند. این‌ها مراحلی بود که بنده عرض کردم و اگر تأمل بشود، شاید مراحل دیگری هم باشد.  حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی yon.ir/p0Lu6 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ درباره وجه استحباب زيارت اربعين، دو امر بيان شده است، يكي روايت امام حسن عسكري عليه‌السلام است كه در آن زيارت اربعين، يكي از علائم مؤمن دانسته شده است و ديگري تعليم زيارت اربعين به صفوان‌بن مهران جمال توسط امام صادق عليه‌السلام. 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ در مسیر نفر (4) 🔵 ضرورت تحول و ارتقای اخلاقی- تربیتی حوزه 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری 💎 حوزه‌های علمیه همواره و در طول تاریخ، کانون تربیت عالمان ربانی و سربازان روحانی امام زمان عجل الله.. ➕ متن کامل yon.ir/352C5 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 ضرورت یک برنامه‌ریزی جامع برای تحقق برنامه‌های اخلاقی و تربیتی در حوزه‌های علمیه 💎 همه ارکان حوزه، از شورای عالی حوزه گرفته تا شورای شهرستان‌ها تا مدیران حوزه‌های علمیه باید دغدغه اولشان تهذیب و سپس آموزش باشد مرحوم استاد مجتهدی می‌فرمودند به نظر من اول باید پرورش و بعد آموزش باشد، این به دلیل دیدگاه قرآنی است و یزکیهم باید در مرحله اول مورد توجه قرار بگیرد چراکه تزکیه اصل ورود ما در این عالم است که «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» 💎 خداوند در سوره شمس یازده قسم می‌خورد یکی به نفس انسان و به سازنده انسان و نتیجه این قسم‌ها این است که «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا» کسی رستگار شد که این نفس را تزکیه کند پس تزکیه اصل است و مقدم بر تعلیم و تعلم است. نه این‌که بگوییم حالا یاد بگیریم بعد برویم تزکیه کنیم یا این‌که تزکیه کنیم بعد یاد بگیریم این‌ها باید همراه با هم باشد اما ترتب دارد تزکیه به‌عنوان هدف برتر است و تعلیم هم به‌عنوان یک هدف به نوعی برتر است و برتری هر کدام به لحاظ نیاز است. 💎 محور عمده فرمایشات آیت‌الله مجتهدی در تربیت طلاب همین مسایل اخلاقی بود. صحبت‌های ایشان هم شامل مواعظ بود که طلبه تنبه پیدا کند که کجا آمده و به چه دلیل آمده و برای چه دلیلی باید درس بخواند، این‌ها اساس است و نکته دوم صحبت‌های ایشان تعالیم اخلاقی و فضایل و رذائل بود. اوائلی که خدمت ایشان رسیدیم می‌فرمودند هر روز یک صفحه از معراج السعاده و یک صفحه از رساله عملیه را بنویسید تا هم با فقه آشنا بشوید و هم با مباحث اخلاقی و خود ایشان هر روز جلسات عمومی داشت و دقایقی برای یک دسته از طلاب تازه وارد تا سال اول و دوم و نیز طلاب قدیمی‌تر، هم فقه می‌گفت و هم مسایل اخلاقی را مطرح می‌کرد و روایات را می‌خواند... حجت الاسلام والمسلمین تحریری yon.ir/352C5 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 منابر اقتصادی ویژه ایام محرم وصفر (8) ⚫️ منبر هشتم: الگوی مصرف در اقتصاد مقاومتی/پرهیز از حرام و اسراف ⭕️ حرام خوری نکنیم اسلام تاکید زیادی بر مصرف روزی حلال و طیب دارد و حرام خواری را موجب از بین رفتن برکت در زندگی و بروز بسیاری مشکلات در زندگی می‌بیند ➕ متن کامل yon.ir/lpAmo 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ در مسیر نفر (5) 🔵 علم کلام و کارکردهای آن 🔘 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه 💎 با توجه به تعریفی که امروزه از علم کلام در اختیار داریم، علم کلام گستره وسیعی پیدا کرده است و شاید بسیاری از بحث‌هایی که مربوط به اسلام‌شناسی و حتی مباحثی که مربوط به علوم تجربی است..   ➕ متن کامل yon.ir/Sf2xL 🔰 @ofogh_howzah 
🔴 وضعیت علم کلام در حوزه های علمیه ⭕️ در حال حاضر آموزش کلام تک‌بعدی و مانند سبک دوره‌های گذشته اعمال می‌شود. ما امروزه بحث‌های نسبت دین با تصوف و عرفان، علم و عقل، اخلاق و مدرنیته را پیش رو داریم که لازم است، در آموزش کلام به آن‌ها بپردازیم و اگر بعدها دانشی به‌نام کلام یا فلسفه سیاسی به‌وجود آمد، مسایلی مانند دین و دموکراسی، دین و جامعه مدنی، دین و لیبرالیسم را در آن علم بحث می‌کنیم ⭕️ اما الآن سؤال‌های مهم جامعه ما این است که چه نسبتی بین دین و دموکراسی یا لیبرالیسم و سوسیالیزم وجود دارد و کسی که دین‌پژوه است، لازم است تا به این سؤالات پاسخ بدهد. آن‌قدر که امروزه چنین سؤالاتی در جامعه مطرح است، بحث اثبات وجود خدا مطرح نیست. ⭕️ یا این‌که درس‌های کلامی ما چندان به مباحث حوزه مهدویت نمی‌پردازند و نتیجه این می‌شود که حدیث وصیت را که فقط در الغیبه (ص107 و 108) شیخ طوسی آمده است، مستمسک قرار می‌دهند و می‌گویند: احمد اسماعیلی که در بصره بوده، نایب امام است و بعد می‌گویند: احمد الحسن، همان احمد اسماعیلی است و بعد کم‌کم بگویند: مهدی خود اوست؛ در حالی که اگر در آموزش مسایل کلامی، روایات مهدویت به‌صورت تخصصی آموزش داده شود، از بسیاری از انحرافات پیشگیری خواهد کرد؛ در حالی که می‌بینیم، اثبات وجود خدا تا معاد که در آموزش عقاید خوانده می‌شود، به‌صورت قدری دقیق‌تر در تلخیص الهیات آیت‌الله سبحانی خوانده می‌شود و این سبک آموزش به‌ روز و پاسخ‌گو نیست... حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه yon.ir/Sf2xL 🔰 @ofogh_howzah 
📒 عالمان علم و عمل 🔘 ویژه نامه عالم جلیل القدر آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری (ره) ⚫️ هفته نامه افق حوزه ➕ فایل پی دی اف این ویژه نامه 👇👇
⚫️ در مسیر نفر (6) 🔵 برنامه مطالعاتی حدیث‌خوانی روشمند هفت وادی، چهل منزل 🔘 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی ⭕️ آن‌چه در ادامه می‌آید جزئیات برنامه‌ مطالعاتی حدیث‌خوانی روشمند، با عنوان «هفت وادی، چهل منزل»، است که توسط حجت‌الاسلام.. ➕ متن کامل yon.ir/yVjmZ 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 برنامه حدیث‌خوانی روشمند 💎 هفت وادی (مرحله) و چهل منزل (کتاب) در نظر گرفته شده است. در این برنامه، هر مرحله پیش نیاز مرحله بعد بوده، میانگین مطالعه حدیث در هر منزل در حدود بیست‌وپنج ساعت است؛ یعنی برای اجرای کامل این مطالعه حدیثی باید دست‌کم، هزار ساعت وقت صرف کرد: چهل منزل و هر منزل بیست‌وپنج ساعت. 💎 البته اگر کسانی بتوانند احادیث مطالعه شده هر مرحله را روزانه و در گروه‌های دو نفره یا سه نفره مباحثه کنند، بهتر می‌توانند مطالب را در ذهن خود ماندگار ‌کنند. از فواید این مباحثه‌ها، علاوه بر درک درست روایات خوانده شده، تبادل نکته‌های مهمی است که به ذهن افراد رسیده است. 💎 اگر ۲۵۰ روز در سال برای برنامه حدیث‌خوانی روشمند وقت صرف شود، این برنامه پس‌از چهار سال به پایان می‌رسد و بعداز این مدت، طلابی آگاه به معارف حدیثی برای پاسخ‌گویی به نیازها و پرسش‌های جامعه تربیت شده‌اند. روشن است که این برنامه حدیث‌خوانی برای افرادی طراحی شده است که هیچ آشنایی حدیثی ندارند؛ اما کسانی که در گذشته برنامه حدیث‌خوانی داشته‌اند، می‌توانند مراحل اولیه را سریع‌تر به پیش ببرند و مراحل ساده‌‌تر را با سرعت بیشتری طی کنند. 💎 هم‌چنین ممکن است افرادی باشند که نتوانند هزار ساعت برای این برنامه حدیث‌خوانی وقت صرف کنند. این افراد می‌توانند مراحل را کوتاه‌تر کنند؛ مثلاً ساعات کمتری را برای مطالعه کتاب معرفی شده صرف نمایند؛ اما نباید منزلی را حذف کنند؛ یعنی همه این مراحل باید به‌صورت زنجیره‌وار و پی‌درپی پیموده شود. 💎 باید به این نکته مهم توجه داشت که این طرح یک برنامه عمومی‌ است. هر چند که در آن به همه مباحث معرفتی مطرح در حوزه حدیث، مثل مباحث تفسیر، اعتقادات، سیاست، اجتماع، تاریخ و سیره، اقتصاد و فقه پرداخته می‌شود، اما اگر کسی بخواهد به‌طور تخصصی این حوزه‌های معرفتی را ادامه دهد، نیازمند آن است که بعداز پایان یافتن این مرحله، یک حوزه تخصصی ویژه را انتخاب کند و مطالعات خود را در آن حوزه گسترش دهد... yon.ir/yVjmZ 🔰 @ofogh_howzah