eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
675 دنبال‌کننده
630 عکس
101 ویدیو
52 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://www.wsti.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و عرض ادب خدمت همه دوست‌داران علوم ناب اهل بیت عصمت و طهارت💐 جهت آشنایی با سبزی مورد علاقه حضرت زهرا سلام‌الله علیها (خُرفه)، هشتگ زیر را در کانال دارُ السَّلام جست‌وجو کنید. https://eitaa.com/olgou_mashhad
درمان‌های عمومی مغز و اعصاب ۳. درمان‌های گروه بیماری‌های کاهش حجم مغز (آتروفی)؛ ۱_ روغن‌مالی بدن(سر،بین دو ابرو‌ها، محاسن و سبیل و عموم بدن)؛ «الدهن یلین البشرة و یزید فی الدماغ»./الکافی ج۶ ص۵۱۹). ۲_ مصرف کدو(حلوایی)؛«الدباء یزید فی الدماغ»./ المحاسن ج۲ ص۵۲۰). کدو را با آبگوشت نیز می‌توان مصرف نمود و از خواص آن دو، و است../بحارالانوار ج۵۹ ص۲۹۷). ۳_ مصرف باقلا؛ در روایت امام صادق علیه آمده که؛ خوردن باقلا، مغز استخوان دو ساق پا را تقویت کرده و بر حجم مغز می‌افزاید و در بدن تولید می‌کند../المحاسن ج۲ ص۵۰۶). ۴_ مصرف مرکبات در غیر از شب‌ها(پرتقال، لیمو شیرین و ترش، نارنج و..)؛در روایات داریم که:(مرکبات) باعث افزایش حجم مغز می‌شود منتهی در شب‌ها استفاده نشود؛ چرا که باعث قیچ شدن و انحراف به طرفین شدن چشم می‌شود../بحارالانوار ج۵۹ ص۲۹۷ / طب الرضا ج۱ ص۳). حدالامکان شب ها پرهیز کرده و یا با مصلح آن مصرف شود). ۵_ مصرف میوه بِه؛ علاوه بر خاصیت افزایش ذهن و تقویت عقل، خواص دیگری همچون ، ایجاد روحیه سخاوت در فرد، زیبایی فرزند و.. برای آن در روایات ذکر شده. ۶_ مصرف انار با پی آن(پرده نازک روی انار)؛ که باعث پاکسازی معده و افزایش ذهن آدم می‌شود../الکافی ج۶ ص۳۵۴). ۷_ مصرف کندر، چوب مسواک، قرائت قرآن؛ که به فرموده امیرالمومنین علیه السلام، موجب و از بین رفتن بیماریها می‌شود./الفقیه ج۴ ص۳۵۲)./ ۸و۹_ مصرف کرفس و پرهیز از زیاد خوردن گوشت شکار و گوشت گاو.. 🗞جهت مطالعه کتاب؛ طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️در مسیر تمدن‌سازی نیازی به تأسیس اصطلاح نداریم. 🔹️نظریه فقهی انفاق به دنبال بازخوانی تکاملی مفهوم انفاق است. ❌متأسفانه مومنین درک اجمالی از بحث انفاق دارند. 🔸️برای ارتقا درک خود از بحث انفاق، شش محور را باید مورد بررسی قرار دهیم. 🔺️اولین نکته‌ای که باید به آن دقت نماییم این است که برای نظام‌سازی و تکامل نظم اجتماعی به محوریت اسلام، نیازی به تأسیس اصطلاح نداریم. ⚠️بکار بردن اصطلاحات دیگران سلطه دستگاه دانشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. 🔹به عنوان مثال: بجای کلمه امپریالیسم از استکبار یا بجای سیستم‌‌سازی از نظام‌سازی استفاده می‌نماییم. 🗞جهت مطالعه کتاب؛ نظریه فقهی انفاق 📌مشهدمقدس | مباحثه صبح جمعه‌ی انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از وحید یامین پور
برخی کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره از تکنیک جالبی برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند: تکنیک مواجهه با یک تلخی واقعی بزرگ. آنها اردوهای بازدید از غسالخانه و سردخانه و نشستن در قبرهای قبرستان را راه اندازی کرده‌اند. در همین تهران گروه گروه زن و مرد (غالباً) مرفه افسرده را به گورستان‌ها میبرند. ویدئوهای عجیبی از گریه و فریاد این افراد موجود است و مهم‌تر اینکه واقعا جواب می‌دهد! زندگی نرمال و روتین برای انسان مدرن آغاز پوچی و بی‌معنایی است. هرچند که تلاش کند از طریق تفریحات غیرمتعارف آنرا بپوشاند. نبود یک رنج واقعی که تلاش را برای فرا رفتن و غلبه بر آن برانگیزد و قلب زندگی را به تپش وا دارد، سرآغاز افسردگی بسیاری از مردم است. زندگی، آنگاه که به مجموعه‌ای از عادات تکرار شونده در شرایط ثبات و نرمال بدل شد، انسان را به خود ویران‌سازی سوق می‌دهد. ما از زندگی چه می‌خواهیم؟ رسیدن به این مرحله؟! زندگی نه همان مرحله، که تلاش برای دست و پنجه نرم کردن با مراحلی است که گمان می‌کنیم باید زودتر از آنها عبور کنیم. زندگی، خود خود خود همین مراحل تو در تو است. در انتهای این مسیر پر پیچ و خم، جاده‌ای است که دیگر زندگی نیست. بسیاری از آنها که به آن جاده صاف میرسند، تمام خوشی‌شان به‌یاد آوردن خاطرات مراحل پیشین است. زندگی همان شور و حرارتی است که انسان را در درگیر شدن و پنجه در پنجه شدن با رنج‌ها سر پا نگه می‌دارد. آزادی حقیقی آزادی در رقم زدن زندگی و ساختن آرزوهاست، نه در مصرف آرزوهای از پیش آماده شده. آنها که می‌گویند از دل جنگ، زندگی می‌جوشد، بی‌راه نمی‌گویند. حقیقت انسانی زندگی در مواجهه با تلخی جنگ از دلها جوانه می‌زند... غزه و لبنان این روزها سرزمین حقیقی‌ترین زندگی‌ها هستند. ✍️ وحید یامین‌پور ➕️ @yaminpour
درمان‌های عمومی مغز و اعصاب ۴. درمان گروه بیماری‌های سردرد(ضربان الرأس، صداع و..۱_ شستن سر با گل ختمی در روز جمعه؛ که طبق روایات، علاوه بر پیشگیری از سردرد، باعث زیبایی پوست‌ و‌ مو و از بین رفتن شوره سر شده، و افزایش رزق را به همراه دارد../الاصول ستة عشر ص۲۰۵)👈 لذا یکی از درمان‌های مؤثر، استفاده از شامپوهای مفرده( ، و..) است! ۲_ سُعوط با روغن کنجد (ریختن آن در بینی)؛رسول خدا همیشه هنگام سردرد، روغن کنجد انجام می‌دادند./قرب الأسناد ج۱ ص۱۱۱). ۳_ سعوط یا روغن‌مالی ابروها و بین ابروها با روغن بنفشه؛ که به فرموده امام صادق علیه السلام، صداع و سردرد را از بین می‌برد./الکافی ج۶ ص۵۲۲). ۴_ شستن روی پاها با آب سرد هنگام خروج از حمام؛ این کار از ابتلاء به درد شقیقه‌ جلوگیری می‌کند../طب الأئمه ص۲۷۶). ۵_ پوشاندن سر هنگام خروج از حمّام؛ که از سردرد (خصوصا سردردهای با منشأ سردی) پیشگیری می‌کند./امام باقر و امام صادق علیهما السلام نیز هنگام خروج از حمام، داشتند./من لایحضره الفقیه ج۱ ص۱۱۷). ۶‌‌ و ۷_ إفطار با شیرینی(طبیعی) یا آب فاتر؛ پیامبر همیشه با حلوا یا شکر سرخ یا خرما افطار می‌کردند و اگر هیچ کدام نبود، با ! که چنین فوائدی دارد: پاک کننده معده و کبد، تقویت‌کننده چشم، پاک کننده گناهان قلب،تسکین دهندۀ رگ‌های هیجانی صفرا و سودا، قاطع بلغم،رافع سردرد و../الکافی ج۴ ص۱۵۲). ‌۸_ استفاده از حنا؛«اینجا» ۹_شانه کردن سر با شانۀ عاج برای رویش مو و درمان گندیدگی مغز و../الکافی ج۶ ص۳۰۷ 🗞جهت مطالعه کتاب؛ طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه https://eitaa.com/olgou_mashhad
📎 الگوی پیشگیری ساختاری از بیماری‌های مغز و اعصاب؛مراد از ساختار پیشگیری؛ یعنی ساختار‌های اصلی محیط اطراف انسان (مثل مشاغل، معماری، تغذیه، الگوی خواب، الگوی انعقاد نطفه و...)، پیوست پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب پیدا کند. ✍ پیشگیری‌های ساختاریِ سه‌گانه از بیماری‌های مغز و اعصاب؛ ۱. پیوست پیشگیری در حوزۀ شغل؛ 👈با رواج در جامعه و کاهش مشاغل استخدامی به جهت تولید انبوه غذاهای مرتبط با مغز و اعصاب؛ مثل سرکه انگور، کشمش، انجیر، روغن زیتون، کدو، انار و.../ تولید انبوه این اقلام، علاوه بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و کاهش قیمت این اقلام و افزایش قدرت خرید مردم، از ابتلا و گسترش بیماری‌های مغز و اعصاب نیز جلوگیری می‌کند. ۲. پیوست پیشگیری در حوزۀ رفتارهای اصلی مردم؛ 👈 با اصلاح ، و استراحت و بوسیله اطلاع رسانی به مردم./ به عنوان مثال، دفاتر عقد و مساجد، به مدت یک هفته، آموزش‌های مربوط به آداب صحیح انعقاد نطفه را برای زوج‌های جوان برنامه ریزی کنند.. و نیز پدران و مادران به پسران و دختران در شرف ازدواج روی پنج دسته روایات آداب انعقاد نطفه تاکید کنند تا بیماری‌های مادر‌زادیِ مغز و اعصاب، به حداقل برسد. ۳. پیوست پیشگیری در حوزۀ علم؛ 👈 گسترش در راستای تغییر درک مردم از سبک زندگی/ تغییر ساختار مدارس و ، یکی از کارهای اساسی است... 🗞جهت مطالعه کتاب؛ طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه https://eitaa.com/olgou_mashhad
📣 به فضل الهی، اولین جلسه از دوره مباحثاتی کتاب🫀«قلب و عروق» برگزار گردید. ❓سرفصل‌های این دوره بحثی: ۱. پیش فرض‌های مفهومی و علت ورود به بحث «قلب و عروق». ۲. باز تعریف مفهوم قلب. ۳. بیماری‌های قلب( اختلالات درونی قلب). ۴. عوامل بیرونی مؤثر بر قلب. ۵. معرفی دارو‌های جدید قلب. ۶. ساختار اقدامات پیشگیرانه بنیادین بیماری‌های قلبی و عروقی‌. ۷. نقش انعقاد نطفه و دوران بارداری در رفع بیماری‌های مادرزادی قلب. ۸. عروق. 🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔹️نظریه فقهی انفاق به دنبال بازخوانی تکاملی مفهوم انفاق می‌باشد. 🔸️برای ارتقا درک از بحث انفاق، لازم است تا شش نکته را مورد بررسی قرار دهیم. 🔰اولین نکته، درک نظام‌مند مفهوم انفاق است. ❌در اینصورت جای خود را به سایر مکاتب اقتصادی موجود خواهد داد. 🔶بحث از ارتباط بین مفاهیم اقتصادی، به معنای ارائه مکتب اقتصادی جدید است. 🔹این بحث منجر به پاکسازی کشور از نگاه‌های توسعه‌محور در حوزه اقتصاد خواهد شد. 🗞جهت مطالعه کتاب؛ نظریه فقهی انفاق 📌مشهدمقدس | جمعه‌ی انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔹پیش فرض‌های مفهومی و علت طرح بحث «قلب و عروق» 3⃣ مقدمه: ۱. استراتژیِ نظام سازی در حوزه سلامت، مبتنی بر «استدلال» و «تبیین» یا مبتنی بر «تجمع» و «تحصّن‌»های پی در پی⁉️ ۲. علت ورود حوزه علمیه به بحث قلب و عروق⁉️ ۳. قواعد اصولی مورد استفاده در بحث قلب و عروق⁉️ ✍ استراتژی پیشنهادی حوزه علمیه برای نظام سازی در بخش سلامت، است و تجمعات به تنهایی اثر بخش نخواهد بود. یعنی چنانچه ما بخواهیم درک نخبگان و عموم جامعه را نسبت به مسأله سلامت و پیشگیری از بیماری ارتقاء دهیم، راه اصلی آن تبیین و استدلال است. 👈 این پیشنهاد علاوه بر اینکه توصیه اکید مقام معظم رهبری است(و ایشان در ذیل آیه ۲ سوره انعام، از عدم تبعیت از کفّار، به تعبیر کرده و دامنۀ عدم تبعیت را به میدان‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و.. بسط داده اند)، یک استدلالی هم دارد که توصیه حضرت رضا علیه السلام به جناب عبدالسّلام هروی مبنی بر؛ احیای امر اهل بیت علیهم السلام با یادگیری و تعلیم ایشان به عموم مردم است.(تأسیس مدارس و تعلیم گسترده علوم و طبقه بندی علمی امام علیه السلام به مردم، یکی از ابزارهای عملی کردن این پیشنهاد است) ✍ آمارهای نگران کننده و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و فوتی‌های مربوط به آن که ناشی از متولیان سلامت در تحقق پیشگیری از بیماری‌ها می‌باشد، دلیل ورود حوزه علمیه به بحث قلب و عروق است./مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر فشارخون در ایران/۳۱ درصد فوتی‌های کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و.. 🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق» https://eitaa.com/olgou_mashhad
❓نظریه فقهی انفاق براساس کدام قواعد اصولی، استنباط شده است؟ 🔻ابواب فقه‌المکاسب و همچنین نظریه فقهی انفاق، براساس قاعده که یکی از قواعد اصولی فقه‌البیان می‌باشد، تدوین شده است. 👌این قاعده می‌گوید که تبویب باید به محوریت سوالات مردم هر عصر انجام گیرد. ✅در پاسخ‌گویی به سوالات و حوائج مردم ابتدا باید آن‌ها را تنقیح نمود. 🔹مثلا در پاسخ به مسأله «چگونگی هدایت نقدینگی به سمت تولید» باید ابتدا پرسید: آیا این سوال درست است یا غلط و سپس در مقام پاسخ آن برآییم. 🗞جهت مطالعه کتاب؛ نظریه فقهی انفاق 📌مشهدمقدس | جمعه‌ی انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad