🔵 کنگره بینالمللی آیتاللهالعظمی سیدمحمود شاهرودی قدس سره برگزار میشود
🔘 دبیر اجرایی کنگره بینالمللی بزرگداشت آیتاللهالعظمی سیدمحمود شاهرودی قدس سره از برگزاری این کنگره بینالمللی خبر داد.
🔘 حجتالاسلام عباس نصیریفرد با اعلام این خبر، از برپایی دو پیشکنگره و کنگره اصلی بزرگداشت آیتاللهالعظمی سیدمحمود شاهرودی قدس سره در ماههای آتی خبر داد.
🔘 دبیر اجرایی کنگره بینالمللی بزرگداشت آیتاللهالعظمی سیدمحمود شاهرودی قدس سره با اعلام اینکه کنگره در سه مرحله برگزار میشود، تصریح کرد: بهجهت اینکه مرحوم آیتالله شاهرودی در حوزه نجف اشرف مستقر بودند و شاگردان زیادی در این حوزه پرورش دادند، لذا پیشکنگره اول آذر 97 در کشور عراق و در حوزه علمیه نجف و پیشکنگره دوم، اسفند 97 در زادگاه معظمله شاهرود و کنگره اصلی اردیبهشت 98 با حضور مراجع تقلید، علما، فضلا و عموم مردم در قم برگزار میگردد.
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ سه قرائت متفاوت در نقل حوادث قیام اباعبدالله علیه السلام، نهضت عاشورا از منظر قرائت امامتی و تاریخی
🔘 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین صحتی سردرودی
💎 در طول تاریخ و بعداز واقعه عاشورا، قرائتهای متفاوتی از آن بهصورت شفاهی و سینه به سینه به اذهان سپرده شد و بعدها همان قرائتهای شفاهی، صورت مکتوبی پیدا کردند که امروزه بهدست ما رسیده است...
➕ متن کامل
yon.ir/rOAp3
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ مقاتل شیعی حادثه کربلا
🔘 آثار مکتوب در نقل حوادث قیام اباعبدالله علیه السلام به سه دسته تقسیم میشوند اول تاریخ، دوم مقاتل، سوم احادیث و روایات، یعنی متونی که به امام حسین علیه السلام و شهادت ایشان مربوط است خلاصه در کلمه عاشورا میشود، البته اشعار را هم میتوانیم اضافه کنیم، اما آنچه بیشتر رایج شده، سیطره و غلبه پیدا کرده و به دو دسته از متون دیگر چیرگی دارد، تاریخ است، یعنی فاجعه عاشورا در بین مسلمانان و حتی برخی از شیعیان یک مقوله تاریخی دانسته میشود و لذا بیشتر در پی متون تاریخی به جستوجوی قضایای مربوط به شهادت امام حسین علیه السلام میپردازند
🔘 اما از سمت دیگر، در کنار تاریخ، متون دیگری داریم که عنوان آن را احادیث و روایات قرار میدهیم یعنی در متون حدیثی و روایی هم احادیث زیادی هستند که مربوط به امام حسین علیه السلام و عاشورا هستند، حتی این متون منحصر به آثار شیعی نیست و در متون اهلسنت هم آنها را مییابیم. منتهی در متون اهلسنت بیشتر غلبه تاریخی دارد
🔘 اما در متون شیعه وضعیت متفاوت است، در شیعه این متون توسط راویان و محدثان با دقت بیشتری از تاریخ نقل شده است، نکته مهم در اینجا تفاوت این دو روایت تاریخی است. مقاتلی هم وجود دارند که از هر دو بهره میگیرند، البته بیشتر مقاتل هم از تاریخ بهره میگیرند، فعلاً هم غلبه با تاریخ است، ما مقاتل را متون مستقلی فرض نمیکنیم که جدای از تاریخ باشند، تاریخ و احادیث تفاوت زیادی با هم دارند...
🔘 متأسفانه قرائت احادیث و روایات از عاشورا یا همان قرائت علوی مغفول مانده و به حاشیه رانده شده است چراکه در تاریخ پیروان علی علیه السلام و آلعلی علیهم السلام در اقلیت بوده و مظلوم ماندهاند و از متن جامعه به حاشیه رانده میشدند، متون آنها را هم از بین بردهاند، برای همین ما در قرون اول و دوم حدود شانزده مقتل و کتاب مختص به امام حسین علیه السلام را داشتهایم که هیچ کدام بهدست ما نرسیده است و همه آنها را در طول تاریخ از بین بردهاند،
🔘 این مقاتل را علمای بزرگ شیعه نوشته بودند که از صحابه و یا شاگردان امام باقر و امام صادق علیهما السلام بودهاند. میگویند اصبغبن نباته اولین مقتلنویس بوده که متأسفانه حتی یک کلمه از مقتل او برجای نمانده است، یا مقاتلی را شاگردان ائمه نوشتهاند که از میان رفتهاند، شیخ طوسی مقتلی داشتهاند که از میان رفته است، قبلاز شیخ طوسی هم شیخ صدوق مقتلی داشتهاند که متن اصلی آن از میان رفته است، یعنی متون قرائت شیعه و آلعلی را از بین بردهاند...
yon.ir/rOAp3
🔰 @ofogh_howzah
◾️ طبق بعض كتب مقاتل و تاريخ، حضرت اباعبداللهالحسين (ع)چنين فرزندي[حضرت رقیه (س)] داشتهاند كه در شام رحلت كردهاند. علاوه بر شهرت اين موضوع، بهطور كلي مشاهد و مقامات مشرفه از جهت انتساب به اهلبيت(ع)مزار، مورد تجليل و احترام است...شهرت مثل اين بارگاه مقدسه نيز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انكار نيست.
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی
🔰 @ofogh_howzah
◾️ از خیمه ها که رفتی و دیدی مرا به خواب
داغی بزرگ بر دل کوچک نهاده ای
گرچه زمن لب تو خداحافظی نکرد
می گفت عمّه ام به رخم بوسه داده ای
تا گفتگوی عمّه شنیدم میان راه
دیدم تو را به نیزه و باور نداشتم
تا یک نگه ز گوشه ی چشمی به من کنی
من چشم از سر تو دمی بر نداشتم
با آنکه آن نگاه، مرا جان تازه داد
اما دوپلک خود ز چه بر هم گذاشتی
یکباره از چه رو، دو ستاره افول کرد
گویا توان دیدن عمّه نداشتی
هر کس غمم شنید، غم خود زیاد برد
بر زاری ام ز دیده و دل، زار گریه کرد
هر گاه کودک تو، به دیوار سر گذاشت
بر حال او دل در و دیوار گریه کرد
گر اشک من به چهره ی مهتابی ام نبود
ای ماه، این سپهر، اثَر از شَفَق نداشت
معذور دار، اگر شده آشفته موی من
دستم بر شانه به گیسو رَمَق نداشت
ویرانه،غصّه،زخم زبان،داغ، بی کسی
این کوه را بگو، چون کاه چون کِشَد؟
پای تو کو؟ که بر سَرِ چشمان خود نَهم
دست تو کو؟ که خار ز پایم برون کشد
ای آرزوی گمشده پیدا شدی و من
دست از جهان و هر چه در آن هست می کشم
سیلی، گرفته قوّت بینایی ام
من تا شناسمت به رخت دست می کشم
علی انسانی
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ منابر اقتصاد مقاومتی (4)
🔘 تولید حد اکثری و پرهیز از تنبلی و پشت میز نشینی
🔹 در جلسات گذشته عرض شد یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه داشت این است که چه می شود که برخی از کسانی که از دوستداران اهل بیت بوده اند و اهل بیت را قبول داشته اند خطشان از ولی خدا جدا می شود...
➕ متن کامل
yon.ir/Cekcj
🔰 @ofogh_howzah
🔵 روز ما و شب ما متظر توست بیا
خون پاک شهدا منتظر توست بیا
سرِ مصباحِ هدا منتظر توست بیا
وارث خون خدا و پسر خون خدا
به خدا خون خدا منتظر توست بیا
صبح هم منتظر صبح ظهور تو بوَد
روز ما و شب ما منتظر توست بیا
بر سر گنبد زرین حسینبن علی علیه السلام
پرچم کرب و بلا منتظر توست بیا
علم و مشک و لب خشکِ جگرسوختگان
دستِ افتاده جدا منتظر توست بیا
فرق بشکستهی زینب، سر خونین حسین
که جدا شد ز قفا منتظر توست بیا
بر سر نی سر جدت به عقب برگشته
طفل افتاده ز پا منتظر توست بیا
آفتابی که چهل جا به سر نی تابید
در دل طشت طلا منتظر توست بیا
آن یتیمی که سر پاک پدر را بوسید
ناله زد «یا ابتا» منتظر توست بیا
بر ظهور تو دعا بر لب «میثم» تا کی؟
تو دعا کن که دعا منتظر توست بیا
غلامرضا سازگار
🔰 @ofogh_howzah