eitaa logo
افق حوزه
16.5هزار دنبال‌کننده
18.9هزار عکس
787 ویدیو
776 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ بیانیه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مورد جنایات و کشتار مردم مظلوم و مسلمان منطقه جامو‌ و‌ کشمیر ✅ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اسفبار ملت ستمدیده کشمیر ومحکومیت کشتار بی رحمانه از دولت هند می خواهد که با حفظ سابقه افتخار آمیز خود در مبارزه با استعمار و استکبار با تاسی به رهبر آزادگان جهان امام حسین بن علی(علیهما السلام) هرچه سریعتر با پایبندی به قوانین بین المللی و داخلی ثبات و آرامش را به منطقه برگردانده و از هرگونه اقدام تنش آمیز خود داری نماید. http://mntqom.com/?p=7651 _____ @MNT_QOM 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناک‌تر از آن، آن است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری می‌دهد و تهذیب و توبه الی‌الله را به تعویق می‌اندازد برای زمانی‌که در فساد و شجره زقوم قوی شده و اراده و قیام به تهذیب، ضعیف، بلکه مرده است. 📚 صحیفه امام/18/447   🔰 @ofogh_howzah
◾️ دگر آمد محرم تا که عالم در فغان آید دگر آمد محرم تا زمین و آسمان گرید دگر آمد محرم تا بگرید هرکه هرجا هست دگر آمد محرم تا که چشم انس و جان گرید ملا محسن‌ فیض ‌کاشانی(ره) 🔰 @ofogh_howzah  
◾️ گریه بر سید الشهدا(علیه‌السلام)از نماز شب بالاتر است آیت الله العظمی بهجت(ره) ▪️ فضیلت بکاء بر سیدالشهدا(علیه‌السلام)بالاتر از نماز شب می باشد؛ زیرا نماز شب عمل قلبی صرف نیست، بلکه کالقلبی است، ولی حزن و اندوه و بکاء، عمل قلبی است، به‌حدی که بکاء و دمعه (اشک چشم) از علائم قبولی نماز وتر است. در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۱۶📚 🔰 @ofogh_howzah
⚫️ احکام عزاداری ماه محرم (1) 1⃣ گریه در نماز برای مصائب سیدالشهدا‌ علیه‌السلام مسئله‌ای اختلافی بین فقهاست. به نظر برخی از بزرگان، این امر نماز را باطل نمی‌کند؛ بنابراین در این مسئله باید به رساله فقها مراجعه شود. 2⃣ اگر مسجد را برای روضه‌خوانی چادر بزنند و فرش کنند و سیاهی نصب کنند و اسباب چای در آن ببرند اشکال ندارد؛ به شرط آن‌که این کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود. 3⃣ اخلاص در اعمال، روح اعمال است؛ پس در اقامه عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام باید به خدا تقرب بجویند؛ زیرا یکی از راه‌های نیکو برای نزدیک شدن به خدای متعال است و باید از هرگونه ریا و سمعه و رقابت‌های نابجا و خودنمایی‌ها دوری شود تا نتیجه مطلوب بر آن مترتب شود. قرآن کریم می‌فرماید: «و ما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین» 4⃣ اخلاص در عزای امام حسین‌ علیه‌السلام با تعظیم شعائر منافات ندارد؛ پس باید تلاش شود مراسم عزای آن حضرت هر چه با شکوه‌تر انجام گیرد تا تولی و تبری (یکی از واجبات دینی) در آن محقق شود؛ قرآن کریم می‌فرماید: «و من یعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب». 5⃣ دروغ بستن بر معصومین‌ علیهم‌السلام از جمله در مصائب حضرت سیدالشهدا‌ علیه‌السلام به صورت شعر یا نثر، روزه را باطل می‌کند و گناه آن از سایر دروغ‌ها بیشتر است؛ بنابراین برخی از مصائب، مشتمل بر دروغ است و باید از ذکر آن احتراز شود؛ بلکه باید از مطالب معتبری استفاده شود که در کتب مستند، مطرح شده است؛ اما چنان‌چه زبان حال، مناسبت داشته باشد و به امام‌ علیه‌السلام نسبت ندهند اشکال ندارد و مبطل روزه نیست و اگر به صحت آن‌ها اطمینان ندارند با ذکر نام، مطلب را از همان کتاب نقل کنند. 🔰 @ofogh_howzah 
✳️نشست تخصصی تحلیلی بررسی آخرین تحولات منطقه جامو و کشمیر 🔸برگزار کنندگان: مرکز ارتباطات و بین الملل و دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، 🔹زمان: دوشنبه 11شهریورماه جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۲ مکان: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، طبقه دوم، سالن آیت الله حائری (ره) 🔰 @ofogh_howzah ✅
⚫️ احکام عزاداری در ماه محرم (2)    ✅ نذر دارای دو قسم است و هر دو صحیح می‌باشد: مطلق و مقید. ⭕️نذر مطلق، آن است که بدون شرط باشد، مثل این‌که گفته شود: برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. نذر مقید آن است که مشروط به چیزی باشد، مثل این‌که گفته شود: اگر به سلامت به مقصد رسیدم، برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. در نذر مطلق، مطلقاً باید به نذر خود عمل نماید، ولی در نذر مقید، در صورت حاصل شدن حاجت، باید به نذر عمل کند. ✅ وفای کامل به نذر ⭕️ پس از انجام نذر شرعی، لازم است کاملاً به نذر عمل نمود نه به‌طور ناقص، مثلاً اگر گوسفندی نذر شده که برای خدا در مجلس عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام مصرف شود، تمام آن‌را باید برای مجلس عزای آن‌حضرت به کار برند حتی باید پوست آن فروخته شود و در مجلس امام حسین‌ علیه‌السلام مصرف گردد، پس نذرکننده نمی‌تواند دل یا جگر یا بعضی قسمت‌های دیگر آن‌را برای خود بردارد، مگر آن‌که در هنگام نذر استثنا کرده باشد. ⭕️ این تصریح فقها است که فرموده‌اند: گوسفندى را كه براى صدقه، یا براى یكى از امامان‌ علیهم‌السلام نذر كردهاند، پشم آن و مقدارى كه چاق مى شود جزو نذر است و اگر پیش از آن‌كه به مصرف نذر برسد شیر بدهد، یا بچه بیاورد باید به مصرف نذر برسانند. (توضیح‌المسایل محشی/2/620) ✅ آیا می‌توان نذر را تغییر داد؟ ⭕️ پس از آن‌که نذر با شرایطش محقق شد نمی‌توان آن‌را تغییر داد. برای نمونه، به چند مثالی که فقها در رساله‌های عملیه خود ذکر فرموده‌اند اشاره می‌نماییم: الف) اگر نذر كند روز معینى را روزه بگیرد، باید همان روز را روزه بگیرد و نمىتواند در آن روز مسافرت كند. (توضیح‌المسایل محشی/2/616) ب) اگر نذر كند كه به فقیر معینى صدقه دهد، نمى تواند آن‌را به فقیر دیگر بپردازد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بدهد. 🔰 @ofogh_howzah 
❄️ سخن روز ✅ اگر امام حسین (ع) میخواست در مقابل حوادثِ بسیار تلخ و دشواری مثل شهادت علی اصغر، اسارت زنان، تشنگی کودکان، کشته شدن همه جوانان و حوادثِ فراوانِ دیگری که در کربلا قابل احصاست، با دیدِ یک متشرّعِ معمولی نگاه کند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشی بسپارد، قدم به قدم میتوانست عقب نشینی کند و بگوید: «دیگر تکلیف نداریم...اما امام حسین (ع) چنین نکرد... مقام معظم رهبری 75/3/14 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️آیا عزاداری برای امام حسین (ع)در زمان امامان (ع) سابقه دارد؟ (2) 🔵 عزاداری امام صادق(ع) 💎 امام موسی‌کاظم(ع) می‌فرمایند: «چون ماه محرم فرا می‌رسید، دیگر پدرم خندان نبود، بلکه اندوه از چهر‌ه‌اش نمایان می‌شد و اشک بر گونه‌اش جاری بود، تا آن‌که روز دهم محرم فرا می‌رسید. در این روز مصیبت و اندوه امام به نهایت می‌‌رسید. پیوسته می‌گریست و می‌فرمود: امروز، روزی است که جدم حسین‌بن علی(ع) به شهادت رسید». (امام حسن و امام حسین (ع)/341) 🔵 عزاداری امام موسی‌کاظم(ع) 💎 از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمودند: «چون ماه محرم می‌رسید، کسی پدرم را خندان نمی‌دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا؛ در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می‌گرفت و می‌گریست و می‌گفت: در چنین روزی حسین را که درود خدا بر او باد، کشتند». (حسین، نفس مطمئنة، ص65) 🔵 عزاداری امام رضا(ع) 💎 گریه امام رضا(ع) در حدی بود که فرمودند: همانا روز مصیبت امام حسین(ع)، پلک چشمان ما را مجروح نموده و اشک ما را جاری ساخته است».(بحارالانوار/44/482) دعبل خدمت حضرت رضا(ع) آمد. آن‌حضرت درباره شعر و گریه و سیدالشهدا(ع) کلماتی چند فرمودند، از جمله این‌که: «دعبل! کسی که بر مصایب جدم حسین(ع) گریه کند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد. آن‌گاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده‌ای زدند تا بر مصایب امام حسین(ع) اشک بریزند». 🔵 عزاداری امام زمان(عج) 💎 بنابر روایات، امام زمان(عج) در زمان غیبت و ظهور بر شهادت جدّشان گریه می‌کنند. آن‌حضرت خطاب به جد بزرگوارشان سیدالشهدا(ع) می‌فرمایند:(بحارالانوار/101/23) «اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و دور ماندم از یاری تو و نبودم تا با دشمنان تو جنگ کنم و با بدخواهان تو پیکار نمایم، هم‌اکنون هر صبح و شام بر شما اشک می‌ریزم و به جای اشک در مصیبت شما خون از دیده می‌بارم و آه حسرت از دل پر درد بر این ماجرا می‌کشم». 🔰 @ofogh_howzah 
🔰 علامه مصباح یزدی : حال که چندروز بیشتر از عمرم نمانده است، وظیفه دارم این مطلب را بگویم .... 🔻چند روزی بیشتر از عمرم باقی نمانده است، احساس می کنم وظیفه دارم که مطالبی را به ما بگویم که متأسفانه کمتر به آن توجه می شود و حتی کسانی که خودشان دست اندرکار این انقلاب بودند، در پیاده کردن ارزش های این انقلاب و برقراری این نظام، آن گونه که شایسته هست، مطلب را درک نکرده اند. 🔻 جوهره اصلی این انقلاب چه بود؟ شخص حضرت امام (ره) که پرچمدار این انقلاب بود و یاران ایشان و کسانی که هنوز هم واقعا پیرو ایشان هستند، ادعایشان این است که عنصر اصلی در انقلاب "دین" بود و معتقد بودند که باید ارزش های اسلامی پیاده و با دشمنان دین مبارزه شود. 🔻 فکر و اعتقاد دیگران را نمی توان با تزریق دارو، عوض کرد و نسل جوان امروز که برای کارهایش دلیل می خواهد – و صحیح هم هست – را نمی توان قانع کرد که بر اساس تقلید، اعتقادی را بپذیرند؛ چه بسا برخی از آنها شیوه پدرانشان را اشتباه بدانند؛ معتقد باشند چه فایده ای داشت که این همه جنگیدیم و این همه ویرانی و کشته و معلول حاصل شد؟ آیا نمی شد راه کم هزینه تری را انتخاب کرد؟ 🔻 حتی اگر پذیرفته شد که دین باید در امور اجتماعی سیاسی دخالت کند، آیا این روشی که جمهوری اسلامی در پیش گرفته، روش درستی است؟ حتی اگر پذیرفتیم روش جمهوری اسلامی هم درست بوده، آیا در ادامه هم باید با همین شیوه جلو رفت یا شرایط عوض شده و باید به گونه دیگری عمل کرد؟ آیا امروز هم لازم است از همان شعارهای اول انقلاب حمایت کرد یا باید راه های دیگری را بیابیم تا ضرر کمتری داشته باشیم؟ 🔻اگز بخواهیم نسل آینده ما اسلام انقلابی را باور داشته باشد و در این مسیر تلاش کند، باید پاسخ این سئوالات به خوبی برایش تبیین شود. 🔻 بنابراین اول ما باید شناخت خودمان را نسبت به خود و هستی و خدا به یقین برسانیم؛ ساده ترین راهی که بعد از هشتاد سال ما به آن رسیدیم این طرح ولایت است . 👈 دیدار با دانشجویان خواهر دانشگاه فردوسی مشهد ( شرکت کننده در طرح ولایت) 19 مردادماه 98 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز 🔵 امام حسین علیه السلام 💎 مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کانَ أَفْوَتُ لِما یَرجُوا وَ اسْرَعُ لِما یَحْذِرُ. 💎 آن کس که انجام کاری را از طریق عصیان پروردگار بطلبد، آن‌چه را که امید دارد، زودتر از دست میدهد؛ و از آن‌چه میترسد زودتر در آن واقع میشود! 📚 تحف‌العقول/ص177 🔰 @ofogh_howzah 
⚫️ احکام عزاداری در ماه محرم (3) 1⃣ پوشیدن لباس مشکی به خودی خود کراهت دارد؛ ولی پوشیدن آن در عزای امام حسین و سایر امامان معصوم‌ علیهم‌السلام برای تعظیم شعائر الهی اشکال ندارد. برخی از علما در این‌باره رساله‌ای مستقل تحت عنوان «تبیین الرشاد فی لبس السواد علی الأئمة الامجاد» نگاشته‌اند. فرزند امام سجاد‌ علیه‌السلام می‌گوید: وقتی جدم حسین‌ علیه‌السلام کشته شد، زنان بنی‌هاشم لباس سیاه و پشمینه در ماتم حسین‌ علیه‌السلام پوشیدند و این لباس هم‌چنان بر تنشان بود و از گرما و سرما، شکایت نمی‌کردند و علی‌بن الحسین‌ علیهماالسلام برای آنان طعام درست می‌کرد مرحوم صاحب حدائق (م 1186ق) می‌گوید: «لا یبعد استثنا لبس السواد فی ماتم الحسین‌ علیه‌السلام من هذه الاخبار لما استفاضت به الاخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان؛ بعید نیست استثنای لباس سیاه در ماتم امام حسین‌ علیه‌السلام به سبب روایات بسیاری باشد که درباره دستور به اظهار نشانه‌های حزن وارد شده است.» 2⃣ اقامه عزای سیدالشهدا‌ علیه‌السلام نباید موجب ترک واجب یا انجام محرمات شود؛ زیرا همه فقها و اصولیین بر این باورند که در تزاحم واجب و مستحب، واجب مقدم است و در تزاحم حرام و مستحب، ترک حرام مقدم است؛ بنابراین، استفاده از حرام برای عبادت و تقرب به خدا جایز نیست. همه فقها اعتقاد دارند: «لا یمکن التقرب بما هو مبعد؛ با آن‌چه انسان را از خدا دور می‌کند نمی‌توان به او نزدیک شد.» 3⃣ درباره قمه‌زنی، چنان‌چه خطر جانی داشته باشد یا موجب وهن شیعه شود، این عمل جایز نیست؛ بنابراین، باید در این مسئله مانند سایر مسایل اختلافی به رساله‌های عملیه مراجعه شود. امام خمینی‌قدس‌سره در این زمینه (م 1409) می‌فرمایند: قمه‌زنی در عرف از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‌شود و سابقه‌ای در عصر ائمه‌ علیهم‌السلام و زمان‌های بعداز آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم‌ علیه‌السلام درباره آن نرسیده است؛ علاوه بر آن در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‌شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. 4⃣ فی‌نفسه اشکال شرعی بر حضور زنان در دسته‌های عزاداری مترتب نیست؛ به شرط آن‌که حجاب، حفظ و اختلاط نداشتن با نامحرمان رعایت شود؛ ولی بهتر است بانوان محترم، مجالس و مراسم ویژه خویش تشکیل دهند 🔰 @ofogh_howzah