هدایت شده از مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشتها
⚡️شکست هیمنهی اسرائیل/نقدی بر سخنان مولوی عبدالحمید
✍مهدی مسائلی
حدود یکسالی است اظهارنظرهایی از مولوی عبدالحمید شنیده میشود که نه تنها کمکی به مردم سیستان و بلوچستان نکرده است، بلکه موجب بهرهبرداری جریانهای مخالف اسلام یا تجزیهطلبِ ایران شده است.
جناب مولوی عبدالحمید در خطبههای نماز جمعه این هفتهی اهلسنت زاهدان با انتقاد از کسانی که به دنبال نابودی اسرائیل هستند، این امر را غیر ممکن دانسته و از ایده تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل به پایتختی بیتالمقدس حمایت نمود.
در نقد این سخنان چند نکته را بیان میکنم:
۱. ایدهی تشکیل دو کشور اختصاص به مولوی عبدالحمید ندارد، با سخنان وی نیز پیشرفتی در تحقق آن ایجاد نمیشود. دهههاست که بعضی از فلسطینیها و کشورهای اسلامی از همهی آرمانهای دینی و عربی خود گذشتند، پای میز مذاکره نشستند، هر نوع امتیازی به اسرائیل دادند ولی نتیجه آن چه بود؟ بعضی از آنها آرزوی تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در محدوده کوچکی از آن را به گور بردند.
۲. جناب مولوی خواستار تأسیس کشور فلسطینی به پایتختی بیتالمقدس در کنار اسرائیل شدند. لازم است یادآوری کنم که کشور اسرائیل بر ایدههای صهیونیستی تأسیس شده است، در نگاه صهیونیستها اورشَلیم یا همان بَیْتالمُقدَّس پایتخت آرمانی اسرائیل است و تمام گروهها و جناحهای سیاسی اسرائیل این موضوع را خط قرمز خود میدانند. در سالهای اشغالگریِ صهیونیستها بر بیتالمقدس، اقدامات گستردهای در یهودیسازی تمام مناطق غربی و شرقی آن شده است. مخالفتهای جهانی و حتی متحدینش، نیز بر ارادهی اسرائیل هیچ تأثیری نگذاشته است. پس این پندار که اسرائیل با گفتگو و مذاکره یا نصیحت مولوی عبدالحمید، تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیتالمقدس را- حداقل در قسمت شرقی- بپذیرد، با واقعیتها منطبق نیست.
۳. اسرائیل اشغالگر سرزمین فلسطین است و وجود کشور مستقل فلسطینی را در کنار خویش خطری برای موجودیت خود میبیند. پس اگر با تأسیس کشور فلسطینی نیز موافقت کند، استقلال آن را هیچگاه بر نمیتابد و فلسطینیها همیشه باید زیر سلطهی امنیتی و نظامی اسرائیل باشند.
۴. مردم فلسطین صاحبان حقیقی این سرزمین هستند. میلیونها فلسطینی در خارج از این کشور زندگی میکنند که باید حق آنها را در نظر گرفت. مولوی عبدالحمید یا هیچ کس دیگری نمیتواند سرزمین فلسطین را بدون نظرخواهی از آنان به حکومت اسرائیل حاتمبخشی کند.
۵. بیان ناممکن بودن نابودی اسرائیل، از زبان یک عالم دینی که باید متوکل به قدرت الهی باشد، بسیار بعید است. توجه به موفقیت اخیر حماس در عملیات طوفان الاقصی- که از امکانات نظامی فوقالعادهای نیز برخوردار نبودند- امنیت و قدرت اسرائیل را بهتر ترسیم میکند.
۶. در شرایطی که اسرائیل با بیرحمی به غزه حمله کرده، زن و کودک را به خاک و خون میکشید، آب و غذا و سوخت و برق و خلاصه همه چیز را بر چندین میلیون مردم غزه منع کرده، آیا سخن گفتن از موجودیت اسرائیل در کنار فلسطینی که هنوز به رسمیت شناخته نشده، به مصلحت بود؟ هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.
۷. ممکن است عملکرد نظامی حماس را در بعضی از جزئیات قابل نقد باشد، ولی در کلیت، چنین رویکردی تنها راه مقابله و درهم شکستن تسلط امنیتی و نظامی اسرائیل بر فلسطین است. پذیرش اشغالگری اسرائیل به خاطر تصور شکستناپذیری آن است که برای قشری از جهان اسلام ایجاد است و متأسفانه جناب مولوی عبدالحمید نیز یکی از آنهاست.
...........
@azadpajooh
هدایت شده از تبیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزنما | مردم فلسطین ناصبی هستند؟
@TebyanOnline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠همان کمکی که به حزب الله شیعی کردیم، به حماس سنی کردیم..
🔻رهبر انقلاب
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️والله و بالله در قضیه فلسطین مسئولیم..
📌شهید مطهری
@okhowahmag
🔯اسرائیل، غده سرطانی در قلب پیکر اسلام!
✍دکتر شهید باهنر
🔻کم کم زمزمه ی اسرائیل بزرگ را بلند می کند و ادعای مالکیت از نیل تا فرات را دارد. اول کوچک بود، بعد ادعا را بزرگتر کرد. گفت تمام کشور عراق و از آن طرف شامات و از آن طرف بخشی از مصر همه ی اینها مال ماست، برای اینکه یک روزی قافله ی بنی اسرائیل از اینجاها عبور کرده است! چون کاروان مردم بنی اسرائیل از این طرف حرکت کرده و به هزار فرسخ آن طرف تر رسیده، تمام این فاصله مال ماست! و فلسطین بزرگ اینجاست. این هوس و آرزو را در سر می پرورانند.
🔻بعد ای کاش این سرزمین را گرفته و این ملت را غارت و آواره کرده بودند، اما به این قناعت می کردند. نه، یک نقطه خطر و توطئه و غده سرطانی در درون پیکر جامعه ی اسلامی به وجود آمد. غده سرطانی چگونه است؟ مرتب ریشه میدواند و جلو می رود و تمام بدن را ملتهب و در رنج می دارد و بالاخره تمام پیکر را از پا در می آورد.
🔻داستان اسرائیل صرفا داستان گرفتن یک سرزمین فلسطین نیست، بلکه مسئله ی حمله به اسلام و ایجاد خطر برای اسلام در منطقه است؛ یعنی اسرائیل فقط دشمن مردم فلسطین نیست، بلکه دشمن اسلام است. برای اینکه اسلام را بالقوه بزرگترین قدرتی می یابد که پشت او را خواهد لرزاند و سنگرهای او را در هم خواهد شکست.
🔻اسلام در تجربه ی این چند دهه، بزرگ ترین عامل برای کوباندن مشت محکم به دهان اسرائیل است. ما انقلاب را با تکیه بر اسلام و با اعتماد به خدا انجام دادیم. آن قدرت شهید پروری که سینه ها را در برابر لوله های مسلسل نگاه می داشت، اسلام، ایمان به خدا و فریاد تکبیر جمعیت بود. اگر انقلاب ما هویت مکتبی اسلامی اش را از دست بدهد، بزرگترین منبع قدرتش را از دست داده است و این بزرگترین خیانت از طرف آن گروهها و جناحهایی است که سعی دارند انقلاب ما را به جناحهای ملی گرایانه، یا مکتب ها و ایدئولوژی های الحادی شرق و غرب بکشانند و هویت اسلامی را از درون انقلاب ما بگیرند. این بزرگترین خیانت است. نه، ما جدا در برابر این مسئله می ایستیم؛ مجلس ما می ایستد؛ نهادهای انقلابی حکومت ما می ایستند؛ قانون اساسی ما هم به ما نوید و دستور داده که در برابر این مسئله بایستیم و مجدانه بکوشیم که اسلام را در درون انقلابمان پاس داریم و عزیز و گرامی بشماریم.
⬅️متن کامل
http://okhowah.com/fa/13956
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸مساله فلسطین مارا مجبور کرده با هم وحدت داشته باشیم..
📌علامه فضل الله
@okhowahmag
⭕️همه دل ها را به سمت ما جذب کنید
📌حجت الاسلام #علیرضا_پناهیان:
🔻امام عسکری(ع) فرمود:«همۀ دل ها را به سمت ما جذب کنید» و این شامل #اهل_سنت نیز می شود . چرا بعضی ها #شیعه را یک فرقه می دانند؟! امام حسن عسکری(ع) می فرماید: دل ها را به سمت ما جذب کنید. هر یک از شما باید پاسخ دهد که در همین دوران جوانی، چند دل را جذب کرده است؟ وقتی امام حسن عسکری(ع) می فرماید: همۀ دلها را به ما علاقمند کنید(جُرُّوا إِلَیْنَا کُلَ مَوَدَّةٍ؛ تحف العقول/ص488) منظور جوانان شیعه نبوده، بلکه منظور همین جوانان اهل سنت بوده که با اهلبیت آشنا و علاقه مند نشده اند؛ و از همه مستعدتر همین جوانان اهل سنت هستند که علمای بزرگشان در همان زمان به اهلبیت اظهار علاقه و شاگردی می کردند و #محبت_اهلبیت را لازم و جزء دین می دانستند.
🔻اگر مذهب و مرام شما بر حق است، ثمره اش این است که باید دل ببرید و دل ها را جذب مرام خودتان کنید. و در ادامۀ روایت می فرماید: «هر امر ناشایستی را از ما دفع کنید؛ وَ ادْفَعُوا عَنَّا کُلَّ قَبِیحٍ»(همان) بگذارید وقتی شما را دیدند، به امام شما -یعنی به کسی که شما را تربیت کرده- «بارک الله» بگویند. اگر کسی از برادران مسلمان شما-از اهل سنت- مریض شد به عیادت او بروید، مقید باشید در تشییع جنازۀ او شرکت کنید، مقید باشید در نماز جماعت های آنها شرکت کنید.
#محبت_اهلبیت
#اهل_سنت
#شیعه
#وحدت
♦️متن کامل:
http://okhowah.com/fa/10590
@okhowahmag
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸
🗡 شمشیر ذوالفقار در دست مجاهد حماس؟!
⛔️ این روزها، با طولانی شدن نبرد غزه و فروکش کردن شور و هیجان ابتدایی، قاعدین متحجر دوباره تمامقد به میدان آمدهاند. در دلدادگی مجاهدان فلسطینی به انقلاب و اهلبیت علیهمالسلام تشکیک میکنند تا شیعیان ایرانی را به سربازان خط مقدم اسلام علیه کفار حربی بدبین کنند و اینگونه در حساسترین برهه، از پشت خنجر میزنند.
🔆 رجزهای اهلبیتی متعددی که بعد از #طوفان_الاقصی و در همین ۲۰ روز در رسانهها از غزه مخابره شده، بر این تردیدافکنیهای شیطانی* خط بطلان میکشد.
📜 این هم دستخطی است که از یک مبارز عضو حماس بهدست آمده و در انتهای آن نوشته:
🖋 «باسم رب خیبر نبدأ وبسیف ذوالفقار نضرب»: «به نام خدای خیبر آغاز میکنیم و با شمشیر ذوالفقار ضربه می زنیم.»
* «إنّما یرید الشیطان أن یوقع بینکم العداوة والبغضاء» (مائده:۹۱)
🖼 منبع عکس:
@PalestineNewsOnline
🆔 @Hablollahir
💢کدام شیعه؟
✍ مجتبی عرب
🔻شیعه در تاریخ، یک گروه و فرقه مذهبی نبوده است، یک مکتب بوده، یک خط سیاسی، فکری، مذهبی.
ما اما گیر برخی مبلغین و واعظین و مادحین و مربیانی افتادیم که برای مبارزه با دشمن دیروز امیرالمومنین(ع) مبارزینی پرورش میدهند که با دشمن امروز علی(ع) در مبارزه حداقلی هم نیستند چه رسد به سرشاخ شدن! اگر مکمل منافع و خط و روش آنها نباشند. اگر به کمک دشمن امروز نیامده باشد و جبههای روبروی دوستان امروز مهدی فاطمه (عج) نساخته باشد!
🔻شیعه بودن نه درتاریخ این بوده و نه حالا؛ اینطور که شخصی به صرف شهادت ثلاثه (یعنی اشهد ان علیا ولی الله گفتن اذان) شیعه شود و با نگفتنش دشمن!
امروز شیعه مذهبی و فرقهای و مداح و منبری حامی صهیونیست ها با عبدالحمید حامی صهیون با فلان سنی دولت مرتجع که مرز بر فلسطینیان بسته با خود صهیونیست ها چه فرقی میکند؟
جبهه دشمنان و دوستان امروز علی و اهل بیت(ع) کجاست؟
امروز مسلمان مبارز غزه حامی معنای مکتب تشیع است یا خیلی از این ظاهرا شیعهگرایان؟
امروز در حرفهای مردم غزه معانی کربلا بیشتر ظهور پیدا میکند و آثار معانی مکتب اهل بیت دیده میشود یا این ظاهرا شیعگان؟
امروز آن زن حتی بدلباس آمریکای جنوبی که با شور و حرارت در دنیای وارونه رسانهها و دنیای سانسورِ مظلومیت برای تظاهرات حمایت از فلسطین بیرون آمده به سعادت نزدیکتر شده یا فلان قمنشینِ ساکت در امر غزه؟
🔸آنچه از علی(ع) مانده چیست؟ مکتب قرآن از کدام جهان سخن میگوید؟ تو مسلمان مظلوم غزه امروز را به صف قیام مهدی فاطمه نزدیک میبینی یا آن دیگری را؟ همان آدمهای معمولی آمریکای جنوبی و اروپا و آفریقا که حامی غزهاند، همان ضد اسرائیلیها یا برخی از این به ظاهر شیعهها را؟
به نظر تو فردای نزدیک ظهور همینها روبروی امام زمان می ایستند یا آنها؟ کدام مستعدترند؟
آری ما مثل هم نیستیم!
جهان اقامه ولایت، جهانیست که نه فقط مرز فرقه مذهبی که حتی مرز اسلام را به مرز مستضعفین اهل مبارزه با ظلم و اهل قیام به عدالت میرساند و ما را به مفهومی فراتر از امت اسلام آشنا میکند.
شاید حزب جهانی مستضعفین، امت مستضعفین و همان هستههای مقاومت در سراسر عالم که ما را به قیام نهایی خواهد رساند.
🔹دنیا در ولولهایست که اتفاقا میبینی در بارسلون اسپانیا سلام فرمانده عربی میخوانند! این خون مظلوم و زیست جهان مبارزه با کانون شرارت و فساد و ظلم یعنی اسرائیل است که مسلمان ظاهرا سنی امروز غزه را خیلی بیشتر از تو واعظ و مادح لعن بگیر حامل معانی مکتب اهل بیت کرده است!
تو چنین با جهان اقامه حقیقی ولایت نیستی، جهانی که شهید عالم اهل سنت و شهید مسیحی و بانوی خبرنگار بیحجاب شهید فلسطینی و اهل آمریکای لاتین میسازد!
💠 البقرة : 62 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون
مؤمنین و اهل مذهب یهودی و نصرانی و صابئی ها هر که ایمان به خدا و روز آخر دارد و اهل عمل صالح است اجرشان در نزد پروردگارشان برایشان (محفوظ) است و هیچ ترسی و هیچ حزنی ندارند.
🔺آیه بالا و مشابهش در سوره مائده یعنی سوره اقامه ولایت، گویی از چنین جهانی میگوید. مسئله کماهمیت بودن شریعت، اصرار بر ظاهر مذهب چه رسد دین نیست، مسئله این نیست که پایبندی هر چه بیشتر به تمام معارف، شخص را برای سعادت وسیعتر و عمیقتر آماده میکند، مسئله طیف سعادت نیست! مسئله ظاهرگرایی جهنمی است! ظاهرگرایی که تو را به جبهه دشمن باطن دین میکشاند است! مسئله اسلام متحجرین است که همان اسلام آمریکایی است چه در ظاهر شیعه چه در ظاهر سنی.
🔺وصیتنامهها و سخنان و توییتهای چند روز قبل شهدای غزه را بخوانید، کودکی که زیر تیغ عمل بدون بیهوشی قرآن میخواند. برادر کوچکی که شهادتین با خواهر کوچکش تمرین میکند. مادری که جنازه فرزند را کم ارزشتر از خونهای بزرگ در راه اسلام میداند، پدری که در دیدن جنازه فرزند شهیدش لبخند میزند و به شوخی به پسر دیگر میگوید بعدی من یا توییم (که این آخری در لبنان است) و... همه این حرفها، این صحنهها آشنا نیست؟ در دفاع مقدس خودمان در همین خانوادههای معمولی خودمان، در همین زنان الگوی سوم همین معمولیهای بی اسم و رسم و غیرسلبریتی و غیر دانش بنیان و غیر مدیر ندیدیمش؟
💬 چه چیزی انسان قیام، انسان انقلاب، انسان دنیای مهدویت و در یک کلام این انسان موحد را می سازد؟
به این سؤال عمیقا فکر کنید/ فکر کنیم.
#شیعه_انگلیسی
#حزب_جهانی_مستضعفین
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مولوی#عبدالرحمن_چابهاری امام جمعه اهل سنت چابهار:
واقعا جای شرم است، باید با غیرت و جوشش ایمان مقابل یه مشت یهودی ایستاد.
🔻همانطور که یکی از بزرگان فرمود:
اگر هر مسلمانی سطل آبی بریزد یهود و اسرائیل و حکومتشان را آب میبرد...
#فلسطین
#امت_واحده
#شیعه_سنی
@okhowahmag
🔻اجر این نماز عاشقانهی پارههای تنم، برادران اهل سنتم در غزه را به حسین حسین همهی عمر شیعیان انگلیسی نمیدهم که حسین مظهر جهاد با ظلم اکبر است و شیعهی بیجهاد عمله صهیونیسم خواهد بود.
🔻حسین اینجاست. اصلأ همهی تاریخ دین اینجاست و هرکه از این جمع جسما یا قلبا بیرون است جزء اشقیاست.
✍داوود مرادیان
@okhowahmag
28.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌رهبر انقلاب: وقتی یک شهید یازده،دوازده ساله در دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت میرسد، این مهمترین خبر از همدلی و وحدت شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان است.
#شهید_سبیل_اخلاقی
#شیعه_و_سنی
#وحدت
@okhowahmag
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸
📊 اسامی اهلبیتی شهدای #غزه و تودهنی دیگری به قاعدین متحجر
🕋 مذهب غالب برادران مسلمان فلسطینی، شافعی است. دربارۀ دلبستگی ایشان به اهلبیت (ع) شواهد گوناگونی مطرح شده است.
🧾 اما اخیرا وزارت بهداشت فلسطین، فایل حاوی اسامی نزدیک به ۷هزار شهید #طوفان_الاقصی را (بین ۲۳-۷ اکتبر ۲۰۲۳) منتشر کرد که تیر خلاصی بر ادعای دروغ عملههای دشمن مبنی بر «ناصبی» (دشمن اهلبیت (ع)) بودن ملت فلسطین است.
🔎 بررسی و جستوجوی اجمالی در این اسامی، نشان میدهد که:
💌 اولا اسامی اهلبیت (ع) از نامهای پرطرفدار در میان مردم شهیدپرور غزه و فلسطین است که در صدر آن، نام مبارک حیدر کرار، «علی» میدرخشد.
🔆 جالب است که غیر از اسامی پنج تن (ع) و حمزه سیدالشهدا (س) و خدیجه کبری (س)، حتی نامهای «رضا» و «مهدی» و «نرجس» نیز در این فهرست وجود دارد که عمق تعلق این ملت را به خاندان رسالت نشان میدهد.
📈 ثانیا بر خلاف تصورات پیشفرض عمومی، نامهای اهلبیت (ع) در میان شهدای اهلسنت شافعی غزه، بیش از سه برابر نامهای مربوط به دیگر شخصیتهای برجستهٔ صدر اسلام است.
🗞 البته در این دو نمودار، صرفا نام خود شهدا مد نظر قرار گرفته؛ و الا با احتساب نام دیگر اعضای خانوادۀ شهدا، چند برابر این آمار را باید به آن افزود.
⚠️ همچنانکه صدها شهید همنام پیامبر خدا (ص) (همچون: محمد، أحمد، محمود و عبد الله) نیز در این جداول به حساب نیامده است.
🗡 از دیگر نکات جالب این فهرست، باید از نامهای پرطرفدار «جهاد» و «نضال» (مبارزه) و «أمل» (در خردسالان) یاد کرد که وجهی دیگر از عزت غزه را آشکار میکند.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
💢چرا جمهوری اسلامی میخواهد مصر را شیعه کند؟
📌دکتر علی اکبر صالحی
🔻وقتی من در وزارت خارجه بودم، آقای مرسی که خدا رحمتشان کند، پیشنهاد داد که چهار کشور ایران، مصر، عربستان و ترکیه بنشینند و برای حل مسئله سوریه فکری کنند. به همین دلیل وزرای خارجه این چهار کشور هر چند وقت یکبار به مصر میرفتیم و ما در طی این دیدارها با آقای مرسی خیلی رفیق شدیم.
🔻یک روز صداوسیمای مصر مرا برای حضور در برنامهای مانند سلام صبح بخیر خودمان، دعوت کرد و این سؤال را مطرح کردند که آقای صالحی چرا جمهوری اسلامی میخواهد مصریها را شیعه کند؟ من گفتم که ما هنوز نیامده شما از اختلافات شروع کردهاید؟ اجازه دهید من یک تعریفی از شیعه و سنی بکنم و بعد شما ببینید ما اختلافی داریم یا خیر؟ گفتند بفرمایید.
🔻من گفتم اگر تعریف سنی، تبعیت از سنت حضرت رسول (ص) باشد، منِ ایرانی و شیعه، قبل از اینکه شیعه باشم، سنی هستم و تمام ایرانیها قبل از اینکه شیعه باشند، سنی و تابع سنت حضرت رسول (ص) هستند. و اگر تعریف شیعه، حب اهل بیت باشد، شما مصریها یک ضربالمثل دارید که میگویید مذهب ما سنی است، اما دل ما شیعه است. پس شما هم قبل از اینکه سنی باشید، شیعه هستید؛ بنابراین من چطور میتوانم تو را شیعه کنم؟
🔻من یک روز نزد شیخ طیب رئیس دانشگاه الازهر رفتم. او شیخ و عالم بزرگی است. حرفهای زیبایی زد و همین مسئله را مطرح کرد. گفت من سید و از شرفا هستم، اما سید حسنی هستم. میگفت حضرت علی (ع) یک خلیفه است و فرقش با خلفای دیگر این است که هم خلیفه بود و هم امام بود ولی بقیه فقط خلیفه بودند. اولین لقبی که ما در قرآن برای امام میبینیم، حضرت ابراهیم است که امام ملت بود. امام یک جایگاهی دارد و یعنی پیشوای مردم در همه امور. خلیفه یعنی اداره امور سیاسی و حکمرانی؛ ولی امام یعنی زمام همه چیز در دست او است.
✅ بنابراین وقتی کسی به اسم شیخ طیب اینطور صحبت میکند یا حضرت آقا که میفرمایند سبِ بزرگان اهل سنت جایز نیست چون وهن اسلام است، بنابراین این ناصبی بودن، برای مشغول کردن ما است تا دلها دیرتر به هم نزدیک شود.
#شیعه_و_سنی
#استبصار
@okhowahmag
💢پرچمدار وحدت اسلامی
حجت الاسلام سید جواد مرعشی تبریزی :
🔻آیت اللّه قاضی طباطبایی از پرچمداران وحدت اسلامی بود و همواره بر وحدت جوامع اسلامی تأکید داشت. در فرصت های مناسب با رفتار حکیمانه برای تحقق بخشیدن هرچه بیشتر به وحدت مسلمانان جهان می کوشید.
🔻 وي در يكي از خاطرات خود اينگونه مي گويد:یاد دارم در زمانی که از سوریه برگشته، وارد عراق شدم... توقف کردیم که نماز مغرب را ادا کنیم و حرکت نماییم. وضو گرفتم و در صحن خانه وسیعی حصیر انداختم و خواستم مشغول نماز شوم که دیدم عده ای از جوانان اهل تسنّن آمدند و در چند قدمی من ایستادند. فهمیدم که می خواهند بدانند که چطور سجده خواهم کرد. من هم در موقع سجده پیشانی را بر بالای حصیر گذاشتم و سایر رفقا نیز اغلب از من تبعیت کردند. بعد از فراغت از نماز چند نفر از آنها جلو آمده از حقیقت سجده بر تربت کربلا که بعضی از همراهان در نماز گذاشته بودند، سؤال کردند. واقع امر را به آنها بیان کردم. بسیار قانع شدند... و اظهار كردند که به ما جور دیگر تلقین کرده اند.
#شهید_قاضی_طباطبائی
#وحدت_اسلامی
@okhowahmag
36.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | قدس آرمان مقدس همه مسلمانان
🔻این چه دینی است؟
👤 در گفتگو با دکتر محمدصادق حسینزاده؛ تاریخپژوه
🔸️ دلایل حمایت از مسئله فلسطین و در صدر قرار گرفتن این مسئله و آرمانی شدنش، مرتبط به یورش به سرزمین اسلامی و غصب شدن خانه و کاشانه تعدادی از مسلمانان است.
🔸️فردی درحال تعرض به کودکی است؛ از بچه مضروب بپرسیم که چه دین و مذهبی داری؟ تا ببینیم اجازه داریم از لحاظ شرعی، اخلاقی، وجدانی از کودک دفاع بکنیم یا خیر.
🎥 #گفتگوهای_اینترنتی
🌐 #شبکه_گرا
🖥 @geraatv
🔗 @geraa_ir
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة. بخش اول
✍ دکتر محسن الویری
🔻سرزمین کوچک غزه تاریخی بزرگ دارد. این "مدینة طیبة بین الشام و مصر"(۱) یکی از کهنترین شهرهای جهان است.(۲) برخی منابع، غزه و عسقلان را دو عروس خطه فلسطین نامیدهاند.(۳)
بر پایه برخی گزارشهای تاریخی، غزه زادگاه حضرت سلیمان نبی علی نبینا و آله و علیه الصلوة و السلام است.(۴) این شهر یکی از مقاصد تجاری قریش پیش از اسلام بود که بازرگانان قریشی در رحلة الشتاء خود (۵) بدان جا میرفتند.
🔻هاشم بن عبدمناف جد اعلای پیامبر خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که سادات و شرفا (بنوهاشم) بدو منسوبند در یکی از سفرهای تجاری قریش، در سن بیست یا بیست و پنج سالگی در همین شهر بیمار شد و جان خود را از دست داد و همانجا به خاک سپرده شد.(۶) به همین دلیل در متون عربی، غزه را، "غزة هاشم" هم مینامیدهاند.(۷)
🔻غزه در دوره اسلامی در زمان خلافت خلیفه اول به دست عمرو بن عاص و به احتمال قویتر در زمان خلافت خلیفه دوم فتح شد.(۸)
مهمترین رویداد مربوط به دوره اسلامی در شهر غزه، ولادت محمد بن ادریس شافعی در سال ۱۵۰ ق. در این شهر است. محل ولادت او دست کم تا قرن دهم مشخص و محل زیارت مردم بوده است. (۹) شافعی در خردسالی از غزه به حجاز رفت و پس از بالیدن وارد بغداد شد ولی همواره دلتنگ زادگاه خود بود و این احساس فراق را در قالب این دو بیت به زیبایی به نظم کشیده است (۱۰):
❇️و أنی لمشتاق الی أرض غزة و إن خاننی بعد التفرق کتمانی
سقی الله أرضا لو ظفرت بتربها کحلت به من شدة الشوق أجفانی
❇️یعنی:
همانا من شور و آرزوی غزه دارم
هر چند پس از جدایی، پوشاندن این شور و شوق با من همراهی نکرد و خود را نمایاند
خداوند این زمین را سیراب کند که اگر به خاک آن دست یابم
از شدت آرزومندی، با آن خاک، پلکهایم را سرمه میکشم
⭕️در دوران میانی تاریخ اسلام، غزه شاهد هجوم و غارت مغولان هم بود، مغولان مردان غزه را کشتند و زنان و کودکان را به اسارت بردند.(۱۱) غزه در زمان حکومت ملک ناصر محمد بن قلاوون مملوکی به عنوان یکی از مرکز حکومتی ممالیک برگزیده و همین امر موجب آبادانی ویژه شهر شد. ابنبطوطه که سفر شامات خود را پیش از رفتن به الخلیل از غزه آغاز کرد، آبادانی شهر و رونق بازارها و فراوانی مساجد و شکوه مسجد جامع آن را ستوده است(۱۲)... (ادامه دارد)
۱.(آثار البلاد و اخبار البلاد، زکریا بن محمد قزوینی، ص ۲۲۷)
۲. (المعالم الأثیرة فی السنة والسیرة، محمد محمدحسن شراب، ص ۲۰۹)
۳.(آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷)
۴.(الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ۲، ص ۱۳۶)
۵.(سوره ایلاف)
۶.(معجم البلدان، ج ۴، ص ۲۰۲)
۷.(قلائد الاجياد فيما اتفق فى التسمية من البقاع و البلاد، عبدالرحمن بن ابراهیم حسینی حنبلی، ص ۲۱۹؛ مسالک الأبصار فی ممالک الأمصار، احمد بن یحیی بن فضل الله، ج ۳، صص ۵۵۴)
۸. (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷)
۹.(الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ۲، ص ۱۳۶)
۱۰.(معجم البلدان، یاقوت حموی، ج ۴، ص ۲۰۲)
۱۱.(تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، تحقیق سهیل زکار، ج ۲، ص ۹۲۱)
۱۲.(رحله ابن بطوطه، ج ۱، ص ۲۳۹)
@okhowahmag
💢 و إنی لمشتاق الی أرض غزة
(بخش دوم)
✍ دکتر محسن الویری
🔻غزه اکنون با این پیشینه بار دیگر از آن روی که تبدیل به گرانیگاه معارضه حماسی و از سوی دیگر غمبار تمدنی غرب و شرق شده، نظرها را به خود جلب کرده است.
رویدادهای دو هفته اخیر غزه به ویژه حادثه بسیار تلخ وتکاندهنده بیمارستان المعمدانی صحنه نمایش تکراری سرشت اخلاقستیز ستممحور تمدن قسی القلب غرب است که ددمنشان نژادپرست بدسرشت ناپاک صیهونیسم بیش از هفت دهه است آن را نمایندگی میکنند.
🔻سرزمینهای اشغالی آخرین قطعه از سرزمینهای اسلامی است که عدهای خونریز وحشی نادان پست به نمایندگی از نظام استعماری آن را در دست دارند و حماسه خون و شهادت جبهه مقاومت در غزه در شمار آخرین و کارسازترین سیلیهایی است که بر چهره کریه چندشآور استعمار و نظام سلطه فرود میآید. همان گونه که استعمار با وجود همه فجایع و نسلکشیهای آشکار و نهان و غارتگریهای بیپایان سرانجام با پاهای شکسته از سرزمینهای اسلامی بیرون رانده شد، سرنوشت محتوم این نژادپرستان دونمایه تفاله نیز همین است.
🔻مبارزه با غده چرکین سرطانی اسرائیل هیچگاه یک مسأله عربی و یک مسأله محدود منطقهای نبوده و از همان آغاز یک مسأله و چالش تمدنی به شمار میرفته است، ولی اکنون بیش از هر زمان دیگر مبارزات ملت مظلوم دربند فلسطین در یک سطح تمدنی ظاهر شده است و همان طور که شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ سی و سه روزه یک پیروزی تمدنی نه فقط برای جنبش حزب الله بلکه برای همه جهان اسلام بود، مقاومت کمنظیر غرورآفرین و پربهای مردم غزه نیز یک پیروزی بزرگ دیگر را رقم زده است.
🔻حماسه حماس و قوام مقاومت دیگر تنها یک حرکت و پیروزی نظامی گروهی اندک در گوشهای از جهان نیست، یک حرکت عمومی همهجانبه است که با وجود همه رخوت و خیانت حکمرانان کشورهای اسلامی وجدان بشر دهه سوم قرن بیستم میلادی را هدف گرفته و همگان را جز آنان که خود را به خواب زدهاند، بیدار کرده است و چه بسا بتوان گفت مردم جهان را به درک ضرورت هویتیابیهای جدید و بازنگری در فراگیری آموزه دولت ـ ملت نزدیک کرده است.
🔻اکنون و در این شرایط، باید سرود: "و انا لنحن مشتاقون الی أرض غزة" را همخوانی کنیم. اکنون این وظیفه بر دوش همه کسانی که به وجدان انسانی خود پایبندند، همه کسانی که درکی از نبردهای تمدنی دارند، همه کسانی که از پیشینه ننگین و جوهره ناکارآمد تمدن غرب آگاهی دارند، همه کسانی که مراحل بیداری و خیز تمدنی امت اسلامی را درک میکنند، همه کسانی که به پاکی مهر میورزند و از ناپاکی دوری میجویند سنگینی میکند که به روشنگری بپردازند.
‼️اکنون شرایطی نیست که به بهانه سودجویی عدهای افراطی که افق نگاهشان دست یافتن به صندلیهای قدرت کوچک و بزرگ در این نظام است سکوت کرد، اکنون نباید آنها که همه چیز از مقدسات دینی گرفته تا خون شهیدان تا آرمانهای فلسطین برای آنها چیزی جز ابزار انتقامجویی و سکوی پرش به سکوی دنیایی بالاتری نیست، نخبگان دردمند و رهبران میانی اندیشمند جامعه را به دام سکوت بکشانند.
✅ اکنون باید به ندای فطرت انسانی لبیک گفت، آیههای جهاد خواند، سخنان حماسی مولی الموحدین را زیر لب زمزمه کرد و با روشنبینی و نیت راست 《فَانْفُذُوا عَلَى بَصَائِرِكُمْ وَ لْتَصْدُقْ نِيَّاتُكُمْ فِي جِهَادِ عَدُوِّكُمْ، خطبه ۱۹۷》
، استوارتر از کوه ایستاد و دندانها را به هم فشرد و سرها را به خدا سپرد و گامهای خود را در زمین فرو برد و به دورترین نقطه دشمن نگریست و بر همه قدرت پوشالی او چشم بست و از یاد نبرد که یاری و پیروزی از آن خداست
《تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ (خطبه ۱۱)》
@okhowahmag
📌آقای مولوی عبدالحمید با این همه تناقض چطور کنار می آیید؟
✍حامد رضایی
🔻آقای مولوی عبدالحمید در توئیتی با کنایه به سید حسن نصرالله گفته که ایشان پشت فلسطین را خالی کرده است. احتمالا منظور آقای مولوی از پشت فلسطین را خالی کردن، این بوده که رهبر حزب الله، اعلام جنگ نظامی همه جانبه علیه اسرائیل نکرده و به همان درگیریهای نظامی نقطهای که روزانه با اسرائیل دارد اکتفا کرده است.
🔻این در حالی است که جناب مولوی چندی است طرفدار صلح با اسرائیل شده و به فلسطینیان توصیه میکنند که یک دولت اسرائیلی را در خاک های فلسطین به رسمیت بشناسند. او حتی تلویحا حماس را بخاطر آنچه کشتن غیرنظامیان مینامد، محکوم هم کرده است.
یعنی جناب مولوی از یک طرف به حزباللهای که رسما مشغول درگیری نظامی با اسرائیل است و در همین ایام بیش از 60 شهید داشته، کنایه میزند که با عدم گسترش نظامی گری پشت فلسطینیان را خالی کرده و از طرف دیگر میگوید اصلا راهکار مسئله فلسطین، به رسمیت شناختن اسرائیل و گفتگو و دیپلماسی برای تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی است!
⁉️خب جناب مولوی! بالاخره جنگ یا صلح؟ مقاومت یا گفتگو؟ تکلیف مخاطب را مشخص کنید! گویا جناب مولوی متوجه اقتضائات کلام خود نیست. اگر شما قائل به صلح و گفتگو هستید، منطقا از هرگونه کنشگری که مانع از گسترش جنگ میشود، باید قدردانی کنید. اما اگر طرفدار مقاومت هستید، چرا حرف از به رسمیت شناختن اسرائیل و تسلیم فلسطینیان دربرابر تشکیل دولت اسرائیلی در سرزمین های خود میزنید؟ اگر فکر میکنید اعلام جنگ همهجانبه نکردن علیه اسرائیل، خالی کردن پشت آنهاست، چرا خودتان اعلام جنگ نمیکنید تا پشتوپناه فلسطینیها باشید؟ هنوز دیر نشده. میتوانید فتوای جهاد صادر کنید.
♨️یا جناب مولوی واقعا متوجه نیست که هرکدام از این دو راه حل (مقاومت یا صلح) چه اقتضائاتی دارد که اینطور متناقض صحبت میکند و یا اصلا برای ایشان مهم نیست که چه میگوید و چه منطقی پشت حرف خود دارد، بلکه صرفا کنایه زدن به جمهوری اسلامی مهم است! حال اگر این کنایهها خودشان با هم تناقض داشته باشند، چندان اهمیتی ندارد!
💢 امیدوارم که گزینه اول درست باشد وگرنه حقیقتا در شأن یک عالم دینی نیست که همچون کودکان، صرفا از روی لجبازی صحبتهای متناقض بیان کند.
@okhowahmag
💢زن فلسطینی؛ پیام آور مقاومت توحیدی
✍ سارا طالبی
🔻 در سراسر جهان تجمعات پرشورِ حمایت از فلسطین را که رصد می کنیم، زنان را عامل مهم و پیش دار این اجتماعات می بینیم. زنانی که شاید، شهادت نوزادان و زنان غیور غزه، فطرتشان را بیدار کرده، آفریننده انقلابی شده اند، که بدون هزینه نظامی، همه را مبهوت عظمت خود نموده است.
🔻زن فلسطینی با استقامت و ماندن در غزه، با تحمل طعم دائمی شهادت فرزندان و همسر، با مهاجرت نکردن و فرزندآوری در اوج زندگی نزدیک به مرگ، پیام مهمی را به زنان جهان و همه خستگان از نظم سرمایه داری مخابره کرده است. اما گویی زنان، پیشروتر از بقیه، به این زندگی بالاتر، لبیک گفته اند.
🔻زن فلسطینی، پیام مقاومت توحیدی را از مرزها عبور داده است، مظلومیتش یادآور داستان اهل بیت است، همان داستان مظلومیتی که اصل آن در مقابله با حکومت نااهلان و مطالبه حکومت اهل تدین، رقم می خورد. زن فلسطینی به شدت تعریف متحدانه ای از مسلمان زیستن ارائه داده است، معیار مسلمان بودن (شیعه یا سنی)، مقاومت است و مبارزه با حکومت جور، معیار حق بودن است،
💯 اما ای بسا شیعه ای که صرف تکرار عاداتی را معیار شیعگی مطرح کند، ولی از مقاومت دورتر ایستاده باشد و ای بسا سنی ای که به هویت اسلامی اصیل مبارزه برای حکومت توحیدی بیشتر، گردن نهاده باشد، معیارها انقلابی تر شده است، اینجاست که مقاومت قرآنی، دنیای وسیع تری برای همدلی مسلمین رقم زده و اتفاقا تحقق، دین اهل بیتی هم پررنگ تر شده است که هل الدین الاالحب؟ و مگر می شود حب ایرانی و اهل غزه را اینجا ندید؟ محبت همه حق طلبان عالم با اهالی غزه بی نظیر است.
✅ زن غزه امروز به شدت به زن انقلابی شباهت دارد، اصلا تعیّنی است از الگوی سوم در بوم خودش. جان برکف، تحقیر کننده مرگ، تشجیع کننده هر مرد مسلمان آزاده ای در اقصی نقاط جهان، زاینده زندگی، مستقل از رسانه ها، تصمیم ساز، عبور کرده از موهومات حاکم بر اذهان رسانه زده عامه زنان کشورهای مرفه عربی، هم مسیر زنان انقلابی.
@okhowahmag
🇵🇸مدرسه دخترانه سکینه بنت الحسین(ع) در شهر غزه
📌 این مدرسه که حدود ۱۰ سال از تاسیس آن میگذرد، یکی از دبیرستان های دخترانه مهم غزه است..
✅وجود این مدرسه با این نام سند و گواهی روشن برای نقض ادعای واهی افرادی که می گویند اهالی غزه ناصبی هستند!!
🔻در کانال این مدرسه در فیسبوک به آدرس زیر، اسامی دانشآموزانی که بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی شهید شدهاند منتشر شده است😔
https://www.facebook.com/profile.php?id=100064674882515
@okhowahmag
📌مقاومت؛ فرهنگی یا سیاسی
✍ احمد اولیایی
🔻این روزها شاهد مقاومت کم نظیر مردم غزه در مقابل جنایات هولناک و ظالمانه رژیم صهیونسیتی هستیم. این «مقاومت» از چند حیث قابل مطالعه ست؛
🔸اول. این مقاومت، یک کنش است. بعبارتی یک فعل است نه انفعال. مقاومت در اینجا صبر منفعل به معنای پذیرش ظلم و ترس از ظالم نیست بلکه اساسا ایستادگی همراه با امید و تلاش برای تغییر صحنه است. مقاومت به معنای تحمل صرف و صبر بر مصیبت چندان آورده ندارد، بلکه مقاومت فعال می تواند پیش برنده باشد. امید، حرکت، پویایی، برنامه ریزی، پیش روندگی از جمله شاخصه های مقاومت فلسطینیان به خصوص در جنگ اخیر غزه می باشد.
🔸دوم. این مقاومت فرا مذهبی و حتی فرادینی است. شاید در نگاه اول، مردم اهل سنت فلسطین در حال مقاومت هستند اما وقتی نگاه کلان تری داشته باشیم خواهیم دید که از شیعیان لبنان تا یمن در این مقاومت نقش مستقیم ایفا می کنند. فارغ از نقش های مستقیم، حضور میلیون ها انسان غیر مسلمان در تظاهرات ضد اسرائیلی این ایام در کشورهای مختلف نشان از فرادینی بودن و انسانی بودن این مقاومت دارد. لذا این مقاومت، موجب انسجام و همدلی و وحدت دینی و انسانی می شود، جایی که نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری از انسان ها این مقاومت را می ستایند.
🔸سوم. این مقاومت فرهنگی نیز هست. فرهنگ غرب همیشه در حال استعمارکردن و اشغال کردن است. گاهی با تفکر مدرن غربی خویش به دنبال اشغال ذهن هاست و گاهی با تحرکات نظامی در حال اشغال سرزمین هاست. مقاومت مردم فلسطین و اینک جهانیان در برابر اسرائیل، نوعی مقاومت فرهنگی در برابر آن تفکر غربی است که می خواهد همه اذهان و همه سرزمین ها برای وی باشد. این مقاومت، فقط حفظ سرزمین را برای انسان مقاوم به ارمغان نمی آورد بلکه حفظ هویتی ملی-مذهبی و اندیشه ای را نیز برای انسان مقاوم تسهیل می کند.
✅ فارغ از مصائبی که مردم غزه دچار شده اند، اکنون هیمنه فرهنگی اسرائیل و به تبع آن غرب، شکسته شده است و این یعنی تکمیل مقاومت نظامی با مقاومت فرهنگی که اگر به طور کامل رخ دهد، علاوه بر استقلال فکری استقلال سرزمینی و حاکمیتی را نیز به همراه دارد.
@okhowahmag