🗓 تقویم تاریخ
💥 5 دی
🔴 شهادت استاد «كامران نجات اللهی» در جريان تحصن استادان دانشگاه توسط عوامل پهلوی (1357ش)
◽️ همزمان با اوج گيرى نهضت اسلامى مردم ايران عليهرژيم پهلوى در دوم دى ماه 1357، نزديك به هفتاد تن از استادان و مدرسين دانشگاه ها در اعتراض به رفتار خشونت آميز مأموران نظامى رژيم شاه و سركوب مبارزات حق طلبانه مردم مبارز و مسلمان ايران و نيز تعطيلى دانشگاه ها از طرف رژيم، در ساختمان مركزى وزارت علوم در مركز تهران اجتماع و تحصّن كردند. اين تحصُّن، رژيم را به خشم آورد، زيرا ديگر قشرها هم از استادانِ متحصِّن حمايت مى كردند. در پى اين تحصّن، عوامل رژيم پهلوى براى درهم شكستن اعتصاب استادان به آنها حمله كردند. در اين تهاجم، استاد كامران نجات اللهى از استادان جوان دانشگاه پلى تكنيك تهران در 27 سالگى به شهادت رسيد.
◽️ فرداى آن روز در ششم دى ماه 1357، با حضور ده ها هزار نفر كه در پيشاپيش آنها، آيت اللّه سيد محمود طالقانى حركت مى كرد، پيكر شهيد نجات اللهى تشييع شد. مراسم تشييع جنازه استاد نجات اللهى، يكى از صحنه هاى خونين دوران انقلاب را رقم زد كه با يورش مزدوران پهلوى به شهادت بيش از 250 نفر از مردم مسلمان در ميدان انقلاب تهران منجر شد. سرانجام پيكر مطهر شهيد نجات اللهى در بهشت زهرا دفن شد و اين چنين بود كه فرزند برومند دانشگاه، پروانه وار، خود را به آتش گلوله جلادان خونخوار زد و با سرخ رويى به لقاء پروردگار خويش شتافت.
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 18 ربيع الثانی
🔵 تولد «محقق حلی» فقيه بزرگ و نامدار شيعی (602 ق)
◽️ محقق حلی در سال ۶۰۲ ق در شهر حله به دنیا آمد. ادبیات عرب را که زبان مادریاش بود بهخوبی فراگرفت، علوم هیئت، ریاضیات، منطق و کلام را به مقدار لازم تحصیل نمود. آنگاه فقه و اصول را پیش پدرش حسن بن یحیی و از محضر فقهای مشهور حله مانند محمد بن جعفر ابن نما و سید فخار موسوی، شاگردان فقیه نامی ابن ادریس حلی تکمیل نمود. او در صبح پنج شنبه ۱۳ ربیع الاول ۶۷۶ق از بالاترین نقطه منزلش افتاد و در سن هفتاد و چهار سالگی درگذشت و در حله به خاک سپرده شد.
🔰 @ofogh_howzah
💠حدیث روز
✅پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
👈مَنْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَيْهِ رِيحَ الْجَنَّةِ وَ إِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَام.
كسى كه مزدِ اجيرى را كم دهد ، خداوند عملش را باطل مى گرداند و بوى بهشت را كه از مسافت پانصد ساله به مشام مى رسد، بر وى حرام مى كند.
📚من لا یحضر الفقیه ج 4 ، ص 12 ،ح 4968
🔰 @ofogh_howzah
بسمهتعالی
ضایعه دلخراش جانباختن تعدادی از نونهالان عزیز، دختران معصوم در زاهدان موجب تأسف و تأثر گردید؛ این حادثه بار دیگر قلوب ملت ایران را جریحهدار کرد.
مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی با خانوادههای داغدار در این غم بزرگ شریک و همدرد بوده و از خداوند متعال صبر و بردباری را بری آنان مسئلت داشته و از مسئولان امر میخواهند که نسبت به این حادثه بادقت و حساسیت بررسی کامل نموده و در تقلیل آلام خانوادههای مکرم معزی کوشش نمایند.
قطعاً عدم اختصاص اعتبارات کافی نباید زمینهساز چنین حوادثی باشد و یقیناً اولویت اول اعتبارات بر آموزش و تربیت فرزندان عزیز اسلام بهخصوص در مناطق محروم میباشد...
دفتر حضرت آیتالله صافی گلپایگانی
🔰 @ofogh_howzah
◽️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که خداوند در ایام زندگی اشخاص، نسیم رحمتی را برای آنها قرار میدهد و مؤمن باید از این نسیم استفاده کند. امروز نعمتی نصیب شما اساتید -که به زیور دانش و اخلاق مزین هستید- شده که میتوانید از آن برای یاری رساندن به مذهب و دین استفاده کنید؛ این نعمتی که امروز، روزی شما شده، روزی بسیاری از ما نشده است.
جوامع مختلف در حال تغییر و تحول هستند و کسانی در این تغییر و تحولات نقش ایفا میکنند و تأثیرگذاری بیشتری دارند که برای برقراری ارتباط با مردم تلاش بیشتری میکنند. و در این رابطه اگر از روی اعتقاد، مطالبی که از طریق اهلبیت علیهم السلام به ما رسیده با ابزار و شیوه مناسب بیان شود، جامعه آنرا میپذیرد..
دیدار حضرت آیتالله شبیری زنجانی، با جمعی از اساتید و فعالان فرهنگی غیرایرانی مقیم کانادا، آمریکا
🔰 @ofogh_howzah
💠 چیستی و حقیقت فقه نظامساز
❇️گفتگو با حجتالاسلاموالمسلمین یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه:
👈 از نظر ما تلقی صحیح از فقه نظام این است که فقه نظام یک فقه پاسخگو و منفعل نیست، بلکه فقه نظام یک فقه فعال و مطالبهگر و یک فقه نظامساز است و نه فقهی که تنها سؤالاتی که از ناحیه اندیشههای نظام سکولار متوجه دستگاه فقه شده است را پاسخ بدهد. در فقه نظامساز، ما ساختارهای اقتصادی را بر اساس فقه میسازیم و در درون این ساختارهای اقتصادی رفتارها و روابط جدیدی غیر از روابط و رفتارهای ساختار سکولار شکل میگیرد.
http:// ofoghhawzah.com/news/11286/404562
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم تاریخ
💥 6دی
🔵 قطع صادرات نفت ايران در پی اعتصابات كاركنان شركت نفت (1357 ش)
◽️ مهمترين شاخص هاى بحران انقلابى در ايران درواپسين ماه هاى عمر رژيم پوسيده پهلوى، اعتصاب كارخانجات، ادارات و بخش هاى آموزشى كشور بود. در اين ميان كشتار مردم توسط عوامل مزدور رژيم، به جاى اين كه انقلاب را متوقف نمايد به آن شتاب بيشترى بخشيد و باعث گسترش اعتصابات شد. در اين ميان كاركنان صنعت نفت كشور در نوزدهم شهريور 1357 اولين اعتصاب خود را از پالايشگاه تهران آغاز كردند و اين اعتصاب به تدريج مناطق نفتى جنوب و آبادان را نيز در برگرفت. در پى اعتصاب گسترده شركت هاى نفتى در ايران، سرانجام در روز ششم دى ماه 1357، صادرات نفت كشور به خارج به كلى متوقف شد و سوخت تنها در حد نيازهاى داخلى عرضه گرديد.
◽️ با قطع كامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازى شاه، محمدرضا پهلوى از اصلى ترين منبع درآمد خود محروم گرديد و مراحل سقوط او تشديد و تسريع گرديد. به اين ترتيب اعتصاب به همراه راهپيمايى، مبدل به مؤثرترين ابزار براندازى انقلابى شد و اعتصاب صنعت نفت، محورى ترينِ آنها بود كه هم به طور روانى موجبِ فلجِ ذهنى شاه گرديد و هم به طور واقعى، قلب اقتصاد و قدرت مالى نظام را از كار انداخت. اين عمل، مورد حمايت و پشتيبانى حضرت امام خمينى نيز قرار گرفت.
🔰 @ofogh_howzah
🔵 چرا حجاب کامل زنان فقط در کشور جمهوری اسلامی ایران اجباری است؟
◽️ در قانون مجازات اسلامی، تظاهر به روزهخواری جرم تلقی شده و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است؛ هرچند روزهداری و روزهخواری هر دو از امور شخصی به شمار میروند. این شیوه قانونگذاری، در حقیقت شیوهای عقلایی است. در تمامی نظامهای حقوقی، دولت میتواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود از امور شخصی محسوب میشوند...
➕ متن کامل
yon.ir/IuvJn
🔰 @ofogh_howzah
☸ دلایل اجباری بودن حجاب
1⃣ تردیدی نیست که حجاب ابتداً واجبی شرعی است که خود مرد و زن مسلمان باید آن را با انگیزه ایمانی و از سرخداخواهی یا خداترسی رعایت کند؛ اما این امر هرگز به این معنا نیست که حجاب امری فردی است و جنبه اجتماعی ندارد. اصلاً حجاب ذاتاً امری اجتماعی است و در ارتباط با دیگران معنا پیدا میکند. حجاب یک رفتار اجتماعی است و زن و مرد در قلمرو رفتارها و تعاملات اجتماعی باید حدود و مرزهای پوشش معتبر شرعی را رعایت کنند.
2⃣ از آنجا که حجاب امری اجتماعی است، پس به خودی خود ظرفیت و صلاحیت وضع قانون را دارد. اصولاً اموری که در قلمرو روابط اجتماعی قرار میگیرد با منافع و مصالح عموم جامعه مرتبط است و اگر قانونگذار (چه خداوند و چه حاکم اسلامی) رفتاری را به سود یا زیان جامعه تشخیص دهد، میتواند متناسب با مصالح، قوانینی را وضع کند.
3⃣ با دقت در آثار و آسیبهای اجتماعی بیپوششی یا بدپوششی، روشن میشود که پوشش، رفتاری اجتماعی است. اساساً انسان هنگام حضور در مناظر عمومی، اقدام به پوشاندن برخی از قسمتهای بدن خود میکند و در خلوت، هرچند به سبب نفوذ اجتماعی، بازهم خود را در برابر خود میپوشاند، اما چنان الزامی که در مناظر عمومی وجود دارد، مطرح نیست. بنابراین رفتار پوشش و از جمله پوشش شرعی، رفتاری کاملاً اجتماعی است و بنابر مصالح و حکمتهایی که وجود دارد، میتواند مبنای احکام و قوانین اجتماعی قرار گیرد...
yon.ir/IuvJn
🔰 @ofogh_howzah
✳️ روش اکتشاف (نظریه شهید صدر)
◽️ شهید صدر معتقد است گرچه روش اصلی در اقتصاد یا به تعبیر ما نظامسازی برای ما روش تکوین یعنی حرکت از مبانی به بناهاست، ولی به لحاظ مشکلاتی که داریم و ظرفیت ادله ما یا اینکه چون فقها احکام و قانون مدنی را استنباط کردهاند تعریف خاصی از نظامسازی اسلامی دارند و میگویند: ما از روبنا به زیربنا حرکت میکنیم، مقصود ایشان از زیربنا قواعد اصلی برای تحقق اهداف اقتصادی مورد نیاز ماست مانند اصل مالکیت مختلط، اصل آزادی اقتصادی در کادر محدود و امثال آنها، که نام این حرکت از روبنا به زیربنا را اکتشاف میگذارند؛ البته در کتاب ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی این نظریه را بهصورت مفصل بحث کردهایم و گفتیم از نظر ما به لحاظ مبانی معرفت شناختی فقه شیعه این روش نمیتواند موجه باشد و لذا دستگاه فقهی ما آن را نمیپذیرد. در ادامه نظرات شهید صدر قدس سره در چند بند توضیح و بررسی میشود.
1⃣ مقصود از اقتصاد اسلامی، مذهب اقتصادی اسلام است. مذهب اقتصادی شامل هر قاعده اساسی برای حل مشکلات اقتصادی مطابق با عدالت است. مذهب اقتصادی از امور زیربنایی در باب اقتصاد اسلامی بهشمار میرود و در فقه مرسوم و متداول از آن بحث نمیشود. مذهب اقتصادی بر پایه افکار و مفاهیم بنیانی اخلاقی، فلسفی، علمی و... قرار داده میشود. از سوی دیگر، مذهب اقتصادی یک نوع اساس و قاعده نظری برای وضع قوانین مدنی در عرصه اقتصادی است.
2⃣ روش کشف مذهب اقتصادی اسلام، روش اکتشاف یا حرکت از روبنا به زیربنا است؛ یعنی محقق اقتصاد اسلامی باجمعآوری احکام و قوانین مدنی در عرصه فعالیتهای اقتصادی، تنظیم و تنسیق آنها میتواند مذهب اقتصادی را کشف کند. این روش، یگانه روش نیست؛ اما مهمترین روش در تحقیق اقتصاد اسلامی است. در این روش هر مجتهدی احکام مستنبط خود را کنار هم قرار میدهد و به مذهب اقتصادی دست مییابد؛ اما احکام بهرغم اینکه در عالم واقع انسجام کافی دارند، در عالم اثبات ممکن است بین احکام مستنبط مجتهد، انسجام کافی برای کشف مذهب اقتصادی وجود نداشته باشد؛ بنابراین، مجتهد برای کشف مذهب اقتصادی ناگزیر است از احکام مستنبط سایر مجتهدان کمک بگیرد. بدینصورت که احکام مستنبط ناهماهنگ برای کشف مذهب اقتصادی را کنار میگذارد و بهجای آن از احکام هماهنگ استنباط شده از سایر مجتهدان استفاده میکند. این قواعد اساسی چون از روش اجتهاد اسلامی استنباط شده، ممکن است بیشترین هماهنگی و انطباق را با واقع تشریع اسلامی داشته باشد.
3⃣ ملاحظات و تردیدهایی درباره روش شهید صدر مطرح شده که مهمترین آنها این است که به چه دلیلی این مجموعه هماهنگ بهنام مذهب اقتصادی که از فتاوای مجتهدان متفاوت بهدست آمده، حجت عندالله است و به چه دلیلی مجتهدی باید از برخی فتاوای خود صرفنظر کند و از فتاوای سایر مجتهدان که با فتاوایش مخالف است و آن را منتسب به اسلام نمیداند، استفاده کند؟ّ...
ofoghhawzah.com/news/11286/404562
🔰 @ofogh_howzah
◽️ ایشان[آیه الله العظمی میلانی رحمه الله علیه] با شیخ جامع الازهر در مشهد ملاقات کردند. او به منزل ایشان آمد و بنده خودم شاهد کل برنامه و مذاکرات از اول تا آخر بودم. ایشان خیلی برخورد خوبی با شیخ جامع الازهر داشتند و با محبت با وی ملاقات کردند؛ اما تأکیدی که ایشان در آن ملاقات میکردند، این مسئله بود که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتابالله و عترتی اهلبیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو». ایشان فرمودند: آنچه که میتواند مسلمین را جمع کند و تقریب بین مذاهب ایجاد کند، حدیث ثقلین است که حدیثی است مورد قبول طرفین؛ بنابراین اگر طرفین به این حدیث عمل کنند، مشکلات مسلمین حل شده و خیلی از امور اصلاح خواهد شد.
yon.ir/q8kJ7
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
◽️ شهدای عالیقدر روحانیت در طول تاریخ پرافتخار حوزههای علمیه تشیع، همانند گوهرهای درخشانی هستند که تمام صفحات این تاریخ شکوهمند را روشن ساختهاند و اسوه دیگران بودهاند. از شهید اول و شهید ثانی قدسرهما گرفته تا شهدای روحانی معاصر که در صحنههای گوناگون قبل و بعداز انقلاب اسلامی، خونهای پاک و مطهرشان، مایه حفظ و استمرار و بقا و تعمیق دین و معارف دینی گشته است و درس «عمل در کنار علم» و «بصیرت» و «شناخت وظیفه» را به همه ما آموختهاند. از اینرو مسئولیت سنگین ما در قبال این مجاهدتهای بیپایان، اولاً شناخت و فهم درست این پیامهای مهمی است که آن شهیدان و مجاهدان راه حق برای همه ما باقی نهادهاند، و ثانیاً عمل و التزام به آن پیامهای حیاتبخش، و ثالثاً نشر و ترویج و تعلیم آن پیامهای ماندگار خصوصاً به نسل جوان است.
آیه الله العظمی مظاهری
🔰 @ofogh_howzah