🇮🇷 ویژه نامه گام دوم_دفتر اول(بخش دوم)
🔵 ضرورت گفتمانسازی مفاهیم بیانیه گام دوم
🔘 گفتوگو با رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
✅ آیتالله ابوالقاسم علیدوست رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با هفتهنامه افق حوزه به بررسی مبانی فقهی و حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است که در ادامه میآید
➕ متن کامل 👇
yon.ir/pIUeQ
🔰 @ofogh_howzah
❄️ حدیث روز
✅ترغيب به ترك بيهوده گويى
امام حسین(ع): لَا تَتَکلَّمَنَّ فِیمَا یعْنِیک حَتَّی تَرَی لِلْکلَامِ مَوْضِعاً فَرُبَّ مُتَکلِّمٍ قَدْ تَکلَّمَ بِالْحَقِّ فَعِیب.
در باره چیزی که به تو مربوط است هم صحبت مکن مگر بدانی آنجا جای صحبت کردن است چه بسا گویندگانی که به حق سخن گفتند ولی سرزنش شدند.
📚 بحارالأنوار، ج 75، ص127، ح10
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ باید ببینیم این ملتی که ماها را به این مقامها رساندهاند، از ما چه میخواهند و ما باید برای آنها چه بکنیم. از ما میخواهند که تمام این ارگانهایی که هستند، تمام این رؤسایی که هستند از رئیسجمهور گرفته تا وزرا... راه اسلام که خواست ملت بود...، اینها هم در همان طریق اسلامی راه بروند.
امام خمینی (ره)
📚 صحیفه نور/ج۱۳/ص۷۲
🔰 @ofogh_howzah
♻️ احکام روز
❓ آیا حضور و فعالیت زن بدون اذن شوهر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جایز است؟ به ویژه اگر همراه با ارتباطات متقابلی با نامحرمان باشد.
✅ پاسخ:
➖ اگرموجب تضییع حق شوهر و یا تصرف در اموال او شود جایز نیست.
✅ لازم به ذکر است هر گونه ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف وقوع در حرام باشد، جایز نیست.
🔰 @ofogh_howzah
🗞 ویژه نامه در مسیر نفر 2
🔵 سیر مطالعاتی و پژوهشی در نظام آموزشی حوزه از مقدمات تا سطوح عالی
🔘 نوشتاری از آیتالله شیخ محمد سند بحرانی
✅ آیتالله سند در ماه رجب سال 1382 قمری در بحرین دیده به جهان گشود و برای تحصیلات حوزوی به عزیمت نمود. وی در دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام؛ شیخ مرتضی حائری، میرزاهاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی و فانی اصفهانی بهره برد و بعد از 30 سال تعلیم و تعلم در حوزه علمیه قم، سال ۱۴۳۰ هجری قمری به نجف اشرف مهاجرت نمود و هم اکنون از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف اشرف میباشد.
➕ متن کامل
yon.ir/bte3a
🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 ویژه نامه گام دوم_دفتر اول
🔵 تحلیلی بر چیستی، مؤلفهها و الزامات «گام دوم انقلاب اسلامی» وظایف حوزه و روحانیت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»
🔘 گفتوگو با قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره
✅ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره آیتالله محمود رجبی در گفت و گویی به تبیین و تحلیل چیستی، مؤلفهها و الزامات گام دوم انقلاب اسلامی و وظایف حوزه و روحانیت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته اند که در ادامه می خوانید...
➕ متن کامل
yon.ir/EhNPi
🔰 @ofogh_howzah
🏴 ویژه نامه اربعین حسینی 🏴
🔵 پیادهروی اربعین از منظر امام خامنهای رهبر معظم انقلاب
✅ معمولاً در اینجور پدیدههایی که انسان مشاهده میکند که تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته لکن ناگهان یک پدیدهای در محیط دید انسان بروز میکند، دست خدایی مشهودتر از همهجای دیگر است...؛ اینها پدیدههایی است که هیچ تبلیغاتی هم برایش نمیشود، تلاشی هم انجام نمیگیرد...
➕ متن کامل
yon.ir/jw600
🔰 @ofogh_howzah
🔴 روش درس خواندن
1⃣ تعداد دروس
تعداد درسهای روزانه که در عرض هم و در یک مرحله و یک سطح ارایه میشوند، نباید کمتر از پنج درس باشد؛ و اگر بیشتر باشد، بهتر است. برای مثال، دو درس از لمعه، دو درس در موضوع اصول فقه و همچنین در دیگر درسها. البته نیاز به تنظیم وقت و برنامهریزی دارد، معمولاً وقت انسان برای بیش از این نیز وسعت دارد همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمایشی دارند که مضمون آن چنین است که (تنظیم وقت موجب وسعت بخشیدن به آن میگردد).
2⃣ مباحثه
مباحثه برای مطالب سخت درسها است. این امر موجب کاستن از اتلاف فرصت میشود چرا که درس یک ساعته را میتوان در نیم ساعت یا کمتر از آن مباحثه کرد.
3⃣ تکرار
منظور از تکرار، تکرار مطالب کتابهای درسی است که با گوش دادن چند باره به وسیله سیدیهای کمک درسی صورت میگیرد؛ این کار باید به صورت و در کنار کلاس درس باشد نه به عنوان جایگزین آن یعنی این کار با هدف تقویت مواد درسی و در قالب پیش مطالعه یا مراجعه پس مطالعه بعد از حضور در درس است. این مهم را میتوان در اوقات استراحت سفر، تعطیلات هفتگی و ماهانه و فصلی و تنها با گوش دادن به صوتهای ضبط شده درسها انجام داد.
تکرار این فعالیت نیز، اشراف بر مطالب، دقت و عمق در یادگیری را به دنبال دارد، همچنانکه برخی از بزرگان آن را تجربه کردهاند.
4⃣ خواندن روایات اهل بیت علیهم السلام
مطالعه روایات اهل بیت علیهم السلام به ویژه روایات اعتقادی مانند کتاب اصول کافی، عیون اخبار الرضا علیه السلام، بصائر الدرجات، تفسیر قمی و تفسیر عیاشی و دیگر متون روائی؛ و ضروری است که طالب علم، در کنار فقه، اصول و ادبیات عرب، فراگیری و مطالعه مباحث اعتقادی را در طول زندگی علمی خود و در مراحل مختلف، ادامه دهد.
سیره قدما این گونه بوده است که همانند قرائت قرآن، به قرائت روایات نیز میپرداختهاند. مرحوم نجاشی رحمه الله علیه میگوید: «من پیوسته به مسجد لولوی که مسجد «نفطویه نحوی» است رفت و آمد داشتم و نزد امام جماعت مسجد قرآن میآموختم، در آنجا میدیدم جماعتی از علمای شیعه کتاب کافی را بر ابوالحسن احمد بن احمد کوفی کاتب میخواندند». از این گزارش میزان اهتمام و تلاش جهت قرائت روایات و همچنین علم کلام مشخص میگردد.
5⃣ مطالعه سیره معصومان و زندگانی علما، به ویژه بزرگان آنها و بررسی کیفیت تحصیل آنها و ویژگیهای شخصیتی آنها و اینکه چه گونه به اوج رسیدند و چه گونه به مذاهب اهل بیت علیهم السلام خدمت کردند. و علت متفاوت شدن خدمات و زحمات آنها برای مذاهب و همچنین علت تفاوت میزان درخشش آنها چه بوده است.
6⃣ تقویت ارتباط قلبی با اهل بیت علیهم السلام و رصد کردن قوت ضعف این ارتباط قلبی با امام معصوم علیهم السلام.
7⃣ برنامهریزی هوشمندانه
که با مراجعه به زندگانی علما از هزار سال پیش تاکنون حاصل میگردد.
8⃣ همت عالی و بلند و اینکه نباید به کم، بسنده کرد؛ بلکه باید دائما تلاش نمود تا به بالاترین مراتب و مقامات نائل آمد مانند درجه اجتهاد و فقاهت. در روایت نیز آمده است که، قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ، ارزش هر کس به همت و تلاش اوست.
9⃣ مطالعه روایات اخلاقی
0⃣1⃣ هر کس بخواهد مطالعات فلسفی داشته باشد و در این زمینه، صحیح را از خطا تمییز دهد، باید در مرحله اول به قرائت روایات بپردازد. آنچنانکه از پنج تن از بزرگان حوزه و علمای بنام سوال کردهام و پاسخهای آنان تقریبا نزدیک به هم بوده است که میفرمودند: زمانی که به مطالعه و فهم روایات نپرداخته باشی، بیشک در دام انحراف گرفتار میشوی.
آیه الله محمد سند بحرانی
yon.ir/bte3a
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام صادق(علیهالسلام )
💎 مَا مِنْ أَحَدٍ قَالَ فِی اَلْحُسَینِ شِعْراً فَبَکی وَ أَبْکی بِهِ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ غَفَرَ لَهُ.
💎 هيچکس نيست که درباره حسين(علیهالسلام) شعري بسرايد و بگريد و با آن بگرياند، مگر آنکه خداوند، بهشت را بر او واجب ميکند و او را ميآمرزد.
📚 رجال الكشى/187
🔰 @ofogh_howzah
🗞 ویژه نامه در مسیر نفر 2
🔵 انگیزههای تحصیلی و شیوههای تدریس در حوزههای علمیه
🔘 گفتوگو با آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی
✅ پیشرفت تحصیلی و بهبود روشهای تدریس در نظام آموزشی جهان، یکی از موضوعات مهم و اساسی در دستور کار برنامهریزان حوزه آموزشی میباشد؛ براى رسیدن به این هدف مهم، لازم است عوامل رشد و ترقى دانشپژوهان را مورد کنکاش قرار داده تا بتوانیم رمز پیشرفت و تکامل آنان را بهدست آوریم...
➕ متن کامل
yon.ir/qRDKl
🔰 @ofogh_howzah