eitaa logo
افق حوزه
16.6هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
774 ویدیو
773 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 تقویم تاریخ 💥 28 آذر 🌷 شهادت «صادق گنجي» رايزن فرهنگي ايران در لاهور توسط عوامل استكبار جهاني (1369 ش) ◽️ صادق گنجى مسؤول خانه فرهنگ جمهورى اسلامىايران در لاهور پاكستان نزديك به چهار سال، مأموريت فرهنگى خويش را در راه معرفى ارزش هاى والاى اسلام و گسترش روابط فرهنگى ميان مردم ايران و پاكستان سپرى كرده بود. وى در آستانه بازگشت به ايران اسلامى و پس از مراسم توديع كه از سوى فرهنگيان و شخصيت هاى علمى و ادبى لاهور برايش برگزار شده بود، توسط عوامل فرقه گراى همسو با استكبار جهانى، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسيد. 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 جشنواره جنات با موضوع «دستاوردهای مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی» ◽️ به مناسبت تقارن سال ۱۴۴۰ هجری قمری با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، جشنواره‌ جنات با موضوع «دستاوردها و چالش‌های مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی» اقدام به فراخوان آثار می‌کند. ◽️ موضوعات این جشنواره درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های: «علمی - فرهنگی»، «سیاسی - اجتماعی»، «اقتصادی - معیشتی» و «امنیتی - نظامی» عنوان شده است. ◽️ علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های زیر ارائه نمایند: □ متن: داستان‌کوتاه، داستانک و شعر □ گرافیک: پوستر، اینفوگرافی، عکس‌نوشته و کمیک استریپ □ فیلم و صوت: کلیت صوتی و تصویری، موشن‌گرافی، انیمیشن □ نرم‌افزار و بازی: ویندوز، وب، اندروید و ios ▪ جوایز این دوره نیز بدین شرح است: ۴ نفر اول (هر قالب یک نفر) جایزه نقدی به ارزش ۲۰میلیون ریال؛ ۴ نفر دوم (هر قالب یک نفر) هریک جایزه نقدی به ارزش ۱۵میلیون ریال؛ ۴ نفر سوم (هر قالب یک نفر) جایزه نقدی به ارزش ۱۰میلیون ریال؛ ۸ نفر شایسته تقدیر (هر قالب دو نفر) جایزه نقدی به ارزش ۵میلیون ریال.  یادآوری می‌شود زمان ارسال آثار از ۱۰ آذرماه الی ۳۰ دی‌ماه و نحوه ارسال آثار از طریق صفحه ویژه جشنواره به نشانی farakhan.kowsarblog.ir می‌باشد. 🔰 @ofogh_howzah 
◽️ در یک ملت که روح مبارزه با گناه و فساد و نهی از منکر نبوده و هر فردی خود را مسئول فساد محیط ندانست و با عناوین و بهانه‌های موهوم و غلط شانه از زیر بار این مسئولیت خطیر تهی کرد و حالت بی‌تفاوتی در او پدید آمد طبعاً این چنین اجتماعی لجن‌زار گناه و انحراف و محیط فقر، بدبختی، گرسنگی و بیماری خواهد شد که دعای نیکان کوچک‌ترین تأثیری در تغییر و بهبود آن نخواهد داشت. شهید حجت الاسلام دکتر مفتح 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 آیا کسانی که در یک سرزمین غیرمسلمان به دنیا می‌آیند و تا آخر عمر چیزی به گوش آن‌ها نمی‌رسد و غیرمسلمان از دنیا می‌روند مورد عذاب خداوند واقع می‌شوند؟ ◽️ قرآن چنین می‌فرماید: «دینی به جز اسلام پذیرفته نیست و اگر کسی به جز آن دینی را برگزیند، از او قبول نخواهد شد و در آخرت از زیان‌کاران خواهد بود».) در نگاه نخست چنین به نظر می‌آید که تنها، افراد مسلمان اهل نجات‌اند و غیرمسلمانان (اهل کتاب و غیراهل کتاب)، زیان‌کارند... ➕ متن کامل yon.ir/Q98T7 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 ثبت‌نام دروس آزاد حوزه در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام ◽️ ثبت‌نام دروس آزاد حوزه برای متقاضیان و علاقه‌مندان به دروس حوزوی ویژه برادران متولدین ۱۳۴۷ به بعد آغاز شد. ◽️ ثبت‌نام دروس آزاد حوزه برای متقاضیان و علاقه‌مندان به دروس حوزوی ویژه برادران متولدین 1347 به بالا آغاز شد. بر اساس این گزارش، مدرسه علمیه شبانه امام صادق‌ علیه السلام قم اقدام به ثبت‌نام از علاقه‌مندان نموده و متقاضیان می‌توانند تا 15 دی سال جاری ساعت 16 تا 18 با مراجعه به قم، خیابان انقلاب، کوچه 17، پلاک 70 ثبت‌نام نمایند. ◽️ یادآوری می‌شود، زمان برگزاری کلاس‌ها از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 الی 21 بوده و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام باید مدارکی هم‌چون: «یک قطعه عکس 4*3»، «اصل و فتوکپی شناسنامه، کارت ملی» و «آخرین مدرک تحصیلی (حداقل سیکل) ارائه نمایند. ◽️ متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09379101900 تماس حاصل نمایند. ‌🔰 @ofogh_howzah 
🗓 تقویم تاریخ 💥 12 ربيع الثانی ⚫️ درگذشت «ميرزا مهدی الهی قمشه ای» حكيم قرآنی (1393 ق) ◽️ ميرزا مهدى الهى قمشه اى در سال 1319 ق در قمشه شهرضا به دنيا آمد. پس از فراگيرى مقدمات در زادگاه خود، راهى اصفهان گرديد. وى از شاگردان آيت اللّه شهيد سيد حسن مدرس بود و استفاده اى وافر از ايشان نمود. همچنين آقابزرگ حكيم، حاج آقا حسين قمى، شيخ اسداللّه يزدى، حاج ميرزا حسين فقيه سبزوارى و... از ديگر اساتيد وى بودند. ◽️ ايشان در تهران در مدرسه ى سپهسالار (شهيد مطهرى فعلى) به تدريس پرداخت و همزمان در درس استاد ابوالحسن جلوه شركت مى كرد. ترجمه ى تفسير گونه ى ايشان از قرآن از جمله مشهورترين آثار حكيم الهى مى باشد. سرانجام در حالى كه به اصلاح خلاصة التفاسير خود مشغول بود، در دوازدهم ربيع الثانى 1393 ق دعوت حق را لبيك گفت و در جوار بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها آرميد. 🔰 @ofogh_howzah 
🗓 تبرک جستن مقام معظم رهبری به تربت سید الشهدا(س) در حادثه سیل خروشان ایرانشهر 📌به مناسبت ایام تبعید رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان و شهرستان ایرانشهر، معظم له از تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۵۶ تا ۲۲ مرداد ۱۳۵۷ به مدت ۲۳۷ روز در این شهرستان در تبعید بودند. و خدمات مهمی را در آن منطقه به یادگار گذاشتند. ️هوای تابستان ایرانشهر بسیار گرم بود اما عصر روز یکشنبه ۱۱تیرماه ۱۳۵۷ ابرهای تیره در آسمان ایرانشهر متراکم شد، مردم که برای جشن ۲۷رجب روز بعثت پیامبر در مسجد آل‌رسول در نماز عشاء به آقای خامنه‌ای اقتدا کرده بودند که ناگهان صدای غرش عجیب رعدوبرق آمد، باران با شدت میبارید بقدری که سیل در ایرانشهر جاری شد، آقای خامنه‌ای مردم را به رویارویی با سیل فراخواند، فرشهای مسجد را جمع کردند، برق رفت، خانه‌های مردم یکی یکی فرو میریخت چراکه سطح آب بالا آمده بود و خانه‌ها هم سست بود، همه جا تاریک بود، مردم وحشت زده بودند، به سید تبعیدی خود التجا میکردند، انسان در این لحظات هراسناک به هر وسیله‌ای متوسل میشود تا از بحران نجات پیدا کند، ناگهان سید علی به یاد تربت کربلا که همیشه باخود داشت افتاد، کمی از آنرا با توکل به خدا درون آب خروشان ریخت، دقایقی بعد سیل آرام گرفت، با آرام گرفتن سیل گروهی را برای امداد ساماندهی کرد، بازگشت تا اهالی خانه خود را ببینید، اما سیل به آنجا اثر نکرده بود، خبر سلامتی خانه سید تبعیدی در شهر پیچید، همه آنرا کرامت سید دانستند اما خود آقای خامنه‌ای گفت اینکه سیل به خانه ما نرسیده علتش قرار داشتن خانه در بلندی است نه کرامت ما! کتاب شرح اسم ص۵۹۷ 🔰 @ofogh_howzah
✳️ راه‌های نجات از لغزش‌های اخلاقی / آیت‌الله مصباح یزدی ◽️ این پرسش در مباحث اخلاقی قابل طرح است که اگر کسی خواست زندگی آخرت را بر دنیاطلبی ترجیح دهد، چه باید بکند؟ بسیاری از افراد می‌خواهند به بهشت بروند و در آن‌جا با اولیا و انبیا رفیق باشند، اما در عمل قادر نیستند؛ گاهی تصمیم می‌گیریم که مرتکب گناه و لغزش‌های اخلاقی و شرعی نشویم، ولی می‌لغزیم؛ چه کنیم که این گونه نشود؟.. ➕ متن کامل yon.ir/jLiyd 🔰 @ofogh_howzah 
  ☸ چیستی و حقیقت فقه نظام‌ساز بخش اول ♦️گفت و گوی اختصاصی هفته نامه افق حوزه با حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی  ◽️ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی دکتری فقه الاقتصاد با گرایش اقتصاد نظری هست که در حوزه‌های تخصصی؛ اقتصاد تعاون از منظر اسلام، پول و احکام فقهی آن و نظام اقتصادی اسلام فعالیت می‌کند. وی که هم‌اکنون که عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی.. ➕ متن کامل yon.ir/ZucdP 🔰 @ofogh_howzah 
🔴 فقه فعال یا فقه منفعل؟ ◽️ نظام فقهی که منتظر مواجهه با هجوم سؤالات از بیرون است را فقه منفعل و پاسخ‌گو می‌دانیم، نه یک فقه فعال و مطالبه‌گر. چنین فقه یا چنین تفسیری از فقه نظام به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای در تولید علوم انسانی و اسلامی داشته باشد. ◽️ به‌عنوان مثال در حوزه فقه اقتصادی دولت با این سؤال مواجه هستیم که به لحاظ فقهی، اندازه دولت در اقتصاد چه میزان باید باشد و دولت به چه میزان مجاز به دخالت در حوزه اقتصاد است؟ بنده معتقدم این سؤال اساساً سؤال ما نیست، بلکه تفکر سکولاری بر اساس مبانی خودش به یک بخش خصوصی سرمایه‌داری رسید و در طول تاریخ در تنگناهای اقتصادی به بن‌بست برخورد کرد و متوجه شد که اگر دولت در اقتصاد دخالت نکند، سرمایه‌داران و سرمایه‌سالاران به اهداف خود نخواهند رسید، بنابراین گفتند: دولت باید در اقتصاد دخالت کند. ◽️ با قبول دخالت دولت در اقتصاد سرمایه‌داری این پرسش پیش آمد: دخالت دولت در اقتصاد تا چه میزان است و به تعبیر دیگر اندازه دولت در اقتصاد به چه میزان باید باشد؟ به این دلیل در ابتدای کار بر اساس یک‌سری از مبانی یک ساختار اقتصادی ارائه دادند که در آن گفته می‌شود بر اساس مبانی اومانیسم دولت نباید در اقتصاد دخالت کند اما در تنگناهای اقتصادی گفتند: دولت باید در اقتصاد دخالت داشته باشد، حالا حد و اندازه دخالت دولت در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی مردم چه میزان است؟ این پرسش از کجا نشأت گرفته است؟ ◽️ اگر ما ساختار اقتصادی را بر اساس مبانی اسلامی طراحی کنیم، چنین سؤالی برای ما ایجاد نخواهد شد که اندازه دولت در اقتصاد چه میزان است. چراکه پیشاپیش بر اساس مبانی خود حوزه حضور مسئولانه دولت را معین می‌کند و بنده تعبیر دخالت دولت را یک واژه سکولاری می‌دانم و بر اساس مبانی خودمان نیاز به واژه‌سازی در حوزه فقه نظام داریم و اساساً این سؤال و پرسش فقه ما نیست. ◽️ پس این نوع تلقی از فقه نظام که دستگاه فقه ما منتظر می‌ماند تا پرسش‌هایی که بر اساس مبانی مختلف سکولاری ایجاد می‌شود را با ادله لفظیه و اصول عملیه و اگر نشد از باب اضطرار پاسخ بدهد، روش صحیحی نیست و این نگرش به فقه نظام، ما را وارد زمین بازی دیگر تفکرات غیر اسلامی می‌کند و اندیشمندان ما را به خود مشغول می‌کند. ◽️ این تلقی و تفسیر و تعریف از فقه نظام که یک تلقی غالب در حال حاضر است ما را به انحراف می‌برد و اندیشمندان فقه اقتصادی ما را مشغول به پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی می‌کند که در نهایت خروجی قابل قبولی ندارند و انتظارات از دستگاه فقه را برآورده نمی‌کند... yon.ir/ZucdP 🔰 @ofogh_howzah 
✳️ در شکوه از خویشتن / مقام معظم رهبری ◽️ می‌کند آشفته‌ام، همهمه خویشتن کاش برون می‌شدم از همه خویشتن می‌کشد از هر طرف، چون پر کاهی مرا وسوسه این و آن، دمدمه خویشتن پنجه در افکنده‌ام، در دل خونین خویش گُرگ وش افتاده‌ام، در رمه خویشتن باده نابم گهی، زهر هلاهل گهی خود به فغانم از این، ملقمه خویشتن طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق تا کندم بی‌خود از زمزمه خویشتن مست و خرابم «امین»، بی‌خبر از بود و است از که ستانم بگو، مظلمه خویشتن؟ 🔰 @ofogh_howzah 
📙 معرفی کتاب اسرار الآیات و انوار البینات ◽️ «اسرار الآیات و انوار البینات» کتابی از فیلسوف بزرگ عالم اسلام ملاصدرا شیرازی در موضوع الهیات به معنای اخص و شامل بخش‌های واجب، صفات و افعال او و نیز نبوت و معاد است. مؤلف که کتابی در تفسیر نوشته بود، اسرار الآیات را به‌عنوان چکیده‌ای از بحث‌های تفسیری‌اش نوشته.. ➕متن کامل yon.ir/JNvHy 🔰 @ofogh_howzah