💠 حدیث روز
💎 دَخَلْتُ عَلى اَبىِ عَبْدِاللّه ِ عليه السلامفِى يَوْمِ الثّامِنِ عَشْـرٍ مِـنْ ذِى الْحَجَّـةِ فَوَجَـدْتُهُ صائِـما فَقـالَ لى: هذا يَوْمٌ عَظيمٌ عَظَّمَ اللّه ُ حُرْمَتَهُ عَلَى الْمُؤمِنينَ وَ أَكْمَلَ لَهُمْ فيهِ الدّينَ وَ تَمَّمَ عَلَيْهِمُ النِّعْمَةَ وَ جَدَّدَ لَهُمْ ما أَخَذَ عَلَيْهِمْ مِنَ الْعَهْدِ وَالْميثاقِ.
💎 عمار بن حريز گويد: روز هجدهم ماه ذيحجه خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و آن حضرت را روزه يافتم. امام به من فرمود: امروز، روز بزرگى است، خداوند به آن عظمت داده و آن روز دين مؤمنان را كامل ساخت و نعمت را بر آنان تمام نمود و عهد و پيمان قبلى را تجديد كرد.
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ توصیه به خواندن زیارت غدیریه در روز عید سعید غدیر خم زیارت غدیریه امیرالمؤمنین علیه السلام که از احتجاجات شیعه است، خواندن آن در یوم الغدیر بلکه در دیگر ایام هم، بسیار شایسته و مناسب است، و همین طور ترجمه آن برای فارسی زبانان به جهت اشتمال آن بر مضامین عالیه و حجت و براهین بر حقانیت تشیع مفید و مناسب می باشد.
حضرت آیه الله العظمی بهجت (ره)
🔰 @ofogh_howzah
❇️ بررسی و تبیین سیر نزول آیات قرآن کریم در بیان حکم عفاف و حجاب
✅ حجاب، بهعنوان یکی از ضروریات دین مبین اسلام از جایگاه و اهمیّت بسیاری برخوردار است، امّا با وجود جایگاه سترگ و مهم آن، دغدغه اصلی در مناسبات تعاملی، ارتباطی و پوششی بین دو جنس زن و مرد، به موضوع دیگری تعلّق یافته است و آن عفاف و خودکنترلی است. زیرا اگر عفاف نباشد؛ حجاب نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد. و در این میان حجاب نیز بهعنوان مهمترین ابزار جهت صیانت از عفاف مورد توجه است...
➕ متن کامل
yon.ir/bPYli
🔰 @ofogh_howzah
✅ حدیث روز
❇️ غدیر، روز تبريك وتبسّم
💠 امام رضا(عليه السلام):... وَهُوَ يَوْمُ التَهْنِئَةِ يُهَنِّئُ بَعْضُكُمْ بَعْضا، فَاِذا لَقِىَ الْمُؤْمِنُ أخاهُ يَقُولُ: «اَلْحَمْدُللّه ِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ أميرِالْمُؤْمِنينِ وَالاَْئِمَّةِ عليهم السلام» وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فى وُجُوهِ النّاسِ مِنْ اَهْلِ الاِْيمانِ…
عيد غدير روز تبريك و تهنيت است. هر يك به ديگرى تبريك بگويد، هر وقت مؤمنى برادرش را ملاقات كرد، چنين بگويد: «حمد و ستايش خدايى را كه به ما توفيق چنگ زدن به ولايت اميرمؤمنان و پيشوايان(عليهم السلام) عطا كرد» آرى عيد غدير روز لبخند زدن به چهره مردم با ايمان است.
📚 اقبال: ص۴۶۴
🔰 @ofogh_howzah
💠سخن بزرگان
💠 غدیر در کلام امام خمینی(قدس سره الشریف)
🔸غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد.
مسئله غدير ، مسئله اى نيست که به نفسه براى حضرت امير يک مسئله اى پيش بياورد، حضرت امير مسئله غدير را ايجاد کرده است.غدير براى ايشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن، ارزش غدير آمده است.زنده نگه داشتن اين عيد [ غدير ] نه به اين است که چراغانى بشود و قصيده خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است اما مسئله اين نيست، مسئله اين است که به ما ياد بدهند چطور بايد تبعيت کنيم.
🔰 @ofogh_howzah
🔮 خواب انگلیس برای ایران و زنگ بیدارباش تاریخ
‼️ آدمدزدی و بردهفروشی انگلستان در تاریخ
🔷 دکتر عبدالهادى حائرى از جمله پژوهشگرانی است که درباره برده گیرى قدرتهای استعمارى غرب، خصوصاً استعمار انگلیس، بحثى مستند و تکاندهنده دارد. وى، «استعمار» و «بردهداری» را دو عامل مهم پیشرفت تمدّن غرب دانسته و تحتعنوان «نقش انگلستان و آمریکا در بردهساختن انسانها» مى نویسد:
🔷 «انگلستان که از نظر رعایت اصول آزادى و حقوق بشر بیشاز دیگر کشورهاى اروپایى در تاریخ آوازه دارد و البته طلایه دار کاروان دانش و صنعت نو در جهان نیز بوده، حتى پروندهاى سیاهتر از دیگر سوداگران برده دارد. در میان سالهاى 1091 1112 / 1680 1700، یعنى در فاصله 20سال، در حدود 300هزار سیاه آفریقایى بهوسیله «کمپانى آفریقا» و افراد حادثه جوى انگلیسى از خانه هاى خویش بیرون رانده، به بردگى کشیده شدند. در سالهاى 1112 1201 / 1700 1786، 610هزار سیاهپوست تنها به جامائیکا (Jamaica) برده شدند و از سال 1091/1680 تا سال 1201/1786 مجموعاً 2میلیون و 130هزار یعنى سالیانه 20هزار و 95 تن برده آفریقایى به امریکا و جزایر هند غربى (West Indies) توسط انگلیس صادر گردیدند.
🔷 شمار بردگان صادرشده انگلیس به آمریکا تنها در سال 1205/1790 به 38 هزار تن رسید. بنابر یک محاسبه دیگر، از روزگار کریستف کلمب تا سال 1222/1807 در حدود 3ملیون و 500هزار برده از آفریقاى باخترى، تنها به هند غربى انگلیس فرستاده شدند [!]
🔷 بر این روند برده گیرى و برده سازى انسانها شیوه هاى غیرانسانى و اسفبارى نیز سایه افکنده بود. یکى از نویسندگان که نوشته خود را بر بنیاد یک گزارش خوشبینانه استوار ساخته، مىگوید که از هر 100برده که در کرانه هاى آفریقا بر کشتى سوار مىشدند، 17تن از آنان بر اثر شرایط نامساعد در فاصله 9هفته مى مردند و در مجموع بیشاز نیمى از بردگان نمى توانستند کارآیى مؤثر داشته باشند. ولى چنین مى نماید که برخى دیگر از تاریخگران انگلیس، چندان بر سر آن نیستند که آلودگى تمدن انگلیس را در زمینه برده سازى انسانها، بیش از اندازه بپوشانند.
🔷 کارتر و میرز (Carter & Mears)، نویسندگان تاریخ بریتانیا، با آنکه مانند بسیارى دیگر از تاریخگران غرب به مسئله بردگى که از مهمترین مسائل سدههاى 16 18 تمدن غرب به شمار مى آید توجهى بسنده نکرده اند، در مورد شیوه هاى غیرانسانى انگلیسیان در انتقال بردگان آفریقایى به امریکا چنین مى آورند: «یکى از بدترین ستمکارى هایى که در بازرگانى برده وجود داشت، افزون بر شکار عملى بردگان، شیوه [انتقال آنان بود] که سیاهان را در کشتیهاى بردهکشى با فشار جاى مىدادند و بدان وسیله، بازرگانى وحشتناک خود را در سراسر اقیانوس اطلس به انجام مىرساندند. بیمِ همراه با تنفرِ زاییده این راه بازرگانى را نمى توان توصیف کرد... جان دادن 45% از بردگان در خلال سفر خود به آمریکا امرى عادى بود، مردن و نابود شدن 80 % از آنان نیز امرى غیرعادى به شمار نمى آمد.
🔷 دکتر حائرى مى افزاید: «به نوشته همین تاریخگران، در طبقه زیرین یک کشتى برده کشى، که در حدود 231متر مربع وسعت داشت، 292برده که از مرد، زن و کودک تشکیل مىیافتند [را] جاى مىدادند. ولز در این زمینه مى افزاید که این جنبندگان بینوا، بیشتر اوقات از غذا، آب، دارو و بهداشتى بسنده نیز بى بهره بودند». (نخستین رویارویى هاى اندیشهگران ایران با دو رویه تمدن بورژوازى غرب، عبدالهادی حائری، ص 65 74)...
yon.ir/M0mZC
🔰 @ofogh_howzah
❇️ بررسی و تبیین سیر نزول آیات قرآن کریم در بیان حکم عفاف و حجاب
♦️ چادر حجاب برتر ، منزلتآور و منفعتدار
🔹 جلابیب جمع جلباب و به ملحفه، رداء و عبا که تمامی بدن، از سرتا پا را فرا میگیرد و از روی سایر لباسها پوشیده میشود. چیزی همانند چادر امروزی گفته میشود.(لسان العرب، 1414ق. ج1، ص 273) البته در تفسیر جلباب، اقوال گوناگونی وجود دارد که صحیح و تحقیق آن همان پوشش سراسری است. (تفسیر کشاف، 1407ق. ج3، ص559؛ روح المعانی، 1415ق. ج11، ص264) در این آیه، نکته ظریفی وجود دارد و آن اینکه فرمود: «یُدنینَ؛ نزدیک کنند»، یعنی این چادری که بر روی تمامِ پیکرِ خود انداختهاند را به خود نزدیک کنند و روگیری کنند و آن را رها نگذارند، بهگونهای که حتی در برخی از تفاسیر به پوشاندن صورت مگر به مقدار اندک مانند باز گذاشتن یک چشم معنا شده است (التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة، 1411ق، ج22، ص106؛ ابن ابى حاتم، 1419ق. ج10، ص3155)؛ گویا خداوند با این تعبیر خواسته پوشش همراه با عفت مئابی را برساند؛ زیرا وقتی جلباب را به خود نزدیک کند و روگیری کند حالت و گارد عفیفانهای بهدست میآید که موجب تعیین مرز پررنگ با نامحرم میشود (احسن الحدیث، 1375ش. ج8، ص393) که با مصلحت آیه " أَدْنىَ أَن یُعْرَفْنَ " هم تناسب دارد.
🔹 نکته مهم دیگر آنکه، خداوند در این آیه، پیشاز بیان حکم پوشش حداقلی و واجب [روسری] به کیفیّت کاملتر آن - یعنی استفاده از چادر- که با هدف (عفاف) سازگاری بیشتری دارد و نزد فقهاء مشهور متاخرین مستحب است پرداخته است؛ آنهم نه هر چادری بلکه چادر با کیفیتی که تعیین مرز با نامحرم کند، یعنی روگیری داشته باشد. این نشانگر آن است که تعریف ارزشها و هنجارسازی مبتنی بر آن ارزشها باید از سطوح قویتر و ایدهآل گرایانه باشد و هرگز مردم را در اکتفا به حداقلها قانع نسازیم.
🔹 و خداوند دوباره، در این آیه نیز بیان میکند که هدف از جلباب، این است که زنان به عفاف و پاکدامنی شناخته شوند (منهج الصادقین، 1336ش. ج7، ص333؛ تقریب القرآن، بیتا. ج4، ص359) که اهمیّت عفاف و ابزار بودن حجاب برای رسیدن به عفاف را نشان میدهد.
🔹 روش تبلیغی قرآن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. حکم پوشش جلباب را بهصورت یک حق و مزیّت برای زنان بیان نموده نه بهصورت تکلیف از اینرو به آنها وعده بهشت و جهنم نداده بلکه آنها را به دلیل عقلی ارجاع داده «ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ؛ «این(کار) براى اینکه (به پاکدامنى) شناخته شوند و آزار نبینند نزدیکتر است» و همین طور جلباب و چادر را بهعنوان یک پوشش منزلتآور و منفعتدار معرفی کرده است.
🔹 به قرینه اینکه این سوره پیشاز سوره نور نازل شده، معلوم مىشود که این آیه درصدد تحدید حجاب و نمایاندن حد و مرز براى آن نبوده است؛ بلکه نشانهای براى زنان آزاده، پاکدامن و امتیاز قلمداد کردن آن به هدف پذیرش با شوق بیشتر حجاب برای آنان بوده است (فصل نامه فقه، 1379ش، ص 49 تا 92)...
yon.ir/bPYli
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت علی علیه السلام
💎 عُودُوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ بَعْدَ اِنْقِضاءِ مَجْمَعِكُمْ بِالتَّوْسِعَةِ عَلى عِيالِكُمْ، وَالبِرِّ بِاِخْوانِكُمْ وَالشُّكْرِ لِلّهِ عز و جل عَلَى ما مَنَحَكُمْ، وَاجْتَمِعُوا يَجْمَعِ اللّه ُ شَمْلَكُمْ، وَ تُبارُّوا يَصِلِ اللّه ُ اُلْفَتَكُمْ، وَ تُهانِؤا نِعمَةَ اللّه ِ كَما هَنَّا كُمُ اللّه ُ بِالثَّوابِ فيهِ عَلى أَضْعافِ الاَْعْيادِ قَبْلَهُ وَ بَعْدَهُ اِلاّ فِى مِثْلِه
💎 بعد از پايان گردهم آيى خود (در روز غدير) به خانه برگرديد، خدا بر شما رحمت فرستد. به خانواده خود گشايش و توسعه دهيد، به برادران خود نيكى كنيد، خداوند را بر اين نعمت كه شما را بخشيده است، سپاس گزاريد، متحد شويد تا خدا به شما وحدت بخشد، نيكويى كنيد تا خدا دوستيتان را پايدار كند، به همديگرنعمت خدا را تبريك بگوئيد، همانطوركه خداوند دراين روز با چندين برابر عيدهاى ديگر پاداش دادن به شما تبريك گفته، اين گونه پاداشها جز در روز عيد غدير نخواهد بود.
🔰 @ofogh_howzah
❇️ به مناسبت عید سعید غدیر خم ویژه نامه "اکمال الدین" از سوی هفته نامه افق حوزه منتشر شد.
♦️ مهمترین مطالب منتشر شده به شرح ذیل است:
🔶 «پیام غدیر، ولایت و حکومت از نگاه امام خمینی(ره)»
🔶 «غدیر و «الغدیر» از نگاه امام خامنه ای»
🔶 «نوشتاری از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با عنوان ولایت در خطبه غدیر»
🔶 «نوشتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی با عنوان همتایی غدیر و قدر»
🔶 «نوشتای از علامه سید مرتضی عسکری (ره) با عنوان حدیث وصایت و خلافت در کلام اهل بیت(ع) و دیگران»
🔶 «گفت و گویی با آیت الله دین پرور با موضوع نگاهی گذرا به واقعه غدیر، شخصیت علامه امینی و اهمیت کتاب شریف الغدیر»
🔶 «گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر تحریری، با عنوان: حقیقت غدیر، تداوم خط ولایت و امامت»
🔶 «گفت و گو با رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با عنوان: غدیر، پیام هایی که فرستاد، مسئولیت هایی که آورد»
🔶 «سیمای أمیرالمؤمنین علی (ع) در خطابه غدیر»، «نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک نیا با عنوان احتجاج به حدیث غدیر در کلام اهل بیت(ع)»
🔶 «دلالت حدیث غدیر بر ولایت امیرمؤمنان (ع) از دیدگاه علمای اهل سنت»
🔶 «آداب اجتماعی و اخلاقی غدیر»، «گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین محمد امین پورامینی با عنوان: تبیین دفاع از جایگاه والایی امامت در هندسه سیاسی اسلام»
🔶 «گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین سید علی طباطبایی با عنوان: غدیر خم دلیل خاتمیت دین اسلام»
🔶 «گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا با عنوان : جایگاه و مفهوم ولایت در حدیث غدیر و جایگاه انتخاب مردم در ولایت معصومین (ع)»
🔶 «یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین سید محسن دین پرور با عنوان نیم قرن با نهج البلاغه و احادیث امام علی (ع)»
🔰 @ofogh_howzah
❇️ ویژه نامه #اکمال_الدین (از سوی هفته نامه افق حوزه) در 24 صفحه منتشر شد.
➕ فایل پی دی اف👇
🔵 توصیه های غدیری
💠 برادرم! اگر به اهمیت روز غدیر و اعمال آن که در این روایات آمده معتقد می باشی، پس معطل چه هستی؟.
خدای را به خاطر عظمت روز غدیر و این فضیلت بزرگ، سپاسگزار باش. فضیلتی بس بزرگ که شناخت آن دشوار است. ولایت امامت را بر خود واجب شمرده و با تمام توان در شناخت او بکوش. که شناخت امام سرچشمه تمام خیرات است، زیرا فضیلت و خیر در صورتی دوست داشتنی می شود که شناخته شود، و طبیعی است که بعد از شناخت، برای تحصیل آن تلاش می کند. ولایت نیز چنین است و برای به دست آوردن آن باید قبلا آن را شناخت.
💠 و آن گاه که ولایت او را به دست آوردی، به طور طبیعی، لوازم ولایت را انجام دهی، و پس از انجام لوازم ولایت، از کارهای او پیروی نموده، و اخلاق خود را شبیه به او ساخته، به دنبال هدایتهای او رفته و برای به دست آوردن رضایت او تلاش می کنیم. در پی آن، او نیز تو را به دوستی خود برگزیده و تو را به خود نزدیک می سازد. و آن گاه به مقام بالایی رسیده و در همسایگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار می گیری. زیرا خداوند به علی (علیه السلام) وعده داده است که شیعیانش همسایه و گرداگرد او بوده و بر منبرهایی از نور جای داشته باشند، و ما برای رسیدن به این امر تلاش می کنیم.
💠 باری به حکم عقل، واجب است کسی که این مطالب را باور دارد، تمام اعمال را که در این روز وارد شده است را انجام داده، بهره کامل از خیرات این اعمال برده، و از فضل خدا و کرم اولیای او در این روز محروم نماند
حضرت آیه الله میرزا جواد ملکی تبریزی (ره)
🔰 @ofogh_howzah