❄️ سخن روز
✅ حجاب مایه تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه مادیگرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهای خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کمارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است.
امام خامنه ای
23/۰۲/۱۳۹۱
🔰 @ofogh_howzah
🔵 رابطه فلسفه با دین در اندیشه صدرالمتألهین
🔘 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
✅ من هم به سهم خود از هفتهنامه افق حوزه که در تبیین و نشر معارف اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اسلام راستین تلاش در خوری انجام میدهد تشکر کنم، حکمت متعالیه که دستاوردهای سفر عقلی، معنوی، روحانی و عرفانی صدرالمتألهین است، دستاوردی بزرگ و الهی است که سرمایهای عظیم برای اسلام و جامعه اسلامی بهشمار میرود و منشأ یک تمدن بزرگ است که بعدها این تمدن مبتنی بر حکمت متعالیه شجرهای طیبه خواهد شد که «أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ ٭ تُؤْتی أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ». (ابراهیم/24- 25)...
➕ متن کامل
yon.ir/SPpWY
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
💎 لِکُلِّ شَیْءٍ أَسَاسٌ وَ أَسَاسُ الْإِسْلَامِ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْت.
💎 برای هر چیز پایه و اساسی است و اساس اسلام حب و دوستی نسبت به ما اهلبیت علیهمالسلام است.
📚 الکافی ج2؛ ص46
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ توبه از معاصی، اول طریق سالکین الیالله است و رأسالمال فائزین [سرمایه رستگاران] است و کلید استقامت مریدان است و اصل نجات است. و به توبه نگهداشته میشود از هلکات.
آیه الله شیخ محمد بهاری همدانی (ره)
📚 تذکرةالمتقین/41
🔰 @ofogh_howzah
📗 معرفی کتاب تفسیر شاهی
🔶 تفسیر شاهی یا آیات الاحکام، تألیف مفسر برجسته فقیه متبحر امیر ابوالفتح بن مخدوم، از مهمترین تفاسیر فقهی قرآن مجید است که به زبان فارسی و روان و سلیس نوشته شد. این کتاب بدان جهت که به امر شاه طهماسب صفوی تألیف شده، مصنف آن را به شاه منسوب نمود و نام شاهی را برای آن برگزید.
🔶 مؤلف خود مینویسد: «شاه طهماسب صفوی بنده ابوالفتح حسینی را مأمور گردانید که آیات احکام را به لغت فارسی تفسیر نماید و در تحقیق و تدقیق الفاظ و معانی آیات مذکور و استباط احکام سعی بلیغ به تقدیم رساند تا همه کس از این تفسیر نفع یابد و چون آفتاب جهانتاب نور فیض آن بر همه کس تابد. پس به موجب فرمان، شروع به تفسیر مذکور نمود و حسب المقدور بدین خدمت قیام نموده در ایجاب و اطناب حد وسط رعایت شد.»
🔰 @ofogh_howzah
❇️ نقد و بررسی آیتاللهالعظمی سبحانی به آراء و اندیشههای معترضان فلسفه
معترضان فلسفه برای اثبات مدعای خود چه ادله ای ارائه می دهند؟
🔷 آنچه در ادامه میآید ترجمهای است از جدیدترین نوشته آیتاللهالعظمی شیخ جعفر سبحانی تحت عنوان «الدراسات الفلسفه بین الرفض و القبول؛ بحث موضوعی حول موقف المؤیدین للدراسات الفلسفیه فی حقل المعارف الدینیة، و موقف الرافضین لها». خاطرنشان میشود که این نوشتار هنوز منتشر نشده است و معظمله با بزرگواری تمام متن این رساله را در اختیار هفتهنامه افق حوزه قرار دادند و به این نشریه اجازه فرمودند تا آن را در راستای انجام وظیفه خبررسانی دینی منتشر نماید. از این رو به لطف و مشیت الهی بخش اول آن منتشر میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/qzXct
🔰 @ofogh_howzah
🔵 نزاع میان ما و معترضان[به فلسفه] لفظی است
🔷 چه بسا از برخی از بزرگان میشنویم یا از طریق شاگردان آنها به ما میرسد که آنها شاگردان خود را از مطالعه و تحقیق در مسایل فلسفی منع کرده و معتقدند که پژوهش بر اساس مکاتب فلسفی ما را نهتنها به حقیقت نمیرساند که حتی از آن دور میسازد.
🔷 در اینباره میگوییم: نزاع میان ما و آنها لفظی است. چراکه تحقیق و بررسی مسایل فلسفی به دو گونه است:
🔷 اول: مجموعهای منظم از گفتار دانشمندان یونانی و غیریونانی که موفقیت و درستی در افکار و آرائشان نوشته نشده است.
اگر منظور این باشد ما هم قبول داریم (که چنین مکتبی نهتنها ما را به حقیقت نخواهد رساند بلکه ما را از حق دور خواهد کرد) چراکه پیروی از راه و روشی غیرمعصوم بدون بررسی و استدلال، مخالف آن چیزی است قرآن کریم سفارش نموده است.
🔷 دوم: اینکه منظور از تحقیق فلسفی، بررسی مسایل عقلی نه بهصورت تقلیدی از برخی دانشمندان، بلکه بر اساس دلیل و برهان باشد. بلکه اهتمام کامل برای کشف حقایق از ادله قطعی کتاب و سنت و عقل سلیم و فطرت سالم.
ما از هر مکتب و مسلکی هر چیزی را که سالم و درست باشد میپذیریم و هر چیزی را که آلوده و نادرست باشد رها میکنیم و این شعار ماست و در پژوهش و بررسی مسایل فلسفی نیز بدان عمل میکنیم. پس اگر منظور از تحقیق و مطالعات فلسفی همین معنا باشد گمان نمیکنم که هیچ دانشمند آگاهی درستی این تحقیق و پژوهش را انکار کرده و به مبارزه با آن بپردازد. چراکه میدانیم این روش همان مسلک قرآن است.
🔷 حاصل کلام: ما از هر مسلکی هر آنچه سالم و درست باشد میپذیریم و آنچه را که نادرست باشد رها میکنیم...
آیه الله العظمی سبحانی
yon.ir/qzXct
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام حسن مجتبی علیهالسلام
💎 یَا ابْنَ آدْم! عَفِّ عَنِ مَحارِمِ اللّهِ تَكُنْ عابِداً، وَ ارْضِ بِما قَسَّمَ اللّهُ سُبْحانَهُ لَكَ تَكُنْ غَنِیّاً، وَ أحْسِنْ جَوارَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً، وَ صاحِبِ النّاسَ بِمِثْلِ ما تُحبُّ أنْ یُصاحِبُوكَ بِهِ تَكُنْ عَدْلاً.
💎 اى فرزند آدم! نسبت به محرّمات الهى عفیف و پاكدامن باش تا عابد و بنده خدا باشى.
راضى باش بر آنچه كه خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدّر نموده است، تا همیشه غنى و بى نیاز باشى.
نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیكى و احسان نما تا مسلمان محسوب شوى.
با افراد (مختلف) آنچنان بر خورد كن كه انتظار دارى دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند.
📚 بحارالأنوار: ج 78، ص 112
🔰 @ofogh_howzah
✳️ آغاز دورجدید پذیرش سرباز طلبه درآموزش و پرورش
✅ از 29 تیر تا 5 مرداد
📌شرایط و مدارک لازم
✔️ دارا بودن کد فعال در مرکز مدیریت حوزه های علمیه
✔️برخورداری ازتوانایی جسمی لازم برای انجام ماموریت های محوله
✔️ تعهد به انجام مآموریت های محوله در طول دوران خدمت سربازی
✔️ ملبس بودن به لباس مقدس روحانیت و تعهد به رعایت شئون روحانیت
✔️دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سطح یک حوزه و یا گواهی موقت پایان تحصیلات سطح یک
✳️ نحوه ثبت نام و پذیرش
✔️ طلاب مشمول و علاقه مند می توانند تا تاریخ 5 مرداد ماه با مراجعه به معاونت های پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها جهت گذراندن دوره خدمت وظیفه اقدام و ثبت نام نمایند .
🔰 @ofogh_howzah
♻️ پاسخ به پرسشهای مهم عفاف و حجاب مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب
🔘 حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده
🔷 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین فلاحزاده عضو دفتر استفتائات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای و رئیس مرکز موضوعشناسی احکام فقهی در گفتوگویی به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای آیتاللهالعظمی خامنهای پاسخ داده است که در ادامه میآید...
➕ متن کامل
yon.ir/soL1m
🔰 @ofogh_howzah
🔵 نگاهی به تاریخچه حجاب در اسلام-مقاله ویژه نامه عفاف و حجاب
✅ صرف نظر از مباحثی چون ادله حجاب، محدوده حجاب اسلامی، فلسفه آن و مباحث دیگر، یکی از مباحث لازم در اینباره، بررسی پیشینه این حکم است؛ به این معنا که آیا اسلام خود قانون و دستور خاصی برای پوشش زنان در برابر مردان نامحرم ارائه داده است یا نه، رسم موجود بین بانوان مسلمان، ریشهای دیرینه دارد؟ ضرورت طرح این بحث از آنجا ناشی میشود که برخی مدعی شدهاند: «ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب در قلمرو اسلام شد.» و معتقدند که «حجاب رایج میان مسلمانان، عادتی است که از ایرانیان، پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد». برخی دیگر نیز گفتهاند: «حجاب از ملل غیرمسلمان روم و ایران، به جهان اسلام وارد شده است». این مقاله در صدد کشف اثبات این مسئله است...
➕ متن کامل
yon.ir/EYLtt
🔰 @ofogh_howzah
❇️ حجاب در ایران و روم باستان
🔷 در کتاب تاریخ تمدن میخوانیم:
پس از داریوش، مقام زن خصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند، آزادی خود را حفظ کردند، ولی در مورد زنان دیگر گوشهنشینی زمان حیض که بر ایشان واجب بود، رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعیشان را فرا گرفت. زنان طبقات بالای اجتماع، جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان ارتباطی داشته باشند. زنان شوهردار حق نداشتند، هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.
🔷 شهید مطهری از سخنان جواهر لعل نهرو چنین استنباط میکند که او معتقد است که «رومیان نیز (شاید تحت تأثیر قوم یهود) حجاب داشتهاند و رسم حرم سراداری نیز از روم و ایران به دربار خلفای اسلامی راه یافت».
yon.ir/EYLtt
🔰 @ofogh_howzah
♻️ سلسله دروس اندیشه اسلامی
با حضور ارزشمند حضرت آیه الله العظمی سبحانی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد مقدس
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام)
💎 تارِكُ التّأهُّبِ للمَوتِ و اغتِنامِ المَهَلِ غافِلٌ عن هُجومِ الأجَلِ ، تَرَحَّلوا فقد جُدَّ بِكُم ، و استَعِدّوا للمَوتِ فقد أظَلَّكُم
💎 كسى كه خود را براى مرگ آماده نسازد و فرصت ها را غنيمت نشمرد، از هجوم اجل غافل است. بار سفر بربنديد، كه براى بردن شما شتاب است، براى مرگ آماده شويد، كه بر شما سايه افكنده است.
📚 غرر الحكم 4513 و 4514
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
⭕️ همه باید توجه داشته باشند که خدمتگزار این مردم هستند، همه اجیر این مردم هستند، اجرت از اینها دارند میگیرند برای خدمت و باید با مردم رفتارشان رفتار انسانی، اسلامی باشد.
ما هرچه خدمت بکنیم به این ملت، کم خدمت کردهایم، برای اینکه این ملت بود که همه این گرفتاریها بهدست او رفع شد.
امام خمینی (ره)
صحیفه امام/ج16و20
🔰 @ofogh_howzah
🔵 سیره عملی ائمه معصومین علیهم السلام در برخورد با زنان بدحجاب- مقاله ویژه نامه عفاف و حجاب
✅ «پوشش» یکی از شاخصهای وجودی آدمی و وجه ممیز او از دیگر موجودات بوده و لذا جزء نیازهای فطری انسان به شمار میرود. این مهم در منطق الهی از چنان جایگاه رفیعی برخوردار است که قرآن کریم ضمن نعمت و هدیه الهی خواندن پوشش، به کارکردهاى مختلف آن اشاره دارد که، مىفرماید: «اى فرزندان آدم، براى شما لباسى فرو فرستادیم که اندام شما را مىپوشاند و مایه زینت شما است... این از آیات خداوند است؛ باشد که متذکر شده، پند گیرید.» (اعراف/27)...
➕ متن کامل
yon.ir/sHtem
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت امام علی علیه السلام
💎 وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا...
💎 خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.
📚 نهج البلاغة؛ ص422
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ حج بسان قرآن است که همه از آن بهرهمند میشوند ولی اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرورفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهر هدایت و رشد و حکمت وآزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معرفت آن تاابد سیراب خواهند گشت.
امام خمینی (ره)
📚 صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۲۸
🔰 @ofogh_howzah
❇️ فرهنگ مواجهه با بدپوششی در سیره اهلبیت علیهم السلام
✔️ با مراجعه به روایاتی که در رابطه با پوشش و یا بدپوششی از جانب معصومان علیهم السلام به ما رسیده است، بهوضوح روشن میشود که ایشان در همهجا به یک شکل عمل نکرده و از شیوههای مختلفی برای مواجهه و برخورد با پدیده پوشش و بدپوششی استفاده میکردند.
1⃣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «اسْتَعِینُوا علی النِّسَاء بالعَریِ اَن احداهُنّ إِذا کَثُرَت ثِیَابهَا وَحَسَنَت زینَتها اعجَبَها الْخُرُوج؛ از کمی لباس برای نگهداشتن زنان کمک بگیرید؛ زیرا وقتی زن لباس فراوان و زینت کامل دارد، مایل به بیرون رفتن (و خودنمایی) است.» (پاینده، نهجالفصاحه/ص209)
2⃣ امام علی علیه السلام: «انَّما یَنْبَغی لِاهْلِ الْعِصْمَهًِْ ...؛ سزاوار است اهل تقوا بر اهل معصیت و گناه ترحم کنند و با رحمت با آنان برخورد نمایند و با رفتار شایسته آنان را درمان کنند.» (سیدرضی، نهجالبلاغه/خطبه140) بر این اساس آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید همچون طبیبان دلسوز، بیماران مبتلا به بیعفتی و بدپوششی را درمان کنند و به آنان با دیده رحمت و لطف و هدایت بنگرند.
3⃣ امام علی علیه السلام میفرماید: در یک روز بارانی همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر درازگوشی عبور کرد. دست حیوان داخل گودالی افتاد و زن به زمین خورد. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چهره مبارکش را برگرداند. اصحاب عرض کردند: ای رسول خدا، آن زن، شلوار پوشیده است. پیامبر سه بار فرمودند: خدایا، زنانی را که شلوار میپوشند مورد مغفرت قرار بده. ای مردم از شلوار استفاده کنید، چراکه شلوار بهترین پوشش شما است و با آن زنانتان را هنگامی که از خانه خارج میشوند، حفظ کنید.» (مستدرک الوسائل/ج3/ص244)
4⃣ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: بهترین زنان شما کسانی هستند که بچهزا باشند، با شوهران خود مهربان باشند، با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، برای شوهران خودشان آرایش و زینت دهند، در میان نامحرمان و در جامعه عفیف باشند، سخن شوهران خود را گوش داده و اطاعت کنند، و هرگاه که با شوهران خود خلوت میکنند خود را کاملاً در اختیار آنها بگذارند و...» (بحارالانوار/ج103/ص235)
5⃣ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: فتنه کمبودها را دیدید و صبر کردید و من از فتنه رفاه بر شما بیم دارم که از طرف زنان میآید؛ هنگامی که النگوی طلا بهدست و پارچههای فاخر به تن میکنند و توانگران (اگر شوهری توانگر دارند) را به زحمت اندازند و از فقیر (اگر شوهری فقیر دارند) چیزی که بدان دسترسی ندارد بخواهند.» (پاینده، نهجالفصاحه/ص215)...
yon.ir/sHtem
🔰 @ofogh_howzah
☸ از سوی آیتاللهالعظمی سبحانی صورت گرفت
🔘 پاسخ متقن به شبهات یک عالم وهابی
✅ یک عالم وهابی در نامهای با طرح دو سوال، دلایل عصمت حضرت آدم علیه السلام و اهلبیت علیهم السلام را جویا شدهاند که در ادامه متن نامه این عالم وهابی و پاسخ متقن واستدلالی آیتاللهالعظمی سبحانی تقدیم شما خوانندگان ارجمند میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/zR9Zq
🔰 @ofogh_howzah
❇️ اجابة حضرة آیة الله سبحانی تقرئونها هی
🔷 الأخ فی الله عبد الوهاب حفظه الباری تعالى
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
🔷 وصلتنا رسالتکم وصلکم الله تحمل السؤال عن أمرین:
1. کیف نقول بعصمة آدم (على نبیّنا وآله وعلیه السلام) مع وجود الحدیثین المذکورین.
2. ما هو الدلیل على عصمة العترة الطاهرة علیهم السلام
🔷 وقبل الإجابة عن سؤالیکم ألفت نظرکم إلى لزوم مراعاة الأدب الإسلامی فی المحاورة، کتابة وبیاناً، ولکن ممّا یؤسف له أنّ رسالتکم خلت عن هذا الجانب المهم حیث اشتملت على عبارات موهنة نظیر:
أ. قولکم: «فإن لم تجیبوا ولن تجیبوا»، من أین لکم هذا العلم؟ هل أعطیتم علم الغیب؟
ب. قولکم: کتبت لکم لکی لا تقولوا یوم القیامة:«ربّنا إنّا کنا عن هذا غافلین» والآیة ناظرة إلى المشرکین أو الأعمّ، فأنتم صوّرتم المسؤول مشرکاً، والعجب انّه وقع التصحیف فی الآیة وزدتم کلمة «ربّنا» والذی ورد فی المصحف الشریف:(أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ)(الأعراف:172).
ج. وقلتم:(وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ)(البقرة:42) وهذه الآیة ناظرة إلى أصحاب الکتاب الذین یکتمون الحقّ، فالمسؤول عندکم کأهل الکتاب الذین یکتمون الحقّ.
🔷 وإنّی أوصیکم فی أی مرحلة من العمر کنتم أن تجعلوا قول الله سبحانه نصب أعینکم حیث إنّه (سبحانه) یأمر نبیّه أن یقول: (وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِی ضَلاَل مُبِین)(سبأ:24)، فالنبی صلی الله علیه و آله و سلم لا یصرّح بأنّه على هدى کما لا یصرّح بأنّ الخصم فی ضلال مبین، وإن کان یشیر إلى الحقیقة بنحو یعرفه من رزق فهم الکتاب المجید.
🔷 واجعلوا قوله سبحانه: (ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالتی هِیَ أَحْسَنُ)(النحل:125) منهجاً لکم فی المحاورة والمناظرة.
yon.ir/zR9Zq
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام جعفر صادق علیه السلام
💎 لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یُحِبُّ جَمْعَ الْمَالِ مِنْ حَلَالٍ فَیَکُفَّ بِهِ وَجْهَهُ وَ یَقْضِیَ بِهِ دَیْنَه.
💎 خیرى در آن کس نیست که دوست ندارد از راه حلال مالى بهدست آورد که آبرویش را حفظ و قرضش را با آن ادا نماید.
من لا یحضره الفقیه/ج3/ص166
🔰 @ofogh_howzah