eitaa logo
افق حوزه
16.8هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
766 ویدیو
766 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 حجاب بانوان و ادله آن ♻️ نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی ✅ «حجاب بانوان» دارای مباحث متعددی است یکی از آن ها، «دلیل وجوب حجاب» می باشد؛ با استمداد از الطاف خداوند به محورهایی در این زمینه اشاراتی خواهیم داشت... ➕ متن کامل yon.ir/nRtkT 🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز 🔻 آنها [دشمنان] می‌دانند که از چه راه باید یک کشوری را به تباهی بکشانند. آنها می‌دانند که باید از راه خود حکومت، از راه خود دولت، از راه خود مجلس، از راه خود اینها، این کارها را انجام بدهند.. 🔻 آنها برای پنجاه سال دیگر، برای سی سال دیگر حالا نقشه درست می‌کنند. حالا نقشه می‌کشند که سی سال دیگر نتیجه بگیرند... امام خمینی (ره) 📚 صحیفه نور؛ جلد 16؛ صفحه 263 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز ❇️ مشخصات ظاهری امام زمان(عج) هنگام ظهوردر بیان امام رضا(ع) 💎 أنّ القائم هو الذي إذا خرج كان في سنّ الشيوخ و منظر الشبّان ، قويّا في بدنه حتّى لو مدّ يده إلى أعظم شجرة على وجه الأرض لقلعها، و لو صاح بين الجبال لتدكدكت صخورها، يكون معه عصا موسى و خاتم سليمان. ذلك الرابع من ولدي. 💎 به درستی که قائم کسی است که به هنگام قیامش در سن پیرمردان و با چهره جوانان ظاهر میشود. او از چنان قوت بدنی برخوردار است که اگر دستش را به سمت بزرگترین درختی که بر روی وجود دارد دراز کند آن را از ریشه برمیکند و اگر در بین کوهها فریاد کشد، صخرهها متلاشی میشوند. عصای موسی و خاتم سلیمان، که بر آنها درود باد، با اوست و او چهارمین فرزند من است. 📚 علام الوری بأعلام الهدی, جلد 2, صفحه 24 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ اگر در روابط سیاسی بین دولت‌های اسلامی و دول اجانب، خوف آن باشد که اجانب بر ممالک اسلامی تسلط پیدا کنند، اگر چه تسلط سیاسی و اقتصادی باشد، لازم است بر مسلمانان که با این نحو روابط مخالفت کنند و دول اسلامی را الزام کنند به قطع این‌گونه روابط. ملت اسلام پیرو مکتبی است که برنامه آن مکتب خلاصه می‌شود در دو کلمه؛ «لا تَظلِمُون و لا تُظلَمون».   امام خمینی (ره) 📚 توضیح‌المسایل و صحیفه امام/ج14/ص81 🔰 @ofogh_howzah 
♻️ در قم برگزار می‌شود؛ 📌نشست نقد کتاب در جستجوی خورشید ❇️ نشست نقد کتاب «در جستجوی خورشید» از سوی دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه با همکاری انجمن علمی حدیث حوزه در قم برگزار می‌شود. ⭕️ در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی، به عنوان مؤلف و ارائه دهنده، حجت‌الاسلام والمسلمین سید اکبر موسوی تنیانی به عنوان ناقد و دکتر محمود ملکی به عنوان دبیر و داور نشست حضور دارند. 🔻شایان‌ذکر است، کتاب «در جستجوی خورشید»، به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی تدوین شده و در دهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی حائز رتبه برگزیده شده است. 🔴 نشست نقد کتاب«در جستجوی خورشید» یک‌شنبه 23 تیرماه 1398 از ساعت 18:30 تا 20 در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به نشانی قم ابتدای خیابان صفائیه برگزار می‌شود. 🔰 @ofogh_howzah 
❇️ خاطرات آیت‌الله دین‌پرور از علامه امینی رحمه الله علیه 🔘 کتاب الغدیر، الهامی از سوی صاحب ولایت و القایی از آن مرکز نور 🔶 آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور از شاگردان آیات عظام؛ سیدمحمدحسین بروجردی، امام خمینی، شیخ عباس تهرانی و علامه طباطبایی‌ قدس سرهما، و مؤسس بزرگ بنیاد نهج‌البلاغه می‌باشد و تاکنون فعالیت‌های علمی متعددی هم‌چون: تدریس معارف نهج‌البلاغه، تألیف و ترجمه کتب ارزنده مرتبط با نهج‌البلاغه، برگزاری کنگره‌های بین‌المللی، پرورش اساتید و مدرسان نهج‌البلاغه و برگزاری دوره‌های علمی و معرفتی... ➕ متن کامل yon.ir/lT420  🔰 @ofogh_howzah 
📗 معرفی کتاب نهایةالمرام فی علم الکلام 🔹 یکی از مفصل‌ترین کتب کلامی شیعه، کتاب «نهایة المرام فی علم الکلام» تألیف علامه حلی است که به زبان عربی نوشته شد. مؤلف در این اثر آراء و اندیشه‌های کلامی فرقه‌های مختلف اسلامی را بیان نموده و به نقد آنان پرداخته و در آخر هم نگرش و اندیشه‌های خود را در مسایل اعتقادی شیعه بیان کرده است. 🔹 علامه سعی کرده تا در نهایة المرام، نظرات و استدلال‌های فلاسفه و متکلمین به هم نزدیک شود. این اثر نزد خود مؤلف هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده؛ به‌طوری که در کتاب‌های دیگرش چون کشف المراد، نهج المسترشدین و کشف الفواید، برخی از مسایل کلامی را به نهایة المرام ارجاع داده است. 🔰 @ofogh_howzah 
💠 حدیث روز 🔵 امام رضا علیه السلام 💎 إِنَّ مِنْ عَلاماتِ الْفِقْهِ: أَلْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ، وَ الصَّمْتُ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْحِکْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الَْمحَبَّةَ، إِنَّهُ دَلیلٌ عَلى کُلِّ خَیْر. 💎 از نشانه هاى دین فهمى، حلم و علم است، و خاموشى درى از درهاى حکمت است. خاموشى و سکوت، دوستی آور و راهنماى هر کار خیرى است. 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام/ج1/ص258 🔰 @ofogh_howzah
animation.gif
57.3K
❄️ سخن روز ✅ اگر شما آقایان طلبه، نماز اول وقت‌تان را ترک بکنید، اگر تهجد و شب‌زنده‌داری را ترک کنید، تحصیلات شما منقطع خواهد شد. عشق و علاقه و استعداد را پروردگار باید بدهد. مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «اسرار الصلاة»‌ می‌فرماید: اگر کسی تحصیل را بر اخلاق مقدم بدارد، مدقق مشکک می‌شود، مانند فخررازی و اما اگر تحصیلاتش نورانی باشد، محقق مدقق خواهد شد. درس خواندن باید جنبه عبادی پیدا کند، باید با قصد قربت همراه باشد، باید به نیت خدمت به ساحت مقدس شرع، نجات دادن بندگان خدا و متوجه کردن مردم به تکالیفشان‌ باشد. آیت‌الله حق‌شناس (ره) 📚 از ملک تا ملکوت 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 اندیشه‌های شهید مطهری (ره) و تمدن نوین اسلامی 🔘 آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى ✅ شهيد آيت‌الله مطهرى و مثلث شخصيت أعوذبالله من الشیطان‌الرجیم: «یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» (مجادله/11)... ➕ متن کامل yon.ir/g271c 🔰 @ofogh_howzah 
🔵 آشنایى شهید مطهرى (ره) با مرحوم علامه طباطبایى (ره) 🔹 با این‌که علامه طباطبایى از سال 1325 در قم رحل اقامت افکنده بودند، ولی مرحوم مطهرى با ایشان آشنایى نداشت. نکته آن هم به کیفیت زندگى علامه طباطبایى باز می‌گردد که از مطرح کردن، و شناساندن خود، خوددارى می‌کرد که به تدریج فضلاى قم، ازاین گنجینه آگاه شدند. 🔹 در سال 1330 تا 1331 من براى موضوعى به منزل مرحوم طباطبایى رفتم، پس از اندکى مرحوم آمیرزا على‌اصغر کرباسچیان، مؤسس دبیرستان علوى، همراه با شهید مطهرى وارد شدند. از شیوه سخن گفتن مرحوم کرباسچیان برمى‌آمد که با مرحوم طباطبایى آشنایى بیشترى دارند، سپس مرحوم مطهرى را به ایشان معرفى کردند و یادآور شدند که ایشان درباره مسئله تسلسل، سؤالى دارند، اجازه بفرمایید مطرح کنند. 🔹 مرحوم مطهرى سخن را تقریباً چنین آغاز کرد: ادله نه‌گانه‌اى که در منظومه و یا اسفار بر بطلان تسلسل اقامه کرده‌اند، براى ابطال تسلسل کافى نیست. موضوع تمام این دلایل، ابعاد متناهى است و جایگاه تسلسل، ابعاد غیرمتناهى است، مثلاً می‌گویند: اگر دو خط از نظر آخر، غیرمتناهى فرض شوند، سپس از یکى از ناحیه‌اى که متناهى است، یک متر کم کنیم، سپس این دو تا را برابر سازیم. سؤال می‌شود که آیا در آخر آن‌چه از آن یک متر کم کردیم اثر گذارده یا نه؟ بنابر اولى نشانه متناهى بودن هر دو خط است و این خلف موضوع است، بنابر دومى لازم می‌آید که جزء و کل مساوى یکدیگر باشند. 🔹 این نوع براهین و امثال آن‌ها در امور متناهى به کار می‌روند و از موضوع تسلسل بیرون هستند. علامه طباطبایى پس از پایان سخنان ایشان تقریباً چنین جواب داد: هر نوع بُعد غیرمتناهى که به‌صورت علت و معلول نباشد، دلیل بر امتناع آن نیست، مثلاً ممکن است جسمى بى‌نهایت باشد. اما بُعد غیرمتناهى، به‌صورت علت و معلول محال است؛ زیرا معلول تمام کمالات خود را از علت می‌گیرد، و خود در حد ذات کاملاً فقیر بالذات است. 🔹 بنابراین اگر یک رشته علل و معالیل به‌صورت غیرمتناهى پیش روند و در میان آنان غنى بالذات (علت باشد نه معلول) نباشد، لازمه آن این است که یک رشته اشیاء معدوم بالذات، بدون غنى بالذات جامه وجود بپوشند و به عبارت دیگر حکم معلول نسبت به علت، بسان معنى حرفى به معنى اسمى است. اگر یک سلسله، به‌صورت علت و معلول پیش برود و در میان آن‌ها علتى نباشد که معلول نباشد، بازگشت آن به این است که یک سلسله معانى حرفیه، بدون معنى اسمى تحقق پیدا کرده باشد. بیان این‌جانب مسلماً کم‌رنگ‌تر از بیان استاد بزرگوار است. همین گفت‌وگو سبب ارتباط بین استاد و شاگرد شد... yon.ir/g271c 🔰 @ofogh_howzah 
🌷 میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد 🔰 @ofogh_howzah