eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
650 دنبال‌کننده
387 عکس
333 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 وب‌سایت okhowah.com 🔹 اینستاگرام instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @Hadi_hri72 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مطلقا دنبال شیعه سازی نیستیم. 📌خاطرات سردار علی اکبر طباطبایی 🔻ما مطلقاً چیزی به اسم پروژه ی شیعه سازی را دنبال نمی کردیم. بله همه در آنجا میدانستند ما شیعه هستیم. تقیه هم نمیکردیم نماز و رفتارمان همه شیعی بود رفتار و سلوک اجتماعی مان هم روشن بود ولی مطلقاً سمت بحث های مذهبی و شیعه سازی نمیرفتیم و این را سم میدانستیم. 🔻 همین سردار قاآنی مکرر به ما تأکید میکنند که شما در سوریه کار اجتماعی (مانند کمک رسانی و خدمات بکنید و کار مذهبی نکنید.) ته کار مذهبی ما در بوسنی کارهای قرآنی بود. 🔻حالا ممکن است در گوشهای فردی کاری شخصی و سلیقه ای کند که بازتاب منفی داشته باشد؛ اما به طور سازمانی و ساختاری نه تنها از ما فعالیتهای مذهبی در مناطق اهل سنت خواسته نمی‌شد که حتی منع هم می‌کردند البته باید قبول کنیم که ما برای این موارد دستورالعمل روشنی نداریم؛ آموزش شفافی برای نیروهایمان نداریم. برای همین گاهی مشکلاتی پیش می آید که دامن تشکیلات با نظام را می گیرد تبلیغات دشمن هم که وحشتناک است و از کاه کوه می سازد. 🔻ولی یارکشی از میان اهل تسنن آن هم در قالب یک پروژه ی رسمی، نه معقول است و نه شدنی. منبع بدون مرز،خاطرات سردار علی اکبر طباطبایی، ص۱۸۳_۱۸۴    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️نقد منطق تکفیر 📌حجت‌الاسلام حسینی 🔻مومن در منطق قرآن در مقابل کافر است يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا(نسا آیه ۱۳۶ ) 🔻در بین شیعیان طیفی هستند که اهل سنت را تکفیر می کنند. و در بین اهل سنت طیفی هستند که شیعه را تکفیر می کنند. 🔻سوال آیا شما از این آیات خبر ندارید؟ که قرآن چه کسی را مومن می داند و چه کسی را کافر، یا خبر دارید، از اعتقادات هم خبر ندارید. 🔻 تکفیر سه حالت دارد یا خبر داده اند به او و تحقیق نکرده است. یا قرآن نخوانده و یا حالت سوم که بازیچه دشمن هستی.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄.
⭕️ وحدت بین شیعه و سنی به چه معناست؟ 📌حضرت آیت الله خامنه‌ای 🔻 وحدت اسلامی هم معنایش معلوم است. مقصود این نیست، که مذاهب در یک مذهب حل شوند. بعضی کسان برای این که اتحاد مسلمین را تحصیل نمایند مذاهب را نفی میکنند. 🔻نفی مذاهب مشکلی را حل نمیکند؛ اثبات مذاهب، مشکلات را حل میکند همین مذاهبی که هستند، هر کدام در منطقه کار خودشان امور معمولی خودشان را انجام دهند؛ اما روابطشان را با یکدیگرحسنه کنند. 📆۱۳۷۶/۵/۱    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️امام باقر (ع) در نگاه اهل سنت 🔻محمد بن طلحه شافعی درباره امام باقر (ع) می گوید : او شکافنده علم و جمع کننده آن و شهرت دهنده و بالابرنده علم بود کسی که قلبش باصفا و عملش تزکیه شده و نفسش پاک و اخلاقش با شرف بود تمام اوقاتش به طاعت خدا مشغول و در مقام تقوا ثابت قدم بود. 📖منبع : مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول، ص ۲۷۷ ❇️ولادت امام محمد باقر(علیه السلام ) مبارک    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️حاج قاسم و وحدت قلبها 📌حاج قاسم سلیمانی پیامبر اکرم فرمودند: بالاترین دستگیری ایمان دوستی دوستان خدا به حدی که هیچ چیز را بیشتر از او دوست نداشته باشید و دشمنی دشمنان خدا به حدی که هیچ چیز را بیشتر از آن دشمن خود ندانید این خیلی مهم است که ما در بین خودمان وحدت قلب داشته باشیم و همدیگر را دوست داشته باشیم؛ این یک واقعیت است. 🔈 سخنرانی در جمع رزمندگان دفاع مقدس (دهه شصت شمسی)    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
10.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️دغدغه حاج قاسم وحدت امت اسلامی بود 📌شیخ عامر البیاتی سخنگوی رسمی دارالافتاء عراق 🔻هم و غم همسو و متحد کردن همه اطراف بود. 🔻دغدغه مستمر ایشان وحدت کلمه تمام امت اسلام بود.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️ الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی 📌حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه 🔻در این متن به اختصار مطالبی پیرامون الگوی حکمرانی با تاکید بر تقریب مذاهب با توجه به منظومه فکری رهبری، توسط حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ارائه می‌شود. 🔻ایشان به چهارمبنای مهم در الگوی حکمرانی با تاکید بر تقریب مذاهب می پردازند که عبارتند از : توحید، عقلانیت، ولایت و آخرت گرایی. برای مطالعه متن اینجا کلیک کنید    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️در مجلس عیدالزهرا خدا پیدا نمیشود 📌خاطره‌ای از شهید ابراهیم هادی 🔻یک شب به اصرار من با شهید ابراهیم هادی به جلسه عید الزهرا رفتیم فکر می‌کردم ابراهیم که عاشق حضرت صدیقه است خیلی خوشحال می‌شود. مداح جلسه مثلا برای شادی حضرت زهرا حرفهای زشتی را به زبان آورد اواسط جلسه ابراهیم به من اشاره کرد و با هم از جلسه بیرون رفتیم در راه :گفتم فکر میکنم ناراحت شدید درسته ؟ 🔻ابراهیم در حالی که آرامش همیشگی را نداشت رو به من کرد و در حالیکه دستش را با عصبانیت تکان میداد گفت: 《توی این مجالس خدا پیدا نمیشه همیشه جایی برو که حرف از خدا و اهل بیت باشه》 چند بار هم این جمله را تکرار کرد 🔻بعدها وقتی نظر علما را در مورد این مجالس و ضرورت حفظ وحدت مسلمین مشاهده کردم به دقت نظر ابراهیم بیشتر پی بردم. 📚منبع : سلام بر ابراهيم ج ١ ص ١٦٣    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄.
20.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️نقد منطق تکفیر 📌حجت‌الاسلام حسینی 🔻سوال من از ملاهای سنی که شیعه را کافر می‌دانند این است آیا می توانید یک سند بیاورید برای من که جناب ابوبکر یا عمر یا عثمان گفته باشند که پیروان علی بن ابی‌طالب (ع) کافر هستند؟ 🔻و سوال من از ملاهای شیعه که اهل سنت را تکفیر می‌کنند این است که آیا امام صادق (ع)، امام باقر(ع)، امام رضا(ع) در زمانی که مذاهب اهل سنت شکل گرفته بودند چرا این امامان نگفتند که اهل سنت کافر هستند؟    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄.
💠 حاشیه‌ای بر نحوۀ مواجهه با تریبون‌های مذهبی حاشیه‌ساز (قسمت ۱ از ۲) ✍ مهدی محمدآبادی 🔹 دوباره همان داستان تکراری؛ فیلمی از یک مراسم سینه‌زنی در فضای مجازی گُر می‌گیرد؛ علت؟ اشعار توهین‌آمیز و رجزهای آقای مداح علیه شعایر دینی و شخصیت‌ها و اماکن محترم اهل‌سنت. کام مردم تلخ شده؛ مسئولان و بزرگان شیعه، اعلام برائت، و علمای اهل‌سنت، اعلام انزجار کردند و هر دو گروه خواستار مجازات قانونی برای درس عبرت و پیشگیری از تکرار این دست اتفاقات شدند. سپاه هم اعلام کرد که مداح مذکور را با حکم قضایی دستگیر کرده و تحویل مراجع قانونی داده است. این چرخۀ قدیمی اما به نتیجۀ دلخواه نمی‌رسد؛ مشکل کار کجاست؟ 🔸اولین جواب احتمالا این است که جای یک قانون بازدارنده و شفاف خالی است؛ قانونی که فتاوای صریح مراجع عظام شیعه مبنی بر «تحریم توهین به مقدسات مذاهب اسلامی» را روی زمین بیاورد؛ قانونی که نگذارد عده‌ای به نام اهل‌بیت (ع) چوب حراج به آبروی مکتب اهل‌بیت (ع) بزنند؛ قانونی که حافظ هم‌زیستی برادرانۀ شیعه و سنی باشد و نگذارد عده‌ای آسوده‌خاطر در قم بنشینند و زیر رقص نور و با اکوهای چندصدمیلیونی، امنیت و آسایش مرزنشین‌ها را به خطر بیندازند. اما آیا سازوکار قانونی به‌تنهایی کافی است؟ 🔹با یک مثال ساده توضیح می‌دهم؛ همزمان که این معدود مداحی‌های پرحاشیه، صدهاهزار بار بازدید می‌خورد، هزاران مراسم و هیئت در گوشه‌گوشۀ ایران برگزار می‌شود که نه‌فقط توهین و تعریضی به مذاهب اسلامی ندارند، بلکه با ترکیب آگاهی و احساس، بهترین فضا برای تبلیغ معارف اسلامی و عامل تقویت ایمان و معنویت در جامعه هستند؛ اتفاقا بعد از طوفان‌الاقصی، یاد و نام رهبران و شهدای سنی‌مذهب غزه و فلسطین هم عنصر ثابت خیلی از این مراسم‌ها است؛ پس چرا اسمی از اینها برده نمی‌شود؟ 🔸رسانه‌ها معمولا دنبال سوژه‌های زرد هستند؛ معلوم است که فضای عادی و جاری هیئت‌ها برایشان جذابیت‌ آنچنانی ندارد. پس هر چه عده‌ای حرفهای شاذتر بزنند و به‌جای نشر معارف اهل‌بیت (ع) بیشتر به عقاید دیگران بتازند، بیشتر دیده می‌شوند. با این توصیف، طبیعتا برای کسیکه دنیای پیرامونش را از دریچۀ رسانه می‌شناسد، گویا همه مثل آن منبری و مداح حاشیه‌ساز هستند و این تصور، کدورت و دلخوری را مضاعف و حجاب‌ها را غلیظ‌تر می‌کند. در چنین وضعی، عقلا -اگر نگوییم محکوم به شکست- دائم در موضع انفعال هستند. 🔹برخورد قانونی با تریبون‌های دعوادرست‌کن ضرورت عقلی و عقلایی و شرعی است؛ اما قانون هر چقدر هم قوی باشد و خوب اجرا شود، «امت» نمی‌سازد؛ اصلا صدای تریبون‌های جنجالی مذهبی، در انباشت سوء‌تفاهم‌ها و همدیگر را درست نشناختن‌ها و در نتیجه، پیوند و تعامل و همکاری نداشتن‌هاست که پژواک می‌یابد؛ بدون علاج این زخم‌ها، کاری از تنبیه و مجازات برای «امت‌سازی» برنمی‌آید. پس چاره چیست؟ در قسمت دوم یادداشت، به برخی از خانه‌های خالی این جدول می‌پردازم. 🆔 @Hablollahir
💠 حاشیه‌ای بر نحوۀ مواجهه با تریبون‌های مذهبی حاشیه‌ساز (قسمت ۲ از ۲) ✍ مهدی محمدآبادی 🔹در قسمت اول یادداشت نوشتم برای اینکه صدای تریبون‌های فتنه‌انگیز مذهبی خاموش شود، مجازات خاطیان کافی نیست؛ باید زیرساخت‌ها را عوض کرد؛ باید «امت‌سازی» را هدف گرفت. این شاه‌بیت‌ دغدغه‌های رهبر انقلاب، حتی در این چند ماه اوج نبرد مقاومت با اسرائیل است: «امّت یعنی مجموعهٔ انسانهایی که در یک جهت، به سوی یک هدف، با یک انگیزه دارند حرکت می‌کنند.» (۰۳/۰۶/۰۶) و این «واحد منسجم که با اراده و هدف مشترک اقدام کند، هنوز شکل نگرفته است.» (۹۸/۱۰/۳۰) و فقط هم با همایش سالانۀ وحدت شکل نمی‌گیرد: «لازم است که هر کسی، در هر نقطه‌ای، در هر جایی که حضور دارد، محور بحث مهمّ اتّحاد باشد؛ و بحث کنیم، تبیین کنیم، تحریض کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، تقسیم کار کنیم در این زمینه‌ها.» (۰۰/۰۸/۰۲) در این جهت، مجموعه‌ای از وظایف بر دوش نهادهای مختلف است که هر کدام باید غفلت‌ها و ترک‌فعل‌هایی را که در این‌باره داشته‌اند به کمک مردم جبران کنند: ▫️حوزه‌های علمیه نسبت به احیای سنت دیرینهٔ تعاملات فکری بین نهاد روحانیت شیعه و سنی و تشکیل قرارگاه مشترک جامعه‌سازی در مقابل جبهۀ واحد کفر جهانی؛ کاری که متاسفانه حتی بعد از فرصت طلایی طوفان‌الاقصی هم جدی گرفته نشده است. عجیب نیست که فلان مدرسۀ علمیه ساخته می‌شود تا برد آن یکی را کم کند؟! چنددرصد از حوزه‌ها دغدغه دارند مذهب دیگر را آن هم بی‌واسطه و از زبان اساتید خود آن مذهب بشناسند؟ ▪️پدری امامان جمعۀ مناطق تلفیقی برای طیفهای مختلف شیعه و سنی و گردهم‌آوردن آنان برای مسئله‌یابی، ارائۀ راه‌حل‌ و همکاری برای رفع مشکلات مردم؛ نه اینکه عالم سرشناس یک منطقه بگوید در این ۴۰وچند سال بعد از انقلاب، تازه اولین بار فلانی به ما سر زده است. یا بزرگواری بگوید تا امام جمعۀ آنها نیاید، کسر شان است بروم و آنها هم بگویند اگر برویم، برچسب «حکومتی» می‌خوریم و دود این ملاحظات و مناسبات غیراسلامی هم به چشم مردم بیچاره برود. اینکه امام جمعه خودش طرف دعوا و آتش‌بیار فتنه‌های مذهبی نشود که پیش‌فرض است... . ▫️امامان مساجد و فعالان مذهبی و قرآنی اهل‌سنت و شیعه به‌ویژه در مناطق تلفیقی نسبت به رفت‌وآمد و آشنایی و اعتمادسازی و هم‌افزایی در جهت رفع مسائل و دردهای مشترک؛ اما این قطع ارتباطها به کجا می‌کشد؟ از باب نمونه، یکی از فضلای اهل‌‎سنت می‌گفت: «شیعیان منطقه ما برای امام حسین نذر می‌کنند و نه برای خدا؛ لذا برای اینکه ناراحت نشوند، نذری‌شان را می‌گیریم، اما نمی‌خوریم!» در حالیکه کافی بود طلبه‌ای مثل بنده، از روی رسالۀ تمام مراجع نشانش دهد که ما هم می‌گوییم: «نذر جز با نام خدا منعقد نمی‌شود.» و اینکه: «اگر کسی چنان گفته، از عوامی‌اش بوده یا تسامحا گفته و منظورش به یاد امام حسین، ولی لله است.». از این طرف شیعیان می‌گفتند حتما اینها وهابی شده‌اند که نذر را قبول ندارند! بلی؛ از یک گره ذهنی ساده تا یک پروژۀ امنیتی، راه طولانی نیست. ▪️ سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به شکل‌دهی ستاد مشترک تبلیغات سنی و شیعه در مقابل معضلات و آسیب‌هایی که اتفاقا شیعه و سنی در آن اتحاد کامل دارند! با این نگاه، مبلغان شیعه و‌ اهل‌سنت، یکدیگر را به چشم هم‌رزم می‌بینند و نه رقیب و خدای‌نکرده دشمن؛ خطر، نه شلوغ شدن جمعه و جماعت‌های دیگری، که خلوتی و کسادی آن دانسته می‌شود؛ خط تبلیغی‌ همه، زدن فساد و بی‌عدالتی می‌شود، نه زدن باورهایی که هر کدام ناموس مذهبشان می‌دانند؛ هر کدام دنبال معرفی دقیق‌تر فکر و الگوی خود هستند و نه تخریب دیگری و... . زشتی اینکه مناره‌ای برای مانور قدرت و روکم‌کنی آن یکی بالا برود و... دیگر گفتن ندارد. ▫️صداوسیما نسبت به معرفی درست اقوام و مذاهب؛ اگر چنین بود، وسط جنگ ۲۲روزه نباید شبهۀ ناصبی بودن مردم غزه کارگر شود. یا اگر گزارش‌های دست اول و مستمر از میدان بود، شبهۀ تکفیری بودن اهل‌سنت مشهد، نباید اینقدر راحت به‌شکل دوره‌ای نقل گروه‌های مذهبی در کل کشور می‌شد. دستکم معرفی شهدا و محلات و مساجد پرشماری که در ایران و جهان اسلام، نام اهل‌بیت (ع) دارند یا بازتاب حضور اهل‌سنت در حرم اهل‌بیت (ع) می‌توانست مانع از پا گرفتن این شبهات بی‌پایه شود. 🔸بی‌انصافی نشود؛ در تمام موارد بالا، تحولات جدی در سالهای اخیر ایجاد شده و ریل‌گذاری‌ها روبه‌اصلاح است؛ اما راه امت‌سازی پرپیچ‌وخم و طولانی است. اگر عقب‌ماندگی‌های نام‌برده نیز سهمی در بیانیه‌های محکومیت‌ و مطالبۀ عمومی شیعه و سنی پیدا می‌کردند، شاید امروز اوضاع جور دیگری بود و در کوران مسئولیت‌شناسی و مشغولیت همگانی به حل مسائل فوری و اولویت‌دار امت و جامعۀ اسلامی، صداهای تفرقه‌افکن، اساسا از اینکه گوش شنوایی پیدا کنند ناامید و از کسادی بازارشان خاموش می‌شدند. 🆔 @Hablollahir
⭕️ ستایش گر اهل بیت یا دشمن شاد کن 📌حسین علم الهدی 🔻هیچ کس مخالف بحث علمی ناظر به مباحث اختلافی نیست، بلکه مساله چگونگی پرداخت به آن است؟ هیچ کس مخالف انتقاد به مواضع سیاسی-اجتماعی برخی چهره های اهل سنت که در تریبون رسمی اظهار نظر میکنند نیست. 🔻بلکه مساله رعایت ادب نقد است نه تمسخر و توهین . متاسفانه این کارشناس نما ها حتی به دستورات قرآنی همچون عدم تمسخر دیگران (لایسخر قوم من قوم)( حجرات11) و رعایت عدالت در عداوت (لایجرمنکم شَنئان قوم علی الا تعدلوا)( مائده 8) نیز پیابند نیستند. 🔻وقتی که افرادی با عنوان کارشناس مذهبی در تریبون های رسانه ای قرار میگیرند و عقاید، رفتارهای مذهبی، کتب حدیثی، عالمان و برخی چهره های معاصر آنها را مورد تمسخر و توهین قرار میدهند، دیگر از مداحان چه توقعی دارید؟ چرا که عامل اصلی ترویج این ادبیات و نگاه منبری ها، کارشناسان و افرادی هستند که خود را تبیین کننده معارف اهل بیت (س) میدانند، در حالیکه فرسنگ ها با ادعایشان فاصله دارند. برای مطالعه متن اینجا کلیک کنید    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄