🗞 ویژه نامه در مسیر نفر 2
🔵 سیر مطالعاتی و پژوهشی در نظام آموزشی حوزه از مقدمات تا سطوح عالی
🔘 نوشتاری از آیتالله شیخ محمد سند بحرانی
✅ آیتالله سند در ماه رجب سال 1382 قمری در بحرین دیده به جهان گشود و برای تحصیلات حوزوی به عزیمت نمود. وی در دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام؛ شیخ مرتضی حائری، میرزاهاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی و فانی اصفهانی بهره برد و بعد از 30 سال تعلیم و تعلم در حوزه علمیه قم، سال ۱۴۳۰ هجری قمری به نجف اشرف مهاجرت نمود و هم اکنون از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف اشرف میباشد.
➕ متن کامل
yon.ir/bte3a
🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 ویژه نامه گام دوم_دفتر اول
🔵 تحلیلی بر چیستی، مؤلفهها و الزامات «گام دوم انقلاب اسلامی» وظایف حوزه و روحانیت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»
🔘 گفتوگو با قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره
✅ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره آیتالله محمود رجبی در گفت و گویی به تبیین و تحلیل چیستی، مؤلفهها و الزامات گام دوم انقلاب اسلامی و وظایف حوزه و روحانیت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته اند که در ادامه می خوانید...
➕ متن کامل
yon.ir/EhNPi
🔰 @ofogh_howzah
🏴 ویژه نامه اربعین حسینی 🏴
🔵 پیادهروی اربعین از منظر امام خامنهای رهبر معظم انقلاب
✅ معمولاً در اینجور پدیدههایی که انسان مشاهده میکند که تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته لکن ناگهان یک پدیدهای در محیط دید انسان بروز میکند، دست خدایی مشهودتر از همهجای دیگر است...؛ اینها پدیدههایی است که هیچ تبلیغاتی هم برایش نمیشود، تلاشی هم انجام نمیگیرد...
➕ متن کامل
yon.ir/jw600
🔰 @ofogh_howzah
🔴 روش درس خواندن
1⃣ تعداد دروس
تعداد درسهای روزانه که در عرض هم و در یک مرحله و یک سطح ارایه میشوند، نباید کمتر از پنج درس باشد؛ و اگر بیشتر باشد، بهتر است. برای مثال، دو درس از لمعه، دو درس در موضوع اصول فقه و همچنین در دیگر درسها. البته نیاز به تنظیم وقت و برنامهریزی دارد، معمولاً وقت انسان برای بیش از این نیز وسعت دارد همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمایشی دارند که مضمون آن چنین است که (تنظیم وقت موجب وسعت بخشیدن به آن میگردد).
2⃣ مباحثه
مباحثه برای مطالب سخت درسها است. این امر موجب کاستن از اتلاف فرصت میشود چرا که درس یک ساعته را میتوان در نیم ساعت یا کمتر از آن مباحثه کرد.
3⃣ تکرار
منظور از تکرار، تکرار مطالب کتابهای درسی است که با گوش دادن چند باره به وسیله سیدیهای کمک درسی صورت میگیرد؛ این کار باید به صورت و در کنار کلاس درس باشد نه به عنوان جایگزین آن یعنی این کار با هدف تقویت مواد درسی و در قالب پیش مطالعه یا مراجعه پس مطالعه بعد از حضور در درس است. این مهم را میتوان در اوقات استراحت سفر، تعطیلات هفتگی و ماهانه و فصلی و تنها با گوش دادن به صوتهای ضبط شده درسها انجام داد.
تکرار این فعالیت نیز، اشراف بر مطالب، دقت و عمق در یادگیری را به دنبال دارد، همچنانکه برخی از بزرگان آن را تجربه کردهاند.
4⃣ خواندن روایات اهل بیت علیهم السلام
مطالعه روایات اهل بیت علیهم السلام به ویژه روایات اعتقادی مانند کتاب اصول کافی، عیون اخبار الرضا علیه السلام، بصائر الدرجات، تفسیر قمی و تفسیر عیاشی و دیگر متون روائی؛ و ضروری است که طالب علم، در کنار فقه، اصول و ادبیات عرب، فراگیری و مطالعه مباحث اعتقادی را در طول زندگی علمی خود و در مراحل مختلف، ادامه دهد.
سیره قدما این گونه بوده است که همانند قرائت قرآن، به قرائت روایات نیز میپرداختهاند. مرحوم نجاشی رحمه الله علیه میگوید: «من پیوسته به مسجد لولوی که مسجد «نفطویه نحوی» است رفت و آمد داشتم و نزد امام جماعت مسجد قرآن میآموختم، در آنجا میدیدم جماعتی از علمای شیعه کتاب کافی را بر ابوالحسن احمد بن احمد کوفی کاتب میخواندند». از این گزارش میزان اهتمام و تلاش جهت قرائت روایات و همچنین علم کلام مشخص میگردد.
5⃣ مطالعه سیره معصومان و زندگانی علما، به ویژه بزرگان آنها و بررسی کیفیت تحصیل آنها و ویژگیهای شخصیتی آنها و اینکه چه گونه به اوج رسیدند و چه گونه به مذاهب اهل بیت علیهم السلام خدمت کردند. و علت متفاوت شدن خدمات و زحمات آنها برای مذاهب و همچنین علت تفاوت میزان درخشش آنها چه بوده است.
6⃣ تقویت ارتباط قلبی با اهل بیت علیهم السلام و رصد کردن قوت ضعف این ارتباط قلبی با امام معصوم علیهم السلام.
7⃣ برنامهریزی هوشمندانه
که با مراجعه به زندگانی علما از هزار سال پیش تاکنون حاصل میگردد.
8⃣ همت عالی و بلند و اینکه نباید به کم، بسنده کرد؛ بلکه باید دائما تلاش نمود تا به بالاترین مراتب و مقامات نائل آمد مانند درجه اجتهاد و فقاهت. در روایت نیز آمده است که، قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ، ارزش هر کس به همت و تلاش اوست.
9⃣ مطالعه روایات اخلاقی
0⃣1⃣ هر کس بخواهد مطالعات فلسفی داشته باشد و در این زمینه، صحیح را از خطا تمییز دهد، باید در مرحله اول به قرائت روایات بپردازد. آنچنانکه از پنج تن از بزرگان حوزه و علمای بنام سوال کردهام و پاسخهای آنان تقریبا نزدیک به هم بوده است که میفرمودند: زمانی که به مطالعه و فهم روایات نپرداخته باشی، بیشک در دام انحراف گرفتار میشوی.
آیه الله محمد سند بحرانی
yon.ir/bte3a
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام صادق(علیهالسلام )
💎 مَا مِنْ أَحَدٍ قَالَ فِی اَلْحُسَینِ شِعْراً فَبَکی وَ أَبْکی بِهِ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ غَفَرَ لَهُ.
💎 هيچکس نيست که درباره حسين(علیهالسلام) شعري بسرايد و بگريد و با آن بگرياند، مگر آنکه خداوند، بهشت را بر او واجب ميکند و او را ميآمرزد.
📚 رجال الكشى/187
🔰 @ofogh_howzah
🗞 ویژه نامه در مسیر نفر 2
🔵 انگیزههای تحصیلی و شیوههای تدریس در حوزههای علمیه
🔘 گفتوگو با آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی
✅ پیشرفت تحصیلی و بهبود روشهای تدریس در نظام آموزشی جهان، یکی از موضوعات مهم و اساسی در دستور کار برنامهریزان حوزه آموزشی میباشد؛ براى رسیدن به این هدف مهم، لازم است عوامل رشد و ترقى دانشپژوهان را مورد کنکاش قرار داده تا بتوانیم رمز پیشرفت و تکامل آنان را بهدست آوریم...
➕ متن کامل
yon.ir/qRDKl
🔰 @ofogh_howzah
🇮🇷 ویژه نامه گام دوم_دفتر اول
🔵 بیانیه گام دوم انقلاب؛ سند و منشوری بینالمللی
🔘 گفتوگو با مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه
✅ حجتالاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه و مدیر مسئول هفتهنامه افق حوزه در گفتوگویی با این هفتهنامه به بررسی شاخصههای تمدن نوین اسلامی، ضرورت تقویت نگاه و برنامههای بینالمللی در حوزههای علمیه، حوزه و نگاه تمدنی و الزامات آن، راهبردهای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و.... پرداختهاند که در ادامه تقدیم خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/mRhnW
🔰 @ofogh_howzah
🏴 ویژه نامه اربعین حسینی 🏴
⚫️ مروری بر آیینها و گونههای عزاداری سیدالشهداء از آغاز تاکنون
✅ واقعه شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش در فرهنگ و باورهای دینی ما، عظیمترین آیینهای سوگواری و ماتم بهحساب میآید، زیرا در این واقعه جانگداز بزرگترین ظلم و ستم جهان در مورد خاندان گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم انجام گرفته است. به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، حجتالاسلام والمسلمین رسول رضوی از محققان و پژوهشگران حوزه و ضو هیئت علمی دانشگاه علوم حدیث در گفتوگویی، شیوهها و گونههای عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را تبیین نمودهاند که در ادامه خدمتتان تقدیم میگردد...
➕ متن کامل
yon.ir/JDJdi
🔰 @ofogh_howzah
امام سجاد علیه السلام پس از حماسه عاشورا ،
بسیار می گریستند.
روزی یک نفر به ایشان گفت:
«آیا گریه های شما تمامی ندارد؟!»
امام سجاد علیه السلام فرمودند:
«یعقوب برای یوسف ،
در حالی که نمی دانست او زنده است یا مُرده ،
آنقدر گریست که چشمانش سفید شد.
اما من به چشمان خود دیدم که چگونه شانزده تن از اهل بیت علیهم السلام به شهادت رسیدند.
چطور می توانم گریه نکنم؟»
✨ الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۲۴۲
🔺در هفت مهر ۱۳۶۰ پی موفقیت عملیات ثامنالائمه و شکست حصر آبادان، زمانی که فرماندهان نظامی برای ارائه گزارش این پیروزی به امام، عازم تهران بودند.
🔻در منطقه کهریزک تهران به دنبال سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولیالله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهانآرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند.
@Bonyadtarikh
🔰 @ofogh_howzah