💠سخن روز
💎علامه طباطبایی(ره)
✅از قرائت قرآن لذت میبرم
🔹من عهد دارم كه هر روز یك جزء از قرآن را بخوانم و الآن چهل سال است كه این كار را انجام میدهم. دیشب شما علما مزاحم شدید، نتوانستم بخوانم و اكنون قضا میكنم! هر ماه یك ختم قرآن تمام میشود و باز از ابتدای آن شروع میكنم و هر بار میبینم كه انگار اصلاً این قرآن، آن قرآن پیشین نیست! از بس مطالب تازهای از آن میفهمم! از خدا میخواهم به بنده عمر بسیاری دهد تا بسیار قرآن بخوانم و از لطایف آن بهره ببرم . نمیدانید من چه اندازه از قرآن لذت میبرم و استفاده میكنم!
📚مجله سروش وحی، ش 9
🔰 @ofogh_howzah
💠دفاع از مظلوم در روایات اسلامی
🔸1.پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله): «مَنْ اَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ کانَ مَعى فى الجنّه مُصاحِباً»؛
کسى که حقّ مظلوم را از ظالم بگیرد [چه مظلوم، مسلمان باشد، و چه غیر مسلمان] در بهشت با من خواهد بود). كنز الفوائد، ج 1، ص 135،
🔹2. پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله): «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لَلْمُسْلِمینْ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛
هر کس صداى مظلومى را بشنود که از مسلمانان کمک مى طلبد، و به کمک او نشتابد مسلمان نیست.
الكافي، ج 2، ص 164،
🔸3.امام على(علیه السلام) خطاب به امام حسن و حسین(علیهما السلام): «کُونا لِظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»؛
دشمن ظالم و یار و کمک کار مظلوم باشید). در این روایت نیز سخنى از مسلمانان نیست، بنابراین، دفاع از مظلوم وظیفه هر مسلمانى است؛ هر چند مظلوم، غیر مسلمان باشد. نهج البلاغة/نامه 47
🔹4.امام سجّاد(علیه السلام):«اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَیْکَ مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوف اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْکُرْهُ، وَ مَنْ مُسِىء اِعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ»؛ صحیفه سجادیّه، دعاى 38
پروردگارا! در پیشگاه تو از سه چیز عذرخواهى نموده، و پوزش مى طلبم:
الف/از مظلومى که در حضور من مورد ظلم و ستم قرار گرفته، و یاریش نکردم.
ب/ از کسى که خدمتى به من کرده، و من از او قدردانى و تشکر ننمودم.
ج/ و از شخص خطاکارى که در حق من بدى کرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذیرفتم).
🔰 @ofogh_howzah
🔵 امضایى بودن حکمى گواه بر موقت بودن آن نیست
نوشتاری از آیتاللهالعظمی سبحانی
🔘 برخى از پژوهشگران تصور مىکنند که دیه انسان که در شرع مقدس هزار دینار است، قابل دگرگونى است. زیرا دیه انسان بهوسیله حضرت عبدالمطلب تعیین شده و پیامبر آن را امضا نموده است. بنابراین تقدیر دیه به هزار دینار ارتباطى به عالم وحى ندارد...
➕ متن کامل
yon.ir/zyd3t
🔰 @ofogh_howzah
🔴 سرمایه اجتماعی روحانیت
◽️ روحانیت به عنوان نیروی فعال اجتماعی برخاسته از بطن جامعه و مبتنی بر متن دین یکی از نهادهای تأثیرگذار و تاریخساز ایران، بهویژه ایران معاصر بوده است. روحانیت شغلی در کنار سایر مشاغل نیست و کارویژهاش براساس مناسبات اقتصادی تعریف نمیشود و رسالتی است بهمنظور تأمین سعادت انسان که با هر شغلی قابل جمع شدن است...
➕ متن کامل
yon.ir/vXMKP
🔰 @ofogh_howzah
🔴 تمدید مهلت شرکت در جشنواره ملی مهدویت
◽️ مهلت شرکت در اولین جشنواره ملی مهدویت در بخشهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری تا ۱۵ آذر تمدید شد.
◽️ اولین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم و همکاری نهادهای علمی و فرهنگی دانشگاهی و حوزوی و اجرایی کشور، برگزار میشود.
◽️ این جشنواره با هدف توسعه و ترویج فرهنگ متعالی مهدویت و با رویکردهای مختلف و در بخشهای هنری، فرهنگی، کتابخوانی، رسانه، فضای مجازی و پژوهشی با محوریت موضوع همایش دکترین مهدویت (چالشهای عصر غیبت) برگزار میشود.
◽️ مهلت ارسال آثار تا 15 آذر سال جاری و همچنین مهلت ارسال اثر در بخش پژوهشی تا ۱۵ بهمن
زمان اعلام نتایج این جشنواره 24 آذر 97 و اختتامیه جشنواره نیز 26 آذر برگزار خواهد شد. زمان اعلام نتایج و اختتامیه بخش پژوهشی نیز در فروردین 98 خواهد بود.
◽️ علاقهمندان میتوانند آثار خود را از طریق دبیرخانه دائمی جشنواره به نشانی قم، بلوار الغدیر ابتدای خیابان صفاشهر، کوچه جهاد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی واحد استان قم و سایت جشنواره به نشانی اینترنتی www.mahdaviatfest.ir و پیامرسانهای داخلی در فضای مجازی به نشانی اینترنتی mahdaviatfest@ ارسال کنند.
🔰 @ofogh_howzah
✅سخن روز
👈شش رسالت مهم مبلغان دينی
💠 آیت الله مصباح یزدی
1. دين را به طور جامع و کامل بفهميم؛
2. به ديگران بفهمانيم؛
3. در عرضه دين به ديگران، ميزان درک آنها را در نظر بگيريم؛
4. خوب به معارف دين عمل کنيم؛
5.کمک کنيم تا ديگران نيز به دستورات دين عمل کنند؛
6.اين کار مستلزم مراقبت از خود در اموري است ازجمله: نداشتن تعلق به دنيا، اخلاص، و عدم رشک و حسد نسبت به ديگراني که در عرصه فعاليت اجتماعي موفق هستند.
🔰 @ofogh_howzah
💠نخستین جلسه درس اخلاق توسط حضرت آیت الله استادی برگزار خواهد شد.
پنجشنبه یکم آذرماه ساعت 10 صبح در مدرسه مبارکه فیضیه مدرس حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه).
🔰 @ofogh_howzah
🔵 رؤیای ایرانیان در انقلاب اسلامی
🔘 ميشل فوكو و انقلاب اسلامی ايران (بخش اول)
◽️ میشل فوکو (Michel Foucault) متفکر و فیلسوف شهیر فرانسوی در شهریور و آبان 1357، یعنی در بحبوحه انقلاب اسلامی، دو سفر به ایران داشت که طی آن از برخی از شهرهای ایران از جمله تهران، قم و آبادان دیدار نمود و با طبقات مختلف مردم در باره اوضاع ایران در حال انقلاب گفتوگو کرد...
➕ متن کامل
yon.ir/zQpfs
🔰 @ofogh_howzah
🔵 ميشل فوكو و انقلاب اسلامی ايران
◽️ ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟ فقط رفتن شاه کافی نیست. آنها علاوه بر شعار «مرگ بر شاه» فریاد «اسلام اسلام» و «ما همه سرباز توایم خمینی» سر میدهند. حاکم مستبد، در برابر تبعیدی بیسلاحی که ملت پشتیبان اوست قرار دارد. رژیم فضای باز سیاسی را مطرح میکند، اما آیتالله از پاریس هشدار میدهد که فریب این طرحها را نخورید. گروههای سیاسی به این دلخوش کردهاند که امام، حرکت را به پیش میبرد، اما قدرت به آنها خواهد رسید، چون امام تشکیلات و برنامهای ندارد. با فرونشستن گرد و خاک انقلاب، واعظ پیر فراموش میشود و قدرت بهدست سیاستمداران میافتد، اما جریانات روز بروز نشان میدهد که این خوشبینی شتابزده است و رابطه امام با مردم عمیقتر از اینهاست.
◽️ تحلیلگران غربی میگفتند: مردم مبارز، فقط میدانند که چه نمیخواهند، اما نمیدانند که چه میخواهند؟ اما من در بین مردم قم و تهران از افراد بسیاری پرسیدم که چه میخواهید؟ چهار نفر از پنج نفر میگفت: «حکومت اسلامی». روحانیت از لحاظ سازمانی که دارای تشکیلاتی مستقل از دولت و از یکدیگر است، برخاسته از مردم، مظهر خواستههای آنان و راهنمای آنهاست. از حیث اعتقادی ایمان به امام غایب علیه السلام و بقای رهبری معصوم که حامل نور شریعت است و مردم باید اسباب بازگشتش را فراهم کنند، پشتوانهای قوی برای قیام است. تشیع هم ریشه در گذشته دارد و هم امید به آینده دور را در دلها میدمد و پیش رفتن بهسوی آینده روشن را تشویق میکند، آیندهای که بهجای فرمانبری محض نوعی تجدید عهد در آن حضور دارد.
◽️ اصول ارزشهایی که رهبران انقلاب از آن سخن میگفتند، بسیار شبیه به اصول دموکراسی به نظر میآید، اما آنها از موضع اسلامی به این اصول مینگرند. آنها از راه بازیهای سیاسی و زد و بندهای حزبی کار را به پیش نمیبرند و میدانند که از این طرق راه بهجایی نخواهند برد. از این روست که دست خالی در مقابل گلوله میایستند و با قبول خطر یک حمام خون، به پیش میتازند. آنها خوب میدانند بهدنبال چه هستند. جلوهای از رفتار در حکومت اسلامی آن بود که مردم در زلزله فردوس دیده بودند. کشاورزان طرحهای حکومت را نمیپسندیدند؛ لذا به رهبری روحانیون و کمکهای مردم، شهری را بنا کردند که اسلامیه نامیدند. این نمونهای از سازمان سیاسی اسلامی است که مردم در پی آن میباشند.
◽️ عنصر مهم دیگر این است که آنها بهدنبال آوردن معنویت به درون زندگی اجتماعی هستند. آنها در پی جامعهای هستند که معنویت در آن رشد و شکوفا گردد. از این جهت که حکومت اسلامی کوششی است برای حل مشکلات امروزی از طریق سیاسی کردن برخی ساختارهای اجتماعی و دینی، و از این حیث که در پی آن است که سیاست را معنوی کند، تحت تأثیر آن هستم...
yon.ir/zQpfs
🔰 @ofogh_howzah