💠 اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مَنْ بِِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی
🌹💐🌹به مناسبت سالروز ولادت حضرت عبد العظیم الحسنی(علیه السلام)🌹💐🌹
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
افق حوزه
💠 اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مَنْ بِِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی 🌹💐🌹به مناسبت
💠 زندگی نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)
🔹حضرت عبدالعظیم بن عبدالله حسنی (علیهالسلام) (۱۷۳-۲۵۲ ق)، معروف به عبدالعظیم حسنی، شاه عبدالعظیم و سیدالکریم، از نوادگان امام حسن مجتبی (علیهالسلام) است که با چهار واسطه به ایشان میرسد. طبق نقل تاریخنویسان حضرت عبدالعظیم عالم، زاهد، عابد و از بزرگان محدثین و مورد اعتماد شیعه در زمان خود به شمار میرود. ستایشهایی که ائمّه معصومین (علیهمالسّلام) از وی به عمل آوردهاند، نشاندهنده شخصیّت علمی و مورد اعتمادبودن اوست. محل قبر و حرم ایشان در شهر ری از توابع تهران قرار دارد که مورد توجه شیعیان است.
🔹بر اساس آنچه در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) نقل شده، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهلبیت (علیهمالسلام) یعنی امام کاظم (علیهالسلام) تا امام عسکری (علیهالسلام) را درک کرده و آنچه قطعی و مسلّم است، ایشان محضر امام جواد (علیهالسلام) و امام هادی (علیهالسلام) را درک نموده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده است.
🔹مهمترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) برابری فضیلت زیارت مزار ایشان، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء (علیهالسلام) است.
🔹از مطالعه تاریخ زندگانی حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) این مطلب روشن میشود که او نسبت به ائمه (علیهمالسّلام) زمان خود اخلاص و اعتقاد کاملی داشته و به محضر سه نفر از معصومین (علیهمالسّلام) رسیده و از آن بزرگواران نقل حدیث کرده است. از اخبار منقوله بهطور وضوح استفاده میگردد که وی مورد علاقه و محل اعتماد و اطمینان حضرات ائمه اطهار (علیهمالسّلام) بوده است. فرمایشات حضرت امام رضا (علیهالسلام) در پیامی که توسط ایشان برای شیعیان فرستادهاند، خود شاهدی روشن برای اثبات این موضوع و حدیث «عرض دین» او خدمت امام هادی (علیهالسلام) و تصدیق آن حضرت اعتقادات حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) را، دلیلی بزرگ بر ایمان و قداست و عقیده ثابت او به ائمه هدی (علیهمالسّلام) و مذهب جعفری میباشد.
🔹حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) در زمان خود، دارای موقعیتی عظیم بود. وی با بزرگان شیعه و روات درجه اول ارتباط کامل داشته و با عده کثیری از اصحاب حضرت امام صادق و امام کاظم و امام رضا (علیهمالسّلام) معاصر و همنشین بود... هشام بن حکم، ابن ابیعمیر، علی بن جعفر (علیهمالسّلام) ، حسن بن محبوب، که از مشایخ او هستند، دلیل بارزی است که وی دارای مقام رفیع و ارجمندی بوده، و با اینگونه اشخاص که از خواص اصحاب حضرت امام صادق و امام موسی بن جعفر (علیهمالسّلام) بودند، مجالست داشته است. علمای رجال و فقهای بزرگ، حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) را در کتب خود آورده و او را توصیف و تمجید کردهاند و همگان او را به خلوص عقیده و صفای باطن و اعتقاد صحیح و راسخ ستوده و معرفی مینمایند.
📢 کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
💠 مهمترین وظیفه انجمن های علمی حوزه از نگاه مدیر حوزه های علمیه
🔻 آیت الله اعرافی در اجلاسیه مدیران حوزه های استان ها با موضوع فعالیت شعب استانی انجمن های علمی حوزه
🔹حوزه های علمیه می بایست پاسخگویی نیازهای امروز نظام و جامعه اسلامی باشد و در عین حال که به تراث پیشینیان احترام می گذاریم به نیازهای روز جامعه نیز بپردازیم.
🔹مهمترین چیزی که از انجمن های علمی انتظار می رود راهبری و توسعه مرزهای دانشی اسلامی و حوزوی است. این انجمن ها بهترین جا برای دیدن کلان این پروژه ها و طراحی نقشه راهبری آنها هستند.
🔹 انجمن های علمی حوزه می توانند محل گره خوردن خروجی های حوزه به همان محل تعلیم اولیه آنان یعنی حوزه علمیه باشند.
📢 کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
💠 #معرفی_کتاب
📘 اتحاد امامت و امارت
🔹 کتاب «اتحاد امامت و امارت؛ نظریه سازماندهی مدینه فاضله شیعی»، اثر حجتالاسلام سید صمصامالدین قوامی و با همت انتشارات عاشورا در ۲۸۲ صفحه چاپ و روانه بازار شده است.
🔻کتاب «اتحاد امامت و امارت» در قالب تقریر گردآوری و در دو بخش تنظیم شده است.
🔹 بخش اول به ابعاد نظری اتحاد امامت و امارت اختصاص یافته است و در آن، برخی مبادی، مبانی و زمینههای عرفانی، کلامی، فقهی و روششناختی نظریه، نسبت آن با نظریه امتداد ولایت از نبی(ص) به معصوم(ع) و از معصوم(ص) به فقیه (ولایت فقیه) و نیز پیوندهای آن با فلسفه تاریخ نهضت اسلامی تبیین شده است. همچنین مفاهیم «امامت»، «امارت» و «اتحاد» امامت و امارت از ابعاد معنیشناختی، اصطلاحی و گفتمانی، کاربردی و نیز اجمالاً دگردیسی تاریخی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در این بخش به جایگاه نهاد «مسجد» بهعنوان کالبد و ظرف استقرار تشکیلات دولت اسلامی و نیز تشکیل مدنیت مقدس اسلامی پرداخته شده است.
🔹بخش دوم به تجربیات اجرای نظریه در مقام یک الگوی تشکیلاتی و شبکهسازی در دهه ۱۳۹۰ در منطقه پردیسان قم و در برخی نقاط دیگر از کشور نظیر استانهای خراسان جنوبی، تهران و چهارمحال و بختیاری پرداخته شده است. سابقه نزدیک به دهساله اجرای این نظریه، حاوی تجارب، توفیقات، دستاوردها، موانع، شکستها، ضعفها، ترمیمها، اصلاحات و تحولاتی است که چکیده و گزیدهای از آن، در این بخش بهشکل فشرده از نگاه خوانندگان خواهد گذشت.
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
💠 اخلاقديني يا سکولار!
🔸نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین
🔻 اخلاق دینی امتیازات و اخلاق سکولار نارساییهایی دارد که شماری از این امور عبارت است از:
🔹۱. اخلاق سکولار فاقد زیرساختهای نظری و پشتوانههای معرفتی لازم بوده و در مقابل، اخلاق دینی از بنیادهای معرفتی قویم و استواری برخوردار است.
🔹۲. فقدان بنیانهای نظری موجب کاهش قدرت تحریکی و انگیزشی ارزشهای عالیه اخلاقی در نگرش سکولار و سستی و آسیبپذیری شدید آن شده است. در مقابل، اخلاق دینی دارای پشتوانههای نیرومند انگیزشی و تحریکی و دارای صلابت و استواری بسیار بالایی است.
🔹۳. ضعف نمونهها، چهرههای برجسته و الگوهای اقتداپذیر در اخلاق سکولار در نسبت با الگوهای دینی مانند پیامبران و پیشوایان دینی که برجستهترین آموزگاران عملی و تجسم عینی اخلاق بودهاند، از جمله نقاط ضعف اخلاق سکولار است.
🔹۴. اخلاق سکولار اخلاقی حداقلی است و عمدهترین هدف آن، بازداری از ظلم و تعدی به حقوق دیگران است و در همین حوزه هم چندان قوی و جامع نبوده و نارساییهای بسیاری دارد. در مقابل، آموزههای اخلاقی دینی، از جامعیت و گستره وسیعی برخوردار می باشد
🔹۵. از ویژگیهای مهم ارزشهای دینی این است که میتواند همه فعالیتهای ریز و درشت آدمی، حتی امور مادی و شخصی را تحت پوشش درآورد. در نگاه دینی همه فعالیتهای مثبت و مفید انسان میتواند رنگ و وجهه خدایی پیدا کرده و به عالیترین مراتب اخلاقی و معنوی ارتقا یابد.
👈 شرح کامل مطلب👇👇👇
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
💠 اخلاقديني يا سکولار!
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
💠 مرجعیت علمی حضرت عبدالعظیم علیهالسلام
🔻امام خامنه ای مدظله العالی:
🔹یک روایت از حضرت هادی علیهالصّلاةوالسّلام است که هم جنبهی علمی حضرت عبدالعظیم و هم جنبهی معنوی آن بزرگوار را نشان میدهد. کسی خدمت امام هادی علیهالسّلام رسید. حضرت به او فرمودند: تو در کجا هستی؟ گفت: در ری.
فرمودند: هر مشکلی در امر دین داشته باشی، میتوانی از عبدالعظیمبنعبدالله الحسنی بپرسی.
🔹یعنی امام هادی علیه السّلام، عبدالعظیم الحسنی را به عنوان یک مرجع علم دین به شیعیان خودشان معرفی کردند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان. این هم جنبهی معنوی. ۱۳۷۳/۸/۵
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah