39.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عمار سریال آقای میرباقری دوگانه غلطی در مورد امیرالمومنین ساخت / امیرالمومنین (ع) قائل به اصلاح تدریجی و با اولویتبندی است؛
➕حامد کاشانی:
⬅️ در بخشی از سریال امام علی (ع) از عمار میپرسند علی (ع) کجاست؟ او میگوید: علی یا دنبال عدالت است یا کنج عزلت گزیده است. این جمله به نظر من بسیار خطرناک است و دوگانهای ارائه میدهد که با واقع رفتار امیرالمومنین (ع) ابدا سازگار نیست.
⬅️ این دوگانهسازی یک نگاه صفر و صدی و تلقی تمثیلی است که قابل اجرا نیست. این درحالی است که ما باید امام علی (ع) را به عنوان یک امام زنده برای هرلحظهمان ببینیم.
⬅️ برخی به امیرالمومنین(ع) میگویند فدک را پس بگیر یا فلان کار را بکن ایشان می فرمایند من اگر قرار باشد دست روی همه مشکلات بگذارم فقط شما چند نفر برای من میمانید اما فرصت تحقق عدالت از بین میرود و حکومت از هم میپاشد چون چشم مردم به دنبال تغییر است.
🔆 @newsrahemardom_ir 🔆
هدایت شده از شمارش معکوس ظهــ🌼ــور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ایران رکورد دار #غربالگری #جنین در جهان...
#انتشار این مطالب از نماز شب واجب تره .
#کنترل_جمعیت
#غربالگری
#سقط_جنین
#شبکه_نفوذ
#فروش_جنین
➖ ➖ ➖ ➖ ➖
⏰ @shomareshmakooszohor
هدایت شده از حجره انقلاب
👆 #انحصارگرایی
➖از مجلس میرن شهرداری
➖از سپاه بازنشسته میشن میرن مجلس
➖از شهرداری میرن ریاست جمهوری
➖از ریاست جمهوری میرن مجمع
➖از مجمع میرن شورای نگهبان
➖از شورای نگهبان میرن خبرگان
➖از خبرگان میرن مدیریت حوزه علمیه
➖از مدیریت حوزه میرن ریاست دانشگاه
➖از دانشگاه میرن سازمان تبلیغات
➖از تبلیغات میرن اوقاف
➖از اوقاف میرن ستاد اقامه نماز
➖از خبرگان میرن جامعه مدرسین
➖از بین مفسدین میرن توی لیست ارزشیها
➖از لیست میرن شورا
➖از شورا میرن وزارت
و.. و.. و..
🔄 وارد گردونه قدرت میشن و این چرخه معیوب بهصورت موروثی ادامه دارد تا زمانی که ملکالموت رو ملاقات کنن؛
↙️نه عزلی نه استعفایی نه توبیخی نه شایستهسالاری نه محاکمهای،
غالبا رانت جریان دارد و رابطه و لابی و سوءاستفاده..
🌀حاکمیت بین چندصدنفر در حال #چرخش بوده و هست،،
جمهوری اسلامی کُلّش ماس ماس 😅🤣
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
🕶 کورهای انقلاب | عقابان احزاب 🦅
◽️«دارید میبیند که میثاقهای خدا شکسته می شودولی#خشمگین نمی شوید در حالی که برای نقض بعضی از پیمان های(جاهلی)پدرانتان #اندوهگین می شوید»(۱)
اینها کلمات علی است دارد در ۴۰ سالگی انقلاب با نخبگانی حرف میزند که مرز "غضب"شان نه نقض #اصول انقلاب بلکه شکستن #برخی_حدود و پیمانهای #قبیلگی شان بود.
◾️این خط را در تاریخ صدر اسلام پی بگیرید دو دهه بعد به اواخر دهه ششم انقلاب و دو سال قبل از #عاشورا می رسیدآنگاه که آرمانهای انقلاب به طور #کلی منحرف شده، حسین پسرهمان علی می گفت:
«دارید می بینید که همه میثاقهای خدا شکسته شده ولی #فریاد_نمی_کشید در حالی که برای نقض بعضی از پیمان های پدرانتان #فریاد_می_کشید در شرایطی که پیمان رسول خدا خاروناچیز شمرده شده»(۲)
◽️حسین همان کلمات پدر را می گفت با این تفاوت که وقتی در دامنه کوه منا، نخبگان را شماتت می کرد عهدهای خدا و انقلاب طوری نقض شده بود که جامعه ای که بزرگ ترین #میثاق_انقلابش #عدالت بود به ویرانه ای انباشته از شکاف های طبقاتی، انحصار های تصاعدی اصحاب صدر انقلاب، جانبازان و سرداران خوش سابقه اسلام و آقازادگان شان بدل گشته بود.
◾️و اگر در دوره علی، نخبگان جامعه بخاطر تامین نشدن #برخی از پیمانهای ظالمانه عهد جاهلیت شان صرفا #دلخور می شدند اینجا دیگر برای تأمینش #نعره میزدند.
◽️اینجا حسین در دامنه کوه منا ،علت وضعِ ظلم محورِ موجود را در برخورد گزینشی نسبت به"مطالبه"می داند و بیان میدارد: #حق_مُسَلَّم_ضعیفان که آرمان اصلی انقلاب است را ضایع می کنید ولی بجایش هر کجا که #بگمانتان_حق_دارید «نَه حقِ مُسَلَّم!» برای #مطالبه اش شتاب می کنید.(۳)
◾️انقلاب و آرمانها از همینجا به سمت گودی قتلگاه شیب می گیرد؛ وقتی که نخبگان
نسبت به آرمانهای انقلاب سِر ولی به جایش به آرمانهای #حزبی و قبیلگی فوق العاده حساسند؛
آنگاه که می بینند تبعیض دارد کمر انقلاب را می شکند؛ فساد، امید مردم را می جود؛ زندگیهای اشرافی،صبرِ مقاومت را از مستضعفین می ستاند؛ ولی در رسانه های زنجیره ای و لشکر سایبری شان خبری از این چیزها نیست!
◽️در عوضش فصل تصاحب #قدرت، برای صندلی ای که حق خود می دانند نه دیگری، گریبان چاک می دهند.
#مطالبه را هم چارچوب میبندند که من فقط، #افشارگری هم فقط من، #آزادی هم ملک طلق حزب ما؛
◾️به محض اینکه بگویی: ببخشید چرا شما...؟ ببخشید چرا خانواده شما...؟ ببخشید چرا هم حزبی شما...؟هرآنچه فحش اسلامی و غیر اسلامی بلدند نثارت می کنند.
به حسینی که همین حرفها را میزد هم گفتند #خارجی...
۱:خطبه ۱۰۴ نهج البلاغه
۲و۳: خطبه منا
✍🏼 حجتالاسلام محمد زارع
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
🔸از زمان ابلاغ قانون جوانی جمعیت، قیمت پوشک بچه تقریبا 2 برابر شده؛
(قبل از اینکه امتیازی به مردم داده بشه چالهش کَنده میشه)
🔹در 8 ماه ابتدایی دولت سیزدهم، مبلغ 400هزارتومان یارانه حمایتی به افراد تعلق گرفته است(البته نه به همه افراد)؛
این مبلغ معادل 5کیلوگرم برنج ایرانی است(که در دولت فعلی به شدت افزایش قیمت داشت)
🔻خبر خوب اینه که همهی موارد، تقصير مافیا و دلالهاست و هیچ ربطی به ضعف دولت و مجلس و سایر نهادها نداره؛
درواقع دلالها بزرگترین نعمت برای مجلس و دولت هستن که هر ایرادی رو میشه به گردن اونها انداخت
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
🌀بهشکل بسیار ظریف و نامحسوسی،
بوی #انتخابات
از مجالس و مراسمات ماه رمضان به مشام میرسد
تفسیر قرآن و نهجالبلاغه میگن تا سال آینده عوضش ازتون رأی بگیرن ☺️
⭕️انقلابیهای گوگولی نعل تازه بزنید که سرویسدهی به #شانا در این دوره از همیشه سختتره/
به دو دلیل ↙️
1⃣ دورههای قبل، از مقدسات، زیادی خرج کردید(حاج قاسم و علامه مصباح و...)؛ این دوره معلوم نیست برای انتخابات قراره از کدام بخش از اصول و فروع دین سوءاستفاده بشه برای انتخابات..
2⃣ضمنا این بار اصلاحطلبی در کار نیست که به بهانهش، برای جوانان انقلابی پروندهسازی بشه و ردصلاحیت بشن و
در عوض، #آقاخانهای_اصولگرا به کشور قالب شوند
کارِتون خیلی سخت شده نعل تازه بزنید 😊
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
📌تیتر عجیب رسانهی شهرداری
🔹آیا رسانهی وابسته به شهرداری آقای زاکانی نمیداند که جامعه مدرسین حوزه علمیه آقای صانعی را از مرجعیت عزل کرد؟!
🔸البته در دولت سیزدهم،
پس از کاهش محدودیت سران فتنه، گسیل داشتن بانوان به ورزشگاهها و زورزدن برای احیای خسارت محض،
عجیب نیست اگر عزل ایشان نیز ملغی بشود
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
🖼 مجموعه پوستر فوقالعاده خلاقانه و مفهومیِ «صندلیها»
🖌 اثر: مجتبی مجلسی
⬇️ کیفیت بهتر این پوستر ها را میتوانید از لینک زیر دریافت کنید و در مساجد و حسینیهها و.... استفاده کنید.
https://b2n.ir/k38655
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
🔸ایشون رو هم اگر تا حالا نشناختیم الآن بشناسیم
🎤قديری ابیانه
سخنران برجستهی جلسات جمنا در شهرهای مختلف!
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨چرا این عبارات تیتر نمیشه؟!
امام خامنهای (روحی فداه)؛
🔹از جمله چیزهایی که مردم را به بهشت نزدیک میکند، بهبود معیشت مردم است
🔹جامعهای که در آن فقر و بیکاری و مشکلات معیشتی غیر قابل حل و اختلاف و تبعیض و شکاف طبقاتی باشد،
آن جامعه، حالتِ آرامشِ ایمانی پیدا نمیکند
🔹فقر انسانها را به فساد و کفر میکشاند!
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
⭕️ چرا علما از طب اسلامی استفاده نمی کردند؟
🌟 شرایط تازه ای که برای طب اسلامی ایجاد شده است می طلبد که متصدیان طب اسلامی هم تصمیمات تازه ای اتخاذ کنند و تدابیر بهتری اندیشیده شود. یکی از این تدابیر که نیاز آن بیش از پیش ظاهر شده است بیان #مبانی_طب_اسلامی است.
☘️ در مرحله اول باید تاکید کرد که طب اسلامی بنا بر اظهار برخی منتقدین یک طب نو ظهور و تازه تاسیس نمی باشد که ریشه و سابقه ای نداشته باشد بلکه آنچه از توصیه های پیشگیرانه در طب اسلامی وجود داشته به طور ملموسی توسط علما و کسانی که آشنایی بیشتری با علوم اهل بیت داشتند مراعات می شد بله، روش های درمانی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اکنون دوباره زنده شده اند.
🌱 درباره این که طب اسلامی ریشه ای ژرف در اندیشه های اسلامی داشته است محل سخن بسیار است که باید در فرصتی جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
💯 اولین قدم در این که علما به طب اسلامی عمل می کرده اند یا نه از همین مطلب بالا فهمیده می شود و ما به عینه می بینیم شمار قابل توجهی از علما بلکه غالب آن ها عمر طولانی و بابرکتی دارند که بر کسی پوشیده نیست. بدون شک یکی از علت های اساسی این عمر طولانی رعایت توصیه های اسلامی در #سبک_زندگی و پیشگیری است.
♨️ عامل دیگری که باعث این نقیصه شده این است که از حدود 100 سال گذشته که فرهنگ غربی تسلطت بیشتری بر ممالک اسلامی پیدا کرد و عده ای سر سپرده غرب، سرمایه های کشور از جمله سرمایه های فرهنگی مان را به حراج گذاشتند، سبک زندگی به شدت دستخوش تغییرات اساسی و بنیادی شد. این عامل خود باعث ایجاد بیماری بسیاری در جامعه شد که بزرگان دین از آسیب این مشکلات مصون و محفوظ نماندند. از جمله این تغییرات، تغییر مولفه های بهداشت از جمله آب شرب، نان، میوه ها و محصولات کشاورزی و ... می باشد.
💢 عامل سوم این معضل، گسترش بسیار زیاد داروهای شیمیایی در چند دهه اخیر بوده است. وقتی شخصی که در یک جامعه زندگی می کند هر چقدر هم مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را دقیق رعایت کند باز هم ناچار به بیماری دچار می شود و وقتی داروی اسلامی در دسترس نبود ناچار باید از دارویی برای حفظ جان خود استفاده کرد!!
🔸 عامل دیگر این مشکل این است که متاسفانه بعضی از مولفه های مهم سلامتی مانند حجامت و استفاده عمومی از نسخه های عطاری و سنتی که قبل از حکومت قاجار و حتی نیمه های حکومت پهلوی در کشورمان رواج داشت با دسیسه هایی از جانب عناصر نفوذی و خود فروخته غرب، به تعطیلی کشیده شد و همین معضل باعث گسترش بیشتر بیماری ها شد.
🔴 در این میان از این نکته هم نباید غافل بود که طبابت خود، یک امر تخصصی است و صرف تسلط بر روایات بدون به کار بستن تجربه این امکان را فراهم نمی کند که به آن ها به طور تخصصی و جامع، به صورتی که بتواند ما را از درمان های دیگر بی نیاز کند عمل کرد.
🔸 علاوه بر این روایات طبی گستردگی زیادی دارند و برای اکثر قریب به اتفاق علما که وقت خود را صرف مسائل اعتقادی و سیاسی یا مسائل تخصصی فقهی می کردند، این امکان فراهم نبود یا امکان کمتری بود که به طور تفصیلی به این دسته از روایت بپردازند.
💥 با این اوصاف جای شک و شبهه ای نیست که اولا نمی شود به طور کلی طب اسلامی را انکار کرد و این کار یکی از نسنجیده ترین قضاوت ها در این حیطه می باشد . ثانیا به عقیده ما این قضاوت اساسا یک اظهار نظر سیاسی است نه مسئله ای عالمانه و محققانه!
🔥 پس همان گونه که در ابتدای شکل گیری جریانات مخالف طب اسلامی متذکر شدیم، به جای طفره رفتن از مسئله و پاک کردن صورت مسئله ، به تحقیق درباره طب اسلامی بپردازیم و میدان عمل را به رد و تایید های بی مورد و بدون تحقیق نسپاریم.
https://t.me/shobahat0teb
5. گفتهاند: «چرا زمانی که حضرت زهرا(س) در سن جوانی بیمار شدند حضرت علی علیهالسلام هیچ طبابتی نفرمودند؟ اگر بلد بودند ونکردند که خوب این گناه بوده است؟ چرا برای بیماری خودشان طبیب یهودی صدا کردند؟»
اولا از کجا میگویید درمان نکردهاند؟ ثانیا این لحن که «اگر بلد بودند و نکردند گناه بوده است» خطاب به کسی که باب شهر علم پیامبر صلوات الله علیه و آله است، از زبان یک مسلمان و شیعه، گزنده و دور از رعایت احترام برای وصی نبی مکرم اسلام علیهما السلام مینماید؛ احتمالا شما به عصمت معصومین علیهمالسّلام معتقدید!
در مورد ضربت خوردن علی علیهالسلام لازم است به این سؤال پاسخ بدهید در کدام متن تاریخی ذکر شده که امیرالمومنین علیه السلام فرموده برای من طبیب بیاورید؟ اگر حتی یک مورد سراغ دارید نشان بدهید
6. گفتهاند: «چرا وقتی به حضرت رضا علیهالسلام سم دادند خودشان داروی ضد سم نخوردند؟»
ظاهراً فرض ایشان این است که هر که طب بلد بود نباید بمیرد و اگر هر نوع جراحتی برداشت یا به او سم دادند باید خود را درمان کند؛ آیا دانش طب به کلی مانع مرگ میشود؟ ابن سینا و رازی مردهاند و متخصصان و فوق تخصصهای رشتههای مختلف طب امروزی نیز دیر یا زود میمیرند.
آیا هیچ جراح مغز و اعصابی در اثر ضربه مغزی نمرده؟ آیا هیچ متخصص قلبی در اثر سکته قلبی نمرده؟ از مرگ گریزی نیست؛ من و شما هم می میریم و در برابر همه اعمال و رفتار و گفتارمان باید در محضر الهی پاسخگو باشیم و اصولا چرا فکر میکنید وقتی امام طب میداند همه جا باید دست به کار شده و تجویز کند؟ آیا بهتر نیست چنین تفسیر کنیم پیامبر و امام که از خدا علم آموختهاند و به مقدرات الهی نیز آگاهند، در بیماری و حیات و مرگ تسلیم او هستند و میدانند جایی که قرار است تقدیر الهی جاری شود نباید درمان کنند؟ با همین استدلال است که امام حسین علیهالسلام در کربلا یاری فرشتگان را نمی پذیرد.
7. گفتهاند:«اسم یک شاگرد از امامان را نام ببرید که پیش ایشان طب خوانده و شروع به طبابت کرده است؟»
اوّلا شاگردان ائمه روایات فراوانی در حوزه طب از ایشان نقل کردهاند؛ در برخی از زمینهها روایات متواتر است و مراجع معظم تقلید با استناد به آنها حکم فقهی صادر کردهاند؛ در ثانی بر فرض که امام معصوم به کسی طب درس نداده باشد آیا از این حرف میشود نتیجه گرفت که نیاز به آموزش طب نبوده است؟ و میشود نتیجه گرفت که روایات اهل بیت برای رسیدن به یک مکتب طبی ناکارآمد است؟
چرا چنین فکر نمیکنید که امامان تمام عمر سر اصل اسلام یا در حال جنگ و یا در زندان بودند و فرصت این کار را نیافتهاند اما سکوت هم نکرده و کدهای لازم را لابلای سخنان خود بیان کرده و اصول و مبانی که میشود زیربنای طب و درمان باشد را معرفی کردهاند؛ آیا همین نکته که علیرغم خفقان حاکم بر زندگی اهل بیت هزاران روایت طبی از آنان باقی مانده دال بر اهمیتی نبوده که آنها برای مقوله سلامت قائل بودهاند؟
8.گفتهاند: «چرا پیامبر فرمودند اطلبو العلم ولو بالصین؛ مگر خودشان عالم به همه علوم بشری مثل طب نبودهاند؟» هیچ یک از صحابه و تابعین از کلام پیامبر چنین چیزی که شما فهمیدید نفهمیده بودند لذا هیچ یک برای کسب علم به چین نرفتند؛ این روایت ناظر به تشویق به کسب دانش است و چین نماد سختی علمآموزی است؛ در آن زمان وقتی میخواستند بگویند کاری سخت است آن را به رفتن به چین تشبیه میکردند، پس مقصود روایت این میشود که با هر سختی که بود کسب علم کنید البته نمیدانیم چرا فقط بعضی روایات را نقل میکنید و انبوه روایات دیگر را که تامینکننده مقصود شما نیست نادیده میگیرید؟ مثلا روایت پیامبر که خود را شهر علم معرفی میکند و علی علیهالسلام را باب آن و یا روایت امام باقر که میفرمایند اگر به شرق و غرب عالم بروید علم صحیح پیدا نمیکنید مگر نزد ما اهل بیت؟
9. گفتهاند:« اصولاً اعراب قبل از فتح ایران و ترجمه کتابهای یونانی چقدر معلومات طبی داشتند؟ تاریخ طب نشان میدهد مسلمانها بطور جدی علم را از کشورهای دیگر مثل ایران و یونان یاد گرفتهاند.»
چرا امام رضا علیهالسلام پس از «مسمومیت» خود را درمان نکردند
7-10-2017 اجتماعی مجله سلامت 4
انتقادات دکتر رستگارپناه در پاسخ به جوابیه اساتید طب ایرانی اسلامی به فرمایشات آیتالله فاطمینیا نوشته است:
«با سلام من ابتدا فکر کردم این پاسخ را یک روحانی نوشته است ولی در پایان این سه دکتر نوشته شده است.
1- سؤال اول سه دکتر عزیز چقدر حدیثشناس هستند؟
2- سؤال بعدی کلمه طب اسلامی را کدام یک از امامان بکار بردهاند؟
3- کتاب اصول کافی خودش اکثرا احادیث ضعیف دارد؛ این نظر آیتالله بروجردی و علامه شعرانی و بسیاری از علما بزرگ است.
3- ما شنیده بودیم پیامبر و امامان گفتهاند هر حدیثی دیدید با قرآن مطابقت دهید ولی نشنیده بودیم هر چه شنیدید قبول کنید مگر خیلی 0000
4- چرا زمانی که حضرت زهرا(س9 در سن جوانی بیمار شدند حضرت علی علیهالسلام هیچ طبابتی نفرمودند؟ اگر بلد بودند و نکردند که خوب این گناه بوده است؟ چرا برای بیماری خودشان طبیب یهودی صدا کردند؟
5- چرا به حضرت رضا علیهالسلام که سم دادند خودشان داروی ضد سم نخوردند؟
6- اسم یک شاگرد امامان را نام ببرید که پیش ایشان طب خوانده است و شروع به طبابت کرده است؟
7- چرا پیامبر فرمودند اطلبو العلم ولو بالصین؛ مگر خودشان عالم به همه علوم بشری مثل طب نبودهاند؟
8- اصولاً اعراب قبل از فتح ایران و ترجمه کتابهای یونانی چقدر معلومات طبی داشتند؟ تاریخ طب نشان میدهد مسلمانها بطور جدی علم را از کشورهای دیگر مثل ایران و یونان یاد گرفتهاند.
9- اگر طب اسلامی وجود داشته در کجای کتابهای طب سنتی معروف به آن اشاره شده است؟ آیا کتاب رازی یا قانون چیزی گفتهاند؟ اگر میدانستند و نگفتهاند، خیانت کردهاند؛ آیا رازی بر جالینوس تکیه میکند یا حدیث؟ اینها که خیلی نزدیکتر از نظر زمانی به تمدن اسلامی بودهاند و خیلی نکات دیگر.»
در ادامه پاسخ «سید سعید اسماعیلی» متخصص طب سنتی به اظهارات رستگارپناه آمده است:
1. در روزها و هفتههای اخیر شتابزدگی عجیبی در اظهارنظرهای مخالفان طب اسلامی دیده میشود مثلا آقای دکتر رستگارپناه که شبهات شاذّی را نسبت به جوابیه اینجانبان به اظهارات آیتالله فاطمینیا درباره طب اسلامی مطرح کرده، ظاهراً حتی امضای پایین نامه را هم درست نخواندهاند و گفتهاند: «من ابتدا فکر کردم این پاسخ را یک روحانی نوشته است ولی در پایان آن اسامی سه دکتر نوشته شده است» ایشان دقت نکرده که یک نفر از نویسندگان جوابیه حوزوی و پژوهشگر علوم اسلامی است.
2. پرسیدهاند که «سه دکتر عزیز چقدر حدیثشناس هستند؟» اولا اگر سؤالات طرح شده بلاوجه یا دارای ایراد هستند آنها را مشخص کنید در غیر این صورت، صرف طرح سؤال و اشکال منطقی لزوما نیاز به حدیثشناس بودن ندارد البته چنانکه گذشت، یکی از امضاءکنندگان نامه پژوهش گر علوم قرآن و حدیث است و دو پزشک امضاءکننده، سوابق و تالیفات مشخصی درباره طب اسلامی دارند که ظاهرا به دلیل همان شتابزدگی مغفول ایشان مانده است.
احتمالا به همین دلیل هم هست که شبهه جناب عبادیانی درباره رساله ذهبیه که توسط دکتر منتظر مفصلا پاسخ داده شده است را تکرار کردهاند، در ثانی اگر این سؤال دارای وجاهت باشد، به طریق اولی از ایشان که تعداد زیادی شبهه روایی و تاریخی و ... مطرح کرده است بایدهمین سؤال را پرسید.
3. پرسیده اند:«کلمه طب اسلامی را کدام یک از امامان به کار بردهاند؟» چه کسی ادعا کرده هر واژهای که به کار میبریم باید مسبوق به سابقه و با مجوز مصداقی ائمه علیهمالسلام باشد؟ حضرات معصومین علیهم السلام، عناوینی چون عرفان اسلامی، فلسفه اسلامی، اقتصاد اسلامی و دانشگاه اسلامی را هم به کار نبردهاند؛ آیا شما با همه این واژهها مشکل دارید؟ این واژهها محصول اجتهاد علمای دین است.
واضح است که نباید اخباریگری کنیم و برای تایید هر چیزی دنبال عین آن در روایت باشیم؛ امثال ایشان نیز چون دنبال انکار طب اسلامی هستند این سؤال را مطرح کردهاند در غیر این صورت، تجربه نشان داده حتی وقتی یک مطلبی که عینا در روایت آمده است را به ایشان ارائه میکنیم نمیپذیرند و سند روایت یا مخصوص بودن روایت به زمان قدیم و ... را بهانه میکنند.
4. گفتهاند: « ما شنیده بودیم پیامبر و امامان گفتهاند هر حدیثی دیدید با قرآن مطابقت دهید ولی نشنیده بودیم هرچه شنیدید قبول کنید مگر خیلی ...» عرضه به قرآن یکی از مبانی سنجش روایات است, و روایات طب اسلامی تضادی با قرآن ندارند برعکس مطالب بسیاری از طب سنتی که حلال آن خمر و همچنین استفاده از محرمات در آن است (سخن ادمین)
سخنان آیت الله تبریزیان درباره شبهه ضعیف بودن روایات طبی :
اسلام یک طب کامل و وافی دارد، آنچه که بنده در شروع کار فیش برداری کردم، چیزی در حدود ده الی یازده هزار روایت طبی بود که جمع کردم و بعد وقتی این کتاب را نوشتم و چاپ شد، نگاهی به پاورقی اش کردم، دیدم بیشتر این روایات از کتاب کافی و دیگر کتاب های معتبر است. این شبهه بوده که طب اسلامی روایاتش ضعیف است و کتاب هایی که متضمن این طب است،کتاب های غیر معتبری است. ولی وقتی بنده یک دقتی به هفت بند پاورقی این کتاب کردم، خودم متعجب شدم که، بیشتر این روایات از معتبرترین کتاب های شیعه هست.
درس استاد تبریزیان
اگر منظور شما از اعراب، اعراب منهای پیامبر و ائمه باشد درست است و اگر اعراب با احتساب پیامبر و امام باشد کاملا غلط؛ امیرالمومنین علیه السّلام مکرر فرمود سلونی قبل ان تفقدونی (از من سوال کنید قبل از آن که مرا از دست بدهید) اما عرب جاهل تعداد موهای سر و ریشش را میپرسید؛ در تاریخ مناظره های مختلفی بین ائمه و عالمان دوران از جمله طبیبان ایران و یونان و هند نقل شده که همگی نشان دهنده برتری علمی امامان بوده که مطالعه آن را به شما توصیه میکنیم.
10. گفتهاند: « اگر طب اسلامی وجود داشته در کجای کتابهای طب سنتی معروف به آن اشاره شده است؟ آیا کتاب رازی یا قانون چیزی گفته اند؟ اگر میدانستند و نگفته اند خیانت کردهاند؛ آیا رازی بر جالینوس تکیه میکند یا حدیث؟ اینها که خیلی نزدیکتر از نظر زمانی به تمدن اسلامی بودهاند.» اولا بر فرض که در کلام حکما هیچ اشارهای به طب اسلامی نشده باشد (که چنین نیست) آیا این دلیل بر این است که الان هم نباید به دنبال آن باشیم؟
اشکال شما در تمام مطالبتان این است که جلوی یک سؤال تاریخی که دهها پاسخ میتواند داشته باشد همان پاسخی را که در ذهن تان هست و دوست دارید قرار میدهید؛ آیا این منطقی و عقلانی است؟ اگر تصور میکنید حکما به طب اسلامی اشاره نکردهاند لطفا تاریخ علم را بخوانید تا به جواب برسید.
مورخین و اهل علم میدانند که جمعآوری روایات شیعه تا چند قرن بعد از دوران حکما طول کشیده است مثلا کتاب من لایحضره الفقیه بعد از حیات رازی نگاشته شده و 110 جلد بحارالانوار علامه مجلسی 700 سال بعد از حیات بوعلی سینا نوشته شده است؛ در زمان حکما روایات در کتب مختلف پراکنده بود و عمده آنها در دسترس ایشان نبود.
با این حال چنین نبوده که از روایات استفاده نکرده باشند مثلا ابن سینا در بحثهایی مانند شیر مرضعه و قارچ به روایات اشاره کرده و از آنها بهره برده است؛ برای مثال جناب شیخ درباره قارچ اینگونه میفرمایند: «ماؤه کما هو یجلو العین مرویا عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم و اعترافا من المسیح الطبیب و غیره» نکته جالب در عبارت شیخ این است که نظر طبی خود را در نهایت تسلیم به فرمایش پیامبر اکرم مستند میکند و سخن اطبا را اعتراف به این حقیقت تلقی میکند؛ مدعیان طب سنتی که خود را مسلمان می انند اگر خودشان را بالاتر از بوعلی نمیدانند میتوانند شیوه ایشان را یاد بگیرند.
ثالثاً اگر عدم اشاره این اطباء به احادیث طبی را مبنای صحت استدلال شما فرض کنیم، مجبوریم به تکذیب عدهای از حکما مانند عقیلی خراسانی بپردازیم که در جاهای مختلف به احادیث شریف اشاره کردهاند و حتی روایات را مقدم بر استدلالات علمی خود دانستهاند مانند بحث استفاده از اناء ذهبی و فضی یا شرب شراب یا نقل بخشی از رساله ذهبیه در کتاب خلاصة الحکمه یا نقل شراب حلال در قرابادین به نقل از رساله ذهبیه و ...
در پایان به جنابعالی توصیه میکنیم سری به موتورهای جستجوی علمی بزنید و موضوعات مطروحه در روایات را که در تحقیقات تجربی هم مفید بودن آن ثابت شده، مشاهده کنید مثلا در مورد سیاهدانه، روزه، حجامت، تغذیه و ...
وااسفا که با این همه شواهد عقلی و نقلی، هنوز بحث میکنیم که پیامبر صلواتالله علیه و آله طب میدانسته یا نه؟ والسلام.»