#گزارش_تصویری
🔸گزارش چهارم
🔹بازدید کاروان راهیان نور دانشکده علوم قرآنی بجنورد از مناطق عملیاتی فکه (کانال کمیل و حنظله)
#راهیان_نور
#بسیج_دانشجویی
#امورفرهنگی
#برای_فتح_قله_ها
#دانشکده_علوم_قرآنی_بجنورد
@oqbojnurd
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
در مصاحبه با ایکنا مطرح شد:
از شکوفایی پژوهشهای قرآنی پس از انقلاب تا زیست قرآنی؛
حجت الاسلام و المسلمین دکتر نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی قرآن کریم با بیان اینکه پژوهشهای قرآنی بعد از انقلاب وارد دوره جدیدی شد، گفت: بعد از انقلاب، انطباق مفاهیم قرآن بر زندگی مردم انجام شد و توجیه و تفهیم مبانی قرآنی نظام، شکل جدیدی به پژوهشهای قرآنی داد.
#ریاست_دانشگاه
#مصاحبه
🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
سایت | ایحا | ایتا | آپارات
کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب
🆔 @quran_ac_ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
بخش اول:
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که پس از انقلاب اسلامی چه تحولات عمدهای در حوزه پژوهشهای قرآنی رخ داده است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی سبب شد، فضای قرآنی و دینی تقویت شود و نگاههای جدید در حوزه قرآنی شکل بگیرد و تحولاتی در حوزه فهم و نگرش قرآنی رواج یافت و شکل سنتی آموزش قرآن که در رژیم گذشته وجود داشت، تبدیل به شکل جدیدی در زمینه فهم قرآن شد.
وی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی تحولات عمدهای در حوزه معارف اسلامی شکل گرفت، که براساس آن دیدگاهی که در آن تنها نگاه به قرائت داشت وارد فضای جدید علمی شد و بهویژه در فضای دانشگاهها و بهویژه حوزه علمیه با شکل جدیدی وارد شد، همچنین توجه به قرآن در فضای دانشگاهی که در دورههای گذشته وجود نداشت به صورت دروس معارف اسلامی وارد شد و بعد رشتههای قرآن و حدیث و معارف قرآن به صورت منسجم در دانشگاهها شکل گرفت.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: در حوزه پژوهش، تعداد زیادی مجلات علمی در قالب مسائل قرآنی، مقالات اساتید را چاپ میکنند و دانشگاههای مختلفی که رشته معارف قرآن را دارند اقدام به تولید مجلات کردهاند و مباحث میانرشتهای مختلف در زمینه قرآن نیز وجود دارد از جمله مباحث نسخهشناسی، تاریخ قرآن، لغتشناسی، مفهومشناسی، زبانشناسی و کتابهای مختلف نیز به صورت تخصصی در مباحث قرآنی و همچنین میان رشتهای در حال چاپ است، بنابراین تحولی که در بحث پژوهش و مباحث علمی قرآنی رخ داده قابل قیاس با گذشته نیست و جشنوارههای کتاب و نمایشگاههای قرآنی نشاندهنده تحولات بسیاری است که در این حوزه شکل گرفته است.
تحول پژوهشهای قرآنی پس از انقلاب؛ قرآن در قلب زندگی و حکمرانی
وی در پاسخ به اینکه چه رویکردهای جدیدی در پژوهشهای قرآنی پس از انقلاب شکل گرفته و این رویکردها چه تأثیری بر فهم و تفسیر قرآن داشتهاند، افزود: بعد از انقلاب مباحث روز وجود داشت، انطباق مفاهیم قرآن بر زندگی مردم و نوع حکومتداری انجام گرفت و توجیه و تفهیم مبانی قرآنی نظام شکل جدیدی به پژوهشهای قرآنی داد.
نقیب بیان کرد: با فعالیتهای دشمنان نظام شبهات جدیدی وارد فضای قرآنی شد که در گذشته وجود نداشته است و بسیاری از پژوهشها به سمت پاسخگویی به این مباحث رفته است، حکمرانی و مسائل اجتماعی قرآنی، سبک زندگی قرآن، خانواده قرآنی و خانواده تراز بعد از انقلاب وارد مفاهیم قرآنی و تفسیری و علوم قرآنی شده و موجب شد رویکرد پژوهشهای قرآنی بیشتر اجتماعی و رویکرد مبتنی بر زیست مردم و انقلاب باشد.
وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، باید بتوانیم مبانی علوم اسلامی را مطابق با قرآن تطبیق دهیم، زیرا مبانی انقلاب ایران با مبانی غرب کاملاً متفاوت است بنابراین رویکرد پژوهشهای قرآنی به این سمت رفت که قرآن را وارد زیست مردم کنیم و آنچه در مسائل داخلی و خارجی ما رخ میدهد بر اساس مبانی قرآنی باشد.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن ابراز کرد: در مباحث بینالمللی نیز باید مباحث قرآنی مورد توجه قرار گیرد چون انقلاب اسلامی الگویی برای بسیاری از کشورها شده است و سوالات آنها را باید بر اساس قرآن پاسخ دهیم.
انقلاب اسلامی و بازتعریف مفاهیم قرآنی در حوزههای مختلف
وی در پاسخ به اینکه انقلاب اسلامی چگونه به بازتعریف مفاهیم قرآنی در حوزههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کمک کرده است، افزود: پس از پیروزی انقلاب توقعی در سراسر عالم که متأثر از انقلاب اسلامی هستند و همچنین در داخل کشور ایجاد شد که قرآن به نیازهای روز جامعه ما پاسخ دهد و مسائل اجتماعی و فرهنگی و روابط بینالملل شکل جدیدی پیدا کرده است که انقلاب اسلامی باید به این نیازها پاسخ دهد و از کسانی که در حوزه قرآن کار میکنند، این انتظار ایجاد شده که به مباحث روز پاسخ دهند، بنابراین باید بتوانیم راهکارهای مورد نیاز در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را از مباحث قرآنی استخراج کنیم و به جامعه ارائه دهیم.
نقیب بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی باید نوعی بازتعریف اتفاق میافتاد و مسائل اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار میگرفت که این امر موجب میشود پژوهشهای قرآنی نیز به گونهای انجام گیرد که بتواند در جامعه و قشرهای مختلف تأثیرگذار باشد و این امر نیازمند باز تعریف معارف قرآنی بود که باید ایجاد میشد.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
بخش دوم:
حجت الاسلام والمسلمین نقیب در پاسخ به اینکه پس از انقلاب اسلامی چه تغییر ساختاری در دانشگاهها بهویژه در حوزه علوم قرآنی و معارف اسلامی ایجاد شده است، افزود: امروزه رشتههای علوم قرآنی در دانشگاهها گسترده است و دانشگاههای تخصصی از جمله دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بهصورت اختصاصی بر روی قرآن فعالیت دارند و برخی دانشگاهها نیز اقدام به تأسیس پژوهشگاه کردهاند، همچنین مجلات علمی و پژوهشی میان دانشگاهها زیاد است که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یک دانشگاه با ۱۸ دانشکده پراکنده در کشور است که بیش از پنج هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند، دروس معارف اسلامی نیز به ارائه مباحث مربوط به قرآن و نهجالبلاغه میپردازند، جشنوارههای قرآن دانشجویان هر سال با حضور تعداد زیادی از دانشجویان برگزار میشود و فضای قرآنی در دانشگاهها فعال است و دانشجویان حافظ قرآن و قاریان قرآن و مدارس قرآنی فعالیت میکنند.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ سنگری برای تربیت سربازان قرآن
وی در پاسخ به این سؤال که دانشگاهها پس از انقلاب با چه چالشهایی در حوزه آموزش و پژوهش قرآن مواجه بوده و چگونه این چالشها را مدیریت کردهاند، افزود: نخستین چالش، نگاه مسئولان به رشتههای قرآن است که فعالیتها نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولان دانشگاهها و وزارت خانه دارد، در دانشگاهها مسئله اشتغال نیز مطرح است که گاهی اوقات در مباحث قرآن نیز این نگاه وجود دارد، اگرچه براساس آمار، میزان اشتغال دانشجویان قرآنی مناسب است که باید نگاه به رشتههای قرآنی را کمی تغییر دهیم زیرا این رشتهها جامعهساز و تمدنساز است و تنها نباید اشتغال مورد توجه قرار گیرد بلکه باید فضا باز شود تا تمام افرادی که تمایل دارند بتوانند در این رشتهها تحصیل کنند.
نقیب بیان کرد: پژوهش در حوزه قرآن دشوار است زیرا گاهی منابع کم میباشد، گاهی دسترسی به منابع دشوار است، اما در بحث پژوهشهای قرآنی با چالش خاصی مواجه نیستیم و مراکز مختلفی نیز از پژوهشهای قرآنی حمایت میکنند که امیدواریم قدمی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه برداریم، امروزه آسیبی که پژوهشهای قرآنی دارند این است که در این پژوهشها با زبان روز نتوانستیم مفاهیم قرآنی را منتقل کنیم و جامعه را پوشش دهیم.
وی گفت: جوانان نیاز دارند که مفاهیم قرآن به زبان روز در اختیارشان قرار گیرد و همه اقشار جامعه را باید بتوانیم به وسیله پژوهشهای قرآنی پوشش دهیم اما اکثر پژوهشها تخصصی است که در مراکز متخلف تلاشهایی برای استفاده عموم مردم در حال انجام است.