eitaa logo
افق حوزه
16.6هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
774 ویدیو
774 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی ۱۵در شوال سال۲۵۲ق و در زمان امام هادی(ع) 🔰 @ofogh_howzah فایل pdf 👇👇👇
❄️ سخن روز ✅توصیه آیت الله العظمی بهجت به مردم تهران حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت فرزند حضرت آیت الله بهجت نقل می کند: وقتی مرحوم والد می‌خواست به حرم حضرت امام رضا(علیه ‌السلام) مشرف شود، اصرار داشت که سر راه باید به حرم حضرت عبدالعظیم برویم و می ‌فرمود: «اهل تهران اگر هفته ‌ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده ‌اند». از مشهد که برمی ‌گشتیم باز اصرار داشت که به زیارت حضرت عبدالعظیم برویم. برخی اوقات ما خسته راه بودیم و اسباب سفر مزاحممان بود، ولی ایشان از زیارت منصرف نمی ‌شد. حتی یک بار اتفاق افتاد که ما حدود ساعت دوازده شب به تهران رسیدیم. دیگر حرم حضرت عبدالعظیم را بسته بودند. خیلی خوشحال شدیم که آقا دیگر از زیارت منصرف می ‌شود و یکسره به قم می‌ رویم. فرمود: «باید برویم». گفتیم: «بسته است». فرمود: «باشد! ما پشت در هم که زیارت کنیم برایمان کافی است». پشت در حرم ماندیم. اثاث ‌ها را همان ‌جا گذاشتیم. ایشان فرمود: «همین ‌جا می ‌مانیم تا در حرم باز شود!». وضو گرفت و نزدیک اذان که در باز شد، رفت داخل حرم. یکی دو بار هم مسافرخانه گرفتیم که آن ‌طور پشت در به انتظار نمانیم. (مرکز تنظیم و نشر آثار آیت ‌الله العظمی بهجت) منبع: زندگانى حضرت عبدالعظيم (عليه السلام) 🔰 @ofogh_howzah
شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهما السلام) تسلیت باد. 🔰 @ofogh_howzah
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درس‌هاي آیت الله العظمی سبحانی 💠 جلسه ششم 🔰 @ofogh_howzah دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 06.mp3
10.53M
شرحي بر کشف المراد: مجموعه درس‌هاي آیت الله العظمی سبحانی 💠 جلسه ششم صوت درس حضرت آیت الله العظمی 29-08-1374 صفحه 277 المسألة التاسعة: في جواز العفو 🔰 @ofogh_howzah
❇️ رابطه هنر با دین، انقلاب و اهداف انقلاب ⚫️ نوشتاری از آیت‌الله‌‌ مصباح یزدی ✅ این‌گونه نیست که اگر کاری هنری حکم حرام پیدا کرد، بتوان گفت همه هنرها حرام است. بلکه آن کار هنری حرام ضمیمه‌ای دارد که آن ضمیمه حرام است، اما همه‌جا این‌گونه نیست. مطلب حاضر به قلم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به ضرورت‌های تبیین رابطه میان دین و هنر می‌پردازد. رواج سکولاریسم در زمان پهلوی و امتداد آن در هنر، علل محرومیت از ظرفیت‌های هنر و مراحل تحقیقات بنیادین در هنر از موضوعات مورد بحث در این مقاله است که تقدیم خوانندگان گرامی هفته‌نامه افق‌حوزه می‌شود... ➕ متن کامل yon.ir/7bBkv ‌‌🔰 @ofogh_howzah 
♻️ امتداد سکولاریسم در هنر 🔹 امروز تمامی قدرت‌های بزرگ دنیا همین اعتقاد سکولاریسم را مطرح و به صورت‌های مختلف تقویت و ترویج می‌کنند و برای اجرای آن توطئه و تدبیر می‌کنند و عوامل مختلفی بر این اساس تربیت می‌کنند. برای مثال، شاید این تصور در 90 درصد مردم مسلمان وجود داشته باشد که هنر به دین ربطی ندارد. زیرا هنر، امری ذوقی است و برخی به آن علاقه دارند و آن‌را دنبال می‌کنند و برخی دیگر چنین علاقه‌ای ندارند و آن‌را دنبال نمی‌کنند. نباید کسی را مجبور به یادگیری هنر کرد و هم‌چنین اگر کسی خواست هنر بیاموزد نباید جلوی او را گرفت. این بحث ربطی به دین ندارد. 🔹 افراد علاقه‌مند به هنر ممکن است نمازخوان باشند و ممکن است نمازخوان نباشند. نماز خواندن نه کسی را ملزم به یادگیری هنر می‌کند و نه مانع یادگیری هنر می‌شود. نماز خواندن مربوط به دین و هنر مربوط به سلیقه‌ مردم است و خوب و بد درباره آن مطرح نیست. آیا اگر سلیقه کسی رنگ زرد یا نوع خاصی از دوخت را برای لباس می‌پسندد، می‌توان گفت چرا چنین سلیقه‌ای داری؟ طبیعت او چنین میلی دارد و او به این امور علاقه دارد. انواع هنرها هم از همین سنخ امورند و کسانی که به هنر علاقه‌مندند. می‌توانند آن‌را دنبال کنند و آن‌هایی هم که علاقه‌ای به آن ندارند لزومی ندارد که آن‌را دنبال کنند. 🔹 هنر نه ربطی به دین دارد و نه ربطی به سیاست. به همین جهت، تمام نژادهای شرق و غرب و دینداران و بی‌دینان هر یک در محیط خود هنر خاصی دارند. پس باید حساب هنر را از دین جدا کرد و نباید از هنر اسلامی یا غیراسلامی سخن گفت! اساساً بررسی این‌که چه کاری از نظر اسلام صحیح است، از مقوله دیگری است و به وادی هنر و سلایق افراد مربوط نمی‌شود! این شبهه را گاه به بیان ساده‌تر این‌گونه مطرح می‌کنند که آیا ما می‌توانیم بگوییم آشپزی اسلامی داریم یا نداریم؟ مردم براساس سلیقه خود مواد غذایی را با هم ترکیب می‌کنند و به‌گونه خاصی آن‌را می‌پزند. مردم هر محله یا شهری به‌گونه‌ای خاص آش می‌پزند و نوع خاصی از آش برای آن‌ها خوشایند است و هیچ کس هم درباره خوب و بد بودن رسم آن‌ها قضاوت نمی‌کند، بلکه این رسم‌ها را به سلیقه آن مردم نسبت می‌دهند. هنر هم از همین نوع امور و امری سلیقه‌ای است! آیا واقعا مسئله هنر این‌گونه است؟... نوشتاری از آیت‌الله‌‌ مصباح یزدی yon.ir/7bBkv ‌‌🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز ✅ اخلاص در اندیشه و گفتار و عمل، عامل لایروبى چشمه‌سارهای درونى است. هر لحظه‌اى كه در زندگانى انسانى، بدون آگاهى به حكمت وجود خویش و بدون توجه به این‌كه: از كجا آمده و به كجا می‌رود، سپرى شود، مرگ ابدى است.  علامه محمدتقی جعفرى (ره)  🔰 @ofogh_howzah 
✳️ آیا رؤیت خدا در روز قیامت امکان پذیر است؟ / آیت‌الله‌‌العظمی سبحانی 🔷 رؤیت خدا در روز رستاخیز، مسئله کلامى و در عین حال قرآنى است. متکلمان، این موضوع را از دیدگاه عقلى مورد بررسى قرار داده‌اند؛ در حالى که مفسران از منظر قرآنى به آن نگریسته و نظر می‌دهند. ما این موضوع را به‌صورت موجز و از دو دیدگاه بررسى می‌کنیم، ولى پیش از ورود به اصل موضوع، امورى را متذکر می‌شویم... ➕ متن کامل yon.ir/OunUN 🔰 @ofogh_howzah 
📗 معرفی کتاب فضائل الخمسه فی صحاح الستة 🔶 کتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة و غیرها من الکتب المعتبرة»‌‌ از آثار خواندنی آیه الله فیروزآبادی (ره) در موضوع فضائل خمسه اهل کساء است. مؤلف با استفاده از مهم‌ترین کتاب‌های اهل‌سنت از جمله صحاح الستة، روایات مربوط به فضایل و مناقب خمسه مطهره را جمع‌آوری نموده که بیشتر به مسئله امامت و ولایت امام علی‌ علیه السام اختصاص دارد. 🔶 کتاب شامل پنج مقصد است و در هر مقصد به بیان فضایل یکی از خمسه طیبه پرداخته شد. مؤلف که تمام احادیث کتابش را از کتب معتبر و طراز اول اهل‌سنت جمع‌آوری کرده، پس از نام منبع، سلسله اسناد را حذف و تنها به ذکر نام راوی اصلی بسنده می‌کند. 🔶 این کتاب توسط آقای محمدباقر ساعدی به فارسی ترجمه و با نام فضائل پنج تن‌ علیهم السلام در صحاح شش‌گانه» عرضه شده است. 🔰 @ofogh_howzah 
📛 خیانت بزرگ پهلوی در رواج سکولاریسم 👈نو شتاری از آیت الله مصباح یزدی 🔹 حقیقت این است که دستگاه ستم‌شاهی تنها ستم‌اش این نبود که بعضی سرمایه‌های کشور را به درباریان و طرفداران خودش اختصاص می‌داد و منافع کشور را استثمار می‌کرد و دیگران را محروم می‌کرد- البته چنین ستمی وجود داشت و به شکلی برجسته بود که همه می‌توانستند آن‌را درک کنند - بلکه در کنار این ستم، ضرر مهمی به جامعه وارد کرد که اهمیت و خسارت آن بسیار بیشتر از این بود و آن این بود که دین را تضعیف کردند و قصد داشتند دین را به‌طور کلی از جامعه حذف کنند. اصل این مطلب احتیاج به تبیین و اثبات و قرائن و شواهد ندارد و همه کم یا بیش‌از آن اطلاع داریم، اما روشن ساختن عمق این خیانت بزرگ و مبارزه آن‌ها با دین، قدری احتیاج به توضیح بیشتری دارد؛ از جمله این‌که کار آن‌ها باعث شد نوعی سکولاریسم بی‌نام و نشان در جامعه رواج پیدا کند. 🔹 آن‌ها این مسئله را ترویج می‌کردند که مسایل زندگی دو دسته‌اند؛ یک دسته مسایل جدی که برای همه انسان‌ها چه مسلمان، چه غیرمسلمان، چه ایرانی، چه عرب، چه آمریکایی و چه دیگران مطرح است و به انسانیت انسان‌ها مربوط می‌شود؛ و دسته دیگر، مسایلی ذوقی و سلیقه‌ای است که گرچه چندان جدی نیستند، اما قابل احترامند. دسته اول مسایلی هستند از قبیل: تأمین نیازمندی‌های غذایی مردم، تأمین مسکن مردم، مسئله حکومت، مسئله امنیت، مسئله کسب و کار مردم، مسئله آموزش مردم، ... و بالاخره هنرهایی که مردم به آن‌ها احتیاج دارند. آن‌ها می‌گفتند: این‌گونه مسایل به دین ربطی ندارند. برای مثال، هر کسی می‌داند باید کار کند تا مزد بگیرد یا هر کسی حتی کسانی که به‌وجود خدا اعتقادی ندارند خواهان حفظ امنیت هستند. این‌گونه مسایل ربطی به دین ندارند. 🔹 دین به فرد می‌گوید: نماز بخوان! فرد هم اختیار دارد که نماز بخواند یا نخواند. اگر فرد تصمیم بگیرد که نماز بخواند، دیگران هم باید به این خواسته وی احترام بگذارند، اما این مسئله به مسایل جدی زندگی انسان ارتباط ندارد، بلکه تنها خواسته‌ و سلیقه‌ای است در حاشیه زندگی، مانند سایر سلیقه‌های گوناگون مردم. برای مثال، در عالم طبیعت رنگ‌های مختلفی وجود دارد و هر انسانی رنگی خاص را می‌پسندد یا هر کسی شکل خاصی را برای لباس خود می‌پسندد. انتخاب دین هم مانند این امور، امری سلیقه‌ای است و از مسایل جدی زندگی مردم نیست و وظیفه ما اهمیت دادن به مسایل جدی زندگی انسان‌ها و رسیدگی به مسایلی است که خارج از سلیقه‌ افراد به همه انسان‌ها مربوط می‌شود و همه به آن‌ها احتیاج دارند و در قالب خاصی باید عادلانه انجام گیرد. 🔹 البته طرفداران این طرز فکر، در شعار، چنین سخنانی را مطرح می‌کنند، اما در مقام عمل، همه شاهد بوده‌ایم که چگونه عمل می‌کنند. مقصودم از بیان این سخن این است که رژیم ستم‌شاهی بذر این فکر را افشاند و به صورت‌های مختلف، از کتاب‌های درسی گرفته تا فیلم‌ها و رفتارهای هنری و نطق‌ها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی این اندیشه را رواج داد. تعبیر رایج در فرهنگ سیاسی برای این اندیشه «سکولاریسم» است. سکولاریسم به معنای جدایی دین از محتوای مسایل جدی زندگی انسان است. سکولارها می‌گویند: ما ضد دین و آتئیسم نیستیم؛ اما معتقدیم دین به مسایل مهم زندگی از جمله مسایل سیاسی و اجتماعی ارتباطی ندارد... آیه الله مصباح یزدی yon.ir/7bBkv ‌‌🔰 @ofogh_howzah