هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی، استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی با اشاره به عقلانیت مدنی در قرآن، گفت: عقلانیت نقطه مقابل هر چیزی است که عقل آن را ناموجه میداند. طبیعی است که عقلانیت بعد فردی هم دارد ولی در اینجا بحث ما جنبه اجتماعی مدنی است زیرا بخش اعظم هدایتهای قرآنی جنبه اجتماعی و مدنی دارد.
رئیس مؤسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهم مختصات عقلانیت مدنی، افزود: عقلانیت مدنی باید از بنیادهای ثابت و محکمی برخوردار باشد و دچار نسبیت نباشد تا بتوان به آن تکیه کرد؛ همچنین قابلیت انطباق با شرایط زمانی و مکانی و ظرفیت کافی برای ایجاد وحدت در عین کثرت داشته باشد، چون در جامعه امکان عدم تکثر وجود ندارد و مهم این است که وحدت در عین کثرت ایجاد شود.
غلامی افزود: شاخصه دیگر اینکه از ظرفیت کافی برای جذب و انگیزش مردم برخوردار باشد، یعنی جاذب باشد و مردم را به سمت قوانین اجتماعی اسلام جذب کند.
رئیس مؤسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به انتظار از قرآن در بحث عقلانیت مدنی، گفت: اول اینکه اهداف عالی جامعه اسلامی را به وضوح مشخص کند، دوم اینکه بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف عالی را هم تعیین کند، سوم اینکه لوازم و اقتضائات کلان وصول به مقصد را هم معین کند؛ مخصوصاً واژه کلان را به کار بردم زیرا روا نیست قرآن وارد همه جزئیات شود. چهارم اینکه موانع و چالشهای قطعی و عمده در مسیر را روشن و راهکار آن را هم بیان کند.
غلامی اظهار کرد: ویژگی دیگر عقلانیت مدنی از منظر قرآن آن است که شاخصهای کلان دستیابی به اهداف عالی و سعادت را معرفی کند، این کمترین توقعی است که میتوان از قرآن انتظار داشته باشیم. براین اساس شاید بتوان گقت قرآن جهتدهنده چارچوب عقلانیت مدنی است و قرار نیست وارد جزئیات شود، البته این چارچوب آنقدر محکم است که میتواند به برخی جزئیات هم جهت دهد.
وی با بیان اینکه ما به میزانی که تنوع استنباطات تفسیری داریم، میتوانیم تنوع عقلانیت مدنی هم داشته باشیم، افزود: البته ممکن است این مسئله با اقتضائات حکمرانی چندان جور در نیاید ولی طبیعی است که عقلانیت مدنی زمانی فرصت بروز و ظهور دارد که بتواند خودش را در بین نخبگان و عموم مردم به عنوان برترین عقلانیت استنباطشده معرفی کند و در برابر نقدها هم دچار چالش جدی نشود.
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: اگر عقلانیت مدنی را دارای دو لایه سخت و نرم تقسیم کنیم، لایه سخت آن با زمان و مکان تغییر نمیکند و جهانشمول است و اگر بخواهد در ایران و مالزی و ... اجرا شود، قابل استفاده است ولی لایه نرم آن منعطف است لذا تغییر در لایه رویی عقلانیت مدنی است.
وی با اشاره به ثمرات درک عقلانیت مدنی در قرآن گفت: اول اینکه قرآن انسان را از جهل، خرافات و انحرافات نجات میدهد، با بسط عقلانیت قرآنی میتوان شک و تردید را برطرف کرد؛ این نوع عقلانیت، ایمان را به عنوان لازمه اصلی کنش مدنی در جامعه اسلامی تثبیت میکند، همچنین باید تبدیل آموزههای اسلامی به یک نظام و سیستم جامعه را از اسلام گزینشی نجات داده، در مسیر مطمئن قرار دهد و فرصت پیگیری و مقابله مؤثر با بحرانها را فراهم کند.
غلامی اظهار کرد: قرآن کریم آیندهنگری نزدیک به حقیقت و واقعیت را به انسان نشان میدهد؛ ما وقتی در عقلانیت مدنی دنبال آیندهنگری هستیم این عقلانیت به ما هم آینده محتوم و قطعی میدهد و هم در لایه دیگر سیستمی برای آیندهنگری علمی ارائه میدهد که مبتنی بر سنتهای الهی است. ما آیندهنگری مبتنی بر سنتهای الهی را با عنوان فلسفه تاریخ معرفی میکنیم و بخش دیگر را آیندهنگری نوین میدانیم.
غلامی اظهار کرد: همچنین امکان ایجاد تمدن اسلامی را فراهم میکند. ما زمانی به تمدن اسلامی خواهیم رسید که عقلانیت مدنی به خصوص در بعد عملی ما را قوی و قدرتمند کند و این مهمترین ثمره عقلانیت مدنی است.
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اصول عقلانیت مدنی، اضافه کرد: در اصول نظری اول خردورزی فطری است؛ دوم توحید، سوم معناداری عالم، چهارم اختیار انسان، پنجم بدن و روح، ششم جامعه، نبوت و هدایت تشریعی، هفتم جامعیت، کمال و هماهنگی آموزههای دینی، هشتم رابطه بین دنیا و آخرت، نهم، دین و سیاست و دهم امامت. اینها به نظر بنده اصول مهم در بعد نظری است.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی افزود: در بعد عملی اصول عقلانیت مدنی هم میتوان به چند مورد اشاره کرد؛ اول آبادانی و پیشرفت و نفی سبیل که در حول همه اینها شبهاتی وجود دارد از جمله اینکه آیا ما مأمور به آباداتی دنیا هستیم و در اسلام چیزی به نام پیشرفت داریم یا تمدنسازی بحثی طاغوتی است یا در اسلام جایگاه دارد؟ دوم جایگاه عمل صالح و نسبت آن با ایمان و نسبت آن با تولید سرمایه برای انسان، جامعه و جهاد که ابعاد غیرنظامی آن بیشتر مورد توجه است.
وی اظهار کرد: سوم، عقل ابزاری و علم؛ گرچه قرآن عمده معارف عقلی که ارائه کرده، مرتبط با عقل کلی و برهانی است اما عقل ابزاری را هم نفی نکرده است و آن را نعمت میداند و از آن سؤال هم خواهد شد. چهارم حکمرانی علمی و شایستهسالار است؛ از قرآن میتوان برای شایستهسالاری استناداتی ارائه کرد. پنجم مشارکت و آزادی؛ البته ما دنبال آزادی هستیم که با اخلاق پیوند داشته باشد؛ مشارکت مفهومی مدرن است که خیلی سخت میتوان آن را به قرآن کریم پیوند زد.
وی اضافه کرد: ششم نظم اجتماعی و هفتم تعاون و همکاری، هشتم عدالت اجتماعی، نهم اخلاق فردی و مدنی، امر به معروف و نهی از منکر و دهم تربیت اجتماعی که معمولاً در مورد آن کمتر سخن گفته شده است در حالی که کار آموزش و پرورش و رسانهها مین است و در نهایت تقوای سیاسی، اقتصادی و ... ؛ اینها اصول چندگانه عقلانیت مدنی است که در نهایت منجر به تعریف یک مدل خواهد شد.
غلامی با اشاره به تمایزات اصلی بین عقلانیت مدنی و عقلانیتهای دیگر است، بیان کرد: در اینجا هم مواردی مطرح است؛ اول معناداری حیات، دوم واقعیت آخرت و پاداش و عقاب، سوم خدامحوری و انسانمحوری، چهارم بهرهمندی انسانها از فطرت الهی که فراتر از طبیعت و غریزه است، پنجم اصالت روح و نامیرایی انسان، ششم دینمداری و عرفمداری، هفتم ابتنای عقل ابزاری بر عقل قرآنی و هشتم، مطلوبیت ذاتی اخلاق نه عرضی دانستن آن.
وی ادامه داد: نهم پیوند فرد و جامعه یعنی نه فردگرایی و نه جامعهگرایی محض و دهم تقدم آزادی و عدالت و یا هم عرضی این دو یعنی اگر نگوییم آزادی بر عدالت مقدم است حداقل باید گفت هم عرض و برابر هستند زیرا اگر آزادی نباشد عدالت هم نخواهد بود و اگر آزادی هم بخواهد دوام بیاورد باید عدالت و اخلاق وجود داشته باشد. همچنین نقش تقوا در پیشرفت را هم میتوان به عنوان شاخصه مستقل بیان کرد و میتوان فرمولی در این زمینه ارائه داد.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
‼️‼️‼️ اطلاعیه ‼️‼️‼️
ویژه اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
با سلام و عرض ادب و احترام
ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، پیرو هماهنگی های بعمل آمده با شرکت نور رایانه سپهر:
✳️ دسترسی دانلود مقالات از سایت نورمگز، و همچنین استفاده از مجموعه نرم افزار های نور به صورت آنلاین
خارج از مجموعه دانشگاه با ایجاد کد کاربری و رمز ورود فراهم گردیده است.
✳️ مراحل عضویت در سامانه و ایجاد کاربری:
1- ورود به سامانه نور مگز
www.noormags.ir
2- کلیک بر قسمت عضویت در سامانه
3- ثبت ایمیل سازمانی
4- ثبت کد کاربری ارسال شده به ایمیل
5- ایجاد نام کاربری و رمز ورود
6- پایان عضویت
✳️ در پناه قرآن و اهل بیت علیهم السلام سال خوشی را برای شما آرزومندم.
📚 مدیریت کتابخانه ها و انتشارات دانشگاه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از بنیاد خیران و واقفان دانشگاه قرآن
حجت الاسلام نقیب:
نیازمند اجتهاد در پژوهشهای قرآنی هستیم
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمد نقیب، رئیس سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه تا قبل از شیوع بیماری کرونا این همایش بهصورت سالانه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار میشد که سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا تصمیم بر این شد همایش مذکور از حالت عمومی و ترویجی خارج شده و به یک همایش علمی و نظریهپردازی تبدیل شود، اظهار کرد: در کنار بخش قرائت و تلاوت مسابقات قرآن کریم، بخش معارفی هم برگزار شد که متولی آن نیز اداره اوقاف و امور خیریه قم بود که این همان بخش ترویجی و عمومی همایش بود تا بهدنبال کثرت مقالات و جمعیت نباشیم و با جمع علمی و حضور صاحبان مقالات و اندیشه برگزار کنیم.
ادامه این سخنرانی را می توانید در سایت بنیاد خیریه دانشگاه به آدرس زیر ملاحظه بفرمایید
🌐https://khayeran.quran.ac.ir/?p=1267
#همایش_های_بین_المللی
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
#بنیاد_خیریه_دانشگاه_قرآن
🌐 khayeran.quran.ac.ir
🆔virasty.com/khayeran_quran
🆔@khayeran_quran
هدایت شده از بنیاد خیران و واقفان دانشگاه قرآن
#اطلاع_رسانی | فراخوان سومین جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا(ع)
✅ محورهای موضوعی جشنواره:
🔹 سیره رضوی
🔹 زائر و زیارت رضوی
🔹 وقف و نذر رضوی
🔹 خدمت رضوی
🔹 هویّت مشهدالرضا(ع)
🔹 جهاد تبیین
🔺 آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
🔺 اطلاعات بیشتر و ارسال آثار:
🌐 Mediafest.razavi.ir
#همایش_های_بین_المللی
#پژوهش
#بنیاد_خیریه_دانشگاه_قرآن
🌐 khayeran.quran.ac.ir
🆔virasty.com/khayeran_quran
🆔@khayeran_quran
#اطلاعیهجدیدبرگزاریاردو
با سلام و احترام خدمت دانشجویان شرکت کننده در اردوی مشهد
لطفا در اسرع وقت نسبت به واریز هزینه اردو به شماره کارت 6037997565193399 اقدام نمایید و رسید را برای کارشناس دانشجویی ارسال کنید.
۱. زمان حرکت ساعت 6:30 دقیقه صبح روز پنج شنبه از دانشکده می باشد لذا دانشجویان محترم راس ساعت در دانشکده حضور یابند.
2. رضایت نامه ها رو حتما تا فردا قبل از حرکت آماده نمایید.
3.صبحانه فردا صبح رو یادون نره.
4.وسایل شخصی کارت شناسایی و اگه داروی خاصی نیاز دارید حتما به همراه خود بیارید.
5.سایر برنامه ها رو در مسیر خدمتتون اعلام می کنیم.
6.با توجه به برنامه رفتن به استخر ملزومات لازم رو به همراه بیارید.
#امورفرهنگی
@oqbojnurd
سلام بر شعبان و اعیادش ، سلام بر حسین و عباسش ، سلام بر سجاد و سجودش ، سلام بر نیمه شعبان و ظهور مولودش. آغاز ماه رسول خدا ، ماه شادی آل الله
برگزاری مراسم اعیاد شعبانیه در دانشکده علوم قرآنی بجنورد
با حضور دانشجویان
همراه با خواندن مولودی وپذیرایی
#هیات_الرسول_بسیج_دانشجویی
#فرهنگی_دانشجویی
@oqbojnurd
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
❇️ هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
✅با موضوع روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
✅محورهای ویژه کمیسیون قرآن و علوم انسانی 👇👇👇👇
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🌀 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🌀 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🌀 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی و حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی قرآن بنیان
✅ مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
✅ مهلت ارسال مقالات: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
✅ زمان برگزاری: آبان ۱۴۰۲
🌐 سامانه :
www . i c i h . i r
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی/معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
السلام علیک یا اباعبدالله
#شب_جمه
#شب_ولادت
امشب همه عالم پر از شور حسین است
چشم ملایک روشن از نور حسین است
سینای دل یک شعله از طور حسین است
قلب رسول الله مسرور حسین است
خورشید ثاراللّهیان امشب درخشید
چشم همه آزادگان را نور بخشید
--
امشب عجب شوری دل دیوانه دارد
امشب یم رحمت به کف دُردانه دارد
امشب محمّد (ص) در بغل ریحانه دارد
امشب علی قرآن به روی شانه دارد
امشب ز هم واشد گل لبخند زهرا
آمد به دنیا نازنین فرزند زهرا
-
این مشرق الانوار ربّ المشرقین است
این جان عالم این امام العالمین است
این عین حق یعنی علی را نور عین است
این شمع جمع آل پیغمبر حسین است
دیدار روی خالق سرمد مبارک
قرآن به روی سینه ی احمد مبارک
--
این کیست مصباح الهدا فلک نجات است
شوینده ی لوح تمام سیّئات است
این کام خشکش خضر را عین الحیوه ی است
این هستی ما در حیات و در ممات است
دار و ندار انبیا هست خداوند
چشم خدا روی خدا دست خداوند
--
چشم نبی محو تماشای حسین است
کوثر گریبان چاک لبهای حسین است
خورشید محشر روی زیبای حسین است
کلّ قیامت قدّ و بالای حسین است
عشّاق او در حشر روی باز دارند
با دیدن رویش به جنّت ناز دارند
--
خورشید حسن ابتدا بادا مبارک
آزادگان را مقتدا بادا مبارک
بر جسم دین خون خدا بادا مبارک
میلاد مصباح الهدا بادا مبارک
بیت الحرام دل رواق منظر او
روح تمام انبیا در پیکر او
--
ایمان به دون مهر او کفر تمام است
جنّت به غیر دوستان او حرام است
دوزخ به یاد روی او برداً سلام است
قرآن سوای مکتب او ناتمام است
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
قال الامام حسین علیه السلام:
«إِنّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التّجّارِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَحْرَارِ وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبَادَةِ».
گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت مىكنند، كه اين عبادت تجارتكنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ مىپرستند و اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به سبب شايستگى مىپرستند، و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است.
(تحف العقول، ص 279 ح4 )
میلاد سراسر نور مصباح الهدی و سفینه النجاه، حضرت امام حسین علیه السلام بر عموم مشتاقان حضرتش مبارک باد.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir