💠درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
《 بهصورت خانوادگی 》
چهارشنبه ۹۷/۹/۲۸
ساعت: 18
قرائت زیارت آل یس
همراه با #مدیحه سرایی به مناسبت #وفات جانسوز شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 28 آذر
🌷 شهادت «صادق گنجي» رايزن فرهنگي ايران در لاهور توسط عوامل استكبار جهاني (1369 ش)
◽️ صادق گنجى مسؤول خانه فرهنگ جمهورى اسلامىايران در لاهور پاكستان نزديك به چهار سال، مأموريت فرهنگى خويش را در راه معرفى ارزش هاى والاى اسلام و گسترش روابط فرهنگى ميان مردم ايران و پاكستان سپرى كرده بود. وى در آستانه بازگشت به ايران اسلامى و پس از مراسم توديع كه از سوى فرهنگيان و شخصيت هاى علمى و ادبى لاهور برايش برگزار شده بود، توسط عوامل فرقه گراى همسو با استكبار جهانى، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسيد.
🔰 @ofogh_howzah
🔵 جشنواره جنات با موضوع «دستاوردهای مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی»
◽️ به مناسبت تقارن سال ۱۴۴۰ هجری قمری با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، جشنواره جنات با موضوع «دستاوردها و چالشهای مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی» اقدام به فراخوان آثار میکند.
◽️ موضوعات این جشنواره درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزههای: «علمی - فرهنگی»، «سیاسی - اجتماعی»، «اقتصادی - معیشتی» و «امنیتی - نظامی» عنوان شده است.
◽️ علاقهمندان میتوانند آثار خود را در قالبهای زیر ارائه نمایند:
□ متن: داستانکوتاه، داستانک و شعر
□ گرافیک: پوستر، اینفوگرافی، عکسنوشته و کمیک استریپ
□ فیلم و صوت: کلیت صوتی و تصویری، موشنگرافی، انیمیشن
□ نرمافزار و بازی: ویندوز، وب، اندروید و ios
▪ جوایز این دوره نیز بدین شرح است:
۴ نفر اول (هر قالب یک نفر) جایزه نقدی به ارزش ۲۰میلیون ریال؛ ۴ نفر دوم (هر قالب یک نفر) هریک جایزه نقدی به ارزش ۱۵میلیون ریال؛ ۴ نفر سوم (هر قالب یک نفر) جایزه نقدی به ارزش ۱۰میلیون ریال؛ ۸ نفر شایسته تقدیر (هر قالب دو نفر) جایزه نقدی به ارزش ۵میلیون ریال.
یادآوری میشود زمان ارسال آثار از ۱۰ آذرماه الی ۳۰ دیماه و نحوه ارسال آثار از طریق صفحه ویژه جشنواره به نشانی farakhan.kowsarblog.ir میباشد.
🔰 @ofogh_howzah
◽️ در یک ملت که روح مبارزه با گناه و فساد و نهی از منکر نبوده و هر فردی خود را مسئول فساد محیط ندانست و با عناوین و بهانههای موهوم و غلط شانه از زیر بار این مسئولیت خطیر تهی کرد و حالت بیتفاوتی در او پدید آمد طبعاً این چنین اجتماعی لجنزار گناه و انحراف و محیط فقر، بدبختی، گرسنگی و بیماری خواهد شد که دعای نیکان کوچکترین تأثیری در تغییر و بهبود آن نخواهد داشت.
شهید حجت الاسلام دکتر مفتح
🔰 @ofogh_howzah
🔵 آیا کسانی که در یک سرزمین غیرمسلمان به دنیا میآیند و تا آخر عمر چیزی به گوش آنها نمیرسد و غیرمسلمان از دنیا میروند مورد عذاب خداوند واقع میشوند؟
◽️ قرآن چنین میفرماید: «دینی به جز اسلام پذیرفته نیست و اگر کسی به جز آن دینی را برگزیند، از او قبول نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود».) در نگاه نخست چنین به نظر میآید که تنها، افراد مسلمان اهل نجاتاند و غیرمسلمانان (اهل کتاب و غیراهل کتاب)، زیانکارند...
➕ متن کامل
yon.ir/Q98T7
🔰 @ofogh_howzah
🔵 ثبتنام دروس آزاد حوزه در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام
◽️ ثبتنام دروس آزاد حوزه برای متقاضیان و علاقهمندان به دروس حوزوی ویژه برادران متولدین ۱۳۴۷ به بعد آغاز شد.
◽️ ثبتنام دروس آزاد حوزه برای متقاضیان و علاقهمندان به دروس حوزوی ویژه برادران متولدین 1347 به بالا آغاز شد. بر اساس این گزارش، مدرسه علمیه شبانه امام صادق علیه السلام قم اقدام به ثبتنام از علاقهمندان نموده و متقاضیان میتوانند تا 15 دی سال جاری ساعت 16 تا 18 با مراجعه به قم، خیابان انقلاب، کوچه 17، پلاک 70 ثبتنام نمایند.
◽️ یادآوری میشود، زمان برگزاری کلاسها از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 الی 21 بوده و علاقهمندان برای ثبتنام باید مدارکی همچون: «یک قطعه عکس 4*3»، «اصل و فتوکپی شناسنامه، کارت ملی» و «آخرین مدرک تحصیلی (حداقل سیکل) ارائه نمایند.
◽️ متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09379101900 تماس حاصل نمایند.
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 12 ربيع الثانی
⚫️ درگذشت «ميرزا مهدی الهی قمشه ای» حكيم قرآنی (1393 ق)
◽️ ميرزا مهدى الهى قمشه اى در سال 1319 ق در قمشه شهرضا به دنيا آمد. پس از فراگيرى مقدمات در زادگاه خود، راهى اصفهان گرديد. وى از شاگردان آيت اللّه شهيد سيد حسن مدرس بود و استفاده اى وافر از ايشان نمود. همچنين آقابزرگ حكيم، حاج آقا حسين قمى، شيخ اسداللّه يزدى، حاج ميرزا حسين فقيه سبزوارى و... از ديگر اساتيد وى بودند.
◽️ ايشان در تهران در مدرسه ى سپهسالار (شهيد مطهرى فعلى) به تدريس پرداخت و همزمان در درس استاد ابوالحسن جلوه شركت مى كرد. ترجمه ى تفسير گونه ى ايشان از قرآن از جمله مشهورترين آثار حكيم الهى مى باشد. سرانجام در حالى كه به اصلاح خلاصة التفاسير خود مشغول بود، در دوازدهم ربيع الثانى 1393 ق دعوت حق را لبيك گفت و در جوار بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها آرميد.
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تبرک جستن مقام معظم رهبری به تربت سید الشهدا(س) در حادثه سیل خروشان ایرانشهر
📌به مناسبت ایام تبعید رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان و شهرستان ایرانشهر، معظم له از تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۵۶ تا ۲۲ مرداد ۱۳۵۷ به مدت ۲۳۷ روز در این شهرستان در تبعید بودند. و خدمات مهمی را در آن منطقه به یادگار گذاشتند.
️هوای تابستان ایرانشهر بسیار گرم بود اما عصر روز یکشنبه ۱۱تیرماه ۱۳۵۷ ابرهای تیره در آسمان ایرانشهر متراکم شد، مردم که برای جشن ۲۷رجب روز بعثت پیامبر در مسجد آلرسول در نماز عشاء به آقای خامنهای اقتدا کرده بودند که ناگهان صدای غرش عجیب رعدوبرق آمد، باران با شدت میبارید بقدری که سیل در ایرانشهر جاری شد، آقای خامنهای مردم را به رویارویی با سیل فراخواند، فرشهای مسجد را جمع کردند، برق رفت، خانههای مردم یکی یکی فرو میریخت چراکه سطح آب بالا آمده بود و خانهها هم سست بود، همه جا تاریک بود، مردم وحشت زده بودند، به سید تبعیدی خود التجا میکردند، انسان در این لحظات هراسناک به هر وسیلهای متوسل میشود تا از بحران نجات پیدا کند، ناگهان سید علی به یاد تربت کربلا که همیشه باخود داشت افتاد، کمی از آنرا با توکل به خدا درون آب خروشان ریخت، دقایقی بعد سیل آرام گرفت، با آرام گرفتن سیل گروهی را برای امداد ساماندهی کرد، بازگشت تا اهالی خانه خود را ببینید، اما سیل به آنجا اثر نکرده بود، خبر سلامتی خانه سید تبعیدی در شهر پیچید، همه آنرا کرامت سید دانستند اما خود آقای خامنهای گفت اینکه سیل به خانه ما نرسیده علتش قرار داشتن خانه در بلندی است نه کرامت ما!
کتاب شرح اسم ص۵۹۷
🔰 @ofogh_howzah
✳️ راههای نجات از لغزشهای اخلاقی / آیتالله مصباح یزدی
◽️ این پرسش در مباحث اخلاقی قابل طرح است که اگر کسی خواست زندگی آخرت را بر دنیاطلبی ترجیح دهد، چه باید بکند؟ بسیاری از افراد میخواهند به بهشت بروند و در آنجا با اولیا و انبیا رفیق باشند، اما در عمل قادر نیستند؛ گاهی تصمیم میگیریم که مرتکب گناه و لغزشهای اخلاقی و شرعی نشویم، ولی میلغزیم؛ چه کنیم که این گونه نشود؟..
➕ متن کامل
yon.ir/jLiyd
🔰 @ofogh_howzah
☸ چیستی و حقیقت فقه نظامساز بخش اول
♦️گفت و گوی اختصاصی هفته نامه افق حوزه با حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی
◽️ حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی دکتری فقه الاقتصاد با گرایش اقتصاد نظری هست که در حوزههای تخصصی؛ اقتصاد تعاون از منظر اسلام، پول و احکام فقهی آن و نظام اقتصادی اسلام فعالیت میکند. وی که هماکنون که عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی..
➕ متن کامل
yon.ir/ZucdP
🔰 @ofogh_howzah
🔴 فقه فعال یا فقه منفعل؟
◽️ نظام فقهی که منتظر مواجهه با هجوم سؤالات از بیرون است را فقه منفعل و پاسخگو میدانیم، نه یک فقه فعال و مطالبهگر. چنین فقه یا چنین تفسیری از فقه نظام بههیچوجه نمیتواند کمک قابل ملاحظهای در تولید علوم انسانی و اسلامی داشته باشد.
◽️ بهعنوان مثال در حوزه فقه اقتصادی دولت با این سؤال مواجه هستیم که به لحاظ فقهی، اندازه دولت در اقتصاد چه میزان باید باشد و دولت به چه میزان مجاز به دخالت در حوزه اقتصاد است؟ بنده معتقدم این سؤال اساساً سؤال ما نیست، بلکه تفکر سکولاری بر اساس مبانی خودش به یک بخش خصوصی سرمایهداری رسید و در طول تاریخ در تنگناهای اقتصادی به بنبست برخورد کرد و متوجه شد که اگر دولت در اقتصاد دخالت نکند، سرمایهداران و سرمایهسالاران به اهداف خود نخواهند رسید، بنابراین گفتند: دولت باید در اقتصاد دخالت کند.
◽️ با قبول دخالت دولت در اقتصاد سرمایهداری این پرسش پیش آمد: دخالت دولت در اقتصاد تا چه میزان است و به تعبیر دیگر اندازه دولت در اقتصاد به چه میزان باید باشد؟ به این دلیل در ابتدای کار بر اساس یکسری از مبانی یک ساختار اقتصادی ارائه دادند که در آن گفته میشود بر اساس مبانی اومانیسم دولت نباید در اقتصاد دخالت کند اما در تنگناهای اقتصادی گفتند: دولت باید در اقتصاد دخالت داشته باشد، حالا حد و اندازه دخالت دولت در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی مردم چه میزان است؟ این پرسش از کجا نشأت گرفته است؟
◽️ اگر ما ساختار اقتصادی را بر اساس مبانی اسلامی طراحی کنیم، چنین سؤالی برای ما ایجاد نخواهد شد که اندازه دولت در اقتصاد چه میزان است. چراکه پیشاپیش بر اساس مبانی خود حوزه حضور مسئولانه دولت را معین میکند و بنده تعبیر دخالت دولت را یک واژه سکولاری میدانم و بر اساس مبانی خودمان نیاز به واژهسازی در حوزه فقه نظام داریم و اساساً این سؤال و پرسش فقه ما نیست.
◽️ پس این نوع تلقی از فقه نظام که دستگاه فقه ما منتظر میماند تا پرسشهایی که بر اساس مبانی مختلف سکولاری ایجاد میشود را با ادله لفظیه و اصول عملیه و اگر نشد از باب اضطرار پاسخ بدهد، روش صحیحی نیست و این نگرش به فقه نظام، ما را وارد زمین بازی دیگر تفکرات غیر اسلامی میکند و اندیشمندان ما را به خود مشغول میکند.
◽️ این تلقی و تفسیر و تعریف از فقه نظام که یک تلقی غالب در حال حاضر است ما را به انحراف میبرد و اندیشمندان فقه اقتصادی ما را مشغول به پاسخگویی به پرسشهایی میکند که در نهایت خروجی قابل قبولی ندارند و انتظارات از دستگاه فقه را برآورده نمیکند...
yon.ir/ZucdP
🔰 @ofogh_howzah
✳️ در شکوه از خویشتن / مقام معظم رهبری
◽️ میکند آشفتهام، همهمه خویشتن
کاش برون میشدم از همه خویشتن
میکشد از هر طرف، چون پر کاهی مرا
وسوسه این و آن، دمدمه خویشتن
پنجه در افکندهام، در دل خونین خویش
گُرگ وش افتادهام، در رمه خویشتن
باده نابم گهی، زهر هلاهل گهی
خود به فغانم از این، ملقمه خویشتن
طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق
تا کندم بیخود از زمزمه خویشتن
مست و خرابم «امین»، بیخبر از بود و است
از که ستانم بگو، مظلمه خویشتن؟
🔰 @ofogh_howzah
📙 معرفی کتاب اسرار الآیات و انوار البینات
◽️ «اسرار الآیات و انوار البینات» کتابی از فیلسوف بزرگ عالم اسلام ملاصدرا شیرازی در موضوع الهیات به معنای اخص و شامل بخشهای واجب، صفات و افعال او و نیز نبوت و معاد است. مؤلف که کتابی در تفسیر نوشته بود، اسرار الآیات را بهعنوان چکیدهای از بحثهای تفسیریاش نوشته..
➕متن کامل
yon.ir/JNvHy
🔰 @ofogh_howzah
📙 اسرار الآیات و انوار البینات
◽️ «اسرار الآیات و انوار البینات» کتابی از فیلسوف بزرگ عالم اسلام ملاصدرا شیرازی در موضوع الهیات به معنای اخص و شامل بخشهای واجب، صفات و افعال او و نیز نبوت و معاد است.
◽️ مؤلف که کتابی در تفسیر نوشته بود، اسرار الآیات را بهعنوان چکیدهای از بحثهای تفسیریاش نوشته که بهخوبی توانسته در هر دو کتابش به کشف و شهود نیز تصریح و اشاره نماید.
◽️ مؤلف با نوشتن این کتاب خواسته بعضی از حقایق آیات قرآن را بیان نماید و به طالبان حقایق بگوید که بین وحی و عقل و برهان تطابق واقعی وجود دارد. ایشان در مسایل و مباحث فلسفی پس از آنکه اشاره اجمالی به براهین عقلی مینماید به شرح آیات قرآن و روایات میپردازد و بدینسان بین عقل و وحی تطابق ایجاد میکند.
◽️ خود مؤلف میگوید: «لیس غرضنا فی هذا الکتاب الا اشارة اجمالیة إلی اسرار بعض آیات القرآن».
◽️ کتاب اسرار الآیات، شامل یک مقدمه و سه طرف و هر طرف شامل چند مشهد و هر مشهد شامل چند قاعده و نیز امور متفرقه دیگر است.
◽️ تشویق به تعلم حکمت حقه و بیان عواقب جهل به آن، جهل مرکب بودن کفر، فرق کلام خدا با کتاب خدا، بخشهای اصلی و فرعی قرآن.
◽️ کتاب اسرار الآیات در سالهای اخیر چندین بار به مرحله چاپ و نشر رسیده که از آن جمله در سال 1360ش توسط انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران در تهران و با مقدمه و تصحیح آقای محمد خواجوی بوده است.
◽️ در سال 1385ش انتشارات حکمت این کتاب را با ضمیمه نمودن تعلیقات حکیم بزرگ اسلام ملاعلی نوری و تصحیح آقای سیدمحمد موسوی به چاپ رسانید.
انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا نیز در سال 1389ش موفق به چاپ و نشر این کتاب شده است.
تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 14 ربيع الثانی
🔴 قيام «مختار ثقفی» به خون خواهی امام حسين(ع) (66ق)
◽️ پس از شهادت امام حسين (ع)و قيام توابين، نفرتى عميق از بنى اميه در ميان مسلمين ايجاد شد. با شكست قيام توابين، باقى مانده ى آن ها به گرد مختار بن ابوعبيده ثقفى جمع شدند. مختار به داعيه ى خون خواهى امام حسين و دعوت به محمد حنفيه برادر آن حضرت، در كوفه قيام كرد و آن شهر را تصرف نمود. مختار قاتلان و كسانى را كه در شهادت امام حسين(ع) نقش داشتند به قتل رساند و انتقام اهل بيت را از اشقياى زمان گرفت.
🔰 @ofogh_howzah
🔵 در گفتوگو با آیتالله سیدعلی میلانی بررسی شد
🔘 نگاهی کوتاه به سیره سیاسی و اجتماعی آیتاللهالعظمی میلانی قدس سره
◽️ آیتاللهالعظمی سیدمحمدهادی حسینی میلانی در روز هشتم محرمالحرام سال 1313ق در نجف اشرف و در خاندانی چشم به دنیا گشود که از نظر فقاهت، شرافت و وارستگی از برترین خاندان و در پرهیزکاری و خدمت به مردم و مکتب اهلبیت علیهم السلام مثالزدنی بود.
➕ متن کامل
yon.ir/q8kJ7
🔰 @ofogh_howzah
☸ ماجرای فتوای آیتالله میلانی برای ترور حسنعلی منصور
◽️ آقایان مؤتلفه هرچند یکبار این قضیه را در سخنرانیها و مصاحبههایشان عنوان میکنند. بنده با بعضی از بزرگان این آقایان ملاقات داشتم و سؤال کردم که آن استفتایی را که شما میگویید از ایشان داشتیم، الآن دارید؟ الآن که منتشر کردنش مانعی ندارد؛ اما جواب درستی از آقایان نشنیدم؛ ولی از آن طرف به شما عرض کنم و این برای اولینباری است که عرض میکنم؛ نامهای را برای یکی از آقایان به خط ایشان من دیدم که در آنجا ایشان میگویند: شنیدهام در قم و در تهران شایع شده که ترور حسنعلی منصور به فتوای من بوده و این بهتان است.
• فتوای ایشان بهتان است؟
◽️ بله.
• بعضی جاها عبارت «اذن» بهکار برده شده است. گفتهاند که «اذن» با «فتوا» متفاوت است؟
◽️ حتی «اذن» هم را ایشان نگفتهاند؛ من در آن نامه دیدم که ایشان نوشتهاند که من به آقایان گفتم....؟؟؟؟
• آن نامه منتشر نشده؟
◽️ خیر، منتشر نشده و آن نامه الآن کجاست؟ نمیدانم؛ ولکن من آن نامه را دیدم که ایشان آنجا نوشتند که من به آقایان گفتم که قتل او مشکلی را برای ما حل نخواهد کرد. او کشته شود، کس دیگری را به جایش میگذارند؛ ولکن نتیجهاش این میشود که عدهای در این بین تلف میشوند و جمعی را از دست میدهیم...
yon.ir/q8kJ7
🔰 @ofogh_howzah
☸ ماجرای ملاقات آیتالله سیدمحمدعلی میلانی (فرزند آیتاللهالعظمی میلانی ره) با شاه
◽️ بله، ماجرای ملاقات، یک مطلب است و مطلب دوم اینکه سؤال میشود که چرا ایشان در اواخر عمرشان سکوت کردند؟ از آنچه گفتم، دلیل سکوت ایشان معلوم میشود. نظر ایشان این بود که امر به معروف و نهی از منکر بشود و از امام خمینی قدس سره حمایت بشود؛ ایشان اول به ترکیه تبعید شدند و بعد به نجف؛ آقا گفتند: دیگر من وظیفهای ندارم. سؤال میشود که چطور شد که آقازاده ایشان، آقا سیدمحمدعلی میلانی با شاه ملاقات کرد؟. چون ایشان سه تا آقازاده داشتند که اولی پدر بنده بود. آقازاده دومشان سیدعباس بود که از علمای نجف بود و در نجف ماند و همانجا فوت شد و آقازاده سوم ایشان آقا سیدمحمدعلی که ملازم ایشان در مشهد بودند و اداره امورشان توسط او انجام میشد.
◽️ آقا سیدمحمدعلی را از روی ارعاب و تهدید - که آن هم شرحی دارد- به هر طوری که شده بود، به حرم بردند و ایشان ناچار شد، با سایر آقایانی که آنجا بودند، با شاه ملاقات کند؛ البته ایشان در آن ملاقات به نفع حوزه علمیه هم استفاده کرد و مسئله سربازی حوزه علمیه مشهد را در آنجا مطرح و حل کرد...
yon.ir/q8kJ7
🔰 @ofogh_howzah
☑️ سر مقاله شماره 574 افق حوزه
🔵 هویت دینی حقیقتی عمیقاً پرنفوذ
🔘 حجت الاسلام و المسلمین برته
◽️ امروزه بحث از هویت به یکی از موضوعات مهم حوزه روانشناسی و مطالعات اجتماعی تبدیل شده است و هرچه بر غنای این مباحث افزوده میگردد، پیچیدگیها و ظرایف آن نیز فزونی مییابد. یکی از این پیچیدگیها اصل مسئله تعریف هویت است...
➕ متن کامل
yon.ir/rIHpG
🔰 @ofogh_howzah
🔵 هویت دینی، حقیقتی عمیقاً پرنفوذ
◽️ امروزه بحث از هویت به یکی از موضوعات مهم حوزه روانشناسی و مطالعات اجتماعی تبدیل شده است و هرچه بر غنای این مباحث افزوده میگردد، پیچیدگیها و ظرایف آن نیز فزونی مییابد. یکی از این پیچیدگیها اصل مسئله تعریف هویت است. به نظر میرسد بتوان بهطور خلاصه هویت را همان چیزی دانست که انسان خود را بدان تعریف میکند.
◽️ انسان خود را به کشور، زبان یا دین تعریف میکند. مثل اولین زبانی که بدان تکلم میکنی، اولین جغرافیایی که در آن زاده میشوی یا دینی که بدان تدین میورزی. بدین ترتیب هویتهای جغرافیایی که البته در عصر حاضر با هویت سیاسی نیز گره خوردهاند و مفاهیمی مانند ملیت و تابعیت را ایجاد کردهاند؛ یا هویت فرهنگی - زبانی و نهایتاً هویت دینی بهعنوان هویتهای انتسابی شکل میگیرند. از این رو اگر از شخصی پرسیده شود که تو کیستی؟ میتواند با به خدمت گرفتن هویتهای پیشینی، در پاسخ بگوید: من یک ایرانی یا مصری، فارس یا عرب، مسلمان یا مسیحی هستم.
◽️ انسان، غالباً پساز رسیدن به سن مشخصی در کنار شناخت آگاهانه خویشتن، تعاملات اجتماعی معینی را برای خود آغاز میکند که در این مرحله، هویت اکتسابی، اختیاری و آگاهانه ساخته میشود و میتواند به تغییر بسیاری از سازههای پیشین بیانجامد. او در این خودیابی، خویشتن را تعریف میکند و عناصری را انتخاب میکند که هویت او را تشکیل میدهد، مثل عضویت در یک گروه، بروز فعالیتهای خاص، نوع ویژه پوشش، نوع سلوک رفتاری متمایز، گرایشهای خاص فکری و... همگی عواملی انتخابی هستند که در کنار عناصر هویت بخش پیشینی و انتسابی تمام هویت فرد را میسازند.
◽️ یک انسان غیردینورز و دارای گرایشات نهچندان قوی اخلاقی، پس از گرویدن به آیین جدید و کنار گذاشتن رفتارهای پیشین، چنان دچار تغییر میشود که گویی انسان دیگری است و تعریف جدیدی پیدا کرده است.
◽️ انسان در سایه هویت دینی خود، فهم و تفسیری خاص از عالم، تمایلات و گرایشها و نهایتاً برنامه و سبک خاصی از زندگی مطابق آن فهم و تفسیر دارد که به مجموعه این سه ضلع (شناخت، گرایش و کنشهای نظاممند و همسو شده) هویت دینی فرد گفته میشود.
◽️ از آنجا که انسان موجودی ماشینی نیست، دائماً فهم، تمایلات و رفتارهای او از منابع و مبانی مختلفی تأثیر میپذیرند و این تأثیرپذیری چنان خزنده و به تدریج است که منابع هویتبخشی در هم تنیده و گاه غیرقابل تمایز میشوند و در این مرحله تشخیص این نکته که فلان بینش خاص، فلان عمل یا سنت خاص مولود هویت دینی فرد است یا هویت جغرافیای فرهنگی او، کار بسیار دشواری خواهد بود.
◽️ بسیار شاهد این واگویه هستیم که جوان ایرانی امروز هویت دینی کمتری نسبت به گذشته دارد. اما واقعیت امر این است که اولاً؛ با چه سنجه و ابزاری به این نتیجه رسیدهایم و ثانیاً؛ نرخ پایایی هویت دینی جوان ایرانی را نمیتوان در خلأ و به دور از واقعیات دنیای معاصر تحلیل کرد.
◽️ خلاصه اینکه چون جوان امروز مانند گذشتگانش نمیپوشد، تکیه کلامش فرق کرده و به دنیا جور دیگری نگاه میکند، نمیتوان نتیجه فروکاسته شدن هویت دینیاش را بهدست داد؛ یعنی سنجهها و شاخصهای دیروزین شاید برای ارزیابی کیفی دینورزی امروزین کافی نباشد.
◽️ و نیز بسیاری از رفتارها، منشها و کنشهای جوان ایرانی امروز به این خاطر متفاوت نشده که او دین را باور ندارد بلکه اینگونه امور را اساساً دینی نمیداند و آنها را بروندادهای فرهنگی متعلق به دیروز میداند. از همین روست که او در مواقع جدی و ذاتاً دینی حضوری پیشگام دارد. رونق بازار عدالتطلبی، معنویتخواهی، شرکت در برنامههای مذهبی مثل اعتکاف، هیأتهای عزاداری، اردوهای دانشجویی، تشکلهای امدادی و خدمات زیستمحیطی و نوعدوستانه را میتوان نشانههایی از گرایش عمیقاً پرنفوذ دینی جوانان امروز دانست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته
🔰 @ofogh_howzah
🔵 اگر به فقه اصغر در نظامسازی اکتفا شود، بسیاری از موضوعات مهم در دستگاه فقه مورد غفلت قرار میگیرد.
◽️ از باب مثال بانک میگوید: من یک فرمول ساختاری میشناسم و بدون این فرمول من دیگر بانک نخواهم بود. این فرمول شامل مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر است. بهطور مثال مبلغ یک میلیون تومان، بهمدت یک سال، به نرخ 20 درصد و در صورت تأخیر، باید جریمه تأخیر پرداخت کنی. لذا وقتی دوستان ما کارشناسان رده بالای بانکی را آموزش میدادند و مسایل خلاف شرع را بیان میکنند، در پاسخ آنها کارشناسان بانک میگفتند: شما هر نوع عقودی را میخواهید ارائه کنید، اما اگر این عقود بخواهند خارج از این فرمول عمل کنند قابل اجرا نیستند لذا میگویند: عقود مشارکتی باید کنار برود، چراکه با این فرمول سازگاری ندارد، در عقود مبادلهای هم باید دنبال عقدی برویم که این فرمول را محقق کند.
◽️ اینکه عرض میکنم فقه اصغر دنبال این موضوع نمیرود به این دلیل است که چنین ظرفیتی در فقه اصغر نیست و فقه اصغر اساساً متوجه این سؤال نمیشود.
◽️ در بررسی یکی از طرحهای بانکداری که خدمت آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی بودیم به ایشان عرض کردیم این طرح شامل 219 ماده است که پشت سر این مواد فرمول، مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر وجود دارد و ایشان هم بعداً صراحتاً نظر خودشان را بیان فرمودند: که اجازه ندهید فقه را در خدمت بانکداری قرار بدهند تا فقه توجیهگر فرمول و ساختار بانک بشود.
◽️ بنده از ایشان سؤال کردم که شما فرمودید: قرض ربوی حرام است، بعد فرمودید که معامله و بیع و خرید و فروش معدودات مثلی اشکال ندارد، پول هم از معدودات مثلی است، من اگر پولی را به شخصی بهمدت یکسال و با درصد بهره قرض بدهم شامل ربا میشود، آیا من میتوانم به این شخص پولی را بهمدت یکسال بفروشم مثلاً یک میلیون تومان را بهمدت یکسال به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان بفروشم؟ شما فتوا دادهاید که این حیله شرعی است و حرام است، حالا اگر مجموعه قانون برای تحقق مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر - که قرض ربوی حرام است- تدوین شود، آیا کل این قانون حیله ربوی میشود یا خیر؟...
yon.ir/ZucdP
🔰 @ofogh_howzah
💠حدیث روز
✅ آفات تجارت
👈پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله):
🔹 منْ باعَ وَاشْتَرى فَلْيَجْتَنِبْ خَمْسَ خِصالٍ وَاِلاّ فَلا يَبِيعَنَّ وَلا يَشْتَرِيَنَّ: الرِّبا، وَالْحَلْفَ وَكِتْمانَ الْعَيْبِ وَالْحَمْدَ اِذا باعَ وَالذَّمَّ اِذَا اشْتَرى.
سوداگر وبازرگان بايد از پنج خصلت دورى گزيند وگرنه داد و ستد نكند:
۱ ـ رباخوارى
۲ ـ سوگندخوردن
۳ ـ نهان داشتن عيب ها
۴ ـ ستايش كالا هنگام فروش
۵ ـ نكوهش هنگام خريد.
📚 بحار الانوار جلد 103/95
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 2دی
🔵 تحصّن استادان دانشگاه ها در ساختمان وزارت علوم در تهران (1357 ش)
◽️ در دوم دى ماه 1357 ش، ده ها تن از استادان دانشگاه هادر اعتراض به دخالت نظاميان رژيم شاه در امور دانشگاه ها و تعطيل شدن كلاس هاى درس به دستور حكومت نظامى، ساختمان وزارت علوم را تصرف كرده و در آن تحصّن كردند. در اين تحصن، استادان دانشگاه ها خواستار از سرگرفته شدن تدريس و بيرون رفتن نظاميان از دانشگاه ها شدند. اين اعتراض، با شهادت استاد نجات اللهى در پنجم دى ماه، بُعد ديگرى يافت و گستره انقلاب را وسعت بخشيد.
🔰 @ofogh_howzah
◽️ بحمدالله تعالی جوامع روایی ما، همیشه مورد توجه و عنایت ویژه فقیهان و دانشمندان بوده و در صدر همه کتابها، درخشندگی خاصی داشته است. در این میان، کتاب شریف کافی و نویسنده عظیمالشأن آن، محدث برجَسته جهان اسلام، ثقةالاسلام کلینی اعلیاللهمقامهالشریف، در اوج عظمت و شکوه قرار دارد.
آن مرحوم گرچه در علم حدیث در رأس محدثان و حفاظ و ارباب جوامع حدیثی قرار دارد و در میان علمای اسلام، از جایگاهی ویژه برخوردار است، در سائر علوم اسلامی نیز، مثل کلام، رجال، تاریخ، ادب و تفسیر، حائز عالیترینِ مقامات است. امروز خداوند متعال را شاکر هستیم که بار دیگر، این کتاب نفیس و گرانسنگ، بهدست توانایِ خطیب ارجمند و واعظ گرانمایه حجتالاسلام والمسلمین آقای انصاریان دامت توفیقاته، به فارسی ترجمه شده و در اختیار مجامع علمی و مراکز دینی و فرهنگی و علاقهمندان به زبان فارسی قرار گرفته است.
حضرت آیه الله العظمی صافی
🔰 @ofogh_howzah
☸ سطوح مختلف موضوعشناسی در فقه نظامساز
◽️ بحث موضوعشناسی در فقه نظامساز بسیار مهم است. در موضوعشناسی سه سطح وجود دارد که هر نوع موضوعشناسی احکام فقهی خاصی را بهدنبال خواهد داشت.
1⃣ الف) توجه به موضوع صرف نظر از فلسفه ایجاد و تحولات ماهیتی آن: یکی اینکه ما یک پدیده را بدون توجه به فلسفه ایجاد و تحولات ماهیتی و کارکردهای آن در طول تاریخ و بدون توجه به آثار و کارکردهای فعلی آن وارد دستگاه فقهی کرده و موضوعشناسی میکنیم آنگاه انواع احکام فقهی را استخراج و استنباط میکنیم. در این سطح میتوانیم موضوع پول را مثال بزنیم، ما پول را بدون رعایت این نکات بهعنوان یک موضوع وارد دستگاه فقهی کرده و احکام آن را استنباط میکنیم که دستگاه فقهی و مجتهد ما یک نوع استنباط انجام میدهد.
2⃣ ب) توجه به موضوع در بستر فلسفه ایجاد و تحولات ماهیتی آن: اگر موضوع محل بحث مانند پول را با در نظر گرفتن فلسفه ایجاد آن در زندگی، تحولات ماهیتی آن و کارکردها آن در طول تاریخ و آثار و پیامدهای فعلی آن وارد دستگاه فقهی کنیم که سطحی دیگر از موضوعشناسی است، با خروجی فقهی متفاوتی مواجه خواهیم شد.
3⃣ ج) موضوعشناسی یک پدیده در درون ساختار نظام اقتصادی اسلام: سطح بالاتری از موضوعشناسی هم داریم که اگر در فقه نظام به این مسایل توجه نکنیم خروجی فقهی ما فقه نظامساز نخواهد بود. این سطح در درون ساختار نظام اقتصادی اسلام بررسی میکنیم. در این صورت، ممکن است به این نتیجه برسیم که این موضوع در درون ساختار اقتصادی اسلام هیچ جایگاهی ندارد و اصل آن نباید در نظام اقتصادی اسلام وجود داشته باشد. ممکن است به این نتیجه برسیم که نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام چیزی غیر از بانک است، چیزی غیر این ساختار باشد که بهدنبال نهادینه کردن فرمول مبلغ، مدت، نرخ و جریمه تأخیر است. اگر فقه نظام با تلقی صحیح آن این سه سطح از موضوعشناسی را مورد ملاحظه قرار ندهد قادر نخواهد بود تا انتظارات لازم از فقه را برآورده کند و این قضیه بسیار مهم است. این نوع موضوعشناسی است که ما را به سمت تولید علوم انسانی اسلامی هدایت میکند...
حجت الاسلام والمسلمین احمد یوسفی
yon.ir/ZucdP
🔰 @ofogh_howzah