📌مقاومت؛ فرهنگی یا سیاسی
✍ احمد اولیایی
🔻این روزها شاهد مقاومت کم نظیر مردم غزه در مقابل جنایات هولناک و ظالمانه رژیم صهیونسیتی هستیم. این «مقاومت» از چند حیث قابل مطالعه ست؛
🔸اول. این مقاومت، یک کنش است. بعبارتی یک فعل است نه انفعال. مقاومت در اینجا صبر منفعل به معنای پذیرش ظلم و ترس از ظالم نیست بلکه اساسا ایستادگی همراه با امید و تلاش برای تغییر صحنه است. مقاومت به معنای تحمل صرف و صبر بر مصیبت چندان آورده ندارد، بلکه مقاومت فعال می تواند پیش برنده باشد. امید، حرکت، پویایی، برنامه ریزی، پیش روندگی از جمله شاخصه های مقاومت فلسطینیان به خصوص در جنگ اخیر غزه می باشد.
🔸دوم. این مقاومت فرا مذهبی و حتی فرادینی است. شاید در نگاه اول، مردم اهل سنت فلسطین در حال مقاومت هستند اما وقتی نگاه کلان تری داشته باشیم خواهیم دید که از شیعیان لبنان تا یمن در این مقاومت نقش مستقیم ایفا می کنند. فارغ از نقش های مستقیم، حضور میلیون ها انسان غیر مسلمان در تظاهرات ضد اسرائیلی این ایام در کشورهای مختلف نشان از فرادینی بودن و انسانی بودن این مقاومت دارد. لذا این مقاومت، موجب انسجام و همدلی و وحدت دینی و انسانی می شود، جایی که نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری از انسان ها این مقاومت را می ستایند.
🔸سوم. این مقاومت فرهنگی نیز هست. فرهنگ غرب همیشه در حال استعمارکردن و اشغال کردن است. گاهی با تفکر مدرن غربی خویش به دنبال اشغال ذهن هاست و گاهی با تحرکات نظامی در حال اشغال سرزمین هاست. مقاومت مردم فلسطین و اینک جهانیان در برابر اسرائیل، نوعی مقاومت فرهنگی در برابر آن تفکر غربی است که می خواهد همه اذهان و همه سرزمین ها برای وی باشد. این مقاومت، فقط حفظ سرزمین را برای انسان مقاوم به ارمغان نمی آورد بلکه حفظ هویتی ملی-مذهبی و اندیشه ای را نیز برای انسان مقاوم تسهیل می کند.
✅ فارغ از مصائبی که مردم غزه دچار شده اند، اکنون هیمنه فرهنگی اسرائیل و به تبع آن غرب، شکسته شده است و این یعنی تکمیل مقاومت نظامی با مقاومت فرهنگی که اگر به طور کامل رخ دهد، علاوه بر استقلال فکری استقلال سرزمینی و حاکمیتی را نیز به همراه دارد.
@okhowahmag
⭕️حل مسأله فلسطین در گرو اتحاد امت اسلامی
📌حجة الاسلام و المسلمین رفیع پور تهرانی در گفتگو با اخوت
🔻درمورد کمک به اهلسنت، فقهای بزرگ شیعه مانند مرحوم آقا سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب العروه در مورد اشغال کشور مسلمان لیبی، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی درباره اشغال فلسطین، امام شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، مرحوم آیت الله العظمی حکیم و آیت الله العظمی خوئی و خیلی دیگر از مراجع معاصر دیگر مانند حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری، در مسئله دفاع از مظلوم و کمک به مظلومین مسئله مذهب را لحاظ نکردند و در واقع جان و مال و عِرض مسلمان با قطع نظر از این که مذهبش چه باشد، در شریعت محترم شمرده شده است.
🔻شما اطلاعیه و حمایت فقیه بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی را درباره فلسطین ببینید که چقدر قوی است. مشکل فلسطین جز با اتحاد و همبستگی امت اسلامی حل نخواهد شد و علما باید در این زمینه پیشتاز باشند.
♦️ متن کامل
http://okhowah.com/fa/13959
@okhowahmag
⭕️ روح متعالی انسانِ فلسطینی و بیداری وجدان جهانی
✍ ابوالفضل شهبازی (@khaterparishan)
🔻تجاوز به غزه با همه تلخی های جانکاهش، فرصت ظهور و بروز انسانِ متعالی فلسطینی را در دل مبارزه ای مقدس فراهم آورده است؛ انساِن امروز فلسطین، مظلومی است که با روح متعالی و بزرگ خود به مصاف دشمن رفته؛ او به واسطه قساوت دشمن، مظلوم واقع شده، خونش می ریزد و اشکش جاری می شود اما هدر نمی رود.
🔻انسان مظلوم فلسطین، این مظلومیت را زمینه ای برای بیداری وجدان های خفته قرار می دهد؛ فریاد اشک آلود پدر فلسطینی که تکه های فرزندش را در پلاستیکی جمع کرده، فقط قلب داغدار او را تسلی نمی دهد بلکه تخم نفرت از ظالم را، هزاران کیلومتر آن سوتر در قلب ها می کارد؛ دل می سوزاند و توجه ها رو به خودش جلب می کند تا زمینه را برای ارسال پیام های مهم تر آماده شود.
🔻مخاطبِ انسان فلسطینی، در مواجهه اولیه با او متاثر می شود و خیال می کند باید به حالش ترحم بورزد اما خیلی زود زمان شگفتی فرا می رسد؛ زمان احساس حقارت در برابر انسان متعالی فلسطینی؛ او این بار، روح بزرگی را که طی سال ها مبارزه به دست آورده را به رخ دنیا می کشد.
🔻انسان فلسطینی در این یک ماه گذشته، بارها "ما رایت الا جمیلا" را معنا کرده و دشمنش را به تمسخر گرفته است؛ زن پرستار فلسطینی پیروزمندانه خبر شهادت همسرش را در محوطه بیمارستان به گوش مردم می رساند؛ پیرمرد فلسطینی در کنار خرابه های خانه ای که چهل سال از عمرش را صرف ساختنش کرده، فریاد "همه فدای مقاومت" سر میدهد؛ کودک فلسطینی نشسته بر همین مخروبه ها از قطع ارتباط با دنیای خارج و ادامه اتصال به خدا می گوید و درس توحید می دهد و نوجوان فلسطینی برای برادری که به سوی بهشت می رود، حریص است تا شهادتین را بگوید.
🔻انسان فلسطینی از مصیبتی که دشمن بر سرش می بارد، سلاحی، هزاران برابر ویرانگرتر از بمب های آمریکایی می سازد؛ ترکیب مظلومیت و روح نشکن او، صدای حقانیتش را تا آن سر دنیا می برد، وجدان امت های مسلمان را بیدار می کند و با به جوش آوردن خون انسانیت، یک جبهه عظیم مردمی و بین المللی علیه دشمنش تشکیل می دهد.
💯این همان عملیاتی است که روح متعالی و نشکن زینب کبری(س) پس از عاشورا در برابر بنی امیه به اجرا درآورد، پایه های حکومت آنها را سست و مدتی بعد طومار ظلم شان را در هم پیچید؛ رژیم صهیونیستی چند وقت دیگر در برابر روح متعالی و مقاوم انسانِ فلسطینی دوام خواهد آورد؟
#انسان_فلسطینی
#سنی_انقلابی
#سنی_سازش_ناپذیر
#اسلام_ناب
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حجة الاسلام احمد پناهیان:
نگذارید این مقدس مآب هاخودشون رو (در مسأله فلسطین) بکشند کنار...
#فلسطین
#تحجر
#اسلام_آمریکایی
@okhowahmag
⭕️ ناصبی بودن، تهمتی به فلسطینی ها
📌 آیت الله احمد عابدی
🔻چه کسی گفته که فلسطینیها ناصبی اند؟! اتفاقا در غزه و در شهر عسقلان -که جزو اراضی 1948 است- سر مبارک سید الشهدا علیه السلام آنجا دفن شد. البته بعدا در جنگ های صلیبی از عسقلان به قاهره بردند، ولی چون یک مدتی سر مقدس امام حسین(ع) در عسقلان بوده، هنوز که هنوز است این فلسطینی ها به زیارت آن مکان می روند. پس آیا اینها ناصبی اند یا اینکه واقعا مرید سیدالشهداء(ع) و اهل بیت علیهم السلام هستند؟لذا اولا اینکه اینها ناصبی نیستند؛ اینها زیارت می روند. مزار جد رسول خدا(ص) یعنی حضرت هاشم پدر حضرت عبدالمطلب نیز در غزه است و اینها آنجا می روند زیارت.
ثانیا اینکه اینها شبهای عملیاتشان دعای جوشن صغیر می خوانند.
🔻ناصبی بودن تهمتی است که به این بیچاره ها زده می شود. بعید نیست که این اصلا کار خود صهیونیست ها باشد و چیزها را می گویند تا تفرقه بیندازند. ثانیا اصلا ما چه کار داریم به اینکه کسی ناصبی است یا مسلمان است یا کافر مظلومی است؟! انسان هایی هستند که مظلوم واقع شده اند. این بچه هایی که اینگونه کشته می شوند، چه ربطی به این موضوع دارند؟
🔻امیر المؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید، «اگر در یک گوشه بلاد اسلامی از پای زن یهودی خلخال برداشتند و کسی دق کند، رواست». فلسطینی ها به هر آیینی که باشند، وقتی اینگونه مورد ظلم قرار می گیرند اگر آدمی برایشان دق کند، حق دارد.
وظیفه انسانی هر کسی است که از انسان دیگری دفاع کند و دین ما می گوید حتی از یک حیوان هم باید دفاع کنید، تا چه رسد به یک انسان؛ به ویژه انسان هایی مثل اینها که انسانهای خوب و شریف و مظلومی است.این وظیفه انسانی هر کسی است؛ کاری به دین هم ندارد.
🔻 کار صهیونیستها است که تفرقه درست کنند. آنهایی که دامن می زنند ناخودآگاه دارند در زمین دشمن بازی می کنند. اصلا دشمن هدفش این است که بین مسلمانان تفرقه درست بشود و این هم دارد همان کار را می کند؛ یعنی در زمین دشمن بازی می کنند.ثانیا، اگر کسی تاریخ فلسطینی ها را مطالعه بکند، می بیند که این یک دروغ است؛ من خیلی با این فلسطینی ها کلاس و جلسه داشتم.
🔻 در فلسطین کتاب «شواهد الربوبیه» ملاصدرا یک کتاب درسی است. در حالی که در همین حوزه خود ما آن را نمی خوانند! یعنی کتابی که متعلق فلسفه اسلامی شیعی است، در فلسطین آن را می خوانند. حتی زمانی رادیوی غزه –رادیویی که متعلق به حماس است- همین درس شواهد الربوبیه را پخش می کرد. خودشان هم آن را درس می دهند. اینها را من خودم دیده ام. متأسفانه ظلم می شود در حق اینها.
*⃣ سایت جماران
@okhowahmag
⭕️زینب «س» سرآمد دنیا و آخرت
✍ محمد علی احمد مصری؛ نویسنده سنی مذهب
🔻زینب از نظر حسب ونسب خانوادگی از بزرگان اهل بیت(ع) و بهترین زنان پاک و از برترین زنان متفکر و شجاع است و تقوی را همواره سرلوحه زندگیش و زبانش همواره به یاد خدا برعلیه ظالمان و کمک حق خواهان بود.
🔻وی سرآمد دنیا و آخرت، همزاد حسن وحسین، دختر زهرای بتول که خداوند او را بر زنان برتری و سرآمد مردمان با اراده و بخشنده قرار داد... تولدی نیکوداشت.
✅ دانشمندی فاضل از خانواده ای که مصداق آیه «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» بود، بسیارحلیم، صبور، دارای مکارم اخلاق بود، بیانی فصیح و بلیغ داشت و از دستش باران بخشش و کرم می چکید.
*⃣کتاب العقیلة الهاشمیة
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معرفی کتاب جریان افراط گرای شیعی (نوشته حجت الاسلام مهدی مسائلی)
✍ حسن زاهدی
🔻برشی از کتاب
«طرح عنوان اسلام آمریکایی در روزگار کنونی، شاید برای بعضی جلوهای از توهم توطئه از سوی حامیان انقلاب اسلامی ایران را داشته باشد؛ ولی عنوان اسلام آمریکایی حقیقتی کهن در تاریخ اسلام دارد که از آن با عنوان اسلام اموی یاد میشود».
#هفته_کتاب
#معرفی_کتب_تقریبی
@okhowahmag
⭕️توحید و نفی طواغیت رمز وحدت امت اسلام
✍ علی منتظر المهدی
🔻در مطالعه و بررسی ملتها و همچنین در طرح ریزیهای اجتماعی و حتی تبلیغات دینی اکثرا عنصر "اختیار" انسان را بطور جدی دخیل نمیکنیم. اختیار قوام انسانیت انسان و سند کرامت انسانی اوست. مسلمانان صدها سال در کنار لانههای گرگ، لانه گزیدهاند.
🔻 استعمار و استکبار فکری، اجتماعی و سیاسی در این مدت چیره بر زندگی فردی و جمعی ما شدهاست. هرقدر از فرامین حیاتبخش اسلام دور شدهایم مناسبات ما آشیانه اسلام بیخاصیت آمریکایی شد؛ اسلامی بیتفاوت از وضعیت فلاکتبار مسلمین.
🔻توحید، اساسیترین و حیاتی ترین عقیده اسلامی از نفی طواغیت فکری و اجتماعی آغاز میگردد. تمدن اسلامی باید حوالی نفی ایدهها و تحمیل های طواغیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شرق و غرب تشکیل شود.مسلمانان و حاکمان ممالک اسلامی تمام راههای مسالمت، عزلت گزینی، مدارا، مذاکره و نرمش را در برابر سارقان حرث و نسل خویش تجربه کردهاند اما امروز دیگر نسخه جدیدی در اولویت است.
🔻امروز "جهاد" نسخه حیات بخش اسلام ناب برای نجات امت از متجاوزین به هویت انسانی و اسلامی مسلمین است. ملت رسولالله اختیار خود را به جریان انداخته تا سرنوشت خویش را بگونهای دیگر رقم بزند. انسان مقاوم فلسطینی امروز از همه همزیستیهای منظلمانه و ذلیلانه خسته شده، دیگر نمیخواهد به تماشای اهدای خاک در مقابل حق طبیعی حیات بنشیند. امروز شهادت را از مدرسه معاد آموخته و بن بست مادی را به قیمت گشادن سینه خود در برابر آماج گلوله های حقارت شکسته است.
🔻امروز روز طلوع خورشید عزت تمدن اسلام است، صبحی درخشان که در آن انسانیت و هویت خویش را احیا کنیم. و در سراسر عالم به حیات طیبه قرآنی بازگردیم و امروز انسان فلسطینی، مؤذن اذان حریت و آزادگی بر بلندای مناره بشریت است.
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معرفی کتاب مصائب تقریب (نوشته سر کار خانم خوش صورت)
✍ محمد حسن زاهدی
🔻وقتی سخن از «تقریب مذاهب» یا «وحدت اسلامی» به میان میآید، سؤالی در ذهن مسلمانان -چه شیعه و چه سنی- شکل میگیرد: «پس شعائر اسلامیمان را چه کنیم؟». کتاب «مصائب تقریب» تلاش کرده تا به این سؤال پاسخ دهد.
#هفته_کتاب
#معرفی_کتب_تقریبی
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مداحی سید حسین موسوی
🔻فلسطین ای نماد استواری🔻
#شمر_زمانه_ات_را_بشناس
#مداحی
❇️❇️❇️❇️
🔻🔻🔻اخوت بستری برای ترویج برادری قرآنی برای تحقق تمدن اسلامی🔻🔻🔻
🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇
@okhowahmag
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مقدمات غلط، نتایج غلطتر
۱. بخش اول این عبارت(لایقاس...) مورد قبول است و در منابع روایی ما وارد شده است اما بخش دوم آن(من قاس فقد کفر) را فقط طبری شیعی صغیر(قرن ۵) در نوادر المعجزات (ج ۱ ص ۲۶۷) نقل کرده که سند معتبری هم ندارد. پس ادعای «تواترمعنوی» این عبارت، خلاف واقع است.
۲. مضمون روایت هم قیاس «افراد» با اهلبیت است نه قیاس «زن و مال و خانه و لباس» دیگران با زن و مال و خانه و لباس اهلبیت، که در این موارد، زن و فرزندان مومن و متشرع برخی از مومنین بر برخی زنان و فرزندان ناخلف و منحرف اهلبیت ترجیح و برتری دارند. نزد خداوند، ملاک و معیار فقط تقواست نه انتساب صُلبی به پیامبر و اهلبیت.
۳. داستان کربلا قطعاً از حیث شدت جنایات ظاهری، نه تنها کمتر از جنایات دیگر تاریخ بشر است بلکه اصلاً با جنایات داعش یا حتی حوادث امروزه غزه و کشتار هزاران کودک و تکهپاره شدن هزاران انسان، قابل مقایسه نیست. آنچه در کربلا مهم است و مصیبت بزرگی است شهادت مظلومانه و فجیع «امام معصوم و حجت خدا» است که حادثه کربلا را عظیم و مصیبت آنرا بزرگ کرده است. یعنی عظمت مصیبت کربلا، دائرمدار شخص سیدالشهداء است نه تابعی از افعال سپاه دشمن.
۴. مضمون این شعار هم «تشبیه» غزه به کربلاست(و تشبیه هم یکی از صنایع ادبی است) چون هم در محاصره هستند هم آب را به روی آنان قطع کردند و بصورت قتل صبر کشته میشوند. پس نه تنها این شعار، هیچ ایرادی ندارد بلکه حوادث امروز غزه و حال مردم مظلوم آنجا کاملاً «شبیه» کربلای سال ۶۱ است.
🆔@tabeshe_agahi
___
@okhowahmag
⭕️ حمایت از فلسطین در سیره آیت الله محمد تقی خوانساری
📌 کتاب حدیث جهاد و اجتهاد
🔻هم فکری و ارتباط میان آیة الله سید محمدتقی خوانساری و آیة الله کاشانی در بسیاری از مسائل وجود داشت به نحوی که فتوایی در زمینه لزوم کمک در موضوع فلسطین و جنگ با یهودنیز در سال ١٣٢٦ شمسی ـ که نخستین سالهای تشکیل دولت اسرائیل در فلسطین بود ـ دادند؛ ایشان طی ایــن فـتــوا کمک مسلمانان در قضیه فلسطین و جنگ با صهیونیسم را واجب شمردند و بدین جهت هزاران فدایی،اسلام آماده عزیمت به فلسطین گردیدند ولــی بـا سنگ اندازیهای دولت وقت این اعزام چشمگیر انجام نپذیرفت.
🔻 آية الله سید حسین بدلا در این رابطه می گوید: زمــانی کـه بـه آقـای خوانساری اطلاع دادند که فدائیان اسلام در منزل آقاعبدالحسيـن واحــدى هستند، من آنجا بودم. منزل آقاعبدالحسین جنب حمام اعتضادالدوله بود که در آن منزل دفتری به نام فدائیان اسلام در جهت حمایت از فلسطینیان باز شده بود و از کسانی که برای حمایت از فلسطین حاضر بودند، نام نویسی می کردند.
🔻در آن هنگام گروهی نزد آیت الله خوانساری آمده و سر و صدای زیادی راه انداختند که با کدام اسلحه به حمایت از فلسطینی ها برویم؟ چگونه به فلسطین رفته و چگونه حمایت کنیم؟ خلاصه خیلی شدید به ایشان حمله کردند که شما چرا از این اقدام فداییان اسلام - بازکردن دفتر و نام نویسی در جهت حمایت از فلسطین - جلوگیری نمی کنید؟
🔻ایشان فرمودند: «الان مسلمانان آنجا تحت تسلط كفار و اجانب قرار گرفته اند. آن مزدوران، فلسطین را تصاحب کرده و اینها را آواره کردند. حال شما می گویید ما اینجا به نام حمایت از آنها دفتـری هــم بــاز نکنیم؟! آن مسلمانان در زجر و ناراحتی هستند، ولی ما برای آنهـا دعــا هــم نکنیم؟!»
🔻خلاصه آقای خوانساری تعابیر مختلفی را به کار بردند که با بازشدن این دفتر در حمایت از فلسطینیان دنیا، جنبه دیگری برای باز کردن این دفتر قائل است. مهم نیست که پول و اسلحه داشته باشند یا نه؛ نفس بازکردن دفتر، همین که برای حمایت از آنها باشد، غنیمت و محترم است.
🔻آقای خوانساری و فدائیان اسلام به این مقدار اکتفا نکردند و علاوه بـر گشایش آن دفتر، مجلس مفصلی در مدرسه فیضیه به نام حمایت از فلسطینی ها تشکیل دادند که ظاهراً در آن جلسه آقای محمدتقی اشراقی که از حامیان فلسطین و فدائیان اسلام بود، منبر رفت.
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رهبر انقلاب
🔻توجّه بشود در ایّام فاطمیّه، بهمناسبت ذکر مناقب آن بزرگوار، ذکر شهادت آن بزرگوار، مسائل اختلافافکن مطرح نشود.
۱۳۹۴/۱۲/۲۰
@okhowahmag
🧨 بعد از جنگ غزه شاهد چه موجی در ایران خواهیم بود؟
✍ علیرضا کمیلی
- این عضو حماس در صفحه خصوصی خود نوشت: ما شیعه را جزو اسلام نمیدانیم ولی در اهداف سیاسی از آنها استفاده میکنیم!
- عضو ارشد حماس گفت: بشار اسد یک قاتل است و اسقاط حکومت او یک وظیفه شرعی برای همه آزاده هاست.
- کمکهای ایران به غزه توسط مردم این شهر آتش زده شد ولی کمک های ترکیه را بعنوان تبرک به خانه خود بردند...
🔻بگذارید جنگ تمام شود. اگر این نوع خبرهای دروغ در گروه های مذهبی ما فراگیر نشد و دوباره موج سوالات و شبهات همه جا را دربر نگرفت! براستی چرا پتانسیل این حرف ها در میان ما حتی انقلابی ها بالاست ؟! آیا این شبهات را درباره جریانات شیعی مثل حشدالشعبی یا حزب الله هم به راحتی دیگران می پذیریم و باور میکنیم؟!
🔻 به نظر می رسد ما هنوز در تربیت مذهبی مان بجای دشمنی با دیگری بنام «غرب» با دیگری تاریخی و سنتی بنام «اهل سنت» تربیت میشویم! هنوز سنی و شیعه برای مان خیلی فرق دارد. هنوز درگیری های تاریخی در تریبون های سخنرانان شبه انقلابی و هیئت های ما بازتولید می شود و عملا امکان درک این سخن حضرت روح الله که فرمود بخدا امروز اختلاف کردن بر سر ولایت امیرالمومنین علیه السلام خیانت به اسلام است برای ما قابل درک نیست !
🔻از همین روست که هر شبهه بی مبنایی مثل تهمت ناصبی بودن به غزاوی ها امکان رشد دارد! مسأله هم پاسخ به شبهه و تبیین نیست، مسأله دلهای آماده است!
⁉️ آیا وقت آن نرسیده که جریان انقلابی با رجوع به تجربیات خویش در قبال حرفهایی که علیه اسلامگرایان زده، عقلانیت خود را تقویت کند؟! چرا متوجه نبوده که جریانی میتواند کپی ما نباشد ولی با نقاط قوتی که دارد، چنین غوغایی بپا کند !
🔻 همان ها که دائما در ماجرای سوریه طوری حرف میزدند که کل اسلامگرایان اخوانی و حماس، منحرف نشان داده می شد، به نظرتان توبه کرده اند؟! حالا حاضرند از تحلیل های صفر و یکی شان برگردند و این ظرفیت عظیم را ببینند؟!
@okhowahmag
⭕️ فلسطین؛ رویای مشترک، زبان مشترک
📌 حجت الاسلام مجتبی نامخواه
🔻امکانی که فلسطین برای ما فراهم کرده است، امکان «رویای مشترک» است. یکی از مشکلاتی که ما پس از عثمانی در عالم اسلام داریم، یک فروپاشی دوگانه است. یعنی تا قبل از عثمانی و فروپاشی آن، حداقل دوگانهها درونمذهبی بودند و رقابت شیعۀ صفوی و عثمانیِ اهلسنت بود و این خیلی رقابتِ ویرانگری نبود، چون از قلب عالم شیعی در ایران و نجف، سید جمال اسدآبادی میتوانست بلند شود و با مصر، ترکیه و کل عالم اسلام ارتباط بگیرد.
🔻اما بعد از عثمانی این امکان را به طور کامل از دست دادیم. یعنی در عالم اسلام دیگر رویای مشترکی نداریم چون بر اساس قومیت، جغرافیا و غیره، عالم اسلام چندپاره شد. در مناطق اسلامی بیشتر بر اساس نوع نسبتی که با غربیها داشتند، یعنی اینکه غرب چطور قرار است این منطقه را استعمار کند، یک کشور شکل دادیم.
🔻در نتیجه ما در عالم اسلامی اساساً رویای مشترکمان را از دست دادیم. فلسطین اما برای ما رویای مشترک ایجاد کرده است. یعنی کاری کرده که من با همۀ عالم اسلام میتوانم بر اساس زبان و رویای مشترک، ارتباط برقرار کنم و واقعاً هم رویاست. در عالم اسلامی و حتی منطقهای در هیچ موردی غیر از فلسطین به این معنا رویا نداریم. ببینید در تجسم گرافیکی و هنری، آزادی قدس را چقدر خوب میتوانیم تصویر کنیم. این به واسطه همین امکان رویای مشترک حاصل شده است.
🔻فلسطین نه تنها در عالم اسلام به ما رویای مشترک داده بلکه یکی دیگر از مهمترین بحرانهای ما را هم حل کرده است. ما در عالم اسلام به عنوان اقلیت عالم جهان غالب و مشخصاً در تشیع و گرایش بیداری در اسلام، یک «ضدنظم» در این عالم هستیم. مهمترین مسئله ما این بود که نمیتوانستیم رویای خودمان را در نقطهای با رویای جهانی مفصلبندی کنیم. هیچ زبان مشترکی نداشتیم.
🔻اما فلسطین این زبان مشترک را به ما داده است. یعنی در مواقع و ادواری، مثلاً به صورت خیلی محدود در اوج انقلاب اسلامی، با حرکتهای ناسیونالیستی جهان عرب یا با حرکتهای آزادیبخش و استقلالطلب آفریقا یا با حرکتهای رهاییبخش آمریکای لاتین ارتباط گرفتیم ولی بلافاصله همان زمان مسئلههای اعتقادی و سیاسی و حتی ملی و قومی خیلی جدی میشد. یعنی مرتب چیزهایی خلق میشد که این رویای مشترک را بهم میزد. رویای مشترک من و انسان غیرمسلمان!
🔻فلسطین، این رویای مشترک را به ما میدهد. یعنی سر یک مسئله میتوانیم با انسان اروپایی مشترک باشیم، با انسان مسلمان غیر ایرانی میتوانیم مشترک باشیم، با چپ میتوانیم مشترک باشیم، با شرق دور و آفریقا میتوانیم ادبیات مشترک پیدا کنیم. این رویای مشترک و امکان مفصلبندی با رویای جهانی خیلی مهم است.
🔘 خبرگزاری ایبنا
@okhowahmag
💢حوزه باید پای کار تقریب بیاید؛ نمیشود انقلاب بخواهد، حوزه نخواهد!
✔️ در گفتگو با استاد احمد مبلغی:
🔹گاهی اقتضائات تقریب رعایت نمیشود. ببینید ما یا نباید در یک عرصۀ جهان اسلامی با این عظمت و با این ابعاد گسترده ورود داشته باشیم یا اگر وارد شدیم، باید اقتضائاتش را بشناسیم. مثلا یکی از اقتضائاتش این است که حوزه باید پای کار تقریب بیاید. نمیشود که انقلاب بخواهد، حوزه نخواهد یا حوزه بخواهد، بخشی از آن بخواهد، آن بخشی هم که میخواهد کمتر حرف بزند، آن بخشی که نمیخواهد، صدایش بلندتر باشد.
🔸جالب این است که در برابر آن کسانی که صدای بلند ضدتقریب داشتند، آن کسانی که اهل تقریب و وحدت بودند، به موازات بلندتر شدن صدای آنها، اینها هم دچار تقیۀ تقریبی میشدند. تقیۀ تقریبی دیگر خیلی بد است، یعنی شما تقریبی باشی، حرفی نزنی. تقریبی باشی، آن درد و دلت یا آن نگاه و اندیشهات را نگویی، به خاطر اینکه دیگری به تو حرف نزند و یا وضعیت اجتماعی را بخواهی حفظ بکنی و یا به هر دلیل دیگر، این خیلی بد است.
🔹ما تقریب را بد فهمیدیم، همایش محور شدیم، آن هم سالیانه یک همایش؛ اصلا اینطور نیست، تقریب یک ایده است برای میدان عمل و بکار گیری در فضای بیرون. همچنین در پس تقریب خودمان احیاناً بعضی کسانی که نفوذ پیدا میکنند در تقریب وجود دارند، نفوذیهای تقریبی ما کم نداریم و اینها میخواهند کارهای دیگری انجام بدهند، خب این خراب میکند.
👈 متن گفتگو را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73895
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
___________
@okhowahmag
⭕️ گلایه امام جمعه زاهدان از روند رسیدگی به پرونده ۸ مهر
📌آیتالله محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان
🔻عده زیادی از واقعه هشتم مهرماه سال گذشته گلایهمند بوده و همچنان سوال دارند که ما برای بخشی از اینها جوابی نداریم.
🔻قوه قضائیه و سازمان قضایی نیروهای مسلح اقدام خاصی نداشتهاند و در چند ماه گذشته که مسئله را از رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح پیگیری کردیم عنوان کردند کار در حال پیگیری است و قبل از سالگرد واقعه هشت مهرماه پرونده بسته خواهد شد و مقام معظم رهبری نیز در این جهت تاکید دارند.
🔻پس از آن با تخلف یک سرباز انتظامی مواجه شدیم و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در رسانه ملی گزارش دادند که با سرباز خاطی برخورد صورت گرفته و بلافاصله پس از آن نیز بنده پیامکی فرستاده و عنوان کردم ای کاش توان برخورد با کادر متخلف را هم داشتید و وعدههای شما به کجا رسید که بلافاصله پاسخ دادند کار در حال انجام و نتیجه نزدیک است و حال با گذشت چند ماه هنوز اتفاقی رخ نداده است.
🔻وجود چنین اتفاقاتی کار انتخابات در سیستان و بلوچستان را سخت میکند اما نباید ناامید شویم بلکه باید تلاش بیشتری داشته باشیم.
@okhowahmag