سلسله یادداشتهای #زن_و_رسانه؛ یادداشت دهم
دختران و رویاهای صورتی
درباب تفاوتهای بنیادینِ «رویا» و «آرمان»
ابوالفضل اقبالی
چند سالی هست که با دقت مضاعفی گفتارهای پیرامون هویت و آینده دختران را بررسی و مطالعه میکنم. از ادبیات فمینیستی و مشاورههای زردِ روانشناسی در این عرصه که بگذریم، یکی از صداهای پرطنین در گوش دخترانِ امروز متعلق به گفتار جریانهایی است که برچسب انقلاب اسلامی، زنِ تراز، الگوی سوم و... دارند. در سالهای اخیر حجم قابل توجهی از آثار رسانهای و فرهنگی اعم از سرود و نماهنگ، کتاب، کارگاه و همایش، صفحات مجازی و... توسط این جریانها برای دختران تولید شده است.
دغدغه ثابت این آثار و محصولات تولیدی درباره دختران، هویتبخشی به آنان در قامت یک انسانِ موثر اجتماعی در آینده است. دغدغهای که میتوان با اغماض آن را منتسب به گفتار انقلاب اسلامی در عرصه زنان و دختران نمود. اما ایده مرکزی اغلب این آثار و فعالیتها معطوف به یک مفهوم کاملا فردگرایانه و سکولار است. «رویا» لب کلام گفتار بدنه مذهبی جامعه درباره دختران در نسبت با هویت و آینده آنهاست. «رویاهایت را بساز» نقطه تلاقی گفتارهای فمینیستی، روانشناسی زرد و بدنه مذهبی است که در امتدادشان به مقوله «هویت جنسیتی» به آن رسیدهاند. این در حالیست که اگرچه انقلاب اسلامی از ایده «زنِ موثر» حمایت میکند، اما به یقین با گفتار فوق ناسازگار است. گفتار بدیل انقلاب اسلامی برای هویت و آینده دختران، «آرمان» است.
«آرمان» با «رویا» تفاوتهای بنیادین دارد. رویا، تصویرگریهای نفس انسانِ سکولار از آینده است که در انقطاع مطلق از تاریخ و جغرافیا قرار دارد. براین اساس، رویا ماهیتی منفعل و ایزوله دارد و فرد را بیرون از حرکت جامعه در مسیر تاریخی خود تعریف میکند. لذا در این گفتار، رویای دختران قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن چندان تفاوتی ندارند. هر دو از جنس تارگِت هستند(ببخشید معادل فارسی که حق مطلب را ادا کند نیافتم!) پرواضح است که در چنین فضایی احتمال تعارض منافع میان فرد و جامعه چندان بعید نیست. زیرا تارگتهای فردی نه تنها تعهدی به اهداف جمعی ندارند بلکه حتی امکان قرار گرفتن در موقعیتهای تقابلی و ناهمنوا با نظم و روندهای جمعی نیز دارند. لذا به میزان گسترش این گفتار در میان افراد، جامعه یک گام به سمت گذار از انسجام اجتماعی به انزوای اجتماعی پیش میرود. بحث و تفصیل این گزاره بماند برای بعد...
آرمان اما دقیقا در نقطه مقابل رویا قرار دارد. نقطه عزیمت آرمان، تاریخ است. آرمان، تصویر متعهدانه و مسالهمندِ فرد از آیندهی حرکت تاریخی جامعه است که در این میان رسالتها و ماموریتهایی هم برای زندگی فردی مشخص میکند. لذا آرمان ماهیتی فعال دارد و برخلاف رویا که قائم به فرد است، آرمان قبل از فرد وجود داشته و بعد از او نیز تداوم خواهد داشت. به همین دلیل است که افراد برای آرمان «هزینه» میدهند اما برای رویا نه! موضع افراد نسبت به رویا «ترجیح» است اما نسبت به آرمان، «تکلیف».
الگوی سومِ زیستن، صرفاً در بستر آرمان قابل تحقق است. رویا که «مجاهدت» نمیخواهد. رویا نهایتا با «تلاش» و «برنامهریزی» قابل دستیابیست! رویا به معنای واقعی کلمه «صورتی» است. این آرمان است که با «ایمان» و «یقین» آغاز میشود و با جهاد به مال و جان و آبرو امتداد مییابد. انسانِ انقلاب اسلامی اینگونه زیستنی دارد و اساسا با چنین انسانهایی تمدن جدید رقم میخورد. یک سینه سخن درباره تفاوت این دو گفتار دارم. شاید در فرصتی به تفصیل سخن بگویم.
اما از تمام فعالان حوزه زنان و دختران که در پایگاه انقلاب اسلامی کنش میکنند تقاضای تامل بیشتر دارم. جایگزینی ادبیات آرمان به جای رویا هم برای پسران و هم برای دختران ضروری است. اما تاکید من روی دختران از این جهت است که سهم و نقش دختران در تنظیم و رهبری حرکت اجتماعی بسیار بیشتر و موثرتر از پسران است. لذا دختران را بیشتر دریابید. اگر هویت و آینده دختران نوجوان را به «انقلاب اسلامی» و «ایران مقتدر» پیوند بزنید، برای رفع بسیاری از چالشها و حل مسائل اجتماعی ایران در آینده زمینهسازی کردهاید.
@eqbali62
رویداد پنجم از سلسله نشست های گفتگو و تفکر "از سرگذشت تا سرنوشت"
موضوع: اربعین در تاریخ ایران
با سخنرانی: استاد دکتر مظفر نامدار
و همچنین بررسی و معرفی کتاب
"آئین عزاداری از نگاه سفرنامه نویسان خارجی"با حضور نویسنده اثر: دکتر جواد نظری مقدم
............................................
زمان: یکشنبه ۲۹ مرداد ساعت ۹:۳۰ صبح
مکان: سالن اجتماعات حضرت آیت الله سید محمود ضیابری سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان
@nlai_guilan
«اگر امتیاز #دارسی تمدید نشده بود، در سال ۱۹۶۱ م (۱۳۴۰ خ) به بعد #دولت نه تنها به صدی ۱۶ عایدات حق داشت، بلکه صدی صد عایدات حق دولت بود؛ بنابراین صدی ۸۴ از عایدات که در ۱۹۶۱ م حق دولت میشود، بر طبق قرارداد جدید کمپانی آن را تا ۳۲ سال دیگر میبرد. صدو بیست و شش میلیون لیره انگلیس از قرار ۱۲۸ ریال، ۱۶۰۱۲۸۰۰۰۰۰۰ ریال میشود و تاریخ عالم نشان نمیدهد که یکی از افراد #مملکت [ #رضاشاه ] به وطن خود در یک معامله ۱۶ بیلیون و ۱۲۸ هزار ریال ضرر زده باشد و شاید مادر روزگار دیگر نزاید کسی را که به بیگانه چنین خدمتی کند.»
✔️ نطق دکتر #محمد_مصدق در مجلس چهاردهم
◀️کتاب «نگاهی به کارنامه سیاسی دکتر مصدق» ، جلال متینی، صفحهٔ ۱۵۵
پ ن : بد نیست رسانه های #اصلاح_طلب در این ایام جرئت کنند و در برابر زوزه های #سلطنت_طلبان حداقل صفحاتی از #تاریخ را زمزه کنند...
حسین بهمنش | اوخان
27 مرداد ۱۴۰۲
@okhan_hb
🔻نشستهای تخصصی تاریخ معاصر برگزار میشود
🔹دومین دوره «نمایشگاه تخصصی مجازی تاریخ معاصر» با حضور بیش از ۳۸۰ ناشر و ۱۵۰۰ اثر برجسته و منتخب از ۲۸ مرداد تا ۸ شهریور ۱۴۰۲ از تلویزیون اینترنتی کتاب پخش میشود.
🔹در دومین دوره از نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر، نشستهایی با موضوعهای بررسی و تبیین وقایع، اشخاص، جریانات دوره مشروطه و پهلوی و دهه اول انقلاب اسلامی به شرح ذیل برگزار میگردد:
🔸نشست ۲۸ مرداد ماه با عنوان «مشروطه و نقش علما در تحقق آن» با حضور قاسم تبریزی.
🔸نشست ۲۹ مرداد ماه با عنوان «چگونگی و چرایی شناسایی رضاخان برای کودتا» با حضور علی شجاعی صائین.
🔸نشست ۳۰ مرداد ماه با عنوان «مشروطه و نقش انگلیس در انحراف آن» با حضور دکتر یعقوب توکلی.
🔸نشست ۱ شهریور ماه با عنوان «جریان ملی شدن نفت و کودتای ۲۸ مرداد و نتایج آن» با حضور موسی حقانی.
🔸نشست ۲ شهریور ماه با عنوان «ماهیت اقدامات رضاخان و نتایج آن» با حضور موسی حقانی.
🔸نشست ۳ شهریور ماه با عنوان «حادثه ۱۵ خرداد ۴۲، پیشزمینهها و نتایج آن» با حضور دکتر عبدالله گنجی.
🔸نشست ۵ شهریور ماه با عنوان «مسئله قائممقامی و چرایی خلع» با حضور حجتالاسلام مقدسی.
🔸نشست ۶ شهریور ماه با عنوان «نقش صهیونیسم و فراماسونری در تاریخ معاصر» با حضور علیرضا سلطانشاهی.
🔸نشست ۷ شهریور ماه با عنوان «از مجاهدین خلق تا منافقین» با حضور مجتبی سلطانی.
🔸نشست ۸ شهریور ماه با عنوان «اقدامات گروههای مخفی و تروریستی در مشروطه» با حضور علی شجاعی صائین و اجرا و کارشناسی جودوی.
🔹این نشستها به مدت ۱۰ روز، همه روزه ساعت ۱۶ از تلوزیون اینترنتی کتاب پخش میشود و بازپخش آن ساعت ۸ صبح روز بعد از تلویزیون اینترنتی کتاب است. علاقهمندان میتوانند برای مشاهده این برنامهها به آدرس ketab.tv مراجعه کنند.
📌گفتنی است دومین دورۀ نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر از ۲۸ مرداد تا ۸ شهریورماه در سامانۀ خرید از کتابفروشی به نشانی c.ketab.ir برگزار میشود.
https://zil.ink/majma_nasheran
🔻جذبهی حق است، هر جا رهرو است:
فهم عظمت اجتماع اربعین
جستاری مشتمل بر فقرههای:
[۱]. تصرّفاتِ خدایمتعال در تحوّلاتِ جهانِ اجتماعی
[۲]. نسبت الاهیّات اسلامی به علم اجتماعی اسلامی
[۳]. از علم اجتماعی اسلامی تا واقعیّتهای اجتماعیِ قُدسی
[۴]. کاربست ناموجّه پدیدارشناسی در علم اجتماعی اسلامی
[۵]. منزلت تنزّلیافتهی انسان در علم اجتماعی سکولار
[۶]. قدرت مفهوم «جَذْبِه» در مقام تبیین واقعیّت اجتماعیِ الهی
[۷]. عشق به حسینبنعلی بهمثابه پرتوی از عشق به ذات ربّوبی
[۸]. سیّلانِ اجتماعِ مؤمنانه در منازل و مقصدی از جنس مدینهی فاضله
[۹]. لذّت مترتّب بر فراغتیافتنِ نفوسِ زائران از احوال و تمنیّات بدن
🖇 در اینجا بخوانید:
https://iict.ac.ir/?p=15474
https://mehrnews.com/xQhQL
🔶مستند « لنین ، ای فرشته رحمت » را شبکه بی بی سی در مورد جریان چپ در ایران ۴ سال پیش ساخته است ،
آخرین عبارت این مستند اینگونه می پرسد :
« آیا جریان #سوسیالیسم دوباره در فضای سیاسی ایران ، زنده خواهد شد ؟ »
سوژه اصلی فیلم یک زن است ...
راوی فیلم هم یک زن است ...
متن فیلم پر از صحنه های حضور و کنش زنان چپ است ...
◀️در متن فیلم بارها تاکید دارد که جریان روشنفکری ، مدرنیته و بخصوص آزادی #زنان به جریان #چپ در ایران مدیون است .
✔️سوال : چرا باید بی بی سی یعنی بزرگترین و قدیمی ترین شبکه دنیای سرمایه داری ، پول برای ساخت فیلم #کمونیسم در ایران هزینه کند ؟!
پ ن : بخشی از پاسخ را در غائله #مهسا_امینی می توان یافت .
حسین بهمنش | اوخان
۱۶ شهریور ۱۴۰۲
@okhan_hb
حالا که بحث از تغییر نام هند است ، پیشنهاد می شود ایران نیز نامه رسمی اعتراضی خود به نام گذاری و تشکیل کشوری به نام #آذربایجان را در سال ۱۹۱۸ م را پیگیری مجدد نماید .
حسین بهمنش | اوخان
@okhan_hb