🇮🇷 جهاد اقتصادی (7)
🔵 جایگاه بانکداری بدون ربا در اقتصاد مقاومتی
🔘 دکترحسین صمصامی استاد وعضو هییت علمی دانشگاه شهید بهشتی
⭕️ شهید صدر در کتاب «البنک اللاربوی فی الإسلام»، بانک تجاری متعارف را در نظر میگیرد و میگوید: چون عملیات تجهیز و تخصیص منابع در بانک متعارف قرض است، لذا ربوی است و فعالیتهای آن از نظر اسلام غیر مجاز است...
➕ متن کامل
yon.ir/lhM5C
🔰 @ofogh_howzah
🔴 بانک ها مانند بانک ربوی عمل می کنند
🔘 دکترحسین صمصامی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
⭕️ بانک امروز پولی میگیرد و پولی میدهد، یعنی مانند بانک ربوی عمل میکند و طراحی بانک برای فعالیتهای قرضی است نه فعالیتهای غیرقرضی، لذا وقتی تلاش میکنید بانک را مجبور به ورود به فعالیتهای غیرقرض و واقعی کنید، بانک برای گریز از هزینهها، راههایی برای خودش پیدا میکند.
⭕️ افرادی هم به لحاظ فقهی راههای نجات را به سیستم بانکی آموزش دادهاند و سیستم بانکی هم این راهها را مستمسک خود قرار داده که منجر به وضعیت موجود شده است، آنچه که ما امروزه شاهد هستیم حاصل طراحی غلطی است که بانکداری بدون ربا بر اساس آن انجام شده است
⭕️ این طراحیها در چهارچوب قانونی تنظیم شده تا بانکها آن را انجام دهند. یعنی پول میگیرد و پول میدهد، و نرخ سود را در قالب عقود مختلف اسلامی تثبیت میکند و به اسم عقود این کار را انجام میدهد و حاصل کار این میشود که وجود دارد و علما هم اعتراض میکنند...
➕ متن کامل
yon.ir/lhM5C
🔰 @ofogh_howzah
📛 احمد الحسن کیست ؟ (3)
🔵 احادیث مورد استناد احمد الحسن
⭕️ وی برای اثبات مهمترین ادعایش، یعنی فرزند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بودن، به برخی از احادیث استناد میکند. ما ابتدا این احادیث را ذکر و سپس نقدهایی را راجع به سند و دلالت آنها برمیشماریم.
روایت اول:
⭕️ ابیبصیر میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: ای پسر رسول خدا! من از پدرت شنیدم که فرمود: بعد از قیام حضرت قائم علیه السلام دوازده نفر مهدی خواهند آمد. امام فرمود: بله، اما پدرم فرمود: دوازده نفر مهدی و نفرمود «دوازده امام». بلی، آنها قومی از شیعیان ما هستند که مردم را به ولایت ما و معرفت حقمان دعوت میکنند.»
⭕️ براساس این روایت، «احمد الحسن» ادعا میکند که او اولین نفر از «مهدی»هایی است که بعد از امام زمان علیه السلام میآیند.
⭕️ اما این روایت را از جوانب گوناگون میتوان مورد مناقشه قرار داد:
❌ اولاً: این روایت از نظر سند ضعیف است؛ زیرا در سند این روایت، شخصی به نام علیبن احمدبن محمدبن عمران وجود دارد که از علمای رجال، توثیقی درباره او صادر نشده است.
❌ ثانیاً: شخص دیگری به نام «علیبن ابیحمزه» در سند روایت وجود دارد که در کتب رجال بهعنوان «کذاب» توصیف شده است. او پیرو مذهب انحرافی «واقفیه» بود و طمع دنیا او را واداشت تا منکر امامت امام رضا علیه السلام شده، از دین دست بکشد و بهسوی الحاد سوق یابد.
❌ ثالثاً: این روایت از لحاظ دلالت، به هیچ وجه نمیتواند مورد استناد «احمد الحسن» قرار گیرد؛ زیرا هیچ ارتباطی به زمان ما که هنوز امام زمان علیه السلام ظهور نکرده، ندارد
🌐 yon.ir/i86l8
🔰 @ofogh_howzah
🔵 زندگینامه خودنوشت علامه طباطبایی
💎 در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این روی هرچه میخواندم نمیفهمیدم و چهار سال به همین نحو گذرانیدم. پس از آن، یکباره عنایت خدایی دامنگیرم شده، عوضم کرد. و در خود یک نوع شیفتگی و بیتابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم. بهطوری که از همان روز تا پایان ایام تحصیل که تقریباً هفده سال کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر درک خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث را برابر می پنداشتم، بساط معاشرت غیراهل علم را به کلی برچیدم.
💎 در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده، باقی را به مطالعه میپرداختم. بسیار میشد (و بهویژه در بهار و تابستان) که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه میگذرانیدم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه میکردم و اگر اشکالی پیش میآمد با هر خودکشی بود، حل مینمودم و وقتی به درس حضور مییافتم، از آنچه استاد میگفت قبلاً روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس پیش استاد نبردم...
🌐 yon.ir/sqhCe
🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 جهاد اقتصادی (8)
🔵 حمایت از کالای داخلی و مبارزه جدی با هجوم کالای خارجی
🔘 در نگاه فقیه مجاهد مرحوم آیتالله شیخ غلامحسین عبدخدایی (تبریزی)
⭕️ شخص وطنخواه و مملکتدوست بهقدر امکان از استعمال و اسباب خارجه تجنب ورزیده و در ترویج ضایع وطنی بکوشد، نه اینکه بهواسطه مصارف غیرمهمه خویش چشمههای طلا را هر آن و دقیقه، به ممالک اجانب ریزان نموده...
➕ متن کامل
yon.ir/e7RqI
🔰 @ofogh_howzah
🔵 شرافت و ملیت را مبادله به اجنبی پرستی نکنید
🔘 مجاهد مرحوم آیتالله شیخ غلامحسین عبدخدایی (تبریزی)
⭕️ آقایان هیچ میدانید که در مقابل این صندلها و چوبهای خارجه چه متاع نفیس وطنی، عوض میدهید؟ و فیالحقیقه شرافت و ملیت را مبادله با اجنبیپرستی مینمایید
⭕️ اطفال اسلامی هزارهزار اِلمَک فرشی (گرههای فرش) در مقابل اجرت جزئی، با هزاران سوز دل و ناله و آه میزنند و به فلج و امراض مزمن مبتلا، و به ناملایمات فوقالعاده گرفتار و رنگهاشان زرد و بدنهاشان لاغر میشود تا یک فرشی میبافند بعد از مبادله، این صندلهای حصیری زیر شما قرار میگیرد، یا لعبه اطفالتان میآید، یا آرایش زنانه برای مردان و نامردان صورت میپذیرد.
⭕️ آخر یک خورده به خود بیایید و اینقدر حقوق خود و شرف خویش را به معرض زوال نیاورید...
🌐 yon.ir/e7RqI
🔰 @ofogh_howzah
📛 احمد الحسن کیست ؟ (4)
🔵 بررسی احادیث مورد استناد احمد الحسن
⭕️ احادیث مورد استناد احمد الحسن، چه صحیح باشند و چه ضعیف و از نظر دلالت چه قابل قبول باشند و چه غیرقابل قبول، چه قابل تأویل به رجعت باشند و چه غیرقابل تأویل، با مدعای جریان یمانی هیچ ارتباطی ندارند؛ زیرا همه آن احادیث بر این مطلب اجماع دارند که قیام مهدیین دوازدهگانه یا یازدهگانه بعد از ظهور و وفات امام زمان عجل الله خواهد بود و هیچ یک از احادیث بر این معنا دلالت نمیکند که آنها یا برخی از آنها قبل از ظهور امام زمان عجل الله میآیند.
⭕️ «احمد اسماعیل گاطع الصیمری (احمد الحسن)»، در حالی به دروغ مدعی فرزندی و وصایت امام زمان عجل الله است و ادعای قیام کرده و خود را اولین نفر از مهدیین مینامد که هنوز امام زمان عجل الله ظهور نفرمودند.
⭕️ حدود ١٨ روایت در باب یمانی وجود دارد که همه آنها ضعف سند دارند و نمیتوان به این راحتی به آنها استناد کرد. از طرفی باید دانست که در باب اعتقادات، روایات باید قویتر از روایات فقهی باشند تا بتوان آنها را بهعنوان اعتقاد شیعه پذیرفت. آنچه اجمالاً میتوان پذیرفت این است که یمانی میآید، اما در همان سال خراسانی و سفیانی نیز خروج میکنند. اما یمانی قصه ما یا بهتر بگوییم «احمد الحسن»، فراموش کرده سفیانی و خراسانی را هم با خود همراه سازد، تا تنها نباشد.
⭕️ خروج یمانی از یمن، نه از بصره عراق از علائم حتمیه ظهور است (الیمانی من الیمن). پس قطعاً احمد الحسن آن یمانی موعود نیست...
ادامه دارد
🌐 yon.ir/i86l8
🔰 @ofogh_howzah