eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
13هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
148 ویدیو
257 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ معرفی ۴ گروه از عملیات های استنباطی فقه البیان در حوزه مکاسب و اقتصاد 👌فقه البیان مجموعاً ۱۰ گروه عملیات استنباطی را برای بررسی آیات و روایت پیشنهاد کرده است. اِعمال دقیق این عملیات های استنباطی به ارتقای مقیاس تفقه و فهم مسئله نظام سازی فقهی منتهی می شود. برخی از عملیات های استنباطی فقه البیان با تطبیق بر آیات و روایات حوزه مکاسب (بخوانید: مراحل نظام سازی در حوزه اقتصاد) به شرح زیر است: 👌مرحله کشف و تبیین امتداد پرسش های مرتبط با مکاسب؛ اولین مرحله از عملیات های استنباطی مَدِّ نظر فقه البیان است. این مرحله از عملیات های استنباطی؛ شامل ۱- کشف و تبیین امتداد پرسش های منصوص شارع در حوزه مکاسب، ۲- کشف و تبیین امتداد پرسش های مفروض شارع در حوزه مکاسب و ۳- کشف و تبیین امتداد پرسش های عرف عام و عرف خاص در حوزه مکاسب می شود. دستیابی به پدیده مترقی و کاربردی امتداد های اجتماعی حوزه مکاسب؛ حاصل به کارگیری عملیات‌های استنباطی تأمل پایه است. فتأمل جیداً 👌مرحله گونه شناسی دلالی و انبائی آیات و روایات حوزه مکاسب؛ مهمترین مرحله استنباطی مَدِّ نظر فقه البیان است. در این مرحله گونه شناسی مقدماتی دلالی در حوزه مکاسب و گونه شناسی تکمیلی دلالی به ترتیب انجام می پذیرد. در "گونه شناسی مقدماتی دلالت و انباء" ؛ تعریف ها، تصویرها و تصمیم های پیشنهادی ادله مکاسبی استخراج و تبویب می گردد. در مرحله "گونه شناسی تکمیلی دلالت و انباء"؛ دلالت و انباء ادله مکاسب، به محوریت اسم ها، فعل ها و حروف مکاسبی تبویب و دسته بندی می گردد. دستیابی به پدیده اقناع آفرین معرفت و غنی سازی معرفتی فقیه در حوزه اقتصاد و معرفت؛ محصول به کارگیری عملیات های استنباطی مُکث پایه است. 👌مرحله تثبیت معارف فقهی اقتصادي در مؤمن مکلف؛ مرحله سوم استنباط در فرآیندهای استنباطی فقه البیان است. در این مرحله پاسخ نظری و آثار عینی نظریات بدعت آمیز معاصر با پاسخ نظری و آثار عینی نظریات فقهی مقایسه می شود. عملیات های استنباطی مقایسه ای، چابک و به محوریت یک مسئله یا چند مسئله مشخص شکل می گیرند و نباید به بهانه نظام مقایسه به ترویج نظری بدعت در ذهن مؤمنِ مکلف کمک کرد. فتأمل جیداً 👌مرحله آماده سازی و تفصیل مخاطب برای پذیرش معرفت های فقهی، چهارمین گروه از مراحل استنباطی پیشنهادی فقه البیان است. آماده سازی قلوب و ذهنیت مخاطب در سه مرحله موضوعی، اخلاقی و ساختاری تئوریزه شده است. دستیابی فقیه به مهارت ها و محتوای مورد نیاز برای آماده سازی افراد -در راستای پذیرش معارف مکاسبی- از طریق استفاده از عملیات‌های استنباطی مطرح در قاعده "بیان مبتنی بر رفق" به دست می آید. 👌در جلسات آینده فقه المکاسب به تشریح سایر عملیات های استنباطی در حوزه آیات و روایت مرتبط با مکاسب خواهیم پرداخت. حجت‌الاسلام علی کشوری - جلسه ۳۰ درس استدلالی مکاسب - شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ 🗞پیشنهاد مطالعه خبر مرتبط: https://eitaa.com/olgou4/7832 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ ۸ گروه بدعت معاصر مشهور در حوزه اقتصاد شناسایی شده است! 👌بعد از استنباط نیمه اول (کشف پرسش های سه گانه مکاسب از ادله + تبیین امتداد های اجتماعی آنها) و نیمه دوم (گونه شناسی دلالی و انبائی ادله مکاسب) به غرض تثبیت معرفت های مکاسبی در جامعه، وارد مرحله نظام مقایسه (مرحله سوم استنباط) در این حوزه می شویم. یکی از عملیات های استنباطی مرحله نظام مقایسه، کشف بدعت های معاصرِ مشهور در حوزه مکاسب است. بخشی از بدعت های معاصر حوزه اقتصاد به ترتیبِ تبویب فقه المکاسب به شرح زیر است: 👌۱- مفهوم محصولات ارگانیک و محصولات تراریخته برای مقایسه با مفهوم محصولات طیب شناسایی شد. ۲- مفهوم تولید صنعتی و متمرکز برای مقایسه با تولید غیر متمرکز و خانگی شناسایی شد! ۳- مفهوم مگامال و هایپرمارکت برای مقایسه با ایده مترقی بازارهای رایگان شناسایی شد. ۴- مفاهیم پول اعتباری، غلبه مبادلات معاطاتی، تسعیر، صادرات و واردات و تبادل وابسته حداکثری به عنوان بدعت های بخش تبادل برای مقایسه با مفاهیم بخش تبادل فقه المکاسب، شناسایی گردید. ۵- مفهوم بانک و بورس به عنوان بدعت های حوزه تأمین مالی و برای مقایسه با روش های تأمین مالی غیر متمرکز شارع شناسایی شد. ۶- مفهوم بازاریابی برای مقایسه با عوامل غیر اقتصادی مؤثر بر اقتصاد (از منظر شارع) شناسایی گردید. ۷- بخش های هفتم (انرژی ارزان و تجدیدپذیر)؛ هشتم (ترویج رشد اقتصادی پایدار) و نهم ( گسترش صنعتی سازی پایدار) از سند ضاله توسعه پایدار 2030 برای مقایسه با بخش اقتصاد در دوران ظهور (آینده پژوهی فقهی در حوزه اقتصاد) شناسایی شد. ۸- نماگرهای اقتصاد کلان به عنوان بدعت معاصرِ مشهور مرتبط با شاخصه های ارزیابی اقتصاد اسلامی شناسایی گردید. (۸ گروه بدعت معاصرِ مشهور اقتصادی برای آغاز فرآیند مقایسه در دوره جدید درس استدلالی مکاسب شناسایی شده است) 👌گزارش های مقایسه ای سرفصل های فقه المکاسب با بدعت های معاصر فوق الذکر در آینده منتشر خواهد شد. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری - جلسه ۳۱ درس استدلالی مکاسب - یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ 🗞پیشنهاد مطالعه خبر مرتبط: https://eitaa.com/olgou4/7839 https://eitaa.com/olgou4
❓ پرسش اصولی (فقه البیان) ⚡️طلاب و فضلای علاقه مند به مباحث فقه البیان، لطفاً تقریر خود از دو عبارت روشی ۱- كُلُّ مَحْمُولٍ مَفْعُولٌ بِهِ مُضَافٌ إِلَی‌ غَيْرِهِ مُحْتَاجٌ (امام رضا علیه‌السلام - کافی جلد۱) و ۲- سَأَلْتُهُ عَنِ اَلاِسْمِ مَا هُوَ قَالَ صِفَةٌ لِمَوْصُوفٍ ( امام رضا علیه‌السلام - کافی جلد۱) را بیان بفرمایید. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ درباره تمدن اسلامی، مسئله محور سخن بگوئیم! / کلی گوئی بسیار مضر است. 👌ابر پروژه تمدن سازی و نظام سازی را نمی توان با طرح کلیات ابوالبقاء در سخنرانی ها و یادداشت ها، راهبری و مدیریت کرد. بهترین روش برای رسوخ مفاهیم تمدن اسلامی در بین مردم، مسئولین و نخبگان، معرفی "کتاب های مسئله محور" در حوزه تمدن اسلامی است. "کتاب های مسئله محور" روش نمونه سازی تمدنی در حوزه های مختلف را شرح می دهند و به اقناع نخبگان درباره تفاوت های بنیادین تمدن اسلامی و تمدن معیوب مدرنیته کمک وافری می کنند. "کتاب های مسئله محور تمدنی" ابزار اصلی تفاهم با مردم درباره ساخت تمدن اسلامی محسوب می شوند و باید به عنوان محور برنامه های مرتبط با ساخت تمدن اسلامی تعریف شوند. 👌 برای پیشبرد پروژه تمدن اسلامی در کشور، مجموعه گسترده ای از کتب و گزارش های فقهی مسئله محور را تولید کرده ایم و در قالب های متعدد، مطالعه آن را به نخبگان محترم پیشنهاد می کنیم. به عنوان مثال: برای تفاهم با مردم و مسئولین و نخبگان در حوزه سلامتِ تمدن اسلامی ۱۵ جلد کتاب را تدوین نموده ایم و به فضل الهی برنامه تدوین ۳۵ جلد کتاب دیگر را هم پیش بینی نموده ایم. همچنین برای تفاهم با مردم، نخبگان و مسئولین در حوزه معماری و مهندسیِ تمدن اسلامی، مجموعه ای از کتاب های مرتبط با مقررات فقهی ساختمان و مدیریت شهری محله محور را آماده نموده ایم. (به فضل الهی) 👌راهبرد معرفی "کتاب های مسئله محور تمدنی" در همه خطوط اصلی و فرعی تمدن اسلامی را به همه خبرگزاری های کشور و سیمای ملی و حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و ائمه محترم جمعه و سپاه پر افتخار اسلام پیشنهاد می کنیم. معرفی "کتاب های مسئله محور تمدنی" مسئله تمدن سازی را تبیین می کنند و نباید با کلی گویی درباره تمدن سازی این پروژه ملی و جهانی مهم را به حاشیه راند. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - معرفی کتاب های مسئله محور تمدنی - سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ https://eitaa.com/olgou4
⚡️نامه مهم حجت‌الاسلام علی کشوری به دکتر مسعود پزشکیان (رئیس دولت چهاردهم) درباره گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد به زودی منتشر می‌شود. ❓ وزارت احتمالی دکتر مدنی زاده به ضرر مردم و محرومین و استقلال کشور است!/ نامه معرفی ایشان را پس بگیرید.. https://eitaa.com/olgou4
⚡️متن کامل نامه حجت‌الاسلام علی کشوری به دکتر مسعود پزشکیان درباره انتخاب وزیر اقتصاد: از تله تحلیل های فلج کننده آدام اسمیتی بیرون بیائید/ یکی از اقتصاددانان حوزه علمیه قم را به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب کنید. ❓ترویج ایده غیر عملیاتی و توهمی ورود سرمایه های خارجی بزرگ در اقتصاد ایران و تلاش برای تثبیت لوازم سیاسی آن ( حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای دستیابی به رشد ۸ درصدی ) یکی از تحلیل های تخیلی اقتصاددانان آدام اسمیتی است! 🗞مطالعه متن کامل نامه: https://m-hedayat.blog.ir/1404/03/16 https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️فهرست اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه.... https://eitaa.com/olgou4
⚡️جلسه ۳۴ درس استدلالی مکاسب 👌جلسه ۳۴ درس استدلالی مکاسب امروز ساعت ۱۴ (یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) برگزار می شود. در این جلسه "گروه قواعد بیان مبتنی بر رفق" بر آیات و روایات حوزه مکاسب تطبیق می شود. شایان ذکر است که در جلسات گذشته: چهار موضوع: ۱- بیان ویژگی های بیان شارع در بیان شارع (مقدمه بحث)، ۲- تطبیق گروه قواعد "بیان مبتنی بر تأمل" بر آیات و روایات حوزه مکاسب، ۳- تطبیق گروه قواعد "بیان مبتنی بر مُکث" بر آیات و روایات حوزه مکاسب و ۴- تطبیق گروه قواعد "بیان مبتنی بر مقایسه" بر آیات و روایات حوزه مکاسب -در مرحله تولد- انجام گرفت و ۴ فهرست مکاسبی استدلالی استنباط و تدوین گردید. (به فضل الهی) https://eitaa.com/olgou4
⚡️ الگوی جدید كاربری اراضی؛ یکی از ثمراتِ بیان مبتنی بر منزلت/ الگوی گسسته کاربری اراضی، هزینه های اداره جامعه را بالا می برد. 👌گروه قواعدی بیان مبتنی بر منزلت، ششمین گروه از قواعد ممهده فقه البیان محسوب می شود و ثمره نهایی آن تسهیل در اجرای تصمیمات پیشنهادی شارع (احکام) است. (سؤال بیان مبتنی بر تأمل) بیان مبتنی بر تأمل بازخوانی همراه با تأمل آیات و روایات مرتبط با مکان و زمان در همه حوزه های فقهی را توصیه می کند. برخی از مکان های مرتبط با مکاسب به شرح زیر است: 👌مکان های مرتبط با آب ( مکان حفر مادر چاه، مکان تخلیه فاضلاب های غیر نجس خانه، مکان حفر چاه توالت، محل حفر چاه جذبی)، مکان پرداخت زکات، مکان کاشت درختان میوه، حیاط خانه (محل تولید غیرمتمرکز نان، لبنیات، مرغ و تخم مرغ و...)، بازار رایگان محلی (نزدیک‌بودن محل تجارت به محل خانه), مسجد بازار، زمین های موات، زمین های مرتبط با انفال، از جمله مکان های مرتبط با مکاسب است. 👌در همه ابواب فقهی، مباحث مرتبط با مکان، یک بحث برجسته است و فقیه با شناسایی کاربری های اراضیِ مطرح در آیات و روایات به الگوی جدیدی از کاربری اراضی دست می یابد و در نحوه استفاده از زمین و برنامه ریزی برای آن تحول ایجاد می کند. شایان ذکر است که الگوی کاربری اراضی شارع، یک الگوی کاربری پیوسته و چند وجهی است. به عنوان مثال: کاربری حیاط خانه در ادبیات شارع، شامل مواردی مانند: تولید غیر متمرکز طیبات، تفریح خانگی، محل بازی کودکان، محل بازیافت زباله و... می شود. در الگوی های فعلی کاربری اراضی با پدیده کاربری اراضی به صورت گسسته -که پرهزینه است- روبرو هستیم. فتأمل جیداً حجت‌الاسلام علی کشوری - جلسه ۳۵ درس استدلالی مکاسب - دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ 🗞پیشنهاد مطالعه خبر مرتبط: https://eitaa.com/olgou4/7839 https://eitaa.com/olgou4
حجت‌الاسلام علی کشوریارتباط با مردم - ۱۹ خرداد ۱۴۰۴.mp3
زمان: حجم: 37.24M
🎙 درباره ارکان سه گانه ارتباط با مردم / دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ ❓ارایه مشورت به مسئولین سازمان تبلیغات، ائمه جماعت و فرماندهان بسیج درباره ارکان ارتباط با کفِ میدان! ❓ارتباط با مردم و انتقال پیام اسلام و انقلاب به آنها وابسته به سه رکن مهم است. https://eitaa.com/olgou4
⚡️با مفهوم تصور پیوسته مکان ها و زمان های مدنظر شارع آشنا شوید!/ نظم اجتماعی تابعی از الگوی کاربری اراضی و ساعت هماهنگی امور است! 👌در گروه قواعد بیان مبتنی بر منزلت، روش دقت در زمان ها و مکان های انجام احکام تئوریزه و تبیین می شود. دقت در مکان ها و زمان های مرتبط با اجرای احکام و سایر زمان ها و مکان های مدنظر شارع در سه مرحله ۱- شناسایی و تأکید بر زمان ها و مکان های مرتبط با هر باب فقهی، ۲- جمع دلالی و "تصور پیوسته" مکان ها و زمان های مرتبط با همه ابواب فقهی و ۳- کشف تعریف ها و انصراف های مرتبط با زمان ها و مکان های مورد نظر شارع در همه ابواب است. (در نمودار شماره ۶ درس استدلالی مکاسب زمان ها و مکان های مرتبط با مکاسب ارایه شده است.) 👌نتیجه اِعمال مرحله دوم از قواعد بیان مبتنی بر منزلت (مرحله تصور پیوسته زمان ها و مکان ها) ، دستیابی به الگوی جدید کاربری اراضی (تصور پیوسته مکان های مدنظر شارع) و دستیابی به ساعات غیر اعتباری انجام امور بر اساس مفاهیم سعد و نحس است. (تصور پیوسته زمان های مدنظر شارع) کارآمدی الگوی فقهی کاربری اراضی با کارآمدی الگوی گسسته کاربری اراضی در مدیریت شهری (طرح های جامع و تفصیلی شهرها) و کارآمدی ساعت تنزیل محور با ساعت هماهنگ جهانی (UTC) و ساعت محلی مقایسه می شود. 👌ایجاد یک تصور پیوسته از زمان ها و مکان های مدنظر شارع در ذهن مؤمنِ به معنای پایه گذاری یک نظام اجتماعی جدید و کاربردی است و فوائد فراوانی در۱- کاهش قوانین جبری مورد نیاز برای اداره جامعه (مواجهه با پدیده نَحْسِ تورم قوانین) ۲- کاهش هزینه های اداره جامعه (تحول در الگوی بودجه ریزی و تغییر ردیف عمرانی و جاری بیت المال مسلمین) ۳- کاهش حمل و نقل و ۴- زمینه سازی برای جلوگیری از شکل گیری پدیده خطرناک خانواده های هسته ای و تشکیل خانواده های بزرگ است. فتأمل جیداً حجت‌الاسلام علی کشوری - جلسه ۳۶ درس استدلالی مکاسب - سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ 🗞پیشنهاد مطالعه خبر مرتبط: https://eitaa.com/olgou4/7862 https://eitaa.com/olgou4
⚡️کارگاه آموزشی نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۹ و ۳۰ خرداد ۱۴۰۴) در شهر قم برگزار می گردد. (به فضل الهی) 📖 پیشخوان دوره: https://eitaa.com/olgou4/2149 https://eitaa.com/olgou4