eitaa logo
افق حوزه
18هزار دنبال‌کننده
17.8هزار عکس
712 ویدیو
732 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 تقویم تاریخ 💥 5 دی 🔴 شهادت استاد «كامران نجات اللهی» در جريان تحصن استادان دانشگاه توسط عوامل پهلوی (1357ش) ◽️ همزمان با اوج گيرى نهضت اسلامى مردم ايران عليهرژيم پهلوى در دوم دى ماه 1357، نزديك به هفتاد تن از استادان و مدرسين دانشگاه ها در اعتراض به رفتار خشونت آميز مأموران نظامى رژيم شاه و سركوب مبارزات حق طلبانه مردم مبارز و مسلمان ايران و نيز تعطيلى دانشگاه ها از طرف رژيم، در ساختمان مركزى وزارت علوم در مركز تهران اجتماع و تحصّن كردند. اين تحصُّن، رژيم را به خشم آورد، زيرا ديگر قشرها هم از استادانِ متحصِّن حمايت مى كردند. در پى اين تحصّن، عوامل رژيم پهلوى براى درهم شكستن اعتصاب استادان به آنها حمله كردند. در اين تهاجم، استاد كامران نجات اللهى از استادان جوان دانشگاه پلى تكنيك تهران در 27 سالگى به شهادت رسيد. ◽️ فرداى آن روز در ششم دى ماه 1357، با حضور ده ها هزار نفر كه در پيشاپيش آنها، آيت اللّه سيد محمود طالقانى حركت مى كرد، پيكر شهيد نجات اللهى تشييع شد. مراسم تشييع جنازه استاد نجات اللهى، يكى از صحنه هاى خونين دوران انقلاب را رقم زد كه با يورش مزدوران پهلوى به شهادت بيش از 250 نفر از مردم مسلمان در ميدان انقلاب تهران منجر شد. سرانجام پيكر مطهر شهيد نجات اللهى در بهشت زهرا دفن شد و اين چنين بود كه فرزند برومند دانشگاه، پروانه وار، خود را به آتش گلوله جلادان خونخوار زد و با سرخ رويى به لقاء پروردگار خويش شتافت. 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 18 ربيع الثانی 🔵 تولد «محقق حلی» فقيه بزرگ و نامدار شيعی (602 ق) ◽️ محقق حلی در سال ۶۰۲ ق در شهر حله به دنیا آمد. ادبیات عرب را که زبان مادری‌اش بود به‌خوبی فراگرفت، علوم هیئت، ریاضیات، منطق و کلام را به مقدار لازم تحصیل نمود. آنگاه فقه و اصول را پیش پدرش حسن بن یحیی و از محضر فقهای مشهور حله مانند محمد بن جعفر ابن نما و سید فخار موسوی، شاگردان فقیه نامی ابن ادریس حلی تکمیل نمود. او در صبح پنج شنبه ۱۳ ربیع الاول ۶۷۶ق از بالاترین نقطه منزلش افتاد و در سن هفتاد و چهار سالگی درگذشت و در حله به خاک سپرده شد. 🔰 @ofogh_howzah
💠حدیث روز ✅پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) 👈مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَيْهِ رِيحَ الْجَنَّةِ وَ إِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَام. كسى كه مزدِ اجيرى را كم دهد ، خداوند عملش را باطل مى گرداند و بوى بهشت را كه از مسافت پانصد ساله به مشام مى رسد، بر وى حرام مى كند. 📚من لا یحضر الفقیه ج 4 ، ص 12 ،ح 4968 🔰 @ofogh_howzah
بسمه‌تعالی ضایعه دلخراش جان‌باختن تعدادی از نونهالان عزیز، دختران معصوم در زاهدان موجب تأسف و تأثر گردید؛ این حادثه بار دیگر قلوب ملت ایران را جریحه‌دار کرد. مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی با خانواده‌های داغدار در این غم بزرگ شریک و همدرد بوده و از خداوند متعال صبر و بردباری را بری آنان مسئلت داشته و از مسئولان امر می‌خواهند که نسبت به این حادثه بادقت و حساسیت بررسی کامل نموده و در تقلیل آلام خانواده‌های مکرم معزی کوشش نمایند. قطعاً عدم اختصاص اعتبارات کافی نباید زمینه‌ساز چنین حوادثی باشد و یقیناً اولویت اول اعتبارات بر آموزش و تربیت فرزندان عزیز اسلام به‌خصوص در مناطق محروم می‌باشد...  دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی 🔰 @ofogh_howzah 
◽️ پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که خداوند در ایام زندگی اشخاص، نسیم رحمتی را برای آن‌ها قرار می‌دهد و مؤمن باید از این نسیم استفاده کند. امروز نعمتی نصیب شما اساتید -که به زیور دانش و اخلاق مزین هستید- شده که می‌توانید از آن برای یاری رساندن به مذهب و دین استفاده کنید؛ این نعمتی که امروز، روزی شما شده، روزی بسیاری از ما نشده است. جوامع مختلف در حال تغییر و تحول هستند و کسانی در این تغییر و تحولات نقش ایفا می‌کنند و تأثیرگذاری بیشتری دارند که برای برقراری ارتباط با مردم تلاش بیشتری می‌کنند. و در این رابطه اگر از روی اعتقاد، مطالبی که از طریق اهل‌بیت‌ علیهم السلام به ما رسیده با ابزار و شیوه مناسب بیان شود، جامعه آن‌را می‌پذیرد.. دیدار حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، با جمعی از اساتید و فعالان فرهنگی غیرایرانی مقیم کانادا، آمریکا 🔰 @ofogh_howzah
💠 چیستی و حقیقت فقه نظام‌ساز ❇️گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه: 👈 از نظر ما تلقی صحیح از فقه نظام این است که فقه نظام یک فقه پاسخ‌گو و منفعل نیست، بلکه فقه نظام یک فقه فعال و مطالبه‌گر و یک فقه نظام‌ساز است و نه فقهی که تنها سؤالاتی که از ناحیه اندیشه‌های نظام سکولار متوجه‌ دستگاه فقه شده است را پاسخ بدهد. در فقه نظام‌ساز، ما ساختارهای اقتصادی را بر اساس فقه می‌سازیم و در درون این ساختارهای اقتصادی رفتارها و روابط جدیدی غیر از روابط و رفتارهای ساختار سکولار شکل می‌گیرد. http:// ofoghhawzah.com/news/11286/404562 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 6دی 🔵 قطع صادرات نفت ايران در پی اعتصابات كاركنان شركت نفت (1357 ش) ◽️ مهمترين شاخص هاى بحران انقلابى در ايران درواپسين ماه هاى عمر رژيم پوسيده پهلوى، اعتصاب كارخانجات، ادارات و بخش هاى آموزشى كشور بود. در اين ميان كشتار مردم توسط عوامل مزدور رژيم، به جاى اين كه انقلاب را متوقف نمايد به آن شتاب بيشترى بخشيد و باعث گسترش اعتصابات شد. در اين ميان كاركنان صنعت نفت كشور در نوزدهم شهريور 1357 اولين اعتصاب خود را از پالايشگاه تهران آغاز كردند و اين اعتصاب به تدريج مناطق نفتى جنوب و آبادان را نيز در برگرفت. در پى اعتصاب گسترده شركت هاى نفتى در ايران، سرانجام در روز ششم دى ماه 1357، صادرات نفت كشور به خارج به كلى متوقف شد و سوخت تنها در حد نيازهاى داخلى عرضه گرديد. ◽️ با قطع كامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازى شاه، محمدرضا پهلوى از اصلى ترين منبع درآمد خود محروم گرديد و مراحل سقوط او تشديد و تسريع گرديد. به اين ترتيب اعتصاب به همراه راهپيمايى، مبدل به مؤثرترين ابزار براندازى انقلابى شد و اعتصاب صنعت نفت، محورى ترينِ آنها بود كه هم به طور روانى موجبِ فلجِ ذهنى شاه گرديد و هم به طور واقعى، قلب اقتصاد و قدرت مالى نظام را از كار انداخت. اين عمل، مورد حمايت و پشتيبانى حضرت امام خمينى نيز قرار گرفت. ‌🔰 @ofogh_howzah
🔵 چرا حجاب کامل زنان فقط در کشور جمهوری اسلامی ایران اجباری است؟ ◽️ در قانون مجازات اسلامی، تظاهر به روزه‌خواری جرم تلقی شده و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است؛ هرچند روزه‌داری و روزه‌خواری هر دو از امور شخصی به شمار می‌روند. این شیوه‌ قانون‌گذاری، در حقیقت شیوه‌ای عقلایی است. در تمامی نظام‌های حقوقی، دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود از امور شخصی محسوب می‌شوند... ➕ متن کامل yon.ir/IuvJn 🔰 @ofogh_howzah
☸ دلایل اجباری بودن حجاب 1⃣ تردیدی نیست که حجاب ابتداً واجبی شرعی است که خود مرد و زن مسلمان باید آن را با انگیزه ایمانی و از سرخداخواهی یا خداترسی رعایت کند؛ اما این امر هرگز به این معنا نیست که حجاب امری فردی است و جنبه اجتماعی ندارد. اصلاً حجاب ذاتاً امری اجتماعی است و در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند. حجاب یک رفتار اجتماعی است و زن و مرد در قلمرو رفتارها و تعاملات اجتماعی باید حدود و مرزهای پوشش معتبر شرعی را رعایت کنند. 2⃣ از آن‌جا که حجاب امری اجتماعی است، پس به خودی خود ظرفیت و صلاحیت وضع قانون را دارد. اصولاً اموری که در قلمرو روابط اجتماعی قرار می‌گیرد با منافع و مصالح عموم جامعه مرتبط است و اگر قانونگذار (چه خداوند و چه حاکم اسلامی) رفتاری را به سود یا زیان جامعه تشخیص دهد، می‌تواند متناسب با مصالح، قوانینی را وضع کند. 3⃣ با دقت در آثار و آسیب‌های اجتماعی بی‌پوششی یا بدپوششی، روشن می‌شود که پوشش، رفتاری اجتماعی است. اساساً انسان هنگام حضور در مناظر عمومی، اقدام به پوشاندن برخی از قسمت‌های بدن خود می‌کند و در خلوت، هرچند به سبب نفوذ اجتماعی، بازهم خود را در برابر خود می‌پوشاند، اما چنان الزامی که در مناظر عمومی وجود دارد، مطرح نیست. بنابراین رفتار پوشش و از جمله پوشش شرعی، رفتاری کاملاً اجتماعی است و بنابر مصالح و حکمت‌هایی که وجود دارد، می‌تواند مبنای احکام و قوانین اجتماعی قرار گیرد... yon.ir/IuvJn 🔰 @ofogh_howzah
 ✳️ روش اکتشاف (نظریه شهید صدر) ◽️ شهید صدر معتقد است گرچه روش اصلی در اقتصاد یا به تعبیر ما نظام‌سازی برای ما روش تکوین یعنی حرکت از مبانی به بناهاست، ولی به لحاظ مشکلاتی که داریم و ظرفیت ادله ما یا این‌که چون فقها احکام و قانون مدنی را استنباط کرده‌اند تعریف خاصی از نظام‌سازی اسلامی دارند و می‌گویند: ما از روبنا به زیربنا حرکت می‌کنیم، مقصود ایشان از زیربنا قواعد اصلی برای تحقق اهداف اقتصادی مورد نیاز ماست مانند اصل مالکیت مختلط، اصل آزادی اقتصادی در کادر محدود و امثال آن‌ها، که نام این حرکت از روبنا به زیربنا را اکتشاف می‌گذارند؛ البته در کتاب ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی این نظریه را به‌صورت مفصل بحث کرده‌ایم و گفتیم از نظر ما به لحاظ مبانی معرفت شناختی فقه شیعه این روش نمی‌تواند موجه باشد و لذا دستگاه فقهی ما آن را نمی‌پذیرد. در ادامه نظرات شهید صدر‌ قدس سره در چند بند توضیح و بررسی‌ می‌شود. 1⃣ مقصود از اقتصاد اسلامی، مذهب اقتصادی اسلام است. مذهب اقتصادی شامل هر قاعده اساسی برای حل مشکلات اقتصادی مطابق با عدالت است. مذهب اقتصادی از امور زیربنایی در باب اقتصاد‌ اسلامی‌ به‌شمار می‌رود و در فقه مرسوم و متداول از آن بحث نمی‌شود. مذهب اقتصادی بر پایه افکار و مفاهیم بنیانی اخلاقی، فلسفی، علمی و... قرار داده می‌شود. از سوی دیگر، مذهب اقتصادی یک نوع‌ اساس‌ و قاعده نظری برای وضع قوانین مدنی در عرصه اقتصادی است. 2⃣ روش کشف مذهب اقتصادی اسلام، روش اکتشاف یا حرکت از روبنا به زیربنا است؛ یعنی محقق اقتصاد اسلامی با‌جمع‌آوری‌ احکام و قوانین مدنی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، تنظیم و تنسیق آن‌ها می‌تواند مذهب اقتصادی را کشف کند. این روش، یگانه روش نیست؛ اما مهم‌ترین روش در تحقیق اقتصاد اسلامی است‌. در‌ این‌ روش هر مجتهدی احکام مستنبط‌ خود‌ را‌ کنار هم قرار می‌دهد و به مذهب اقتصادی دست می‌یابد؛ اما احکام به‌رغم این‌که در عالم واقع انسجام کافی دارند، در عالم‌ اثبات‌ ممکن‌ است بین احکام مستنبط مجتهد، انسجام کافی برای‌ کشف‌ مذهب اقتصادی وجود نداشته باشد؛ بنابراین، مجتهد برای کشف مذهب اقتصادی ناگزیر است از احکام مستنبط سایر مجتهدان کمک‌ بگیرد‌. بدین‌صورت که احکام مستنبط ناهماهنگ برای کشف مذهب اقتصادی را‌ کنار می‌گذارد و به‌جای آن از احکام هماهنگ استنباط شده از سایر مجتهدان استفاده می‌کند. این قواعد اساسی‌ چون‌ از‌ روش اجتهاد اسلامی استنباط شده، ممکن است بیشترین هماهنگی و انطباق را‌ با‌ واقع تشریع اسلامی داشته باشد. 3⃣ ملاحظات و تردیدهایی درباره روش شهید صدر مطرح شده که مهم‌ترین آن‌ها این است که به چه دلیلی این مجموعه هماهنگ به‌نام مذهب اقتصادی که‌ از‌ فتاوای‌ مجتهدان متفاوت به‌دست آمده، حجت عندالله است و به چه دلیلی مجتهدی باید از برخی‌ فتاوای‌ خود‌ صرف‌نظر کند و از فتاوای سایر مجتهدان که با فتاوایش مخالف است و آن را‌ منتسب‌ به اسلام نمی‌داند، استفاده کند؟ّ... ofoghhawzah.com/news/11286/404562 🔰 @ofogh_howzah
◽️ ایشان[آیه الله العظمی میلانی رحمه الله علیه] با شیخ جامع الازهر در مشهد ملاقات کردند. او به منزل ایشان آمد و بنده خودم شاهد کل برنامه و مذاکرات از اول تا آخر بودم. ایشان خیلی برخورد خوبی با شیخ جامع الازهر داشتند و با محبت با وی ملاقات کردند؛ اما تأکیدی که ایشان در آن ملاقات می‌کردند، این مسئله بود که پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله و عترتی اهل‌بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو». ایشان فرمودند: آن‌چه که می‌تواند مسلمین را جمع کند و تقریب بین مذاهب ایجاد کند، حدیث ثقلین است که حدیثی است مورد قبول طرفین؛ بنابراین اگر طرفین به این حدیث عمل کنند، مشکلات مسلمین حل شده و خیلی از امور اصلاح خواهد شد. yon.ir/q8kJ7 🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز ◽️ شهدای عالی‌قدر روحانیت در طول تاریخ پرافتخار حوزه‌های علمیه تشیع، همانند گوهرهای درخشانی هستند که تمام صفحات این تاریخ شکوهمند را روشن ساخته‌اند و اسوه دیگران بوده‌اند. از شهید اول و شهید ثانی‌ قدسرهما گرفته تا شهدای روحانی معاصر که در صحنه‌های گوناگون قبل و بعد‌از انقلاب اسلامی، خون‌های پاک و مطهرشان، مایه حفظ و استمرار و بقا و تعمیق دین و معارف دینی گشته است و درس «عمل در کنار علم» و «بصیرت» و «شناخت وظیفه» را به همه ما آموخته‌اند. از این‌رو مسئولیت سنگین ما در قبال این مجاهدت‌های بی‌پایان، اولاً شناخت و فهم درست این پیام‌های مهمی است که آن شهیدان و مجاهدان راه حق برای همه ما باقی نهاده‌اند، و ثانیاً عمل و التزام به آن پیام‌های حیات‌بخش، و ثالثاً نشر و ترویج و تعلیم آن پیام‌های ماندگار خصوصاً به نسل جوان است. آیه الله العظمی مظاهری 🔰 @ofogh_howzah
✳️ یار پنهان / عراقی تا کی از ما یار ما پنهان بود؟ چشم ما تا کی چنین گریان بود؟ تا کی از وصلش نصیب بخت ما محنت و درد دل و هجران بود؟ این چنین کز یار دور افتاده‌ام گر بگرید دیده، جای آن بود چون دل ما خون شد از هجران او چشم ما شاید که خون افشان بود از فراقش دل ز جان آمد به جان خود گرانی یار مرگ جان بود بر امیدی زنده‌ام، ورنه که را طاقت آن هجر بی‌پایان بود؟ پیچ بر پیچ است بی او کار ما کار ما تا کی چنین پیچان بود؟ محنت آباد دل پر درد ما تا کی از هجران او ویران بود؟ درد ما را نیست درمان در جهان درد ما را روی او درمان بود چون دل ما از سر جان برنخاست لاجرم پیوسته سرگردان بود چون عراقی هر که دور از یار ماند چشم او گریان، دلش بریان بود 🔰 @ofogh_howzah
☸ علائم محبت به خدا / آیةالله شیخ محمدتقی آملی (ره) ◽️ برای شخص محب علامات و نشانه‌هایی است که اگر واجد آن‌ها بود محبتش، حقیقی است و الا دروغ می‌گوید. از علائم محبت این است که نزد محب هدایا و تحف و وسایلی است که باید از جانب دوست به او برسد، یکی از آن هدایا و عطایای حق نسبت به او لذت بردن او از بلایایی است که از طرف حق به او می‌رسد.  شاعر گوید: عاشقم بر لطف و قهرش به جد این عجب، من عاشق این هر دو ضد ◽️ دیگر از علائم محبت، پرهیزگاری و زهد او در نعمت‌های زائله دنیا است؛ یعنی به اندازه ضرورت بهره‌برداری می‌کند و از تصرف بسیار در آن‌ها اجتناب می‌ورزد و این میسر نمی‌شود، مگر به این‌که در دلش غیر از خیال محبوب چیزی نباشد. ◽️ از علائم محبت آن است که دیده شود محب، در اطاعت دوستش عزم ثابت و تصمیم راسخی دارد؛ چنان‌چه اگر افرادی به اصرار او را از اطاعت منع کنند، هر آینه او از اطاعتش دست برنمی‌دارد و این‌ها در فرمان‌برداری محبوب‌شان، کالجبل الراسخند که «لا یخافون فی الله لومة لائم». ◽️ از علامات دیگر محبت آن است که از شدت انس به محبوب، از غیر محبوبش متنفر و فراری است؛ به حدی که اگر صدهزار چیز به او بدهند تا محبوبش را از او بستانند، راضی نباشد، و اگر همه چیز را بگیرند و محبوبش را از او باز ندارند، راضی باشد. ◽️ از علائم دیگر آن است که چون به روی شخص نظر کنی خندان و متبسم است، ولی چون به دلش نظر کنی می‌بینی که مانند بلبل ناله‌هایی دارد. در میان مردم خندان و گشاده‌رو است، ولی قلبش مانند زن بچه مرده محزون است. حزن او گریه و زاری اوست در تاریکی‌های شب... 🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 چهل سالگی انقلاب (1)  ♦️ دستاوردهای اقتصادی 🔵 ایران جزء پنجمین کشور در توسعه شبکه مخابراتی ◽️ امروزه شاهد تحولات چشم‌گیری در شبکه مخابراتی کشور در زمینه‌های تلفن ثابت، تلفن همراه، کانال‌های مخابراتی و ارتباطات مخابراتی بین‌المللی هستیم. راه‌اندازی شبکه‌های اطلاع‌رسانی و پیوستن به بزرگراه‌های اطلاعاتی از جمله اینترنت، بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین امکانات فناوری مخابرات از جمله این پیشرفت‌هاست. ◽️ بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، باوجود جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از سال 1357 تا 1363 (یعنی در همان پنج سال اول)، تعداد 351000 شماره تلفن در کشور دایر شد. 1363 روستا نیز به شبکه ارتباطی کشور پیوست و 101 شهر امکان ارتباط بین شهری یافتند. هم‌چنین اولین طرح آزمایش کابل نوری در مرکز تحقیقات مخابرات عملی شد. ◽️ در سال 1364، کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد تأسیس شد و در سال 1368 به بهره‌برداری رسید. در سال 1368، اولین مرکز سوییچینگ دیجیتال دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید. در سال 1370 بهره‌برداری از اولین موج‌گیر ماهواره‌ای انیمارست آغاز شد. در سال 1371، موافقت اصولی برای ایجاد دانشکده علمی و کاربردی مخابرات به‌دست آمد که در پی انقلاب فرهنگی، در دیگر دانشگاه‌ها ادغام شده بود. ◽️ در سال 1372، شرکت مخابرات ایران بهره‌برداری از اولین موج‌گیرهای وی‌ست از آغاز کرد. از تحولات مهم در سال 1373، توسعه شبکه تلفن تهران به 000/945/1 شماره منصوبه و ایجاد شبکه تلفن همراه در سال 1375 و گسترش شبکه تلفن همراه در سطح 35 شهر و طراحی یک‌میلیون شماره تلفن همراه، اتصال 90 شهر کشور به شبکه ارتباطات داده‌ها و توسعه شبکه وی‌ست (VSAT) به میزان 70 درصد بود.‌ تا سال 1377، شبکه 850 خطی آنالوگ با استفاده از جدیدترین فناوری انتقال، به شبکه 2/7 میلیون خطی تبدیل شده و به توسعه قابل قبولی رسیده است. ◽️ اینک ایران در شمار پنج کشوری است که در سال‌های اخیر در زمینه توسعه شبکه مخابراتی، با رشدی افزون‌بر 20 درصد، بیشترین حجم توسعه را داشته است. آمار یادشده نشان می‌دهد نظام اسلامی با توجه به اهمیت ارتباطات مخابراتی در ابعاد مختلف زندگی بشر، تلاش فراوانی در زمینه توسعه و تجهیز شبکه مخابراتی کرده است 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 8 دی 🔵 اجتماع بزرگ مردم در ميدان بهارستان تهران برای ملی شدن نفت (1329ش) ◽️ پس ازآن كه از اول تيرماه سال 1329 ش، مجلس شوراى ملى براى رسيدگى به مسأله نفت، كميسيون خاصى را تعيين نمود، بحث بر سر ملى كردن نفت بر سر زبان ها افتاد و اين مسأله پس از مدتى به طور جدى مطرح شد. در اين ميان، سپهبد رزم آرا، نخست وزير رژيم پهلوى، به شدت با ملى شدن نفت مخالفت ورزيد و ايران را ناتوان از استخراج و توليد نفت معرفى كرد. ◽️ به دنبال نطق نخست وزير و نيز وزيردارايى وقت در مجلس مبنى بر عدم توانايى مردم ايران در استخراج و فروش نفت، در روز هشتم دى ماه 1329 ش، آيت اللّه سيد ابوالقاسم كاشانى، رهبر مذهبى و پيشواى بزرگ مردم، طبق دعوت عام از همگان خواست تا درباره تصميم گيرى در مسأله نفت در ميدان بهارستان تهران اجتماع نمايند. در اين اجتماع عظيم، ناطقين با رهنمودهاى آيت اللّه كاشانى، نطق هاى آتشينى ايراد نموده و دولت و شركت نفت را مورد انتقاد قرار داده، تنها راه نجات ملت ايران را ملى كردن صنعت نفت دانستند. مطبوعات نيز به تبعيت از پيشواى روحانى خود، مقالات اساسى خود را به ملى كردن نفت اختصاص دادند. اين تجمعات در روزهاى ششم بهمن و دوازدهم بهمن آن سال نيز تكرار شد ولى باز هم نخست وزير با آن مخالفت نمود. ◽️ سرانجام با اعدام انقلابى رزم آرا توسط جمعيت فداييان اسلام در 16 اسفند آن سال، مجلس رأى به ملى شدن صنعت نفت ايران داد و دست اجانب به ويژه انگلستان از اين نعمت خدادادى كوتاه شد. 🔰 @ofogh_howzah
☸ از منظر مورخین، تاریخچه «حجاب» به چه زمانی برمی‌گردد؟ 🔘 نوشتاری از علی‌اصغر رضوانی ◽️ آن‌چه از تاریخ استفاده می‌شود این است که در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته و حتی از آن‌چه در قانون اسلام آمده سخت‌تر بوده است؛ ضمن این‌که اصولاً در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته و به‌وسیله اسلام در عرب پدید آمده است. ◽️ «ویل دورانت» راجع به قوم «یهود» و قانون «تلمود» می‌نویسد: «اگر زنی به نقض قانون یهود می‌پرداخت چنان‌که مثلاً بدون آن‌که چیزی برسرداشت به میان مردم می‌رفت، و یا در شارع عام نخ می‌رشت، یا با هر سنخی از مردان درد دل می‌کرد، یا صدایش آن‌قدر بلند بود که چون در خانه‌اش تکلم می‌نمود همسایگانش می‌توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد». ◽️ او هم‌چنین راجع به زنان «ایرانیان» قدیم می‌نویسد: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان معاشرت کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو این‌که پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده صورت هیچ زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد...». ◽️ آری، بعداز ظهور اسلام در میان اعراب جاهلی همگی این دستور را پذیرفته و پوشش اسلامی و حجاب را قبول نمودند. «زمخشری» در این‌باره نقل می‌کند که «عایشه» همواره زنان «انصار» را این چنین ستایش می‌کرد: «مرحبا به زنان انصار! همین که آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید. سر خود را با روسری‌های مشکی می‌پوشاندند، گویی کلاغ روی سرشان نشسته است». 🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 چهل سالگی انقلاب (2) ♦️ دستاوردهای اقتصادی 🔴 تحول در گازرسانی ◽️ تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها پنج شهر کشور از لوله‌کشی گاز بهره‌مند بودند که در مسیر خط لوله سراسری قرار داشتند. در این دوران، هدف اصلی از تولید گاز، صادرات بود. این میزان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، به‌ویژه در سال‌هالی 1367 تا 1374 به میزان چشم‌گیری افزایش یافت. تا پایان سال 1375 جمعاً حدود 280 شهر کشور به شبکه گازرسانی پیوستند در سال 1379 تعداد شهرهای زیرپوشش شبکه گازرسانی کشور به 379 شهر رسید.بدین ترتیب، تعداد شهرهای زیوپوشش شبکه گازرسانی در سال 1379 نسبت به سال 1357 (یعنی پایان دوران رژیم پهلوی)، 76 برابر شده است. به عبارت دیگر، در 22 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 75 برابر کل دوران رژیم پهلوی شهرهای کشور زیرپوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند. ◽️ شبکه‌گذاری گاز طبیعی در کشور نیز تا پایان دوره رژیم پهلوی دوهزار کیلومتر بود که در سال 1379 به 59 هزار کیلومتر افزایش یافت یعنی میزان شبکه‌گذاری گاز طبیعی در این مدت، 30 برابر شده است. میزان انشعاب گاز طبیعی در سال 1357، 879/51 مورد بود که در سال 1367 به 729/802 مورد؛ در سال 1377 به 669/793/2 مورد و در سال 1379 به 000/300/3 مورد افزایش یافت. بدین ترتیب، تعداد انشعاب گاز طبیعی نیز از سال 1357 تا 1379 حدود 62 برابر شده و به‌اندازه 61 برابر کل دوران رژیم پهلوی، انشعاب گاز طبیعی نصب شده است. 🔰 @ofogh_howzah
⭕️ ده جمله طلایی رهبری راجع به «۹ دی» و «فتنه» 1⃣ فتنه‌ها را باید با روشنگری خاموش کرد. هر جا روشنگری باشد، فتنه‌انگیز دستش کوتاه می شود. ۱۳۷۸/۰۵/۰۸ 2⃣ فتنه‌انگیختن و بد دل کردن مردم نسبت به یکدیگر، یکی از مواد برنامه‌ای است که دشمنان نسبت به این ملت در نظر دارند. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶ 3⃣ فتنه معنایش این است که یک عده‌ای بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، دشمن صریح بتواند چهره‌ی خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹ 4⃣ شما دیدید فتنه‌ای به وجود آمد، کارهائی شد، تلاشهائی شد، آمریکا از فتنه‌گران دفاع کرد، انگلیس دفاع کرد، قدرتهای غربی، منافقین و سلطنت‌طلبها دفاع کردند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همه‌ی این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دی، در روز بیست و دوی بهمن، آنچنان عظمتی از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ 5⃣ گناه بزرگی که برخی از دست‌اندرکاران فتنه‌ها در کشور انجام میدهند، امیدوار کردن دشمن است؛ دشمن را امیدوار میکنند که میتواند منفذی در بین مردم، در بین عوامل گوناگون، در بین مسئولان نظام باز کند. ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ 6⃣ مردم ما در مقابله‌ی با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه‌ی این است که این مردم بیدارند، هشیارند. ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ 7⃣ حادثه‌ی نهم دی یک حادثه‌ی عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهنده‌ی اعتماد مردم است. متأسفانه میشنویم همین طور در اظهارات مصلحت‌جویانه، مکرر میگویند: آقا اعتمادِ از دست رفته‌ی مردم را برگردانید! کدام اعتمادِ از دست رفته؟! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را دوست دارند، از نظام دفاع میکنند. ۱۳۹۰/۰۵/۱۶ 8⃣ در فتنه‌ی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیه‌ی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه‌ی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ 9⃣ یکی از خصوصیاتی که در حادثه‌ی ۹ دی هست، که باز آن را کاملاً به حوادث انقلاب نزدیک میکند، مسئله‌ی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرّم پیش آمد و امام آن نکته‌ی عظیمِ عجیبِ تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است». ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ 0⃣1⃣ ۹ دی یک نمونه‌ای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفه‌ی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ 🔰 @ofogh_howzah
☸ نقش مدیریتی مدبرانه مقام معظم رهبری در فتنه 88 ⭕️ سعه صدر و بصیرت‌افزایی مقام معظم رهبری در مدیریت فتنه 88 و ولایت‌مداری مردم، نظام اسلامی را از ورطه‌ای هولناک نجات داد. ◽️ قبل از ورود به بحث، لازم است در معنای فتنه، اندکی درنگ کنیم و شاخصه‌های آن‌را به‌درستی بشناسیم. برای این منظور از منابع اصیل اسلامی استفاده می‌کنیم.. ➕ متن کامل yon.ir/bmwIg 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 22 ربيع الثانی 🔵 رحلت حكيم عارف و محدث مفسر «ملامحمد محسن فيض كاشانی» (1091 ق) ◽️ محمد بن شاه مرتضى، ملقب به محسن معروف به ملامحسن فيض كاشانى، در چهاردهم صفر سال 1007 هجرى قمرى در كاشان به دنيا آمد. وى مقدمات را در زادگاه خود فرا گرفت و در جوانى راهى اصفهان گرديد. ملامحسن در محضر علماى نامور زمان از قبيل علامه محمدتقى مجلسى، شيخ بهايى، ميرداماد، ميرفندرسكى و ملاصدراى شيرازى زانوى ادب زد و به كسب علم پرداخت. آن هنگام كه ملاصدرا در روستاى كَهَك قم ساكن بود، ملامحسن، مونس وى گرديد و ملاصدرا دخترش را به وى تزويج نمود و به او لقب فيض داد. ◽️ وى پس از ساليانى، راهى كاشان شد و به تدريس و تاليف همت گماشت. علم الهدى و معين الدين، فرزندان فيض محمد مومن (برادرش) ضياءالدين محمد و ده ها فاضل ديگر از جمله شاگردان مكتب درسى او بودند. ملامحسن هم چنين در طول 65 سال تحقيق و مطالعه، نزديك به دويست كتاب و رساله ى نفيس در علوم و متون مختلف نگاشت. تفسير صافى، تفسير اصفى و تفسير مُصفّى در تفسير، الوافى، الشافى و المَحجَةُ البيَضاء و ده ها اثر گران سنگ ايشان دركلام، عرفان، اخلاق، ادب و موضوعات ديگر، نشانگر روح پر تلاش و احاطه ى ايشان بر معارف اسلامى و علوم روز مى باشد. ◽️ سرانجام اين فقيه وارسته و اين عالم كامل در 84 سالگى دار فانى را وداع گفت و در زمينى كه بعدها به قبرستان فيض معروف شد، مدفون گرديد. 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 9دی 🔴 ترور نافرجام «شيخ فضل اللّه نوری» به دست عامل كميته مجازات (1287ش) ◽️ شيخ فضل اللّه نورى از جمله عالمان بزرگى بود كه دررهبرى مشروطه مشروعه نقش مهمى ايفا نمود و زمينه هاى تحصن مردم عليه استبداد زمان را در حرم حضرت عبدالعظيم فراهم آورد. شيخِ شهيد، از جمله رادمردانى بود كه در برابر بيگانه سر تسليم فرود نياورد از اين رو طرح ترور شيخ، در سفارت انگليس تهيه شد و توسط عوامل سفارت به دست جوان ماجراجويى به نام كريم دواتگر داده شد تا به هنگام بازگشت شيخ به منزل به مورد اجرا درآيد. در اثر اين ترور، شيخ و تعدادى از همراهان زخمى شدند. هر چند پس از دستگيرى کریم، شيخ او را بخشيد ولى در بازجويى از وى، اسامى افرادى به ميان آمد كه با سفارت انگليس در ارتباط بودند. ◽️ نكته عبرت انگيز اين كه كريم دواتگر، درست هشت سال پس از شهادت شيخ فضل اللّه نورى، به دست دوستانش به جرم قتل و اخاذّى به قتل رسيد. وى عضو گروهى بود كه به كميته مجازات شهرت يافتند و هدف از ايجاد اين تشكل را از بين بردن افراد خائن به مشروطه و مضر به حال مردم عنوان نمودند. 🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 چهل سالگی انقلاب (3) ♦️ دستاوردهای اقتصادی  🔵 احیای کشاورزی ◽️ سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی سال‌های 1340 تا 1357، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان و مسئولان وقت، به توانایی‌های بخش کشاورزی اعتقادی نداشتند و متلاشی کردن جامعه روستایی و ادغام آن در فرهنگ شهری را سرلوحه اهداف خود قرار داده بودند. افزایش شدید درآمد نفت، ایجاد جامعه مصرفی و گسترش بی‌تناسب کارخانه‌های مونتاژ، نیاز به کارگزارانی داشت که تنها با ویرانی روستاها می‌توانست فراهم شود و این با سیاست‌های آمریکا هماهنگ بود. ◽️ کشاورزی ایران تا قبل از دهه 1340، با وجود حاکمیت شیوه ارباب رعیتی، نه‌تنها احتیاجات غذایی و صنایع نساجی و دیگر صنایع کشاورزی را تأمین می‌کرد، بلکه بخش بزرگی از تولیدات کشاورزی به خارج صادر می‌شد. از این دهه به بعد، با اعمال سیاست‌های نابجا و توسعه اقتصادی ناموزون، وضع کشاورزی ایران دچار نابسامانی شد. در دهه‌های 1340 و 1350، بیشتر نیازهای کشور به مواد غذایی، از خارج تأمین می‌شد که این امر به وابستگی هرچه بیشتر کشور به خارج برای ورود محصولات کشاورزی انجامید. ◽️ سهم تولیدات کشاورزی در تولید ملی که قبل از دهه 40 بیش از 40 درصد بود، در سال 1354 به 10 درصد کاهش یافت. با پیروزی انقلاب اسلامی و واژگونی نظام شاهنشاهی، توجه ویژه به بخش کشاورزی در مجموعه حیات اقتصادی اجتماعی کشور، اولویت بازسازی و توسعه آن با توجه به وابستگی معیشتی نیمی از جمعیت کشور به این بخش و تأمین استقلال اقتصادی کشور در حیاتی‌ترین زمینه (مواد غذایی)، در رأس برنامه‌های نظام نوپای اسلامی قرار گرفت. ◽️ در قانون اساسی کشور نیز به‌منظور تأکید بر این مهم، در بند نهم اصل 43 آمده است: تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تأمین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند. با این‌که هنوز از نظر کشاورزی در وضع مطلوبی قرار نداریم، ولی در سال‌های پس از انقلاب با وجود مشکلات فراوان، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی روند صعودی داشته است. این سهم از 4/8 درصد در سال 1356 به 5/19 درصد در سال 1367 افزایش یافته است.در این راستا، گام‌های مهمی نیز برای افزایش تولید محصولات استراتژیک و جلوگیری از مهاجرت روستاییان برداشته شد که در این زمینه، از واگذاری ماشین‌آلات کشاورزی (7878 دستگاه)، واگذری پمپ و موتورآلات (7098 دستگاه)، واگذاری وسایل نقلیه (2302 دستگاه) و احداث چاه‌های عمیق و نیمه عمیق (5726 حلقه) می‌توان نام برد. ◽️ در سال 1377، تولیدات بخش کشاورزی بیش از سه برابر میزان تولیدات کشاورزی در سال زراعی 1355 1356 بود.در دوره پس از انقلاب اسلامی، سطح زیرکشت محصولات عمده زراعی به‌طور نسبی افزایش یافت. این امر حاصل تلاش کشاورزان، آموزش آنان، بالا رفتن کیفیت بذرها و پژوهش‌در این زمینه، بهبود سیستم آبیاری و افزایش ماشین‌های کشاورزی است که در مجموع، تلاش مسئولان را در عرصه کشاورزی به نمایش می‌گذارد. 🔰 @ofogh_howzah
☸ عبرت ها و امتیازات 9 دی 🔘 حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه 1⃣ نخست نقش رهبری انقلاب است؛ اگر رهبری معظم ابطال انتخابات را می پذیرفتند و در برابر این بدعت ایستادگی نمی کردند امر بسیار مهم و مشکلی مشگل بزرگی برای نظام اسلامی بوجود می آمد گرچه که در یکی از جلسات به این افرادگفته شد :اگر دوباره انتخابات شود و شما پیروز نشوید چه می گویید گفتند که می گوییم تقلب شده است؛ این افراد به دنبال تحمیل یک جریان با زور و دیکتاتوری بر کل کشور بودند. 2⃣ امروزه در حالی که با ادله اهل بصیرت با مشاهده نشانه ها به اهداف دشمن می رسند؛ امروزه دیگر بحث نشانه نیست، بلکه دلائل کاملا مشهود است؛ ؛ و این رافت اسلامی است که آنها را نگه داشته است؛ برخی از کسانی که از دادگاه سخن می گویند می خواهند این افراد کشته شوند تا پیراهن عثمانی از آنها بسازند، کسانی که از رفع حصر یا محاکمه سخن می گویند یا یا مغرضند و یا اینکه از نظر سیاسی عقب افتاده و یا کودن هستند چون بعد از آنهمه اعترافاتی که آمریکائیها و اروپائیها داشته اند هنوز متوجه اصل ماجرا نشده اند. 3⃣ بازتاب ایستادگی ایران آن بود که سلسله انقلاب های مخملین قطع و از بین رفت؛ یعنی مدل انقلاب های مخملین که حکومت های چندین کشور را تغییر داده بود از کارائی افتاد و در حقیقت عملکرد مردم ایران کشور های دیگر را بصیرت بخشید تا چنین الگویی در کشورشان اتفاق نیافتد و خوشبختانه 9 دی سلسله این بدعت را قطع کرد. 4⃣ نکته دیگر آن است که در مواردی کشورهائی که این مدل های توطئه ای را برای ما طراحی کرده بودند خودشان در موارد مشابه گرفتار شدند؛ مانند کلینتون که اعتراف کرد شبکه های اجتماعی را برای مقابله با ایران ساخته و با این سیستم تلاش کردند اغتشاشات ایرن را جهت دهند، سالها بعد با همین شبکه های اجتماعی در انتخابات شکست خوردند. 5⃣ نکته دیگر و جالب توجه آن است که امروز در فرانسه تظاهرات گسترده مردمی در جریان است و این مردم بیان می کنند که از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته اند و طرح هایی که علیه ما اجرا کردند؛ امروز علیه خودشان در حال اجرا است؛ از جمله اینکه در قضایای اخیر، بنا براین دارند که در یک نقطه تظاهرات نکنند تا سیستم های امنیتی نتوانند آنها را مهار کنند گرچه ایران به برکت لشکر 20 میلیونی بسیج این توطئه ها خنثی گردید؛ ولی امروز در پاریس عین همین مدل علیه آنها در حال اجراست... http://hawzahnews.com/detail/News/473605 🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ 💥 10دی 🔴 شهادت «ثقه الاسلام ميرزا علي آقا تبريزي» توسط قواي متجاوز در تبريز (1290ش) ◽️ ميرزا على آقا تبريزى معروف به ثقه الاسلام، در سال1239 ش رجب 1277 ق در تبريز به دنيا آمد. وى در 23 سالگى راهى عتبات عاليات گرديد و در محضر شيخ محمد حسين فاضل اردكانى، ميرزا حبيب اللّه رشتى و شيخ زين العابدين مازندرانى در تكميل معارف اسلامى خود كوشيد تا به مقام اجتهاد نائل آمد. ثقه الاسلام تبريزى پس از هشت سال به تبريز مراجعت كرد و با نطق و موعظه، در هدايت افكار مردم مى كوشيد. ◽️ پس از استقرار نظام مشروطه و پايان يافتن دوره استبداد صغير در ايران، روسيه كه حامى استبداد بود، در صدد اعاده استبداد در كشور برآمد و به دنبال بهانه بود. استخدام مورگان شوستر آمريكايى توسط مجلس شوراى ملى براى خزانه دارى كل كشور، بهانه را به دست آنها داد. روس ها از اين عمل برآشفته شدند و طى اولتيماتوم شديدى، خواهان اخراج شوستر شدند. در اين زمان بين مجلس و دولت بر سر اين اولتيماتوم، بحث هاى زيادى درگرفت كه در اين حال، نيروهاى روسيه نيز بخشى از مناطق غرب و شمال ايران را به اشغال خود درآوردند. ◽️ با ورود سپاهيان روس به تبريز، بسيارى از مردم به دست آنان قتل عام شدند و ثقة الاسلام تبريزى نيز سعى مى كرد باگفتگو مانع از كشتار مردم گردد. در نهايت، روس ها ثقة الاسلام را در روز نهم محرم 1330 ق برابر با نهم دى ماه 1290 ش دستگير كردند. آن ها از ثقة الاسلام خواستند كه براى حفظ جان و مقام خود، مجاهدان تبريزى را آغازگر جنگ و كشتار معرفى كند ولى وى اين تقاضا را به شدت رد كرد. بنابراين قواى جنايت پيشه روس، اين عالم مجاهد را پس از اهانت و هتك حرمت، به دار كشيده و در دهم دى ماه 1330 ش برابر با عاشوراى سال 1330 ق به شهادت رساندند. 🔰 @ofogh_howzah