💠 حدیث روز
💎 رسول خدا صلي الله عليه و آله:
يَوْمُ غَديرِخُمٍّ اَفْضَلُ اَعْيادِاُمَّتِى وَهُوَالْيَوْمُ الَّذى اَمَرَنِىَ اللّه ُ تَعالى ذِكْرَهُ فيهِ بِنَصْبِ اَخى عَلىِّ بْنِ اَبِى طالِبٍ عَلَما لاُِمَّتِى، يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِى وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذى اَكْمَلَ اللّه ُ فيهِ الدّينَ وَأَتَمَّ عَلَى اُمَّتِى فيهِ النِّعْمَةَ وَرَضِىَ لَهُمُ الاسلامَ دينا.
روز غدير خم برترين عيدهاى امّت من است و آن روزى است كه خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امّتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم توسط او هدايت شوند، و آن روزى است كه خداوند در آن روز دين را تكميل و نعمت را بر امّت من تمام كرد و اسلام را به عنوان دين براى آنان پسنديد.
📚امالى صدوق: 125، ح 8
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ خدای را به خاطر عظمت روز غدیر و این فضیلت بزرگ، سپاسگزار باش. فضیلتی بس بزرگ که شناخت آن دشوار است. ولایت امامت را بر خود واجب شمرده و با تمام توان در شناخت او بکوش. که شناخت امام سرچشمه تمام خیرات است، زیرا فضیلت و خیر در صورتی دوست داشتنی می شود که شناخته شود، و طبیعی است که بعد از شناخت، برای تحصیل آن تلاش می کند. ولایت نیز چنین است و برای به دست آوردن آن باید قبلا آن را شناخت...
آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله علیه
🔰 @ofogh_howzah
🔮 خواب انگلیس برای ایران و زنگ بیدارباش تاریخ
🔵 حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی، رئیس دفتر نشر آثار استاد منذر رحمه الله علیه
✅ حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی، رئیس دفتر نشر آثار استاد منذر رحمه الله علیه، دانشآموخته حوزه و دانشگاه و تاریخپژوهی که تاکنون علاوه بر حوزه فرهنگ و معارف اسلامی، در مباحث تاریخ تحولات ایران، نهضتهای معاصر و نیز تاریخ استعمار و سیاستهای استعماری، تحقیقات دامنهداری را سامان داده و آثار گوناگونی از خویش بر جای گذاشته است...
➕ متن کامل
yon.ir/M0mZC
🔰 @ofogh_howzah
♻️ اعلام شرایط اعزام گروههای تبلیغی در ماه محرم
🔵 شرایط اعزام گروههای تبلیغی به مناسبت ماه محرم از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعلام شد.
✅ ارائه درخواست اعزام گروه از سازمان تبلیغات اسلامی و یا نهادهای فرهنگی منطقه از طریق سامانه سمتا
✅ 26 مرداد تا پنجم شهریور ماه، ارائه طرح و برنامه تبلیغی گروه و تکمیل جدول برنامهها و معرفی اعضاء گروه از سوی سرگروه حداکثر تا ۴۸ساعت پس از تائید درخواست اعزام و ثبت تایید و موافقت اعضای گروه، بعداز تایید طرح و برنامه گروه حداکثر تا ۴۸ساعت از جمله شرایط اعزام گروههای تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به شمار میروند.
✅ تکمیل گزارش عملکرد گروه ومبلغان از سوی سرگروه حداکثر یک هفته پس از اتمام تبلیغ از طریق سامانه سمتا و اعلام به نهاد درخواست کننده جهت تائید، ممنوعیت استفاده از مبلغان ساکن در منطقه درمناسبتهای اصلی تبلیغی (رمضان، محرم، تابستان)، عدم درخواست اعزام فردی از سوی اعضای گروه در سامانه سمتا و تأیید شرکت در اعزام گروهی از سوی اعضا پس از دریافت پیامک در سامانه سمتا از جمله شرایط اعزام تبلیغ گروهی است.
✅ گفتنی است، گروههای تبلیغی میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی بلاغ به نشانی: www. balagh. ir مراجعه کنند.
🔰 @ofogh_howzah
🔻 معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران:
✳️ پذیرش حوزههای علمیه خواهران تا ۵ شهریور ادامه دارد
🔸 معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران گفت: پذیرش حوزههای علمیه خواهران در سطح دو (کارشناسی) از ۲۳ تیرماه آغاز شد و تا ۵ شهریور ادامه دارد.
🔸 داوطلبان دارای مدرک دیپلم با گذراندن ۱۹۰ واحد درسی در ۵ سال و داوطلبان دارای گواهی پایان دوره اول متوسطه با گذراندن ۲۶۶ واحد درسی در ۷ سال میتوانند دانشنامه سطح دو (کارشناسی) دریافت کنند.
🔸دوره پاره وقت برای افرادی طراحی شده است که به دلیل اشتغالات دیگر امکان حضور کمتری در مدارس علمیه را دارند و به همین دلیل در این دوره تعداد واحد کمتری در هر نیمسال ارائه میشود.
✅ داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام میتوانند به مدارس علمیه خواهران سراسر کشور و یا پایگاه اینترنتی www.whc.ir مراجعه کنند.
➕ بیشتر بخوانید:
http://kowsarnews.ir/news/view/80236
🌸 @kowsarnews
💠 حدیث روز
💎 دَخَلْتُ عَلى اَبىِ عَبْدِاللّه ِ عليه السلامفِى يَوْمِ الثّامِنِ عَشْـرٍ مِـنْ ذِى الْحَجَّـةِ فَوَجَـدْتُهُ صائِـما فَقـالَ لى: هذا يَوْمٌ عَظيمٌ عَظَّمَ اللّه ُ حُرْمَتَهُ عَلَى الْمُؤمِنينَ وَ أَكْمَلَ لَهُمْ فيهِ الدّينَ وَ تَمَّمَ عَلَيْهِمُ النِّعْمَةَ وَ جَدَّدَ لَهُمْ ما أَخَذَ عَلَيْهِمْ مِنَ الْعَهْدِ وَالْميثاقِ.
💎 عمار بن حريز گويد: روز هجدهم ماه ذيحجه خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و آن حضرت را روزه يافتم. امام به من فرمود: امروز، روز بزرگى است، خداوند به آن عظمت داده و آن روز دين مؤمنان را كامل ساخت و نعمت را بر آنان تمام نمود و عهد و پيمان قبلى را تجديد كرد.
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ توصیه به خواندن زیارت غدیریه در روز عید سعید غدیر خم زیارت غدیریه امیرالمؤمنین علیه السلام که از احتجاجات شیعه است، خواندن آن در یوم الغدیر بلکه در دیگر ایام هم، بسیار شایسته و مناسب است، و همین طور ترجمه آن برای فارسی زبانان به جهت اشتمال آن بر مضامین عالیه و حجت و براهین بر حقانیت تشیع مفید و مناسب می باشد.
حضرت آیه الله العظمی بهجت (ره)
🔰 @ofogh_howzah
❇️ بررسی و تبیین سیر نزول آیات قرآن کریم در بیان حکم عفاف و حجاب
✅ حجاب، بهعنوان یکی از ضروریات دین مبین اسلام از جایگاه و اهمیّت بسیاری برخوردار است، امّا با وجود جایگاه سترگ و مهم آن، دغدغه اصلی در مناسبات تعاملی، ارتباطی و پوششی بین دو جنس زن و مرد، به موضوع دیگری تعلّق یافته است و آن عفاف و خودکنترلی است. زیرا اگر عفاف نباشد؛ حجاب نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد. و در این میان حجاب نیز بهعنوان مهمترین ابزار جهت صیانت از عفاف مورد توجه است...
➕ متن کامل
yon.ir/bPYli
🔰 @ofogh_howzah
✅ حدیث روز
❇️ غدیر، روز تبريك وتبسّم
💠 امام رضا(عليه السلام):... وَهُوَ يَوْمُ التَهْنِئَةِ يُهَنِّئُ بَعْضُكُمْ بَعْضا، فَاِذا لَقِىَ الْمُؤْمِنُ أخاهُ يَقُولُ: «اَلْحَمْدُللّه ِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ أميرِالْمُؤْمِنينِ وَالاَْئِمَّةِ عليهم السلام» وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فى وُجُوهِ النّاسِ مِنْ اَهْلِ الاِْيمانِ…
عيد غدير روز تبريك و تهنيت است. هر يك به ديگرى تبريك بگويد، هر وقت مؤمنى برادرش را ملاقات كرد، چنين بگويد: «حمد و ستايش خدايى را كه به ما توفيق چنگ زدن به ولايت اميرمؤمنان و پيشوايان(عليهم السلام) عطا كرد» آرى عيد غدير روز لبخند زدن به چهره مردم با ايمان است.
📚 اقبال: ص۴۶۴
🔰 @ofogh_howzah
💠سخن بزرگان
💠 غدیر در کلام امام خمینی(قدس سره الشریف)
🔸غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد.
مسئله غدير ، مسئله اى نيست که به نفسه براى حضرت امير يک مسئله اى پيش بياورد، حضرت امير مسئله غدير را ايجاد کرده است.غدير براى ايشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن، ارزش غدير آمده است.زنده نگه داشتن اين عيد [ غدير ] نه به اين است که چراغانى بشود و قصيده خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است اما مسئله اين نيست، مسئله اين است که به ما ياد بدهند چطور بايد تبعيت کنيم.
🔰 @ofogh_howzah
🔮 خواب انگلیس برای ایران و زنگ بیدارباش تاریخ
‼️ آدمدزدی و بردهفروشی انگلستان در تاریخ
🔷 دکتر عبدالهادى حائرى از جمله پژوهشگرانی است که درباره برده گیرى قدرتهای استعمارى غرب، خصوصاً استعمار انگلیس، بحثى مستند و تکاندهنده دارد. وى، «استعمار» و «بردهداری» را دو عامل مهم پیشرفت تمدّن غرب دانسته و تحتعنوان «نقش انگلستان و آمریکا در بردهساختن انسانها» مى نویسد:
🔷 «انگلستان که از نظر رعایت اصول آزادى و حقوق بشر بیشاز دیگر کشورهاى اروپایى در تاریخ آوازه دارد و البته طلایه دار کاروان دانش و صنعت نو در جهان نیز بوده، حتى پروندهاى سیاهتر از دیگر سوداگران برده دارد. در میان سالهاى 1091 1112 / 1680 1700، یعنى در فاصله 20سال، در حدود 300هزار سیاه آفریقایى بهوسیله «کمپانى آفریقا» و افراد حادثه جوى انگلیسى از خانه هاى خویش بیرون رانده، به بردگى کشیده شدند. در سالهاى 1112 1201 / 1700 1786، 610هزار سیاهپوست تنها به جامائیکا (Jamaica) برده شدند و از سال 1091/1680 تا سال 1201/1786 مجموعاً 2میلیون و 130هزار یعنى سالیانه 20هزار و 95 تن برده آفریقایى به امریکا و جزایر هند غربى (West Indies) توسط انگلیس صادر گردیدند.
🔷 شمار بردگان صادرشده انگلیس به آمریکا تنها در سال 1205/1790 به 38 هزار تن رسید. بنابر یک محاسبه دیگر، از روزگار کریستف کلمب تا سال 1222/1807 در حدود 3ملیون و 500هزار برده از آفریقاى باخترى، تنها به هند غربى انگلیس فرستاده شدند [!]
🔷 بر این روند برده گیرى و برده سازى انسانها شیوه هاى غیرانسانى و اسفبارى نیز سایه افکنده بود. یکى از نویسندگان که نوشته خود را بر بنیاد یک گزارش خوشبینانه استوار ساخته، مىگوید که از هر 100برده که در کرانه هاى آفریقا بر کشتى سوار مىشدند، 17تن از آنان بر اثر شرایط نامساعد در فاصله 9هفته مى مردند و در مجموع بیشاز نیمى از بردگان نمى توانستند کارآیى مؤثر داشته باشند. ولى چنین مى نماید که برخى دیگر از تاریخگران انگلیس، چندان بر سر آن نیستند که آلودگى تمدن انگلیس را در زمینه برده سازى انسانها، بیش از اندازه بپوشانند.
🔷 کارتر و میرز (Carter & Mears)، نویسندگان تاریخ بریتانیا، با آنکه مانند بسیارى دیگر از تاریخگران غرب به مسئله بردگى که از مهمترین مسائل سدههاى 16 18 تمدن غرب به شمار مى آید توجهى بسنده نکرده اند، در مورد شیوه هاى غیرانسانى انگلیسیان در انتقال بردگان آفریقایى به امریکا چنین مى آورند: «یکى از بدترین ستمکارى هایى که در بازرگانى برده وجود داشت، افزون بر شکار عملى بردگان، شیوه [انتقال آنان بود] که سیاهان را در کشتیهاى بردهکشى با فشار جاى مىدادند و بدان وسیله، بازرگانى وحشتناک خود را در سراسر اقیانوس اطلس به انجام مىرساندند. بیمِ همراه با تنفرِ زاییده این راه بازرگانى را نمى توان توصیف کرد... جان دادن 45% از بردگان در خلال سفر خود به آمریکا امرى عادى بود، مردن و نابود شدن 80 % از آنان نیز امرى غیرعادى به شمار نمى آمد.
🔷 دکتر حائرى مى افزاید: «به نوشته همین تاریخگران، در طبقه زیرین یک کشتى برده کشى، که در حدود 231متر مربع وسعت داشت، 292برده که از مرد، زن و کودک تشکیل مىیافتند [را] جاى مىدادند. ولز در این زمینه مى افزاید که این جنبندگان بینوا، بیشتر اوقات از غذا، آب، دارو و بهداشتى بسنده نیز بى بهره بودند». (نخستین رویارویى هاى اندیشهگران ایران با دو رویه تمدن بورژوازى غرب، عبدالهادی حائری، ص 65 74)...
yon.ir/M0mZC
🔰 @ofogh_howzah
❇️ بررسی و تبیین سیر نزول آیات قرآن کریم در بیان حکم عفاف و حجاب
♦️ چادر حجاب برتر ، منزلتآور و منفعتدار
🔹 جلابیب جمع جلباب و به ملحفه، رداء و عبا که تمامی بدن، از سرتا پا را فرا میگیرد و از روی سایر لباسها پوشیده میشود. چیزی همانند چادر امروزی گفته میشود.(لسان العرب، 1414ق. ج1، ص 273) البته در تفسیر جلباب، اقوال گوناگونی وجود دارد که صحیح و تحقیق آن همان پوشش سراسری است. (تفسیر کشاف، 1407ق. ج3، ص559؛ روح المعانی، 1415ق. ج11، ص264) در این آیه، نکته ظریفی وجود دارد و آن اینکه فرمود: «یُدنینَ؛ نزدیک کنند»، یعنی این چادری که بر روی تمامِ پیکرِ خود انداختهاند را به خود نزدیک کنند و روگیری کنند و آن را رها نگذارند، بهگونهای که حتی در برخی از تفاسیر به پوشاندن صورت مگر به مقدار اندک مانند باز گذاشتن یک چشم معنا شده است (التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة، 1411ق، ج22، ص106؛ ابن ابى حاتم، 1419ق. ج10، ص3155)؛ گویا خداوند با این تعبیر خواسته پوشش همراه با عفت مئابی را برساند؛ زیرا وقتی جلباب را به خود نزدیک کند و روگیری کند حالت و گارد عفیفانهای بهدست میآید که موجب تعیین مرز پررنگ با نامحرم میشود (احسن الحدیث، 1375ش. ج8، ص393) که با مصلحت آیه " أَدْنىَ أَن یُعْرَفْنَ " هم تناسب دارد.
🔹 نکته مهم دیگر آنکه، خداوند در این آیه، پیشاز بیان حکم پوشش حداقلی و واجب [روسری] به کیفیّت کاملتر آن - یعنی استفاده از چادر- که با هدف (عفاف) سازگاری بیشتری دارد و نزد فقهاء مشهور متاخرین مستحب است پرداخته است؛ آنهم نه هر چادری بلکه چادر با کیفیتی که تعیین مرز با نامحرم کند، یعنی روگیری داشته باشد. این نشانگر آن است که تعریف ارزشها و هنجارسازی مبتنی بر آن ارزشها باید از سطوح قویتر و ایدهآل گرایانه باشد و هرگز مردم را در اکتفا به حداقلها قانع نسازیم.
🔹 و خداوند دوباره، در این آیه نیز بیان میکند که هدف از جلباب، این است که زنان به عفاف و پاکدامنی شناخته شوند (منهج الصادقین، 1336ش. ج7، ص333؛ تقریب القرآن، بیتا. ج4، ص359) که اهمیّت عفاف و ابزار بودن حجاب برای رسیدن به عفاف را نشان میدهد.
🔹 روش تبلیغی قرآن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. حکم پوشش جلباب را بهصورت یک حق و مزیّت برای زنان بیان نموده نه بهصورت تکلیف از اینرو به آنها وعده بهشت و جهنم نداده بلکه آنها را به دلیل عقلی ارجاع داده «ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ؛ «این(کار) براى اینکه (به پاکدامنى) شناخته شوند و آزار نبینند نزدیکتر است» و همین طور جلباب و چادر را بهعنوان یک پوشش منزلتآور و منفعتدار معرفی کرده است.
🔹 به قرینه اینکه این سوره پیشاز سوره نور نازل شده، معلوم مىشود که این آیه درصدد تحدید حجاب و نمایاندن حد و مرز براى آن نبوده است؛ بلکه نشانهای براى زنان آزاده، پاکدامن و امتیاز قلمداد کردن آن به هدف پذیرش با شوق بیشتر حجاب برای آنان بوده است (فصل نامه فقه، 1379ش، ص 49 تا 92)...
yon.ir/bPYli
🔰 @ofogh_howzah