eitaa logo
ام ابیها
384 دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
86 فایل
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند باعلی همراه بودن ارث ما از مادر است #جهاد_تبیین ارتباط با ادمین : @Hamrahyta313 @ya_mahdi98 تاسیس کانال ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۹
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرارئیسی۶۰هزارنفررااجازه کربلا رفتن داد.m4a
6.27M
•┈┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈┈• ⁉️شبهه: چرا آیت الله رئیسی فقط به ۶۰هزار نفر اجازه کربلا رفتن داد 🎙 برادر دادخواه •┈┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈┈•
◾◾◾◾┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ انالله و انا الیه راجعون درگذشت حضرت علامه حسن زاده آملی ضایعه ای جبران ناپذیر وثلمه ای بود برپیکره جهان شیعه که دلهای عاشق به اهلبیت را داغدار کرد بهمین مناسبت با زوایای زندگی این علامه شهیر آشنا می شویم حسن حسن‌زاده طبری آملی مشهور به علامه حسن‌زاده آملی[۱][۲]  (زادهٔ ۲۱ بهمن ۱۳۰۷ – (ارتحال ۳ مهر ۱۴۰۰) ، وی فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بوده است.[۳][۴]  وی را علامه ذوالفنون و علامه دهر نیز می‌نامیدند و در ادبیات، علوم غریبه،[۵] ریاضی، هیئت و طب تبحر داشت .[۶] و اشعاری نیز به زبان‌های فارسی، طبری و عربی سروده‌است.[۷][۸][۷] شناسنامه نام کامل حسن حسن‌زاده طبری آملی لقب آیت‌الله [العظمی] - علامه [ذوالفنون] تاریخ تولد۲۱ بهمن ۱۳۰۷ زادگاه لاریجان، آمل تاریخ رحلت ۳ مهر ۱۴۰۰ (۹۲ سال) شهر محل ارتحال آمل زندگی نامه علامه حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای ایرای لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. وی در سن شش سالگی، به مکتب خانه رفت و خواندن و نوشتن یادگرفت. تعدادی از جزوات متداول در مکتب خانه‌های آن زمان را خواند. سپس وارد دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی شد. تاریخ ورود وی به حوزهٔ علمیه مهرماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی بود. متون مقدماتی درس حوزه را در آمل نزد آیات و واعظان محمد غروی، عزیزالله طبرسی، احمد اعتمادی و عبدالله اشراقی و ابوالقاسم رجائی و میرزا ابوالقاسم فرسیو و استادان دیگر فرا گرفت و در آمل آغاز به تدریس چند کتاب مقدماتی نمود. مهاجرت به تهران وی در شهریور ۱۳۲۹ خورشیدی به تهران آمد و چند سالی در مدرسهٔ حاج ابوالفتح به سر برد و باقی کتب حوزوی را نزد سید احمد لواسانی خواند. چندین سال در مدرسهٔ مروی به سر برد و زیر نظر محمدتقی آملی و ابوالحسن شعرانی به مدت ۱۳ سال درس خواند و از او اجازهٔ اجتهاد دریافت داشت. مهاجرت از تهران به قم در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به قصد اقامت در قم، تهران را ترک گفته و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمود. او در قم نزد علامه سید محمدحسین طباطبایی، و به سفارش وی از سید محمدحسن الهی طباطبایی استفاده برده‌است. علامه حسن‌زاده آملی به مدت ۱۷ سال از دروس علامه محمدحسین طباطبایی بیشترین بهره‌ها برد. بعضی از دروسی که علامه حسن‌زاده آملی تدریس نموده‌است،[۹] به شرح ذیل می‌باشد: چهار دوره اشارات با شرح خواجه (صفحه ۲۵۳). مصباح الانس به مدت هشت سال در حوزهٔ علمیهٔ قم برای مندری نجف‌آبادی و امامی نجف‌آبادی و دوره دوم تدریس آن که در سال ۱۳۷۰ آغاز و به دلیل کسالت وی در سال ۱۳۷۱ تعطیل شد. (صفحه ۲۵۵). شرح فصوص الحکم داوود بن محمود قیصری چهار دوره که برای شاگردان املاء می‌کرد و آنان می‌نوشتند. (صفحه ۲۵۵) یک دوره کامل شفا شیخ الرئیس که در ضمن تدریس از روی چندین نسخهٔ تصحیح شده و تعلیقات و حواشی کرد (صفحه ۲۵۴). چهار دوره تمهید القواعد در حوزهٔ علمیهٔ قم که هر دوره حدود چهار سال به طول انجامید. (صفحه ۲۵۴). «اُکَر مانالاؤس» که مدت سه سال در حوزهٔ علمیهٔ قم به طول انجامید (صفحه ۲۵۶). دو کتاب «اُکَر ثاوذوسیوس و مساکن» به تحریر خواجه طوسی (صفحه ۲۵۷). اصول اقلیدس (صفحه ۲۵۷). دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی (صفحه ۲۶۳). دروس معرفة الوقت و القبلة در ضمن تصحیح و اعراب‌گذاری اصول کافی نیز به درخواست ابوالحسن شعرانی توسط ایشان صورت گرفته‌است.[۱۰] دیدگاه‌ها وحدت وجود در این زمینه ایشان معتقد بوده است وحدت وجود از مهمّات مسائل توحیدی ست. صوفیه و عرفاً و متشرّعه و اصحاب حدیث، حتی فرنگیها هم عدّه‌ای در این مسئله وارد شده‌اند. اهل حدیث و متشرعه هم با تفسیر از احادیث بیان داشته‌اند او (تعالی) وحدت عددیه ندارد. ایشان در معنای وحدت وجود گفته‌است که «در عالم یک حقیقت موجود است و آن خداست، و موجودات دیگر قابل اینکه به آن‌ها چیز گفته شود نیستند. … زیرا موجود آن است که اثر داشته و کار از او ساخته باشد. وقتی مقایسه کنیم می‌بینیم که موجودات دیگر کاری نمی‌توانند بکنند مگر به اذن خدا.»[۱۱][۱۲] وحدت قرآن ایشان بر این باوربوده است که قرآن و برهان و عرفان از هم متمایز و جدا نیستند.[۱۳] اعتدال عرفانی علامه در تبیین آثار عرفانی عمیق همچون اشعار از خط تعادل عدول نمی‌کنند. در مراتب سلوکی نیز اصل نزد وی بر اعتدال است.[۱۳] در نگاه دیگران در ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی قم، طی مراسمی از تلاش‌ها و خدمات علمی حسن حسن‌زاده آملی تجلیل شد. در این مراسم،حضرت آیت الله جوادی آملی، شخصیت علمی علامه حسن‌زاده آملی را ستود و گفت: «ایشان از حکمای ذوفنون معاصر به‌شمار می‌رود.»[۱۹] میرزا ابوالحسن شعرانی دربارهٔ ایشان می‌نویسد: مولانا الاجلّ الموفق نجم الدین و نور الصبایه و مصباح العلم و شمس الهدایه شیخ حسن آملی معروف به حسن‌زاده در علم قرآن: لفظ و م
عنایش، باطن و ظاهرش، قرائت و کتابتش و دیگر امور متعلق به آن بر اقران خویش فائق و در تتبع احادیث و علوم ادبی مورد نیاز در آن بر غیر خویش برتر گشته‌است. کلمات کتاب شریف کافی را ضبط کرده و آن را به نحوه شگفت‌آور اعراب‌گذاری کرده‌است. در علم نجوم و ریاضیات وابسته ید طولایی دارد و در استخراج افلاک و کسوفین دارای مهارت است. او در علوم شرعیه عقلیه و نقلیه سوار کار ماهر میدان در مسابقه است. من او را بر استنباط فروع از اصول توانا دیدم و به او اجازه دادم روایاتی که نقل آن برای من صحیح است، از من روایت نماید. اساتید سید مهدی قاضی ( در علوم غریبه)[۱۴] سید محمدحسن الهی طباطبایی محمدتقی آملی سید محمدحسین طباطبایی ابوالحسن شعرانی محمدحسین فاضل تونی مهدی الهی قمشه‌ای میرزا هاشم اشکوری ابوالحسن رفیعی قزوینی[۱۵] آثار وتالیفات علامه حسن‌زاده آملی دارای آثاری در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت دینی، کلام، حدیث و رجال، تفسیر قرآن، ریاضیات و نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و باطنی است. آثار حسن‌زاده آملی به تفکیک موضوعی:[۲۰][۲۱] عرفانی الهی نامه[۲۲] تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری رساله انّه الحق رساله‌ای در سیر و سلوک رساله لقاءالله رساله مفاتیح المخازن رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ شرح فصوص الحکم عرفان و حکمت متعالیه قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد کلمه علیا در توقیفیت اسماء مشکات القدس علی مصباح الأنس منشئات وحدت از دیدگاه عارف و حکیم ولایت تکوینی فلسفی الاصول الحکمیه الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات تصحیح و تعلیق شفا تصحیح و تعلیق اشارات تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول دررالقلائد علی غررالفرائد دروس اتحاد عاقل به معقول رساله اعتقادات رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط رساله‌ای در اثبات عالم مثال رساله جعل رساله رؤیا رساله مثل رساله نفس الأمر رساله نهج الولایه رساله فی التضّادّ صد کلمه عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون گشتی در حرکت گنجینه گوهر روان معرفت نفس مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار من کیستم نثرالدّراری علی نظم اللئالی نصوص الحکم بر فصوص الحکم کلامی تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد رساله حول الرؤیه رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر رساله فی الامامه فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّ‌الارباب تفسیری انسان و قرآن تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه تصحیح نهج البلاغه تکمله منهاج البراعه رساله‌ای در اربعین شرح چهل حدیث در معرفت نفس مصادر و مآخذ نهج البلاغه رجالی اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال وجیزه‌ای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه فقهی تعلیقات علی العروه الوثقی مجیزه‌ای در مناسک حج ریاضی و هیوی استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک تصحیح و تعلیق شرح چغمینی تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر دروس دروس معرفت اوفاق دروس معرفه الوقت و القبله دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی رساله رساله‌ای پیرامون فنون ریاضی رساله‌ای در مطالب ریاضی رساله ظلّ رساله میل کلی رساله تعیین سمت قبله مدینه رساله تکسیر دائره رساله فی الصبح و الشفق رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج شرح زیج بهادری شرح قصیده کنوزالاسماء سی فصل در دائره هندیه ادبی امثال طبری تصحیح کلیله و دمنه تصحیح گلستان سعدی تصحیح و اعراب اصول کافی تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسن‌زاده آملی» مجموعه‌ای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمع‌آوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کرده‌است.[۲۳]) قصیده ینبوع الحیات مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان آثار متفرقه تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن ده رساله فارسی کشکول مجموعه مقالات مصاحبات هزار و یک نکته هزار و یک کلمه رساله رموز کنوز دروس معرفت نفس کتاب دروس معرفت نفس حضرت علامه حسن‌زاده آملی که حاوی ۱۵۳ درس است و در آن مباحث خودشناسی، شناخت قوای
🏴علامه ی حسن زاده ی آملی : *هركه جان به جانانه سپرد* *گوي نيك بختي را ببرد؛* *عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد.* ایشان ترجمان این سروده بود که: «سلسله موی دوست حلقه دام بلاست» «هرکه در این حلقه نیست فارغ ازین ماجراست» «گر برود جان ما در طلب وصل دوست» «حیف نباشد که دوست،دوست تر از جان ماست» @om_abiiha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌قسم به معنے «لا یمڪن الفرار از عشق» ڪه‌پرشده‌است‌جهان‌از حسین سرتاسر! @om_abiiha
اعمال روز اربعین 1⃣ «زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین» در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع) روایت ‌شده که فرمود: " علامت مؤمن پنج چیز است، ۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ۲- و زیارت اربعین کردن ۳- و انگشتر بر دست راست کردن ۴- و جَبین (پیشانی)را در سجده بر خاک گذاشتن ۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."  2⃣ «غسل اربعین و توبه» 3⃣ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) 4⃣ 70 مرتبه تسبیحات اربعه 5⃣ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار 6⃣ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله 7⃣ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 📚 وسائل الشیعه‌ ج۱۰ ص۳۷۳ @om_abiiha
💠پاداش حزن بر اهلبیت ❤️حضرت امام صادق(علیه السلام) فرمودند: 🍃🌹آنکه برای ظلمی که به ما وارد شده، اندوهگین باشد،نفسش تسبیح و حزنش عبادت است. 🍃🌹نفس المهموم لظلمنا تسبيح و همّه لنا عبادة. 📚بحارالانوار؛ جلد۴۴، صفحه۲۷۸